Skriftlig fremsættelse (20. maj
2020)
Sundheds- og
ældreministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Frivillige indkvarteringsfaciliteter)
(Lovforslag nr. L 191)
I
»Aftale om plan for genåbning af Danmark« noterer
partierne sig bl.a., at genåbningen hviler på et
element om isolation af personer, der er smittet med
Coronavirussygdom (covid-19). Et tilbud om isolation uden for
hjemmet er - sammen med en effektiv teststrategi og omfattende
smitteopsporing - et hovedelement i en forsvarlig og tryg
genåbning af samfundet.
Med dette
lovforslag ønsker regeringen i den aktuelle situation at
indføre mulighed for, at borgere, der er smittet med
covid-19, og som af forskellige årsager risikerer at
udsætte deres omgivelser, herunder nære
pårørende, for sundhedsmæssige risici ved
fortsat at opholde sig hjemme, kan lade sig isolere frivilligt
på en facilitet, som kommunen stiller til rådighed. Det
gælder blandt andet borgere, som grundet de fysiske rammer i
hjemmet vil have vanskeligt ved at gennemføre
Sundhedsstyrelsens råd om velfungerende selvisolation. Der
kan også være et særligt hensyn at tage til
sårbare familiemedlemmer, der tilhører en særlig
risikogruppe som for eksempel borgere med kronisk sygdom.
Aktuelt vil
det betyde, at der vil blive fastsat regler om, at
kommunalbestyrelserne skal tilbyde isolationsfaciliteter ved at
indgå aftale med private leverandører af hoteller,
feriecentre og andre kommercielle overnatningsfaciliteter, som skal
etablere og drive frivililge isolationsfaciliteter i forbindelse
med håndtering af covid-19.
Med
lovforslaget etableres der hjemmel til, at såvel
kommunalbestyrelser som regionsråd generelt får ansvar
for at stille faciliteter til rådighed til indkvartering af
borgere, der af hensyn til egen eller andres sundhed, frivilligt
vil lade sig isolere, således, at det i den konkrete
situation kan vurderes, hvilken myndighed der mest
hensigtsmæssigt vil kunne varetage opgaven med at stille
indkvarteringsfaciliteter til rådighed for en nærmere
defineret målgruppe.
Det
bemærkes, at der med lovforslaget således ikke
etableres en pligt for kommunalbestyrelser og regionsråd til
generelt og løbende at stille indkvarteringsfaciliteter til
rådighed, idet pligten alene vil påhvile
kommunalbestyrelser og regionsråd i situationer, hvor der
konkret fastsættes regler herom. Aktivering af forpligtelsen
vil således forudsætte en udmøntning af reglerne
målrettet den konkrete situation. Det gælder bl.a. i
den aktuelle situation med håndtering af covid-19.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.