Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 11. juni 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 5. Social- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-4.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og KF) indstiller
lovforslag A og B til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslag A og B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (KF) indstiller
lovforslag A til vedtagelse med de
under nr. 2-4 stillede ændringsforslag og lovforslag B til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det under nr. 5 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
det er afgørende, at det enkelte barn bliver skærmet
fra konflikter i forbindelse med skilsmisser. Det har derfor gjort
stort indtryk på V, at aktører og eksperter har
slået fast, at tvungen delt bopæl og
refleksionsperioden imod hensigten er med til at forlænge
konflikten mellem forældrene til stor skade for
børnene. Derfor støtter V dette lovforslag. I
forbindelse med lovforslaget har det for V været vigtigt, at
forældre på frivillig basis fortsat kan hente
hjælp til håndteringen af deres og børnenes
situation.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
af den klare overbevisning, at det er vigtigt at reflektere over
tingene, når en familie er under opløsning. DF
kæmpede for refleksionsperioden under forhandlingerne af den
oprindelige aftale, som blev indgået bredt. Det undrer DF, at
loven kun har fået mulighed for at virke i ca. et år,
og at regeringen nu ønsker at lave loven om frem for at
afvente en evaluering.
Det var ikke nogen let manøvre at
få indført en 3-månedersrefleksionsperiode, som
skulle udnyttes og bruges konstruktivt af familierne. Det var
heller ikke let at få indført, at man i
Familieretshuset bliver givet børnesagkyndig
rådgivning, en målrettet rådgivnings- og
afklaringssamtale, at der bliver givet konfliktmægling, og at
der bliver lavet et obligatorisk digitalt forløb for at
skabe en forståelse for barnets situation og reaktioner
på forældrenes skilsmisse. Det er alle gode tiltag, som
skal have en chance for at virke.
Derudover mener DF, at refleksionsperioden
faktisk har virket. Ifølge artiklen »122 par har
droppet skilsmissen efter refleksionsperiode« på dr.dk
den 24. januar 2020 er cirka hvert tiende par blevet sammen.
Parrene har altså tænkt sig om, hvilket er godt,
særlig når man har børn sammen, da skilsmisser
oftest går ud over børnene.
DF tror ikke, at en afskaffelse af
refleksionsperioden og den tvungne delte bopæl løser
de mange udfordringer på området. Det handler om meget
andet, herunder alt for lange sagsbehandlingstider i
Familieretshuset. DF støtter således ikke
lovforslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at når en familie oplever skilsmisse, er det
en af de mest skelsættende livskriser, en familie kan opleve,
både for forældrene og for børnene. For KF er
det hjerteblod, at refleksionsperioden bevares i skilsmissesager.
Den gør, at forældre med fælles børn
først kan blive skilt efter 3 måneder, når man
har søgt om skilsmisse.
De foreløbige tal tyder på, at
ordningen har en effekt. Det er i hvert fald ikke rettidig omhu at
afskaffe en ordning, før man bliver klogere på, om den
fungerer. Det er en stor beslutning at blive skilt, og det har
betydning for hele familien. Refleksionsperioden giver netop en
ekstra mulighed for at tænke tingene igennem. Når far
og mor bliver skilt, er det en stor og alvorlig beslutning, hvor vi
som lovgivere skal understrege det med en refleksionsperiode, da vi
altid vægter børnenes tarv og familiens
stabilitet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om
Familieretshuset, lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning og forskellige andre love (Afskaffelse af tvungen
delt bopæl og opfølgning på etableringen af det
nye familieretlige system m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-4
og 6-9, § 2, nr. 1, 2, 4, 7 og 8, og §§ 3-14.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om Familieretshuset og lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning (Afskaffelse af
refleksionsperioden)« omfattende § 1, nr. 5, § 2,
nr. 3, 5, 6, 9 og 10, og §§ 13 og 14.
[Forslag om deling af
lovforlaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 6
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. To steder i § 16, stk. 2, ændres »stk. 3
og 4« til: »stk. 3 og 5«.«
[Konsekvensændring]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
16 a, stk. 2, 1. pkt., og § 21,
stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 16, stk. 4, 2.
pkt.,« til: »§ 16, stk. 5, 2.
pkt.,«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
20 a, stk. 2, ændres »§ 16, stk. 4, 1.
pkt.,« til: »§ 16, stk. 5, 1.
pkt.,«.«
[Konsekvensændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 14
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af udvalget:
5) Stk.
2 og 3 udgår, og i stedet
indsættes:
»Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag.
Det ene forslag (A) har til formål at
gennemføre afskaffelsen af tvungen delt bopæl og
opfølgningen på etableringen af det nye familieretlige
system m.v.
Det andet forslag (B) har til formål
at gennemføre afskaffelsen af refleksionsperioden.
Til nr. 2-4
Navneloven indeholder i § 16, stk. 4,
en bestemmelse, hvorefter social- og indenrigsministeren i
samarbejde med kirkeministeren i et vist omfang kan fastsætte
regler om, hvilke myndigheder der skal have kompetencen til at
træffe afgørelser efter loven.
Med lovforslagets § 6, nr. 1,
foreslås der i § 16 som stk. 4 indsat en ny bestemmelse,
hvilket vil betyde, at den gældende bestemmelse i § 16,
stk. 4, bliver § 16, stk. 5.
Navnloven indeholder i § 16, stk. 2,
§ 16 a, stk. 2, § 20 a, stk. 2, og § 21, stk. 1,
henvisninger til den gældende bestemmelse i § 16, stk.
4. Disse henvisninger er ved en fejl ikke foreslået
ændret til at henvise til § 16, stk. 5. Denne fejl
korrigeres med ændringsforslaget. Der er alene tale om
lovtekniske konsekvensændringer.
Til nr. 5
Lovforslagets § 14 indeholder
bestemmelser om lovforslagets anvendelse for Grønland og
Færøerne.
Det foreslås, at lovforslagets §
14, stk. 2 og 3, konsekvensrettes sådan, at de alene
vedrører lov om Familieretshuset og lov om indgåelse
og ophævelse af ægteskab, idet det under B nævnte
lovforslag alene indeholder ændringer af disse to love.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2020 og var til 1. behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 4. februar 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 158. Den 29. april 2020 sendte
social- og inderigsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine
Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V)
Karina Adsbøl (DF) nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk
Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |