Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. april 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30
dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved
3. behandling.
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal
Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget støtter lovforslaget.
Partierne deler bekymringen fra FSR -
danske revisorer, Ase og Danske Soloselvstændige
vedrørende kravet om revisorpåtegning.
Skatteministerens ændringsforslag til kravet om
revisorpåtegning ved anmodning om fremrykning af udbetaling
af skattekreditter fra november 2020 til juni 2020, således
at der i stedet for krav om påtegning stilles krav om
revisorerklæring, er en væsentlig forbedring, men
imødekommer ikke i tilstrækkelig grad bekymringen.
Idet der alene er tale om få
måneders fremrykning af udbetaling, og at skattekreditten er
en forholdsvis begrænset ordning med maksimum for udbetaling,
og særlig henset til, at der helt generelt ikke gælder
revisionspligt for selvangivelse, finder V, DF og LA, at kravet om
revisorerklæring er uforholdsmæssig byrdefuld,
særlig for de små og mellemstore virksomheder, der i
forvejen står i en svær situation
likviditetsmæssigt. V, DF og LA havde gerne set, at
skatteministeren havde taget initiativ til eksempelvis at
fastsætte en bagatelgrænse for kravet om
revisorbistand, således at kontroludgiften til revisor ikke
bliver uforholdsmæssig høj i forhold til de små
støtteudbetalinger, og således at ordningen bliver en
reel støtte og uden unødig forsinkelse for
virksomhederne.
V, DF og LA finder desuden, at
tilbagebetalingsperioden for lån svarende til tidligere
angivet moms og lønsumsafgift er meget kort. Med
lovforslaget foreslås der, at lånene allerede skal
tilbagebetales senest den 1. april 2021. Henset til, at mange
virksomheder formentlig vil have store vanskeligheder ved at
overholde denne korte betalingsfrist, opfordrer V, DF og LA
skatteministeren til at holde nøje øje med
udviklingen og tage initiativ til at høre aftaleparterne om
eventuel opbakning til forlængelse, såfremt der viser
sig behov herfor.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1, nr. 8, ændres »der
foreligger« til: »anmodningen om lån ledsages
af«, og », at ejerskiftet er sket med henblik på
at drive virksomheden videre« ændres til:
»ejerskiftet«.
[Ændret ordlyd
vedrørende kravet om revisorerklæring ved
ejerskifter]
2) I
stk. 2 ændres »§§
1-5« til: »denne lov«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
stk. 3 ændres »nr. 9«
til: »stk. 1, nr. 9,«, og »nr. 8«
ændres til: »stk. 1, nr. 8«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
4) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Anmodning om fremrykket udbetaling efter stk. 1 skal ledsages af en
erklæring fra en uafhængig, godkendt revisor.
Skatteministeren fastsætter nærmere regler om indholdet
af erklæringen.«
[Ændring, således at
der stilles krav om revisorerklæring ved anmodning om
fremrykket udbetaling af skattekreditter, og bemyndigelse til
udstedelse af bekendtgørelse om det nærmere indhold af
erklæringen]
Til § 10
5) I
stk. 1 ændres »den 5. maj
2020« til: »ved bekendtgørelsen i
Lovtidende«.
[Ændret
ikrafttræden]
Ny paragraf
6)
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 01. I
dødsboskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 426 af
28. marts 2019, som ændret ved § 8 i lov nr. 688 af 8.
juni 2017 og § 2 i lov nr. 92 af 31. januar 2020, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 87 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Fristen på 3 måneder i stk. 2, 2. og 4. pkt.,
udløber for indkomståret 2019 den 1. december
2020.««
[Præcisering af
dødsboskattereglerne som følge af lovforslagets
§ 12]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 8,
foreslås det, at virksomheder, der i perioden fra og med den
9. april 2020 til og med den 15. juni 2020 har skiftet 50 pct.
eller mere af ejerkredsen, udelukkes af låneordningen,
medmindre der foreligger en erklæring fra en uafhængig,
godkendt revisor om, at ejerskiftet er sket med henblik på at
drive virksomheden videre.
