Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 9. juni 2020
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 4 ændringforslag.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at lovforslaget er en urimelig lempelse af
udlændingepolitikken, som vi slet ikke har brug for nu. Det
er et svigt over for den danske befolkning, der nu kan se frem til
et Danmark, der bliver mindre dansk og mere fremmed. Det er
også et svigt over for de sårbare lande, hvor der nu er
kommet fred, for de får ikke deres udrejste flygtninge
tilbage til at hjælpe med genopbygning af landet. Og hvad med
den enkelte person, der bliver i landet pga en ansættelse?
Hvilken styrke har denne ansatte over for sin arbejdsgiver, hvis
arbejdsgiveren stiller urimelige krav? Så er det vanskeligt
for den ansatte at sige nej, for ansættelsen er
forudsætningen for opholdstilladelsen. Det er social dumping
ad bagvejen.
Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget ser med stor bekymring på dette lovforslag. Vores
opfattelse er, at regeringen igen gør Danmark til et langt
mere attraktivt land at søge asyl i, for hvis dette
lovforslag går igennem, udhuler vi hele fundamentet i dansk
asylpolitik for, at flygtninge i Danmark er her på
midlertidigt ophold, og at man skal tilbage til sit hjemland,
når der igen er fred. Kort sagt viser regeringen med dette
lovforslag, at man ønsker at gøre en ende på
paradigmeskiftet. Det her lovforslag ændrer således
hele grundprincippet i dansk asylpolitik. Det skyldes, at man nu
fremover kan blive i Danmark som flygtning, hvis man blot har haft
et arbejde de sidste 2 år. Asyl er derfor ikke længere
noget midlertidigt, men noget, man kan arbejde sig til at
gøre langvarigt eller permanent - også selv om der er
kommet fred i hjemlandet. Det Konservative Folkeparti ønsker
ikke, at Danmark bliver til en asylmagnet, og vi ser med stor
bekymring på regeringens lempelige kurs på
udlændingeområdet. Derfor kan vi heller ikke på
nogen tænkelig måde støtte lovforslaget.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget
betragter L 187 som en lempelse af udlændingepolitikken. Nye
Borgerlige vil derfor aktivere grundlovens § 42.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 24 udgår »1.
pkt.,«.
[Konsekvens af vedtagelsen af L 189
A]
2) Nr.
26 affattes således:
»26. I §
33 a, stk. 1, ændres »§ 9 a, stk. 5,«
til: »§ 9 a, stk. 5 eller 6,«.«
[Konsekvens af vedtagelsen af L 189
A]
3)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
33 b, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 9 a, stk.
6« til: »§ 9 a, stk. 7«.«
[Konsekvens af vedtagelsen af L 189
A]
4) Nr.
29-31 udgår.
[Konsekvens af vedtagelsen af L 189
A]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Forslagene er konsekvenser af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 189 A (Forenkling af regler, herunder om
klageadgangen til Udlændingenævnet og indrejseforbud,
indførelse af en bagatelgrænse for tilbagebetaling af
gebyr, præcisering af adgangen og ændring af
kompetencen til at forlænge en udrejsefrist,
opfølgning på evaluering af Danmarks anvendelse af
Schengenreglerne om bl.a. tilbagesendelse samt præcisering af
rækkevidden af indrejseforbud omfattet af
udsendelsesdirektivet m.v.), der blev vedtaget den 4. juni
2020.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. maj 2020
og var til 1. behandling den 14. maj 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 24. februar
2020 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 71. Den 7.
maj 2020 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
20 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV) Katrine Robsøe
(RV) Carl Valentin (SF) Jacob Mark (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa
Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma
Øktem (V) Inger Støjberg (V) Jan E. Jørgensen
(V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia
Kjærsgaard (DF) nfmd. Marie
Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Karsten Lauritzen (V) Marcus Knuth
(KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |