Fremsat den 26. maj 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en skattefri
seniorpræmie
(Midlertidig nedsættelse af
beskæftigelseskravet som følge af covid-19)
§ 1
I lov om en skattefri seniorpræmie, jf.
lovbekendtgørelse nr. 184 af 6. marts 2020, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 1 indsættes før overskriften før
§ 2:
»§ 1 a. Uanset § 1,
stk. 2, udgør beskæftigelseskravet 1.040
løntimer for personer, hvis perioden fra og med den 1. marts
2020 til og med den 30. juni 2020 indgår i personens 12
måneders optjeningsperiode.«
§ 2
Loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Reglerne om tildeling af en skattefri
seniorpræmie blev vedtaget i april 2019 og indførte
udbetaling af en skattefri seniorpræmie, som en person, der
har nået folkepensionsalderen, kan opnå ret til, hvis
en person forbliver i beskæftigelse i et vist omfang i
året efter at have nået folkepensionsalderen.
Regeringen (Socialdemokratiet) og alle
Folketingets øvrige partier (Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Konservative, Alternativet, Nye Borgerlige og Liberal Alliance) har
den 18. april 2020 indgået Aftale om hjælpepakker til
lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis
genåbning af Danmark.
Her er det bl.a. aftalt, at timekravet for
optjening af seniorpræmie på 1.560 timers
beskæftigelse over 12 måneder vil blive nedsat svarende
til 4 måneder. Det bagvedliggende hensyn er, at det er
sværere at leve op til seniorpræmiens
beskæftigelseskrav, når Danmark er lukket ned. Tiltaget
vil derfor særligt imødekomme personer over
folkepensionsalderen, der mister deres arbejde eller hjemsendes
uden løn som følge af situationen med covid-19.
Tiltaget skal ses i sammenhæng med, at seniorpræmien er
indført for at give en ekstra gevinst for personer over
pensionsalderen, som fastholder deres tilknytning til
arbejdsmarkedet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Midlertidig nedsættelse af
beskæftigelseskravet
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af den gældende §
1 stk. 1, sammenholdt med § 1, stk. 2, i lov om en skattefri
seniorpræmie, jf. lovbekendtgørelse nr. 184 af 6.
marts 2020, at en person, der er født den 1. januar 1954
eller senere, og som arbejder i de første 12 måneder
efter folkepensionsalderen, har ret til at modtage en skattefri
seniorpræmie. Der udbetales endvidere en skattefri
seniorpræmie til personer, som arbejder i 13. - 24.
måned efter folkepensionsalderen. Det er en betingelse for
begge tilfælde, at personen er skattepligtig i Danmark, og
beskæftigelsen bliver udført i Danmark, i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz.
Første skattefrie seniorpræmie
udgør 42.840 kr. i 2020, jf. § 3, stk. 1, jf. § 3,
stk. 5, i lov om en skattefri seniorpræmie.
Beskæftigelseskravet på 1.560
løntimer svarer til, at personen i gennemsnit er
beskæftiget i mindst 30 timer ugentligt inden for de
første 12 måneder efter folkepensionsalderen. De 1.560
løntimer kan optjenes over hele eller i en del af
optjeningsperioden.
De 1.560 løntimer omfatter ikke kun
timer, der er optjent i Danmark, men også løntimer og
timer som følge af omregning af overskud af
selvstændig erhvervsvirksomhed optjent i et anden
EU/EØS-land eller Schweiz.
Det følger af § 2, stk. 1, nr. 1,
i lov om en skattefri seniorpræmie, at
beskæftigelseskravet på mindst 1.560 løntimer
inden for de første 12 måneder efter
folkepensionsalderen kan opfyldes på følgende
måder:
1) Løntimer,
herunder ukontrollabel arbejdstid omregnet til timer, som i
optjeningsperioden er indberettet til indkomstregisteret, jf. lov
om et indkomstregister.
2) Timer som
følge af omregning af B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke indgår i opgørelsen
af en selvstændig virksomheds overskud og underskud, jf. dog
nr. 3.
3) Timer som
følge af omregning af det skattemæssige overskud
før renter og andre finansielle poster af selvstændig
virksomhed samt A-indkomst udbetalt til ejeren af et selskab, hvor
ejeren har afgørende indflydelse.
Dette svarer til de principper, der
gælder for retten til genoptjening af retten til dagpenge,
jf. § 53, stk. 9, 10 og 12, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. samt regler fastsat i
medfør heraf.
Løntimer og timer som følge af
omregning af overskud af selvstændig erhvervsvirksomhed
optjent i et andet EU/EØS-land eller Schweiz medregnes i
opgørelsen, såfremt personen er skattepligtig efter
kildeskattelovens § 1 ved udløbet af det
indkomstår, der udløber i løbet af perioden
på 12 måneder, eller er omfattet af kildeskattelovens
afsnit I A i det indkomstår, der udløber i
løbet af perioden på 12 måneder.
Administrationen og udbetalingen af
seniorpræmien foretages af Udbetaling Danmark. Det er
forudsat, at reglerne skal være så enkle at
administrere som muligt. Administrationen foretages som hovedregel
digitalt. Den digitale administration betyder, at den skattefrie
seniorpræmie udbetales automatisk, når Udbetaling
Danmark ud fra registeroplysninger kan konstatere, at en person
opfylder beskæftigelseskravet. Den eneste undtagelse hertil
er de sager, hvor det er bestemt ved lov og bekendtgørelse,
at der skal ansøges om en skattefri seniorpræmie.
Indbefattet heraf er bl.a. selvstændige, der skal have
omregnet overskud af selvstændig virksomhed til timer.
En person, der fx har 1.560 løntimer
ifølge indkomstregisteret i løbet af perioden
på 12 måneder, er berettiget til seniorpræmie
uden at skulle ansøge herom, idet Udbetaling Danmark
på baggrund af registeroplysningerne vurderer retten til
seniorpræmien og efterfølgende udbetaler
seniorpræmien.
En person, der fx ikke har 1.560
løntimer ifølge indkomstregistret, men som på
anden måde kan opfylde beskæftigelseskravet, skal selv
ansøge om en skattefri seniorpræmie. Det gælder
ikke kun personer, der udøver selvstændig
erhvervsvirksomhed, men også fuldt skattepligtige
lønmodtagere og lønmodtagere omfattet af reglerne om
grænsegængere, der har beskæftigelse i et andet
EU/EØS-land eller Schweiz. Fuldt skattepligtige
lønmodtagere og lønmodtagere omfattet af regler om
grænsegængere, skal i forbindelse med
ansøgningen om seniorpræmien dokumentere, at de er
fuldt skattepligtige eller omfattet af regler om
grænsegængere.
I medfør af lov om en skattefri
seniorpræmie, § 2, stk. 3, § 4, § 5, stk. 2,
§ 6, stk. 4 og § 7, stk. 4, er der i
bekendtgørelse nr. 1312 af 5. december 2019 om en skattefri
seniorpræmie, fastsat nærmere regler om bl.a.
opgørelse af beskæftigelseskravet.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
For at afbøde de negative konsekvenser,
som spredningen af covid-19 vil kunne få for de personer, der
er i gang med at optjene ret til en skattefri seniorpræmie,
foreslås det, at der skal indføres et nyt midlertidigt
beskæftigelseskrav på 1.040 timer årligt for
optjening af seniorpræmie. Det midlertidige
beskæftigelseskrav foreslås at omfatte personer, hvor
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 30. juni 2020
indgår i personens 12 måneders optjeningsperiode for
ret til seniorpræmie.
Det betyder, at det nye midlertidige
beskæftigelseskrav på 1.040 løntimer vil
gælde for de personer, som senest den 1. marts 2020 vil have
nået folkepensionsalderen, og hvor perioden fra og med den 1.
marts til og med 30. juni 2020 vil indgå i den
12-måneders optjeningsperiode. Denne persongruppe svarer til
personer, født i første halvår af 1954, som
optjener første seniorpræmie. Der vil ikke findes
personer, der begynder optjening af ret til en skattefri
seniorpræmie midt i perioden mellem den 1. marts til og med
den. 30. juni. Dette er en følge af, at folkepensionsalderen
stiger med et halvt år ad gangen, og at der på denne
baggrund ikke vil være personer, der starter deres optjening
i første halvår af 2020.
Det nye beskæftigelseskrav vil betyde,
at der for personkredsen omfattet af de foreslåede regler, i
gennemsnit skal arbejdes mindst 20 timer om ugen i hele
optjeningsperioden for at opnå ret til en skattefri
seniorpræmie. Der vil dermed være personer, som
førhen ikke har kunnet modtage seniorpræmien, idet
deres arbejdstid er mellem ca. 20 og 29 timer om ugen, som efter
forslaget vil kunne opnå ret til en skattefri
seniorpræmie. En person i målgruppen jf. lov om en
skattefri seniorpræmie § 1, stk. 1, der normalt har en
gennemsnitlig arbejdstid på 20 timer om ugen, og enten
får løn under hjemsendelse, modtager kompensation for
lønindtægter eller arbejder hjemmefra, vil med den
forholdsmæssige nedsættelse nu få ret til at
modtage en skattefri seniorpræmie.
Tildelingen af seniorpræmie vil ikke
afhænge af, om modtageren er lønmodtager eller
selvstændig. Beregningen af beskæftigelseskravet for
selvstændige, herunder omregningen af overskud fra
selvstændig virksomhed til løntimer, vil derfor
også tage udgangspunkt i det midlertidige
beskæftigelseskrav, hvis en selvstændig opfylder
betingelserne herfor. Som efter de gældende regler, vil
indkomst fra selvstændig virksomhed blive omregnet til timer
med en omregningsfaktor, som pt. udgør 123,96 kr.
(2020).
De gældende regler for optjening og
beregning af den skattefri seniorpræmie vil i øvrigt
finde anvendelse.
Administrationen og udbetalingen af
seniorpræmien foretages af Udbetaling Danmark som beskrevet i
lovforslagets pkt. 2.1.1.
Det forudsættes, at reglerne i
bekendtgørelse nr. 1312 af 5. december 2019 om en skattefri
seniorpræmie, med hjemmel i de eksisterende
bemyndigelsesbestemmelser i lov om en skattefri seniorpræmie
§ 2, stk. 3, § 4, § 5, stk. 2, § 6, stk. 4 og
§ 7, stk. 4, vedrørende opgørelse og opfyldelse
af det midlertidige beskæftigelseskrav på 1.040 timer
og om Udbetaling Danmarks opgaver, også gælder i disse
sager.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget vil timekravet for optjening
af den skattefri seniorpræmie midlertidigt blive nedsat fra
1.560 timer årligt til 1.040 timer årligt for personer
som er i gang med optjening af seniorpræmien i perioden fra
og med den 1. marts til og med den 30. juni 2020.
Forslaget vedrører dermed alene
optjening af første seniorpræmie for personer
født i 1. halvår af 1954, idet denne
halvårsårgang nåede folkepensionsalderen på
65½ år i 2. halvår 2019 og dermed er de eneste,
som er i gang med optjening af den skattefri seniorpræmie for
beskæftigelse det første år efter
folkepensionsalderen i perioden fra og med den 1. marts til og med
den 30. juni 2020.
Forslaget skønnes at medføre, at
ca. 1.500 yderligere personer født i 1. halvår 1954
vil opnå ret til den skattefri seniorpræmie for
beskæftigelse det første år efter
folkepensionsalderen. Heri indgår også en stigning i
antallet af præmiemodtagere som følge af ændret
adfærd. I lyset af bl.a. covid-19 situationen, samt at hele
persongruppen har nået folkepensionsalderen i 2019, vurderes
forslaget samlet set ikke at påvirke arbejdsudbuddet.
Den skattefri seniorpræmie udbetales af
Udbetaling Danmark med en statslig finansiering på 100 pct.
Forslaget skønnes at medføre offentlige merudgifter
til udbetaling af seniorpræmien på 63 mio. kr. i 2020
(2020-niveau). Efter tilbageløb og adfærd
skønnes forslaget at medføre offentlige merudgifter
på 48 mio. kr. (2020-niveau).
Tabel
1. Økonomiske
konsekvenser | Merudgifter i
mio. kr. (2020-pl) | | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Stat | | 63 | 0 | 0 | 0 | Seniorpræmie
udbetalinger inkl. Adfærd | | 63 | 0 | 0 | 0 | | | | | | | Virkning efter
tilbageløb og adfærd | | 48 | 0 | 0 | 0 | Anm. : Afrundet til nærmeste mio.
kr. |
|
Endelig skønnes forslaget at
medføre merudgifter i Udbetaling Danmark til
systemtilpasninger og løbende drift. På baggrund af
oplysninger fra Udbetaling Danmark forventes lovforslaget at
medføre implementerings- og driftsudgifter på ca. 1
mio. kr. i 2020 og ca. 0,4 mio. kr. i 2021.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget vedrørende 2020 vil blive indarbejdet i lov om
tillægsbevilling for 2020.
Forslaget har ingen konsekvenser for kommuner
og regioner.
Lovforslaget lever op til de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, jf. aftale om
digitaliseringsklar lovgivning indgået af Folketingets
partier i januar 2018, idet lovforslagets ovennævnte indhold
understøtter muligheden for digital administration under
hensyntagen til borgernes data- og retssikkerhed.
Lovteksten er i vidst muligt omfang udformet
med objektive kriterier, så lovgivningen er
digitaliseringsklar, og der er mulighed for effektiv it-anvendelse
i kontroløjemed.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 30. april 2020 til den 5. maj 2020 været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, ATP,
Beskæftigelsesrådet (BER), Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Seniorer, Det Centrale
Handicapråd, DI, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Faglige Seniorer, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension, FSR
- danske revisorer, Kommunernes Landsforening (KL), Landsforeningen
for førtidspensionister, Rigsrevisionen, Rådet for
Socialt Udsatte, Udbetaling Danmark (UDK) og Ældre Sagen.
Den korte høringsperiode skyldes et
ønske om, at lovforslaget træder i kraft så
hurtigt det kan lade sig gøre, og inden de første
udbetalinger finder sted 1. august 2020. Det har derfor været
nødvendigt at forkorte høringsperioden, således
at lovforslaget kan fremsættes så hurtigt, dette er
muligt.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angive
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter til seniorpræmier på 63 mio.
kr. i 2020. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre administrative merudgifter for staten til Udbetaling
Danmarks administration af seniorpræmien på ca. 1,4
mio. kr. til implementering og sagsbehandling. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i §
1, stk. 2, i lov om en skattefri seniorpræmie udbetales der
en skattefri seniorpræmie til personer, som er i
beskæftigelse efter folkepensionsalderen. Retten til
seniorpræmien er betinget af, at en person inden for de
første 12 måneder efter tidspunktet for opnåelse
af folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,
har haft mindst 1.560 løntimer og er født den 1.
januar 1954 eller senere. Tildelingen af en seniorpræmie
afhænger ikke af, om modtageren er lønmodtager eller
selvstændig.
Det foreslås, at der indsættes en
ny § 1 a, hvorefter
beskæftigelseskravet vil udgøre 1.040 løntimer,
hvis perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 30. juni
2020 vil indgå i en persons 12 måneders
optjeningsperiode.
Det betyder, at der vil være personer,
der er i gang med at optjene ret til seniorpræmien, og hvor
optjeningen vil foregå i perioden fra den 1. marts til og med
den 30. juni 2020, der vil kunne få ret til
seniorpræmie, hvis de opfylder beskæftigelseskravet
på 1.040 timer. Den omtalte persongruppe udgør alene
personer, der er født i første halvår af 1954.
Forslaget vil endvidere indebære, at lovens øvrige
betingelser skal være opfyldt.
De gældende regler for optjening og
beregning af den skattefri seniorpræmie vil i øvrigt
finde anvendelse. Det betyder bl.a., at beregningen af
beskæftigelseskravet for selvstændige vil tage
udgangspunkt i det midlertidige beskæftigelseskrav, hvis en
selvstændig opfylder betingelserne herfor, og at overskud fra
selvstændig virksomhed vil blive omregnet til timer med en
omregningsfaktor på pt. 123,96 kr. (2020).
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til §
2
Det foreslås at loven træder i
kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende, da der ønskes
så tidlig en ikrafttræden, som folketingsbehandlingen
muliggør.
Det bemærkes, at forslaget skal medvirke
til at afbøde de negative konsekvenser, som spredningen af
covid-19 allerede har og vil kunne få. En tidligst muligt
ikrafttræden vil sikre, at Udbetaling Danmark har så
megen tid som muligt til at indrette deres systemer. Det er
endvidere af betydning for administrationen af ordningen, at
lovforslaget træder i kraft så tidligt som muligt, hvis
der ved de første udbetalinger af den skattefrie
seniorpræmie skal tages højde for det midlertidige
beskæftigelseskrav. De første udbetalinger skal ske
efter den 1. august 2020.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om en skattefri seniorpræmie i øvrigt ikke
finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf.
§ 12 i loven.