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det, at ordlyden i bestemmelsen ændres,
således at anmodningen om lån skal ledsages af en
revisorerklæring om ejerskiftet.
Baggrunden for ændringsforslaget er
henvendelse af 26. april 2020 til Skatteudvalget fra FSR - danske
revisorer, hvor der gøres opmærksom på, at
ordlyden kan forstås sådan, at revisor skal afgive
erklæring om fremtidige handlinger. Hensigten med
bestemmelsen er, at der bliver stillet krav om
revisorerklæring ved ejerskifter på 50 pct. eller
mere.
I lovforslagets § 5, stk. 3,
foreslås det at bemyndige skatteministeren til at
fastsætte det nærmere indhold af erklæringen.
Forventningen er, at der bl.a. vil skulle erklæres, om der er
sket et ejerskifte på mere end 50 pct. i perioden, om der
foreligger en overdragelsesaftale for ejerskiftet, og om der er
aktiver tilbage i virksomheden.
Til nr. 2 og 3
De foreslåede ændringer er af
lovteknisk karakter og ændrer således ikke på det
materielle indhold af bestemmelserne.
Til nr. 4
I lovforslagets § 8, stk. 3,
foreslås det, at anmodning om fremrykket udbetaling efter
stk. 1 skal påtegnes af en uafhængig, godkendt
revisor.
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås det, at ordlyden i bestemmelsen ændres,
således at der i stedet i forbindelse med anmodningen vil
skulle indsendes en erklæring fra en uafhængig,
godkendt revisor.
Baggrunden for ændringsforslaget er
henvendelsen af 26. april 2020 til Skatteudvalget fra FSR - danske
revisorer, jf. bilag 6, hvor der gøres opmærksom
på, at lovforslagets krav om en påtegning
medfører, at revisor skal afgive en erklæring på
et fuldstændigt regnskab med generelt formål. FSR -
danske revisorer redegør for, at dette forudsætter, at
der foreligger et færdiggjort skatteregnskab, og i praksis
derfor også et årsregnskab, hvor revisor forholder sig
til hele skatteregnskabet og ikke kun til de forhold, som
vedrører ligningslovens § 8 X om skattekreditter. Dette
indebærer efter FSR - danske revisorers opfattelse, at
revisor skal afgive en erklæring med høj grad af
sikkerhed.
Dette vil efter FSR - danske revisorers
vurdering medføre store omkostninger for virksomhederne og
kan give anledning til forsinkelser ved udarbejdelse af
anmodningerne.
På den baggrund foreslås det at
nyaffatte bestemmelsen i lovens § 8, stk. 3, således at
der i forbindelse med anmodningen om fremrykket udbetaling af
skattekreditter i stedet vil skulle indsendes en erklæring
fra en uafhængig, godkendt revisor.
Derudover forslås det at
indsætte en bemyndigelse til skatteministeren til at
fastsætte de nærmere regler om indholdet af
erklæringen.
Det er hensigten at udnytte denne
bemyndigelse til i en kommende bekendtgørelse eksempelvis at
stille krav om, at revisor i forbindelse med udstedelse af
erklæringen forholder sig til, om virksomheden ud fra de
foreliggende bilag må anses for at have afholdt udgifter i
indkomståret, der berettiger til udbetaling af
skattekreditter efter bestemmelsen i ligningslovens § 8 X.
Endvidere skal revisor forholde sig til, om det ud fra de
foreliggende bilag må anses for sandsynligt, at virksomheden
vil have underskud i indkomståret 2019.
Til nr. 5
I lovforslagets § 10, stk. 1,
foreslås det, at loven træder i kraft den 5. maj
2020.
Med ændringsforslag nr. 5
foreslås det, at loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ændringsforslaget er
et ønske om, at loven skal få virkning hurtigst
muligt. I henhold til grundlovens § 42, stk. 1, kan
lovforslaget tidligst stadfæstes den 5. maj 2020, hvis
lovforslaget vedtages af Folketinget den 30. april 2020.
For at loven skal kunne få virkning
fra den 5. maj 2020, men efter stadfæstelsen denne dag, og da
stadfæstelsen af lovforslaget vil skulle ske samme dag som
lovens ikrafttræden, jf. ovenfor, foreslås det, at
loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til nr. 6
Efter dødsboskattelovens § 87,
stk. 1, gælder, at har afdøde betalt for lidt i skat
vedrørende indkomstår forud for dødsåret,
hæftes der for den skyldige skat.
Efter bestemmelsens stk. 2 skal
skattekravet fremsættes over for den, der hæfter for
skattekrav mod afdøde, senest 3 måneder efter, at
Skatteforvaltningen har modtaget en opgørelse over boets
aktiver og passiver på dødsdagen eller en
formueoversigt som nævnt i arvelovens § 22.
Efter stk. 2, 2. pkt., gælder, at
indsendes opgørelsen eller formueoversigten inden
udløbet af oplysningsfristen efter skattekontrollovens
§§ 10 og 11, jf. § 13, for at afgive oplysninger til
Skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2 for
indkomståret før dødsåret, skal
skattekravet dog først fremsættes senest 3
måneder efter oplysningsfristen efter skattekontrollovens
§§ 10 og 11, jf. § 13, for indkomståret
før dødsåret. Ligeledes gælder i stk. 2,
4. pkt., at træffer skifteretten afgørelse om at
udlevere boet efter § 22 i lov om skifte af dødsboer
inden udløbet af oplysningsfristen efter skattekontrollovens
§§ 10 og 11, jf. § 13, for at afgive oplysninger til
Skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2 for
indkomståret før dødsåret, skal
skattekravet dog først fremsættes senest 3
måneder efter oplysningsfristen efter skattekontrollovens
§§ 10 og 11, jf. § 13, for indkomståret
før dødsåret.
Overholder Skatteforvaltningen ikke fristen
for fremsættelse af skattekravet, bortfalder ansvaret for
betaling af skatten, jf. § 87, stk. 2, 5. pkt.
Forslaget går ud på at
præcisere, at fristen på 3 måneder i § 87,
stk. 2, 2. og 4. pkt., for indkomståret 2019 er den 1.
december 2020.
Baggrunden for ændringen er, at de
frister, som skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger
hertil, efter forslaget i § 12, alene er frister, hvor en
ændring vil være til gunst for borgerne eller
virksomhederne. I modsætning hertil indeholder
dødsboskattelovens § 87, stk. 2, 2. og 4. pkt., frister
for Skatteforvaltningen til at gøre et skattekrav
gældende mod dødsboet, dvs. frister, som
grundlæggende er til ugunst for de skattepligtige.
Som nævnt i lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 2.5.1, er oplysningsfristerne i
skattekontrollovens §§ 10-12 for indkomståret 2019
blevet forlænget for stort set samtlige grupper af
skattepligtige til den 1. september 2020. Det betyder, at
henvisningen i dødsboskattelovens § 87, stk. 2, til
oplysningsfristerne i skattekontrollovens §§ 10 og 11 for
indkomståret 2019 også må forstås
sådan, at de nævnte oplysningsfrister er den 1.
september 2020 for indkomståret 2019. For at der ikke kan
opstå tvivl om, at de 3 måneder i § 87, stk. 2, 2.
og 4. pkt., herefter skal regnes fra den 1. september 2020,
går forslaget som nævnt ud på at præcisere,
at fristen i de to punktummer er den 1. december 2020 for
indkomståret 2019.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. april
2020 og var til 1. behandling den 23. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke inden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
20 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-19. Udvalget forventer, at skatteministeren besvarer
spørgsmål nr. 20 inden 2. behandling af
lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Rasmus
Nordqvist (UFG) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marie Bjerre (V) Morten
Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole
Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |