Fremsat den 28. april 2020 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en
rejsegarantifond
(Ændret tilbagebetalingsmodel i
forbindelse med udvidet dækningsområde for
Rejsegarantifonden i ekstraordinære situationer)
§ 1
I lov om en rejsegarantifond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 3. juli 2018, som ændret
ved lov nr. 326 af 31. marts 2020, foretages følgende
ændringer:
1. To
steder i § 7 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »rejseudbyderen«: »eller
formidleren for en udenlandsk rejsearrangør«.
2. I
§ 7 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 8« til: »stk. 10«.
3. To
steder i § 7 a, stk. 2,
indsættes efter »rejseudbyderen«: »eller
formidleren for en udenlandsk rejsearrangør«.
4. § 7 a,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Har erhvervsministeren i medfør af stk. 10 aktiveret
fondskassen for ekstraordinære situationer, skal
Rejsegarantifondens udbetalinger efter stk. 1 og 2 tilbagebetales
til Rejsegarantifonden af rejseudbyderne og formidlerne for
udenlandske rejsearrangører. To tredjedele heraf
fastsættes som et individuelt bidrag i forhold til den
enkelte rejseudbyders eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangørs træk på fondskassen efter stk. 1
og 2. En tredjedel af det udbetalte beløb tilbagebetales ved
kollektive bidrag efter stk. 8.«
5. I
§ 7 a indsættes efter stk. 6
som nye stykker:
»Stk. 7.
Erhvervsministeren fastsætter tilbagebetalingsperiode og
forrentning af skyldige beløb efter stk. 6.
Stk. 8. Det
kollektive bidrag skal betales som et formueopbyggende bidrag. Det
fastsættes af Rejsegarantifondens bestyrelse som en
procentdel af de enkelte rejseudbyderes eller formidlere for
udenlandske rejsearrangørers omsætning.
Rejsegarantifondens bestyrelse skal påse, at
fastsættelsen af den formueopbyggende bidragssats for den
kollektive del har den rette balance mellem tilbagebetalingsperiode
for et eventuelt statsligt lån, jf. § 7 b, og
rejseudbydernes og formidlerne for udenlandske
rejsearrangørers finansielle stilling i forhold til
muligheden for at sikre en effektiv rejsebranche i Danmark.
Fastsættelsen af bidraget godkendes af erhvervsministeren.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
påbegyndelsen af opkrævningen af det formueopbyggende
bidrag.«
Stk. 7-8 bliver herefter stk. 9-10.
6. I
§ 7 b, stk. 3, indsættes
efter »fra«: »rejseudbydernes eller formidlerne
for udenlandske rejsearrangørers individuelle bidrag
og«, og »stk. 6« ændres til »stk.
8«.
7. I
§ 7 c, stk. 1, indsættes
efter »rejseudbyderen«: »eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør«.
8. § 7 c,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Rejsegarantifondens krav mod rejseudbyderen eller formidleren for
en udenlandsk rejsearrangør, jf. stk. 1, nedbringes ved
betaling af individuelle bidrag til fonden og gennem
rejseudbyderens eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangørs andel af det samlede kollektive bidrag betalt
til fonden.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§ 3
Stk. 1. For
tilbagebetalinger til Rejsegarantifonden, der relaterer sig til
perioden for Udenrigsministeriets rejsevejledning frem til og med
den 13. april 2020, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 7 a, stk. 8, i lov om en Rejsegarantifond,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 3. juli 2018, som
ændret ved lov nr. 326 af 31. marts 2020, forbliver i kraft
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt
i medfør § 7 a, stk. 10, i lov om en rejsegarantifond,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2 Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den danske rejsebranche har været
ekstraordinært hårdt ramt af covid-19. Som konsekvens
af covid-19 frarådede Udenrigsministeriet rejser til
først Kina og Norditalien og siden alle
ikke-nødvendige rejser til resten af verden frem til og med
den 13. april 2020. Rejseudbyderne er efter lov om pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer forpligtet til at tilbagebetale de
rejsende for de rejser, der ikke kan gennemføres.
Den 26. marts 2020 vedtog et enigt Folketing
at udvide Rejsegarantifondens dækningsområde i
ekstraordinære situationer, jf. lov nr. 326 af 31. marts
2020. Lovændringen betød, at den rejsende kan få
beløb, der er betalt til rejseudbyderen eller formidleren
for en udenlandsk rejsearrangør for pakkerejsen, godtgjort
af Rejsegarantifonden, hvis rejsen er annulleret af rejseudbyderen
eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør eller
afbestilt af den rejsende som følge af ekstraordinære
situationer. Har rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør allerede tilbagebetalt den rejsende
beløbet for rejsen, kan rejseudbyderen eller formidleren for
en udenlandsk rejsearrangør få refunderet
beløbet af Rejsegarantifonden.
Samtidig blev der stillet en statsgaranti
på 1,5 mia. kr. til Rejsegarantifonden til brug for disse
godtgørelser. Tilbagebetalingen af den statslige garanti
bæres af branchen kollektivt. Efter lovens § 7 a, stk.
5, kan der, hvis det er nødvendigt for at kunne dække
Rejsegarantifondens forpligtelser efter § 7 a, stk. 1 og 2,
optages lån fra fondskassen for pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer. Tilbagebetalingskrav for et sådant
lån dækkes ligeledes kollektivt ved et formueopbyggende
bidrag. Efter lovens § 7 a, stk. 8, kan erhvervsministeren
bestemme, om fondskassen skal aktiveres og fastsætte regler
om, hvor lang en periode dækningen gælder for. Perioden
blev ved bekendtgørelse nr. 383 af 6. april 2020 fastsat til
at gælde for perioden omfattet af Udenrigsministeriets
rejsevejledning frem til og med den 13. april 2020.
Udenrigsministeriets rejsevejledning er
foreløbigt forlænget frem til og med den 10. maj 2020.
Der er på den baggrund mulighed for at forlænge
Rejsegarantifondens udvidede dækningsområde frem til og
med samme tidspunkt. Dette vil ske ved bekendtgørelse, jf.
lovens § 7 a, stk. 8.
På baggrund af erfaringerne med den
eksisterende ordning ønsker regeringen at justere modellen
for branchens kollektive tilbagebetaling af godtgørelser og
refusioner udbetalt af Rejsegarantifonden, således at
tilbagebetalingsmodellen fremover i højere grad afspejler
den enkelte rejseudbyders træk på fondskassen. Den nye
tilbagebetalingsmodel erstatter fremadrettet den kollektive
model.
For tilbagebetalinger til Rejsegarantifonden,
der relaterer sig til perioden for Udenrigsministeriets
rejsevejledning frem til og med den 13. april 2020, finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
2. Fondskassen for
ekstraordinære situationer
2.1. Gældende
ret
Med lov nr. 326 af 31. marts 2020 blev
Rejsegarantifondens dækningsområde udvidet, så
den også i ekstraordinære situationer som følge
af covid-19, vil kunne sikre rejsendes tilbagebetalingskrav for de
rejser, der er købt hos en rejseudbyder eller formidler for
en udenlandsk rejsearrangør, der er registreret i
Rejsegarantifonden og har tilsluttet sig den danske
rejsegarantiordning, og som er påvirket af de
ekstraordinære omstændigheder. Rejseselskaberne er
ifølge den eksisterende lovgivning forpligtet til at
tilbagebetale rejsende for de rejser, der ikke kan
gennemføres. Da mange rejseudbydere allerede har betalt
beløb til underleverandører, som de i den givne
situation har svært ved at få tilbagebetalt, vil et
stort tilbagebetalingskrav fra de rejsende kunne bidrage til et
stort omfang af konkurser i rejsebranchen. Det følger af den
gældende lov, at såfremt en rejsende har indgået
en aftale om en pakkerejse, kan den rejsende få beløb,
der er betalt til rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør for pakkerejsen, godtgjort af
Rejsegarantifonden, hvis pakkerejsen er annulleret af
rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør eller afbestilt af den rejsende som
følge af ekstraordinære situationer, der
påvirker væsentlige dele af rejsebranchen.
Godtgørelse forudsætter, at erhvervsministeren har
bestemt, at fondskassen for ekstraordinære situationer skal
aktiveres, og ydes efter nærmere regler. Har rejseudbyderen
eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør allerede
tilbagebetalt den rejsende, kan rejseudbyderen få refunderet
beløbet af Rejsegarantifonden. Det er en forudsætning,
for at kunne få refunderet beløb, at rejseudbyderen
eller formidleren for en udenlandske rejsearrangør er
registreret i Rejsegarantifonden og har valgt bruge den danske
rejsegarantifond. For at sikre, at rejseudbyderne og formidlerne
for udenlandske rejsearrangører har den fornødne
likviditet til at kunne tilbagebetale de rejsende, kan de
søge refusion i fonden for deres faktiske omkostninger, jf.
bekendtgørelse nr. 472 af 21. april 2020. Hvordan de
faktiske omkostninger skal opgøres, vil blive
præciseret i en vejledning, som skal godkendes af
Rejsegarantifondens bestyrelse. Formålet med loven er
således at sikre, at de rejsende får de penge tilbage,
som de har en ret til i henhold til lovgivningen. Derudover har
loven til formål at understøtte den fortsatte drift
hos de danske rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører og på den måde søge at
undgå en konkursbølge i branchen. Tilbagebetalingen af
det beløb, som Rejsegarantifonden har udbetalt efter
ordningen, bæres kollektivt af branchen, jf.
bemærkningerne til lovens § 7 c stk. 2, jf.
Folketingstidende 2019-2020, tillæg A, side 8.
Det følger af loven, at det udvidede
dækningsområde også kan sættes i kraft
fremover, såfremt der måtte indtræffe
ekstraordinære omstændigheder, der har lignende
konsekvenser for rejsebranchen. I sådanne tilfælde kan
det være andre rejseudbydere, der kan drage nytte af
ordningen, end dem, der primært drager nytte af den
nuværende mulighed for dækning.
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med den gældende ordning blev der
stillet en statsgaranti på 1,5 mia. kr. over for
Rejsegarantifonden til dækning af Rejsegarantifondens
tilbagebetalinger til de rejsende og refusioner til rejseudbyderne.
Tilbagebetalingen skal ifølge den gældende lovgivning
bæres kollektivt af branchen.
Med forslaget indføres en model,
hvorefter tilbagebetalingskravet opdeles i hhv. en individuel del,
som udgør to tredjedele, og en kollektiv del, der
udgør en tredjedel. Statsgarantien på 1,5 mia. kr. er
uændret.
Hensigten med den forslåede model er at
opnå en bedre balance ved at indføre en model, der i
højere grad afspejler den enkelte rejseudbyders eller
formidler for udenlandske rejsearrangørers træk
på statsgarantien, samtidig med, at der bibeholdes en mindre
kollektiv tilbagebetaling.
Med den foreslåede model skal udbydere
af pakkerejser og formidlere for udenlandske
rejsearrangører, der er registreret i Rejsegarantifonden og
har tilsluttet sig den danske rejsegarantiordning, individuelt
tilbagebetale to tredjedele af de godtgørelser og
refusioner, der er udbetalt efter lovens § 7 a, stk. 1 og 2,
vedrørende den pågældende rejseudbyders
pakkerejser. Den resterende tredjedel opkræves kollektivt hos
branchen efter omsætning.
Den kollektive del administreres som hidtil
efter den gældende ordning med den forskel, at det kun er en
tredjedel af tabet, der opkræves kollektivt efter
omsætning.
Den individuelle del af tilbagebetalingen skal
sikre, at tilbagebetalingen afspejler den enkelte rejseudbyders
træk på statsgarantien. Der er nogle rejseudbydere, som
bliver ramt uforholdsmæssigt hårdt, hvis de skulle have
gennemført mange rejser i netop den periode, som
dækningen i første omgang omfatter. Af den grund
foreslås det, at den kollektive del af tilbagebetalingen
delvis bevares, da det er Erhvervsministeriets vurdering, at det
vil være en uforholdsmæssig stor byrde at
pålægge hele tilbagebetalingen på de
rejseudbydere, som har anvendt refusionsordningen. Endvidere ville
Rejsegarantifonden skulle dække de pågældende
pakkerejser i tilfælde af, at rejseudbyderne eller
formidlerne for udenlandske rejsearrangører i stedet
går konkurs. Disse omkostninger dækkes som følge
af konstruktionen i Rejsegarantifonden under alle
omstændigheder kollektivt af branchen, hvis de stillede
garantier ikke er tilstrækkelige. Ordningen med fondskassen
for ekstraordinære situationer er tænkt som en
permanent ordning, som hele branchen potentielt kan drage nytte af.
Hvis der opstår tilsvarende alvorlige situationer i
fremtiden, vil hele branchen også være omfattet af den
sikring, som ordningen giver, hvilket taler for, at
tilbagebetalingen til dels skal bæres af branchen
kollektivt.
Med lovforslaget præciseres det, at
loven også gælder for formidlere for udenlandske
rejsearrangører, der har tilsluttet sig den danske
rejsegarantifond og stillet garanti. Disse kan på lige fod
med rejseudbydere, der på tilsvarende vis har tilsluttet sig
den danske rejsegarantifond og stillet garanti, få refunderet
beløb for de faktiske omkostninger, i det omfang formidlerne
har tilbagebetalt de rejsende for en pakkerejse. Formidlere for
udenlandske rejsearrangører er således omfattet af
ordningen, at loven er administreret i overensstemmelse hermed.
For tilbagebetalinger til Rejsegarantifonden,
der relaterer sig til perioden for Udenrigsministeriets
rejsevejledning frem til og med den 13. april 2020, finder de
hidtil gældende regler anvendelse. Refusioner og
godtgørelser efter den gældende § 7 a, stk. 1 og
2, vil for så vidt angår perioden til og med den 13.
april 2020 blive afdraget efter gældende regler, dvs. med
kollektiv tilbagebetaling. Ansøgninger efter den
første periode skal færdigbehandles, inden man
behandler ansøgninger for en ny periode.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for stat, kommune og
regioner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige. Loven
regulerer alene økonomiske mellemværender og
administrationen heraf mellem Rejsegarantifonden og danske
rejseudbydere. Den foreslåede ordning indeholdes i den ydede
statsgaranti på 1, 5 mia. kr.
4. Administrative
konsekvenser for borgere
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Da rejseudbyderne med forslaget fremover skal
tilbagebetale godtgørelser og refusioner delvist individuelt
og delvist kollektivt, medfører forslaget øgede
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Den eksisterende garantiordning er godkendt af
Europa-Kommissionen i henhold til statsstøttereglerne. Det
vurderes, at den nye ordning er inden for rammerne af den
eksisterende statsstøtte godkendelse, da der ikke
ændres på tilbagebetalingen af statsgarantien.
Kommissionen vil blive informeret om ændringerne.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da der er et akut behov
for at vedtage de tiltag, som lovforslaget indeholder. Under hensyn
til, at lovforslaget - som det fremgår af
fremsættelsestalen - ønskes hastebehandlet, er
lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har ikke økonomiske
eller implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Loven regulerer alene økonomiske mellemværender og
administrationen heraf mellem Rejsegarantifonden og danske
rejseudbydere. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Da rejseudbyderne med forslaget fremover
skal tilbagebetale godtgørelser og refusioner delvist
individuelt og delvist kollektivt, medfører forslaget
øgede administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Forslaget har positive administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet rejseudbyderen fortsat via
Rejsegarantifonden vil kunne få refunderet de penge, som
branchen skal tilbagebetale danskerne som følge af
annullerede eller afbestilte rejser i forbindelse med
ekstraordinære omstændigheder. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU- retten | Ingen | Ingen | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet regulering/Overimplementering af
EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af den gældende §
7 a, stk. 1, 1. pkt., at har en rejsende indgået en aftale om
en pakkerejse, jf. § 2 a, kan den rejsende få
beløb, der er betalt til rejseudbyderen for pakkerejsen,
godtgjort af Rejsegarantifonden, hvis pakkerejsen er annulleret af
rejseudbyderen eller afbestilt af den rejsende som følge af
ekstraordinære situationer, der påvirker
væsentlige dele af rejsebranchen. Godtgørelse efter 1.
pkt. forudsætter, at erhvervsministeren efter stk. 8 har
bestemt, at fondskassen for ekstraordinære situationer skal
aktiveres, og ydes efter nærmere regler fastsat efter stk.
8.
Med den foreslåede bestemmelse
præciseres det, at rejsende også kan få
beløb, der er betalt til en formidler for en udenlandsk
rejsearrangør, godtgjort af Rejsegarantifonden, hvis
pakkerejsen er annulleret af formidleren eller den rejsende som
følge af ekstraordinære omstændigheder, der
påvirker væsentlige dele af rejsebranchen. Formidlere
for udenlandske rejsearrangører har hele tiden været
omfattet af ordningen, som er administreret i overensstemmelse
hermed, men det har ikke fremgået eksplicit af § 7 a,
stk. 1. Det fremgår nu klart af loven, at formidlere af
udenlandske rejsearrangører også kan trække
på statsgarantien på lige fod med rejseudbyderne.
Til nr. 2
Det følger af den gældende §
7 a, stk. 1, 2. pkt., at godtgørelse efter 1. pkt.
forudsætter, at erhvervsministeren efter § 7 a, stk. 8
har bestemt, at fondskassen for ekstraordinære situationer
skal aktiveres, og ydes efter nærmere regler fastsat efter
stk. 8.
Med lovforslaget indføres nye stykker i
§ 7 a, som indebærer, at § 7 a, stk. 8,
ændres til § 7 a, stk. 10. Der er er således tale
om en konsekvensrettelse.
Til nr. 3
Det følger af den gældende §
7 a, stk. 2, at har rejseudbyderen allerede tilbagebetalt den
rejsende beløb som nævnt i stk. 1, kan rejseudbyderen
få refunderet beløbet af Rejsegarantifonden.
Med den foreslåede bestemmelse
præciseres det, at en formidler for en udenlandsk
rejsearrangør, der har tilbagebetalt beløb som
nævnt i stk. 1, kan få beløbet refunderet af
Rejsegarantifonden. Det er således formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør, der vil få refunderet
beløbet af Rejsegarantifonden, og ikke den rejsende, idet
formidleren allerede har tilbagebetalt beløbet. Formidlere
for udenlandske rejsearrangører har hele tiden været
omfattet af ordningen, som er administreret i overensstemmelse
hermed, men det har ikke fremgået eksplicit af § 7 a,
stk. 2. Det fremgår nu klart af loven, at formidlere af
udenlandske rejsearrangører også kan trække
på statsgarantien på lige fod med rejseudbyderne.
Til nr. 4
Det følger af den gældende §
7 a, stk. 6, at såfremt erhvervsministeren i medfør af
§ 7 a, stk. 8, har aktiveret fondskassen for
ekstraordinære situationer, skal Rejsegarantifondens
bestyrelse beslutte, at rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører skal betale et formueopbyggende bidrag.
Bidraget fastsættes af Rejsegarantifondens bestyrelse som en
procentdel af de enkelte rejseudbyderes eller formidlere for
udenlandske rejsearrangørers omsætning.
Rejsegarantifondens bestyrelse skal
påse, at fastsættelsen af den formueopbyggende
bidragssats har den rette balance mellem tilbagebetalingsperioden
for et eventuelt statsligt lån, jf. § 7 b, og
rejseudbydernes og formidlere for udenlandske
rejsearrangørers finansielle stilling i forhold til
muligheden for at sikre en effektiv rejsebranche i Danmark.
Fastsættelsen af bidraget godkendes af erhvervsministeren.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
påbegyndelsen af opkrævningen af det formueopbyggende
bidrag.
Med den foreslåede ændring af
stk. 6, fastsættes det, at
såfremt erhvervsministeren i medfør af stk. 10 har
aktiveret fondskassen for ekstraordinære situationer, skal
Rejsegarantifondens udbetalinger efter stk. 1 og 2 tilbagebetales
til Rejsegarantifonden af rejseudbyderne og formidlerne for de
udenlandske rejsearrangører. To tredjedele heraf
fastsættes som et individuelt bidrag i forhold til den
enkelte rejseudbyder eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangørs godtgørelse og refusion efter stk. 1
og 2. En tredjedel af det udbetalte beløb tilbagebetales ved
kollektive bidrag efter stk. 8.
Med bestemmelsen indføres således
en model, hvorefter tilbagebetalingskravet opdeles i hhv. en
individuel del, som udgør to tredjedele, og en kollektiv
del, der udgør en tredjedel.
Med den foreslåede bestemmelse, skal
rejseudbydere eller formidlere for udenlandske
rejsearrangører, der er registreret i Rejsegarantifonden og
har tilsluttet sig den danske rejsegarantiordning, individuelt
tilbagebetale to tredjedele af de godtgørelser og
refusioner, der er udbetalt efter lovens § 7 a, stk. 1 og 2,
vedrørende den pågældende rejseudbyders eller
formidler for udenlandske rejsearrangørers pakkerejser. Den
resterende tredjedel opkræves kollektivt hos branchen efter
omsætning.
Den kollektive del administreres som hidtil
efter den gældende ordning med den forskel, at det kun er en
tredjedel af tabet, der opkræves kollektivt efter
omsætning.
Til nr. 5
Som følge af forslagets § 1, nr. 1
om ændring af, hvordan tilbagebetalingen fordeles, er det
nødvendigt at fastsætte regler om, hvorledes
tilbagebetalingen skal finde sted. På den baggrund
foreslås to nye stykker i § 7 a, stk. 6.
Det foreslås i stk. 7, at
erhvervsministeren fastsætter tilbagebetalingsperiode og
forrentning af skyldige godtgørelser, jf. stk. 6. Hvor
§ 7 b, stk. 2, fastsætter lånebetingelserne mellem
Rejsegarantifonden og staten, så giver bestemmelsen i stk. 7
erhvervsministeren adgang til at fastsætte
lånebetingelser for både kollektiv og individuel
gæld fra rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske
rejsearrangører til Rejsegarantifonden. På den vis
sikres det, at Rejsegarantifonden kan opkræve renter til brug
for at betale renter til Staten. Erhvervsministeren bemyndiges til
at fastsætte dette gennem en bekendtgørelse, og der
vurderes ikke at være anledning til at afvige fra
lånebetingelserne mellem fonden og Staten, det vil sige dem,
som er tiltrådt af EU-Kommissionen. Afdrag og forrentning kan
ske årligt ved udgangen af året.
Det foreslås i stk.
8, at det kollektive bidrag skal betales som et
formueopbyggende bidrag. Bidraget fastsættes af
Rejsegarantifondens bestyrelse som en procentdel af de enkelte
rejseudbyderes eller formidlere for udenlandske
rejsearrangørers omsætning.
Rejsegarantifondens bestyrelse skal
påse, at fastsættelsen af den formueopbyggende
bidragssats for den kollektive del har den rette balance mellem
tilbagebetalingsperiode for et eventuelt statsligt lån, jf.
§ 7 b, og rejseudbydernes og formidlere for udenlandske
rejsearrangørers finansielle stilling i forhold til
muligheden for at sikre en effektiv rejsebranche i Danmark.
Fastsættelsen af bidraget godkendes af
erhvervsministeren. Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet
for påbegyndelsen af opkrævningen af det
formueopbyggende bidrag.
Den kollektive del af tilbagebetalingen
administreres som hidtil med den forskel, at det kun er en
tredjedel af tabet, der opkræves kollektivt efter
omsætning.
Til nr. 6
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 7 b, stk. 3, at Rejsegarantifondens
tilbagebetaling efter stk. 2 skal ske med midler fra det
formueopbyggende bidrag fastsat i medfør af § 7 a, stk.
6.
Med den foreslåede bestemmelse
fastslås det, at tilbagebetalingen også skal ske ift.
rejseudbyderens eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangørs individuelle bidrag. Der er således
tale om en konsekvensrettelse, som følge af, at
rejseudbyderne efter den foreslåede § 7 b, stk. 6,
også skal betale et individuelt bidrag.
Det følger derudover af forslaget til
§ 1, nr. 5, at det formueopbyggende bidrag fastsættes i
stk. 8 og ikke i stk. 6. Der er således tale om en
konsekvensrettelse.
Til nr. 7
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 7 c, stk. 1, at Rejsegarantifonden
indtræder i den rejsendes oprindelige krav rejseudbyderen i
tilfælde, hvor der er ydet godtgørelse og refusion i
medfør af § 7 a, stk. 1 og 2.
Med den foreslåede bestemmelse
præciseres det, at Rejsegarantifonden også
indtræder i den rejsendes krav mod formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør, hvor der er ydet
godtgørelse og refusion i medfør af § 7 a, stk.
1 og 2. Bestemmelsen skal sikre, at rejseudbydere og formidlere for
udenlandske rejsearrangører, der har draget nytte af
ordningen, ikke efterfølgende iværksætter tiltag
til at undgå eller reducere deres betaling af det
formueopbyggende bidrag. Det skal således ikke være
muligt, at Rejsegarantifonden godtgør en rejseudbyders eller
en formidler for en udenlandsk rejsearrangørs kunder for
annullerede eller afbestilte pakkerejser, hvorefter rejseudbyderen
eller formidleren ikke bidrager til betalingen af fondens
udlæg, f.eks. ved at rejseudbyderen tilslutter sig en anden
garantiordning endogså indtræder i den danske.
Til nr. 8
Det følger af den gældende §
7 c, stk. 1, at Rejsegarantifonden indtræder i den rejsendes
oprindelige krav mod rejseudbyderen i tilfælde, hvor der er
ydet godtgørelser og refusioner i medfør af § 7
a, stk. 1 og 2.
Derudover følger det af den
gældende § 7 c, stk. 2, at Rejsegarantifondens krav mod
rejseudbyderen nedbringes forholdsmæssigt, i takt med at
fonden modtager formueopbyggende bidrag til finansiering af
godtgørelser. Det følger af den gældende
bestemmelse, at Rejsegarantifondens krav mod den enkelte
rejseudbyder eller formidler for en udenlandsk rejsearrangør
reduceres procentvis, svarende til det samlede formueopbyggende
bidrag rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske
rejsearrangører har betalt i et givent år i forhold
til det samlede krav mod rejseudbyderne.
Har rejseudbyderne tilsammen bidraget med
f.eks. 10 pct. af det samlede krav i et år, vil kravet mod
den individuelle rejseudbyder eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangør ligeledes blive reduceret med 10 pct., uanset
at de individuelle rejseudbydere eller formidlere for udenlandske
rejsearrangørers faktiske betaling af formueopbyggende
bidrag.
Som følge af den foreslåede
model, hvorefter tilbagebetalingskravet opdeles i hhv. en
individuel del, som udgør to tredjedele, og en kollektiv
del, der udgør en tredjedel, foreslås det, at
Rejsegarantifondens krav mod rejseudbyderen i den forbindelse
nedbringes ved betaling af både det individuelle bidrag til
fonden og gennem rejseudbyderens andel af det kollektive bidrag
betalt til fonden.
Den foreslåede ændring vil skabe
en ny incitamentsstruktur for rejseudbydere og formidlere for
udenlandske rejsearrangører, når
tilbagebetalingsmodellen indeholder både en individuel og en
kollektiv del. Samtidig kommer de rejseudbydere, som ikke selv,
eller kun i begrænset omfang, trækker på
garantien, til at hæfte for en mindre andel af
tilbagebetalingen. Tilbagebetalingsmodellen vil fortsat være
med til at afbøde konkurser i rejsebranchen og sikre, at de
rejsende får godtgjort deres aflyste rejser.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende, da der ønskes så tidlig en
ikrafttræden, som Folketingsbehandlingen muliggør.
Da Udenrigsministeriet har forlænget
rejsevejledningen, der fraråder ikke-nødvendige rejser
til resten af verden, fra og med den 14. april til og med den 10.
maj 2020, er det nødvendigt hurtigst muligt at
forlænge rejsebranchens mulighed for at søge om
godtgørelser og refusioner efter § 7 a, stk. 1 og 2.
Det skal til for at sikre likviditeten blandt rejseudbydere og
formidlere for udenlandske rejsearrangører.
Da erhvervsministeren ved
bekendtgørelse kan forlænge perioden for ordningen,
jf. § 7 a, stk. 10, og da tilbagebetalinger for den
forlængede periode skal ske som foreslået ved § 1
nr. 2, er det nødvendigt, at loven træder i kraft
så tidligt som Folketingsbehandlingen muliggør.
Det foreslås i stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom.
Da Udenrigsministeriet har forlænget
rejsevejledningen, der fraråder ikke-nødvendige rejser
til resten af verden, fra og med den 14. april til og med den 10.
maj 2020, er det nødvendigt hurtigst muligt at
forlænge rejsebranchens mulighed for at søge om
godtgørelser og refusioner efter § 7 a, stk. 1 og
2.
Da erhvervsministeren ved
bekendtgørelse kan forlænge perioden for ordningen,
jf. § 7 a, stk. 10, og da tilbagebetalinger for den
forlængede periode skal ske som foreslået ved § 1
nr. 2, er det nødvendigt, at lovforslaget stadfæstes
straks efter dets vedtagelse. Dette er særdeles
påtrængende, da det skal sikres, at den nye
bekendtgørelse, der forlænger tidsperioden, hvormed
rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører
kan få refusioner, udstedet med hjemmel i denne lov. Det skal
til for at sikre likviditeten blandt rejseudbydere og formidlere
for udenlandske rejsearrangører.
§
3
Det følger af bestemmelsen, at for
tilbagebetalinger til Rejsegarantifonden, der relaterer sig til
perioden for Udenrigsministeriets rejsevejledning frem til og med
den 13. april 2020, finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Det betyder, at den gældende § 7 a, stk. 6,
fortsat vil gælde for tilbagebetalinger til fonden for
refusioner og godtgørelser, der er relateret til denne
periode.
Det bemærkes, at formidlere for
udenlandske rejsearrangører hele tiden har været
omfattet af ordningen, som er administreret i overensstemmelse
hermed, men det har ikke fremgået eksplicit af § 7 a,
stk. 1. Det fremgår nu klart af loven, at formidlere af
udenlandske rejsearrangører også kan trække
på statsgarantien på lige fod med rejseudbyderne.
Det følger videre, at regler fastsat i
medfør af § 7 a, stk. 8, i lov om en Rejsegarantifond,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 3. juli 2018, som
ændret ved lov nr. 326 af 31. marts 2020, forbliver i kraft
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt
i medfør § 7 a, stk. 10, i lov om en rejsegarantifond,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens gyldighed
for Grønland og Færøerne.
Det følger af lov en Rejsegarantifond,
at loven ikke gælder for Grønland og
Færøerne, men kan sættes i kraft ved kongelig
anordning.
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Grønland, men at den ved kongelig anordning
helt eller delvist kan sættes i kraft på
Grønland med de ændringer som de grønlandske
forhold tilsiger.
Færøerne har pr. 1. januar 2010
overtaget formueretten for Færøerne. Loven kan derfor
ikke sættes i kraft for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | § 7 a.
Har en rejsende indgået en aftale om en pakkerejse, jf.
§ 2 a, kan den rejsende få beløb, der er betalt
til rejseudbyderen for pakkerejsen, godtgjort af
Rejsegarantifonden, hvis pakkerejsen er annulleret af
rejseudbyderen eller afbestilt af den rejsende som følge af
ekstraordinære situationer, der påvirker
væsentlige dele af rejsebranchen. Godtgørelse efter 1.
pkt. forudsætter, at erhvervsministeren efter stk. 8 har
bestemt, at fondskassen for ekstraordinære situationer skal
aktiveres, og ydes efter nærmere regler fastsat efter stk.
8. | | 1. To steder i
§ 7 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »rejseudbyderen«: »eller
formidleren for en udenlandsk rejsearrangør«. | | 2. I § 7 a, stk. 1, 2. pkt., ændres
»stk. 8« til: »stk. 10«. | Stk. 2.
Har rejseudbyderen allerede tilbagebetalt den rejsende
beløb som nævnt i stk. 1, kan rejseudbyderen få
refunderet beløbet af Rejsegarantifonden. | | 3. To steder i
§ 7 a, stk. 2, indsættes
efter »rejseudbyderen«: »eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør«. | Stk. 3-5. . .
. | | | | | 4. § 7 a, stk. 6, affattes
således: | Stk. 6.
Har erhvervsministeren i medfør af stk. 8 aktiveret
fondkassen for ekstraordinære situationer, skal
Rejsegarantifondens bestyrelse beslutte, at rejseudbydere og
formidlere for udenlandske rejsearrangører skal betale et
formueopbyggende bidrag. Bidraget fastsættes af
Rejsegarantifondens bestyrelse som en procentdel af de enkelte
rejseudbyderes eller formidlere for udenlandske
rejsearrangørers omsætning. Rejsegarantifondens
bestyrelse skal påse, at fastsættelsen af den
formueopbyggende bidragssats har den rette balance mellem
tilbagebetalingsperioden for et eventuelt statsligt lån, jf.
§ 7 b, og rejseudbydernes og formidlere for udenlandske
rejsearrangørers finansielle stilling i forhold til
muligheden for at sikre en effektiv rejsebranche i Danmark.
Fastsættelsen af bidraget godkendes af erhvervsministeren.
Erhvervsministeren fastsætter tidpsunktet for
påbegyndelsen af opkrævningen af det formueopbyggende
bidrag. | | »Stk. 6.
Har erhvervsministeren i medfør af stk. 10 aktiveret
fondskassen for ekstraordinære situationer, skal
Rejsegarantifondens udbetalinger efter stk. 1 og 2 tilbagebetales
til Rejsegarantifonden af rejseudbyderne og formidlerne for
udenlandske rejsearrangører. To tredjedele heraf
fastsættes som et individuelt bidrag i forhold til den
enkelte rejseudbyders eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangørs træk på fondskassen efter stk. 1
og 2. En tredjedel af det udbetalte beløb tilbagebetales ved
kollektive bidrag efter stk. 8.« | | | 5. I § 7 a indsættes efter stk. 6 som
nye stykker: | | | »Stk. 7.
Erhvervsministeren fastsætter tilbagebetalingsperiode og
forrentning af skyldige beløb efter stk. 6. | | | Stk. 8. Det
kollektive bidrag skal betales som et formueopbyggende bidrag. Det
fastsættes af Rejsegarantifondens bestyrelse som en
procentdel af de enkelte rejseudbyderes eller formidlere for
udenlandske rejsearrangørers omsætning.
Rejsegarantifondens bestyrelse skal påse, at
fastsættelsen af den formueopbyggende bidragssats for den
kollektive del har den rette balance mellem tilbagebetalingsperiode
for et eventuelt statsligt lån, jf. § 7 b, og
rejseudbydernes og formidlerne for udenlandske
rejsearrangørers finansielle stilling i forhold til
muligheden for at sikre en effektiv rejsebranche i Danmark.
Fastsættelsen af bidraget godkendes af erhvervsministeren.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
påbegyndelsen af opkrævningen af det formueopbyggende
bidrag.« | | | | Stk. 7-8. . .
. | | Stk. 7-8 bliver herefter stk.
9-10. | | | | § 7 b. .
. . | | | Stk. 2. . .
. | | | Stk. 3.
Rejsegarantifondens tilbagebetaling efter stk. 2 skal ske med
midler fra det formueopbyggende bidrag fastsat i medfør
§ 7 a, stk. 6. | | 6. I § 7 b, stk. 3, indsættes efter
»fra«: »rejseudbydernes eller formidlerne for
udenlandske rejsearrangørers individuelle bidrag og«,
og »stk. 6« ændres til »stk. 8« | Stk. 4-5. . .
. | | | | | | § 7 c.
Rejsegarantifonden indtræder i den rejsendes
oprindelige krav mod rejseudbyderen i tilfælde, hvor der er
ydet godtgørelse og refusion i medfør af § 7 a,
stk. 1 og 2. | | 7. I § 7 c, stk. 1, indsættes efter
»rejseudbyderen«: »eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør«. | | | 8. § 7 c, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Rejsegarantifondens krav mod rejseudbyderen, jf. stk. 1,
nedbringes forholdsmæssigt, i takt med at fonden modtager
formueopbyggende bidrag til finansiering af
godtgørelser. | | »Stk. 2.
Rejsegarantifondens krav mod rejseudbyderen eller formidleren for
en udenlandsk rejsearrangør, jf. stk. 1, nedbringes ved
betaling af individuelle bidrag til fonden og gennem
rejseudbyderens eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangørs andel af det samlede kollektive bidrag betalt
til fonden.« | Stk. 3-5. . .
. | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende. | | | Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. | | | | | | § 3 | | | Stk. 1. For
tilbagebetalinger til Rejsegarantifonden, der relaterer sig til
perioden for Udenrigsministeriets rejsevejledning frem til og med
den 13. april 2020, finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af § 7 a, stk. 8, i lov om en
Rejsegarantifond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 3. juli
2018, som ændret ved lov nr. 326 af 31. marts 2020, forbliver
i kraft indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør § 7 a, stk. 10, i lov om en
rejsegarantifond, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2. | | | | | | § 4 | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne, jf.
dog stk. 2. | | | Stk. 2. Loven
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. |
|