Fremsat den 5. maj 2020 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl.
(Afskaffelse af deltagerbetaling og
ændring af reglerne om depositum for danskuddannelse til
udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl.)
§ 1
I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 901 af 19.
august 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 1, udgår »,
jf. dog stk. 2«.
2. § 14,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6.
3. I
§ 14, stk. 5, 1. pkt., der bliver
stk. 4, 1. pkt., ændres »1.250 kr.« til:
»2.000 kr.«
4. § 14,
stk. 6, der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
tilbagebetaling af depositum. Udbyder af danskuddannelse
overfører indbetalte depositum, der ikke skal tilbagebetales
til en S-kursist, til den henvisende kommunalbestyrelse.«
5. § 14,
stk. 7, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om depositum efter stk. 4 og 5, herunder om
opkrævning, tilbagebetaling og afregning med den henvisende
kommunalbestyrelse.«
6. § 14,
stk. 8, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1 | Afskaffelse af krav om deltagerbetaling
for udenlandske arbejdstagere, studerende m.v. | | 2.1.1 | Gældende ret | | 2.1.2 | Ministeriets overvejelser | | 2.1.3 | Den foreslåede ordning | | 2.2 | Forhøjelse af depositum for
deltagelse og regler om tilbagebetaling vedr. danskuddannelse for
udenlandske arbejdstagere, studerende m.v. | | 2.2.1 | Gældende ret | | 2.2.2 | Ministeriets overvejelser | | 2.2.3 | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
Ved Aftale af 2. december 2019 mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
Finansloven for 2020 blev der opnået enighed om at afskaffe
den nuværende faste deltagerbetaling på 2000 kr. pr.
modul for udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl.
(såkaldte S-kursister), så danskuddannelsen bliver
gratis.
Det fremgår videre af aftalen, at depositummet for
deltagelse i danskundervisning fastholdes og forhøjes fra i
dag 1.250 kr. pr. modul til 2.000 kr. pr. modul, samt at reglerne
om tilbagebetaling af depositum skærpes, så uberettiget
fravær medfører, at tilbagebetalingen af depositum
nedsættes.
Herudover fremgår af aftalen, at ændringerne skal
bidrage til, at flere gennemfører danskundervisningen,
hvilket kan medvirke til at fastholde udenlandsk arbejdskraft i
Danmark og styrke deres deltagelse i samfundet.
Et lovforslag med ovenstående indhold har været i
høring fra den 4. februar 2020 til den 2. marts 2020.
På baggrund af de modtagne høringssvar med kritiske
bemærkninger om den administrative byrde, som de
foreslåede ændringer vedr. nedsættelse af
depositum i tilfælde af uberettiget fravær vurderes at
ville medføre, er der blandt aftaleparterne bag finansloven
for 2020 opnået enighed om en forenklet model. Efter denne
model fortabes depositum, hvis modultesten bestås senere end
de tidsfrister, der gælder for de enkelte moduler, dog
tidligst 6 måneder efter kursistens påbegyndelse af et
modul. Der vil blive fastsat tidsfrister af forskellig længde
for de enkelte moduler, som vil gælde fra kursistens
påbegyndelse af modulet, idet de første moduler
på danskuddannelserne tidsmæssigt er kortere end de
sidste moduler. En kursist, der ophører på
danskuddannelsen uden at tage modultest eller afsluttende
prøve, for det modul kursisten er henvist til, fortaber
endvidere sit depositum. Det vurderes, at denne model på
tilsvarende vis vil tilskynde kursisterne til at gennemføre
modulet.
Der er med aftalen om finansloven for 2020 afsat en ramme
på i alt 75 mio. kr. i 2020 og 145 mio. kr. årligt fra
2021 til at gennemføre tiltagene.
Nærværende lovforslag gennemfører de ovenfor
nævnte aftalepunkter.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Afskaffelse af krav om deltagerbetaling
for udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.
2.1.1 Gældende ret
Den daværende regering (V, LA og K) og Dansk Folkeparti
indgik den 6. februar 2018 'Aftale om lavere skat på
arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger', hvormed der blev indført en delvis
deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere,
EU-borgere, studerende m.fl., der har ret til undervisningen,
på 2.000 kr. pr. påbegyndt modul.
Deltagerbetalingen blev indført ved lov nr. 744 af 8.
juni 2018 om ændring af lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. (indførelse af deltagerbetaling for
danskuddannelse til voksne udlændinge, studerende m.v.) med
ikrafttræden 1. juli 2018. Loven har virkning for alle
S-kursister, der påbegynder et nyt modul efter den 1. juli
2018.
S-kursister er defineret i § 2 d i lov om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr.
901 af 19. august 2019, (herefter danskuddannelsesloven) og
omfatter udlændinge, der har opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse, studier m.v. efter
udlændingelovens (lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2.
oktober 2019) regler, medfølgende familiemedlemmer til
sådanne udlændinge, nordiske statsborgere og
udlændinge med opholdsret i medfør af EU-retlige
regler. Herudover anses EU-grænsependlere, der tilbydes
danskuddannelse i medfør af danskuddannelseslovens § 2
a, og grønlændere og færinger samt øvrige
danske statsborgere, der tilbydes danskuddannelse efter loven i
medfør af § 2 d, stk. 3, ligeledes som S-kursister og
er dermed omfattet af forpligtelsen til at betale
deltagerbetaling.
Deltagerbetalingen finder ikke anvendelse for udlændinge
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j, det
vil sige udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse som au
pair-personer. Baggrunden herfor er, at værtsfamilier til au
pair-personer opkræves et engangsbeløb til
medfinansiering af det offentliges udgifter til danskundervisning,
jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 6.
Det følger af danskuddannelseslovens § 14, stk. 2,
at udbydere af danskuddannelse opkræver S-kursister en
deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul, når kursisten
henvises til et modul på danskuddannelsen efter
danskuddannelseslovens § 6, stk. 1.
Efter gældende ret er den samlede deltagerbetaling ved en
hel danskuddannelse bestående af 6 moduler således
på 12.000 kr.
Danskuddannelseslovens § 14, stk. 8, indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
opkrævning og administration af deltagerbetalingen.
Den nærmere udmøntning af deltagebetalingen er
fastsat i bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. bekendtgørelse nr. 1223 af 22.
november 2019. Det følger således af
bekendtgørelsens § 13, stk. 8, at det er udbyder af
danskuddannelse, der opkræver deltagerbetalingen. Det
følger videre af bekendtgørelsens § 13, stk. 10,
at S-kursisten ikke kan påbegynde undervisningen, før
den pågældende har indbetalt deltagerbetaling til den
udbyder af danskuddannelse, som kursisten er henvist til.
2.1.2 Ministeriets overvejelser
Deltagerbetalingen blev indført den 1. juli 2018, det vil
sige et år efter indførelse af depositummet.
Formålet med indførelsen af deltagerbetalingen var
yderligere at styrke S-kursisternes incitament for deltagelse i
danskuddannelse, således at kun de S-kursister, der er
motiverede, påbegynder uddannelsen, og således at de
tilmeldte kursister deltager aktivt i uddannelsen.
I perioden efter deltagerbetalingen er indført er
antallet af kursister mere end halveret. Udlændinge- og
Integrationsministeriet vurderer, at gode danskkundskaber er en
væsentlig forudsætning for en god integration. Det
danske sprog er således afgørende for at kunne fungere
på arbejdspladsen, i skolen, i sportsklubben og i det sociale
og civile liv generelt. Derfor er det vigtigt, at udlændinge,
der bor og lever i Danmark, mestrer det danske sprog, så de
kan blive aktive og bidragsydende medborgere på
arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt. Ministeriet
lægger derfor vægt på, at flere
gennemfører danskuddannelsen, hvilket kan medvirke til at
fastholde udenlandsk arbejdskraft i Danmark og styrke deres
deltagelse i samfundet.
Ministeriet lægger videre vægt på, at
implementeringen af danskuddannelserne skal være enkel at
administrere. Efter de gældende regler skal S-kursister forud
for start på det enkelte modul betale såvel
deltagerbetaling som depositum.
Med nærværende lovforslag afskaffes
deltagerbetalingen. Dermed forenkles incitamentsstrukturen for
S-kursister, idet de fremover alene betaler et depositum forud for
start på et modul. Med henblik på at sikre, at
depositummet med den fornødne styrke medfører, at
alene motiverede kursister tilmelder sig danskuddannelsen,
hæves depositummet fra 1.250 kr. til 2.000 kr., ligesom
depositummet fortabes, hvis en kursist ikke består modulet
inden for de tidsfrister, der gælder for de enkelte moduler,
eller hvis kursisten ophører på danskuddannelsen uden
at tage modultest eller afsluttende prøve for det modul, som
kursisten er henvist til.
2.1.3 Den foreslåede
ordning
På den baggrund foreslås det, at deltagerbetalingen
for S-kursister afskaffes, således at deltagelse i
danskuddannelse bliver gratis for S-kursister, ligesom det er
tilfældet for I-kursister (flygtninge og
familiesammenførte), samt for personer, der ikke er i
beskæftigelse, og som på grund af manglende
danskkundskaber kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse,
og derfor i overensstemmelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 548 af 7. maj 2019,
henvises til danskuddannelse.
Forslaget har ikke betydning for det beløb, som
værtsfamilier til au pair-personer, jf.
udlændingelovens § 9 j, betaler til au pair-personers
deltagelse i danskuddannelse, idet formålet med denne
betaling er at sikre, at tilbuddet om danskundervisning til
personer med ophold efter udlændingelovens § 9 j bliver
udgiftsneutralt for det offentlige.
Det foreslås, at ændringen finder anvendelse for
kursister, der henvises til et nyt modul efter den 1. juli
2020.
Der henvises til lovforslagets nr. 1, 2 og 6.
2.2 Forhøjelse af depositum for
deltagelse og regler om tilbagebetaling vedr. danskuddannelse for udenlandske arbejdstagere,
studerende m.v.
2.2.1 Gældende ret
Som led i aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften indgik den
daværende regering (V, LA og K), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti den 17. november 2016
aftale om "Mere virksomhedsrettet danskuddannelse til voksne
udlændinge".
På baggrund af aftalen blev der med lov nr. 705 af 8. juni
2017 om ændring af lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. og forskellige andre love (Mere
virksomhedsrettet danskuddannelse til voksne udlændinge, krav
om mellemkommunal aftale ved midlertidig boligplacering af
flygtninge i en anden kommune m.v.) indført et depositum for
S-kursister med ikrafttræden den 1. juli 2017. Forpligtelsen
til at betale depositum gælder for S-kursister, der henvises
til danskuddannelse for første gang fra den 1. juli
2017.
S-kursister er defineret i danskuddannelseslovens § 2 d og
omfatter udlændinge, der har fået opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse, studier m.v. efter
udlændingelovens regler, medfølgende familiemedlemmer
til sådanne udlændinge, nordiske statsborgere og
udlændinge med opholdsret i medfør af EU-retlige
regler. Herudover anses EU-grænsependlere, der tilbydes
danskuddannelse i medfør af danskuddannelseslovens § 2
a, og grønlændere og færinger samt øvrige
danske statsborgere, der tilbydes danskuddannelse efter loven i
medfør af § 2 d, stk. 3, ligeledes som S-kursister og
er dermed omfattet af forpligtelsen til at betale depositum.
Kravet om betaling af depositum finder ikke anvendelse for
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j, det vil sige udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse som au pair-personer. Baggrunden herfor er, at
værtsfamilier til au pair-personer opkræves et
engangsbeløb til medfinansiering af det offentliges udgifter
til danskundervisning, jf. udlændingelovens § 9 j, stk.
6.
Kommunalbestyrelsen tilbyder danskuddannelse, jf.
danskuddannelseslovens § 2. Det følger af
danskuddannelseslovens § 14, stk. 5, at udbydere af
danskuddannelse opkræver S-kursister et depositum på
1.250 kr., når kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen, jf. danskuddannelseslovens § 6, stk. 1.
Depositummet opkræves af den udbyder af danskuddannelse, hvor
kursisten påbegynder danskuddannelsen. Danskuddannelseslovens
§ 10 indeholder de nærmere bestemmelser om udbydere af
danskuddannelse. Det fremgår af § 10 stk. 1, at
danskuddannelserne udbydes af 1) kommunale sprogcentre, 2) andre
offentlige uddannelsesinstitutioner eller uddannelsesinstitutioner
godkendt af det offentlige, 3) private sprogcentre og 4) andre
private udbydere, når uddannelsen tilbydes udlændinge
som led i aktivering eller beskæftigelse på en privat
eller offentlig virksomhed. Det følger videre af § 10,
stk. 3, at etablering som udbyder efter stk. 1, nr. 2-4, er
betinget af, at der mellem kommunalbestyrelsen og den
pågældende udbyder er indgået en driftsaftale om
udbud af danskuddannelse efter denne lov.
Det følger videre af lovens § 14, stk. 6, at
kursisten kan få depositummet tilbagebetalt, når
kursisten har afsluttet det modul, kursisten er henvist til.
Danskuddannelseslovens § 14, stk. 7, indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
depositum, herunder om opkrævning og administration.
Den nærmere udmøntning af depositummet er fastsat i
bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. Det følger af bekendtgørelsens
§ 13, stk. 1, at det er udbyderen af danskuddannelse, der
opkræver depositummet hos kursisten. Det følger af
samme bestemmelses stk. 3, at kursisten ikke kan påbegynde
undervisningen, før depositummet er betalt. § 13, stk.
5, indeholder de nærmere regler for, hvornår
depositummet kan tilbagebetales. Dette kan ske, når kursisten
har bestået modultesten eller den afsluttende prøve,
når kursisten ønsker at ophøre med
danskuddannelse, eller når kursisten ikke længere er
berettiget til danskuddannelse.
2.2.2 Ministeriets overvejelser
Depositummet blev indført med virkning fra den 1. juli
2017 med henblik på at sikre, at tilmeldte kursister til
danskuddannelserne har et reelt ønske om at følge
undervisningen. Indførelsen af depositumsordningen havde
bl.a. baggrund i en undersøgelse foretaget i 2013, som
viste, at 12 procent af S-kursister i 2013 faldt fra undervisningen
allerede i løbet af det første modul eller udeblev
helt fra undervisningen, efter at de havde tilmeldt sig.
Deltagerbetalingen blev indført et år efter
indførelsen af depositum med virkning fra den 1. juli 2018.
Deltagerbetalingen blev indført for yderligere at styrke
S-kursisternes incitament for deltagelse i danskuddannelse,
således at kun de S-kursister, der er motiverede,
påbegynder uddannelsen, og således at de tilmeldte
kursister deltager aktivt i uddannelsen.
Med nærværende lovforslag afskaffes
deltagerbetalingen. Dermed forenkles incitamentsstrukturen for
S-kursister, idet S-kursister i forbindelse med kommunens
henvisning til et modul fremover alene betaler et depositum.
Med henblik på at sikre, at depositummet fortsat vil
medføre, at alene motiverede kursister tilmelder sig
danskuddannelsen, ønsker Udlændinge- og
Integrationsministeriet, at dette depositum hæves fra 1.250
kr. til 2.000 kr.
Det fremgår af aftaleteksten af 2. december 2019 om
Finansloven for 2020, at kravene til tilbagebetaling af
depositummet skal skærpes i forbindelse med uberettiget
fravær. Aftaleparterne har efter høringsfristens
afslutning besluttet, at aftalen gennemføres ved en
forenklet model. Efter denne model fortabes depositum, hvis
modultesten bestås senere end de tidsfrister, der
gælder for de enkelte moduler, dog tidligst 6 måneder
efter kursistens påbegyndelse af et modul, ligesom
depositummet fortabes, hvis kursisten ophører på
danskuddannelsen uden at tage modultest eller afsluttende
prøve for det modul, som kursisten er henvist til. Der vil
blive fastsat tidsfrister af forskellig længde for de enkelte
moduler, som vil gælde fra kursistens påbegyndelse af
modulet, idet de første moduler på danskuddannelserne
tidsmæssigt er kortere end de sidste moduler.
2.2.3 Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at depositummet forhøjes fra 1.250
kr. til 2.000 kr. Som hidtil vil au pair-personer med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j, ikke
skulle betale depositum, da værtsfamilier til au
pair-personer opkræves et engangsbeløb til
medfinansiering af det offentliges udgifter til danskundervisning,
jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 6.
Det foreslås videre, at det er kommunalbestyrelsen, der
træffer afgørelse om tilbagebetaling af depositum.
Det foreslås, at i de tilfælde hvor der
træffes afgørelse om, at et depositum ikke skal
tilbagebetales, skal udbyder af danskuddannelse overføre
depositummet til den henvisende kommunalbestyrelse.
Det foreslås, at udlændinge- og
integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om depositummet, herunder om opkrævning,
tilbagebetaling og afregning med den henvisende
kommunalbestyrelse.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte den
administrative udmøntning af regler om depositum. Det
forudsættes således, at det i bekendtgørelse om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. i
overensstemmelse med de hidtidige regler fastsættes, at det
er udbyder af danskuddannelse, der opkræver depositummet i
forbindelse med kursistens henvisning til danskuddannelse, og at
kursisten ikke kan påbegynde undervisningen, før
depositummet er indbetalt.
Herudover vil bemyndigelsen blive anvendt til at udmønte
den del af Aftale af 2. december 2019 om Finansloven for 2020,
hvorefter reglerne om depositum skal skærpes, så
uberettiget fravær medfører, at størrelsen
på det tilbagebetalte depositum nedsættes. Et
lovforslag med ovenstående indhold har været i
høring fra den 4. februar til den 2. marts 2020. På
baggrund af de modtagne høringssvar med kritiske
bemærkninger om den administrative byrde, som de
foreslåede ændringer vedr. nedsættelse af
depositum i tilfælde af uberettiget fravær vurderes at
ville medføre, er der blandt aftaleparterne bag finansloven
for 2020 opnået enighed om en forenklet model. Efter denne
model fortabes depositum, hvis modultesten bestås senere end
de tidsfrister, der gælder for de enkelte moduler, dog
tidligst 6 måneder efter kursistens påbegyndelse af et
modul. Der vil blive fastsat tidsfrister af forskellig længde
for de enkelte moduler, som vil gælde fra kursistens
påbegyndelse af modulet, idet de første moduler
på danskuddannelserne tidsmæssigt er kortere end de
sidste moduler. En kursist, der ophører på
danskuddannelsen uden at tage modultest eller afsluttende
prøve, for det modul kursisten er henvist til, fortaber
endvidere sit depositum. Det vurderes, at denne model på
tilsvarende vis vil tilskynde kursisterne til at gennemføre
modulet.
Herudover vil der med bemyndigelsen blive fastsat regler i
forhold til udbyder af danskuddannelsens afregning med
kommunalbestyrelsen i forhold til depositummer, der ikke skal
tilbagebetales til kursister. Ikke udbetalte depositummer skal
således tilbageføres til kommunalbestyrelsen.
Krav på tilbagebetaling af depositum forældes efter
forældelseslovens bestemmelser, jf. lov nr. 1238 om
forældelse af fordringer af 9. november 2015. Det
fremgår af forældelsesloven, at en
forældelsesfrist regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor
fordringshaveren kan kræve at få fordringen
opfyldt.
Der henvises til lovforslagets nr. 3 til 5.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed samlet set at
medføre offentlige merudgifter på 61 mio. kr. i 2020,
100 mio. kr. i 2021 årligt og frem, jf. tabel 1.
Merudgifterne kan henføres til færre indtægter
fra deltagerbetaling, meraktivitet som følge heraf og
administrationsomkostninger. I modgående retning
trækker nye indtægter fra ikke-refunderet depositum
samt mindreaktivitet som følge af de skærpede regler
for depositum.
Fra og med 2018 afholder kommunerne den fulde udgift til
danskuddannelse for målgruppen. Udgifterne er omfattet af den
kommunale budgetgaranti, hvorfor kommunerne under ét fuldt
ud kompenseres for udviklingen i udgifterne via det statslige
bloktilskud.
Skønnene over de økonomiske konsekvenser er bl.a.
baseret på prognose for den fremadrettede fordeling af
gennemførselstid, fravær og start på
modulforløb.
Afskaffelse af deltagerbetaling skønnes at medføre
merudgifter vedrørende de eksisterende danskuddannelser
på i alt 119 mio. kr. i 2020, 238 mio. kr. i 2021
årligt og frem (inkl. forudsat meraktivitet, som følge
af at uddannelsen bliver gratis med enkelte undtagelser, jf.
nedenfor). Herfra skal fratrækkes forventede afledte
mindreudgifter til forberedende voksenuddannelse (FVU-start), som
er et gratis tilbud om danskundervisning til voksne tosprogede,
på 47 mio. kr. i 2020, 93 mio. kr. i 2021 årligt og
herefter.
De ændrede regler for refundering af det fulde depositum
vil medføre merindtægter, da depositum fremover ikke
tilbagebetales, såfremt de af udlændinge- og
integrationsministeren fastsatte tidsfrister overskrides.
Tiltaget skønnes med betydelig usikkerhed at
medføre mindreudgifter vedrørende de eksisterende
danskuddannelser på 26 mio. kr. i 2020 og 75 mio. kr.
årligt fra 2021 og frem (inkl. forudsat mindre aktivitet som
følge af ikke-refunderede deposita). Hertil kommer
merudgifter til FVU-start på 15 mio. kr. i 2020 og 29 mio.
kr. årligt fra 2021 og frem.
Endelig skønnes tiltaget at medføre årlige
kommunale merudgifter til administration på 1 mio. kr. i 2021
og frem. Af regnskabstekniske årsager forventes det ikke, at
kommunerne kan nå at bogføre på depositum
grundet studieophør i ikrafttrædelseshalvåret
2020, hvorfor de administrative merudgifter først er
indregnet fra 2021.
Det er forudsat, at forhøjelsen af depositum fra 1.250
kr. pr. modul til 2.000 kr. ikke isoleret set har
udgiftsmæssige konsekvenser.
| | | | | Tabel 1. : Økonomiske konsekvenser
som følge af forslaget | Mio. kr. (i 2020 pris- og
lønregulering) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Afskaffelse af deltagerbetaling | 73 | 145 | 145 | 145 | - heraf merudgifter til danskuddannelserne
(kommunale udgifter) | 119 | 238 | 238 | 238 | - heraf fra mindreudgifter til FVU mv.
sfa. mindre aktivitet (statslige udgifter) | -47 | -93 | -93 | -93 | Ændrede regler for tilbagebetaling
af depositum | -11 | -45 | -45 | -45 | - heraf mindreudgifter til
danskuddannelserne (kommunale udgifter) | -26 | -75 | -75 | -75 | - heraf merudgifter til FVU mv. sfa.
Meraktivitet (statslige udgifter) | 15 | 29 | 29 | 29 | - heraf fra administration (kommunale
udgifter) | - | 1 | 1 | 1 | Samlet offentlige
udgifter | 61 | 100 | 100 | 100 | Anm. : De offentlige udgifter er
uafhængige af skat og tilbageløb. Der regnes med at
forslaget træder i kraft pr. 1. juli 2020 og det antages som
følge af indfasningen, at netto indtægter/udgifter fra
depositum først kan bogføres af kommunerne i det
efterfølgende regnskabsår. Summerne kan afvige grundet
afrundinger. | | | | | |
|
De samlede offentlige merudgifter i tabel 1 finansieres via
reserven § 35.11.36.50. Reserve til afskaffelse af deltagerbetaling på
danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere m.fl.
Der foretages følgende bevægelser. De samlede
merudgifter til danskuddannelse og administration på 93 mio.
kr. i 2020 og 163 mio. kr. årligt fra 2021 og frem
opføres på reserven § 14.11.78. Reserver
og budgetregulering vedrørende kommunale
indkomstoverførsler. De samlede mindreudgifter til
FVU mv. på 32 mio. kr. i 2020 og 64 mio. kr. årligt fra
2021 og frem opføres på §
20.74.02. Almene
voksenuddannelser. Endelig reduceres § 35.11.36.50. Reserve til afskaffelse af deltagerbetaling på
danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere m.fl. med 61
mio. kr. i 2020 og 100 mio. kr. årligt fra 2021 og frem.
Lovforslaget forventes med en vis usikkerhed at medføre
begrænsede implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget forventes at medføre en vis øget
administration i landets kommuner i forbindelse med
afgørelser om bortfald af depositum.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med de
syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. februar 2020
til den 2. marts 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
A2B, Advokatsamfundet, Amnesty International, Ankestyrelsen,
AOF-Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Danske Universiteter,
Beskæftigelsesrådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Industri, Danske Handicaporganisationer, Dansk Retspolitisk
Forening, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Danske Sprogcentre, Det Centrale
Handicapråd, Dignity - Dansk Institut mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Etnisk Ung, Fagbevægelsen Hovedorganisation (FH),
Familieretshuset, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA-Fag og
Arbejde, FOF's Landsorganisation, FORA, Foreningen af Frie
Fagskoler, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelserne (FLD), Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Frivilligrådet,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kommunernes Revision/BDO,
Liberalt Oplysningsforbund, Lærernes Centralorganisation,
NETOP - Netværk for oplysning, Oplysningsforbundenes
Fællesråd, Produktionsskoleforeningen, PROSA, PRO-Vest,
Retspolitisk Forening, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Uddannelsesforbundet,
UCplus, UNHCR, SMV Danmark - Håndværksrådet,
VEU-rådet og Ægteskab uden grænser.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang, hvis nej
anfør "ingen") | Negative konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja, angiv omfang, hvis nej
anfør "ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget medfører samlet set
merudgifter for det offentlige på i alt 61 mio. kr. i 2020 og
100 mio. kr. i 2021 årligt og frem. Merudgifterne til danskuddannelse afholdes
indledningsvist af kommunerne, som under et modregnes i det
statslige bloktilskud. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget forventes at medføre
begrænsede implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | | Miljømæssige
konsekvenser | | | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter danskuddannelseslovens § 14, stk. 1, er uddannelsen
vederlagsfri for udlændinge omfattet af denne lov, jf. dog
stk. 2. Det fremgår af stk. 2, 1. pkt. at udbyder af
danskuddannelse afkræver S-kursister en deltagerbetaling
på 2.000 kr. pr. modul, når kursisten henvises til et
modul på danskuddannelsen. Det fremgår videre af stk.
2, 2. pkt., at bestemmelsen ikke finder anvendelse for
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j (au pair-personer).
Med nærværende lovforslag foreslås det, at
deltagerbetalingen for S-kursister afskaffes, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Det foreslås som konsekvens heraf, at henvisningen i § 14, stk. 1, til stk. 2, udgår.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af danskuddannelseslovens § 14, stk. 2,
1. pkt., at udbyder på danskuddannelse afkræver
S-kursister en deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul,
når kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen. Det fremgår videre af stk. 2, 2. pkt., at
bestemmelsen ikke finder anvendelse for udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j (au
pair-personer).
Det fremgår af § 10 stk. 1, i danskuddannelsesloven,
at danskuddannelserne udbydes af 1) kommunale sprogcentre, 2) andre
offentlige uddannelsesinstitutioner eller uddannelsesinstitutioner
godkendt af det offentlige, 3) private sprogcentre og 4) andre
private udbydere, når uddannelsen tilbydes udlændinge
som led i aktivering eller beskæftigelse på en privat
eller offentlig virksomhed. Det følger videre af § 10,
stk. 3, at etablering som udbyder efter stk. 1, nr. 2-4, er
betinget af, at der mellem kommunalbestyrelsen og den
pågældende udbyder er indgået en driftsaftale om
udbud af danskuddannelse efter denne lov.
S-kursister er defineret i § 2 d i danskuddannelsesloven og
omfatter udlændinge, der har opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse, studier m.v. efter
udlændingelovens (lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2.
oktober 2019) regler, medfølgende familiemedlemmer til
sådanne udlændinge, nordiske statsborgere og
udlændinge med opholdsret i medfør af EU-retlige
regler. Herudover anses EU-grænsependlere, der tilbydes
danskuddannelse i medfør af danskuddannelseslovens § 2
a, og grønlændere og færinger samt øvrige
danske statsborgere, der tilbydes danskuddannelse efter loven i
medfør af § 2 d, stk. 3, ligeledes som S-kursister.
Med nærværende lovforslag afskaffes
deltagerbetalingen for S-kursister. Det foreslås, at § 14, stk. 2, ophæves.
§ 14, stk. 3- 7 bliver derefter § 14, stk. 2-6.
Dermed bliver deltagelse i danskuddannelse gratis for
S-kursister, ligesom det er tilfældet for I-kursister
(flygtninge og familiesammenførte), samt for personer, der
ikke er i beskæftigelse, og som på grund af manglende
danskkundskaber kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse,
og derfor i overensstemmelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. nr. lov nr. 548 af 7. maj 2019 om
en aktiv beskæftigelsesindsats, henvises til
danskuddannelse.
Forslaget har ikke betydning for det beløb, som
værtsfamilier til au pair-personer, jf.
udlændingelovens § 9 j, betaler til au pair-personers
deltagelse i danskuddannelse, idet formålet med denne
betaling er at sikre, at tilbuddet om danskundervisning til
personer med ophold efter udlændingelovens § 9 j bliver
udgiftsneutralt for det offentlige.
Det foreslås, at ændringen finder anvendelse for
S-kursister, der henvises til et nyt modul efter den 1. juli 2020,
således at S-kursister, der henvises til danskuddannelse
efter lovens ikrafttræden, ikke skal betale
deltagerbetaling.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af danskuddannelseslovens § 14, stk. 5,
1. pkt. at udbydere af danskuddannelse opkræver S-kursister
et depositum på 1.250 kr., når kursisten henvises til
et modul på danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1. 1. pkt.
finder dog ikke anvendelse for udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j (au
pair-personer).
Det fremgår af § 10 stk. 1, i danskuddannelsesloven,
at danskuddannelserne udbydes af 1) kommunale sprogcentre, 2) andre
offentlige uddannelsesinstitutioner eller uddannelsesinstitutioner
godkendt af det offentlige, 3) private sprogcentre og 4) andre
private udbydere, når uddannelsen tilbydes udlændinge
som led i aktivering eller beskæftigelse på en privat
eller offentlig virksomhed. Det følger videre af § 10,
stk. 3, at etablering som udbyder efter stk. 1, nr. 2-4, er
betinget af, at der mellem kommunalbestyrelsen og den
pågældende udbyder er indgået en driftsaftale om
udbud af danskuddannelse efter denne lov.
S-kursister er defineret i § 2 d i lov om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl., og omfatter udlændinge,
der har opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse,
studier m.v. efter udlændingelovens, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, regler,
medfølgende familiemedlemmer til sådanne
udlændinge, nordiske statsborgere og udlændinge med
opholdsret i medfør af EU-retlige regler. Herudover anses
EU-grænsependlere, der tilbydes danskuddannelse i
medfør af danskuddannelseslovens § 2 a, og
grønlændere og færinger samt øvrige
danske statsborgere, der tilbydes danskuddannelse efter loven i
medfør af § 2 d, stk. 3, ligeledes som S-kursister.
Det foreslås, at § 14, stk.
5, der bliver til stk. 4,
ændres således, at depositummets beløb
ændres fra 1.250 kr. til 2.000 kr., således at
S-kursister, der melder sig til danskuddannelse efter lovens
ikrafttræden, skal betale et depositum på 2.000 kr. i
forbindelse med henvisning til et modul.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af § 14, stk. 6, at kursisten kan
få depositummet tilbagebetalt, når kursisten har
afsluttet det modul, kursisten er henvist til.
S-kursister er defineret i § 2 d i lov om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl., og omfatter udlændinge,
der har opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse,
studier m.v. efter udlændingelovens, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, regler,
medfølgende familiemedlemmer til sådanne
udlændinge, nordiske statsborgere og udlændinge med
opholdsret i medfør af EU-retlige regler. Herudover anses
EU-grænsependlere, der tilbydes danskuddannelse i
medfør af danskuddannelseslovens § 2 a, og
grønlændere og færinger samt øvrige
danske statsborgere, der tilbydes danskuddannelse efter loven i
medfør af § 2 d, stk. 3, ligeledes som S-kursister.
Med den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 6, 1. pkt., der bliver til
stk. 5, 1. pkt., træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om tilbagebetaling af
depositum.
Det betyder, at kommunalbestyrelsen har ansvar for at
træffe afgørelse om tilbagebetaling af indbetalte
depositummer.
Afgørelser om tilbagebetaling af depositum skal ske i
overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige regler.
Det foreslås i § 14, stk. 6,
stk. 2, der bliver til stk. 5, 2.
pkt., at udbyder af danskuddannelse, overfører
indbetalte depositum, der ikke skal tilbagebetales til en
S-kursist, til den henvisende kommunalbestyrelse.
Det påhviler således udbyder af danskuddannelse, der
opkræver et depositum fra S-kursister i forbindelse med
henvisning til et modul, at overføre depositum, der ikke
tilbagebetales til S-kursister, til den henvisende
kommunalbestyrelse. Den henvisende kommunalbestyrelse er den
kommunalbestyrelse, der har henvist den enkelte kursist til
danskuddannelse efter danskuddannelsesloven, jf.
danskuddannelseslovens § 6.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af danskuddannelseslovens § 14, stk. 7,
at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om depositum efter stk. 5 og 6, herunder om
opkrævning og tilbagebetaling.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. § 13, stk.
1-7. Det følger af § 13, stk. 1, at udbydere af
danskuddannelse opkræver S-kursister et depositum på
1.250 kr., når kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1, og § 14, stk. 4, i
danskuddannelsesloven til voksne udlændinge m.fl.
Depositummet betales pr. modul. Udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j (au-pair
personer) betaler ikke depositum.
Det følger videre af bestemmelsens § 13, stk. 2, at
forpligtelsen til at betale depositum efter stk. 1 gælder for
kursister, der henvises til danskuddannelse for første gang
fra den 1. juli 2017.
S-kursisten kan ikke påbegynde undervisningen, før
den pågældende har indbetalt depositummet til den
udbyder af danskuddannelse, som kursisten er henvist til, jf.
§ 13, stk. 3.
§ 13, stk. 4-7, indeholder reglerne om tilbagebetaling af
depositum. Det følger af stk. 4, at S-kursisten kan få
depositummet tilbagebetalt, når kursisten har afsluttet det
modul, kursisten er henvist til, jf. § 14, stk. 5, i
danskuddannelsesloven.
Tilbagebetaling af depositum sker på S-kursistens
anmodning, når 1) kursisten har bestået modultesten for
det modul, kursisten er henvist til, 2) kursisten har bestået
den afsluttende prøve for danskuddannelse, 3) kursisten
ønsker at ophøre med danskuddannelse, eller 4)
kursisten ikke længere er berettiget til danskuddannelse.
S-kursister, der ønsker at ophøre med
danskuddannelse, skal indgive anmodning om tilbagebetaling af
depositum skriftligt til udbyder af danskuddannelse. Depositummet
skal tilbagebetales senest en måned efter, at kursisten har
anmodet om tilbagebetaling.
Det foreslås i § 14, stk.
7, der bliver til stk. 6, at
udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om depositum efter stk. 4 og 5, herunder om
opkrævning, tilbagebetaling og afregning med den henvisende
kommunalbestyrelse.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at fastsætte
regler om, at det er udbyder af danskuddannelse, der opkræver
depositummet i forbindelse med kursistens henvisning til
danskuddannelse, og at kursisten ikke kan påbegynde
undervisningen, før depositummet er indbetalt.
Herudover vil bemyndigelsen blive anvendt til at fastsætte
de nærmere regler for tilbagebetaling af depositummet,
herunder bl.a. at tilbagebetaling af depositum sker på
kursistens anmodning. Der vil videre blive fastsat regler,
hvorefter kursisten fortaber sin ret til tilbagebetaling af
depositum, hvis modultesten bestås senere end de tidsfrister,
der gælder for de enkelte moduler, dog tidligst 6
måneder efter påbegyndelsen af et modul. Der vil blive
fastsat tidsfrister af forskellig længde for de enkelte
moduler, som vil gælde fra kursistens påbegyndelse af
modulet, idet de første moduler på danskuddannelserne
tidsmæssigt er kortere end de sidste moduler. Tidsfristerne i
forhold til de enkelte moduler vil således blive fastsat
på følgende måde: Modul 1 og 2 en tidsfrist
på 6 måneder, modul 3 en tidsfrist på 7
måneder, modul 4 en tidsfrist på 8 måneder og
modul 5 og 6 en tidsfrist på 9 måneder. Det sidste
modul på danskuddannelsen afsluttes med en prøve. De
afsluttende prøver i danskuddannelse finder sted
halvårligt (juni og december). På denne baggrund vil
bemyndigelsesbestemmelsen blive anvendt til at fastsætte
bestemmelser, hvorefter en kursist på det
prøvebærende modul får hele depositummet
tilbagebetalt, hvis vedkommende efter maksimalt 9 måneders
danskundervisning, jf. tidsrammen for de afsluttende moduler,
består den førstkommende prøve. Retten til
tilbagebetaling af depositum bortfalder, hvis den
pågældende ikke består den førstkommende
prøve efter maksimalt 9 måneders undervisning. En
kursist, der ophører på danskuddannelsen uden at tage
modultest eller afsluttende prøve, for det modul kursisten
er henvist til, mister endvidere sit depositum. Bemyndigelsen vil
videre blive anvendt til at definere, hvornår en kursist
betragtes som værende ophørt på
danskuddannelsen.
Endelig vil der blive fastsat nærmere regler om udbyder af
danskuddannelses afregning med kommunalbestyrelsen. Der vil bl.a.
blive fastsat regler, hvorefter det påhviler udbyder af
danskuddannelse, der i overensstemmelse med danskuddannelseslovens
§ 14, stk. 5, opkræver et depositum fra S-kursister, der
henvises til et modul, at overføre de depositummer, der ikke
tilbagebetales til S-kursister, til den henvisende
kommunalbestyrelse. Forpligtelsen vedrører de depositummer,
hvor der er truffet afgørelse om, at depositummet bortfalder
fordi modultesten eller den afsluttende prøve er taget for
sent. Den henvisende kommunalbestyrelse er den kommunalbestyrelse,
der har henvist den enkelte kursist til danskuddannelse efter
danskuddannelsesloven, jf. danskuddannelseslovens § 6.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6.
Efter danskuddannelseslovens § 14, stk. 1, er uddannelsen
vederlagsfri for udlændinge omfattet af denne lov, jf. dog
stk. 2. Det fremgår af stk. 2, stk. 1. pkt. at udbyder af
danskuddannelse afkræver S-kursister en deltagerbetaling
på 2.000 kr. pr. modul, når kursisten henvises til et
modul på danskuddannelsen. Det fremgår videre af stk.
2, 2. pkt., at bestemmelsen ikke finder anvendelse for
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 j (au pair-personer).
Med nærværende lovforslag foreslås det, at
deltagerbetalingen for S-kursister afskaffes, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det som
konsekvens heraf, at § 14, stk. 8,
ophæves.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
§
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2020.
Det indebærer, at S-kursister, der henvises til et nyt
modul efter den 1. juli 2020, ikke skal betale
deltagerbetaling.
Det indebærer videre, at alle S-kursister omfattet af
§ 14, stk. 5, skal opkræves et depositum på 2.000
kr. i forbindelse med henvisning til et nyt modul efter lovens
ikrafttræden. Au-pair personer, som er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j, er ikke
omfattet af kravet om betaling af depositum. Depositummet
gælder både S-kursister, som for første gang
indplaceres på et danskuddannelsesmodul, og S-kursister, som
allerede har været i gang med en danskuddannelse et stykke
tid og henvises til et nyt modul.
Forslaget gælder ikke for Grønland og
Færøerne, idet hovedloven ikke gælder for
Grønland og Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | §
1 | | | | §
14. Uddannelsen er vederlagsfri for udlændinge
omfattet af denne lov, jf. dog stk. 2. | | 1. I § 14, stk. 1, udgår: », jf.
dog stk. 2« | Stk. 2.
Udbydere af danskuddannelse opkræver S-kursister en
deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul, når kursisten
henvises til et modul på danskuddannelsen efter § 6,
stk. 1. 1. pkt. finder dog ikke anvendelse for udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j. | | 2. § 14, stk. 2, ophæves. Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2 -
6. | Stk. 3-4.
-- | | | Stk. 5.
Udbydere af danskuddannelse opkræver S-kursister et depositum
på 1.250 kr., når kursisten henvises til et modul
på danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1. 1. pkt. finder dog
ikke anvendelse for udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j. | | 3. I § 14, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »1.250 kr.« til: »2.000
kr.« | Stk. 6.
Kursisten kan få depositummet tilbagebetalt, når
kursisten har afsluttet det modul, kursisten er henvist til. | | 4. § 14, stk. 6, der bliver til stk. 5,
affattes således: »Stk. 5. Kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om tilbagebetaling af depositum.
Udbyder af danskuddannelse, overfører indbetalte depositum,
der ikke skal tilbagebetales til en S-kursist, til den henvisende
kommunalbestyrelse.« | | | | Stk. 7.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om depositum efter stk. 5 og 6, herunder om
opkrævning og tilbagebetaling. | | 5. § 14, stk. 7, der bliver til stk. 6,
affattes således: »Stk. 6. Udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
depositum efter stk. 4 og 5, herunder om opkrævning,
tilbagebetaling og afregning med den henvisende kommunalbestyrelse.
« | | | | Stk. 8.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om opkrævning og administration af
deltagerbetaling efter stk. 2. | | 6. § 14, stk. 8, ophæves. |
|