Fremsat den 20. maj 2020 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af kriminallov for
Grønland og retsplejelov for Grønland
(Foranstaltninger til at forebygge og
inddæmme smitte med covid-19 m.v.)
§ 1
I kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1045 af 7. september 2017, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 168 af 27. februar 2019,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 264 indsættes i kapitel
48:
Ȥ 264 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i denne lov, i medfør af denne lov
eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør
af denne lov i følgende tilfælde:
1) Fravigelse er
nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget.
2) Fravigelse er
påkrævet som følge af tiltag til at forebygge
eller inddæmme udbredelsen af en alment farlig sygdom her i
riget, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i
den sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning.
3) Opfyldelse af
de pågældende forpligtelser og rettigheder bliver
umulig eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget.«
§ 2
I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1581 af 13. december 2016, som
ændret senest ved lov nr. 1427 af 17. december 2019,
foretages følgende ændring:
1.
Efter kapitel 54 indsættes i afsnit
IX:
»Kapitel 54 a
Foranstaltninger
til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19
m.v.
§ 707 a. Justitsministeren kan
fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat
i denne lov, i medfør af denne lov eller i afgørelser
truffet af det offentlige i medfør af denne lov i
følgende tilfælde:
1) Fravigelse er
nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget.
2) Fravigelse er
påkrævet som følge af tiltag til at forebygge
eller inddæmme udbredelsen af en alment farlig sygdom her i
riget, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i
den sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning.
3) Opfyldelse af
de pågældende forpligtelser og rettigheder bliver
umulig eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget.
Stk. 2. Stk. 1
omfatter ikke fastsættelse af regler om den dømmende
magts udøvelse.«
§ 3
Justitsministeren kan fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i § 4 i lov nr.
1718 af 27. december 2018 om ændring af retsplejelov for
Grønland og kriminallov for Grønland, i medfør
af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018 eller i
afgørelser truffet af det offentlige i medfør af
§ 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018 i følgende
tilfælde:
1) Fravigelse er
nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget.
2) Fravigelse er
påkrævet som følge af tiltag til at forebygge
eller inddæmme udbredelsen af en alment farlig sygdom her i
riget, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i
den sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning.
3) Opfyldelse af
de pågældende forpligtelser og rettigheder bliver
umulig eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 264 a i
kriminallov for Grønland, som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, og § 707 a i retsplejelov for Grønland, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, samt denne lovs § 3
ophæves den 31. december 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Det er helt centralt for regeringen, at rigsmyndighederne i
Grønland er rustet til og har de nødvendige redskaber
til at forebygge og modvirke udbredelse af covid-19 i
Grønland mest muligt.
Med lov nr. 208 af 17. marts 2020 om ændring af lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
(Udvidelse af foranstaltninger til at forebygge og inddæmme
smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.) fik
regeringen på en række områder adgang til at
sikre myndighedernes handlemuligheder mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme i Danmark. Loven indeholder i den
forbindelse i § 12 d, stk. 2, en bestemmelse om, at
vedkommende minister bemyndiges til i særlige situationer at
kunne fravige forpligtelser og rettigheder fastsat i anden
lovgivning, i medfør af anden lovgivning eller i
afgørelser truffet af det offentlige i medfør af
anden lovgivning. Det vil bl.a. kunne ske, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i landet. Det bemærkes, at
§ 12 d, stk. 2, ved lov nr. 359 af 4. april 2020 blev
ændret til § 12 d, stk. 3.
Formålet med nærværende lovforslag er navnlig
at overføre epidemilovens § 12 d, stk. 3, til
Grønland på henholdsvis kriminalloven og
retsplejelovens område. Herved sikres det, at myndighederne
på Justitsministeriets område i Grønland, f.eks.
kriminalforsorgen, har de nødvendige redskaber til at
forebygge og modvirke udbredelse af covid-19 mest muligt. Samtidig
sikres det, at der sker en harmonisering af lovgivningen for
Grønland, således at de tiltag, der vil kunne
indføres i medfør af dette lovforslag, kan
følge de tiltag, som er iværksat af Grønlands
Selvstyre i medfør af den grønlandske
epidemilovgivning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 208 af 17. marts 2020 blev der i epidemilovens
§ 12 d, stk. 2 (nu § 12 d, stk. 3), skabt hjemmel til, at
vedkommende minister efter forhandling med sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i anden lovgivning, i medfør af anden
lovgivning eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af anden lovgivning i tre nærmere angivne
tilfælde, herunder hvis fravigelse er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom i Danmark.
Justitsministeriet har i medfør af epidemilovens §
12, stk. 3, udstedt bekendtgørelse nr. 221 af 17. marts 2020
om forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af
Coronavirussygdom 2019 (COVID-19) på kriminalforsorgens
område i Danmark. I bekendtgørelsen er der skabt
hjemmel til at foretage begrænsninger i de indsattes ret til
bl.a. besøg og fællesskab samt mulighed for udgang.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 18. marts 2020 og
er senest blevet forlænget ved bekendtgørelse nr. 589
af 7. maj 2020 om ændring af bekendtgørelse om
forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af
Coronavirussygdom 2019 (COVID-19) på kriminalforsorgens
område.
Ændringen af epidemiloven indeholder ikke hjemmel til at
sætte loven i kraft for Grønland, jf. § 3 i lov
nr. 208 af 17. marts 2020.
Det er derfor ikke muligt med hjemmel i epidemiloven at
fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat
i eller i medfør af kriminalloven eller retsplejeloven. Det
er i den forbindelse f.eks. ikke muligt at udstede en
bekendtgørelse for Grønland med samme indhold som
bekendtgørelse nr. 221 af 17. marts 2020. Det er heller ikke
muligt med hjemmel i epidemiloven at fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i eller i medfør
af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018 om ændring af
retsplejelov for Grønland og kriminallov for
Grønland, som indeholder regler om bl.a. overførelse
af forvaringsdømte fra Danmark til Grønland.
Efter Justitsministeriets vurdering er det heller ikke muligt
inden for de eksisterende rammer i kriminalloven og retsplejeloven
samt lov nr. 1718 af 27. december 2018 at fastsætte
sådanne regler.
Inatsisartut (Grønlands Landsting) vedtog den 1. april
2020 en ændring af den grønlandske epidemilovgivning,
jf. Inatsisartutlov nr. 1 af 1. april 2020 om ændring af
landstingsforordning om civile foranstaltninger mod smitsomme
sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at forebygge og
inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige
ressourcer m.v.). Lovændringen tager udgangspunkt i
ændringen af epidemiloven (lov nr. 208 af 17. marts 2020), og
med ændringen blev der således bl.a. indført en
hjemmel svarende til epidemilovens § 12 d, stk. 2, dog
således, at der kun kan ske fravigelser af rettigheder og
forpligtigelser for så vidt angår lovgivningen på
sagsområder, der er overtaget af Grønlands
Selvstyre.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Efter Justitsministeriets vurdering er det nødvendigt at
indføre hjemmel til, at der også kan ske fravigelse af
rettigheder og forpligtigelser fastsat i eller i medfør af
kriminalloven og retsplejeloven samt § 4 i lov nr. 1718 af 27.
december 2018 om ændring af retsplejelov for Grønland
og kriminallov for Grønland.
Forslaget har på den baggrund til formål at sikre,
at der sker en harmonisering af lovgivningen for Grønland,
således at der også på navnlig kriminalloven og
retsplejelovens område kan iværksættes tiltag for
bl.a. at forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment
farlig sygdom. Disse tiltag vil dermed kunne følge de
tiltag, som er iværksat af Grønlands Selvstyre.
På den baggrund
foreslås det for det første, at der i kriminallovens
§ 264 a indsættes en bestemmelse om, at
justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i kriminalloven, i medfør af
kriminalloven eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af kriminalloven.
Det foreslås for det andet,
at der i retsplejelovens § 707 a, stk. 1, indsættes en
bestemmelse om, at justitsministeren kan fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i retsplejeloven, i
medfør af retsplejeloven eller i afgørelser truffet
af det offentlige i medfør af retsplejeloven. Det
bemærkes dog, at der i medfør af den foreslåede
§ 707 a, stk. 2, ikke kan fastsættes regler om den
dømmende magts udøvelse, jf. grundlovens § 61,
1. pkt.
Det foreslås for det tredje,
at der i lovens § 3 indsættes en bestemmelse om, at
justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i § 4 i lov nr. 1718 af 27. december
2018 om ændring af retsplejelov for Grønland og
kriminallov for Grønland, i medfør af § 4 i lov
nr. 1718 af 27. december 2018 eller i afgørelser truffet af
det offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27.
december 2018.
Ifølge de foreslåede
bestemmelser kan fravigelse kun ske i tre nærmere angivne
tilfælde, herunder hvis det er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget.
Forslaget vil f.eks. på kriminalforsorgens område
give mulighed for at fastsætte regler om, at indsatte og
tilbageholdtes ret til fællesskab og besøg m.v. kan
afskæres helt eller delvist, hvis dette er nødvendigt
f.eks. for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19
i kriminalforsorgens institutioner.
Herudover vil forslagets § 3 give mulighed for, at der
f.eks. kan fastsættes regler, hvorved overførsel af
forvaringsdømte fra Danmark til Grønland kan
afskæres.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget giver mulighed for, at justitsministeren kan
fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og privates rettigheder over for det offentlige på
navnlig kriminalloven og retsplejelovens område. Derved kan
lovforslaget have visse administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 12. maj 2020 til den 19. maj 2020 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Danske
Advokater, Den Danske Dommerforening, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Forsvarerforeningen i Grønland, Fængselsforbundet,
Grønlands Landsret, Grønlands Politiforening,
Grønlandske Advokater, Grønlands Råd for
Menneskerettigheder, Institut for Menneskerettigheder,
Kredsdommerforeningen, Kriminalforsorgen i Grønland,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Landsforsvareren for Grønland, Politiforbundet i Danmark,
Politimesteren i Grønland, Retspolitisk Forening, Retten i
Grønland, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
Derudover har et udkast til
lovforslag været forelagt Grønlands Selvstyre til
udtalelse. Naalakkersuisut har den 13. maj 2020 efter bemyndigelse
i § 2, stk. 2, i Inatsisartutlov nr. 1 af 1. april 2020 om
ændring af landstingsforordning om civile foranstaltninger
mod smitsomme sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at
forebygge og inddæmme smitte samt sikring af
kapacitetsmæssige ressourcer m.v.) afgivet udtalelse til den
danske regering om at godkende lovforslaget.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget kan have visse administrative
konsekvenser for borgerne. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til Lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Ved lov nr. 208 af 17. marts 2020
blev der i epidemilovens § 12 d, stk. 2 (nu § 12 d, stk.
3), skabt hjemmel til, at vedkommende minister efter forhandling
med sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler
om bl.a. fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i anden lovgivning,
hvis fravigelse er nødvendig for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom i Danmark.
Bestemmelsen i epidemilovens §
12 d, stk. 3, finder ikke anvendelse for Grønland, jf.
territorialbestemmelsen i lovens § 32.
Efter Justitsministeriets vurdering er det desuden ikke muligt
inden for de eksisterende rammer i kriminalloven at fastsætte
regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige og
privates rettigheder fastsat i eller i medfør af
kriminalloven.
På den baggrund
foreslås det, at der i kriminallovens § 264 a indsættes en bestemmelse,
hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i kriminalloven, i
medfør af kriminalloven eller i afgørelser truffet af
det offentlige i medfør af kriminalloven.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at bemyndigelsen i epidemilovens § 12 d, stk.
