Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 2. juni 2020
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer med glæde, at der er opbakning til
whistleblowerordningen og yderligere beskyttelse af medarbejderne
udover selve whistleblowerordningen. Det gælder f.eks.
medarbejdere, der bliver bedt om at vidne mod deres arbejdsgiver.
Det er et vigtigt retsprincip for Enhedslisten, at man som anklaget
ved, hvad man er anklaget for, og i videst muligt omfang ved,
hvilket vidneudsagn man forsvarer sig imod. Det ændrer dog
ikke ved, at det stiller medarbejderen i en sårbar position,
hvorfor der er behov for yderlige beskyttelse, hvis man som
medarbejder oplever efterfølgende chikane eller f.eks.
fyring. I Enhedslisten håber vi på, at vi fremadrettet
kan se på den beskyttelse, der er, for medarbejdere i
sådanne situationer, evaluere dette og arbejde på
fremadrettet at få stillet medarbejderne bedre.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 22 a indsættes som stk. 7-9:
»Stk. 7.
En virksomhed må ikke udsætte ansatte eller tidligere
ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige
følger, som følge af at den ansatte eller den
tidligere ansatte har indberettet virksomhedens overtrædelse
eller potentielle overtrædelse af reglerne for de
erhvervsrettede covid-19-kompensationsordninger, som administreres
af Erhvervsstyrelsen. Det samme gælder ved
fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel løn
til ansatte eller tidligere ansatte.
Stk. 8. Ansatte
eller tidligere ansatte, hvis rettigheder er krænket ved
overtrædelse af stk. 7, kan tilkendes en godtgørelse i
overensstemmelse med principperne i lov om ligebehandling af
mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.
Godtgørelsen fastsættes under hensyn til den ansattes
eller den tidligere ansattes ansættelsestid og sagens
omstændigheder i øvrigt.
Stk. 9. Stk. 7
og 8 kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for den ansatte eller
den tidligere ansatte.«
[Indførelse af beskyttelse
til ansatte eller tidligere ansatte, som har benyttet sig af
whistleblowerordningen for de erhvervsrettede
covid-19-kompensationsordninger, som administreres af
Erhvervsstyrelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der
foreslås en tilpasning af den foreslåede bestemmelse
til erhvervsfremmelovens § 22 a, således at der
indføres en beskyttelse af ansatte, der har benyttet sig af
den whistleblowerordning, der etableres med lovens § 22 a. En
helt tilsvarende beskyttelse af ansatte eller tidligere ansatte,
der benytter sig af en lovfæstet whistleblowerordning, findes
i lov om finansiel virksomhed § 75 b, som blev indsat ved lov
nr. 268 af 25. marts 2014. Lovbemærkningerne til den
bestemmelse svarer derfor i vid udstrækning til
nedenstående bemærkninger med de tilpasninger, der har
været nødvendige.
Det
foreslås således i § 22 a, stk. 7, at en
virksomhed ikke må udsætte ansatte for ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger, som følge af
at den ansatte har indberettet virksomhedens, herunder en ansat
eller et bestyrelsesmedlems, overtrædelse eller potentielle
overtrædelse af reglerne for de erhvervsrettede
covid-19-kompensationsordninger, som administreres af
Erhvervsstyrelsen.
Som
udgangspunkt er alle former for ufordelagtig behandling omfattet.
Ufordelagtig behandling kan foruden afskedigelse f.eks. være
degradering, forflyttelse, chikane el.lign.
Det er en
forudsætning for bestemmelsens anvendelsesområde, at
den ansatte har indberettet en overtrædelse eller en
potentiel overtrædelse af reglerne for de erhvervsrettede
covid-19-kompensationsordninger, som administreres af
Erhvervsstyrelsen, og det er en forudsætning, at der er
årsagssammenhæng mellem den ufordelagtige behandling
eller ufordelagtige følger og det forhold, at den ansatte
har indberettet en overtrædelse til Erhvervsstyrelsens
whistleblowerordning.
Ansatte, der
foretager indberetning af oplysninger om overtrædelse eller
potentiel overtrædelse af reglerne for de erhvervsrettede
covid-19-kompensationsordninger, som administreres af
Erhvervsstyrelsen, anses ikke for at have tilsidesat en eventuel
tavshedspligt og ifalder ikke nogen form for ansvar for en
sådan indberetning, forudsat at de havde rimelig grund til at
antage, at indberetningen af sådanne oplysninger var
nødvendig for at afsløre en overtrædelse af
reglerne for de erhvervsrettede
covid-19-kompensationsordninger.
Som
udgangspunkt er alle former for ufordelagtig behandling eller
ufordelagtige følger omfattet. At der skal foreligge
årsagssammenhæng medfører bl.a., at bestemmelsen
alene finder anvendelse i forbindelse med ufordelagtig behandling
eller ufordelagtige følger, som besluttes, efter den ansatte
har indberettet en virksomheds overtrædelse eller potentielle
overtrædelse til Erhvervsstyrelsens whistleblowerordning.
Videre
foreslås det i § 22 a, stk. 8, at den ansatte i
tilfælde af overtrædelse af § 22 a, stk. 7, kan
tilkendes en godtgørelse i overensstemmelse med principperne
i ligebehandlingsloven.
Godtgørelsen kan ikke fastsættes efter almindelige
erstatningsretlige regler, da den ikke skal modsvare et tab for
lønmodtageren. Der er ikke fastsat et maksimum for
godtgørelsen, men denne fastsættes af domstolene og
voldgiftsretterne med hensyntagen til den ansattes
ansættelsestid og den enkelte sags omstændigheder,
herunder med iagttagelse af det EU-retlige effektivitetsprincip.
Godtgørelsen skal dække den ikkeøkonomiske
skade, den ansatte har lidt, jf. herved princippet i § 26 i
lov om erstatningsansvar. En eventuel godtgørelse er dog
ikke til hinder for, at den ansatte modtager erstatning for et
økonomisk tab, forudsat at betingelserne i henhold til de
almindelige erstatningsretlige regler er opfyldt.
Den ansatte
kan ikke få ret til godtgørelse i medfør af
flere forskellige regelsæt for samme hændelse. Det
samme gør sig gældende, hvis den ansatte er berettiget
til en godtgørelse i henhold til overenskomster og andre
arbejdsretlige aftaler. I forbindelse med fastsættelse af
godtgørelsen skal domstolene tage udgangspunkt i praksis
efter § 16, stk. 3, i ligebehandlingsloven.
En ansat, der
mener at have været udsat for repressalier m.v. som
følge af en indberetning om overtrædelse eller
potentiel overtrædelse af reglerne for de erhvervsrettede
covid-19-kompensationsordninger, som administreres af
Erhvervsstyrelsen, skal gøre krav på
godtgørelse gældende over for virksomheden ved de
almindelige domstole, som på baggrund af sagens
omstændigheder vil kunne tilkende den ansatte en
godtgørelse. Uoverensstemmelser efter bestemmelsen kan for
det overenskomstdækkede områdes vedkommende også
behandles i det fagretlige system, f.eks. voldgift.
Det er den
ansatte, der som led i sagens anlæggelse mod virksomheden har
bevisbyrden for, at den ufordelagtige behandling eller
ufordelagtige følge m.v., som den ansatte er blevet udsat
for, skyldes den ansattes indberetning af virksomheden gennem
Erhvervsstyrelsens whistleblowerordning.
Det
foreslås i § 22 a, stk. 9, at bestemmelsen ikke ved
forudgående eller efterfølgende aftale kan fraviges
til ugunst for den ansatte. Det foreslåede stk. 9 er ikke til
hinder for aftaler, der stiller den ansatte bedre, end den ansatte
er stillet efter lovens bestemmelser. Efter bestemmelsen vil det
ikke være muligt at indgå et udenretligt forlig til
fuld og endelig afgørelse, såfremt dette stiller den
ansatte ringere, end bestemmelsen tilsiger.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. maj 2020
og var til 1. behandling den 28. maj 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af 1
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling
af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Peter
Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |