Skriftlig fremsættelse (20. maj
2020)
Skatteministeren (Morten
Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Lempelse af
ejendomsbeskatningen, videreførelse af den
midlertidige indefrysningsordning for grundskyld, tilpasninger
vedrørende tilbagebetalingsordningen og
beregningsgrundlaget for grundskyld m.v.)
(Lovforslag nr. L 194)
Lovforslaget udmønter dele af Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat
tryghed om boligbeskatningen af 15. maj 2020 mellem
regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance.
Det har vist sig nødvendigt at
justere tidsplanen i forliget Tryghed om
Boligbeskatningen (boligskatteforliget) fra 2017, så
boligskatteomlægningen udskydes fra 2021 til 2024. Hvis der
ikke sker ændringer af boligskattereglerne, vil udskydelsen
af boligskatteomlægningen medføre højere
boligskatter, da grundskylden ved videreførelse af de
gældende boligskatteregler vil fortsætte med at stige
med op til 7 pct. årligt.
Forligspartierne er enige om, at der
fortsat skal være tryghed om boligskatten. Forligspartierne
er derfor enige om, at boligejere og lejere kompenseres for
skattevirkningerne ved udskydelsen af
boligskatteomlægningen.
Selvom det oprindelige forlig om
boligskatteomlægningen ikke kan træde i kraft i 2021,
er forligspartierne enige om at lempe ejendomsværdiskatten
med godt 1 mia. kr. allerede fra 2021. Det vil også give mere
luft i budgettet for nye boligkøbere.
Med lovforslaget foreslås
således, at den almindelige ejendomsværdiskattesats
nedsættes fra 1 pct. til 0,92 pct. fra 2021. Desuden
foreslås det for ejerboliger, at den procent, hvormed
grundlaget for grundskylden højst kan stige, nedsættes
fra 7 pct. til 2,8 pct. årligt fra 2022 og fra 2023 for andre
ejendomsejere. Endelig foreslås det, at de kommunale
grundskyldspromiller og dækningsafgiftssatser ikke skal kunne
sættes op i 2021-2028.
Forligspartierne er endvidere enige om at
videreføre den midlertidige indefrysningsordning, så
boligejerne ikke oplever stigninger i den betalte grundskyld, og
indefrysningsordningen vil fortsat være rentefri indtil
boligskatteomlægningen i 2024, hvor ordningen skal erstattes
af en permanent ordning.
Endelig er partierne enige om at
gennemføre en række øvrige initiativer bl.a.
med henblik på at sikre det bedst mulige
administrationsgrundlag for Skatteforvaltningen og sikre, at ejere
af nye og ændrede ejendomme ikke kommer til at betale mere i
grundskyld end tilsigtet.
For at komme godt fra start med det nye
ejendomsvurderingssystem uden de komplikationer, gamle sager kan
medføre, og for at sikre, at Skatteforvaltningen ikke skal
anvende betydelige ressourcer på disse gamle sager frem for
de nye ejendomsvurderinger, foreslås det, at genoptagelse af
gamle vurderinger fra og med den 1. november 2020 afskæres
for både Skatteforvaltningen og ejendomsejerne. Forslaget
skal samtidig sikre klarhed hos boligejerne om, at de ikke
mødes med gamle krav fra myndighederne. Ejendomsejere, der
anmoder om genoptagelse inden den 1. november 2020, vil få
behandlet deres sag. Forud for fristens udløb vil der blive
gennemført en generel vejledningsindsats.
Det foreslås desuden, at der alene
skal gives en generel klagevejledning til alle ejendomsejere,
når der åbnes for klageadgangen over de
videreførte vurderinger. Baggrunden er, at en specifik
klagevejledning til alle klageberettigede vil være
særdeles vanskelig at systemunderstøtte. Forslaget vil
derfor understøtte en mindre kompleks systemudvikling.
Der foreslås endvidere en række
tilpasninger af den tilbagebetalingsordning, der blev aftalt
indført med forliget om Et nyt
ejendomsvurderingssystem. Bl.a. foreslås det, at
tilbagebetalingsordningen udvides til også at dække
ejendomsværdiskatten for 2020. For at sikre en effektiv og
administrerbar ordning foreslås desuden, at der ikke skal
foretages partshøring forud for udsendelse af tilbud om
kompensation, og at ejendomsejere, der har indsigelser til tilbud
om kompensation, i alle tilfælde henvises til at klage over
ejendomsvurderingen.
Det vil i langt de fleste tilfælde
være muligt at sende tilbud om kompensation inden for
få dage efter meddelelsen af den nye ejendomsvurdering. Der
vil dog kunne gå længere tid, f.eks. ved flere ejere,
ligesom der forventes at blive behov for mere fleksibilitet i
forbindelse med de første kompensationstilbud. Det
foreslås derfor, at kompensationstilbud vil skulle sendes
snarest muligt efter vurderingsmeddelelsen, samt at klagefristen
vedrørende ejendomsvurderingerne først vil skulle
begynde at løbe, når der i forbindelse med tilbuddet
om kompensation udsendes meddelelse om klagefrister.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2020. Lovforslaget er sendt i forkortet
høring henover fremsættelsen i perioden fra den 18.
maj 2020 til den 29. maj 2020, da lovforslaget skal behandles og
vedtages før sommerferien, eftersom det skal have virkning
for de første nye vurderinger, der udsendes i 2.
halvår af 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.