Skriftlig fremsættelse (21. april
2020)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om rentefrie lån
svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket
udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19
(Lovforslag nr. L 175)
COVID-19 påvirker den globale
økonomi markant. Regeringen har allerede fremlagt en
række hjælpepakker, som skal holde hånden under
erhvervslivet og lønmodtagere. Regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance og Alternativet har indgået aftale om at give
yderligere likviditetshjælp til en række virksomheder,
som i øjeblikket rammes hårdt af Coronasituationen.
Aftaleparterne er enige om, at visse virksomheder skal kunne anmode
om at få udbetalt allerede indbetalt moms og
lønsumsafgift som rentefrie lån.
Det foreslås, at små og
mellemstore virksomheder kan få udbetalt et beløb
svarende til den moms, der er indbetalt den 2. marts 2020, som et
rentefrit lån. For virksomheder omfattet af metode 4 i
lønsumsafgiftsloven, foreslås det, at der kan
udbetales et beløb svarende til lønsumsafgift, der er
opgjort for første kvartal 2020, og et beløb svarende
til en fjerdedel af lønsumsafgiften for overskuddet for
indkomståret 2019 som et rentefrit lån.
Herudover foreslås det, at udbetaling
af skattekreditter vedr. forsknings- og udviklingsaktiviteter efter
anmodning kan fremrykkes fra november 2020 til juni måned
2020, og at betalingsfristerne for lønsumsafgift, der
betales efter metode 4, forlænges for andet og tredje kvartal
2020 med hhv. 6 og 4 uger.
Desuden foreslås det at afskaffe
loftet på skattekontoen. Dette foreslås af
systemmæssige grunde gennemført, ved at
beløbsgrænsen forhøjes så markant, at det
reelt svarer til en ophævelse af
beløbsgrænsen.
Endelig foreslås det, at
skatteministeren eller den, som ministeren bemyndiger dertil, kan
forlænge frister i skatte- og afgiftslovgivningen, som er
fastsat under hensyn til oplysningsfristerne i skattekontrolloven,
når det må anses for umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt for grupper af skattepligtige at
opfylde fristerne.
Lovforslaget har som følge af
lovforslagets hastende karakter ikke været i høring
forud for fremsættelsen, og det har derfor heller ikke
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4
uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Lovforslaget foreslås at skulle
træde i kraft den 4. maj 2020. Forslaget er udformet som en
særskilt lov med en ophørsklausul, således at
lovens virkning automatisk ophører den 4. maj 2021.
Herudover foreslås det, at udbetaling
af skattekreditter vedr. forsknings- og udviklingsaktiviteter efter
anmodning kan fremrykkes fra november 2020 til juni måned
2020, og at betalingsfristerne for lønsumsafgift, der
betales efter metode 4, forlænges for andet og tredje kvartal
2020 med hhv. 6 og 4 uger.
Desuden foreslås det at afskaffe
loftet på skattekontoen. Dette foreslås af
systemmæssige grunde gennemført, ved at
beløbsgrænsen forhøjes så markant, at det
reelt svarer til en ophævelse af
beløbsgrænsen.
Endelig foreslås det, at
skatteministeren eller den, som ministeren bemyndiger dertil, kan
forlænge frister i skatte- og afgiftslovgivningen, som
knytter sig til fristerne i skattekontrollovens kapitel 1,
når det må anses for umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt for grupper af skattepligtige at
opfylde fristerne.
Lovforslaget har som følge af
lovforslagets hastende karakter ikke været i høring
forud for fremsættelsen, og det har derfor heller ikke
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4
uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Lovforslaget foreslås at skulle
træde i kraft den 5. maj 2020. Forslaget er udformet som en
særskilt lov med en ophørsklausul, således at
loven ophæves den 5. maj 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings (hurtige og)
velvillige behandling.