Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 4. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel,
lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter og lov om udstationering af lønmodtagere
m.v.
(Fastlæggelse af et omkostningsniveau
i forbindelse med udførelse af visse former for
vejtransport)
§ 1
I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 746 af 1. juni 2015 og
senest ved § 1 i lov nr. 735 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 6,
stk. 3 og 4, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 3.
En ansøger eller en indehaver af en tilladelse efter §
1, stk. 1, skal enten
1) følge
et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive overenskomster
for chauffører, der er indgået af de på denne
lovs område, jf. § 1, stk. 1, mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område,
2) være
omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis faglige
gyldighedsområde dækker arbejde under den i § 1,
stk. 1, nævnte tilladelse, og som er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark og gælder
på hele det danske område, eller
3) være
omfattet af en landsdækkende kollektiv overenskomst for
chauffører, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive overenskomster
for chauffører, der er indgået af de på denne
lovs område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske
område.
Stk. 4. En
ansøger eller en indehaver af en tilladelse efter § 1,
stk. 2, skal følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de
pågældende kollektive overenskomster.
Stk. 5.
Transportministeren kan indsamle og behandle oplysninger fra
eIndkomst, når det er nødvendigt af hensyn til
udførelsen af tilsynet, herunder til identifikation af
tilladelsesindehavere til brug for målretning af
tilsynet.
Stk. 6.
Tilladelsesindehaveren skal efter anmodning fra transportministeren
indsende dokumentation for, at virksomheden er omfattet af en
overenskomst omfattet af stk. 3, eller indsende dokumentation for,
at virksomheden følger omkostningsniveauet i de bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår, der findes i en overenskomst
omfattet af stk. 3, nr. 1, eller stk. 4.
Stk. 7. Uenighed
om en kollektiv overenskomsts faglige gyldighedsområde, jf.
stk. 3, nr. 2, behandles fagretligt i overensstemmelse med
gældende regler herfor.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og
9.
2. § 6 a,
stk. 5 og 6, affattes
således:
»Stk. 5.
En virksomhed, der er etableret i et andet land end Danmark, og som
er godkendt som chaufførvikarvirksomhed i henhold til stk.
3, skal opfylde betingelserne i § 6, stk. 3, når
chaufføren er udlejet til kørsel på dansk
område med et dansk indregistreret motorkøretøj
eller vogntog.
Stk. 6. Den
virksomhed, der er nævnt i stk. 5, skal efter anmodning fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden er
omfattet af en overenskomst omfattet af § 6, stk. 3, eller
indsende dokumentation for, at virksomheden følger et
omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i en overenskomst omfattet af
§ 6, stk. 3, nr. 1.«
3. § 6
b affattes således:
Ȥ 6 b. Arbejdsmarkedets
parter kan oprette et overenskomstnævn. Nævnets
formand, der skal være landsdommer, udpeges af Arbejdsrettens
formand. De øvrige medlemmer udpeges af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter på
godskørselslovens område, jf. § 6, stk. 3, nr. 1,
således at der er et ligeligt antal medlemmer udpeget af
arbejdsgiversiden og af lønmodtagersiden. Medlemmerne
udpeges for en 4-årig periode.
Stk. 2.
Nævnet suppleres med en repræsentant fra henholdsvis
arbejdsgiver- og lønmodtagerside fra andre relevante
overenskomstparter ved behandling af sager, der ved-rører
overenskomster indgået af disse.
Stk. 3.
Nævnet udfærdiger en forretningsorden, der godkendes af
transportministeren.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte regler om
overenskomstnævnet, herunder antallet af medlemmer fra
arbejdsgiver- og lønmodtagerside, suppleanter for
nævnets formand og øvrige medlemmer.«
4. § 6
c affattes således:
Ȥ 6 c.
Transportministeren kan høre de relevante overenskomstparter
til vurdering af, om en ansøger eller indehaver af en
tilladelse efter § 1, stk. 1, følger et
omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i kollektive overenskomster som
nævnt i § 6, stk. 3, nr. 1.
Stk. 2.
Transportministeren kan høre overenskomstnævnet til
vurdering af, om en kollektiv overenskomst er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, jf.
§ 6, stk. 3, nr. 1 og 2. Sager herom kan anlægges ved
Arbejdsretten af en virksomhed eller af en lønmodtager-
eller arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel
interesse i den pågældende sag.
Stk. 3.
Transportministeren kan høre overenskomstnævnet til
vurdering af, om en kollektiv overenskomst for chauffører
opfylder betingelserne i § 6, stk. 3, nr. 3. Denne
høring kan ske til brug for behandling af en
ansøgning om en tilladelse efter § 1, stk. 1, eller
efter en fælles anmodning fra de relevante
overenskomstparter.
Stk. 4,
Transportministeren hører de relevante overenskomstparter
til vurdering af, om en virksomhed, der er etableret i et andet
land end Danmark, og som er godkendt til
chaufførvikarvirksomhed, overholder § 6 a, stk. 5.
Stk. 5. I sager
efter stk. 1 og 4, hvor en af overenskomstparterne eller begge
overenskomstparter udtaler, at omkostningsniveauet i bestemmelserne
om løn- og arbejdsvilkår, jf. § 6, stk. 3, nr. 1,
ikke er fulgt, hører transportministeren
overenskomstnævnet.«
5. §
7 affattes således:
Ȥ 7.
Vejtransportrådets medlemmer udpeges af transportministeren.
Transportministeren udpeger blandt rådets medlemmer
formanden, der skal have en juridisk eller økonomisk
uddannelse.
Stk. 2.
Rådet drøfter generelle og overordnede
spørgsmål på transportområdet og kommer
med anbefalinger til transportministeren om regulering af
rammevilkårene for transporterhvervet.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om
Vejtransportrådet, herunder om udpegning af medlemmer og
antallet af disse, suppleanter for nævnets formand og
øvrige medlemmer.«
§ 2
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 746 af 1. juni 2015 og
senest ved § 44 i lov nr. 1538 af 19. december 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 9,
stk. 3 og 4, affattes
således:
»Stk. 3.
En virksomhed, der er etableret i et andet land end Danmark, og som
er godkendt som chaufførvikarvirksomhed i henhold til stk.
2, skal opfylde betingelserne i § 18, stk. 2, når
chaufføren er udlejet til kørsel på dansk
område med et dansk indregistreret motorkøretøj
indrettet til befordring af flere end 9 personer føreren
medregnet.
Stk. 4. Den i
stk. 3 nævnte virksomhed skal efter anmodning fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden er
omfattet af en overenskomst omfattet af § 18, stk. 2, eller
indsende dokumentation for, at virksomheden følger et
omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i en overenskomst omfattet af
§ 18, stk. 2, nr. 1.«
2. § 18,
stk. 2 og 3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 2.
En ansøger eller en indehaver af en tilladelse til
vognmandsvirksomhed efter § 1, stk. 1, skal enten
1) følge
et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive overenskomster
for chauffører, der er indgået af de på denne
lovs område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske
område,
2) være
omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis faglige
gyldighedsområde dækker arbejde under den i § 1,
stk. 1, nævnte tilladelse, og som er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark og gælder
på hele det danske område, eller
3) være
omfattet af en landsdækkende kollektiv overenskomst for
chauffører, som ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive overenskomster
for chauffører, der er indgået af de på denne
lovs område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark, og som gælder på hele det danske
område.
Stk. 3.
Transportministeren kan indsamle og behandle oplysninger fra
eIndkomst, når det er nødvendigt af hensyn til
udførelsen af tilsynet, herunder til identifikation af
tilladelsesindehavere til brug for målretning af
tilsynet.
Stk. 4.
Tilladelsesindehaveren skal efter anmodning fra transportministeren
indsende dokumentation for, at virksomheden er omfattet af en
overenskomst omfattet af stk. 2, eller indsende dokumentation for,
at virksomheden følger omkostningsniveauet i de bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår, der findes i en overenskomst
omfattet af stk. 2, nr. 1.
Stk. 5. Uenighed
om en kollektiv overenskomsts faglige gyldighedsområde, jf.
stk. 2, nr. 2, behandles fagretligt i overensstemmelse med
gældende regler herfor.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og
7.
3. § 18
a affattes således:
Ȥ 18 a.
Transportministeren kan høre de relevante overenskomstparter
til vurdering af, om en ansøger eller indehaver af en
tilladelse efter § 1, stk. 1, følger et
omkostningsniveau, der ikke afviger entydigt og væsentligt
fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i kollektive overenskomster som
nævnt i § 18, stk. 2, nr. 1.
Stk. 2.
Transportministeren kan høre overenskomstnævnet til
vurdering af, om en kollektiv overenskomst er indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, jf. § 18, stk.
2, nr. 1 og 2. Sager herom kan anlægges ved Arbejdsretten af
en virksomhed eller af en lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel interesse i
den pågældende sag.
Stk. 3.
Transportministeren kan høre overenskomstnævnet, jf.
§ 6 b i lov om godskørsel, til vurdering af, om en
kollektiv overenskomst for chauffører opfylder betingelserne
i § 18, stk. 2, nr. 3. Denne høring kan ske til brug
for behandling af en ansøgning om en tilladelse efter §
1, stk. 1, eller efter en fælles anmodning fra de relevante
overenskomstparter.
Stk. 4.
Transportministeren hører overenskomstparterne til vurdering
af, om en virksomhed, der er etableret i et andet land end Danmark,
og som er godkendt som chaufførvikarvirksomhed i henhold til
§ 9, stk. 2, overholder § 9, stk. 3.
Stk. 5. I sager
efter stk. 1 og 4, hvor en af overenskomstparterne eller begge
overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om løn- og
arbejdsvilkår, jf. § 18, stk. 2, nr. 1, i de
pågældende kollektive overenskomster for
chauffører, ikke er fulgt, hører transportministeren
overenskomstnævnet, jf. § 6 b i lov om
godskørsel.«
4. I
§ 22, stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 18, stk. 2 og 4« til: »§ 18, stk. 2
og 6«.
5. I
§ 22 b ændres
»påbud i henhold til § 18, stk. 3« til:
»anmodning herom i henhold til § 18, stk. 4«.
§ 3
I lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1003 af 24.
august 2017, som ændret ved § 50 i lov nr. 60 af 30.
januar 2018, foretages følgende ændringer:
1. § 9,
stk. 1, nr. 9 og 10,
ophæves, og i stedet indsættes:
»9)
hvorvidt de i § 3, stk. 5, i lov om vikarers retsstilling ved
udsendelse af et vikarbureau m.v. anførte betingelser er
opfyldt, jf. lovens § 3, stk. 7,
10) hvorvidt de
anførte betingelser i ferielovens § 3, stk. 3-5, er
opfyldt, jf. lovens § 3, stk. 7, og
11) hvorvidt en
overenskomst er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark og er gældende på hele
det danske område, jf. § 6, stk. 3, nr. 1 og 2, i lov om
godskørsel og § 18, stk. 2, i lov om
buskørsel.«
2. § 9,
stk. 7, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 7.
Sager efter stk. 1, nr. 10, kan indbringes for Arbejdsretten af en
lønmodtager, dennes lønmodtagerorganisation eller
arbejdsgiver eller en lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel interesse i
den pågældende sag, jf. dog § 13, stk. 1.
Stk. 8. Sager
efter stk. 1, nr. 11, kan indbringes for Arbejdsretten af en
virksomhed eller af en lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel interesse i
den pågældende sag, jf. dog § 13, stk.
1.«
§ 4
I lov om udstationering af lønmodtagere
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 14. september 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Kapitel 4 a finder anvendelse i situationer, hvor virksomheder
udfører cabotagekørsel med gods, hvor
motorkøretøjets eller vogntogets samlede tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, buscabotagekørsel eller
hele vejdelen af kombineret transport i Danmark.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
2. I
§ 7 b indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Levering af en tjenesteydelse i form af vejtransport af gods eller
passagerer er ikke omfattet af anmeldelsespligten i § 7 a,
stk. 1-3.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3
3.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Vilkår for
udenlandske virksomheder, der udfører cabotagekørsel
med gods, hvor motorkøretøjets eller vogntogets
samlede tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg,
buscabotagekørsel eller hele vejdelen af kombineret
transport i Danmark
§ 8 c. En udenlandsk
virksomhed skal betale en lønmodtager en timeløn, der
som minimum svarer til den timesats, som er fastsat i medfør
af stk. 2, når lønmodtageren udfører
følgende arbejde for virksomheden:
1)
Cabotagekørsel med gods, hvor motorkøretøjets
eller vogntogets samlede tilladte totalvægt overstiger 3.500
kg,
2)
buscabotagekørsel eller
3) vejdelen af
kombineret transport i Danmark.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter efter inddragelse af
arbejdsmarkedets parter nærmere regler om den timesats, som
lønmodtageren som minimum skal oppebære efter stk. 1.
Timesatsen fastsættes på baggrund af relevante
lønbestemmelser i de af de mest repræsentative
arbejdsmarkeds-parter indgåede landsdækkende
overenskomster, der skal lægges til grund i medfør af
§ 6, stk. 3, nr. 1, i lov om godskørsel, eller §
18, stk. 2, nr. 1, i lov om buskørsel.
§ 8 d. En udenlandsk
virksomhed, der er omfattet af § 8 c, stk. 1, skal, senest
samtidig med at kørslen påbegyndes, anmelde
kørslen hos Erhvervsstyrelsen. Anmeldelsen skal ske efter
lov om fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse
oplysninger hos Erhvervsstyrelsen.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger der skal anmeldes efter stk. 1, og om muligheden
for at ændre i og adgangen til de anmeldte oplysninger.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen fastsætter regler om, hvordan anmeldelse af
oplysninger efter stk. 1 skal ske i styrelsens it-system og brugen
af dette system.
§ 8 e. Færdselsstyrelsen
varetager tilsynet med overholdelsen af aflønningskravet
efter § 8 c og anmeldelsespligten efter § 8 d.
Stk. 2. Enhver
udenlandsk virksomhed, der er omfattet af § 8 c, stk. 1, skal
efter anmodning give Færdselsstyrelsen de oplysninger, der er
nødvendige, for at Færdselsstyrelsen kan varetage
kontrollen med aflønningskravet efter § 8 c og
anmeldelsespligten efter § 8 d.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen kan indhente oplysninger om den udenlandske
transportvirksomhed fra andre landes myndigheder, hvis
oplysningerne er relevante for kontrollen med
aflønningskravet efter § 8 c eller anmeldelsespligten
efter § 8 d.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilken dokumentation der skal kunne forevises på forlangende
i forbindelse med kontrollen af aflønningskravet efter
§ 8 c og anmeldelsespligten efter § 8 d, og om
bødestraf for manglende opfyldelse af disse krav om
dokumentation.
§ 8 f. Efterkommer en
udenlandsk virksomhed ikke en anmodning om oplysninger efter §
8 e, stk. 2, kan Færdselsstyrelsen give pålæg om,
at oplysningerne skal indsendes inden en fastsat frist, og
pålægge daglige tvangsbøder fra fristens
overskridelse, og indtil pålægget efterkommes.
Stk. 2. Klager
over eller indbringelse for domstolene af anmodning om oplysninger
efter § 8 e, stk. 2, og pålæg af daglige
tvangsbøder efter stk. 1 kan ikke tillægges
opsættende virkning.
§ 8 g. Færdselsstyrelsen
har til enhver tid uden retskendelse adgang til papirer m.v. mod
behørig legitimation for at tilvejebringe oplysninger, der
er nødvendige til brug for kontrol i henhold til § 8 c,
herunder også til materiale, der opbevares i elektronisk
form. Politiet yder om nødvendigt bistand hertil.
Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler om Færdselsstyrelsens
adgang til papirer m.v. efter stk. 1.«
4. I
§ 10 a, stk. 1, indsættes
som nr. 4 og 5:
»4)
Undlader at betale lønmodtageren den timeløn, der er
nævnt i § 8 c, stk. 1.
5) Undlader
rettidigt at anmelde oplysninger eller afgiver urigtige eller
mangelfulde oplysninger efter § 8 d, stk. 1.«
5. I
§ 10 a, stk. 3, ændres
»stk. 1« til: »stk. 1, nr. 1-3 og 5«.
6. I
§ 10 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ved straffens fastsættelse efter stk. 1, nr. 4, kan der
lægges vægt på, hvilke økonomiske
gevinster der er opnået eller forsøgt opnået ved
den pågældende overtrædelse og
overtrædelsens karakter i øvrigt.«
7. I
§ 10 d, stk. 1, ændres
»og regler udstedt i medfør af denne lov« til:
»kapitel 2 og 3 a og regler udstedt i medfør
heraf«.
8. I
§ 10 d indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, at Færdselsstyrelsen i
nærmere angivne sager om overtrædelser af kapitel 4 a
og regler udstedt i medfør heraf, der ikke skønnes at
medføre højere straf end bøde, i et
bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden retssag, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
9.
Efter § 10 d indsættes i kapitel
6:
Ȥ 10 e. Politiet kan
tilbageholde et køretøj, med hvilket der er foretaget
kørsel i forbindelse med overtrædelse af §§
8 c eller 8 d eller regler fastsat i medfør af § 8 e,
stk. 4.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, hvis det er nødvendigt for at sikre
et krav på betaling af bøde og sagsomkostninger eller
for at sikre konfiskation, herunder værdikonfiskation, dog
kun indtil de nævnte beløb er betalt eller der er
stillet sikkerhed herfor. Sker dette ikke inden for 2 måneder
efter sagens endelige afgørelse, kan der søges
fyldestgørelse i køretøjet. Tilbageholdelse
kan dog ikke ske, hvis den, der har rådighed over
køretøjet på tidspunktet for tilbageholdelsen,
er uberettiget i besiddelse af dette.
Stk. 3.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik
på konfiskation finder tilsvarende anvendelse.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2. For indehavere
af en tilladelse efter godskørselslovens § 1, stk. 1,
eller § 6 a, stk. 3, eller buskørselslovens § 1,
stk. 1, eller § 9, stk. 2, der er meddelt før lovens
ikrafttræden, finder § 1, nr. 1 og 2, og § 2, nr. 1
og 2, først anvendelse den 1. juli 2021, jf. dog stk. 3.
Indtil dette tidspunkt finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3.
Transportministeren kan i særlige tilfælde efter
ansøgning fra en indehaver af en tilladelse som nævnt
i stk. 2 tillade, at kravene efter denne lovs § 1, nr. 1 og 2,
og § 2, nr. 1 og 2, først skal opfyldes på et
senere tidspunkt end fastsat i stk. 2.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
meddele tilladelse efter stk. 3.