Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 9. juni 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2 og 4. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 3. Venstres, Dansk Folkepartis,
Radikale Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsorden § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30
dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved
3. behandling.
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra betemmelsen i Folketingets
forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i §
12, stk. 1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere
end 2 dage efter 1. behandling, og fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end
2 dage efter 2. behandling.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med ændringsforslag
nr. 1 og 3-5. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag
nr. 2.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF, EL og Susanne Zimmer (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med ændringsforslag nr. 3 og 5. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1, 2 og 4.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget noterer sig, at sundheds- og
ældreministeren har tilkendegivet, at der vil blive foretaget
en opfølgning på anvendelsen af loven 1 år efter
vedtagelsen, som vil blive oversendt til udvalget.
Udvalget noterer sig, at sundheds- og
ældreministeren har tilkendegivet, at Folketingets Sundheds-
og Ældreudvalg vil blive inddraget i forhold til aktivering
af ansvaret for kommunalbestyrelser eller regionsråd til at
stille indkvarteringsfaciliteter til rådighed for borgere i
henhold til den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens
§ 210 a, herunder i forhold til udmøntning af
bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om
kriterier for visitation til indkvarteringsfaciliteter, herunder om
målgruppe, om retningslinjer for faciliteter og om
egenbetaling.
I forbindelse med akutte hastesager med
behov for hurtig handling vil udvalget blive inddraget hurtigst
muligt.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
Selv om lovforslaget hastebehandles kom der
desværre forslag om ændringsforslag fra ministeren, som
vi ikke kunne tilslutte os, og vi vil i Venstre, Dansk Folkeparti,
og Det Konservative Folkeparti kritisere den måde, det blev
håndteret. Det er ikke optimale forhold for behandling af et
lovforslag, hvor Folketinget har sagt ja til en hurtigere
proces.
V, DF og KF er tilfredse med, at der kommer
mulighed for indkvarteringsmuligheder for covid-19-smittede
familier. Dog ville det være hensigtsmæssigt med en
større fleksibilitet, i forhold til hvem der skal
indkvarteres, altså om det erden smittede eller en rask fra
familien. Der kan være flere årsager til, at dette
kunne være en mulighed, da der kunne være en
sårbar i familien, der i stedet valgte en anden bolig, og der
er det vigtigt, at det er familien, som bliver inddraget i
valget.
V, DF og KF er endvidere tilfredse med, at
loven kun kommer til at gælde for d en nuværende
situation med covid-19, og at det tydeliggøres, at ansvaret
for at finde indkvarteringsfaciliteter ligger hos kommunerne.
Endelig er V, DF og KF glade for, at der er indsat en
solnedgangsklausul, så loven ophæves den 1. marts 2021
som meget af den øvrige hastelovgivning.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V,
DF og KF), tiltrådt af et mindretal (S, RV, NB og LA):
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 210 a affattes stk. 1 således:
»Kommunalbestyrelsen har efter regler fastsat
i medfør af stk. 2 ansvaret for at stille faciliteter til
rådighed til isolation af borgere, der er konstateret
smittede med covid-19, og som på baggrund af kommunens
visitation af hensyn til andres sundhed frivilligt vil lade sig
isolere på en sådan facilitet.«
[Ændret
anvendelsesområde]
Af et mindretal (V,
DF og KF), tiltrådt af et mindretal (NB og LA):
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 210 a indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»Tilbuddet omfatter det medlem eller
de medlemmer af en husstand, som det efter husstandens vurdering
giver bedst mening at indkvartere på faciliteten.«
[Lovens
anvendelsesområde]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 210 a indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Egenbetaling for forplejning kan maksimalt udgøre 150 kr.
pr. døgn.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Niveauet for egenbetaling]
Af et mindretal (V,
DF og KF), tiltrådt af et mindretal (S, RV, NB og LA):
4) I
den under nr. 2 foreslåede § 210 a affattes stk. 2 således:
»Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om kommunalbestyrelsens ansvar efter stk. 1, herunder om, at
tilvejebringelse af isolationsfaciliteter kan ske ved
kommunalbestyrelsen selv, i samarbejde med andre kommuner eller ved
indgåelse af aftale med private leverandører.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter endvidere
nærmere regler om kriterier for visitation til
isolationsfaciliteter efter stk. 1, herunder om målgruppe, om
retningslinjer for isolationsfaciliteter og om
egenbetaling.«
[Ændret
anvendelsesområde]
Til § 2
Af et mindretal (V,
DF, RV og KF), tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):
5) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Loven ophæves den 1. marts 2021.«
[Udløbsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
Efter lovforslagets § 1, nr. 2,
indsættes i sundhedsloven en § 210 a. Efter
sundhedslovens § 210 a, stk. 1, har regionsrådet og
kommunalbestyrelsen efter regler fastsat i medfør af stk. 2
ansvaret for at stille faciliteter til rådighed til
indkvartering af borgere, der af hensyn til egen eller andres
sundhed frivilligt vil lade sig indkvartere, og som af
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen visiteres til en
sådan facilitet.
Efter sundhedslovens § 210 a, stk. 2,
træffer sundheds- og ældreministeren beslutning om
aktivering af ansvaret, jf. stk. 1, og fastsætter i den
forbindelse nærmere regler om regionsrådets og
kommunalbestyrelsens ansvar efter stk. 1, herunder om, i hvilke
situationer pligten finder anvendelse, og om, at tilvejebringelse
af indkvarteringsfaciliteter kan ske af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet selv, i samarbejde med andre kommuner og
regioner eller ved indgåelse af aftale med private
leverandører. Sundheds- og ældreministeren
fastsætter endvidere nærmere regler om kriterier for
visitation til indkvarteringsfaciliteter efter stk. 1, herunder om
målgruppe, retningslinjer for faciliteter og
egenbetaling.
Det foreslås, at sundhedslovens
§ 210 a, stk. 1, nyaffattes.
Det foreslås med sundhedslovens
§ 210 a, stk. 1, at kommunalbestyrelser efter regler fastsat i
medfør af stk. 2 har ansvaret for at stille faciliteter til
rådighed til isolation af borgere, der er konstateret
smittede med covid-19, og som på baggrund af kommunens
visitation af hensyn til andres sundhed frivilligt vil lade sig
indkvartere på en sådan facilitet.
Med den foreslåede bestemmelse
fastsættes et ansvar for kommunalbestyrelser til at stille
faciliteter til rådighed til indkvartering af borgere, der er
konstateret smittede med covid-19.
Efter den foreslåede bestemmelse vil
kommunalbestyrelser få ansvar for til at tilbyde borgere, som
på grund af smitte med covid-19 kan udsætte deres
omgivelser, herunder nære pårørende, for
sundhedsmæssige risici ved fortsat at bo hjemme, en
facilitet, hvor de pågældende frivilligt kan lade sig
indkvartere.
Det nærmere omfang af denne pligt
foreslås fastsat af sundheds- og ældreministeren ved
bekendtgørelse, jf. det foreslåede stk. 2.
Det foreslås med § 210 a, stk.
2, 1. pkt., at sundheds- og ældreministeren fastsætter
nærmere regler kommunalbestyrelsens ansvar efter stk. 1,
herunder om, at tilvejebringelse af isolationsfaciliteter kan ske
af kommunalbestyrelsen selv, i samarbejde med andre kommuner og
regioner eller ved indgåelse af aftale med private
leverandører.
Sundheds- og ældreministeren
fastsætter endvidere nærmere regler om kriterier for
visitation til isolationsfaciliteter efter stk. 1, herunder om
målgruppe, retningslinjer for isolationsfaciliteter og
egenbetaling.
Der vil i den forbindelse kunne
fastsættes nærmere regler om, hvordan
kommunalbestyrelser skal tilvejebringe relevante
isolationsfaciliteter. Der vil således kunne fastsættes
regler om, at kommunalbestyrelsen selv eller i samarbejde med andre
kommuner inden for den øvrige lovgivnings rammer kan
etablere og drive sådanne faciliteter, ligesom der kan
fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen indgår
aftaler herom med private leverandører af hoteller,
feriecentre og andre kommercielle overnatningsfaciliteter om at
stille sådanne faciliteter til rådighed. I den
forbindelse vil der kunne fastsættes nærmere regler om,
hvilke krav kommunalbestyrelser skal stille til f.eks. indretning,
rengøring, hygiejne, adgangsforhold, kontakt til andre
gæster og personale. Der vil endvidere bl.a. kunne
fastsættes nærmere regler om, at en
isolationsfacilitet, uanset om den er etableret og drevet af en
privat leverandør eller af kommunen, skal leve op til
retningslinjer fra sundhedsmyndighederne, der er relevante i den
aktuelle situation med håndtering af covid-19.
Det foreslås med § 210 a, stk.
2, 2. pkt., at sundheds- og ældreministeren endvidere
fastsætter nærmere regler om kriterier for visitation
til isolationsfaciliteter efter stk. 1, herunder om
målgruppe, retningslinjer for isolationsfaciliteter og
egenbetaling.
Med denne bestemmelse vil sundheds- og
ældreministeren kunne fastsætte nærmere regler
om, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at en borger
kan visiteres til at opholde sig på isolationsfaciliteterne,
dvs. målgruppen for faciliteterne, og hvordan visitationen
nærmere skal finde sted.
I den forbindelse bemærkes, at
kommuners visitation af en borger til en isolationsfacilitet, hvor
borgeren opholder sig frivilligt, vil være en
afgørelse i forvaltningslovens forstand. Visitationen vil
kunne meddelelse mundtligt til borgeren i forbindelse med kommunens
kontakt til borgeren. Borgeren vil i en sådan situation kunne
anmode om en skriftlig afgørelse, som kommunen herefter vil
skulle udfærdige. Det bemærkes, at en
kommunalbestyrelses afgørelse efter sundhedsloven ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed, medmindre dette
fremgår udtrykkeligt af lovgivningen.
Det bemærkes, at forslaget ikke
indeholder et forslag om mulighed for at kunne påklage en
afgørelse om visitation til en isolationsfacilitet, hvorfor
der ikke vil være adgang til at påklage en
kommunalbestyrelses afgørelse om visitation til en
sådan.
Kommunalbestyrelsers dispositioner efter
den foreslåede bestemmelse vil være undergivet de
almindelige kommunale tilsynsmyndigheders kompetence, jf. kapitel
VI og VII i lov om kommunernes styrelse.
Det bemærkes endvidere, at en
isolationsfacilitet ikke vil skulle betragtes som et
behandlingssted, og at en isolationsfacilitet således ikke
vil skulle lade sig registrere i Styrelsen for Patientsikkerheds
Behandlingsstedsregister i henhold til sundhedslovens regler
herom.
Der vil ligeledes efter den
foreslåede bestemmelse kunne fastsættes nærmere
regler om egenbetaling forbundet med ophold på
indkvarteringsfaciliteten for såvel selve opholdet som for
forplejning.
For så vidt angår
udmøntningen af bemyndigelsen i den aktuelle situation med
håndtering af covid-19, henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 1, nr. 2,
indsættes i sundhedsloven en § 210 a, hvorefter
regionsrådet og kommunalbestyrelsen efter regler fastsat i
medfør af stk. 2 har ansvaret for at stille faciliteter til
rådighed til indkvartering af borgere, der af hensyn til egen
eller andres sundhed frivilligt vil lade sig indkvartere, og som af
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen visiteres til en
sådan facilitet, jf. bestemmelsens stk. 1.
Det foreslås, at der i sundhedslovens
§ 210 a, stk. 1, indsættes et 2. pkt., hvorefter
tilbuddet omfatter det medlem eller de medlemmer af en husstand,
som det efter husstandens vurdering giver bedst mening at
indkvartere på faciliteten.
Med den foreslåede bestemmelse vil
det være op til medlemmerne af den enkelte husstand at
beslutte, hvilke af husstandens medlemmer det giver bedst mening at
indkvartere på faciliteten.
Det forudsættes i den
sammenhæng, at mindst ét medlem af hustanden er
omfattet af målgruppen for tilbuddet, jf. sundhedslovens
§ 210 a, stk. 1.
I den aktuelle situation med
håndtering af covid-19 indebærer forslaget, at
såvel den eller de medlemmer af en husstand, der er
konstateret smittede med covid-19, som den eller de øvrige
medlemmer af husstanden, som ikke er konstaterede smittede med
covid-19, vil kunne lade sig indkvartere frivilligt på en
isolationsfacilitet, som kommunalbestyrelsen stiller til
rådighed med henblik på nedbringelse af smitterisikoen
i samfundet, i overensstemmelse med hvad der vil fungere bedst for
den enkelte familie.
Det bemærkes hertil, at en
sådan ordning nødvendigvis må forudsætte
et betydeligt behov for en øget opdeling eller adskillelse
af de isolationsfaciliteter, der stilles til rådighed for
borgere, der er konstateret smittet med covid-19, og de
faciliteter, der stilles til rådighed for raske borgere.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 1, nr. 2,
indsættes i sundhedsloven en § 210 a, hvorefter
regionsrådet og kommunalbestyrelsen efter regler fastsat i
medfør af stk. 2 har ansvaret for at stille faciliteter til
rådighed til indkvartering af borgere, der af hensyn til egen
eller andres sundhed frivilligt vil lade sig indkvartere, og som af
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen visiteres til en
sådan facilitet, jf. bestemmelsens stk. 1. Efter
bestemmelsens stk. 2 fastsætter sundheds- og
ældreministeren bl.a. nærmere regler om
egenbetaling.
Det foreslås, at der i sundhedslovens
§ 210 a indsættes et nyt stk. 2, hvorefter egenbetaling
for forplejning maksimalt kan udgøre 150 kr. pr.
døgn.
Med den foreslåede bestemmelse
fastsættes et loft på 150 kr. pr. døgn for
egenbetaling for forplejning.
Egenbetalingen for forplejning dækker
tre hovedmåltider i døgnet, som tilbydes som en del af
indkvarteringen.
Det foreslåede loft over egenbetaling
for forplejning indebærer, at egenbetalingen herfor maksimalt
kan udgøre 150 kr. pr. døgn, og at den enkelte borger
ikke kan opkræves et højere beløb for den
forplejning, der tilbydes som en del af indkvarteringen.
Vælger borgeren anden forplejning
under opholdet, vil dette være til fuld udgift for den
pågældende.
Det bemærkes, at ordningen vil
forudsætte en øget statslig finansiering svarende til
differencen mellem borgerens egenbetalingen på 150 kr. pr.
døgn op til et loft på maksimalt 350 kr. pr.
døgn. pr. borger.
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 2 træder
loven i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Det foreslås, at der i § 2
indsættes et stk. 2, hvorefter loven ophæves den 1.
marts 2021.
Det betyder, at lovforslaget om
ændring af sundhedsloven (Frivillige
indkvarteringsfaciliteter) automatisk ophæves den 1. marts
2021.
Herved vil loven blive ophævet
automatisk, samtidig med at lov om foranstaltninger mod smitsomme
og andre overførbare sygdomme (epidemiloven) ophæves
automatisk den 1. marts 2021.
Forslaget er således en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 4, hvor det foreslås, at der
alene skal stilles isolationsfaciliteter til rådighed for
personer, der er smittet med covid-19, idet det findes
hensigtsmæssigt, at epidemiloven og den foreslåede
ændring af sundhedsloven (Frivillige
indkvarteringsfaciliteter) ophæves samtidig.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. maj 2020
og var til 1. behandling den 28. maj 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundhed- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 18. maj 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 383. Den 28. maj 2020 sendte
sundheds- og ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Teknisk gennemgang
Sundheds- og ældreministeren har den
4. juni 2020 over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
ministerens ændringsforslag til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
38 spørgsmål til sundheds- og ældreministeren og
1 til Folketingets Lovsekretariat til skriftlig besvarelse, som
disse har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV)
Nils Sjøberg (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp
(SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(UFG) Jane Heitmann (V) fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt
(DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |