Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 2. juni 2020
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har fremsat
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre
Venstres, Dansk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget støtter op om lovforslaget og
initiativerne, som skal bidrage til udviklingen af sunde
konkurrencevilkår og lige arbejdsvilkår for alle
chauffører i Danmark, herunder at der nu opbygges et
værn mod, at udenlandske chauffører udfører
kørsel på de danske veje under urimelige løn-
og arbejdsvilkår. V, DF og RV er tilfredse med, at det nu vil
være muligt at få godkendt overenskomster, som ikke er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter,
og efterfølgende få deres navn på
Færdselsstyrelsens hjemmeside. Partierne ser positivt
på, at der i lovforslaget lægges op til en øget
kontrol af, hvorvidt udenlandske virksomheder overholder
lønkravene og anmeldelsespligten, når de
udfører kørsler på de danske veje. I den
forbindelse er det for V, DF og RV helt afgørende, at de
danske vognmænd vil opleve samme kontrol uanset overenskomst,
så vi i kampen mod løndumping bevarer den fulde
respekt for foreningsfriheden og gældende kollektiv
arbejdsret.
Enhedslisten
Dette lovforslag repræsenterer det
hidtil største skridt i kampen mod social dumping i
landevejstransporten. Enhedslisten stemmer med glæde for det
og betragter det som resultatet af en årelang indsats fra
ikke mindst 3F's side, ligesom vognmandsorganisationen DTL har ydet
et meget stort bidrag. Som parti har EL befundet sig i forreste
række i kampen mod social dumping på landevejen, lige
siden EU i 2009 gjorde det muligt at benytte billige
østeuropæiske chauffører til national transport
i Danmark i form af cabotagekørsel og kombineret transport.
Social dumping på landevejen er nemlig først og
fremmest skabt af EU af hensyn til det indre marked. Med
forordningerne om cabotagekørsel (og kombineret transport)
blev det muligt for et vognmandsfirma fra et hvilket som helst
EU-land at gennemføre national gods- og bustransport i
f.eks. Danmark - til hjemlandets lønninger, dvs. f.eks.
rumænske, bulgarske og polske lønninger.
Store danske vognmandsfirmaer var ikke sene
til at udnytte den nye mulighed for adgang til billig arbejdskraft
og udflagede derfor store dele af deres lastbilflåder til
nyoprettede selskaber i Østeuropa. Danske chauffører
(og vognmænd) kan naturligvis ikke konkurrere med
lønninger på 40-70 kr./timen, og da slet ikke med
filippinere, der via lempelige arbejdsmarkedsregler i Polen
pludselig kan befinde sig i lastbiler på danske landeveje til
20 kr./timen! Løn-, arbejds- og indkvarteringsforhold i
Padborg for disse er i øvrigt den direkte anledning til, at
dette lovforslag er fremsat.
Lovforslaget retter sig således mod
at sikre, at udenlandske chauffører aflønnes på
lige fod med danske chauffører, når de kører
national transport i Danmark via cabotagekørsel og
kombineret transport. Lovforslaget er derfor et godt værn mod
undergravning af de danske chaufføroverenskomster og
lønniveauet heri og dermed også et værn mod den
unfair konkurrence, som danske vognmænd udsættes for,
når de driver vognmandsforretning efter danske forhold.
Af hensyn til EU's indre marked og
ikkediskriminati?onsreglerne er bestemmelserne i lovforslaget
også gældende for danske chauffører. Det har
derfor været nødvendigt at finde det
overenskomstmæssige niveau for
chaufførlønninger i Danmark. Det har under de
politiske forhandlinger og selve udvalgsbehandlingen (jf. de mange
spørgsmål fra K og NB) ført til et
beskæmmende borgerligt stormløb mod den danske
overenskomstmodel, da man - især KF og NB - ikke vil
anerkende, at overenskomsterne indgået mellem 3F og
DI/ATL/DTL, som vel dækker 85-90 pct. af hele branchen, alene
er de retningsgivende. I stedet har man plæderet for, at
såkaldte gule overenskomster indgået af KRIFA/Det
Faglige Hus og KA/ITD skulle have samme status, som
overenskomsterne indgået af 3F og DI/ATL/DTL. EL udtrykker
sin klare afstandtagen fra de holdninger, der nærmest
lægger den altdominerende organisation på
chaufførsiden, 3F, for had og kræver 3F's monopol
brudt. 3F har opnået sine resultater gennem godt
fagforeningsarbejde og er derfor anerkendt af samtlige betydende
arbejdsgiverorganisationer.
Organisationsforholdene på
arbejdsmarkedet er som bekendt ikke noget, de politiske partier
skal blande sig i. De borgerlige partier - især KF og NB -
har under lovbehandlingen demonstreret, at de ikke respekterer den
danske arbejdsmarkedsmodel, hvis den kommer i vejen for deres
ideologiske og politiske holdninger.
Altafgørende for, om lovforslaget
slår igennem i virkeligheden, er, at der følges op med
øget kontrol. Dette er også en del af lovforslaget, og
det retter op på mange års mangelfuld indsats, idet der
ikke har været afsat tilstrækkelige midler til
tungvognspolitiets indsats. På finansloven er der - med
Enhedslistens aktive støtte - afsat midler til en styrket
indsats i 2020 og årene fremover. Enhedslisten
bemærker, at det efter al sandsynlighed ikke er nok.
Enhedslisten vil derfor fortsat kæmpe for flere midler til en
omfattende kontrolindsats.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget mener ikke, at den politiske aftale, der blev lavet
tilbage i januar og har dannet grundlag for lovforslaget, afspejles
i lovforslagets indhold.
KF ønsker naturligvis
retfærdige og ordentlige løn- og arbejdsforhold for
chauffører, der kører godstransport i Danmark, og
mener, at der skal være danske lønvilkår for
udenlandske chauffører, når de kører cabotage
og kombineret transport i Danmark, så i udgangspunktet er KF
enige i lovforslagets intentioner.
KF mener dog ikke, at det er rimeligt, at
store dele af branchen skal leve med fortsat uklarhed over, hvordan
vurderingen af alternative overenskomster vil ske. Den politiske
aftale, der ligger til grund for lovændringen, tilkendegiver
tydeligt, at »aftalen skal gennemføres i fuld respekt
for foreningsfriheden«.
Denne respekt kniber det med i lovforslaget
og bemærkningerne dertil, da lovforslaget
a) ikke tilkendegiver vilje til, at
Færdselsstyrelsen kan påbegynde vurdering af
alternative overenskomster, inden loven træder i kraft,
b) ikke redegør for, hvordan
godkendelsesproceduren vil være for alternative
overenskomster, og
c) ikke skelner mellem en overordnet
vurdering af alternative overenskomster i Færdselsstyrelsen
(og overenskomstnævnet) og godkendelse gennem
stikprøver og målrettet kontrol, men tværtimod
forudsætter, at alternative overenskomster også skal
godkendes gennem stikprøver hos virksomhederne.
Da proceduren for vurdering af alternative
overenskomster ikke er tydeliggjort og ministeren har fastholdt, at
Færdselsstyrelsen og overenskomstnævnet ikke kan
godkende en alternativ overenskomst uafhængigt af
Færdselsstyrelsens målrettede tilsyn og
stikprøvekontrol, vil lovforslaget reelt medføre en
massiv forskelsbehandling af danske virksomheder. Dette strider mod
den politiske aftale.
Ministerens påstand om, at der
mangler lovhjemmel til at påbegynde arbejdet med vurdering af
alternative overenskomster inden den 1. januar, strider imod
princippet om, at Færdselsstyrelsen altid har pligt til at
handle på, hvad de ved der kommer af lovgivning. Der er
således intet til hinder for, at Færdselsstyrelsen kan
foretage vurderinger i tidsrummet mellem lovens vedtagelse og
lovens ikrafttrædelse. Hvis ministerens påstand skulle
stå til troende, ville Færdselsstyrelsen også
være afskåret fra at forberede stikprøvekontrol
og det målrettede tilsyn, som ministeren bekræfter vil
blive påbegyndt, inden loven træder i kraft.
Godkendelse af
alternative overenskomster bør gælde hele
overenskomstperioden
Ministeren har i sine svar til Folketinget
redegjort for, at alternative overenskomster skal godkendes af
Færdselsstyrelsen, og at parterne bag disse alternative
overenskomster løbende skal orientere
Færdselsstyrelsen, når overenskomsten fornyes - helt i
tråd med den politiske aftale.
Det er imidlertid stærkt
problematisk, at parterne bag alternative overenskomster alligevel
risikerer, at en godkendt overenskomst pludselig kan blive
underkendt. Det kan ske i det tilfælde, hvor den mest
repræsentative overenskomst ved en fornyelse forrykker
omkostningsniveauet markant. Her vil Færdselsstyrelsen
ifølge svaret fra ministeren kunne »yde en proaktiv
indsats« og vurdere om fornyelsen har betydning for
øvrige overenskomster, jf. ministerens svar på
spørgsmål 7H.
Såfremt dette står til troende,
vil det være et helt urimeligt indgreb i aftalefriheden og
dermed gribe ind i den foreningsfrihed, som ifølge den
politiske aftale skulle respekteres ved udformning af dette
lovforslag. Konsekvensen er, at parterne bag alternative
overenskomster kan blive tvunget til at gennemføre ny
forhandling midt i overenskomstperioden. Det er helt uhørt,
at lovforslaget på denne måde giver hjemmel til, at
offentlige myndigheder kan gribe ind i en gældende aftale
midt i overenskomstperioden. Det strider i øvrigt også
imod indholdet i den politiske aftale, som ligger til grund for
lovforslaget, og som netop fastslår og respekterer, at der er
tale om en dynamisk model, hvor overenskomster ændrer sig
over tid.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlemmer af udvalget mener
ikke, at den politiske aftale, der har dannet grundlag for
lovforslaget, afspejles i lovforslagets indhold.
NB ønsker ordentlige løn- og
arbejdsforhold for chauffører, der kører
godstransport i Danmark, og mener, at der skal være danske
lønvilkår for udenlandske chauffører, når
de kører cabotage og kombineret transport i Danmark. Det er
dog med beklagelse, at partierne konstaterer, at lovforslaget ikke
respekterer foreningsfriheden og gældende kollektiv
arbejdsret. Den politiske aftales princip om ens kontrol uanset
overenskomstmæssige forhold respekteres heller ikke.
NB finder det afgørende, at
landsdækkende overenskomster, der er på niveau med 3F's
overenskomster, bliver sidestillet og behandlet på samme
måde som 3F's overenskomster. Dette fordrer, at
Færdselsstyrelsen skal behandle og godkende alternative
landsdækkende overenskomster på overenskomstniveau og
ikke på virksomhedsniveau, hvorefter der kan udarbejdes en
positivliste over godkendte overenskomster. Loven er sat til at
træde i kraft den 1. januar 2021, og det bør inden
dette tidspunkt være muligt at sikre, at der kan ske
godkendelser af alternative landsdækkende overenskomster,
så godkendelsen ligger klar forud for lovens
ikrafttræden. Dette vil give virksomheder en sikkerhed for,
at de arbejder inden for lovens rammer, når de har den
pågældende overenskomst, og sikre, at der kan
søges nye/yderligere vognmandstilladelser på baggrund
heraf.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
22, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 18, stk. 2 og
4« til: »§ 18, stk. 2 og 6«.
02. I
§ 22 b ændres
»påbud i henhold til § 18, stk. 3« til:
»anmodning herom i henhold til § 18, stk.
4«.«
[Konsekvensrettelser]
Til § 4
2) I
det under nr. 3 foreslåede kapitel 4 a indsættes i § 8 f, stk. 1, efter »Efterkommer
en«: »udenlandsk«.
[Sproglig ensretning]
3) I
det under nr. 3 foreslåede kapitel 4 a ændres i § 8 f, stk. 2, »påbud«
til: »anmodning om oplysninger«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslagene foretages to
konsekvensrettelser i medfør af lovforslagets § 2, nr.
2, hvor buskørselslovens § 18, stk. 3, nyaffattes som
§ 18, stk. 4, og hvor den gældende § 18, stk. 4,
bliver til § 18, stk. 6.
Til nr. 2 og 3
Med forslagene foretages en sproglig
ensretning af § 8 f, stk. 1 og 2, i forhold til resten af
udstationeringsloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2020 og var til 1. behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 20. februar 2020 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 141. Den 29. april
2020 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
34 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Mette Thiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |