Skriftlig fremsættelse (29. april
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten og
faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Fastlæggelse af et
omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af visse
former for vejtransport)
(Lovforslag nr. L 185)
Lovforslaget udmønter den politiske
aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Nye
Borgerlige om at sikre ordnede forhold inden for
vejtransportområdet.
Med lovforslaget foreslås det, at
samme rammevilkår i forhold til omkostningsniveauet for
lønvilkår sikres, når danske og udenlandske
virksomheder udfører kørsler på danske
landeveje.
Formålet med lovforslaget er at
fastlægge et omkostningsniveau, som skal iagttages af
vognmænd, der opererer i henhold til en dansk tilladelse til
gods- eller buskørsel, eller som udstationerer
chauffører til Danmark i forbindelse med
cabotagekørsel eller kombineret transport. Forslaget skal
bidrage til udviklingen af sunde konkurrencevilkår og lige
arbejdsvilkår for chauffører.
Med lovforslaget indføres
skærpede omkostningskrav for aflønning af
chauffører overfor både danske og udenlandske
transportvirksomheder ved kørsel i Danmark.
Danske vognmænd skal som betingelse
for at få og opretholde en bus- eller
godskørselstilladelse enten følge et
omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de kollektive overenskomster
for chauffører indgået mellem de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter på
transportområdet, og som er landsdækkende; være
omfattet af en landsdækkende kollektiv overenskomst
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter,
og hvis faglige gyldighedsområde dækker arbejde
omfattet af gods- eller buskørselsloven; eller være
omfattet af en landsdækkende kollektiv overenskomst for
chauffører, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive overenskomster
for chauffører, der er indgået af de på
godskørselslovens område mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Tilladelsesindehavere vil blive underlagt
ensartet kontrol uanset deres overenskomstmæssige forhold.
Gods- og bus-kørselstilladelser vil blive givet på
betingelse af, at virksomheden på et hvert tidspunkt
følger et omkostningsniveau, som ikke afviger
væsentligt og entydigt fra omkostningsniveauet i de
kollektive overenskomster for chauffører indgået
mellem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter på
transportområdet og som er landsdækkende.
Udenlandske vognmænd, der udstationer
chauffører til at udføre cabotagekørsel eller
kombineret transport (vejdelen) i Danmark, skal aflønne
deres chauffører med en omregnet timesats, som bliver
fastlagt på baggrund af samme omkostningsniveau, som
følger af de retningsgivende overenskomster på
transportområdet.
Til brug for myndighedernes kontrol bliver
der indført en ny registerløsning, hvor udenlandske
vognmænd skal anmelde en række oplysninger, når
deres chauffører kører kombineret transport eller
bus- og godscabotagekørsel i Danmark. Udenlandske
vognmænd bliver underlagt en række dokumentationskrav
til brug for myndighedernes kontrol på området.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.