Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 13. maj 2020
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 12
ændringsforslag til lovforslaget
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker
sig, at en voucherordning ikke er en tilfredsstillende
løsning for borgerne. Herunder noteres det, at selv om
Europa-Kommissionen har præciseret, at det inden for
EU-lovgivningen er tilladt at tilbyde forbrugerne en voucher, dog
understreget af, at nationale tiltag skal udformes i
overensstemmelse med EU-retten, så findes det ikke
ønskværdigt, da det giver forbrugerne usikkerhed om
deres rettigheder, som yderligere kan betyde, at forbrugerne bliver
mere usikre og tilbageholdende med at handle.
Det bemærkes herudover, at også
Forbrugerrådet Tænk er stærk kritisk over for en
voucherordning: »Mange forbrugere er presset hårdt i
den nuværende situation, og ens økonomi kan se ganske
anderledes ud og påvirke ens muligheder for at rejse.
Selvfølgelig skal man kunne stole på, at de
rettigheder man havde, da man bestilte sin rejse, også
gælder, når krisen rammer, og tingene går galt.
Det er netop derfor, at vi har vores lovsikrede rettigheder,
udtaler formand Anja Philip i artiklen »Danmark går til
EU: Slut med penge tilbage for aflyst pakkerejse«, dr.dk, den
12. maj 2020.
Mange familier i Danmark har sparet op for
at holde en sommerferie sammen, og her betyder en voucherordning,
at deres opsparede midler beslaglægges inden for et givet
rejseområde. Det finder Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti ikke hensigtsmæssigt.
Med de kommentarer vil Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti dog fortsat
stemme for lovforslaget med respekt for den politiske aftale og de
dertilhørende gode elementer, som er drøftet ved
førstebehandlingen.
5) Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 2 ændres »I« til:
»To steder i«.
[Lovteknisk korrektion]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7 a, stk. 5, 2. pkt., indsættes efter »stk. 1 og
2«: », og § 7 d, stk.1«.«
[Konsekvensrettelse]
3) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 7 a, stk. 6,
ændres i 2. pkt. »To
tredjedele heraf« til: »Tilbagebetalingen«, og
3. pkt. udgår.
[Ændring af
tilbagebetalingsmodel]
4) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 7 a udgår
stk. 8, og i rykningsbeskrivelsen
ændres »9-10« til: »8 og 9«.
[Ændring af
tilbagebetalingsmodel]
5)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»02. I §
7 a, stk. 7, der bliver stk. 8, indsættes efter
»stk. 1 og 2 og«: »§ 7 d, stk. 1, og
«, og efter »i medfør af stk. 2«
indsættes: »og § 7 d, stk. 1«.
03 I
§ 7 b, stk. 1, indsættes
efter »§ 7 a«: »og § 7 d, stk.
1«.«
[Konsekvensrettelser]
6) Nr. 6
affattes således:
»6. § 7 b, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Rejsegarantifondens tilbagebetaling efter stk. 2 skal ske med
midler fra de individuelle bidrag fra rejseudbyderne eller
formidlerne for udenlandske rejsearrangører fastsat i
medfør af § 7 a, stk. 7, og § 7 d, stk.
5.««
[Ændring af
tilbagebetalingsmodel og konsekvensrettelse]
7)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
7 b, stk. 4 og 5,
indsættes efter »stk. 1 og 2, og«: »§
7 d, stk. 1, og«.«
[Konsekvensrettelse]
8) Nr. 7
affattes således:
»7. I § 7
c, stk. 1, indsættes efter
»rejseudbyderen«: »eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør«, og efter »stk. 1 og
2« indsættes: », og § 7 d, stk.
1«.«
[Konsekvensrettelse]
9) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 7 c, stk. 2,
udgår »og gennem rejseudbyderens eller formidleren for
en udenlandsk rejsearrangørs andel af det samlede kollektive
bidrag betalt til fonden«.
[Ændring af
tilbagebetalingsmodel]
10)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»05. Efter § 7 c
indsættes:
Ȥ 7 d. I det omfang en
rejseudbyder eller en formidler for en udenlandsk
rejsearrangør har afbrudt en pakkerejse, jf. § 2 a, som
følge af ekstraordinære situationer, der
påvirker væsentlige dele af branchen, og rejseudbyderen
eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør efter lov
om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer er forpligtet til
helt eller delvis at yde den rejsende et forholdsmæssigt
afslag i prisen for den afbrudte rejse og for rejseudbyderens
ekstraomkostninger til hjemtransport, kan rejseudbyderen eller
formidleren for en udenlandsk rejsearrangør få
refunderet beløbet af Rejsegarantifonden.
Stk. 2.
Rejsegarantifonden kan af enhver forlange oplysninger, som
skønnes nødvendige for at sikre dokumentation for
refusion efter stk. 1 for afbrudte pakkerejser.
Stk. 3.
Godtgørelse efter stk. 1 sker ved træk fra fondskassen
for ekstraordinære situationer.
Stk. 4.
Godtgørelse efter stk. 1 kan ydes i de perioder, hvor
erhvervsministeren har aktiveret fonden for ekstraordinære
situationer i medfør af § 7 a, stk. 9.
Stk. 5.
Rejsegarantifondens udbetalinger efter stk. 1 tilbagebetales til
Rejsegarantifonden af rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske
rejsearrangører. Tilbagebetalingen fastsættes som et
individuelt bidrag i forhold til den enkelte rejseudbyders eller
formidler for en udenlandsk rejsearrangørs træk
på fondskassen efter stk. 1.
§ 7 e. Rejsegarantifonden
indtræder, i det omfang den har ydet dækning i henhold
til § 7 a, stk. 1 og 2, og § 7 d, i rejseudbyderens eller
formidleren for en udenlandsk rejsearrangørs krav mod dennes
forsikringsselskab, såfremt rejseudbyderen eller formidleren
for den udenlandske rejsearrangør har tegnet en udvidet
ansvarsforsikring. Dette gælder Rejsegarantifondens
dækning i henhold til § 7 a, stk. 1 og 2, for samtlige
perioder, erhvervsministeren har bestemt at fondskassen for
ekstraordinære situationer skal aktiveres, jf. § 7 a,
stk. 9.
Stk. 2. I
forbindelse med ansøgninger om godtgørelse eller
refusion i henhold til § 7 a, stk. 1 og 2, eller § 7 d
skal rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører oplyse om eventuelle forsikringer, og
såfremt rejsearrangøren eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør har en udvidet ansvarsforsikring,
vedlægge forsikringen.
Stk. 3.
Rejsegarantifonden kan af enhver forlange alle oplysninger, som
skønnes nødvendige for at sikre dokumentation for
krav mod forsikringsselskaber efter stk. 1.
Stk. 4. I det
omfang Rejsegarantifonden får udbetalt dækning fra
forsikringsselskaber i medfør af stk. 1, udgør den
udbetalte forsikringsdækning et individuelt bidrag til at
nedbringe Rejsegarantifondens krav imod den enkelte rejseudbyder
eller formidler for en udenlandsk rejsearrangør, jf. §
7 c, stk. 2.««
[Dækning af afbrudte rejser
og præcisering af forsikringsselskabers dækning]
Til § 3
11) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»For tilbagebetalinger til
Rejsegarantifonden, der relaterer sig til udbetalinger efter §
7 d, stk. 1, i lov om en rejsegarantifond som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 05, finder reglerne i § 7 d, stk. 5, i lov
om en rejsegarantifond som affattet ved denne lovs § 1, nr.
05, anvendelse.«
[Dækning af afbrudte rejser
med individuel tilbagebetalingsmodel]
12) I
stk. 2 ændres »§ 1,
nr. 2« til: »§ 1, nr. 5«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den gældende § 7 a, stk. 1, 2
pkt., henvises til stk. 8 to steder.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion som
følge af den foreslåede § 7 d om dækning af
afbrudte pakkerejser.
Til nr. 3
Med
ændringsforslaget indføres en model, hvor
tilbagebetalingen alene sker ved individuelle bidrag fastsat i
forhold til den enkelte rejseudbyders eller formidler for en
udenlandsk rejsearrangørs træk på fondskassen
efter § 7 a, stk. 1 og 2. Hensigten med forslaget er at
opnå en bedre balance ved at indføre en model, der
afspejler den enkelte rejseudbyders eller formidler for udenlandske
rejsearrangørers træk på statsgarantien. For
tilbagebetalinger til Rejsegarantifonden, der relaterer sig til
perioden for Udenrigsministeriets rejsevejledning frem til og med
den 13. april 2020, finder de hidtidig gældende regler
anvendelse. Refusioner og godtgørelser efter den
gældende § 7 a, stk. 1 og 2, vil, for så vidt
angår perioden til og med den 13. april 2020, blive afdraget
efter gældende regler, dvs. med kollektiv betaling.
Ansøgninger efter den første periode skal
færdigbehandles, inden man behandler ansøgninger for
en ny periode.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske
rejsearrangører ikke længere kollektivt skal
tilbagebetale godtgørelser og refusioner i medfør af
§ 7 a, stk. 1 og 2, via et formueopbyggende bidrag.
Til nr. 5
Der er tale om lovtekniske korrektioner som
følge af den foreslåede § 7 d om dækning af
afbrudte pakkerejser.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at rejseudbydernes og formidlerne for udenlandske
rejsearrangørers tilbagebetalinger efter
ændringsforslag nr. 3 alene skal ske ved individuelle bidrag,
og at afbrudte pakkerejser efter omstændighederne også
dækkes.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk korrektion som
følge af den foreslåede § 7 d om dækning af
afbrudte pakkerejser.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk korrektion som
følge af den foreslåede § 7 d om dækning af
afbrudte pakkerejser.
Til nr. 9
Det
foreslåede ændring indebærer, at
Rejsegarantifondens krav mod rejseudbyderen eller formidleren for
en udenlandsk rejsearrangør nedbringes
forholdsmæssigt, i takt med at fonden modtager individuelle
bidrag. Dette er en konsekvens af den ændrede
tilbagebetalingsmodel, hvor tilbagebetalingen alene sker ved
individuelle bidrag fastsat i forhold til den enkelte rejseudbyders
eller formidler for en udenlandsk rejsearrangørs træk
på fondskassen.
Til nr. 10
I den
eksisterende ordning er afbrudte rejser ikke inkluderet. Som
følge af covid-19 blev mange rejser afbrudt, og
rejseudbyderne har ombooket flere gæster til andre fly.
Forslaget er at dække de ekstraordinære
meromkostninger, som rejseudbyderne eller formidlerne for
udenlandske rejsearrangører har haft til afbrudte
pakkerejser. Er pakkerejsen blevet afbrudt, kan rejseudbyderen
kræve godtgørelse fra Rejsegarantifonden for de
udgifter, denne har haft til afbrudte rejser, herunder
nødvendige ombookinger af fly til hjemtransport og refusion
af tabte feriedage til forbrugeren. Rejseudbyderen kan få
refunderet beløb, som svarer til de ydelser, der ikke er
opfyldt over for den rejsende, hvis afbrydelsen skyldes
ekstraordinære situationer. Det gøres ved at udvide
dækningsområdet i Rejsegarantifonden for afbrudte
rejser i de perioder, erhvervsministeren har aktiveret i
medfør af § 7 a, stk. 9. Det bemærkes i den
forbindelse, at fondskassen for ekstraordinære situationer er
aktiveret ved bekendtgørelse nr. 383 af 6. april 2020 for
perioden omfattet af Udenrigsministeriets rejsevejledning frem til
og med den 13. april 2020, og at afbrudte pakkerejser i denne
periode således dækkes, såfremt betingelserne
herfor er opfyldt. Rejsegarantifondens bestyrelse fastsætter
de nærmere betingelser herfor. I det omfang
erhvervsministeren ved bekendtgørelse fastsætter en ny
periode for dækning via fondskassen for ekstraordinære
situationer, vil afbrudte pakkerejser ligeledes være
omfattet, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Det
følger af den foreslåede § 7 d, at
Rejsegarantifonden af enhver kan forlange oplysninger, som
skønnes nødvendige for at sikre dokumentation for
refusion efter stk. 1 for afbrudte pakkerejser.
Det
følger endvidere, at godtgørelse efter stk. 1 sker
ved træk fra fondskassen for ekstraordinære situationer
for de perioder, hvor erhvervsministeren har aktiveret for
ekstraordinære situationer i medfør af § 7 a,
stk. 9.
Endelig
følger det af bestemmelsen, at Rejsegarantifondens
udbetalinger efter stk. 1 tilbagebetales til Rejsegarantifonden af
rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske
rejsearrangører som et individuelt bidrag i forhold til den
enkelte rejseudbyders eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangørs træk på fondskassen.
Det
følger af den foreslåede § 7 e, at
Rejsegarantifonden, i det omfang den har ydet dækning i
henhold til § 7 a, stk. 1 og 2, eller § 7 d,
indtræder i rejseudbyderens eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangørs krav mod dennes
forsikringsselskab, såfremt rejseudbyderen eller formidleren
for den udenlandske rejsearrangør har tegnet en udvidet
ansvarsforsikring. Der er alene tale om en præcisering af
gældende ret, hvoraf følger, at
forsikringsdækningen går forud for et statsgaranteret
lån. Dette gælder Rejsegarantifondens dækning i
henhold til § 7 a, stk. 1 og 2, for samtlige perioder, hvor
erhvervsministeren har bestemt, at fondskassen for
ekstraordinære situationer skal aktiveres, jf. § 7 a,
stk. 9.
Det
følger endvidere af ændringsforslaget, at
rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører
i forbindelse med ansøgninger om godtgørelse eller
refusion i henhold til § 7 a, stk. 1 og 2, har pligt til at
oplyse om eventuelle forsikringer, og såfremt
rejsearrangøren eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør har en udvidet ansvarsforsikring, skal
forsikringen vedlægges.
Derudover
følger det af den foreslåede bestemmelse, at
Rejsegarantifonden af enhver kan forlange alle oplysninger, som
skønnes nødvendige for at sikre krav mod
forsikringsselskaber efter stk. 1. Bestemmelsen sikrer, at
Rejsegarantifonden kan kræve oplysninger direkte fra de
rejsende, der har købt en pakkerejse hos en rejseudbyder
eller en formidler af en udenlandsk rejsearrangør, der er
omfattet af loven, hvis det er nødvendigt.
Endelig følger det af
ændringsforslaget, at i det omfang Rejsegarantifonden
får udbetalt dækning fra forsikringsselskaber i
medfør af stk. 1, udgør den udbetalte
forsikringsdækning et individuelt bidrag til at nedbringe
Rejsegarantifondens krav imod den enkelte rejseudbyder eller
formidler for en udenlandsk rejsearrangør, jf. § 7 c,
stk. 2.
Formålet
med bestemmelsen er at præcisere, at Rejsegarantifonden ikke
både kan overtage kravet mod forsikringsselskabet fra
rejseudbyderen og samtidig have et krav mod rejseudbyderen.
Til nr. 11
Da dækning af afbrudte rejser
tilbagebetales individuelt i forhold til den enkelte rejseudbyders
eller formidler for udenlandske rejsearrangørs træk
fra fondskassen for ekstraordinære situationer, er det ikke
de hidtidige regler, der finder anvendelse, men reglerne i det
foreslåede § 7 d, stk. 5.
Til nr. 12
Der er tale om
en lovteknisk korrektion, idet henvisningen til § 1, nr. 2, i
den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, ikke er
korrekt, men i stedet skal være det foreslåede §
1, nr. 5, som ændrer hjemmelsbestemmelsen i stk. 8 til stk.
9.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2020 og var til 1. behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Ekspertmøde
Erhvervsudvalget afholdt den 4. maj 2020 et
offentligt ekspertmøde om lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 19
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
12 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til erhvervsministeren til mundtligt
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 5. maj 2020. Erhvervsministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
33 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Jens Rohde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Peter
Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |