Skriftlig fremsættelse (26. maj
2020)
erhvervsministeren (Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsfremme (Etablering af en whistleblowerordning for de
erhvervsrettede covid-19-kompensationsordninger, som
administreres af Erhvervsstyrelsen, samt indførelse af
særlig tavshedspligt)
(Lovforslag nr. L 198)
Formålet
med lovforslaget er for det første at etablere en
whistleblowerordning, der skal forebygge og afdække svindel
med Erhvervsstyrelsens fem kompensationsordninger, der er oprettet
som følge af covid-19-krisen. For det andet sikres det med
forslaget, at det er muligt for Hvidvasksekretariatet at sende
underretninger om mulig svindel med de fem kompensationsordninger
til Erhvervsstyrelsen, uden at den person eller virksomhed,
underretningen vedrører, kan få kendskab til, hvem der
har indberettet vedkommende.
Etableringen
af en whistleblowerordning i Erhvervsstyrelsen skal tilskynde flere
personer til at afgive relevante oplysninger, som kan medvirke til
at dæmme op for fejl, misbrug og svindel med de fem
kompensationsordninger, der er etableret i Erhvervsstyrelsen som
følge af covid-19. Sådanne oplysninger kan spille en
væsentlig rolle som supplement til kontrollerne i indsatsen
for at mindske svindel.
Det er vigtigt
at understrege, at langt de fleste virksomheder optræder
ansvarligt og bruger kompensationsordningerne til det, de er
tiltænkt. Selvom det således heldigvis kun er et
fåtal af virksomheder, der snyder, har Erhvervsstyrelsen
alligevel modtaget et større antal borgerhenvendelser
vedrørende mistanke om forsøg på svindel, siden
kompensationsordningerne blev etableret. Erfaringsmæssigt
frafalder mange dog deres henvendelse, når styrelsen oplyser,
at det efter gældende ret ikke er muligt at love
anonymitet.
Det vurderes
på den baggrund, at den foreslåede
whistleblowerordning, hvor en whistleblower er anonym for
offentligheden, men vedkommendes identitet er kendt af
Erhvervsstyrelsen, vil få flere personer til at afgive
relevante oplysninger, som styrelsen har mulighed for at få
uddybet, hvis det er nødvendigt for kontrolindsatsen. Dette
kan være af væsentlig betydning i forhold til
både at forebygge, dæmme op for og afdække fejl,
misbrug og svindel med kompensationsordningerne.
Med
lovforslaget pålægges ansatte i Erhvervsstyrelsen
samtidig en eksplicit tavshedspligt for så vidt angår
oplysninger, der modtages fra Hvidvasksekretariatet. Det findes
hensigtsmæssigt at etablere tavshedspligten med det
formål at beskytte de bankansatte og andre, som indberetter
til Hvidvasksekretariatet, mod potentielle repressalier fra den, de
har indberettet. Dermed sikres det, at fortrolige oplysninger, som
Hvidvasksekretariatet ligger inde med, og som er relevante i
kontroløjemed, kan videregives til Erhvervsstyrelsen med
henblik på udøvelse af styrelsens kontrol af
udbetalinger fra covid-19-kompensationsordningerne, uden at den
indberettede virksomhed eller person kan få kendskab til,
hvem der har underrettet myndighederne.
Under
hensyntagen til at lovforslaget ønskes hastebehandlet, er
lovforslaget ikke sendt i offentlig høring i forbindelse med
fremsættelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.