3, udvides til også at gælde for Grønland
på kriminallovens område.
Fravigelse af forpligtigelser og
rettigheder fastsat i kriminalloven, i medfør af
kriminalloven eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af kriminalloven vil kunne ske i tre
tilfælde.
Det drejer sig for det
første om tilfælde, hvor fravigelse er
nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget, jf. den foreslåede
§ 264 a, stk. 1, nr. 1.
For det andet drejer det sig om
tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme
udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de
pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning, jf. den foreslåede § 264 a, stk. 1, nr. 2.
For det tredje drejer det sig om
tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller
uforholdsmæssigt vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget, jf. den foreslåede § 264 a, stk. 1, nr. 3.
Der vil med den foreslåede
bemyndigelse ved bekendtgørelse både kunne
fastsættes regler om fuldstændigt at begrænse,
det vil sige suspendere, den pågældende rettighed eller
pligt, og regler om delvist at begrænse en rettighed eller
pligt.
Begrænsninger kan
indføres gradvist i takt med udviklingen, behov og
nødvendighed.
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne anvendes af
justitsministeren til at fastsætte regler om, at
Kriminalforsorgen i Grønland helt eller delvist kan
afskære indsattes ret til fællesskab og besøg
m.v., hvis dette er nødvendigt f.eks. for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens
institutioner.
Som et yderligere eksempel på bestemmelsens
anvendelsesområde kan nævnes situationer, hvor det
på grund af personalemangel som følge af
sygemeldinger, hjemmeisolation m.v. er nødvendigt at fravige
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i kriminalloven, i medfør af
kriminalloven eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af kriminalloven.
Det bemærkes, at
ovenstående alene er eksempler. Bestemmelsen vil finde
anvendelse på alle forpligtigelser for det offentlige og
privates rettigheder over for det offentlige fastsat i
kriminalloven, i medfør af kriminalloven eller i
afgørelser truffet af det offentlige i medfør af
kriminalloven, hvis betingelserne for fravigelse er opfyldt.
Det bemærkes endvidere, at
det efter den foreslåede bestemmelse ikke er en betingelse,
at de iværksatte foranstaltninger er ophørt.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne
anvendes med henblik på, at de relevante myndigheder i en
periode efter en epidemi kan foretage en række
prioriteringer, indtil situationen på det
pågældende område er normaliseret.
Det forudsættes, at regler, der udstedes i medfør
af den foreslåede bestemmelse, udformes inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af
EMRK artikel 8, stk. 1, at enhver har ret til respekt for sit
privatliv og familieliv, sit hjem og korrespondance. Det
følger desuden af EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig
myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne
ret, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er
nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den
nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets
økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Eventuelle indgreb, der foretages med hjemmel i bestemmelsen,
vil være foreskrevet ved lov. Det forudsættes
endvidere, at sådanne indgreb vil forfølge
vægtige hensyn til den offentlige sundhed, herunder hensynet
til at forebygge eller inddæmme smitte med alment farlige
sygdomme her i riget, og ikke vil gå videre, end hvad der er
nødvendigt for at varetage dette hensyn. Det
forudsættes i den forbindelse navnlig, at indgrebene alene
vil blive fastsat i det omfang og den tidsmæssige
udstrækning m.v., som efter en konkret vurdering er
nødvendig for at beskytte hensynet til den offentlige
sundhed.
Til §
2
Ved lov nr. 208 af 17. marts 2020
blev der i epidemilovens § 12 d, stk. 2 (nu § 12 d, stk.
3), skabt hjemmel til, at vedkommende minister efter forhandling
med sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler
om bl.a. fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i anden lovgivning,
hvis fravigelse er nødvendig for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom i Danmark.
Bestemmelsen i epidemilovens §
12 d, stk. 3, finder ikke anvendelse for Grønland, jf.
territorialbestemmelsen i lovens § 32.
Efter Justitsministeriets vurdering er det desuden ikke muligt
inden for de eksisterende rammer i retsplejeloven at
fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og privates rettigheder fastsat i eller i medfør
af retsplejeloven.
På den baggrund
foreslås det, at der i retsplejelovens § 707 a, stk. 1, indsættes en
bestemmelse, hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler
om fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i retsplejeloven, i
medfør af retsplejeloven eller i afgørelser truffet
af det offentlige i medfør af retsplejeloven.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at bemyndigelsen i epidemilovens § 12 d, stk.
3, udvides til også at gælde for Grønland
på retsplejelovens område.
Fravigelse af forpligtigelser og
rettigheder fastsat i retsplejeloven, i medfør af
retsplejeloven eller i afgørelser truffet af det offentlige
i medfør af retsplejeloven vil kunne ske i tre
tilfælde.
Det drejer sig for det
første om tilfælde, hvor fravigelse er
nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget, jf. den foreslåede
§ 707 a, stk. 1, nr. 1.
For det andet drejer det sig om
tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme
udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de
pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning, jf. den foreslåede § 707 a, stk. 1, nr. 2.
For det tredje drejer det sig om
tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller
uforholdsmæssigt vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget, jf. den foreslåede § 707 a, stk. 1, nr. 3.
Det bemærkes dog, at der
efter den foreslåede § 707 a, stk.
2, ikke i medfør af den foreslåede § 707 a, stk. 1, kan fastsættes
regler om den dømmende magts udøvelse, jf. herved
grundlovens § 61, 1. pkt.
Der vil med den foreslåede
bemyndigelse ved bekendtgørelse både kunne
fastsættes regler om fuldstændigt at begrænse,
det vil sige suspendere, den pågældende rettighed eller
pligt, og regler om delvist at begrænse en rettighed eller
pligt.
Begrænsninger kan
indføres gradvist i takt med udviklingen, behov og
nødvendighed.
Den foreslåede bestemmelse kan anvendes af
justitsministeren til at fastsætte regler om, at
Kriminalforsorgen i Grønland helt eller delvist kan
afskære tilbageholdtes ret til fællesskab og
besøg m.v., hvis dette er nødvendigt f.eks. for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i
kriminalforsorgens institutioner.
Som et yderligere eksempel på bestemmelsens
anvendelsesområde kan nævnes situationer, hvor det
på grund af personalemangel som følge af
sygemeldinger, hjemmeisolation m.v. er nødvendigt at fravige
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i retsplejeloven, i medfør af
retsplejeloven eller i afgørelser truffet af det offentlige
i medfør af retsplejeloven.
Det bemærkes, at
ovenstående alene er eksempler. Bestemmelsen vil finde
anvendelse på alle forpligtigelser for det offentlige og
privates rettigheder over for det offentlige fastsat i
retsplejeloven, i medfør af retsplejeloven eller i
afgørelser truffet af det offentlige i medfør af
retsplejeloven, hvis betingelserne for fravigelse er opfyldt.
Det bemærkes endvidere, at
det efter den foreslåede bestemmelse ikke er en betingelse,
at de iværksatte foranstaltninger er ophørt.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne
anvendes med henblik på, at de relevante myndigheder i en
periode efter en epidemi kan foretage en række
prioriteringer, indtil situationen på det
pågældende område er normaliseret.
Det forudsættes, at regler, der udstedes i medfør
af den foreslåede bestemmelse, udformes inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af
EMRK artikel 8, stk. 1, at enhver har ret til respekt for sit
privatliv og familieliv, sit hjem og korrespondance. Det
følger desuden af EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig
myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne
ret, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er
nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den
nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets
økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Eventuelle indgreb, der foretages med hjemmel i bestemmelsen,
vil være foreskrevet ved lov. Det forudsættes
endvidere, at sådanne indgreb vil forfølge
vægtige hensyn til den offentlige sundhed, herunder hensynet
til at forebygge eller inddæmme smitte med alment farlige
sygdomme her i riget, og ikke vil gå videre, end hvad der er
nødvendigt for at varetage dette hensyn. Det
forudsættes i den forbindelse navnlig, at indgrebene alene
vil blive fastsat i det omfang og den tidsmæssige
udstrækning m.v., som efter en konkret vurdering er
nødvendig for at beskytte hensynet til den offentlige
sundhed.
Til §
3
Ved lov nr. 208 af 17. marts 2020
blev der i epidemilovens § 12 d, stk. 2 (nu § 12 d, stk.
3), skabt hjemmel til, at vedkommende minister efter forhandling
med sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler
om bl.a. fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i anden lovgivning,
hvis fravigelse er nødvendig for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom i Danmark.
Bestemmelsen i epidemilovens §
12 d, stk. 3, finder ikke anvendelse for Grønland, jf.
territorialbestemmelsen i lovens § 32.
Efter Justitsministeriets vurdering er det desuden ikke muligt
inden for de eksisterende rammer i lov nr. 1718 af 27. december
2018 om ændring af retsplejelov for Grønland og
kriminallov for Grønland at fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder fastsat i eller i medfør af § 4 i lov nr.
1718 af 27. december 2018.
På den baggrund
foreslås det i § 3, at der indføres en
bestemmelse om, at justitsministeren kan fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i § 4 i lov nr.
1718 af 27. december 2018, i medfør af § 4 i lov nr.
1718 af 27. december 2018 eller i afgørelser truffet af det
offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27.
december 2018.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at bemyndigelsen i epidemilovens § 12 d, stk.
3, udvides til også at gælde for § 4 i lov nr.
1718 af 27. december 2018.
Fravigelse af forpligtigelser og
rettigheder vil kunne ske i tre tilfælde.
Det drejer sig for det
første om tilfælde, hvor fravigelse er
nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget, jf. forslagets § 3, nr. 1.
For det andet drejer det sig om
tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme
udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de
pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning, jf. den foreslåede § 3, nr. 2.
For det tredje drejer det sig om
tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller
uforholdsmæssigt vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget, jf. den foreslåede § 3, nr. 3.
Der vil med den foreslåede
bemyndigelse ved bekendtgørelse både kunne
fastsættes regler om fuldstændigt at begrænse,
det vil sige suspendere, den pågældende rettighed eller
pligt, og regler om delvist at begrænse en rettighed eller
pligt.
Begrænsninger kan
indføres gradvist i takt med udviklingen, behov og
nødvendighed.
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne anvendes af
justitsministeren til at fastsætte regler om, at
kriminalforsorgen kan afskære personer, der er dømt
eller overført til anbringelse i en psykiatrisk ledet
anstalt under kriminalforsorgen i Danmark, fra at blive
overført til en forvaringsafdeling eller åben afdeling
under Kriminalforsorgen i Grønland, hvis dette er
nødvendigt f.eks. for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner.
Bestemmelsen vil også kunne anvendes af justitsministeren
til at fastsætte regler om, at en forvaringsdømt, der
er overført til en forvaringsafdeling i Grønland, og
som ønsker at tilbagekalde sit samtykke til
overførslen, jf. nærmere reglerne herom i
bekendtgørelse nr. 747 af 1. juli 2019, kan afskæres
fra at blive tilbageført til Danmark, så længe
betingelserne i § 3 er opfyldt, f.eks. fordi det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner.
Som et yderligere eksempel på bestemmelsens
anvendelsesområde kan nævnes situationer, hvor det
på grund af personalemangel som følge af
sygemeldinger, hjemmeisolation m.v. er nødvendigt at fravige
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i § 4 i lov nr. 1718 af 27. december
2018, i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december
2018 eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018.
Det bemærkes, at
ovenstående alene er eksempler. Bestemmelsen vil finde
anvendelse på alle forpligtigelser for det offentlige og
privates rettigheder over for det offentlige fastsat i § 4 i
lov nr. 1718 af 27. december 2018, i medfør af § 4 i
lov nr. 1718 af 27. december 2018 eller i afgørelser truffet
af det offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27.
december 2018, hvis betingelserne for fravigelse er opfyldt.
Det bemærkes endvidere, at
det efter den foreslåede bestemmelse ikke er en betingelse,
at de iværksatte foranstaltninger er ophørt.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne
anvendes med henblik på, at de relevante myndigheder i en
periode efter en epidemi kan foretage en række
prioriteringer, indtil situationen på det
pågældende område er normaliseret.
Det forudsættes, at regler, der udstedes i medfør
af den foreslåede bestemmelse, udformes inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af
EMRK artikel 8, stk. 1, at enhver har ret til respekt for sit
privatliv og familieliv, sit hjem og korrespondance. Det
følger desuden af EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig
myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne
ret, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er
nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den
nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets
økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Eventuelle indgreb, der foretages med hjemmel i bestemmelsen,
vil være foreskrevet ved lov. Det forudsættes
endvidere, at sådanne indgreb vil forfølge
vægtige hensyn til den offentlige sundhed, herunder hensynet
til at forebygge eller inddæmme smitte med alment farlige
sygdomme her i riget, og ikke vil gå videre, end hvad der er
nødvendigt for at varetage dette hensyn. Det
forudsættes i den forbindelse navnlig, at indgrebene alene
vil blive fastsat i det omfang og den tidsmæssige
udstrækning m.v., som efter en konkret vurdering er
nødvendig for at beskytte hensynet til den offentlige
sundhed.
Til §
4
Bestemmelsen i stk. 1 fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Det foreslås, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Dette skyldes, at loven skal træde i kraft
så hurtigt som muligt, idet den har til formål at
forebygge mv. udbredelse af covid-19 i Grønland.
Det foreslås i stk. 2, at den foreslåede bestemmelse i
henholdsvis kriminallovens § 264 a og retsplejelovens §
707 a samt lovens § 3 ophæves den 31. december 2021.
Forslaget indebærer, at bestemmelserne automatisk
ophæves, medmindre Folketinget forinden - efter udtalelse fra
Grønlands Selvstyre - beslutter at forlænge
bestemmelsernes gyldighedsperiode. Det forudsættes i den
forbindelse, at der forud for en eventuel videreførelse af
bestemmelserne skal foretages en vurdering af bestemmelsernes
anvendelse, effekter og konsekvenser for retssikkerheden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1045 af 7. september 2017, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 168 af 27. februar 2019,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 264 indsættes i kapitel
48: | | | Ȥ 264
a. Justitsministeren kan fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i denne lov, i
medfør af denne lov eller i afgørelser truffet af det
offentlige i medfør af denne lov i følgende
tilfælde: 1) Fravigelse er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget. 2) Fravigelse er påkrævet
som følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme
udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de
pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning. 3) Opfyldelse af de
pågældende forpligtelser og rettigheder bliver umulig
eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget.« | | | | | | § 2 | | | | | | I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1581 af 13. december 2016, som
ændret senest ved lov nr. 1427 af 17. december 2019,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
kapitel 54 indsættes i afsnit
IX: | | | | | | »Kapitel 54 a Foranstaltninger
til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19
m.v. | | | | | | § 707 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i denne lov, i medfør af denne lov
eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør
af denne lov i følgende tilfælde: 1) Fravigelse er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget. 2) Fravigelse er påkrævet
som følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme
udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de
pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere
underordnet betydning. 3) Opfyldelse af de
pågældende forpligtelser og rettigheder bliver umulig
eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i riget. Stk. 2. Stk. 1
omfatter ikke fastsættelse af regler om den dømmende
magts udøvelse.« |
|