Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 23. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner og forskellige andre love
(Reform af udligningssystemet)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 28.
oktober 2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 1557 af 27.
december 2019 og § 16 i lov nr. 1558 af 27. december 2019,
foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 2 affattes
således:
»Kapitel 2
Udligning af beskatningsgrundlag og
udgiftsbehov«.
2. §
2 affattes således:
Ȥ 2. Kommuner, hvis
beskatningsgrundlag pr. indbygger er større end det
gennemsnitlige beskatningsgrundlag pr. indbygger i hele landet,
yder et årligt tilskud til de kommuner, hvis
beskatningsgrundlag er mindre end det gennemsnitlige
beskatningsgrundlag pr. indbygger i hele landet.
Stk. 2. En
kommunes tilskud eller bidrag pr. indbygger efter stk. 1 beregnes
som forskellen mellem kommunens beskatningsgrundlag pr. indbygger
og det gennemsnitlige beskatningsgrundlag pr. indbygger i hele
landet ganget med en udligningsprocent på 75 pct. og med det
gennemsnitlige kommunale beskatningsniveau efter stk. 6. Det
samlede tilskud eller bidrag for kommunen opgøres ved at
gange kommunens tilskud eller bidrag pr. indbygger med kommunens
indbyggertal.
Stk. 3.
Kommuner, hvis beskatningsgrundlag pr. indbygger er mindre end 90
pct. af det gennemsnitlige beskatningsgrundlag pr. indbygger i hele
landet, modtager et tilskud, der beregnes som forskellen mellem
kommunens beskatningsgrundlag pr. indbygger og 90 pct. af det
gennemsnitlige beskatningsgrundlag pr. indbygger i hele landet
ganget med en udligningsprocent på 20 pct. og med det
gennemsnitlige kommunale beskatningsniveau efter stk. 6. Det
samlede tilskud for kommunen opgøres ved at gange kommunens
tilskud pr. indbygger med kommunens indbyggertal.
Stk. 4.
Kommuner, hvis beskatningsgrundlag pr. indbygger er større
end 125 pct. af det gennemsnitlige beskatningsgrundlag pr.
indbygger i hele landet, yder et bidrag, der beregnes som
forskellen mellem kommunens beskatningsgrundlag pr. indbygger og
125 pct. af det gennemsnitlige beskatningsgrundlag pr. indbygger i
hele landet ganget med en udligningsprocent på 18 pct. og med
det gennemsnitlige kommunale beskatningsniveau efter stk. 6. Det
samlede bidrag for kommunen opgøres ved at gange kommunens
bidrag pr. indbygger med kommunens indbyggertal.
Stk. 5.
Overstiger det samlede tilskud efter stk. 3 det samlede bidrag
efter stk. 4, finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter
indbyggertal. Overstiger det samlede bidrag efter stk. 4 det
samlede tilskud efter stk. 3, tilbagebetales nettobidraget til alle
kommuner efter indbyggertal.
Stk. 6. Det
gennemsnitlige kommunale beskatningsniveau opgøres som
summen af provenuet af indkomstskat og grundskyld for alle landets
kommuner divideret med det samlede kommunale
beskatningsgrundlag.«
3. §
3 affattes således:
Ȥ 3. Kommuner, hvis
udgiftsbehov pr. indbygger, jf. stk. 4, er mindre end det
gennemsnitlige udgiftsbehov pr. indbygger i hele landet, yder et
årligt tilskud til de kommuner, hvis udgiftsbehov er
større end det gennemsnitlige udgiftsbehov pr. indbygger i
hele landet.
Stk. 2. En
kommunes tilskud eller bidrag efter stk. 1 beregnes ved at gange
forskellen mellem kommunens udgiftsbehov pr. indbygger og det
gennemsnitlige udgiftsbehov pr. indbygger i hele landet med
kommunens indbyggertal og med en udligningsprocent på 93
pct.
Stk. 3.
Kommuner, hvis udgiftsbehov pr. indbygger er større end det
gennemsnitlige udgiftsbehov pr. indbygger i hele landet, modtager
et yderligere tilskud. Tilskuddet beregnes ved at gange forskellen
mellem kommunens udgiftsbehov pr. indbygger og det gennemsnitlige
udgiftsbehov pr. indbygger i hele landet med kommunens indbyggertal
og med en udligningsprocent på 2 pct. Tilskuddet finansieres
af alle kommuner efter indbyggertal.
Stk. 4. En
kommunes udgiftsbehov opgøres som summen af kommunens
aldersbestemte udgiftsbehov, jf. § 4, og kommunens
socioøkonomiske udgiftsbehov, jf. § 5.
Stk. 5. Af de
samlede kommunale nettodrifts- og anlægsudgifter henregnes 67
pct. til kommunernes aldersbestemte udgiftsbehov og 33 pct. til
kommunernes socioøkonomiske udgiftsbehov.«
4. §
4 affattes således:
Ȥ 4. En kommunes
aldersbestemte udgiftsbehov beregnes som summen af
følgende:
1) Kommunens
indbyggertal i nærmere fastsatte aldersgrupper, jf. §
31, ganget med det beregnede enhedsbeløb.
2) Et gennemsnit
af de for de seneste 3 år opgjorte nedgange i
befolkningstallet i kommuner, som i året har et
beskatningsgrundlag pr. indbygger mindre end 125 pct. af det
landsgennemsnitlige beskatningsgrundlag pr. indbygger, jf. stk. 3,
ganget med et enhedsbeløb. Enhedsbeløbet
opgøres som en vægt på 0,62 pct. af den del af
de samlede kommunale nettodrifts- og anlægsudgifter, som
henregnes til aldersbestemte udgiftsbehov, jf. § 3, stk. 5,
jf. dog stk. 2, divideret med det samlede antal enheder, der
henregnes til kriteriet.
Stk. 2.
Overstiger enhedsbeløbet som beregnet under stk. 1, nr. 2,
100.000 kr., nedsættes vægten på kriteriet,
svarende til at enhedsbeløbet fastsættes til 100.000
kr. Grænsen for enhedsbeløbet på 100.000 kr.
reguleres fra og med 2022 med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor. Det beregnede
enhedsbeløb for de fastsatte aldersgrupper forhøjes
proportionalt, så det samlede aldersbestemte udgiftsbehov
udgør 67 pct. af de samlede kommunale nettodrifts- og
anlægsudgifter.
Stk. 3.
Nedgangen i befolkningstallet efter stk. 1, nr. 2, opgøres i
hvert af de 3 år for kommuner med en samlet nedgang i
befolkningstallet over de seneste 5 år som summen af de
årlige nedgange over den 5-årige periode.«
5. I
§ 5, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 3, stk. 1« til: »§ 3, stk. 4«,
og i 2. pkt., ændres
»§ 3, stk. 2« til: »§ 3, stk.
5«.
6. § 5,
stk. 2, nr. 2, affattes således:
»2)
antallet af 25-49-årige uden erhvervsuddannelse ekskl.
indvandrere, som var over 20 år på
indvandringstidspunktet, med en vægt på 13
pct.,«.
7. § 5,
stk. 2, nr. 3, affattes således:
»3)
antallet af billige privat udlejede boliger samt antal familier i
privat udlejede enfamilieshuse fra før 1970 i landdistrikter
og i byer på op til 5.000 indbyggere og beboede sommerhuse
med en vægt på 6 pct.,«.
8. I
§ 5, stk. 2, nr. 4, ændres
»5 pct.« til: »2 pct.«
9. § 5,
stk. 2, nr. 5, affattes således:
»5)
antallet af almene familieboliger med en vægt på 12
pct.,«.
10. § 5,
stk. 2, nr. 6, affattes således:
»6)
antallet af børn i familier, hvor forsørgerne har
kort uddannelse, ikke er studerende og ikke er indvandrere, som var
over 20 år på indvandringstidspunktet, med en
vægt på 9 pct.,«.
11. I
§ 5, stk. 2, nr. 7, ændres
»2,5 pct.« til: »3 pct.«
12. I
§ 5, stk. 2, nr. 8, ændres
»8 pct.« til: »5 pct.«
13. I
§ 5, stk. 2, nr. 9, ændres
»5 pct.« til: »4 pct.«
14. § 5,
stk. 2, nr. 10, affattes således:
»10)
antallet af indvandrere og efterkommere ekskl. indvandrere med
opholdsgrundlag som au pair med en vægt på 6
pct.,«.
15. I
§ 5, stk. 2, nr. 11, ændres
»5 pct.« til: »4 pct.«
16. § 5,
stk. 2, nr. 12, ophæves.
Nr. 13 og 14 bliver herefter nr. 12 og
13.
17. § 5,
stk. 2, nr. 13, der bliver nr. 12, affattes
således:
»12) det
gennemsnitlige antal af 0-15-årige af enlige
forsørgere over 3 år med en vægt på 2
pct.,«.
18. I
§ 5, stk. 2, nr. 14, der bliver
nr. 13, ændres »2,5 pct.« til: »3
pct.,«.
19. I
§ 5, stk. 2, indsættes som
nr. 14-18:
»14)
afstand til nærmeste 500 arbejdspladser med en vægt
på 2 pct.,
15) regional
ledighed for forsikrede ledige med en vægt på 2
pct.,
16) antallet af
45-64-årige med begrænset erhvervserfaring med en
vægt på 5 pct.,
17)
befolkningstæthed opgjort som den gennemsnitlige rejseafstand
til 2.000 indbyggere, dog højst kommunens indbyggertal, med
en vægt på 1 pct. og
18) lav
middellevetid i forhold til den kommune, der har den højeste
middellevetid, med en vægt på 2 pct.«
20. § 5,
stk. 3, og § 6
ophæves.
21. Kapitel
3 og 4 ophæves.
22. §
13 affattes således:
Ȥ 13. Der udregnes en
maksimal udligningsprocent for kommuner, som er omfattet af §
2, stk. 4. Den maksimale udligningsprocent beregnes som kommunens
udskrivningsprocent, dog mindst 23,25 pct., ganget med 93 pct. og
divideret med det gennemsnitlige kommunale beskatningsniveau efter
§ 2, stk. 6, hvorefter udligningsprocenten efter § 2,
stk. 2, fratrækkes.
Stk. 2. Hvis
udligningsprocenten efter § 2, stk. 4, overstiger den
maksimale udligningsprocent, korrigeres udligningen efter § 2,
stk. 4, således at den maksimale udligningsprocent anvendes i
udligningen efter § 2, stk. 4.
Stk. 3. Den
samlede korrektion efter stk. 2 fordeles i forhold til den enkelte
kommunes andel af det samlede indbyggertal i hele
landet.«
23. § 14,
stk. 2, nr. 5, litra a-d, affattes således:
»a)
arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp,
uddannelseshjælp, aktivitetstillæg,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse som led i et
ressourceforløb eller jobafklaringsforløb,
revalidering og førtidspension,
b) aktivering af
arbejdsløshedsdagpenge-, kontanthjælps-,
uddannelseshjælps-, overgangsydelses- og
ledighedsy?delsesmodtagere, personer i ressourceforløb og
jobafklaringsforløb, revalidender, ledige
selvforsørgende, nyuddannede personer med handicap, som er
ansat med løntilskud, og sygedagpengemodtagere bortset fra
driftsudgifter til aktivering af sygedagpengemodtagere, som er
visiteret til kategori 1, jf. § 12, stk. 1, nr. 1, i lov om
sygedagpenge,
c)
driftsudgifter til aktivering af førtidspensionister og unge
under 18 år og driftsudgifter vedrørende personer
ansat i fleksjob og personer, som får tilskud til at drive
selvstændig virksomhed efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
d)
mentorstøtte, personlig assistance til handicappede og
jobrotationsydelse samt hjælpemidler til personer i
forbindelse med ansættelse og beskæftigelse m.v. eller
selvstændig virksomhed,«.
24. § 14,
stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Ved fordelingen reguleres tilskuddet
forlods for udgifterne til finansiering af tilskuddet efter §
17 og kommunernes andel af udgifterne til finansiering af
tilskuddet efter § 17 a.«
25. §
16 affattes således:
Ȥ 16. Social- og
indenrigsministeren yder et årligt tilskud til særlig
vanskeligt stillede kommuner. Tilskudsrammen udgør 350 mio.
kr. og reguleres en gang årligt fra og med 2021 med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.«
26.
Efter § 16 indsættes:
Ȥ 16 a. Social- og
indenrigsministeren yder et årligt tilskud til
grænsenære kommuner i Syddanmark og
Øresundsregionen. Tilskudsrammen udgør 100 mio. kr.
og reguleres en gang årligt fra og med 2021 med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Stk. 2. Tilskud
efter stk. 1 fordeles med 25 mio. kr. til Aabenraa Kommune, 25 mio.
kr. til Københavns Kommune, 9 mio. kr. til Tønder
Kommune, 17 mio. kr. til Sønderborg Kommune, 10 mio. kr. til
Tårnby Kommune, 4 mio. kr. til Glostrup Kommune og 10 mio.
kr. til Helsingør Kommune.
§ 16 b. Social- og
indenrigsministeren yder et årligt tilskud til kommuner med
boligområder med en særlig høj kriminalitet.
Tilskudsrammen udgør 90 mio. kr. og reguleres en gang
årligt fra og med 2021 med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Stk. 2. Tilskud
efter stk. 1 fordeles med 25 mio. kr. til Københavns
Kommune, 5 mio. kr. til Høje-Taastrup Kommune, 5 mio. kr.
til Helsingør Kommune, 5 mio. kr. til Køge Kommune,
10 mio. kr. til Slagelse Kommune, 15 mio. kr. til Odense Kommune, 5
mio. kr. til Esbjerg Kommune, 5 mio. kr. til Kolding Kommune og 15
mio. kr. til Aarhus Kommune.«
27.
Efter § 17 indsættes:
Ȥ 17 a. Social- og
indenrigsministeren yder et årligt tilskud til udsatte
ø- og yderkommuner. Tilskudsrammen udgør 1,5 mia.
kr., hvoraf 0,5 mia. kr. finansieres af kommunerne, og reguleres en
gang årligt fra og med 2021 med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor. Den kommunale andel
af tilskuddet finansieres fra og med tilskudsåret 2021 af det
kommunale bloktilskud.
Stk. 2. Det
samlede tilskud efter stk. 1 fordeles mellem de tilskudsberettigede
kommuner, jf. stk. 3, efter kommunernes indbyggertal ganget med en
faktor fastsat for hver kommune i stk. 3.
Stk. 3. De
tilskudsberettigede kommuner efter stk. 1 omfatter Faxe Kommune med
faktoren 1, Kalundborg Kommune med faktoren 2, Sorø Kommune
med faktoren 1, Lolland Kommune med faktoren 3, Guldborgsund
Kommune med faktoren 3, Vordingborg Kommune med faktoren 3,
Bornholm Kommune med faktoren 4, Assens Kommune med faktoren 2,
Faaborg-Midtfyn Kommune med faktoren 3, Kerteminde Kommune med
faktoren 2, Nyborg Kommune med faktoren 3, Svendborg Kommune med
faktoren 3, Nordfyn Kommune med faktoren 3, Langeland Kommune med
faktoren 5, Ærø Kommune med faktoren 5, Haderslev
Kommune med faktoren 3, Sønderborg Kommune med faktoren 2,
Tønder Kommune med faktoren 3, Varde Kommune med faktoren 2,
Aabenraa Kommune med faktoren 2, Lemvig Kommune med faktoren 2,
Struer Kommune med faktoren 3, Syddjurs Kommune med faktoren 2,
Norddjurs Kommune med faktoren 3, Samsø Kommune med faktoren
3, Ringkøbing-Skjern Kommune med faktoren 1, Morsø
Kommune med faktoren 3, Skive Kommune med faktoren 3, Thisted
Kommune med faktoren 2, Brønderslev Kommune med faktoren 3,
Frederikshavn Kommune med faktoren 3, Vesthimmerlands Kommune med
faktoren 3, Læsø Kommune med faktoren 3, Mariagerfjord
Kommune med faktoren 1, Jammerbugt Kommune med faktoren 2 og
Hjørring Kommune med faktoren 3.
§ 17 b. Social- og
indenrigsministeren yder et særligt kompensationstilskud
efter stk. 2 og 3 til de kommuner, der har et
byrdefordelingsmæssigt tab som følge af
omlægning af beskæftigelsestilskud, samlet
omlægning til et nyt udligningssystem og tilpasning af
udgiftsbehovet, justering af overudligningsordningen, justering af
udlændingeudligning, udligning af dækningsafgift
på offentlige ejendomme og justering af
selskabsskatteandel.
Stk. 2. For
kommuner, hvis beskatningsgrundlag er mindre end 180.000 kr. pr.
indbygger, og som har et byrdefordelingsmæssigt tab, som
overstiger 0,15 pct. af kommunens beskatningsgrundlag,
fastsættes tilskuddet til den del af det
byrdefordelingsmæssige tab, der overstiger 0,15 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag.
Stk. 3. For
kommuner, hvis beskatningsgrundlag er større end 180.000 kr.
pr. indbygger, og som har et byrdefordelingsmæssigt tab, som
overstiger 0,4 pct. af kommunens beskatningsgrundlag,
fastsættes tilskuddet til den del af det
byrdefordelingsmæssige tab, der overstiger 0,4 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag.
Stk. 4. Tilskud
efter stk. 2 og 3 finansieres af bidrag fra de øvrige
kommuner efter indbyggertal.
Stk. 5. De
byrdefordelingsmæssige tab og tilskud efter stk. 1-3
fastsættes af Social- og Indenrigsministeriet i en
opgørelse over konsekvenserne pr. 26. maj 2020 af
udligningsreformen.
§ 17 c. Social- og
indenrigsministeren yder et årligt tilskud på 3,5 mia.
kr. til kommunerne.
Stk. 2. Af
tilskuddet efter stk. 1 fordeles 1,5 mia. kr. til alle kommuner
efter indbyggertal. Resten af tilskuddet er beregnet efter
kriterier for lavt beskatningsgrundlag og højt strukturelt
underskud efter det opgjorte grundlag i tilskud?sudmeldingen for
2020 pr. 25. september 2019. Tilskud reguleres herefter med
udviklingen i befolkningen i kommunerne.
§ 17 d. Social- og
indenrigsministeren yder i årene 2021-2024 et tilskud efter
stk. 2 og 3 til de kommuner, der har et samlet
byrdefordelingsmæssigt tab som følge af
omlægning af beskæftigelsestilskud, samlet
omlægning til et nyt udligningssystem og tilpasning af
udgiftsbehovet, justering af overudligningsordningen, justering af
udlændingeudligning, nyt tilskud til udsatte ø- og
yderkommuner, justering af hovedstadspuljen til et nyt tilskud til
udsatte hovedstadskommuner, udligning af dækningsafgift
på offentlige ejendomme, særlig kompensationsordning
for tab, justering af selskabsskatteandel, justeret modregning for
indtægter for parkering, kompensation for visse udgifter til
grænsependlere i Syddanmark og Øresundsregionen og
midler til kommuner med boligområder med høj
kriminalitet.
Stk. 2. For de
kommuner, som har et samlet byrdefordelingsmæssigt tab
på op til 0,5 pct. af kommunens beskatningsgrundlag,
udgør tilskuddet for 2021 den del af det
byrdefordelingsmæssige tab, der overstiger 0,1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag. Grænsen for tilskud
forhøjes herefter årligt med 0,1 procentpoint til og
med 2024.
Stk. 3. For de
kommuner, som har et samlet byrdefordelingsmæssigt tab
på over 0,5 pct. af kommunens beskatningsgrundlag,
udgør tilskuddet for 2021 den del af det
byrdefordelingsmæssige tab, der overstiger en grænse,
som svarer til en femtedel af kommunens tab. Grænsen for
tilskud forhøjes herefter årligt med en femtedel af
kommunens tab til og med 2024.
Stk. 4. De
kommuner, der har en samlet byrdefordelingsmæssig gevinst som
følge af omlægning af beskæftigelsestilskud,
samlet omlægning til et nyt udligningssystem og tilpasning af
udgiftsbehovet, justering af overudligningsordningen, justering af
udlændingeudligning, nyt tilskud til udsatte ø- og
yderkommuner, justering af hovedstadspuljen til et nyt tilskud til
udsatte hovedstadskommuner, udligning af dækningsafgift
på offentlige ejendomme, særlig kompensationsordning
for tab, justering af selskabsskatteandel, justeret modregning for
indtægter for parkering, kompensation for visse udgifter til
grænsependlere i Syddanmark og Øresundsregionen og
midler til kommuner med boligområder med høj
kriminalitet, betaler et bidrag. Bidraget for 2021 udgør den
del af den samlede byrdefordelingsmæssige gevinst, som
overstiger 0,4 pct. af kommunens beskatningsgrundlag. Grænsen
for bidrag forhøjes herefter årligt med 0,4
procentpoint til og med 2024.
Stk. 5. I det
omfang det samlede bidrag efter stk. 4 overstiger det samlede
tilskud efter stk. 2 og 3, tilbagebetales nettobidraget til alle
kommuner efter indbyggertal.
Stk. 6. De
samlede byrdefordelingsmæssige tab, tilskud og bidrag efter
stk. 1-4 fastsættes af Social- og Indenrigsministeriet i en
opgørelse over konsekvenserne pr. 26. maj 2020 af
udligningsreformen.
§ 17 e. Der ydes et
årligt tilskud til de kommuner, som gennemfører en
nedsættelse af udskrivningsprocenten for årene 2021 til
2025. Tilskuddet til den enkelte kommune som følge af
skattenedsættelser kan højst udgøre 90 pct. af
provenutabet i første og andet år, 85 pct. i tredje
år, 80 pct. i fjerde år og 75 pct. i femte
år.
Stk. 2. Der ydes
et årligt tilskud til de kommuner, der i 2020 har en
udskrivningsprocent på over 26,3 pct., og som
gennemfører en nedsættelse af udskrivningsprocenten
for årene 2021 til 2025. Tilskuddet udgør for hvert
tilskudsår fra og med det år, hvor
udskrivningsprocenten nedsættes, 100 pct. af provenutabet for
nedsættelser af udskrivningsprocenten ned til 26,3 pct.
Stk. 3. Rammen
til skattenedsættelser med tilskud efter stk. 1 og 2
fastsættes, således at rammen samlet svarer til rammen
til skatteforhøjelser for de enkelte år, jf. stk. 4.
Rammen kan højst udgøre 430 mio. kr. for 2021, 308
mio. kr. for 2022, 228 mio. kr. for 2023, 175 mio. kr. for 2024 og
68 mio. kr. for 2025.
Stk. 4. Rammen
til skatteforhøjelser i stk. 3 udgøres af summen af
de individuelle rammer til forhøjelser, der på
baggrund af de årligt indfasede tab som følge af denne
lov i perioden 2021-2025 fordeles af social- og indenrigsministeren
efter § 11, stk. 2, i lov nr. 477 af 17. juni 2008 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommunerne ved
forhøjelse af den kommunale skatteudskrivning. Anvendes en
ramme på 430 mio. kr. i 2021 ikke fuldt ud til
forhøjelser på baggrund af indfasede tab som
følge af denne lov, kan social- og indenrigsministeren inden
for denne ramme i 2021 tildele yderligere en ramme til
skatteforhøjelser til kommuner, der har tab i
udligningsreformen og samtidig har et samlet tab som følge
af de ændringer, der vedrører uddannelsesstatistik og
det aldersbestemte udgiftsbehov ved tilskudsudmeldingen for 2019,
og som lå til grund for to overgangsordninger for 2019 og
2020.
Stk. 5. Tilskud
efter stk. 1 og 2 fordeles af social- og indenrigsministeren efter
ansøgning fra kommunerne for de enkelte år og under
hensyn til rammen efter stk. 3.
Stk. 6. Tilskud
efter stk. 1 bortfalder forholdsmæssigt, hvis kommunen igen
forhøjer udskrivningsprocenten eller den samlede beskatning
øges i tilskudsperioden. Tilskud efter stk. 2 bortfalder
helt, hvis kommunen igen forhøjer udskrivningsprocenten
eller den samlede beskatning øges.
Stk. 7. Modtager
en kommune tilskud efter stk. 1 som følge af en
nedsættelse af udskrivningsprocenten, medgår denne
skattenedsættelse ikke i beregningen af kommunens
skattenedsættelse efter § 8 i lov om nedsættelse
af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning i tilskudsperioden tillagt 1
år.
Stk. 8. Modtager
en kommune tilskud efter stk. 2 som følge af en
nedsættelse af udskrivningsprocenten, medgår
skattenedsættelser ned til 26,3 pct. ikke i beregningen af
kommunens skattenedsættelse efter § 8 i lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning.
Stk. 9. Modtager
en kommune tilskud efter stk. 1 og 2 som følge af en
nedsættelse af udskrivningsprocenten, medgår denne
skattenedsættelse ikke i opgørelsen af
forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning efter
§ 1, stk. 2, i lov om nedsættelse af statstilskuddet til
kommuner ved forhøjelser af den kommunale
skatteudskrivning.
§ 17 f. Social- og
indenrigsministeren yder et tilskud inden for en tilskudsramme
på 1.123,5 mio. kr. for hvert af årene 2021 og 2022 til
de kommuner, hvor Social- og Indenrigsministeriet pr. 26. maj 2020
har opgjort et tab som følge af manglende
uddannelsesoplysninger før revisionen af
uddannelsesstatistikken, der er gennemført i 2017.
Stk. 2. De
tilskudsberettigede kommuner efter stk. 1 omfatter Ballerup,
Brøndby, Dragør, Herlev, Albertslund, Hvidovre,
Rødovre, Tårnby, Helsingør, Egedal,
Frederikssund, Halsnæs, Gribskov, Bornholm, Køge,
Roskilde, Solrød, Odsherred, Holbæk, Faxe, Kalundborg,
Ringsted, Slagelse, Stevns, Sorø, Lejre, Lolland,
Næstved, Guldborgsund, Vordingborg, Middelfart, Assens,
Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Nyborg, Odense, Svendborg, Nordfyn,
Langeland, Ærø, Haderslev, Sønderborg,
Tønder, Esbjerg, Aabenraa, Fredericia, Kolding, Horsens,
Holstebro, Lemvig, Struer, Syddjurs, Norddjurs, Odder, Randers,
Silkeborg, Skanderborg, Hedensted, Skive, Viborg, Morsø,
Thisted, Brønderslev, Frederikshavn, Vesthimmerland,
Læsø, Rebild, Mariagerfjord, Jammerbugt, Aalborg og
Hjørring Kommuner.
§ 17 g. I 2021 ydes et tilskud
til Furesø Kommune. Tilskuddet udgør 77,3 mio. kr.,
der reguleres med væksten i det kommunale beskatningsgrundlag
for kommunerne i hovedstadsområdet fra 2020 til 2021.
Samtlige kommuner i hovedstadsområdet bidrager hertil i
forhold til de enkelte kommuners andel af beskatningsgrundlaget i
hovedstadsområdet.«
28. §
19 affattes således:
Ȥ 19. Social- og
indenrigsministeren yder et årligt tilskud til udsatte
kommuner i hovedstadsområdet. Samtlige kommuner i
hovedstadsområdet bidrager hertil med 0,04 pct. af
kommunernes beskatningsgrundlag for 2020. Kommuner i
hovedstadsområdet, hvis beskatningsgrundlag pr. indbygger i
2020 er større end 120 pct. af det gennemsnitlige
beskatningsgrundlag pr. indbygger for kommunerne i
hovedstadsområdet, yder et ekstra bidrag på 1 pct. af
den del af kommunens beskatningsgrundlag, der overstiger 120 pct.
af det gennemsnitlige beskatningsgrundlag pr. indbygger i 2020 for
kommunerne i hovedstadsområdet.
Stk. 2.
Tilskudsrammen udgør 604,6 mio. kr. og reguleres en gang
årligt fra og med 2021 med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Stk. 3. Det
samlede tilskud efter stk. 2 fordeles mellem de tilskudsberettigede
kommuner, jf. stk. 4, efter kommunernes indbyggertal ganget med en
faktor fastsat for hver kommune i stk. 4.
Stk. 4. De
tilskudsberettigede kommuner efter stk. 1 omfatter Ballerup Kommune
med faktoren 1, Brøndby Kommune med faktoren 3, Glostrup
Kommune med faktoren 1, Herlev Kommune med faktoren 2, Albertslund
Kommune med faktoren 2, Hvidovre Kommune med faktoren 2,
Høje-Taastrup Kommune med faktoren 2, Rødovre Kommune
med faktoren 2, Ishøj Kommune med faktoren 3, Tårnby
Kommune med faktoren 2, Frederikssund Kommune med faktoren 2,
Køge Kommune med faktoren 2, Halsnæs Kommune med
faktoren 3, Stevns Kommune med faktoren 2 og Lejre Kommune med
faktoren 1.
Stk. 5. Bidrag
efter stk. 1 fastsættes af Social- og Indenrigsministeriet i
en opgørelse over konsekvenserne pr. 26. maj 2020 af
udligningsreformen. Bidraget reguleres en gang årligt fra og
med 2021 med udviklingen i den samlede tilskudsramme efter stk.
2.«
29. I
§ 21, stk. 2, ændres
»69,8« til: »148,1«, og »2010«
ændres til: »2021«.
30. §
22 affattes således:
»§ 22. Til dækning
af kommunernes merudgiftsbehov vedrørende flygtninge,
indvandrere og efterkommere ydes et årligt tilskud.
Tilskuddet ydes med 6.500 kr. pr. flygtning og indvandrer, som pr.
1. januar i beregningsåret har haft opholdstilladelse i
Danmark fra 0 til 10 år, ekskl. indvandrere med
opholdsgrundlag som au pair. Der ydes yderligere tilskud på
henholdsvis 10.000 kr. pr. 0-5-årig flygtning, indvandrer og
efterkommer og 17.500 kr. pr. 6-16-årig flygtning, indvandrer
og efterkommer.
Stk. 2. Samtlige
kommuner bidrager til de årlige tilskud efter stk. 1 i
forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede
indbyggertal.
Stk. 3. De i
stk. 1 nævnte beløb reguleres en gang årligt fra
og med 2021 med den forventede pris- og lønudvikling for den
kommunale sektor.«
31. § 23
a ophæves.
32. I
§ 23 b, stk. 2, 1. pkt. og 2. pkt., ændres »5
procentpoint« til: »3 procentpoint«.
33.
Efter § 23 b indsættes i kapitel
7:
Ȥ 23 c. Kommuner, hvis
provenu pr. indbygger af dækningsafgift på offentlige
ejendomme, jf. § 23, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal
ejendomsskat, er højere end landsgennemsnittet pr.
indbygger, yder årligt et tilskud til de kommuner, hvis
provenu pr. indbygger af dækningsafgift på offentlige
ejendomme, jf. § 23, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal
ejendomsskat, er lavere end landsgennemsnittet pr. indbygger.
Stk. 2. En
kommunes tilskud eller bidrag pr. indbygger efter stk. 1 beregnes
som 10 pct. af forskellen mellem kommunens provenu pr. indbygger af
dækningsafgift på offentlige ejendomme og det
landsgennemsnitlige provenu pr. indbygger. Det samlede tilskud
eller bidrag for kommunen fremkommer ved at gange tilskuddet eller
bidraget pr. indbygger med kommunens indbyggertal.
Stk. 3. Social-
og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om
kommunernes indberetning af oplysninger om provenu af
dækningsafgift på offentlige ejendomme.«
34. I
§ 24, stk. 1, ændres
»jf. §§ 16 og 19« til: »jf. §
16«.
35. I
§ 24, stk. 5, nr. 1, udgår
»for henholdsvis landsudligningen og
hovedstadsudligningen«.
36. I
§ 24, stk. 5, nr. 2, udgår
»hovedstadsområdet og«.
37. § 24,
stk. 5, nr. 4, ophæves.
Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 4 og
5.
38. I
§ 24, stk. 5, nr. 5, der bliver
nr. 4, udgår »hovedstadsområdet og«.
39. § 24,
stk. 5, nr. 7, ophæves.
40. I
§ 24, stk. 7, 2. pkt.,
indsættes efter »2,«: »3,«, og
»7, 12,« udgår.
41. I
§ 27, stk. 1, ændres
»jf. §§ 6, 11 og 14« til: »jf.
§§ 2 og 14«.
42. I
§ 28, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »jf. §§ 3, 8 og 11« til:
»jf. § 3«.
43. § 29,
1. pkt., affattes således:
»Ved opgørelsen af det
indbyggertal i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud
og bidrag efter denne lov, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.«
44. I
§ 31, 1. pkt., udgår
»og 8-10« og », og § 9, nr. 1«.
45. I
§ 35, stk. 2, ændres
»efter §§ 16 og 19« til: »efter §
16«.
§ 2
I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, som ændret
senest ved lov nr. 1731 af 27. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 4,
stk. 6, nr. 9, affattes således:
»9)
Befolkningstæthed opgjort som den gennemsnitlige rejseafstand
til 18.000 indbyggere ganget med antallet af indbyggere med en
vægt på 5 pct.«
2. § 5,
stk. 5, nr. 2, affattes således:
»2)
Befolkningstæthed opgjort som den gennemsnitlige rejseafstand
til 18.000 indbyggere ganget med antallet af indbyggere med en
vægt på 5 pct.«
§ 3
I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning, som
ændret ved lov nr. 709 af 25. juni 2010 og lov nr. 751 af 25.
juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 2, udgår »,
9«.
2. § 8,
stk. 1, affattes således:
»For kommuner reduceres en beregnet
skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er
nedsat i pe?rioden fra og med budgetåret 2021.
Nedsættelsen af beskatningen opgøres af social- og
indenrigsministeren.«
3. §
9 ophæves.
§ 4
I lov nr. 699 af 8. juni 2018 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge
af indtægter fra parkering foretages følgende
ændringer:
1. §
1 affattes således:
Ȥ 1. Social- og
indenrigsministeren nedsætter statens tilskud, jf. § 14
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, til
de kommuner, der har indtægter fra opkrævet betaling
for parkering, der overstiger et fast loft opgjort til 320 kr. pr.
indbygger. Nedsættelsen svarer til det fulde beløb,
som indtægterne overstiger loftet.
Stk. 2. Det
fastsatte loft på 320 kr. pr. indbygger efter stk. 1
reguleres en gang årligt fra og med 2021 med pris- og
lønudviklingen i den kommunale sektor.«
2. § 2,
§ 3, stk. 2, og § 4
ophæves.
3. §
5 affattes således:
Ȥ 5. Social- og
indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om
opgørelse af indtægter fra opkrævet betaling for
parkering.«
4. I
§ 6, stk. 1, udgår »og
parkeringsafgifter«.
§ 5
I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 17. august 2015, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1723 af 27. december
2018, foretages følgende ændring:
1. I
§ 13, 1. pkt., ændres
»15,24 pct.« til: »14,24 pct.«, og 2. og 3. pkt.
ophæves.
§ 6
I lov om kommunal indkomstskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6, 2. pkt., ændres
»flere decimaler, forhøjes den første med 1, og
de øvrige bortkastes« til: »flere decimaler end
to, forhøjes den anden decimal med 1, og den tredje og
eventuelle efterfølgende decimaler fjernes«.
2. I
§ 11, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Den andel af selskabsskatten for
indkomståret 2018, der udbetales til den enkelte kommune,
reduceres til 14,24/15,24 af beløb opgjort efter reglerne i
stk. 1-3 og § 10.«
§ 7
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1164 af 6. september 2016, som
ændret senest ved § 20 i lov nr. 869 af 14. juni 2020,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 23, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »15,24 pct.« til: »14,24
pct.«, og 2. og 3. pkt. ophæves.
§ 8
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017, som ændret
ved § 25 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, lov nr. 747 af 8. juni
2018, § 39 i lov nr. 1711 af 27. december 2018 og § 4 i
lov nr. 1722 af 27. december 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
bilag 1, nr. 12, ændres
»tidligere opholdskommune, når denne kommune har den
generelle betalingsforpligtelse (lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner § 29),« til:
»betalingskommuneforhold,«.
§ 9
I folkeoplysningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 43, stk. 3, ændres
»der er tilmeldt folkeregistret i kommunen, men som ved
beregning af kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
indgår i folketallet i den anden kommune.« til:
»for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk.
4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtelse.«
§ 10
I lov om folkehøjskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 280 af 25. marts 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 32, stk. 3, ændres
»som ved beregning af kommunal udligning til kommuner
indgår i folketallet i den anden kommune.« til:
»for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk.
4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtelse.«
§ 11
I lov om specialundervisning for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 787 af 15. juni 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 4, ændres
»men som ved beregning af kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner indgår i folketallet i den anden
kommune« til: »for hvilke den anden kommune i henhold
til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og
12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område har den generelle betalingsforpligtelse«.
§ 12
I lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 604 af 24. maj
2019, som ændret ved lov nr. 279 af 26. marts 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 44 ændres »hvis
eleven efter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner eller regler fastsat i medfør heraf indgår i
folketallet i den anden kommune« til: »der i henhold
til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og
12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område har den generelle betalingsforpligtelse for
eleven«.
§ 13
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. august 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 44 ændres »som ved
beregning af kommunal udligning til kommuner indgår i
folketallet i den anden kommune« til: »for hvilke den
anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og
§ 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område har den generelle
betalingsforpligtelse«.
§ 14
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 816 af 14. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1
i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 30 ændres »der ved
beregningen af kommunal udligning til kommuner indgår i
folketallet i den anden kommune« til: »for hvilke den
anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og
§ 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område har den generelle
betalingsforpligtelse«.
§ 15
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2020 og har virkning fra og med
tilskudsåret 2021.
Stk. 2. § 1, nr.
31, finder ikke anvendelse for efterregulering af
beskæftigelsestilskuddet for 2020. For denne regulering
finder de hidtil gældende regler i § 23 a i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
anvendelse.
Stk. 3. § 4 finder
anvendelse for fastsættelse og afregning af
nedsættelser af statstilskuddet som følge af
indtægter fra parkering fra og med regnskabet for 2019.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af § 5 i lov nr. 699 af juni 2018 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge
af indtægter fra parkering forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 5 i lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter
fra parkering som affattet ved denne lovs § 4, nr. 3.
Stk. 5. §§ 5
og 7 har virkning for den kommunale andel af selskabsskatten for
indkomståret 2019 og senere indkomstår.
Stk. 6. Oplysninger om
tidligere opholdskommune, når denne kommune har den generelle
betalingsforpligtelse, som ved lovens ikrafttræden er
registreret i CPR efter § 29 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, bevares i CPR.
§ 16
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. § 8 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.