Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 26. maj 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 9, herunder 1 om deling af
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-8.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse V) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af forslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, KF, NB) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal
(V) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling
vedtages, kan mindretallet støtte de under A og B
nævnte lovforslag med de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF, EL og Sikandar Siddique (UFG))
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af V):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven,
integrationsloven og forskellige andre love (Forenkling af regler,
herunder om klageadgangen til Udlændingenævnet og
indrejseforbud, indførelse af en bagatelgrænse for
tilbagebetaling af gebyr, præcisering af adgangen og
ændring af kompetencen til at forlænge en udrejsefrist,
opfølgning på evaluering af Danmarks anvendelse af
Schengenreglerne om bl.a. tilbagesendelse samt præcisering af
rækkevidden af indrejseforbud omfattet af
udsendelsesdirektivet m.v.)« omfattende titelnoterne,
§§ 1-6, § 7, nr. 1, §§ 8-10, § 11,
stk. 1-9 og 11-13, og § 12.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning (Mulighed for
at forlænge varighed af tilladelser og dispensationer til
midlertidige opholdssteder til nyankomne flygtninge m.v.)«
omfattende § 7, nr. 2, og § 11, stk. 1 og 10.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med udtagelse af V):
2)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 c, stk. 1, 3. pkt., ændres »§ 9, stk.
26-33 og 36-42« til: »§ 9, stk. 26-33 og
36-43«.«
[Konsekvensændring]
3)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
33, stk. 9, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt.,
ændres »stk. 15« til: »stk.
7«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 62 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
48, stk. 1, 2. og 6. pkt.,
ændres »§ 33, stk. 9« til: »§ 33,
stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
5)
Efter nr. 73 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
56 b, stk. 1, ændres »§ 62 l, stk. 1, jf.
§§ 62 m-62 o,« til: »§ 62 l, stk.
1,«.«
[Konsekvensændring]
6) Nr.
82 affattes således:
»82. I §
62 l, stk. 1, ændres »efter §§ 62 m-62
o, når betingelserne for anbringelse er opfyldt« til:
»på et anbringelsessted efter § 66, stk. 1, i lov
om social service, herunder på delvis lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger, sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, hvis
der er en åbenbar risiko for, at den uledsagede
mindreårige udlændings sundhed eller udvikling lider
alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg,
behandling, overgreb, kriminel adfærd, misbrugsproblemer
eller andre adfærds- eller
tilpasningsproblemer«.«
[Teknisk ændring]
Til § 11
7) I
stk. 4 ændres »§ 1,
nr. 8« til: »§ 1, nr. 10«.
[Teknisk ændring]
8) Som
stk. 14 indsættes:
»Stk. 14.
Regler fastsat i medfør af udlændingelovens 9 h, stk.
14, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af udlændingelovens
§ 9 h, stk. 15.«
[Overgangsregel vedrørende
ældre bekendtgørelser]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 11
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af V):
9) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring af deling
af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslaget deles i to separate lovforslag (A og B).
Lovforslaget nævnt under A
vedrører herefter forenkling af regler, herunder om
klageadgangen til Udlændingenævnet og indrejseforbud,
indførelse af en bagatelgrænse for tilbagebetaling af
gebyr, præcisering af adgangen og ændring af
kompetencen til at forlænge en udrejsefrist,
opfølgning på evaluering af Danmarks anvendelse af
Schengenreglerne om bl.a. tilbagesendelse samt præcisering af
rækkevidden af indrejseforbud omfattet af
udsendelsesdirektivet m.v.
Lovforslaget nævnt under B
vedrører herefter mulighed for at forlænge varigheden
af tilladelser og dispensationer til midlertidige opholdssteder til
nyankomne flygtninge m.v.
Til nr. 2
Der er tale om
en konsekvensændring som følge af lovforslagets §
1, nr. 7, hvorved det foreslås at indsætte et nyt stk.
41 i udlændingelovens § 9. Stk. 41 og 42 bliver herefter
stk. 42 og 43. Med ændringsforslaget ændres
henvisningen i udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 3. pkt.,
således at § 9, stk. 36-42, bliver til § 9, stk.
36-43.
Til nr. 3
Det
følger af udlændingelovens § 33, stk. 9, 1. pkt.,
at hvis en udvisning er sket ved dom, fastsætter politiet
udrejsefristen til straks, jf. dog stk. 15.
Det
foreslås, at henvisningen til stk. 15 i
udlændingelovens § 33, stk. 9, der bliver § 33,
stk. 5, ændres til stk. 7.
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at § 33, stk.
15, bliver § 33, stk. 7, som følge af ophævelsen
af § 33, stk. 3-8 og 10-13, jf. lovforslaget som fremsat,
§ 1, nr. 35.
Til nr. 4
Det
følger af udlændingelovens § 48, stk. 1, 2. pkt.,
at afgørelser efter bl.a. § 33, stk. 9, kan
træffes af rigspolitichefen eller politidirektøren.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 48,
stk. 1, 6. pkt., at politiets afgørelser efter bl.a. §
33, stk. 9, ikke kan indbringes for udlændinge- og
integrationsministeren.
Det
foreslås, at henvisningen til § 33, stk. 9, ændres
til § 33, stk. 5.
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at § 33, stk.
9, bliver § 33, stk. 5, som følge af ophævelsen
af § 33, stk. 3-8, jf. lovforslaget som fremsat, § 1, nr.
34.
Til nr. 5
Der er tale om, at der i lovforslaget
manglede en ændring i udlændingelovens § 56 b,
stk. 1, som følge af den foreslåede ændring af
udlændingelovens § 62 l, stk. 1, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 82. Baggrunden for ændringen er alene at rette
op på dette.
Af udlændingelovens § 56 b, stk.
1, fremgår, at en uledsaget mindreårig udlænding,
der er fyldt 12 år, og en repræsentant for en uledsaget
mindreårig udlænding, jf. § 56 a, stk. 1, kan
klage over børne- og ungeudvalgets afgørelser efter
§ 62 l, stk. 1, jf. §§ 62 m-62 o, § 61, stk. 3,
2. pkt., og § 62 q, stk. 6, og børne- og ungeudvalgets
afgørelser efter regler fastsat i medfør af § 62
l, stk. 8, og § 62 u, stk. 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 82,
foreslås en ændring af udlændingelovens §
62, stk. 1, således at der sikres klar lovhjemmel til at
træffe afgørelse om anbringelse uden for
indkvarteringsstedet uden samtykke over for uledsagede
mindreårige udlændinge på alle former for
anbringelsessteder, herunder på delvis lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger, sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, jf.
udlændingelovens § 66 m-o, hvis der er en åbenbar
risiko for, at den uledsagede mindreårige udlændings
sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af
utilstrækkelig omsorg, behandling, overgreb, kriminel
adfærd, misbrugsproblemer eller andre adfærds- eller
tilpasningsproblemer.
Som en følge af den foreslåede
ændring af udlændingelovens § 62 l, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 82, er der med lovforslagets § 1,
nr. 87, foreslået en række nødvendige
ændringer af øvrige bestemmelser i
udlændingeloven, der fastsætter de nærmere rammer
for behandlingen af sagen. Dette er med henblik på at
fastsætte, at bestemmelserne, herunder bestemmelser
vedrørende grundlaget for afgørelsen,
opfølgning, tilsyn, ret til samvær og kontakt og for
ophør af anbringelsen, finder anvendelse ved anbringelse
på alle typer af anbringelsessteder.
Ved en fejl blev der med lovforslaget ikke
tillige foreslået en ændring af udlændingelovens
§ 56 b, stk. 1.
Det foreslås således at
ændre udlændingelovens § 56 b, stk. 1,
således at henvisningen til § 62 l, stk. 1, jf.
§§ 62 m-62 o, ændres til § 62 l, stk. 1.
Den foreslåede ændring betyder,
at en uledsaget mindreårig udlænding, der er fyldt 12
år, og en repræsentant for en uledsaget
mindreårig udlænding kan klage over børne- og
ungeudvalgets afgørelser efter § 62 l, stk. 1,
når en uledsaget mindreårig udlænding, jf. §
62 l, anbringes på andre anbringelsessteder end delvis
lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger
på døgninstitutioner samt sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger.
Til nr. 6
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag. Der henvises i øvrigt til de
specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
82.
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk korrektion, idet
der i den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 11,
stk. 4, fejlagtigt henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, i
stedet for § 1, nr. 10.
Til nr. 8
Med
ændringsforslaget foreslås det, at regler fastsat i
medfør af udlændingelovens 9 h, stk. 14, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af udlændingelovens § 9 h, stk.
15.
Den
foreslåede bestemmelse hænger sammen med, at forslaget
om at indsætte et nyt stk. 14 i udlændingelovens §
9 h, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, har den konsekvens, at det
gældende § 9 h, stk. 14, bliver til § 9 h, stk.
15.
Ændringsforslaget indebærer, at bekendtgørelse
nr. 1637 af 27. december 2019 om indbetaling og tilbagebetaling af
gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på
områderne vedrørende familiesammenføring,
tidsubegrænset opholdstilladelse og religiøse
forkyndere m.v. og bekendtgørelse nr. 262 af 23. marts 2020
om indbetaling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive
ansøgninger og klager på studie- og
erhvervsområdet m.v. fortsat har gyldighed.
Til nr. 9
Grundet delingen af lovforslaget er stk. 2
og 3 ikke relevante for det under B nævnte forslag. Derfor
udgår henvisningen til disse.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. maj 2020
og var til 1. behandling den 14. maj 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
In?tegr?ationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring i to omgange.
Udlændinge- og integrationsministeren sendte det oprindelige
udkast til udvalget den 21. januar 2020, jf. UUI alm. del - bilag
58, og det reviderede udkast den 24. marts 2020, jf. UUI alm. del -
bilag 90. Den 5. maj 2020 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV) Katrine Robsøe
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Jacob Mark (SF) Peder
Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede
(V) Fatma Øktem (V) Eva Kjer Hansen (V) Inger
Støjberg (V) Jan E. Jørgensen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd. Marie Krarup (DF) Morten
Messerschmidt (DF) Karsten Lauritzen (V) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |