Fremsat den 26. maj 2020 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Tilpasning af den centrale
refusionsordning)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som
ændret senest ved lov nr. 137 af 25. februar 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 176, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »950.000 kr. årligt,« til:
»830.000 kr. årligt (2020-niveau),«, og »,
jf. dog § 176 a« udgår.
2. I
§ 176, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »1.770.000 kr. årligt,« til:
»1.630.000 kr. årligt (2020-niveau),«, og
», jf. dog § 176 a.« udgår.
3. I
§ 176, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»For den
del af udgifterne, der overstiger 2.050.000 kr. årligt
(2020-niveau), udgør statsrefusionen 75 pct.«
4. I
§ 176 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for summen af en kommunes
udgifter til hjælp og støtte efter loven for
børn og unge under 18 år, og udgifter til hjælp
og støtte efter lovens §§ 76 og 76 a for unge i
alderen 18-22 år, når de pågældende
børn og unge tilhører samme husstand.
Stk. 3. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse for en kommunes udgifter til
hjælp og støtte efter loven til personer efter det
fyldte 67. år, hvis de var omfattet af refusionsordningen
umiddelbart forud for det fyldte 67. år.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
5. I
§ 176, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres »denne bestemmelse« til: »stk.
1-3«.
6. § 176,
stk. 3, ophæves.
7. § 176
a ophæves.
8. I
§ 182, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »§§ 176 og 176 a« til:
»§ 176«, og »2013« ændres til:
»2021«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2. § 176 stk.
3, i lov om social service, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 4, gælder ikke for personer, der er fyldt 67 år
inden den 1. januar 2021. For disse personer finder de hidtil
gældende regler i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, anvendelse.
Bemærkninger til
lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Som udgangspunkt afholder kommunerne alle udgifter efter lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. au?gust
2019 (herefter serviceloven). Den centrale refusionsordning for
særligt dyre enkeltsager er en undtagelse hertil, idet staten
yder refusion til kommunerne for særligt dyre enkeltsager.
Refusionen omfatter i udgangspunktet de samlede udgifter efter
serviceloven til enkeltpersoner under 67 år samt til store
søskendeflokke, hvor fire eller flere søskende er
anbragt uden for hjemmet. Staten yder en refusion på mellem
25 pct. og 50 pct. af en del af udgifterne i de
pågældende enkeltsager, når udgifterne samlet set
i sagen overstiger lovfastsatte beløbsgrænser,
afhængig af om der er tale om udgifter vedrørende
voksne eller udgifter vedrørende børn og unge.
Som led i at sikre en større finansieringsmæssig
sikkerhed for kommunerne foreslås at harmonisere de to
refusionsordninger for henholdsvis børn- og
ungeområdet og voksenområdet til én samlet
ordning.
Det foreslås endvidere, at der indføres et nyt
grænsebeløb, hvor den statslige refusionsprocent
foreslås at udgøre 75 pct. for både børn-
og ungeområdet og voksenområdet. Det foreslås
samtidig, at refusionen af udgifter i en enkeltsag kan
fortsætte efter det fyldte 67. år, for personer,
hvortil udgifterne var omfattet af refusionsordningen umiddelbart
inden det fyldte 67. år.
Med henblik på yderligere at målrette finansieringen
på børne- og ungeområdet til de kommuner, der
har mange familier, hvor søskende har behov for en indsats,
foreslås det, at udgifter til alle indsatser for den enkelte
børnefamilie uafhængig af antallet af søskende
kan medregnes i samme refusionssag.
2. Baggrund
Lovforslaget udmønter den del af Aftale om reform af det
kommunale tilskuds- og udligningssystem, indgået den 5. maj
2020 mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Alternativet, der vedrører tilpasning af den
centrale refusionsordning på socialområdet.
Det fremgår af aftalen, at aftaleparterne er enige om en
række ændringer i den centrale refusionsordning for
særligt dyre enkeltsager på det specialiserede
socialområde. Det indebærer, at flere sager kan blive
omfattet af refusion og nogle af højere refusion end i dag.
Det finansieres kollektivt af kommunerne under ét.
Aftalen indebærer følgende ændringer:
-
Beløbsgrænserne for hhv. 25 og 50 pct. refusion
på voksenområdet nedsættes, så de
følger grænserne på børne- og
ungeområdet.
- Der
indføres en højere refusion på 75 pct. ved
2.050.000 kr. på både børne- og
ungeområdet og voksenområdet.
-
Aldersgrænsen på 67 år for borgere, der inden det
fyldte 67. år er omfattet af refusionsordningen, fjernes.
- Kravet om, at der
skal være mindst fire søskende anbragt uden for
hjemmet, førend udgifterne til anbringelse kan summeres til
én refusionssag, fjernes.
- Udgifter til
søskende kan summeres til én refusionssag, uanset om
de er anbragt uden for hjemmet eller modtager forebyggende
foranstaltninger i hjemmet.
3. Lovforslaget indhold
3.1 Gældende ret
Efter den centrale refusionsordning yder staten refusion til en
kommune, når kommunens udgifter på det sociale
område i en enkeltsag bliver særligt dyr.
Den centrale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager
omfatter udgifter, som afholdes af kommunen efter servicelovens
§§ 176 og 176 a.
Følgende principper gælder for
refusionsordningen:
- Ordningen skal
afbøde de økonomiske konsekvenser i kommunerne ved
meget store udgifter i de dyreste enkeltsager, herunder sager, hvor
det er nødvendigt at anbringe en hel søskendeflok
uden for hjemmet. Sigtet er at skærme kommunens
økonomi med henblik på at understøtte
kommunernes budgetsikkerhed.
- Ordningen
omfatter alle tilbud på socialområdet fra de
ikke-specialiserede til de mest specialiserede tilbud.
Refusionsordningen blev indført ved lov nr. 573 af 24.
juni 2005 om social service (kommunalreformen).
Der er både fastsat en refusionsordning for børne-
og ungeområdet og voksenområdet.
Refusionsordningen på voksenområdet, jf. § 176,
indebærer, at i de tilfælde, hvor udgifterne til
hjælp og støtte for en person under 67 år i en
konkret sag overstiger 1.090.000 kr. årligt (2020-niveau),
refunderer staten 25 pct. af den del af kommunens udgifter, som
ligger over dette beløb. For den del af udgiften, der
overstiger 2.050.000 kr. årligt (2020-niveau), refunderer
staten 50 pct. af kommunens udgifter, som ligger over dette
beløb.
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget til
lov nr. 573 af 24. juni 2005, jf. L 38, fremsat den 24. februar
2005, folketingssamling 2004-05 (2. samling), Folketingstidende
2004-05, tillæg A 2097, at staten yder forskudsrefusion af en
kommunes refusionsberettigede udgifter efter serviceloven. Der er
tale om en egentlig refusionsordning, hvor det afgørende er,
om udgiften er refusionsberettiget. Der foretages ikke en
skønsmæssig godkendelse af udgiftens/tilbuddets
socialfaglige indhold ud over den almindelige revision, som i dag
gælder for statsrefusion.
Social- og indenrigsministeren har efter servicelovens §
176, stk. 2, og § 176 a, stk. 3, hjemmel til i en
bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om
statsrefusion efter §§ 176 og 176 a.
Denne hjemmel er udmøntet i bekendtgørelse nr. 873
af 29. august 2012 om statsrefusion i særligt dyre
enkeltsager efter lov om social service (herefter
refusionsbekendtgørelsen).
Der er i refusionsbekendtgørelsen fastsat regler om,
hvilke refusionsberettigede udgifter der er omfattet af ordningen,
hvordan tilskuddet anvises, regnskabsaflæggelse samt revision
af regnskabet.
Refusionsordningen gælder for en kommunes samlede udgift
til foranstaltninger til en konkret borger under 67 år, dvs.
alle udgifter, som kan henføres til samme CPR-nummer. I
sager, der består af flere eller sammensatte tilbud i forhold
til en enkelt person, gælder refusionsordningen for den
samlede sociale udgift i den konkrete sag, jf. § 5, stk. 2 i
refusionsbekendtgørelsen. Der kan herunder ikke medregnes
udgifter, der er omfattet af reglerne om objektiv finansiering, jf.
bekendtgørelse nr. 1017 af 19. august 2017 om finansiering
af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt
betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner, idet
den enkelte kommunes udgift til objektiv finansiering ikke er
personhenførbar.
Refusionen omfatter en kommunes udgifter efter serviceloven. Ved
opgørelse af kommunens udgifter skal alle indtægter
fradrages, herunder brugerbetaling, refusion samt tilskud efter
serviceloven eller anden lovgivning, jf. § 6 i
refusionsbekendtgørelsen. Forhold, der er forbundet med
kommunens afgørelse og sagsbehandling herom, herunder det
personrettede tilsyn, er ikke omfattet af refusionsordningen.
Refusionen hjemtages af den kommune, som efter serviceloven
endeligt skal afholde udgiften, jf. § 1, stk. 2, i
refusionsbekendtgørelsen. Når refusionsberettigede
udgifter skal opgøres og hjemtages af kommunen fra staten,
opgøres den samlede udgift på månedsbasis, og
der sker refusion af den del, der overstiger 1/12 af
refusionsgrænserne, jf. bekendtgørelsens § 5,
stk. 1. Det betyder, at en kommune vil kunne få refusion for
udgifter i en sag, hvor en anbringelse uden for hjemmet
påbegyndes f.eks. i september måned, og hvor den
månedlige udgift overstiger 1/12 af
refusionsgrænsen i f.eks. de 4 måneder, hvor der er
udgifter til anbringelsen, men hvor udgifterne i sagen ikke i
kalenderåret som helhed når op over den årlige
refusionsgrænse. Enkeltstående udgifter skal fordeles
ligeligt ud på regnskabsårets 12 måneder, jf.
bekendtgørelsens § 5, stk. 3.
På børne- og ungeområdet er der med virkning
fra 1. september 2012, jf. lov nr. 596 af 18. juni 2012, med
servicelovens § 176 a indført lavere
beløbsgrænser i de særligt dyre enkeltsager
vedrørende udsatte børn og unge og ved anbringelser
uden for hjemmet af store søskendeflokke ved en
nedsættelse af beløbsgrænserne, så det
blev lettere for kommunerne at hjemtage refusion i disse sager.
I servicelovens § 176 a, stk. 1 er fastsat, at staten yder
refusion af en kommunes udgifter i de tilfælde, hvor
kommunens udgifter til hjælp og støtte efter loven til
personer, som er under 18 år, eller unge i alderen fra 18 til
22 år, som modtager støtte efter servicelovens
§§ 76 og 76 a (efterværn), i en konkret sag
overstiger 830.000 kr. årligt (2020-niveau), på 25 pct.
af den del af kommunens udgifter, som ligger over dette
beløb. For den del af udgifterne, der overstiger 1.630.000
kr. årligt (2020-niveau), udgør statsrefusionen 50
pct.
I servicelovens § 176 a, stk. 2, er det fastsat, at
refusionsgrænserne for statens refusion på henholdsvis
830.000 kr. (2020-niveau) og 1.630.000 kr. (2020-niveau) ligeledes
gælder for en kommunes samlede udgifter til hjælp og
støtte, hvis fire eller flere børn i samme husstand
er anbragt uden for hjemmet efter servicelovens § 52, stk. 3,
nr. 7, eller har ophold på et anbringelsessted efter
servicelovens § 76, stk. 3, nr. 1 eller 3, eller § 76 a,
stk. 2.
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget til
lov nr. 596 af 18. juni 2012, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L
140, fremsat den 29. marts 2012, folketingssamling 2011-12, side 7,
at refusionsordningen kommer i funktion, når én
kommune anbringer børn fra samme husstand uden for hjemmet,
og det samlede antal anbragte børn fra husstanden
udgør fire eller flere børn. De udgifter, der kan
medregnes, er alle udgifter til foranstaltninger efter serviceloven
i forhold til de anbragte børn, dvs. ikke kun udgifterne til
anbringelserne.
Det følger af § 3, stk. 2, i
refusionsbekendtgørelsen, at der ved børn i samme
husstand forstås børn og unge, som forud for
anbringelsen er tilmeldt folkeregisteret på samme adresse som
forældremyndighedsindehaveren. Hvis to personer er gift eller
samlevende, omfatter husstanden børn og unge, som mindst den
ene af parterne har forældremyndighed over.
I refusionsbekendtgørelsens § 3, stk. 4, er fastsat,
at hvis forældre med fælles forældremyndighed
flytter fra hinanden, medregnes barnet eller den unge i forhold til
refusionsopgørelsen til husstanden i den kommune, der
afholder anbringelsesudgiften til det pågældende barn
eller unge. Bor begge forældre fortsat i den kommune, der
afholder anbringelsesudgiften, beslutter denne kommune, i hvilken
af de to forældremyndighedsindehaveres husstande barnet skal
medregnes i forhold til refusionsopgørelsen.
3.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
De særligt dyre enkeltsager på det specialiserede
socialområde indebærer en uforudsigelighed i den
enkelte kommunes udgifter på området, der generelt kan
være svær for kommunen at håndtere.
Ved en yderligere målretning af finansieringen af
udgifterne i de særligt dyre enkeltsager på det
specialiserede socialområde til de kommuner, der afholder de
faktiske udgifter på området, vil den enkelte kommune
kunne få en øget budgetsikkerhed for udgifterne til
dyre enkeltsager.
En nedsættelse af refusionsgrænserne på
voksenområdet til niveauet på børne- og
ungeområdet vil kunne øge målretningen af
finansieringen til kommuner, der har relativt dyre sager på
voksenområdet og vil samtidig kunne forenkle reglerne for
refusionsordningen.
Efter de gældende regler ophører refusionsordningen
for dyre enkeltsager, når borgere fylder 67 år. En
opretholdelse af refusionsordningen for disse sager, så de
fortsat er omfattet af refusionsordningen efter det fyldte 67.
år, vil i højere grad kunne sikre, at de kommuner, der
har udgifter til disse borgere, modtager finansiering til dem.
Bestemmelserne i servicelovens § 176 a indebærer
dels, at der er højere refusion på enkeltsager vedr.
børn og unge under 18 år og 18-22 årige unge i
efterværn, dels at kommunerne kan sammenlægge
udgifterne ved anbringelser af store søskendeflokke uden for
hjemmet, når det samlede antal anbragte børn fra
husstanden udgør fire eller flere børn.
Det vurderes, at en ændring af refusionsordningen, hvor
udgifter til alle indsatser for den enkelte børnefamilie
uafhængig af antallet af søskende medregnes i samme
refusionssag, kan bidrage til en helhedsorienteret og
sammenhængende indsats. Samtidig vil det målrette
finansieringen på området til de kommuner, der har
mange familier, hvor søskende har behov for en indsats.
En refusion på 75 pct. for sager vedrørende
både børn og voksne, hvor kommunen har udgifter for
over 2.050.000 kr. i enkeltsager, vil øge budgetsikkerheden
for de kommuner, der rammes af de sager, hvor udgifterne overstiger
denne beløbsgrænse.
Der er tale om en tilpasning af finansieringen, hvor der
justeres på, hvem der betaler udgifterne på
området. Det vil i praksis betyde, at den del af kommunernes
finansiering, som svarer til den øgede refusion, flyttes fra
bloktilskuddet og over til den centrale refusionsordning, som
udbetales af staten. Derved vil den enkelte kommune få en
større finansieringsmæssig sikkerhed i forhold til de
dyre socialsager i kommunen.
3.3. Den
foreslåede ordning
For at sikre en større finansieringsmæssig
sikkerhed for kommunerne, foreslås det at nedsætte
beløbsgrænserne for refusionsordningen på
voksenområdet, så de vil svare til grænserne
på børne- og ungeområdet. Det vil
indebære, at:
- Der ydes 25 pct.
refusion for den del af udgifterne, der overstiger 830.000 kr. og
op til og med 1.630.000 kr. I dag ydes der på
voksenområdet en refusion på 25 pct. for den del af
udgifterne, der overstiger 1.090.000 kr. og op til og med 2.050.000
kr. (nedsættelse på 260.000 kr. for den nedre
grænse for voksne).
- Der ydes 50 pct.
refusion for den del af udgifterne, der overstiger 1.630.000 kr. og
til og med 2.050.000 kr. I dag ydes der på
voksenområdet en refusion på 50 pct. for den del af
udgifterne, der overstiger 2.050.000 kr. (nedsættelse
på 420.000 kr. for grænsen med refusion på 50
pct. refusion for voksne).
På både børne- og voksenområdet
foreslås desuden at indføre en ny grænse, hvor
kommunerne vil kunne få refusion på 75 pct. af udgifter
i den enkelte sag, der overstiger 2.050.000 kr.
Det foreslås at fjerne alderskriteriet, så
kommunerne stadig vil kunne få refusion for udgifter til
borgere, der er omfattet af refusionsordningen umiddelbart, inden
de er fyldt 67 år. Refusionsprocenter mv. foreslås at
skulle følge de samme regler som børne- og
voksenområdet.
Endvidere foreslås at fjerne kravet om, at der skal
være mindst fire søskende anbragt uden for hjemmet,
før de kan summeres i én refusionssag. Dermed vil
alle søskendeflokke kunne summeres til én
refusionssag uanset størrelse. Det foreslås samtidig,
at søskendeordningen udvides, således at summering af
søskende vil skulle omfatte alle forebyggende
foranstaltninger, uanset om foranstaltningen ydes i hjemmet eller
ved en anbringelse uden for hjemmet.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige
omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning. Således indeholder
lovforslaget forslag til klare og enkle regler. Lovforslaget
ændrer ikke på, hvorvidt der kan kommunikeres digitalt
med kommunerne. Lovforslaget muliggør automatisk
sagsbehandling, idet refusionsordningen er baseret på
objektive kriterier. Lovforslaget ændrer heller ikke på
sammenhæng på tværs. Lovforslaget ændrer
endelig ikke på mulighederne for tryg og sikker
datahåndtering og anvendelse af offentlig infrastruktur.
Lovforslaget har dermed ikke betydning i forhold til disse
principper.
Tilpasningen af refusionsordningen har ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige under ét, idet den
øgede udbetaling af refusion fra den centrale statslige
refusionsordning til kommunerne modsvares af en regulering af det
kommunale bloktilskud. Stigningen i udbetalingerne forventes at
udgøre 1.922 mio. kr. i 2021, 1.963 mio. kr. i 2022 og 1.998
mio. kr. i 2023. Stigningen i udbetalingerne i refusionerne
forventes øget med 2.438 mio. kr. årligt fuldt
indfaset.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget forhandles med
kommunerne.
Lovforslaget berører ikke regionerne og har dermed ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for agil
erhvervsrettet regulering er ikke relevante for de konkrete
ændringer i lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgere.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget er i perioden fra den 18. maj 2020
til den 25. maj 2020 sendt i høring hos KL. Den korte
høringsperiode skyldes, at lovforslaget skal vedtages i
denne samling med henblik på fastsættelse af
kommunernes bloktilskud for 2021. Kommunernes bloktilskud skal
udmeldes til kommunerne inden sommeren 2020.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kom?muner og regioner | Regulering af kommunernes bloktilskud
forventes at udgøre -1.922 mio. kr. i 2021, -1.963 mio. kr.
i 2022 og -1.998 mio. kr. i 2023. Fuldt indfaset skønnes en
regulering på -2.438 mio. kr. årligt. | Øget refusion for staten forventes
at udgøre 1.922 mio. kr. i 2021, 1.963 mio. kr. i 2022 og
1.998 mio. kr. i 2023. Fuldt indfaset skønnes stigningen i
refusionsudgiften øget med 2.438 mio. kr.
årligt. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af servicelovens § 176, stk. 1, 1. pkt.,
at i de tilfælde, hvor udgifterne til hjælp og
støtte efter loven for en person under 67 år i en
konkret sag overstiger 950.000 kr. årligt, refunderer staten
25 pct. af den del af kommunens udgifter, som ligger over dette
beløb, jf. dog § 176 a.
Det følger af § 176 a, stk. 1, 1. pkt., at i de
tilfælde, hvor kommunens udgifter til hjælp og
støtte efter loven til personer, som er under 18 år,
eller som modtager støtte efter §§ 76 eller 76 a,
i en konkret sag overstiger 710.000 kr. årligt, refunderer
staten 25 pct. af den del af kommunens udgifter, som ligger over
dette beløb. Det følger af § 176 a, stk. 2, at
refusionsgrænserne og -beløbene i § 176 a, stk.
ligeledes gælder for en kommunes samlede udgifter til
hjælp og støtte, hvis fire eller flere børn i
samme husstand er anbragt efter § 52, stk. 3, nr. 7, eller har
ophold på et anbringelsessted efter § 76, stk. 3, nr. 1
eller 3, eller § 76 a, stk. 2.
Bestemmelsen i § 176, stk. 1, 1. pkt. indebærer, at i
de tilfælde, hvor udgifterne til hjælp og støtte
efter serviceloven for en person under 67 år i en konkret sag
overstiger 950.00 kr. (2012- niveau), svarende til 1.090.000 kr.
årligt (2020-niveau), refunderer staten 25 pct. af den del af
kommunens udgifter, som ligger over dette beløb.
Bestemmelsen i § 176 a indebærer, at der er fastsat
særskilte regler for en kommunes udgifter til hjælp og
støtte efter serviceloven til børn og unge under 18
år, til unge i alderen 18-22 år, der modtager
efterværn efter servicelovens §§ 76 eller 76 a,
samt for udgifter efter serviceloven til søskendeflokke,
når der er anbragt fire søskende eller derover.
Bestemmelsen i § 176 a, stk. 1, 1. pkt. indebærer, at i
de tilfælde, hvor kommunens udgifter til hjælp og
støtte efter serviceloven til personer, som er under 18
år, og til 18-22 årige, som modtager støtte
efter servicelovens §§ 76 eller 76 a, i en konkret sag
overstiger 710.000 kr. (2017-niveau), svarende til 830.000 kr.
(2020-niveau) årligt, refunderer staten 25 pct. af den del af
kommunens udgifter, som ligger over dette beløb.
Bestemmelsen i § 176 a, stk. 2 indebærer, at
refusionsgrænsen og -beløb efter § 176 a, stk. 1,
også gælder i de tilfælde, hvor en kommunes
samlede udgifter til hjælp og støtte efter
serviceloven, hvis fire eller flere børn i samme husstand er
anbragt efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, eller har
ophold på et anbringelsessted efter servicelovens § 76,
stk. 3, nr. 1 eller 3, eller § 76 a, stk. 2.
Det foreslås at ændre i bestemmelsen i § 176,
stk. 1, 1. pkt., således at »950.000 kr.
årligt« ændres til: »830.000 kr.
årligt (2020-niveau)«, og at », jf. dog §
176 a« udgår.
Forslaget vil medføre, at beløbsgrænsen for,
hvornår staten yder refusion på 25 pct. af udgifterne i
en konkret sag for personer under 67 år, sænkes til
830.000 kr. (2020-niveau). Med forslaget vil staten yde refusion af
udgifter efter serviceloven i enkeltsager, der overstiger 830.000
kr. årligt i 2020-niveau. Forslaget vil indebære en
nedsættelse af beløbsgrænsen for refusion
på 25. pct. af udgifterne pr. person på 260.000 kr. for
personer i alderen 18 år til 67 år og vil betyde, at
flere sager vedrørende udgifter til personer i alderen 18
år til 67 år vil blive omfattet af refusion på 25
pct. Endvidere vil forslaget indebære, at
beløbsgrænsen for refusion på 25 pct. på
voksenområdet vil blive harmoniseret med den nedre
beløbsgrænse for refusion på 25 pct. på
børne- og ungeområdet.
Desuden foreslås, at henvisningen til servicelovens §
176 a fjernes. Dette forslag skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 7, hvorved § 176 a foreslås
ophævet.
De foreslåede ændringer vil medføre, at
beløbsgrænser og refusionssatser på
børne- og voksenområdet vil blive harmoniseret i
én bestemmelse (servicelovens § 176). Der vil
således ikke være behov for en særskilt
bestemmelse vedrørende beløbsgrænsen for
refusion på 25 pct. af udgifter til hjælp og
støtte efter loven til børn og unge under 18
år, og til unge i alderen 18-22 år, som modtager
hjælp og støtte efter §§ 76 eller 76 a.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 3.3.
Til nr. 2
Det følger af servicelovens § 176, stk. 1, 2. pkt.,
at for den del af kommunens udgifter til en person under 67
år, der overstiger 1.770.000 kr. årligt, udgør
statsrefusionen 50 pct., jf. dog § 176 a.
Det følger af § 176 a, stk. 1, 2. pkt., at i de
tilfælde, hvor kommunens udgifter til hjælp og
støtte efter loven til personer, som er under 18 år,
eller som modtager støtte efter §§ 76 eller 76 a,
overstiger 1.420.000 kr., udgør statsrefusionen 50 pct. for
den del af udgifterne, der overstiger 1.420.000 kr.
årligt.
Bestemmelsen i § 176, stk. 1, 2. pkt. indebærer, at i
de tilfælde, hvor kommunens udgifter til hjælp og
støtte efter serviceloven for en person under 67 år i
en konkret sag overstiger 1.770.000 kr. (2012- niveau), svarende
til 2.050.000 kr. årligt (2020-niveau), refunderer staten 50
pct. af den del af kommunens udgifter efter serviceloven, som
ligger over dette beløb.
Bestemmelsen i § 176 a indebærer, at der er fastsat
særskilte regler for en kommunes udgifter til hjælp og
støtte efter serviceloven til børn og unge under 18
år, til unge i alderen 18-22 år, der modtager
efterværn efter servicelovens §§ 76 eller 76 a,
samt for udgifter til søskendeflokke, når der er
anbragt fire søskende eller derover. Bestemmelsen i §
176 a, stk. 1, 2. pkt. indebærer, at i de tilfælde,
hvor kommunens udgifter til hjælp og støtte efter
serviceloven til personer, som er under 18 år, og til 18-22
årige, som modtager støtte efter servicelovens
§§ 76 eller 76 a, i en konkret sag overstiger 1.420.000
kr. (2017-niveau), svarende til 1.630.000 kr. (2020-niveau)
årligt, refunderer staten 50 pct. af den del af kommunens
udgifter efter serviceloven, som ligger over dette beløb.
Bestemmelsen i § 176 a, stk. 2 indebærer, at
refusionsgrænsen og -beløb efter § 176 a, stk. 1,
også gælder i de tilfælde, hvor en kommunes
samlede udgifter efter serviceloven til hjælp og
støtte, hvis fire eller flere børn i samme husstand
er anbragt efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, eller har
ophold på et anbringelsessted efter servicelovens § 76,
stk. 3, nr. 1 eller 3, eller § 76 a, stk. 2.
Det foreslås at ændre i bestemmelsen i § 176,
stk. 1, 2. pkt., således at »1.770.000 kr.
årligt« ændres til: »1.630.000 kr.
årligt (2020-niveau)«, og at », jf. dog §
176 a.« udgår.
Forslaget vil medføre, at beløbsgrænsen for,
hvornår der ydes refusion på 50 pct. af udgifterne
efter serviceloven i en sag for personer under 67 år,
sænkes til 1.630.000 kr. (2020-niveau). Med forslaget vil
staten således yde refusion på 50 pct. for den del af
udgifterne i enkeltsager, der overstiger 1.630.000 kr. årligt
i 2020-niveau. Endvidere er beløbsgrænsen oplyst i
2020-niveau. Forslaget vil indebære en nedsættelse
på 420.000 kr. for grænsen med refusion på 50
pct. refusion for personer i alderen 18 år til 67 år.
Dette vil medføre, at refusionen vil stige fra 25 pct. til
50 pct. af udgifterne i det nævnte interval til personer i
alderen 18 år til 67 år. Endvidere vil forslaget
indebære, at beløbsgrænsen for refusion på
50 pct. på voksenområdet vil blive harmoniseret med
beløbsgrænsen for 50 pct. refusion på
børne- og ungeområdet.
Desuden foreslås, at henvisningen til servicelovens §
176 a fjernes. Dette forslag skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 7, hvorved § 176 a foreslås
ophævet.
De foreslåede ændringer vil medføre, at
beløbsgrænser og refusionssatser på
børne- og voksenområdet vil blive harmoniseret i
én bestemmelse. Der vil således ikke være behov
for en særskilt bestemmelse vedrørende
beløbsgrænsen for refusion på 50 pct. af
udgifter til hjælp og støtte efter serviceloven til
børn og unge under 18 år, og til unge i alderen 18-22
år, som modtager hjælp og støtte efter
servicelovens §§ 76 eller 76 a.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 3.3.
Til nr. 3
Der er efter de gældende bestemmelser i servicelovens
§§ 176 og 176 a fastsat to beløbsgrænser,
der afgrænser, hvornår staten yder refusion på
henholdsvis 25 pct. og 50 pct. af den del af en kommunens udgifter
efter serviceloven til personer under 67 år, der overstiger
beløbsgrænserne. Der er ikke herudover fastsat
yderligere beløbsgrænser eller refusionsprocenter.
Det foreslåede § 176, stk. 1, 3. pkt., er nyt. Det
foreslås med denne nye bestemmelse, at for den del af
udgifterne, der overstiger 2.050.000 kr. årligt
(2020-niveau), udgør statsrefusionen 75 pct.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der
indføres en refusion på 75 pct. for den del af
udgifterne efter serviceloven i en konkret sag, der overstiger
2.050.000 kr. årligt (2020-niveau).
Foslaget vil medføre, at kommunerne vil få en
stigning i refusionen fra 50 pct. til 75 pct. for den del af
udgifterne til hjælp og støtte efter serviceloven for
en person under 67 år, der udgør over 2.050.000 kr.
årligt (2020-niveau). Den foreslåede
beløbsgrænse og refusionsprocent vil med forslaget
omfatte både børne- og voksenområdet.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 3.3.
Til nr. 4
Det følger af servicelovens § 176 a, stk. 2, at
refusionsgrænser og -beløb også gælder en
kommunes samlede udgifter til hjælp og støtte, hvis
fire eller flere børn i samme husstand er anbragt efter
§ 52, stk. 3, nr. 7, eller har ophold på et
anbringelsessted efter § 76, stk. 3, nr. 1 eller 3, eller
§ 76 a, stk. 2.
Bestemmelsen i § 176 a, stk. 2, indebærer, at
refusionsordningen kommer i funktion, når en kommune
anbringer børn fra samme husstand uden for hjemmet, og det
samlede antal anbragte børn fra husstanden udgør fire
eller flere børn. Refusionsordningen gælder for det
fjerde og følgende antal anbragte søskende, der er
under 18 år eller er i alderen 18 år til 22 år,
når de er anbragt efter servicelovens bestemmelser om
efterværn.
Der er i refusionsbekendtgørelsen fastsat nærmere
regler om, hvilke børn og unge der hører under samme
husstand.
Det foreslås, at der i servicelovens § 176 efter stk.
1 indsættes to nye stykker.
Efter det foreslåede nye § 176,
stk. 2, vil servicelovens § 176, stk. 1 også
gælde for summen af en kommunes udgifter til hjælp og
støtte efter loven for børn og unge under 18
år, og udgifter til hjælp og støtte efter lovens
§§ 76 og 76 a for unge i alderen 18-22 år,
når de pågældende børn og unge
tilhører samme husstand.
Forslaget vil medføre, at en kommune vil kunne få
dækket udgifter til de samlede indsatser til søskende,
uanset hvor mange søskende der er i samme husstand, og
uanset hvilken type indsats der er tale om, hvis udgifterne samlet
set overstiger beløbsgrænserne efter servicelovens
§ 176, stk. 1.
Forslaget vil indebære, at refusionsordningen udvides,
idet en kommune vil kunne sammenlægge alle udgifter til
hjælp og støtte efter serviceloven til en
søskendeflok i familien, dvs. både udgifter til
forebyggende foranstaltninger i hjemmet og udgifter til
anbringelser uden for hjemmet. Bestemmelsen foreslås at
gælde for hjælp og støtte efter serviceloven til
søskende under 18 år og for søskende i alderen
18 år til 22 år, der modtager hjælp og
støtte efter servicelovens §§ 76 og 76 a.
Bestemmelsen foreslås at gælde for søskende i
samme husstand.
Det er hensigten, at der i en bekendtgørelse vil blive
fastsat nærmere regler om, hvilke børn og unge der
hører under samme husstand, herunder til hvilken husstand en
kommunes udgifter til anbragte børn vil skulle
medregnes.
Efter de gældende bestemmelser i servicelovens § 176
omfatter den centrale refusionsordning for særligt dyre
enkeltsager ikke udgifter til hjælp og støtte efter
serviceloven til personer på 67 år og derover.
Det indebærer, at kommunen som udgangspunkt afholder alle
udgifter efter serviceloven til hjælp og støtte til
personer på 67 år og derover.
Med det foreslåede nye § 176,
stk. 3, foreslås det, at servicelovens § 176,
stk. 1, skal finde tilsvarende anvendelse for en kommunes udgifter
til hjælp og støtte efter loven til personer efter det
fyldte 67. år, hvis de var omfattet af refusionsordningen
umiddelbart forud for det fyldte 67. år.
Forslaget vil indebære, at en kommune kan hjemtage
refusion for den del af udgifterne til hjælp og støtte
efter serviceloven i en sag, der overstiger
grænsebeløbene, til personer efter det fyldte 67.
år. Det foreslås, at det vil være en betingelse
for refusion, at udgifter til den pågældende er
omfattet af refusionsordningen umiddelbart forud for det fyldte 67.
år. Det vil sige, at kommunens udgifter efter serviceloven
til den pågældende borger i den sidste måned
forud for det fyldte 67. år skal udgøre 1/12 af
de fastsatte grænsebeløb for refusion, svarende til at
udgiften skal udgøre mere end 1/12 af
det årlige beløb på 830.000 kr.
(2020-niveau).
Dette vil medføre, at refusionsordningen vil
fortsætte efter det fyldte 67. år for de sager, hvortil
udgifterne var omfattet af refusionsordningen umiddelbart forud for
det fyldte 67. år.
En opretholdelse af refusionsordningen for de nævnte
sager, så de fortsat er omfattet af refusionsordningen efter
det fyldte 67. år, vil i højere grad kunne sikre, at
de kommuner, der har udgifter til disse borgere, modtager
finansiering til dem.
Det er hensigten, at der i en bekendtgørelse vil blive
fastsat nærmere regler for opgørelse af udgifter og
statsrefusion for personkredsen.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkterne 3.1 og 3.3.
Til nr. 5
Det følger af servicelovens § 176, stk. 2, at
social- og indenrigsministeren i en bekendtgørelse kan
fastsætte nærmere regler om statsrefusionen efter denne
bestemmelse.
Det foreslås, at ordene »denne bestemmelse« i
§ 176, stk. 2, ændres til: »stk. 1-3«.
Forslaget har sammenhæng med lovforslaget § 1, nr. 4,
hvorved der i § 176 efter stk. 1 vil blive indsat to nye
stykker som stk. 2 og 3
Forslaget vil indebære, at social- og indenrigsministeren
i en bekendtgørelse også vil kunne fastsætte
nærmere regler om statsrefusionen efter de foreslåede
to nye stykker i § 176, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 3.1 samt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 4.
Til nr. 6
Det følger af servicelovens § 176, stk. 3, at i 2007
indtræder statsrefusionen på 25 pct. fra 0,4 mio. kr.
årligt og 50 pct. fra 0,8 mio. kr. årligt. I 2008
indtræder refusionen på 25 pct. ved 0,5 mio. kr.
årligt og 50 pct. ved 1 mio. kr. årligt. I 2009
indtræder refusionen på 25 pct. ved 0,6 mio. kr.
årligt og 50 pct. ved 1,2 mio. kr. årligt.
Med § 176, stk. 3, blev der i sin tid indført en
bestemmelse om, at reglerne vedrørende den centrale
refusionsordning skulle indføres gradvist.
De endelige beløbsgrænser for refusionsordningen
på henholdsvis 25 og 50 pct. blev nået i 2010, og
§ 176, stk. 3, har ikke længere betydning. Bestemmelsen
er derfor overflødig. Det foreslås derfor, at §
176, stk. 3, ophæves.
Til nr. 7
Det følger af § 176 a, stk. 1, at i de
tilfælde, hvor kommunens udgifter til hjælp og
støtte efter loven til personer, som er under 18 år,
eller som modtager støtte efter §§ 76 eller 76 a,
i en konkret sag overstiger 710.000 kr. årligt, refunderer
staten 25 pct. af den del af kommunens udgifter, som ligger over
dette beløb. For den del af udgifterne, der overstiger
1.420.000 kr. årligt, udgør statsrefusionen 50 pct.
Det følger af § 176 a, stk. 2, at
refusionsgrænserne og -beløbene i stk. 1 ligeledes
gælder for en kommunes samlede udgifter til hjælp og
støtte, hvis fire eller flere børn i samme husstand
er anbragt efter § 52, stk. 3, nr. 7, eller har ophold
på et anbringelsessted efter § 76, stk. 3, nr. 1 eller
3, eller § 76 a, stk. 2. Det følger af § 176 a,
stk. 3, at social- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om statsrefusionen efter stk. 1 og 2.
Bestemmelserne i § 176 a fastsætter særlige
grænsebeløb for refusion af udgifter efter
serviceloven til børn og unge under 18 år, samt
refusion af udgifter til unge i alderen 18 år til 22
år, der modtager hjælp og støtte efter
servicelovens §§ 76 og 76 a vedrørende
efterværn. Endvidere fastsættes i stk. 2 de
særlige regler for, hvornår en kommune kan modtage
refusion for summen af udgifter til hjælp og støtte
efter serviceloven til søskende i samme husstand.
Det foreslås, at § 176 a ophæves. Forslaget
skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 1 og 2,
samt lovforslagets § 1, nr. 4, for så vidt angår
den del, der vedrører refusion af udgifter til hjælp
og støtte efter serviceloven til søskende.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 4, hvorved
beløbsgrænser og refusionsprocenter på
børne- og voksenområdet vil blive harmoniseret og
samlet i servicelovens § 176, vil der ikke længere
være behov for, at der er fastsat beløbsgrænser
for børne- og ungeområdet i en særskilt
bestemmelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 3.3 samt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 1, 2 og 4.
Til nr. 8
Det følger af servicelovens § 182, stk. 11, at
beløbene i lovens §§ 176 og 176 a reguleres en
gang årligt den 1. januar, første gang pr. 1. januar
2013, med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbene afrundes til nærmeste
10.000 kr.
Bestemmelsen indebærer, at beløbsgrænserne
fastsat i lovens §§ 176 og 176 a, skal reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten. Idet
beløbsgrænserne i de nævnte bestemmelser er
angivet i 2012-niveau, er der i § 182, stk. 11 fastsat, at
reguleringen skal ske første gang den 1. januar 2013.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at
beløbsgrænserne efter regulering skal afrundes til
nærmeste 10.000 kr.
Det foreslås i servicelovens § 182, stk. 11, at
ændre »§§ 176 og 176 a«: til:
»§ 176«, og at »2013« ændres
til: »2021«. Forslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 7, hvorved det foreslås at
ophæve servicelovens § 176 a. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7.
Forslaget vil medføre, at beløbsgrænserne i
servicelovens § 176 fortsat vil skulle reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten. Idet de
foreslåede nye beløbsgrænser, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1-3, er angivet i 2020-niveau, foreslås det, at
reguleringen skal ske første gang den 1. januar 2021.
Reguleringsbestemmelsen i servicelovens § 182, stk. 11,
foreslås herudover ikke ændret.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2021. Dette vil
medføre, at udgifter til personer, der vedrører
perioden fra 1. januar 2021 og frem vil være omfattet af de
foreslåede nye refusionsgrænser og beløb.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 176 stk. 3, i lov om social service, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 4, ikke skal gælde ikke for personer, der
er fyldt 67 år inden den 1. januar 2021. For disse personer
finder de hidtil gældende regler i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, anvendelse.
Forslaget vil medføre, at denne lovs § 1, nr. 4, for
så vidt angår den foreslåede bestemmelse i
servicelovens § 176, stk. 3, hvorefter udgifter til
hjælp og støtte efter serviceloven til personer
på 67 år og derover er omfattet af refusionsordningen,
hvis de var omfattet af refusionsordningen umiddelbart forud for
det fyldte 67. år, vil gælde for personer, der fylder
67 år den 1. januar 2021 eller senere. For udgifter efter
serviceloven til personer, der er fyldt 67 år inden den 1.
januar 2021 finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, da serviceloven, jf. § 196, ikke gælder
for Færøerne og Grønland og ikke kan
sættes i kraft for disse dele af riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som senest
ændret ved i lov nr. [1571 af 27. december 2019], foretages
følgende ændringer: | | | | § 176. I de
tilfælde, hvor udgifterne til hjælp og støtte
efter loven for en person under 67 år i en konkret sag
overstiger 950.000 kr. årligt, refunderer staten 25 pct. af
den del af kommunens udgifter, som ligger over dette beløb,
jf. dog § 176 a. For den del af udgifterne, der overstiger
1.770.000 kr. årligt, udgør statsrefusionen 50 pct.,
jf. dog § 176 a. | | 1. I § 176 stk. 1,
1. pkt., ændres »950.000 kr.
årligt,« til: »830.000 kr. årligt
(2020-niveau),«, og », jf. dog § 176 a«
udgår. 2. I § 176, stk. 1,
2. pkt., ændres »1.770.000 kr.
årligt,« til: »1.630.000 kr. årligt
(2020-niveau),«, og », jf. dog § 176 a.«
udgår. | | | | | | 3. I § 176, stk.
1, indsættes som 3.
pkt.: | | | »For den del af udgifterne, der
overstiger 2.050.000 kr. årligt (2020-niveau), udgør
statsrefusionen 75 pct.« | | | | | | 4. I § 176 indsættes efter stk. 1 som
nye stykker: | | | »Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for summen af en kommunes
udgifter til hjælp og støtte efter loven for
børn og unge under 18 år, og udgifter til hjælp
og støtte efter lovens §§ 76 og 76 a for unge i
alderen 18-22 år, når de pågældende
børn og unge tilhører samme husstand. | | | Stk. 3. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse for en kommunes udgifter til
hjælp og støtte efter loven til personer efter det
fyldte 67. år, hvis de var omfattet af refusionsordningen
umiddelbart forud for det fyldte 67. år.« | | | Stk. 2 bliver herefter stk. 4. | | | | Stk. 2. Social-
og indenrigsministeren kan i en bekendtgørelse
fastsætte nærmere regler om statsrefusionen efter denne
bestemmelse. | | 5. I § 176, stk.
2, der bliver stk. 4, ændres »denne
bestemmelse« til: »stk. 1-3«. | Stk. 3. I 2007
indtræder statsrefusionen på 25 pct. fra 0,4 mio. kr.
årligt og 50 pct. fra 0,8 mio. kr. årligt. I 2008
indtræder refusionen på 25 pct. ved 0,5 mio. kr.
årligt og 50 pct. ved 1 mio. kr. årligt. I 2009
indtræder refusionen på 25 pct. ved 0,6 mio. kr.
årligt og 50 pct. ved 1,2 mio. kr. årligt. | | 6. § 176, stk. 3, ophæves. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 176 a. I de
tilfælde, hvor kommunens udgifter til hjælp og
støtte efter loven til personer, som er under 18 år,
eller som modtager støtte efter §§ 76 eller 76 a,
i en konkret sag overstiger 710.000 kr. årligt, refunderer
staten 25 pct. af den del af kommunens udgifter, som ligger over
dette beløb. For den del af udgifterne, der overstiger
1.420.000 kr. årligt, udgør statsrefusionen 50
pct. | | 7. § 176
a ophæves. | Stk. 2.
Refusionsgrænserne og -beløbene i stk. 1 gælder
ligeledes for en kommunes samlede udgifter til hjælp og
støtte, hvis fire eller flere børn i samme husstand
er anbragt efter § 52, stk. 3, nr. 7, eller har ophold
på et anbringelsessted efter § 76, stk. 3, nr. 1 eller
3, eller § 76 a, stk. 2. | | | Stk. 3. Social-
og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om
statsrefusionen efter stk. 1 og 2. | | | | | | § 182.
--- | | | Stk. 2-10.
--- | | | Stk. 11.
Beløbene i §§ 176 og 176 a reguleres en gang
årligt den 1. januar, første gang pr. 1. januar 2013,
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbene afrundes til nærmeste 10.000 kr. | | 8. I § 182, stk. 11, ændres
»§§ 176 og 176 a«: til: »§
176«, og »2013« ændres til:
»2021«. | | | | | | | | | | | | | | | |
|