Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 2. juni 2020
Forslag
til
Lov om produkter og markedsovervågning1)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1.
Loven supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1020/EU af 20. juni 2019 om markedsovervågning og
produktoverensstemmelse og om ændring af direktiv 2004/42/EF
og forordning (EF) nr. 765/2008 og (EU) nr. 305/2011
(markedsovervågningsforordningen).
§ 2.
Loven finder anvendelse på de produkter, der er omfattet af
følgende direktiver eller forordninger:
1)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om produktsikkerhed i
almindelighed.
2)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om maskiner.
3)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonisering af
medlemsstaternes love om materiel og sikringssystemer til
anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære.
4)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonisering af
medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til
elevatorer.
5)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse
på markedet af trykbærende udstyr.
6)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om transportabelt
trykbærende udstyr.
7)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonisering af
medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af simple
trykbeholdere på markedet.
8) Rådets
direktiv om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
aerosoler.
9)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonisering af
medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse på
markedet af elektrisk materiel bestemt til anvendelse inden for
visse spændingsgrænser.
10)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonisering af
medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af
pyrotekniske artikler på markedet.
11)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om sikkerhedskrav til
legetøj.
12) Rådets
direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om produkter, der på grund af deres ydre
fremtræden kan forveksles med andre produkter og herigennem
være til fare for forbrugernes sundhed eller sikkerhed.
13)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
tovbaneanlæg.
14)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om personlige
værnemidler.
15)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om apparater, der
forbrænder gasformigt brændstof.
Stk. 2. Loven
finder endvidere anvendelse på:
1) Elektrisk
materiel, som ikke er omfattet af stk. 1, nr. 9.
2) Gasmateriel,
som ikke er omfattet af stk. 1, nr. 15.
§ 3.
Loven finder anvendelse, medmindre der findes særlige
bestemmelser med samme formål i anden lovgivning, som
gennemfører eller supplerer EU-harmoniseringsretsakterne
omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2-15, og som på en mere
specifik måde regulerer særlige
markedsovervågnings- og håndhævelsesaspekter.
§ 4.
I denne lov forstås ved:
1)
Erhvervsdrivende: En fabrikant, bemyndiget repræsentant,
importør, distributør, udbyder af
distributionstjenester eller enhver anden fysisk eller juridisk
person, der har forpligtelser i forbindelse med fremstillingen,
tilgængeliggørelsen på markedet eller
ibrugtagningen af produkter, som er omfattet af § 2, og
enhver, der handler i en sådan erhvervsdrivendes navn eller
på en sådan erhvervsdrivendes vegne som led i sit
erhverv.
2) Elektrisk
materiel: Materiel af enhver art, der indgår i eller er
beregnet til at indgå i eller blive tilsluttet et elektrisk
anlæg eller en elektrisk installation, bortset fra elektrisk
materiel, som er særligt beregnet til brug om bord på
skibe, på mobile offshoreanlæg eller i
luftfartøjer og i køretøjer, der anvendes
på jernbanenettet, samt elektrisk materiel i
motorkøretøjer, der er beregnet til drift af
motorkøretøjet, bortset fra ladestik, der er beregnet
til at indgå i eldrevne motorkøretøjer.
3) Gasmateriel:
Materiel af enhver art, der indgår i eller er beregnet til at
indgå i gasanlæg eller gasinstallationer.
4)
Produktforordninger: Samlet betegnelse for forordningerne i §
2, stk. 1, nr. 13-15.
Kapitel 2
Generelle pligter
§ 5.
Den erhvervsdrivende skal sikre, at et produkt, der bringes i
omsætning eller gøres tilgængeligt på
markedet, opfylder følgende krav:
1) Produktet
opfylder de regler, der er fastsat i denne lov, eller regler
fastsat i medfør af denne lov.
2) Produktet
opfylder regler i produktforordninger eller
markedsovervågningsforordningen, for så vidt
angår denne lovs anvendelsesområde.
3) Produktet
indebærer ikke en risiko, når det
a) installeres
og vedligeholdes på passende vis og
b) anvendes til
den forudsatte anvendelse eller anvendes under forhold, der med
rimelighed kan forudses.
Stk. 2. Et
produkt, der ikke opfylder stk. 1, må ikke installeres, tages
i brug eller anvendes.
Stk. 3.
Får en erhvervsdrivende viden om, at et produkt, som
vedkommende har bragt i omsætning eller har gjort
tilgængeligt på markedet, ikke opfylder stk. 1, nr. 3,
skal denne straks underrette kontrolmyndigheden herom og
træffe de nødvendige foranstaltninger.
Stk. 4. Stk. 1-3
finder ikke anvendelse, i det omfang der i en forordning er fastsat
bestemmelser om forpligtelser for erhvervsdrivende.
§ 6.
Et produkt formodes at være i overensstemmelse med denne lov
og regler fastsat i medfør af denne lov, når det er
fremstillet i overensstemmelse med standarder, hvis referencer er
offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende.
Stk. 2. Et
produkt formodes at være i overensstemmelse med denne lov og
regler fastsat i medfør af denne lov, når det, hvis
det er relevant, er forsynet med overensstemmelsesmærkning
og, hvor det er påkrævet, er ledsaget af en
overensstemmelseserklæring.
§ 7.
Den, der som privatperson eller i sameje med andre privatpersoner
stiller et produkt til rådighed for andre mod vederlag eller
anden modydelse, skal vedligeholde produktet i henhold til
fabrikantens anvisninger.
Stk. 2. Den
juridiske person, der stiller et produkt til rådighed mod
vederlag eller vederlagsfrit, skal sikre, at produktet er
vedligeholdt i henhold til fabrikantens anvisninger, og at
produktet er egnet til den tiltænkte anvendelse.
Stk. 3. Ved
erhvervsmæssig udlejning af et produkt skal udlejeren sikre,
at det udlejede er vedligeholdt og i overensstemmelse med regler i
denne lov, regler fastsat i medfør af denne lov eller
produktforordninger inden for denne lovs anvendelsesområde.
Udlejeren skal desuden instruere brugeren af produktet i sikker
anvendelse af det udlejede.
§ 8.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om de
sikkerhedsmæssige, tekniske og formelle krav til et produkt
omfattet af § 2, herunder krav til et produkts egenskaber,
udførelse, mærkning og markedsføring.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om krav
til de erhvervsdrivende, som er forpligtede i henhold til denne
lov.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler, der er
nødvendige for at gennemføre og håndhæve
retsakter vedtaget af Den Europæiske Unions institutioner
vedrørende produkter, der er omfattet af denne lov.
Kapitel 3
Kontrol
§ 9.
Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som kontrolmyndighed,
medmindre andet følger af stk. 2.
Stk. 2. Er der i
eller i medfør af anden lovgivning fastsat regler om
forebyggelse af specifikke risici ved særlige produkter, er
den relevante kontrolmyndighed, der påser risici ved
produkter omfattet af § 2, stk. 1, for så vidt
angår sådanne særlige produkter, den myndighed,
der påser overholdelsen af den anden lovgivning.
Stk. 3. Den
relevante kontrolmyndighed fører kontrol med, at regler i
denne lov og regler fastsat i medfør af denne lov
overholdes. Kontrolmyndigheden fører desuden kontrol med, at
regler fastsat i produktforordninger eller
markedsovervågningsforordningen, for så vidt
angår denne lovs anvendelsesområde, overholdes.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden skal udøve kontrol efter stk. 3 på
en sådan måde, at der gribes ind med de midler og med
den hurtighed, som risikoens alvor kræver, herunder ved brug
af en skjult identitet. Myndigheden skal i den forbindelse tage
behørigt hensyn til den videnskabelige usikkerhed om et
produkts indvirkning på menneskers sundhed og hensyn til,
hvor alvorlig risikoen er for, at et produkt vil medføre
skade på personer.
§
10. Kontrolmyndigheden kan fra enhver kræve alle
oplysninger, som skønnes nødvendige for
kontrolmyndighedens virksomhed, herunder til afgørelse af,
om et forhold hører under kontrolmyndighedens
kompetence.
Stk. 2.
Billedmateriale, som er indhentet ved en kontrol, kan
efterfølgende bruges i forbindelse med oplysninger til
offentligheden, jf. § 22.
§
11. Kontrolmyndigheden har til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til alle
erhvervsmæssige lokaliteter og transportmidler, hvor der kan
findes produkter, som er omfattet af denne lovs
anvendelsesområde. Adgangen omfatter tillige private
lokaliteter, hvor elevatorer og andet løfteudstyr,
trykbærende udstyr, elektrisk materiel og gasmateriel
måtte være opstillet eller opbevaret, i det omfang det
er påkrævet for at føre kontrol, jf. §
9.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan som led i kontrolbesøget foretage
tekniske undersøgelser af et produkt på stedet.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan som en del af dokumentationen af
kontrolbesøget fotografere og optage video samt medtage
prøver til nærmere analyse eller
undersøgelse.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden kan være bistået af en eller flere
uafhængige sagkyndige i forbindelse med adgangen efter stk. 1
og tekniske undersøgelser efter stk. 2.
Stk. 5. Politiet
yder om nødvendigt bistand til kontrollens
gennemførelse. Erhvervsministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.
§
12. Kontrolmyndigheden kan som led i kontrollen med
overholdelse af reglerne, jf. § 9, udtage ethvert produkt, som
er omfattet af denne lovs anvendelsesområde, herunder ved
brug af en skjult identitet. Udtagelsen kan foretages af
kontrolmyndigheden uden betaling, eller kontrolmyndigheden kan
kræve udgiften refunderet, hvis udtagelsen af produktet har
nødvendiggjort en betaling.
Stk. 2. En
erhvervsdrivende, som udgør et led i omsætningen af et
produkt, er forpligtet til at indsende eller udlevere produktet til
kontrol på kontrolmyndighedens anmodning, jf. stk. 1. Den
erhvervsdrivende, som produktet udtages fra, skal afholde udgiften
til eventuel fragt til den lokalitet, kontrolmyndigheden
anviser.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan foretage eller få foretaget tekniske
undersøgelser af produkter udtaget i medfør af stk.
1. Kontrolmyndigheden kan kræve omkostninger forbundet med de
eksterne tekniske undersøgelser refunderet af den
erhvervsdrivende, der, jf. §§ 13 og 14 og § 16, stk.
1, træffes afgørelse over for i forbindelse med
undersøgelsen.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden kan indhente erklæringer fra sagkyndige,
som myndigheden skønner nødvendige for at kunne
træffe afgørelse. Kontrolmyndigheden kan kræve
omkostninger forbundet med indhentelse af erklæringer fra
sagkyndige refunderet af den erhvervsdrivende, der, jf.
§§ 13 og 14 og § 16, stk. 1, træffes
afgørelse over for i forbindelse med
undersøgelsen.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan bemyndige en anden offentlig myndighed eller
en offentlig eller privat virksomhed til at varetage de
beføjelser, som kontrolmyndigheden har i medfør af
stk. 1.
§
13. Kontrolmyndigheden kan udstede et midlertidigt forbud
mod levering, markedsføring, udstilling eller anden
tilgængeliggørelse af et produkt, hvis produktet
vurderes at kunne udgøre en risiko. Forbuddet kan rettes mod
enhver, der har gjort et produkt tilgængeligt på
markedet. Forbuddets varighed kan ikke strække sig ud over,
hvad der er nødvendigt for at træffe
kontrolforanstaltninger til brug for undersøgelser eller
vurderinger af produktets sikkerhed.
§
14. Er et produkt ikke i overensstemmelse med, eller lever
en erhvervsdrivende ikke op til regler i denne lov, regler fastsat
i medfør af denne lov, produktforordninger eller
markedsovervågningsforordningen, for så vidt
angår denne lovs anvendelsesområde, kan
kontrolmyndigheden udstede påbud til enhver, der har bragt et
produkt i omsætning, eller som har været et led i
afsætningen af et produkt, om at
1) advare
brugerne om de risici, der er ved produktet,
2) standse
markedsføring, der kan vildlede brugerne,
3)
afhjælpe forhold, som ikke er i overensstemmelse med
reglerne,
4) standse salg
eller udlevering af produktet,
5)
tilbagetrække produktet fra markedet effektivt og
øjeblikkeligt,
6) tilbagekalde
produktet fra brugerne eller
7) destruere
produktet på forsvarlig måde.
§
15. Kontrolmyndigheden kan kontrollere, om et produkt
uretmæssigt er påført CE-mærkning.
Stk. 2. Er et
produkt uretmæssigt påført CE-mærkning,
kan kontrolmyndigheden påbyde enhver, der udbyder produktet,
at standse salg eller udlevering af produktet og om
nødvendigt tilbagetrække produktet fra markedet.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan påbyde en fabrikant eller
importør at fjerne CE-mærkningen inden for en
nærmere angivet frist. Salg af produktet kan genoptages,
når CE-mærkningen er fjernet.
§
16. Kontrolmyndigheden kan forbyde enhver at bringe et
produkt i omsætning, gøre det tilgængeligt
på markedet, udlevere det eller tage det i brug, hvis
produktet eller den erhvervsdrivende ikke lever op til regler i
denne lov, regler fastsat i medfør af denne lov,
produktforordninger eller markedsovervågningsforordningen,
for så vidt angår denne lovs
anvendelsesområde.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan påbyde den, forbuddet efter stk. 1
retter sig mod, at destruere produktet på en forsvarlig
måde.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan foranledige, at produktet destrueres, hvis
dette ikke er sket inden for rimelig tid efter modtagelsen af
påbuddet efter stk. 2. Udgifterne til destruktion afholdes af
den, påbuddet er meddelt.
§
17. Kontrolmyndigheden kan påbyde ejeren af en
onlinegrænseflade at ændre eller fjerne indhold, der
henviser til et produkt, der ikke er i overensstemmelse med regler
i denne lov, regler fastsat i medfør af denne lov eller
forordninger omfattet af denne lovs anvendelsesområde.
§
18. Der kan ske blokering af en onlinegrænseflade,
hvis et påbud efter § 17 ikke er efterkommet eller
onlinegrænsefladen gentagne gange har solgt eller formidlet
salg af produkter, der udgør en alvorlig risiko.
Stk. 2.
Afgørelse efter stk. 1 om blokering af en
onlinegrænseflade træffes af retten ved kendelse efter
kontrolmyndighedens begæring. Inden retten træffer
afgørelse, skal den så vidt muligt give parten, som
indgrebet retter sig mod, adgang til at udtale sig. I kendelsen
anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt.
Stk. 3. Det
påhviler udbydere af informationssamfundstjenester at
bistå kontrolmyndigheden ved gennemførelsen af
kendelser efter stk. 2. Kontrolmyndigheden kan pålægge
udbydere af informationssamfundstjenester tvangsbøder med
henblik på at gennemtvinge handlinger, som det påhviler
udbyderne at foretage.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden skal påse, at et indgreb efter stk. 1 ikke
opretholdes ud over det tidsrum, hvor grundlaget for blokeringen er
til stede. Kontrolmyndigheden skal af egen drift eller på
foranledning af den, som indgrebet retter sig mod, træffe
afgørelse om ophævelse af blokeringen.
Stk. 5.
Fremsætter den, som indgrebet efter stk. 1 retter sig mod,
anmodning om, at blokeringen ophæves, og støttes denne
anmodning på, at der er sket væsentlige ændringer
i indholdet af onlinegrænsefladen, skal kontrolmyndigheden,
hvis blokeringen ikke ophæves i medfør af stk. 4,
snarest muligt indbringe spørgsmålet for retten.
Retten afgør ved kendelse, om indgrebet skal opretholdes.
Tages en anmodning ikke til følge, kan ny anmodning ikke
fremsættes, før der er forløbet 3 måneder
fra kendelsens afsigelse.
§
19. Kontrolmyndigheden kan træffe afgørelse
over for enhver anden erhvervsdrivende, der har en tilknytning til
produktet, end den, der har bragt produktet i omsætning eller
gjort det tilgængeligt på markedet, om på
relevant måde at bidrage til at begrænse risici og
forhindre risici i at opstå.
§
20. Kan kontrolmyndigheden ikke finde den, der har bragt et
produkt i omsætning eller gjort det tilgængeligt
på markedet, eller efterlever den pågældende ikke
afgørelsen, der er meddelt denne, kan myndigheden
træffe de foranstaltninger, der er nævnt i §§
13 og 14, § 15, stk. 2 og 3, § 16, stk. 1 og 2, og §
17, på den pågældendes vegne.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan kræve omkostningerne som følge
af de foranstaltninger, myndigheden har truffet efter stk. 1,
refunderet af afgørelsens adressat.
§
21. Kontrolmyndigheden kan kræve, at den, som er
pålagt at træffe foranstaltninger i medfør af
§§ 13 og 14, § 15, stk. 2 og 3, § 16, stk. 1 og
2, og §§ 17 og 19, oplyser myndigheden om, hvordan
foranstaltningerne er truffet, og om effekten heraf.
§
22. Kontrolmyndigheden skal, hvis det er nødvendigt,
oplyse offentligheden om produkter, der ikke er i overensstemmelse
med regler i denne lov, regler fastsat i medfør af denne
lov, produktforordninger eller
markedsovervågningsforordningen, for så vidt
angår denne lovs anvendelsesområde, herunder om
1) relevante
kendetegn til brug for identifikation af produktet,
2) risikoens
art, hvor dette er relevant,
3) hvilke
foranstaltninger der er truffet, og
4) hvordan
offentligheden bør forholde sig.
Stk. 2.
Oplysninger, som har karakter af forretningshemmeligheder, kan kun
videregives, hvis dette er nødvendigt for at beskytte
menneskers sikkerhed og sundhed.
§
23. Skønner kontrolmyndigheden det nødvendigt,
herunder for at forhindre en bred kreds af brugere i at blive udsat
for farlige produkter, eller fordi antallet af fabrikanter,
importører eller distributører med relation til
produktet er meget stort og disse er af forskelligartet karakter,
kan forbud i medfør af § 16, stk. 1, udstedes ved
bekendtgørelse.
§
24. Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed indsamle
og behandle, herunder samkøre, oplysninger fra andre
offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige
kilder.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed behandle, herunder
samkøre, oplysninger, som myndigheden ud over de
tilfælde, der er nævnt i stk. 1, er i besiddelse
af.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed indsamle og behandle,
herunder samkøre, ikke offentligt tilgængelige
oplysninger fra offentlige og private virksomheder og erhvervs-
eller forbrugerorganisationer.
§
25. Told- og skatteforvaltningen yder efter aftale mellem
skatteministeren og erhvervsministeren kontrolmyndigheden bistand
til gennemførelsen af kontrollen efter § 9.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte nærmere regler herom, herunder om, at told-
og skatteforvaltningen kan tilbageholde et produkt, hvor modtageren
af produktet ikke er erhvervsdrivende, og at told- og
skatteforvaltningen kan tilbageholde et produkt i lufthavne, i
havne eller ved grænseovergange el.lign., hvor den, der
indfører produktet, ikke er erhvervsdrivende, hvis det
pågældende produkt formodes ikke at være i
overensstemmelse med regler i denne lov, regler fastsat i
medfør af denne lov eller produktforordninger inden for
denne lovs anvendelsesområde.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan i regler fastsat i medfør af stk. 1
endvidere fastsætte, hvordan kontrolmyndigheden træffer
afgørelse om, at et produkt ikke er i overensstemmelse med
regler i denne lov, regler fastsat i medfør af denne lov
eller produktforordninger inden for denne lovs
anvendelsesområde, og om produktet kan konfiskeres og
destrueres.
Kapitel 4
Bemyndigede organer
§
26. Erhvervsministeren kan efter ansøgning udpege
private og offentlige virksomheder samt offentlige myndigheder til
som bemyndiget organ at gennemføre godkendelses- og
overensstemmelsesvurderingsopgaver, i det omfang det er muligt i
henhold til direktiverne, jf. § 2, stk. 1, og
produktforordningerne.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om udpegning,
herunder om akkreditering, tilsyn og kontrol med udpegede
virksomheder og myndigheder, og om, hvilke opgaver den udpegede
skal udføre.
Kapitel 5
Forbindelseskontor og øvrige
administrative bestemmelser
§
27. Sikkerhedsstyrelsen udpeges som centralt
forbindelseskontor, jf. markedsovervågningsforordningens
artikel 10, stk. 3.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen koordinerer samarbejdet mellem
kontrolmyndighederne, der udfører kontrol med produkter, der
er omhandlet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
produktsikkerhed i almindelighed.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter efter forhandling med de
relevante ministre nærmere regler om samarbejdet mellem
myndigheder omfattet af stk. 1 og 2.
§
28. Skal Europa-Kommissionen underrettes efter
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om produktsikkerhed i
almindelighed, skal kontrolmyndigheden straks underrette
Sikkerhedsstyrelsen om afgørelser vedrørende
produkters sikkerhed, der er truffet i medfør af denne lov,
anden lov eller regler, der er fastsat i medfør af denne
eller anden lov.
Stk. 2. Er der
tale om et produkt med alvorlig risiko, videresender
Sikkerhedsstyrelsen øjeblikkelig denne underretning til
Europa-Kommissionen via systemet for hurtig udveksling af
oplysninger mellem medlemsstaterne i Unionen, Safety Gate
RAPEX.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om anvendelsen af
Safety Gate RAPEX og underretningen af Europa-Kommissionen.
§
29. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at der
kan opkræves betaling til dækning af omkostninger for
medgået tid til sagsbehandling inden for denne lovs
anvendelsesområde.
§
30. Erhvervsministeren kan henlægge sine
beføjelser efter denne lov til Sikkerhedsstyrelsen.
Kapitel 6
Digital kommunikation m.v.
§
31. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
skriftlig kommunikation til og fra myndigheder om forhold, som er
omfattet af regler i denne lov, regler fastsat i medfør af
denne lov, produktforordninger eller
markedsovervågningsforordningen, for så vidt
angår denne lovs anvendelsesområde, skal foregå
digitalt.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation og om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og lign.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem på det
tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i
postløsningen.
§
32. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
regler fastsat i medfør af denne lov, som indeholder krav
til virksomheder og produkter, og tekniske specifikationer, der
henvises til i sådanne forskrifter, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter regler om, hvordan oplysning om
indholdet af de regler og tekniske specifikati?oner, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
skal være gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk.
Kapitel 7
Rådgivende organ
§
33. Erhvervsministeren kan etablere et rådgivende
organ, som kan varetage rådgivende opgaver for
Sikkerhedsstyrelsen vedrørende produkter og
markedsovervågning efter denne lov og øvrige
markedsovervågningsopgaver.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om de
opgaver, som det rådgivende organ skal varetage.
Kapitel 8
Klageadgang og
domstolsprøvelse
§
34. Kontrolmyndighedens afgørelser truffet efter
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om klageadgang
vedrørende afgørelser, der er truffet på
baggrund af regler udstedt i medfør af § 25, stk. 1 og
2.
§
35. Klage over afgørelser truffet af bemyndigede
organer, jf. § 26, kan indbringes for Sikkerhedsstyrelsen,
inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende.
§
36. Påbud eller forbud udstedt i medfør af
§§ 13 og 14, § 15, stk. 2 og 3, § 16, stk. 1 og
2, og §§ 17 og 19 kan af den, afgørelsen
vedrører, forlanges indbragt for domstolene. Anmodning herom
skal, inden 4 uger efter at påbuddet eller forbuddet er
meddelt den pågældende, fremsættes over for den
kontrolmyndighed, der har truffet afgørelsen. Hvis fristen
udløber på en lørdag, en søndag eller en
helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Kontrolmyndigheden indbringer uden unødigt ophold sagen for
domstolene, hvor sagen behandles efter den borgerlige retsplejes
former.
Stk. 2. Retten
kan bestemme, at en anmodning som nævnt i stk. 1 har
opsættende virkning.
Kapitel 9
Straf
§
37. Medmindre strengere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1)
overtræder § 5, stk. 1-3,
2) undlader at
opfylde sine forpligtelser efter § 7,
3) undlader at
give kontrolmyndigheden oplysninger efter § 10, stk. 1, eller
afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med
sagsbehandlingen,
4) undlader at
give kontrolmyndigheden adgang efter § 11, stk. 1,
5) undlader at
indsende eller udlevere produkter efter § 12, stk. 2,
6)
overtræder eller undlader at efterkomme en afgørelse
fra kontrolmyndigheden, jf. §§ 13 eller 14, § 15,
stk. 2 eller 3, § 16, stk. 1 eller 2, eller §§ 17
eller 19,
7) omgår
eller unddrager sig kontrolmyndighedens kontrol eller
forsøger dette,
8) ikke opfylder
den erhvervsdrivendes forpligtelser, jf.
markedsovervågningsforordningens artikel 4, stk. 1, 3 eller
4,
9) ikke har en
bemyndiget repræsentant, hvor dette er krævet, eller
ikke har givet den bemyndigede repræsentant de
fornødne beføjelser eller midler til at udføre
opgaven, jf. markedsovervågningsforordningens artikel 4, stk.
3, og artikel 5,
10) som
bemyndiget repræsentant undlader at udlevere kopi af
fuldmagten, jf. markedsovervågningsforordningens artikel 5,
stk. 2, eller
11)
uretmæssigt anvender CE-mærke, jf. artikel 30, stk. 2,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2008/765/EF af 9.
juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning
i forbindelse med markedsføring af produkter.
Stk. 2.
Når en overtrædelse, som er nævnt i stk. 1, nr. 1
og 3-10, begås på et produktområde, som er
omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-11 eller 13-15, eller stk. 2,
nr. 1 eller 2, kan straffen under skærpende
omstændigheder stige til fængsel indtil 2 år. Det
anses som skærpende omstændigheder, når
1)
overtrædelsen har fremkaldt fare for sikkerhed eller
sundhed,
2)
overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller døden til følge,
3) der er tale
om gentagelsestilfælde, hvor virksomheden tidligere har
begået en lignende overtrædelse,
4)
overtrædelsen er begået som led i en systematisk
overtrædelse af reglerne med økonomisk vinding for
øje eller
5) den
erhvervsdrivende har forsøgt at omgå eller unddrage
sig kontrolmyndighedens kontrol.
Stk. 3. Har
nogen ved en eller flere handlinger begået flere
overtrædelser af denne lov eller regler fastsat i
medfør af denne lov, og medfører
overtrædelserne idømmelse af bøde,
sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse.
Har nogen ved en eller flere handlinger overtrådt denne lov
eller regler fastsat i medfør af denne lov og en eller flere
andre love, og medfører overtrædelserne
idømmelse af bøde, sammenlægges
bødestraffen for hver overtrædelse af denne lov eller
regler fastsat i medfør af denne lov og bødestraffen
for overtrædelsen af den eller de andre love.
Stk. 4. Har
nogen ved en eller flere handlinger begået flere
overtrædelser af denne lov eller regler fastsat i
medfør af denne lov, og medfører en af
overtrædelserne idømmelse af fængselsstraf, mens
en anden medfører idømmelse af bøde,
idømmer retten en bøde ved siden af
fængselsstraffen. Det samme gælder, hvis nogen ved en
eller flere handlinger har overtrådt denne lov eller regler
fastsat i medfør af denne lov og en eller flere andre love
og overtrædelsen af denne lov eller regler fastsat i
medfør af denne lov medfører bødestraf og
overtrædelsen af den eller de andre love medfører
fængselsstraf.
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 3 og 4 kan fraviges, når særlige
grunde taler herfor.
Stk. 6. I
regler, der er udstedt i medfør af denne lov, kan der
fastsættes straf af bøde. Er produktområdet
omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-11 eller 13-15, eller stk. 2,
nr. 1 eller 2, kan der fastsættes straf af bøde eller
under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2
år. Der kan tillige fastsættes forlængede
forældelsesfrister på op til 5 år i regler
udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 7.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om straf af
bøde eller fængsel indtil 2 år for
overtrædelse af produktforordningerne, jf. § 4, nr.
4.
Stk. 8. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttrædelse
§
38. Loven træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog
stk. 2 og 3.
Stk. 2. §
37, stk. 1, nr. 8-10, træder i kraft den 16. juli 2021.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 40.
§
39. Lov om produktsikkerhed, jf. lovbekendtgørelse
nr. 3 af 3. januar 2019, ophæves.
§
40. Lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af
visse produkter ophæves.
§
41. Regler fastsat i medfør af lov om
produktsikkerhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 3. januar
2019, elsikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 26 af 10.
januar 2019, gassikkerhedsloven, lov nr. 61 af 30. januar 2018, lov
om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2 af 3. januar 2019, og lov nr. 155 af
20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller erstattes af regler fastsat i
medfør af denne lov.
Kapitel 11
Ændringer i anden
lovgivning
§ 42. I
elsikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 26 af 10.
januar 2019, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om sikkerhed for elektriske
anlæg og elektriske installationer
(elsikkerhedsloven)«.
2. § 1, 2.
pkt., ophæves.
3. §
4 ophæves.
4. I
§ 5, stk. 1, nr. 2, ændres
»installationer,« til: »installationer og«,
og nr. 3 ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
5. I
§ 5, stk. 2, ændres
»nr. 1-3« til: »nr. 1 og 2«.
6. § 5,
stk. 3, ophæves.
7. §
8 ophæves.
8. I
§ 13, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »installationer, ejere« til:
»installationer, og ejere«, og »samt alle led i
omsætningen af elektrisk materiel« udgår.
9. §§
19-21 ophæves.
10. I
§ 23, stk. 1, ændres
»elektriske anlæg, elektriske installationer og
elektrisk materiel« til: »elektriske anlæg og
elektriske installationer«, »§ 17,«
ændres til: »§ 17 og«, og », § 20
og § 21, stk. 1 og 2« udgår.
11. I
§ 24, stk. 1, nr. 3, ændres
»§ 17,« til: »§ 17 og«, og
», § 20 og § 21, stk. 1 og 2«
udgår.
12. I
§ 34, stk. 1, nr. 1, ændres
»§§ 3 eller 4« til: »§
3«.
13. I
§ 34, stk. 1, nr. 3, ændres
»§§ 20-22« til: »§ 22«.
§ 43. I
gassikkerhedsloven, lov nr. 61 af 30. januar 2018, som ændret
ved § 6 i lov nr. 1533 af 18. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om sikkerhed for
gasanlæg og gasinstallationer
(gassikkerhedsloven)«.
2. I
§ 1, stk. 1, ændres »,
gasinstallationer og gasmateriel« til: »og
gasinstallationer«.
3. §
4 ophæves.
4. § 5,
stk. 1, nr. 3, ophæves.
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og
4.
5. I
§ 5, stk. 2, ændres »,
gasinstallationer og gasmateriel« til: »og
gasinstallationer«.
6. § 5,
stk. 4, ophæves.
7. I
§ 7, stk. 1, udgår »,
nr. 1, 2, 4 og 5«.
8. §§
8 og 18-20 ophæves.
9. I
§ 23, stk. 1, ændres
», gasinstallationer og gasmateriel« til: »og
gasinstallationer«, og »§ 17, stk. 1, § 19
eller § 20, stk. 1 og 2« ændres til: »eller
§ 17, stk. 1«.
10. § 23,
stk. 3, ophæves.
11. I
§ 24, stk. 1, ændres
»nr. 4« til: »nr. 3«.
12. I
§ 24, stk. 2, ændres
»§ 17, stk. 1, eller § 19« til: »eller
§ 17, stk. 1«.
13. I
§ 31, stk. 1, nr. 3, ændres
»eller §§ 19-22« til: »eller
§§ 21 eller 22«.
§ 44. I
lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2 af 3. januar 2019, foretages
følgende ændringer:
1. § 4,
stk. 2 og 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 2.
2. I
§ 5, nr. 2, ændres
»artikler,« til: »artikler, og«, i nr. 3 ændres »§ 3, stk. 1,
nr. 12, og« til: »§ 3, stk. 1, nr. 12.«, og
nr. 4 ophæves.
3. I
§ 7, stk. 1, nr. 3, ændres
»§ 4, stk. 4« til: »§ 4, stk.
2«.
§ 45. I
lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af visse
produkter, som ændret ved § 2 i lov nr. 238 af 18. marts
2014 og lov nr. 197 af 13. marts 2018, foretages følgende
ændring:
1. §§
1, 4, 5 og 11-27
ophæves.
Kapitel 12
Territorial gyldighed
§
46. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/95/EF af 3.
december 2001 om produktsikkerhed i almindelighed, EF-Tidende 2002,
nr. L 11, side 4, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af
direktiv 95/16/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 24,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel
og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 309,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, EU-Tidende
2014, nr. L 96, side 251, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/68/EU af 15. maj 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse
på markedet af trykbærende udstyr, EU-Tidende 2014, nr.
L 189, side 164, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt trykbærende
udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv
76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF,
84/527/EØF og 1999/36/EF, EU-Tidende 2010, nr. L 165, side
1, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på
markedet, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 45, Rådets direktiv
75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om aerosoler, EF-Tidende 1975, nr. L
147, side 40, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/35/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om tilgængeliggørelse på markedet af
elektrisk materiel bestemt til anvendelse inden for visse
spændingsgrænser, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 357,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/29/EU af 12. juni
2013 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af pyrotekniske artikler på
markedet, EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 27, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/48/EF af 18. juni 2009 om
sikkerhedskrav til legetøj, EU-Tidende 2009, nr. L 170, side
1, og Rådets direktiv 87/357/EØF af 25. juni 1987 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
produkter, der på grund af deres ydre fremtræden kan
forveksles med andre produkter og herigennem være til fare
for forbrugernes sundhed eller sikkerhed, EF-Tidende 1987, nr. L
192, side 49. I loven er der medtaget visse bestemmelser fra
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1020 af
20. juni 2019 om markedsovervågning og
produktoverensstemmelse og om ændring af direktiv 2004/42/EF
og forordning (EF) nr. 765/2008 og (EU) nr. 305/2011, EU-Tidende
2019, nr. L 169, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten
gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således
udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.