Fremsat den 29. april 2020 af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
lægemidler
(Kriminalforsorgens fordeling, opsplitning
og udlevering af lægemidler til indsatte i kriminalforsorgens
institutioner)
§ 1
I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1687 af 26. december
2017, § 2 i lov nr. 1554 af 18. december 2018 og senest ved
§ 5 i lov nr. 1436 af 17. december 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 39, stk. 3, indsættes som
nr. 8:
»8)
Kriminalforsorgens institutioners fordeling, opsplitning og
udlevering af lægemidler, som bruges i behandling af
indsatte.«
2. I
§ 39, stk. 4, ændres
»nr. 1-7« til: »nr. 1-8«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Sundheds- og
Ældreministeriets og Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give
kriminalforsorgens institutioner mulighed for at fordele, opsplitte
og udlevere lægemidler uden tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen. Dette indebærer, at
kriminalforsorgens institutioner får mulighed for at opbevare
lægemidler i medicinskabe eller -rum, hvorfra der kan ske
opsplitning og herefter udlevering af f.eks. enkelte tabletter til
den enkelte indsatte. Lægemidler vil således i
udgangspunktet blive rekvireret til medicinskabet eller -rummet og
ikke indkøbes til den enkelte indsatte.
Med lovforslaget foreslås det samtidig,
at den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i
lægemiddellovens § 39, stk. 4, udvides, således at
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte nærmere regler
om kriminalforsorgens fordeling, opsplitning og udlevering af
lægemidler.
Styrelsen for Patientsikkerhed aflagde i 2019
en række sundhedsfaglige tilsynsbesøg i
kriminalforsorgens institutioner. Styrelsen for Patientsikkerhed
konstaterede i den forbindelse, at en række af
kriminalforsorgens institutioner ikke levede op til de krav til
håndtering af lægemidler, der følger af
lægemiddellovgivningen. Styrelsen for Patientsikkerhed
påpegede bl.a., at en række institutioner opbevarede
lægemidler til fælles brug i strid med de
gældende regler.
Den lovgivning, der gælder i dag,
indebærer, at kriminalforsorgens institutioner kun må
indkøbe lægemidler, der er ordineret til den enkelte
indsatte og forbundet til dennes CPR-nummer. Kriminalforsorgen kan
herudover indkøbe håndkøbslægemidler uden
ordination til den enkelte indsatte efter dennes anmodning.
Håndkøbslægemidler skal, som receptpligtige
lægemidler, opbevares adskilt fra andre indsattes
lægemidler. På grund af faren for misbrug, videresalg
af lægemidler og risikoen for selvmord må indsatte som
udgangspunkt ikke selv opbevare og administrere deres indtag af
lægemidler i de enkelte celler. Det er således kun
specifikke lægemidler, som f.eks. lægemidler til
behandling af KOL og astma, der udleveres til selvadministration i
cellen i fængsler og arresthuse. Institutionerne må
efter gældende lovgivning ikke indkøbe og opbevare
lægemidler, herunder håndkøbslægemidler,
til fælles brug.
Det er - bl.a. på grund af de
særlige forhold, der gør sig gældende i
kriminalforsorgens institutioner - vurderingen, at det vil
være meget byrdefuldt og medføre en betydelig
årlig merudgift på ca. 40 mio. kr., hvis alle
kriminalforsorgens institutioner skal følge alle krav i
lægemiddelloven til håndtering af lægemidler. Der
foreslås en ændring af lægemiddelloven, som vil
indebære en tilpasning af kravene til forholdene i
kriminalforsorgens institutioner. Ændringen reducerer
kriminalforsorgens forventede merudgifter til ca. 13,6 mio. kr.
årligt i forhold til situationen før påbuddene,
herunder øgede udgifter til sundhedspersonale, som skal
sikre korrekt håndtering af medicin, internt tilsyn og
uddannelse af fængselsbetjente. Lovforslaget vil
således reducere merudgifterne med ca. 26,4 mio. kr.
årligt og vil desuden forbedre de indsattes mulighed for akut
behandling i visse situationer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Den gældende bestemmelse i § 39,
stk. 1, i lægemiddelloven fastslår, at fremstilling,
indførsel, udførsel, oplagring, forhandling,
fordeling, udlevering, opsplitning og emballering af
lægemidler kun må ske med tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen.
Det betyder, at virksomheder og institutioner,
der vil opbevare og udlevere lægemidler til patienter, som
udgangspunkt enten skal have en virksomhedstilladelse efter
lægemiddelloven eller en bevilling til at drive apotek efter
apotekerloven. Det sikres herved, at lægemidler, der
udleveres til behandling af patienter, håndteres korrekt og
sikkert, fra lægemidlerne bliver fremstillet, til de
udleveres til brugeren.
Efter praksis udsteder
Lægemiddelstyrelsen tilladelser til fremstilling,
distribution og forhandling af lægemidler efter § 39,
stk. 1. Tilladelsestyperne er alle nærmere reguleret af
bekendtgørelser, der bl.a. er udstedt i medfør af
lægemiddellovens § 39 a og § 39 b, og som
fastsætter en række regler, som tilladelsesindehaverne
skal overholde.
Det er ikke hensigtsmæssigt at give
kriminalforsorgen tilladelser efter § 39, stk. 1, da
kriminalforsorgens aktiviteter med lægemidler adskiller sig
fra de aktiviteter, som Lægemiddelstyrelsen efter praksis
giver tilladelse til. Skulle Lægemiddelstyrelsen udstede
tilladelser til kriminalforsorgens institutioner efter styrelsens
praksis, ville det betyde, at institutionerne ville blive
pålagt at skulle overholde en række forskellige
regelsæt, det i udgangspunktet ikke vil være mulige for
kriminalforsorgens institutioner at overholde.
Lægemiddellovens § 39, stk. 3,
undtager en række institutioner og personer fra kravet om
tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen til at udføre visse
aktiviteter med lægemidler. Undtagelserne er begrundet i de
konkrete institutioners og personers helt særlige forhold.
Således må eksempelvis sygehuse og andre behandlende
institutioner efter lægemiddellovens § 39, stk. 3, nr.
1, fordele, opsplitte og udlevere lægemidler, som skal bruges
i behandlingen. Ligeledes må læger, dyrlæger og
tandlæger efter bestemmelsens nr. 2, fordele, opsplitte og
udlevere lægemidler til brug i praksis.
Lægemiddelstyrelsen er efter § 39,
stk. 4, bemyndiget til at kunne fastsætte regler om
håndteringen af lægemidler hos de institutioner og
personer, der er undtaget fra kravet om tilladelse. Sådanne
regler er bl.a. for sygehuse fastsat ved bekendtgørelse nr.
1222 af 7. december 2005 om håndtering af lægemidler
på sygehusafdelinger og andre behandlende institutioner.
Lægemidler til brug på sygehuse og
andre behandlende institutioner, der er omfattet af
lægemiddellovens § 39, stk. 3, nr. 1, skal
håndteres i overensstemmelse med bekendtgørelse nr.
1222 af 7. december 2005 om håndtering af lægemidler
på sygehusafdelinger og andre behandlende institutioner. Det
følger af bekendtgørelsen, at lægemidler til
brug på afdelingen eller institutionen skal rekvireres som
medicinrekvisitioner i overensstemmelse med bekendtgørelse
nr. 1297 af 28. november 2019 om recepter og dosisdispensering af
lægemidler, hvori der er fastsat formkrav og krav til hvem,
der kan afgive rekvisitioner.
De nuværende regler indebærer, at
kriminalforsorgens institutioner ikke uden tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen kan fordele, opsplitte og udlevere
lægemidler, medmindre den konkrete institution anses som en
behandlende institution på lige fod med sygehuse.
På nuværende tidspunkt er der to
behandlende institutioner under kriminalforsorgen, der anses for at
være omfattet af undtagelsen i lægemiddellovens §
39, stk. 3, nr. 1, da de pågældende institutioners
hovedformål er behandling, og der er tilknyttet sengepladser
til institutionerne. Det er Herstedvester Fængsel, der er en
landsdækkende behandlingsinstitution for indsatte med et
særligt behov for psykiatrisk eller psykologisk bistand, og
Vestre Hospital under Københavns Fængsler, der har en
landsdækkende funktion som somatisk sygeafdeling for alle
kriminalforsorgens institutioner.
De gældende regler betyder, at der i
kriminalforsorgens institutioner, udover i de to ovennævnte,
ikke må rekvireres lægemidler, herunder
håndkøbslægemidler, der ikke er tiltænkt
en specifik indsat, ligesom der ikke må ske opbevaring af
lægemidler i fælles medicinskabe, uden at de enkelte
indsattes lægemidler kan adskilles. Da lægemidlerne,
herunder håndkøbslægemidler, skal være
ordineret til eller tiltænkt en specifik patient, må
der således ikke forefindes fælles rum med
lægemidler, som personalet kan opsplitte enkelte tabletter
fra og udlevere til de indsatte.
De gældende regler indebærer, at
kriminalforsorgens institutioner ved behov for behandling af de
indsatte enten skal kontakte en læge, der ordinerer
lægemidlet, hvorefter institutionens personale kan bestille
lægemidlet på et apotek og opbevare dette på
vegne af den indsatte, eller tilkalde en læge, der kan
medbringe lægemidlet i dennes lægetaske til kortvarig
og akut behandling, eksempelvis om natten, hvor det nærmeste
apotek holder lukket.
Såfremt der er tale om
håndkøbslægemidler, f.eks. smertestillende
lægemidler indeholdende paracetamol i små pakninger,
har institutionerne dog mulighed for, efter den indsattes
ønske, at skaffe lægemidlet fra et apotek eller en
detailforhandler med tilladelse til at forhandle
håndkøbslægemidler efter lægemiddellovens
§ 39, stk. 1.
Håndkøbslægemidler, der
skaffes af institutionerne efter anmodning fra den indsatte, skal
ligesom receptpligtige lægemidler være tiltænkt
en konkret indsat og skal opbevares adskilt fra andre indsattes
lægemidler. Der må således heller ikke ske
opsplitning af håndkøbslægemidler. Hele
pakningen skal være tiltænkt en konkret indsat, og der
må f.eks. ikke udleveres enkelte tabletter fra pakningen til
andre indsatte. Grundet særlige forhold i kriminalforsorgens
institutioner har indsatte ikke muligheden for egen administration
af håndkøbslægemidler. Undtagelsen er dog
kriminalforsorgens pensioner, hvor institutionen alene opbevarer
lægemidler for den indsatte.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets og
Justitsministeriets overvejelser
Det er Sundheds- og Ældreministeriets og
Justitsministeriet opfattelse, at det er uhensigtsmæssigt, at
kriminalforsorgens institutioner, ud over Herstedvester
Fængsel og sygeafdelingen i Vestre Fængsel, alene
må indkøbe og opbevare receptpligtige
lægemidler, der er ordineret og knyttet til den enkelte
indsattes CPR-nummer, og at kriminalforsorgens institutioner
derudover alene må indkøbe og opbevare
håndkøbslægemidler på vegne af den
indsatte efter den indsattes specifikke ønske.
Dette kan i nogle tilfælde
medføre forsinkelse i behandlingen af en nyindsat eller en
indsat, der ikke tidligere har haft behov for et lægemiddel i
akutte situationer. Dette ses eksempelvis, når en indsat
får behandlingskrævende abstinenser eller astmaanfald.
I akutte situationer må opstart af behandlingen afvente, at
et lægeordineret lægemiddel afhentes af
kriminalforsorgen eller leveres fra et apotek, eller afvente
ankomst af en vagtlæge, der kan medbringe lægemidler i
dennes lægetaske til kortvarig akut brug.
Det medfører endvidere, at i
tilfælde, hvor en indsat har behov for
håndkøbslægemidler, skal lægemidlet
indkøbes til den konkrete indsatte, hvilket typisk er uden
for fængslet eller arresthuset, da der ikke er mulighed for
at have håndkøbslægemidler til salg i
institutionen. Der kan dog være tilfælde, hvor
fængslets købmand har tilladelse til forhandling af
håndkøbslægemidler uden for apotek efter
lægemiddellovens § 39, stk. 1. Købet
foregår sædvanligvis på et apotek eller i en
butik, hvorfra lægemidlet afhentes af fængslets
personale eller leveres med en taxa.
Håndkøbslægemidlet skal efterfølgende
opbevares sammen med den indsattes eventuelle receptpligtige
lægemidler adskilt fra andre indsattes lægemidler.
Lægemidlerne vil også skulle anføres på
den indsattes medicinliste, og institutionen skal have en instruks
til sikring af forsvarlig håndtering af
håndkøbslægemidlerne. Processen omkring
rekvirering af håndkøbslægemidler
medfører et betydeligt personalemæssigt
ressourcespild.
Endelig medfører den nuværende
ordning et betydeligt ressourcespild i forhold til
lægemidler, idet kriminalforsorgens institutioner ikke har
mulighed for at indkøbe og opbevare lægemidler i
større mængder som rekvisitioner med henblik på
opsplitning og udlevering derfra. Det betyder, at når
kriminalforsorgen indkøber lægemidler, der er
ordineret til en indsat, vil den rest, der måtte være
tilbage efter endt behandling eller afsoning, skulle destrueres
på forsvarlig vis.
Kriminalforsorgen foretager ikke en
løbende og systematisk opgørelse af de indsattes
generelle helbredstilstand. Denne vurderes imidlertid at være
dårligere end for befolkningen som helhed. "Klientundersøgelsen" fra 2011 viser,
at kriminalforsorgens klienter oftere er indlagt på sygehus
end befolkningen som helhed. Undersøgelsen "Screening af indsatte for somatiske sygdomme - en
undersøgelse af Kriminalforsorgens sundhedsbetjening og de
indsattes helbredstilstand" fra 2015, der er baseret
på screening af indsatte for somatiske sygdomme i fire
institutioner, viser, at 90 pct. af de indsatte, der indgår i
undersøgelsen, har mindst én diagnose - enten en
somatisk lidelse eller en psykisk lidelse med mulige somatiske
implikationer. En opgørelse af diagnoserne på
hovedgrupper viser, at de indsatte oftest har en lidelse inden for
bevægeapparatet. Den hovedgruppe, som de indsatte
næsthyppigst har en lidelse inden for, er gruppen af psykiske
lidelser. 35 pct. af de indsatte er registreret med mindst
én psykiatrisk diagnose. Det er særligt
stofmisbrugsdiagnosen, der dominerer.
Der er ikke altid personale med adgang til
medicinrum til stede i institutionerne, og eksempelvis i
situationer, hvor en indsat får hovedpine, vil der ikke kunne
ekspederes en ordination fra en læge på paracetamol fra
medicinrummet. Det betyder, at den indsatte skal afvente, at de
ansatte i institutionen indkøber paracetamolen på et
apotek eller i en butik. Ved at indføre mulighed for en
smidigere håndtering af
håndkøbslægemidler, der ikke er ordineret af en
læge, og som opbevares adskilt fra øvrige
lægemidler, i alle kriminalforsorgens institutioner,
imødegås en række af de særlige
udfordringer, som de gældende regler for håndtering af
håndkøbslægemidler giver anledning til i
kriminalforsorgens institutioner.
Hertil kommer, at kriminalforsorgens
institutioner i vidt omfang er kendetegnet ved en hyppig
udskiftning af de indsatte, f.eks. fordi der er tale om
varetægtsarrestanter eller indsatte, der flyttes til en anden
institution eller prøveløslades.
Det vurderes på den baggrund, at der
særligt for kriminalforsorgens institutioner er behov for at
sikre en mere fleksibel adgang til nødvendige
lægemidler, herunder håndkøbslægemidler,
til de indsatte i institutionerne.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres en
undtagelse til lægemiddellovens § 39, stk. 1, hvorved
kriminalforsorgens institutioner uden tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen kan fordele, opsplitte og udlevere
lægemidler til indsatte i kriminalforsorgens
varetægt.
For alle kriminalforsorgens institutioner vil
det fortsat gælde, at de kan håndtere lægemidler,
som beskrevet ovenfor under afsnit 2.1 om de gældende
regler.
Med den foreslåede ordning tilsigtes det
herudover at skabe en lignende ordning for kriminalforsorgen, som
den der gælder for sygehuse og andre behandlende
institutioner. Den foreslåede ordning vil dog tage
højde for de særlige forhold, som gør sig
gældende for kriminalforsorgens institutioner.
Kriminalforsorgens institutioner omfatter
bl.a. arrester og fængsler, der har forskellige rammer og
behov i forhold til håndtering af lægemidler, og hvoraf
to allerede efter de gældende regler kan anses for at
være behandlende institutioner. Hertil kommer, at indsatte
kan befinde sig i de forskellige institutioner i alt fra et par
timer til flere år. Det medfører, at der er behov for
en vis fleksibilitet i den foreslåede ordning. På den
baggrund foreslås det, at Lægemiddelstyrelsen får
bemyndigelse til at kunne fastsætte nærmere regler for
kriminalforsorgens håndtering af lægemidler.
En sådan bemyndigelse kan
udmøntes med krav om, at de enkelte institutioner under
kriminalforsorgen registrerer sig, hvis institutionen ønsker
at håndtere lægemidler efter den foreslåede
ordning.
Den foreslåede ordning kommer som
udgangspunkt til at indebære en mulighed for, at
institutionerne kan oprette et aflåst medicinskab eller -rum
på den enkelte institution. Institutionen vil få
mulighed for at rekvirere lægemidler til medicinskabet fra
apoteker efter reglerne i bekendtgørelse om recepter og
dosisdispensering af lægemidler.
Der kan være visse af kriminalforsorgens
institutioner, som f.eks. arrester, der har en mindre
størrelse eller institutioner med ofte skiftende indsatte,
hvilket kan have den betydning, at medicinskabe eller -rum ikke er
velegnede for disse institutioner. Det forudsættes dog, som
anført ovenfor, at der med den foreslåede ordning
skabes en vis fleksibilitet i forhold til de forskellige rammer og
behov i forhold til håndtering af lægemidler, som
kriminalforsorgens institutioner har.
Fra medicinskabet eller -rummet kan
sundhedspersoner, der opfylder visse nærmere uddannelseskrav,
straks efter en læges ordination ekspedere og opsplitte
lægemidler til den enkelte indsatte i en doseret
mængde. Dette kan eventuelt ske ved, at det ekspederede
lægemiddel flyttes til et andet skab eller rum uden for
medicinskabet eller -rummet, hvortil der også bør
være restriktiv adgang. Fra dette skab eller rum kan
fængslets personale efter skriftlige procedurer hente det
ekspederede lægemiddel og udlevere det til den konkrete
indsatte.
Der vil kunne fastsættes regler om
håndteringen af lægemidler, herunder bl.a. stilles krav
til personalet og organisationen i institutionen om skriftlige
procedurer, udstyr og opbevaring, samt krav til institutionens
tilsyn med lægemidlerne og lignende.
Som en del af den foreslåede ordning vil
der herudover blive indført en mulighed for, at
kriminalforsorgens institutioner kan fordele, opsplitte og udlevere
håndkøbslægemidler, som ikke er ordineret af en
læge. Denne mulighed vil gælde for alle
kriminalforsorgens institutioner, uagtet et eventuelt krav om
registrering.
Med den foreslåede bemyndigelse til
Lægemiddelstyrelsen kan der fastsættes regler om, at
håndkøbslægemidlerne skal opbevares adskilt fra
lægemidler, der er ordineret og ekspederet eller
tiltænkt en konkret patient. Da der normalt ikke vil
foreligge en ordination fra en læge på et
håndkøbslægemiddel, vil der hertil kunne stilles
krav om, at disse ikke udtages fra et eventuelt medicinrum efter
den foreslåede ordning. Det forudsættes således,
at håndkøbslægemidlerne uden for medicinrummet
skal indkøbes fra et apotek eller en detailforhandler med
tilladelse til at forhandle håndkøbslægemidler.
Endelig vil der kunne stilles krav til, at institutionen alene
opbevarer en begrænset mængde
håndkøbslægemidler.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes at ville medføre en
årlig merudgift på ca. 40 mio. kr., hvis samtlige af
kriminalforsorgens institutioner skal efterleve
lægemiddellovens krav til håndtering af
lægemidler.
Med den foreslåede lovændring
reduceres merudgifterne til kriminalforsorgens efterlevelse af
reglerne på sundhedsområdet til ca. 13,6 mio. kr.
årligt i forhold til situationen før påbuddene,
herunder øgede udgifter til sundhedspersonale, som skal
sikre korrekt håndtering af medicin, internt tilsyn og
uddannelse af fængselsbetjente. Lovforslaget vil
således reducere merudgifterne med ca. 26,4 mio. kr.
årligt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Vedtagelse af lovforslaget vil forbedre de
indsattes mulighed for akut behandling i visse situationer. Det
vurderes på den baggrund, at lovforslaget vil have positive
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 25. marts til den 6. april 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International,
Angstforeningen, Apotekerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk
Farmaceutisk Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Advokater, Danske Patienter, Danske
Regioner, Depressionsforeningen, Det Kriminalpræventive
Råd, Det Sociale Netværk Diabetesforeningen,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Epilepsiforeningen,
Farmakonomforeningen, Foreningen af
Fængselsinspektører,
vicefængselsinspektører og økonomichefer,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark, Foreningen af Speciallæger, Fængselsforbundet
i Danmark, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen,
Hjerteforeningen, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK
Landsklubben Kriminalforsorgen, Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Kristelig Lægeforening, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen KRIM, Landsforeningen LEV,
Landsforeningen SIND, Landsklubben af socialrådgivere ansat i
Kriminalforsorgen, Lægeforeningen, Muskelsvindfonden,
OCD-Foreningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Osteoporoseforeningen, Patientforeningen,
Patie?ntforeningen i Danmark, Pharmadanmark, Pharmakon,
Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Psykiatrifonden,
Psykolognævnet, Retspolitisk Forening, Rådet for
Socialt Udsatte, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialpædagogernes
Landsforbund, Socialstyrelsen, Tandlægeforeningen og Yngre
Læger.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 13,6 mio. kr. årligt til mere
sundhedspersonale m.v. Dette skal dog holdes op imod, at
efterlevelse af gældende krav i lægemiddelloven vil
medføre en merudgift på ca. 40 mio. kr. årligt.
Lovforslaget vil således reducere merudgifterne med 26,4 mio.
kr. årligt. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Vedtagelse af lovforslaget vil forbedre de
indsattes mulighed for akut behandling i visse situationer. Det vurderes på den baggrund, at
lovforslaget vil have positive administrative konsekvenser for
borgerne. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering] / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
§
1
Til nr. 1
Det følger af lægemiddellovens
§ 39, stk. 1, at fremstilling, indførsel,
udførsel, oplagring, forhandling, fordeling, udlevering,
opsplitning og emballering af lægemidler kun må ske med
tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen.
Tilladelser efter lægemiddellovens
§ 39, stk. 1, udstedes efter Lægemiddelstyrelsens
praksis til aktiviteter, hvor der er fastsat underliggende
administrative regler i medfør af lægemiddellovens
§ 39 a og § 39 b.
I lægemiddellovens § 39, stk. 3, er
der en undtagelse til lovens § 39, stk. 1. Bestemmelsen
fastsætter en række områder, hvor der kan ske
håndtering af lægemidler uden
Lægemiddelstyrelsens tilladelse. Således kan bl.a.
sygehuse og andre behandlende institutioner efter stk. 3, nr. 1,
fordele, opsplitte og udlevere lægemidler, som skal bruges i
behandlingen.
I dag er der to behandlende institutioner
under kriminalforsorgen, der anses for at være omfattet af
undtagelsen i lægemiddellovens § 39, stk. 3, nr. 1, da
de pågældende institutioners hovedformål er
behandling, og der er tilknyttet sengepladser til institutionerne.
Det er Herstedvester Fængsel og Vestre Hospital, som er en
sygeafdeling i Vestre Fængsel. De af kriminalforsorgens
institutioner eller afdelinger på institutioner, der i dag
anses for at være behandlende institutioner og derved
omfattet af undtagelsen i § 39, stk. 3, nr. 1, vil efter en
eventuel vedtagelse af lovforslaget stadig være omfattet af
undtagelsen i nr. 1.
Med lovforslaget foreslås det i
lægemiddellovens § 39, stk.
3, at indsætte et nyt nr.
8, hvorefter reglen i stk. 1 ikke gælder
kriminalforsorgens institutioners fordeling, opsplitning og
udlevering af lægemidler, som bruges i behandling af
indsatte.
Det betyder, at kriminalforsorgens
institutioner gives adgang til uden tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen at fordele, opsplitte og udlevere
lægemidler, som skal bruges i behandlingen af indsatte.
Formålet med en ny selvstændig
undtagelsesbestemmelse er at give kriminalforsorgens institutioner
mulighed for i et vist omfang at have medicinskabe eller -rum,
hvorfra sundhedspersoner, der opfylder visse nærmere
uddannelseskrav, kan ekspedere lægemidler efter en
læges ordination til de indsatte. Det er hensigten, at der
udstedes en bekendtgørelse, der nærmere regulerer,
hvilke vilkår der skal gælde for
lægemiddelhåndteringen i kriminalforsorgens
institutioner, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, hvortil der
henvises.
Med undtagelsesbestemmelsen vil
kriminalforsorgens institutioner ligeledes få mulighed for at
håndtere håndkøbslægemidler uden for
eventuelle medicinskabe. Håndkøbslægemidlerne
vil skulle opbevares uden for et medicinskab, og adskilt fra de
enkelte indsattes receptpligtige lægemidler og de
håndkøbslægemidler, der er indkøbt
på vegne af en specifik indsat. En sådan
håndtering forudsættes at skulle gælde for alle
kriminalforsorgens institutioner.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
afsnit 2.3 ovenfor.
Til nr. 2
Det følger af lægemiddellovens
§ 39, stk. 4, at Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte
regler om den håndtering af lægemidler, der er
nævnt i bestemmelsens stk. 3, nr. 1-7.
I dag er der bl.a. med hjemmel i § 39,
stk. 4, udstedt regler om tekniske, faglige og administrative krav
til, hvordan håndtering af lægemidler fra fremstilling
til udlevering skal foregå. Således er bestemmelsen
bl.a. udmøntet i bekendtgørelse nr. 1222 af 7.
december 2005 om håndtering af lægemidler på
sygehusafdelinger og andre behandlende institutioner. Den
fastsætter bl.a. regler for rekvirering, håndtering og
opbevaring af lægemidler på sygehuse og andre
behandlende institutioner.
Det foreslås, at i
lægemiddellovens § 39, stk.
4, ændres »nr. 1-7« til »nr.
1-8«, hvorefter Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte
regler om den håndtering af lægemidler, der er
nævnt i bestemmelsens stk. 3, nr. 1-8.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at Lægemiddelstyrelsen bemyndiges til at
kunne fastsætte nærmere regler for den håndtering
af lægemidler, som vil kunne finde sted i kriminalforsorgens
institutioner efter den foreslåede bestemmelse i
lægemiddellovens § 39, stk. 3, nr. 8, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvortil der henvises.
Hensynet bag bemyndigelsen er, at
Lægemiddelstyrelsen får mulighed for at fastsætte
regler, der nærmere sikrer patient- og
lægemiddelsikkerhed under den foreslåede ordning.
Bemyndigelsen giver mulighed for, at
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte regler om
håndteringen af lægemidler, herunder vil den bl.a.
kunne udmøntes i særlige regler for kriminalforsorgens
institutioners registrering af medicinskabe eller -rum,
institutionernes rekvirering af lægemidler til sådanne
rum, håndteringen af lægemidler i institutionen,
opbevaringen af lægemidlerne, personale, herunder ansvarlig
læge, og organisationen, skriftlige procedurer, udstyr og
ansvar for tilsyn med lægemidlerne efter reglerne. Udlevering
af receptpligtige lægemidler fra medicinskabe eller -rum vil
kun ske efter ordination fra en læge til den konkrete
indsatte efter de samme principper, som finder anvendelse på
sygehuse og andre behandlende institutioner. I den forbindelse vil
der skulle foretages en registrering af ordinationerne i FMK.
Lægemiddelstyrelsen forudsættes i
forbindelse med udmøntning af bemyndigelsen, efter
drøftelse med kriminalforsorgen, at udstede regler om, at
kun visse sundhedspersoner har adgang til medicinskabe eller -rum,
hvori der kan ske opsplitning af lægemidler, og at
institutionen skal have en tilknyttet læge, der er ansvarlig
for medicinskabe eller -rum. Herved sikres det, at ordningen er
patientsikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Bemyndigelsen vil videre kunne udmøntes
med krav om, at de enkelte institutioner under kriminalforsorgen
registrerer sig på en liste, hvis institutionen ønsker
at håndtere lægemidler efter den foreslåede
ordning om medicinskabe eller -rum. Listen vil skulle føres
og opdateres af kriminalforsorgen, og det forudsættes, at den
kan sendes inden for cirka en måned efter anmodning fra
Styrelsen for Patientsikkerhed. Det forventes umiddelbart, at
fremsendelse af listen vil være nødvendigt én
gang i de år, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed
fører planlagte, risikobaserede tilsyn med fængsler og
arresthuse. Listen vil bl.a. skulle anvendes til at planlægge
tilsynene. Det bemærkes, at Styrelsen for Patientsikkerhed
herudover kan føre reaktive tilsyn, der vil være
afhængige af modtagelse af bekymringshenvendelser eller af,
at Styrelsen for Patientsikkerhed på anden vis bliver
opmærksom på eventuelle problemer i konkrete
fængsler eller arresthuse. I forbindelse med eventuelle
reaktive tilsyn vil Styrelsen for Patientsikkerhed kunne få
oplysninger fra den enkelte institution under kriminalforsorgen om,
hvorvidt institutionen er omfattet af den foreslåede ordning
om medicinskabe eller -rum.
Krav til kriminalforsorgens rekvisition af
lægemidler til medicinskabe eller -rum vil kunne
medføre et behov for en mindre ændring af
bekendtgørelse nr. 1297 af 28. november 2019 om recepter og
dosisdispensering af lægemidler, der nærmere regulerer
medicinrekvisitioner.
Lægemiddelstyrelsen vil endvidere efter
den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte konkrete
regler for kriminalforsorgens institutioners mulighed for at kunne
fordele, opsplitte og udlevere
håndkøbslægemidler uden for et eventuelt
medicinskab, for så vidt angår de udleveringsgrupper,
der omfatter alle håndkøbslægemidler til
mennesker i detailhandlen og på apoteker, dog med undtagelse
af gasser til medicinsk brug. Det er i dag udleveringsgrupperne HF,
HX, HX18, HA og HA18, der er beskrevet i bekendtgørelse nr.
196 af 12. marts 2020 om udleveringsbestemmelser for
håndkøbslægemidler. Med bemyndigelsen vil
Lægemiddelstyrelsen også kunne fastsætte krav
til, at disse lægemidler ikke må opbevares i
medicinrummet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
afsnit 2.3 og bemærkningerne til § 1, nr. 1,
ovenfor.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2020.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1687 af 26. december
2017, ved § 2 i lov nr. 1554 af 18. december 2018 og senest
ved lov nr. 1436 af 17. december 2019, foretages følgende
ændringer: | | | | § 39.
Fremstilling, indførsel, udførsel, oplagring,
forhandling, fordeling, udlevering, opsplitning og emballering af
lægemidler må kun ske med tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen. | | | Stk. 2. - - - | | | Stk. 3. Reglen i
stk. 1 gælder ikke følgende: | | | 1-7) - - - | | | | | 1. I § 39, stk.
3, indsættes som nr.
8: | | | »8) Kriminalforsorgens institutioners
fordeling, opsplitning og udlevering af lægemidler, som
bruges i behandling af indsatte«. | | | | Stk. 4.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om den
håndtering af lægemidler, der er nævnt i stk. 3,
nr. 1-7. | | 2. I § 39, stk. 4, ændres »nr.
1-7« til: »nr. 1-8«. |
|