Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 18. juni 2020
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
den under nr. 22 foreslåede
ændring af § 75, stk. 1, 1.
pkt., ændres »efter 90 dage« til:
»tidligst efter 90 dage«.
[Præcisering af, at krav
på kompensation tidligst indtræder 90 dage efter
dateringen af meddelelsen om igangsættelse af
klagefrister]
2)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
75, stk. 1, indsættes som 3. og 4.
pkt.:
»Afvises en klage indgivet inden for fristen
i 1. pkt. af skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn
eller Landsskatteretten, indtræder krav på kompensation
på det tidspunkt, hvor afgørelsen om afvisning er
truffet, jf. dog § 77. Indbringes afgørelsen om
afvisning for domstolene, indtræder krav på
kompensation, når sagen er endeligt afsluttet, medmindre der
gives medhold i, at der skal ske realitetsbehandling, jf. dog
§ 77.««
[Præcisering af,
hvornår krav på kompensation indtræder, hvis en
klage afvises]
3)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
77, stk. 1, indsættes som 2.-4.
pkt.:
»Afviser skatteankeforvaltningen, et
vurderingsankenævn eller Landsskatteretten en klage over en
vurdering efter 1. pkt. indgivet inden for fristen i 1. pkt.,
udbetales der uanset 1. pkt. kompensation på grundlag af den
vurdering, afgørelsen om afvisning vedrører. Krav
på kompensation efter § 75, stk. 1, indtræder
på det tidspunkt, hvor afgørelsen om afvisning er
truffet. Indbringes afgørelsen om afvisning for domstolene,
indtræder krav på kompensation, når sagen er
endeligt afsluttet, medmindre der gives medhold i, at der skal ske
realitetsbehandling, jf. dog stk. 2.««
[Præcisering af,
hvornår krav på kompensation indtræder, hvis en
klage afvises]
4) I
det under nr. 32 foreslåede § 81, stk. 6, indsættes efter 5.
pkt. som nyt punktum:
»Er der ikke sket ændring af
ejendommens størrelse eller forhold i øvrigt eller
prisforholdene den 1. januar 2020, ansættes vurderingen efter
3. pkt. som den bortfaldne vurdering og udgør herefter
vurderingen pr. 1. januar 2020.«
[Præcisering af, at
vurderingen pr. 1. januar 2020 ansættes som den bortfaldne
vurdering, hvis ejendommen ikke er ændret den 1. januar
2020]
5)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
83, stk. 4, 1. pkt., ændres
»skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3« til:
»§ 89, stk. 7«.«
[Konsekvensændring af
henvisning]
6) I
det under nr. 37 foreslåede § 89, stk. 7, ændres i 3. pkt. »2. pkt.« til: »3.
pkt.«
[Rettelse af henvisning]
7) I
det under nr. 37 foreslåede § 89, stk. 9, affattes 4. pkt. således:
»Klages der over en vurdering som nævnt
i stk. 1 eller 2 efter udløbet af klagefristen i stk. 1, 1.
pkt., eller stk. 2, 1. pkt., afvises klagen af
skatteankeforvaltningen, uanset om der foreligger særlige
omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 35 a,
stk. 6, 2. pkt.«
[Forholdet til
skatteforvaltningslovens regler om klage]
8) I
den under nr. 37 foreslåede
ændring af § 89 ændres
i den indledende tekst »stk. 5-9« til: »stk.
5-10«, og efter det foreslåede stk. 9 indsættes
som stk. 10:
»Stk. 10.
Ved klage over vurderinger, som er omfattet af §§ 87 og
88 og § 89, stk. 1 og 2, skal der betales et klagegebyr
på 400 kr. (2010-niveau) for hver vurdering, der klages over.
Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
Tilsvarende gælder ved klage over afslag på
genoptagelse af vurderinger omfattet af 1. pkt.«
[Tydeliggørelse af reglerne
om fastsættelse af klagegebyr]
Til § 4
9) I
det under nr. 5 foreslåede § 23, stk. 1, 5. pkt., indsættes
efter »skatteåret 2020«: »eller
indføre dækningsafgift«.
[Præcisering af, at
kommunalbestyrelser ikke kan indføre dækningsafgift i
perioden 2021-2028]
10) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 23 A, stk. 2,
indsættes efter »skatteåret 2020«:
»eller indføre dækningsafgift«.
[Præcisering af, at
kommunalbestyrelser ikke kan indføre dækningsafgift i
perioden 2021-2028]
Ny paragraf
11)
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 688 af 8. juni 2017 om ændring
af skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat,
ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love (Ny
vurderingsankenævnsstruktur, regler om klagebehandling af
vurderingssager og ændringer som følge af en ny
ejendomsvurderingslov m.v.), som ændret ved § 3 i lov
nr. 1376 af 4. december 2017, § 10 i lov nr. 278 af 17. april
2018, § 10 i lov nr. 1729 af 27. december 2018 og § 2 i
lov nr. 1125 af 19. november 2019, foretages følgende
ændring:
1. § 22,
stk. 9, ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af
ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, 1. pkt., at krav
på kompensation indtræder, når fristen for at
klage over vurderingen pr. 1. januar 2020 henholdsvis pr. 1. januar
2021 udløber, medmindre vurderingen er påklaget.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 22,
foreslået, at det i ejendomsvurderingslovens § 75, stk.
1, 1. og 2. pkt., fasts?lås, at krav på kompensation
indtræder 90 dage fra dateringen af meddelelsen om
igangsættelse af klagefrister, såfremt vurderingen pr.
1. januar 2020 henholdsvis pr. 1. januar 2021 ikke er
påklaget inden for 90 dage fra dateringen af meddelelsen om
igangsættelse af klagefrister, jf. lovforslagets § 1,
nr. 37.
Det foreslås med
ændringsforslaget præciseret, at krav på
kompensation tidligst indtræder efter 90 dage fra dateringen
af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister, jf.
lovforslagets § 1, nr. 37, hvis en klage afvises inden dette
tidspunkt.
En klageberettiget, der får afvist
sin klage inden for de 90 dage, vil herved kunne klage på ny
inden udløbet af klagefristen, hvorefter kompensationen vil
skulle beregnes på baggrund af den klagebehandlede vurdering.
Tilsvarende vil gælde ved klage fra en anden klageberettiget.
Ligeledes vil det være muligt at trække en fremsat
klage inden for de 90 dage, uden at klagen får betydning for
den beregnede kompensation.
Det bemærkes, at krav på
kompensation uanset ændringsforslag nr. 2 og 3 fortsat som
udgangspunkt vil indtræde 90 dage efter dateringen af
meddelelsen om igangsættelse af klagefrister. Er den nye
vurdering ikke påklaget inden dette tidspunkt,
indtræder krav på kompensation derfor på
tidspunktet for udløbet af fristen for at klage over den nye
vurdering med den konsekvens, at kompensationen genberegnes, jf.
lovforslagets § 1, nr. 20.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 2 og 3, hvorefter det er foreslået
præciseret, at krav på kompensation vil skulle
indtræde på det tidspunkt, hvor en klage over den nye
vurdering eller en videreført vurdering afvises.
Til nr. 2
Det følger af
ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, 1. pkt., at krav
på kompensation indtræder, når fristen for at
klage over vurderingen pr. 1. januar 2020 henholdsvis pr. 1. januar
2021 udløber, medmindre vurderingen er påklaget. Er
vurderingen påklaget, indtræder krav på
kompensation, når klagesagen er endeligt afsluttet, jf.
ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, 2. pkt.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 22
og 23, foreslået, at det i ejendomsvurderingslovens §
75, stk. 1, 1. og 2. pkt., fastslås, at krav på
kompensation indtræder 90 dage fra dateringen af meddelelsen
om igangsættelse af klagefrister, såfremt vurderingen
pr. 1. januar 2020 henholdsvis pr. 1. januar 2021 ikke er
påklaget inden for 90 dage fra dateringen af meddelelsen om
igangsættelse af klagefrister, jf. lovforslagets § 1,
nr. 37.
Det foreslås med
ændringsforslaget derfor præciseret, at afvises en
rettidigt indgivet klage af klagemyndigheden - Landsskatteretten,
et af vurderingsankenævnene eller Skatteankestyrelsen - vil
krav på kompensation indtræde på det tidspunkt,
hvor afgørelsen om afvisning er truffet. Det foreslås
samtidig præciseret, at indbringes denne afgørelse om
afvisning for domstolene, vil krav på kompensation
indtræde på tidspunktet for endelig afgørelse af
spørgsmålet om afvisning, medmindre den
nuværende eller en tidligere ejendomsejer får medhold
i, at der skal ske realitetsbehandling hos klagemyndigheden.
Ændringsforslaget vil desuden sikre,
at en ejendomsejer, som klager over den nye vurdering uden
eksempelvis at vedlægge vurderingen eller meddelelsen om
igangsættelse af klagefrister, men som efterfølgende
inden for en frist givet af Skatteankestyrelsen udbedrer en
sådan mangel, ikke fortaber retten til at få
kompensationen efter tilbagebetalingsordningen beregnet ud fra den
klagebehandlede nye vurdering.
Tilsvarende vil det med den
foreslåede ændring være muligt for en
ejendomsejer, der har klaget inden for fristen på 90 dage fra
dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister,
men hvor klagemyndigheden har afvist klagen efter udløbet af
fristen på 90 dage, at indbringe denne afgørelse og
dermed få prøvet afvisningen, uden at retten til at
få kompensationen genberegnet fortabes. Det kan være i
tilfælde, hvor Skatteankestyrelsen har afvist klagen efter
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 7, som mangelfuld, eller
hvor ejendomsejer har klaget inden for fristen, men
Landsskatteretten eller vurderingsankenævnet først
efter fristens udløb træffer afgørelse om
afvisning som følge af f.eks. manglende saglig kompetence
til at behandle klagen.
Får en ejendomsejer
efterfølgende medhold, for så vidt angår
afvisningen, vil kompensationen skulle beregnes på baggrund
af den vurdering, der bliver udfaldet af den efterfølgende
materielle klagesag vedrørende den nye vurdering.
Får ejendomsejeren ikke medhold, for
så vidt angår afvisningen, vil kravet på
kompensation herefter indtræde, og den oprindelig tilbudte
kompensation vil skulle udbetales inden for 60 dage, jf.
ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 5.
Det bemærkes, at forslaget ikke
ændrer ved, at krav på kompensation tidligst
indtræder ved udløbet af klagefristen, også i
tilfælde, hvor en klage afvises inden dette tidspunkt.
Forslaget vil således alene have betydning for klager, der
afvises efter udløbet af fristen på 90 dage fra
dateringen af meddelelsen om igangsættelse af
klagefrister.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 1 og 3.
Til nr. 3
Det følger af
ejendomsvurderingslovens § 77, stk. 1, at der ikke udbetales
kompensation på grundlag af en videreført vurdering
eller omvurdering, der inden udløbet af fristen for at klage
over den nye vurdering er påklaget eller anmodet genoptaget
efter skatteforvaltningslovens § 33.
Det foreslås med
ændringsforslaget præciseret, at afvises en rettidigt
indgivet klage over en videreført vurdering eller en
omvurdering af klagemyndigheden - Landsskatteretten, et af
vurderingsankenævnene eller Skatteankestyrelsen - vil der
skulle udbetales kompensation på grundlag af den
påklagede vurdering. Det foreslås samtidig
præciseret, at det i ejendomsvurderingslovens § 75, stk.
1, nævnte krav på kompensation vil indtræde
på det tidspunkt, hvor afgørelsen om afvisning er
truffet.
Det foreslås ligeledes
præciseret, at indbringes afgørelsen om afvisning for
domstolene, vil krav på kompensation indtræde på
tidspunktet for endelig afgørelse af
spørgsmålet om afvisning, medmindre den
nuværende eller tidligere ejendomsejer får medhold i,
at der skal ske realitetsbehandling hos klagemyndigheden. Får
ejendomsejeren medhold, bortfalder retten til kompensation
vedrørende den eller de påklagede vurderinger efter
ejendomsvurderingslovens § 77, stk. 1, 1. pkt.
Forslaget skal sikre, at ejendomsejere, som
klager over en videreført vurdering eller en omvurdering
uden eksempelvis at angive, hvilken vurdering der klages over,
eller uden at vedlægge meddelelsen om igangsættelse af
klagefrister, og som ikke efterfølgende inden for en frist
givet af Skatteankestyrelsen udbedrer en sådan mangel, ikke
fortaber retten til kompensation for skat betalt af en for
høj ejendomsvurdering.
Tilsvarende vil det med den
foreslåede ændring være muligt for en
ejendomsejer, der har klaget inden for fristen på 90 dage fra
dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister,
men hvor klagemyndigheden har afvist klagen, at indbringe denne
afgørelse og dermed få prøvet afvisningen. Det
kan være i tilfælde, hvor Skatteankestyrelsen har
afvist klagen efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 7,
som mangelfuld, og det gælder også i tilfælde,
hvor ejendomsejer har klaget inden for fristen, men
Landsskatteretten eller vurderingsankenævnet først
nogen tid efter fristens udløb træffer
afgørelse om afvisning som følge af f.eks. man?glende
saglig kompetence til at behandle klagen.
Det bemærkes, at forslaget ikke
ændrer ved, at krav på kompensation tidligst
indtræder ved udløbet af klagefristen, også i
tilfælde, hvor en klage afvises inden dette tidspunkt.
Forslaget vil således alene have betydning for klager, der
afvises efter udløbet af fristen på 90 dage fra
dateringen af meddelelsen om igangsættelse af
klagefrister.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 1 og 2.
Til nr. 4
Det fremgår af
ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1, at almindelige
vurderinger foretages pr. 1. januar i vurderingsåret.
Med lovforslagets § 1, nr. 32,
foreslås det, at der i ejendomsvurderingslovens § 81
indsættes to nye stykker. Efter det foreslåede stk. 5
vil vurderinger med vurderingstermin den 1. januar 2020 skulle
foretages på baggrund af data pr. 31. december 2019. Efter
det foreslåede stk. 6 vil det dog være muligt at anmode
om genoptagelse af en vurdering på baggrund af data pr. 31.
december 2019 med den konsekvens, at vurderingen ansættes
på baggrund af data pr. 1. januar 2020.
Dette vil medføre en ændret
vurdering, hvis den pågældende ejendoms
størrelse eller forhold i øvrigt eller prisforholdene
er ændret den 1. januar 2020, mens det ikke vil have
betydning for vurderingen, hvis ejendommen ikke er ændret den
1. januar 2020.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt punktum i det foreslåede § 81, stk. 6, og at det
indsættes efter 5. pkt. Efter det foreslåede nye
punktum vil vurderingen pr. 1. januar 2020 ansat på baggrund
af data pr. 1. januar 2020 efter 3. pkt. skulle være den
samme som den bortfaldne vurdering ansat på baggrund af data
pr. 31. december 2019, hvis ejendommens størrelse eller
forhold i øvrigt eller prisforholdene ikke er ændret
netop den 1. januar 2020.
Da der alene vil være forskel
på data pr. 31. december 2019 henholdsvis pr. 1. januar 2020,
hvis der er sket en relevant ændring af ejendommens forhold
lige netop den 1. januar 2020, vil vurderingen efter det
foreslåede 3. pkt. kun være anderledes end den
bortfaldne vurdering i et begrænset antal tilfælde.
Forslaget målretter en ny og ændret ansættelse
efter det foreslåede 3. pkt. til de få relevante
tilfælde og sikrer, at ansættelsen efter det
foreslåede 3. pkt. i de øvrige tilfælde
forbliver i overensstemmelse med den bortfaldne nye vurdering
på baggrund af data pr. 31. december 2019.
Til nr. 5
Klager over de nye vurderinger skal
være modtaget i skatteankeforvaltningen senest 3
måneder efter modtagelse af den afgørelse, der klages
over, jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3. Der
henvises i ejendomsvurderingslovens § 83, stk. 4, 1. pkt., for
så vidt angår fristen for at klage, over de nye
vurderinger til skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 37,
foreslået, at det i ejendomsvurderingslovens § 89, stk.
7, skal fastslås, at fristen for at klage over de nye
vurderinger er 90 dage fra modtagelse af meddelelsen om
igangsættelse af klagefrister.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at der i ejendomsvurderingslovens §
83, stk. 4, 1. pkt., henvises til § 89, stk. 7. Der er tale om
en konsekvensændring.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 32,
foreslås der indsat et nyt § 81, stk. 6, hvorefter en
klageberettiget kan anmode om, at vurderingen pr. 1. januar 2020
skal ansættes på baggrund af data pr. 1. januar
2020.
Ved en fejl blev der i det foreslåede
§ 89, stk. 7, 3. pkt., i det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 37, henvist til vurderinger efter § 81, stk. 6, 2. pkt.
Der skulle have været henvist til § 81, stk. 6, 3. pkt.,
og henvisningen foreslås derfor ændret.
Til nr. 7
Det følger af
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3, 3. pkt., at en klage
skal være modtaget i Skatteankestyrelsen senest 3
måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages
over. Der kan dog ses bort fra fristoverskridelser, hvis der
foreligger særlige omstændigheder, jf.
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 6, 2. pkt.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 37,
foreslået, at klager over vurderinger pr. 1. januar 2020
henholdsvis pr. 1. januar 2021 afvises af Skatteankestyrelsen, hvis
de ikke er modtaget i Skatteankestyrelsen inden udløbet af
fristen efter det foreslåede stk. 7 og der ikke foreligger
særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens
§ 35 a, stk. 6, 2. pkt.
Det foreslås, at det foreslåede
stk. 9, 4. pkt., nyaffattes. Efter ændringsforslaget vil der
i overensstemmelse med, hvad der har været forudsat, ikke
skulle kunne ses bort fra fristoverskridelser, for så vidt
angår klager over videreførte vurderinger, uanset at
der foreligger særlige omstændigheder efter
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 6, 2. pkt. En klage
modtaget efter udløbet af den 90. dag fra dateringen af
meddelelsen om igangsættelse af klagefrister vil hermed blive
afvist uanset årsagen til, at fristen er sprunget.
Tilsvarende vil klager over de nye vurderinger, som
skatteankeforvaltningen tillader på grund af særlige
omstændigheder, ikke få betydning for kompensationen
efter tilbagebetalingsordningen, jf. lovforslagets § 1, nr.
20.
Forslaget skal sikre en administrerbar
tilbagebetalingsordning. Det er en forudsætning for
tilbagebetalingsordningen, at der ikke skal behandles klager over
videreførte vurderinger modtaget efter udløbet af
klagefristen. Dette skyldes den nære sammenhæng, der er
mellem sådanne klager og tilbagebetalingsordningen. Klages
der eksempelvis over en videreført vurdering, tages den ud
af tilbagebetalingsordningen, og det vil derfor være
vanskeligt at håndtere en klage over en videreført
vurdering, som på grund af særlige omstændigheder
modtages 6 måneder efter udløbet af klagefristen.
På det tidspunkt vil kompensationen vedrørende den
påklagede vurdering allerede være udbetalt.
Forslaget tydeliggør samtidig, at de
øvrige formkrav efter skatteforvaltningsloven finder
anvendelse ved klage over nye vurderinger henholdsvis
videreførte vurderinger. Klages der over en ny vurdering
efter udløbet af fristen i stk. 7, og foreligger der
særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens
§ 35 a, stk. 6, 2. pkt., vil Skatteankestyrelsen fortsat kunne
se bort fra fristoverskridelsen. Skatteforvaltningslovens § 35
a, stk. 6, 2. pkt., vil finde tilsvarende anvendelse, for så
vidt angår klager over de nye vurderinger.
Opfylder en klage over en ny eller
videreført vurdering ikke formkravene efter
skatteforvaltningsloven, kan Skatteankestyrelsen ligeledes give
klageren en frist til at udbedre manglerne. Manglerne kan f.eks.
bestå i manglende opfyldelse af begrundelseskravet efter
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3, 1. pkt., eller at
klagen ikke er indgivet i overensstemmelse med regler fastsat af
skatteministeren efter skatteforvaltningslovens § 35. Er de
ikke udbedret inden for denne frist, afvises klagen.
Til nr. 8
Det følger af § 22, stk. 9, 1.
og 2. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017, at der ved klage over
vurderinger omfattet af ejendomsvurderingslovens §§ 87-89
skal betales et klagegebyr på 400 kr. (2010-niveau), og at
dette klagegebyr reguleres årligt. Efter 3. og 4. pkt. finder
reglerne i skatteforvaltningslovens § 35 c, stk. 4-7,
vedrørende betaling og tilbagebetaling tilsvarende
anvendelse, og klagegebyret anses ikke for en
godtgørelsesberettiget udgift efter skatteforvaltningslovens
§ 54, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at det i ejendomsvurderingslovens §
89 vil skulle fastslås, at der skal betales et gebyr på
400 kr. (2010-niveau) ved klage over en vurdering omfattet af
§§ 87 eller 88 eller § 89, stk. 1 eller 2. Der skal
betales et klagegebyr for hver vurdering, der klages over. Klages
der f.eks. over to videreførte vurderinger, betales der
således 800 kr. (2010-niveau) i klagegebyr. Dette
beløb vil fortsat skulle reguleres efter personskattelovens
§ 20.
Formålet med forslaget er at
tydeliggøre, at der skal betales 900 kr. (2010-niveau) ved
klage over den nye vurdering, mens der skal betales 400 kr.
(2010-niveau) ved klage over de videreførte vurderinger.
Samtidig foreslås det, at der ved
fornyet klage over omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens
§ 89, stk. 1, 4.-6. pkt., og stk. 2, 4.-6. pkt., og klage over
afslag på genoptagelse af vurderinger omfattet af § 89,
stk. 1 og 2, ligeledes skal betales 400 kr. (2010-niveau).
Reglerne i skatteforvaltningslovens §
35 c, stk. 4-7, om betaling og tilbagebetaling vil fortsat finde
tilsvarende anvendelse, og klagegebyret for klage over
videreførte vurderinger og omvurderinger vil fortsat ikke
være at anse for godtgørelsesberettigede udgifter
efter skatteforvaltningslovens § 54, stk. 1, nr. 2.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 11, hvorefter § 22, stk. 9, i lov
nr. 688 af 8. juni 2017 foreslås ophævet.
Til nr. 9 og 10
Kommunalbestyrelser kan efter § 23,
stk. 1, og § 23 A, stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat
bestemme, at der skal svares dækningsafgift af bestemte
ejendomstyper, bl.a. visse erhvervsejendomme og visse ejendomme
tilhørende staten, regionerne og kommunerne.
Med lovforslagets § 4, nr. 5 og 6, er
det foreslået, at dækningsafgiften ikke i perioden
2021-2028 kan fastsættes højere end promillerne efter
§ 23, stk. 1, 3. og 4. pkt., og § 23 A, stk. 2, 1. pkt.,
i lov om kommunal ejendomsskat for skatteåret 2020.
Det foreslås, at det
præciseres, at der ikke kan indføres
dækningsafgift i denne periode i kommuner, hvor der ikke har
været opkrævet dækningsafgift i 2020.
Dette vil betyde, at der ikke i perioden
2021-2028 vil kunne fastsættes højere promiller end
for skatteåret 2020, heller ikke i de kommuner, hvor der ikke
har været opkrævet dækningsafgift i 2020.
Til nr. 11
Det følger af § 22, stk. 9, 1.
og 2. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017, at der ved klage over
vurderinger omfattet af ejendomsvurderingslovens §§ 87-89
skal betales et klagegebyr på 400 kr. (2010-niveau), og at
dette klagegebyr reguleres årligt. Efter 3. og 4. pkt. finder
reglerne i skatteforvaltningslovens § 35 c, stk. 4-7,
vedrørende betaling og tilbagebetaling tilsvarende
anvendelse, og klagegebyret anses ikke for en
godtgørelsesberettiget udgift efter skatteforvaltningslovens
§ 54, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 22, stk. 9, i lov nr. 688 af 8.
juni 2017 ophæves. Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 8, hvorefter det foreslås, at det
fastslås i ejendomsvurderingslovens § 89, at der skal
betales et klagegebyr på 400 kr. (2010-niveau) ved klage over
en vurdering omfattet af §§ 87 eller 88 eller § 89,
stk. 1 eller 2.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. maj 2020
og var til 1. behandling den 11. juni 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i forkortet høring hen over fremsættelsen, og
skatteministeren sendte den 12. juni 2020 dette udkast til
udvalget, jf. bilag 4. Den 5. juni 2020 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Rasmus
Nordqvist (SF) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) nfmd. Torsten
Schack Pedersen (V) Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Christian
Langballe (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen
(DF) Hanne Bjørn-Klausen (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |