Ændringsforslag stillet den 8. juni
2020
Til § 1
Af Mette Thiesen
(NB):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 6, stk. 3, udgår nr. 2.
[Ligebehandling i forhold til
omkostningsniveauet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget sikres det, at
alle vognmænd - også dem på en 3F-overenskomst -
skal følge det samme omkostningsniveau, så der bliver
lige konkurrencevilkår. Ændringsforslaget er
nødvendigt for at sikre ligebehandling i forhold til
omkostningsniveauet, så tilladelsesindehavere på en
3F-overenskomst skal følge det samme omkostningsniveau, som
de øvrige tilladelsesindehavere.
Ændringsforslaget er dermed i
tråd med intentionerne bag den politiske aftale, som netop
bygger på, at danske og udenlandske virksomheder skal
konkurrere på lige vilkår. Af lovforslaget
fremgår, at omkostningsniveauet skal følges af
både danske og udenlandske vognmænd, men som
lovforslaget ligger nu, gælder det ikke for overenskomster,
hvor 3F er part, jf. det foreslåede § 6, stk. 3, nr. 2,
i godskørselsloven.
Det kan lyde underligt, men alle
3F-overenskomster kan danne grundlag for
godskørselstilladelser, uanset det faktiske
lønniveau. Og der findes overenskomster inden for 3F, hvor
lønnen er lavere end 3F's transportoverenskomst, f.eks.
Industriens Overenskomst og bygge- og
anlægsoveren?skomsten.
Det betyder, at hvis lovforslaget vedtages
i sin nuværende form, vil der kunne ske løndumping med
en 3F-overenskomst, som har et lavere overenskomstniveau end
transportoverenskomsten. Det bryder helt grundlæggende med
formålet med lovforslaget, som er at bidrage til sunde
konkurrencevilkår og lige arbejdsvilkår for
chauffører, og derfor har Nye Borgerlige fremsat dette
ændringsforslag.