Fremsat den 16. april 2020 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Psykologbehandling til kvinder, der
får ophold på krisecenter)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 137 af 25. februar 2020,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 109 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psykologbehandling til
kvinder, der får ophold i boformer efter stk. 1. Behandlingen
skal udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at
tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed.
Tilbuddet skal iværksættes under selve opholdet eller i
umiddelbar forlængelse heraf.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2. Loven finder
tillige anvendelse for kvinder, der in?den lovens
ikrafttræden har fået ophold på en boform efter
§ 109, stk. 1, i lov om social service, og som fortsat har
ophold på boformen efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntning af
aftale af 2. december 2019 mellem regeringen, Radikale Venstre,
So?cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
fi?nansloven for 2020.
Ifølge Danmarks Statistik havde 2.019 kvinder i 2018
ophold på kvindekrisecenter, og i alt 1.915 børn
ledsagede deres mor under opholdet. Aftaleparterne er enige om, at
kvinder, der har levet med frygten for og konsekvenserne af vold
eller trusler om vold i de relationer, der burde være trygge
og kærlige, skal have hjælp til at bryde voldsspiralen
og få fodfæste i et liv uden vold. Mange kvinder har i
den forbindelse gavn af psykologbehandling foruden den
socialfaglige støtte, som krisecentret tilbyder under
opholdet, og den indledende og koordinerende rådgivning, som
kommunen skal tilbyde kvinden i forbindelse med ophold på
krisecenter.
Med lovforslaget foreslås det, at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde ti timers psykologbehandling til kvinder, der får
ophold på krisecenter efter § 109, stk. 1, i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august
2019 med senere ændringer (herefter serviceloven). Tilbuddet
kan iværksættes under selve opholdet på
krisecentret eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Formålet med lovforslaget er, at kvinder, der har ophold
på krisecenter efter servicelovens § 109 som
følge af vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i
relation til familie- eller samlivsforhold, hurtigt og
ubureaukratisk får den hjælp, de har brug for.
2. Psykologbehandling til kvinder med ophold på
et krisecenter
2.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 109, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise
i relation til familie- eller samlivsforhold (kvindekrisecenter).
Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager
under opholdet omsorg og støtte.
Optagelse på krisecentret kan efter servicelovens §
109, stk. 2, ske anonymt ved egen henvendelse eller ved henvisning
fra offentlige myndigheder. Det er lederen af boformen, der
træffer afgørelse om optag og udskrivning, jf. §
109, stk. 3.
Krisecentret har efter servicelovens § 109, stk. 4 og 5,
orienteringspligt om optagelse og udskrivning af kvinder og evt.
ledsagende børn til den kommune, der har pligt til at yde
hjælp efter serviceloven, jf. §§ 9-9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 16. august 2019 med senere
ændringer (herefter den sociale retssikkerhedslov).
Orientering om optagelse skal ske senest tre hverdage efter
optagelsen, mens orientering om udskrivning så vidt muligt
skal ske inden udskrivning fra boformen, dog senest 3 hverdage
efter.
Orienteringerne til kommunen om optagelse og udskrivning skal
efter servicelovens § 109, stk. 6, som minimum indeholde
kvindens og eventuelle børns navne og cpr-numre samt dato og
begrundelse for henholdsvis optagelse og udskrivningen. For
kvinder, der har anonymt ophold på boformen udelades
cpr-numre, og det skal i øvrigt sikres, at kvindens
anonymitet opretholdes.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 109, stk. 7,
tilbyde indledende og koordinerende rådgivning til kvinder
på krisecenter. Den indledende rådgivning skal
iværksættes så tidligt som muligt efter
orientering om optagelse på krisecentret og skal introducere
kvinden til den koordinerende rådgivning og skabe kontakt
mellem kvinden og en medarbejder, der varetager den koordinerende
rådgivning. Den koordinerende rådgivning gives i
forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole,
daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og skal
understøtte de enkelte dele i kommunalbestyrelsens
øvrige tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 109, stk. 8,
tilbyde børn, som ledsager deres mor under et ophold
på et krisecenter, psykologbehandling. Dette blev
indført med lov nr. 549 af 17. juni 2008 om ændring af
lov om social service. Psykologbehandlingen skal tilbydes, uanset
hvilken støtte barnet ellers i øvrigt har brug for.
Behandlingens omfang kan strække sig mellem fire og ti timer.
Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog, og
pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset
opholdets varighed. Tilbuddet skal iværksættes under
selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Som udgangspunkt er det efter den sociale retssikkerhedslovs
§ 9, stk. 1, opholdskommunen, der har pligt til at yde
hjælp - dvs. at kommunen er handlekommune - og det også
er opholdskommunen, der endeligt finansierer den kommunale del af
udgifterne til hjælpen - dvs. at kommunen er
betalingskommune. En person har efter den sociale
retssikkerhedslovs § 9, stk. 2, som udgangspunkt
opholdskommune, hvor personen har bopæl eller
sædvanligvis opholder sig. Når en kvinde tager ophold
på et krisecenter, jf. servicelovens § 109, i en anden
kommune end den, hvor hun har bopæl eller sædvanligvis
opholder sig, gælder særlige regler for, hvilken
kommune der er handlekommune for ydelser efter serviceloven under
kvindens ophold på krisecenter. Her er det efter den sociale
retssikkerhedslovs § 9, stk. 7, den oprindelige
opholdskommune, der har pligt til at yde hjælp, når
opholdet i botilbuddet er etableret ved medvirken fra den
oprindelige opholdskommune eller anden offentlig myndighed,
herunder forstanderen på et botilbud efter bl.a.
servicelovens § 109. Pligten efter den sociale
retssikkerhedslovs § 9, stk. 7, består, så
længe kvinden har ophold i det pågældende
krisecenter eller et tilsvarende botilbud, jf. den sociale
retssikkerhedslovs § 9, stk. 8.
Opholdskommunen har efter reglerne i den sociale
retssikkerhedslovs § 9 c, stk. 2, nr. 1, ret til refusion,
når den tidligere kommune eller anden offentlig myndighed har
medvirket til, at en person får ophold i en boform efter
bl.a. servicelovens § 109.
Der er i dag mulighed for, at kvinder, der er udsat for vold,
efter henvisning fra egen læge kan opnå tilskud til
psykologbehandling. Efter bekendtgørelse nr. 903 af 26.
august 2019 om sundhedslovens § 69 yder regionsrådet
tilskud til psykologbehandling. Det fremgår af
bekendtgørelse nr. 989 af 25. september 2019 om tilskud til
psykologbehandling i praksissektoren for særligt udsatte
persongrupper, at bl.a. personer, der har været ofre for vold
eller voldtægt, herunder også i nære relationer,
efter henvisning fra almen praktiserende læge kan få
tilskud til psykologbehandling. Henvisning til behandling kan
normalt ikke udstedes senere end 6 måneder efter den
begivenhed, der er årsag til henvisningen, indtrådte,
og kan ikke udstedes senere end 12 måneder efter begivenheden
indtrådte. Denne tidsbegrænsning gælder dog ikke
for personer, der inden de er fyldt 18 år, har været
ofre for incest eller andre seksuelle overgreb, eller personer, som
har en let til moderat depression eller angst og på
henvisningstidspunktet er fyldt 18 år. Tilskuddet er fastsat
til 60 procent af psykologens honorar.
Herudover gælder det, at kommunalbestyrelsen efter en
konkret og individuel vurdering kan bevilge bl.a.
psykologbehandling efter servicelovens § 102, når
kriterierne herfor er opfyldt. Målgruppen herfor er borgere
med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives,
når det er nødvendigt med henblik på at bevare
eller forbedre borgerens funktionsniveau, og når det ikke kan
opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter
anden lovgivning.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Kvinder, der har ophold på krisecenter, har i varierende
grad psykiske mén efter at have været udsat for
fysisk, psykisk eller andre former for vold eller tilsvarende
krise. Det kan f.eks. være, at de voldelige dynamikker kan
blive så normale for kvinden, at hun opfatter voldelige,
forulempende og nedværdigende hændelser som normale og
måske selvforskyldte, ligesom det kan være en stor
indre konflikt for kvinden at forlige sig med at være "en,
der har været udsat for vold", hvorfor hun kan komme til at
tro på, at det ikke kan undgås i fremtiden.
På trods af den støtte, som kvinderne allerede i
dag får på krisecentrene, vurderer Social- og
Indenrigsministeriet, at det er relevant, at kvinder som en del af
opholdet på krisecenter tilbydes psykologbehandling til
håndtering af de psykiske problematikker, der knytter sig
hertil. Dette med det formål at hjælpe kvinden til at
finde fodfæste og trivsel i et liv uden vold eller
tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold,
herunder f.eks. i forhold til at opbygge tillid til at kunne
stå på egne ben fremover, hvordan hun kan drage omsorg
for sine børn i en kriseramt situation m.v.
Desuden vurderes det at styrke udbyttet af psykologbehandling
til ledsagende børn, jf. servicelovens § 109, stk. 8,
hvis også moren får mulighed for psykologbehandling til
håndtering af de problemer, der knytter sig til årsagen
til opholdet, typisk vold.
Erfaringer fra en tidligere forsøgsordning med
psykologbehandling til kvinder på krisecenter i perioden
2012-2015 viser, at det kan være hensigtsmæssigt, at
der er et tæt samarbejde mellem krisecentrets medarbejdere og
den enkelte psykolog om tilrettelæggelsen af indsatsen,
således at der arbejdes i samme retning, og kvinden oplever
en koordineret hjælp (Psykologsamtaler til kvinder på
krisecenter - evaluering af indsatsen, Socialstyrelsen 2015). Et
sådant samarbejde vil imidlertid ikke i alle tilfælde
være relevant, f.eks. hvis kvinden er fraflyttet
krisecentret, eller hvis andre tilsvarende hensyn gør sig
gældende. Forsøgsordningen blev etableret som led i
aftale om satspuljen for 2012.
Det er kommunalbestyrelsen, der også efter endt ophold har
pligt til at yde hjælp og støtte efter serviceloven.
Social- og Indenrigsministeriet vurderer derfor, at det vil
være hensigtsmæssigt, at det er kommunalbestyrelsen,
der vil få pligt til at tilbyde kvinden psykologbehandling
frem for, at hjælpen bliver en del af krisecentrets tilbud.
Det skyldes blandt andet, at der er stor forskel på, hvor
lang tid kvinderne har ophold på krisecentrene. Blandt de
ophold, der blev påbegyndt i løbet af de første
tre kvartaler i 2017, blev omkring 25 pct. afsluttet inden for en
uge, og lidt over 40 pct. af opholdene blev afsluttet inden for tre
uger. Lidt under 30 pct. af opholdene varede mere end 3
måneder (mindst 14 uger). Det bemærkes endvidere, at
det er kommunalbestyrelsen, der efter servicelovens § 109,
stk. 8, har pligt til at tilbyde psykologbehandling til
børn, der ledsager deres mor på krisecenter.
I forbindelse med, at psykologbehandling til kvinder på
kri?secenter foreslås indført, jf. punkt 2.3 nedenfor,
vurderer Social- og Indenrigsministeriet, at det samtidig er
vigtigt, at anonymiteten for de kvinder, der har anonymt ophold,
kan opretholdes, og at tilrettelæggelsen af
psykologbehandling må ske på en sådan måde,
at dette i videst muligt omfang sikres.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med den foreslåede nye § 109, stk. 9, i serviceloven
vil kommunalbestyrelsen skulle tilbyde kvinder med ophold på
midlertidige boformer efter servicelovens § 109, stk. 1,
(krisecenter) ti timers psykologbehandling. Det vil være
muligt for kvinden at afslå tilbuddet, aftale færre
timer eller afbryde forløbet, hvis hun ønsker
det.
Behandlingen vil skulle udføres af en autoriseret
psykolog. Af hensyn til at sikre den fornødne faglighed i
behandlingen bør kommunalbestyrelsen i videst muligt omfang
anvende psykologer, der har relevant fagligt kendskab til og
behandlingsmæssig erfaring med de særlige
problematikker, det vedrører, herunder f.eks. vold i
nære relationer, social kontrol m.v. Det kan fx være
psykologer med tilknytning til et krisecenter eller lignende.
En række krisecentre har i dag psykologer med relevant
faglighed tilknyttet, enten som ansatte på krisecentret eller
eksternt tilknyttet. Det vurderes, at det i mange tilfælde
vil kunne være relevant af hensyn til den nødvendige
faglighed og for at sikre en god praktisk tilrettelæggelse af
hjælpen under kvindens ophold på krisecentret, at
kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med et konkret
krisecenter om at benytte disse psykologer til at gennemføre
behandlingen. Den foreslåede ordning om psykologbehandling
til kvinder, der får ophold på krisecenter, er ikke
finansieret over krisecentrets takst for ophold.
Kommunalbestyrelsen kan tilkøbe psykologbehandling hos
krisecentret, hvis krisecentret har en psykolog tilknyttet, som kan
varetage behandlingsforløbet.
Det vil i forbindelse med kommunalbestyrelsens valg af psykolog
være væsentligt så vidt muligt at
understøtte kontinuiteten i samtaleforløbet for
kvinden. Der er tale om kvinder i en meget sårbar situation,
og valg af psykolog skal således ske med udgangspunkt i,
hvordan kvinden får bedst muligt udbytte af
psykologbehandlingen, og at hun har mulighed for at benytte sig af
tilbuddet, herunder at der er taget hensyn til eventuelle
sikkerhedsmæssige forhold for kvinden.
Der vil være tale om kvinder med forskellige baggrunde og
behov. For så vidt angår særlige forhold for
voldsudsatte kvinder med et handicap, som får ophold på
krisecenter, tilbyder VISO rådgivning til kommuner og sociale
tilbud efter serviceloven. VISO, som er den nationale videns- og
specialrådgivningsorganisation på socialområdet,
kan bl.a. rådgive om, hvad kommunen bør have for
øje i forbindelse med valg af psykolog, ligesom krisecentre
og kommunalt ansatte psykologer kan få rådgivning hos
VISO om særlige forhold vedr. fx vold og indgribende
handicap. Såfremt en kvinde er i behandling hos en
privatpraktiserende psykolog, vil evt. rådgivning fra VISO
skulle ske via kommunen og i samarbejde med borgeren.
Pligten til at tilbyde psykologbehandling vil gælde uanset
opholdets varighed og vil skulle iværksættes under
opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Ret til psykologbehandling i forbindelse med et ophold på
et kvindekrisecenter er en ydelse efter serviceloven, hvorfor de
almindelige regler om handlekommune vil finde anvendelse i forhold
til at fastslå, hvilken kommune, der har pligt til at yde
hjælp og finansiere hjælpen. Hvis en kvinde tager
ophold på et krisecenter i en anden kommune end den, hvor hun
har bopæl eller sædvanligvis opholder sig, vil det
være den oprindelige opholdskommune, der har pligt til at yde
hjælp, når opholdet i botilbuddet er etableret ved
medvirken fra den oprindelige opholdskommune eller anden offentlig
myndighed, herunder forstanderen på et botilbud efter bl.a.
servicelovens § 109. Såfremt kvinden efter opholdet
på kvindekrisecentret får en ny opholdskommune end den
oprindelige opholdskommune, vil denne som udgangspunkt overtage
handle- og betalingsforpligtelsen for de resterende op til ti timer
af psykologbehandlingen efter denne ordning, jf. den sociale
retssikkerhedslovs 9, stk. 1, jf. dog § 9, stk. 7, om pligt
til at yde hjælp efter serviceloven, når kommunen eller
anden offentlig myndighed har medvirket til, at personen har
fået ophold i bestemmelsen de nævnte boformer, boliger
og institutioner.
Efter lovforslaget vil anonymt ophold på et krisecenter
ikke i sig selv være en hindring for, at kvinden tilbydes
psykologbehandling. Se bemærkninger til lovforslagets §
1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Forslaget har til formål at sikre, at kvinder, der har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise
i nære relationer, hurtigt får den hjælp, de har
behov for til at bearbejde konsekvenserne ved volden og dermed
hurtigere komme på fode igen.
Det skønnes, at i alt 38.000 kvinder og 19.000 mænd
i Danmark i 2017 var udsat for fysisk partnervold ("Vold og
seksuelle krænkelser", Statens Institut for Folkesundhed
2018). Den fysiske partnervold, kvinder udsættes for, er
typisk grovere end den, mænd udsættes for, og kvinder
er tre gange så udsatte for psykisk partnervold som
mænd. Kvinder er således i væsentligt
større omfang udsat for partnervold, og det vurderes
således, at der er stort behov for at sætte ind med
hjælp og støtte over for voldsramte kvinder.
Lovforslaget vurderes således at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser for kvinder samlet set. Det
bemærkes i forlængelse heraf, at mænd, der har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise
i nære relationer, ikke får adgang til samme
behandling.
4. Forholdet til
databeskyttelseslovgivningen
I forbindelse med den behandling, som psykologen foretager, kan
psykologen få videregivet almindelige personoplysninger og
følsomme personoplysninger som fx helbredsoplysninger og
evt. personnummer. Disse oplysninger skal behandles i
overensstemmelse med reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger (herefter
databeskyttelsesforordningen) og databeskyttelsesloven, jf. lov nr.
502 af 23. maj 2018.
De personoplysninger, som den private psykolog modtager fra
kommunen, er psykologen dataansvarlig for, ligesom psykologen er
dataansvarlig for de personoplysninger, som psykologen behandler i
forbindelse med behandlingsforløbet. Hjemmel til behandling
af almindelige personoplysninger, som fx kvindens navn og
kontaktoplysninger, som psykologen modtager fra kommunen, findes i
databeskyttelsesforordningens artikel 6, litra e, og hjemmel til
behandling af følsomme personoplysninger som fx
helbredsoplysninger findes i artikel 9, litra f. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1
om behandling af autoriserede psykologers pligt til at føre
ordnede optegnelser mv.
Kommunen vil være dataansvarlig for behandling af
personoplysninger om kvinden. Hjemmel til behandling, herunder
videregivelse, af almindelige personoplysninger som fx navn og
kontaktoplysninger, findes i databeskyttelsesforordningens Artikel
6, litra e, og hjemmel til behandling af særlige kategorier
af personoplysninger som helbredsoplysninger findes i Artikel 9,
litra f. Hvis psykologen, der gennemfører behandlingen, er
ansat i den pågældende kommune, er kommunen
dataansvarlig efter de samme artikler. Der henvises i øvrigt
til bemærkningerne til lovforslagets § 1 om behandling
af autoriserede psykologers pligt til at føre ordnede
optegnelser mv.
For så vidt, at det er relevant at behandle oplysninger om
personnummer sker det i overensstemmelse med databeskyttelseslovens
§ 11.
Det følger af persondataforordningens artikel 13 om
oplysningspligt ved indsamling af oplysninger hos den registrerede,
at den dataansvarlige har pligt til at oplyse den registrerede om
bl.a., hvem der er dataansvarlig og relevante kontaktoplysninger,
formålene med den behandling af personoplysningerne og
retsgrundlaget for behandlingen af oplysningerne mv. Den
registrerede har en række rettigheder efter
persondataforordningens artikel 15-22, herunder ret til indsigt,
berigtigelse, sletning mv. Oplysningspligten skal også
iagttages i forbindelse med videregivelse af personoplysninger.
Det forudsættes, at behandling af personoplysninger til
hver en tid sker i overensstemmelse med principperne i
databeskyttelsesforordningens artikel 5.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører både administrative og
økonomiske konsekvenser for kommunerne, der som noget nyt
forpligtes til at tilbyde ti timers psykologbehandling til kvinder
med ophold på krisecentre. Desuden medfører
lovforslaget økonomiske konsekvenser for staten som
følge af, at staten efter servicelovens § 177, stk. 1,
nr. 5, refunderer 50 pct. af kommunens udgifter til boformer efter
servicelovens § 109.
Der er med aftale om finansloven for 2020 afsat midler til
finansiering af en lovændring.
Lovforslaget vurderes at medføre samlede offentlige
merudgifter på 5,2 mio. kr. i 2020 og 10,3 mio. kr. (2020-pl)
årligt fra 2021 og frem. Heraf skønnes kommunernes
merudgifter at være 2,6 mio. kr. i 2020 og 5,3 mio. kr.
(2020-pl) årligt i 2021 og frem, idet der er tale om 50 pct.
statsrefusion, dog med fuld kompensation for
administrationsudgifterne i kommunerne. Merudgifter for staten som
følge af statsrefusionen skønnes at være 2,5
mio. kr. i 2020 og 5,1 mio. kr. (2020-pl) årligt i 2021 og
frem.
De økonomiske konsekvenser forhandles med kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige
omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger
således seks ud af de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning. Således indeholder lovforslaget forslag til klare
og enkle regler. Lovforslaget ændrer ikke på, at der
kan kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget
understøtter sammenhæng på tværs.
Lovforslaget understøtter tryg og sikker
datahåndtering og anvendelse af offentlig infrastruktur, idet
der kan kommunikeres med kommunerne via Digital Post. Lovforslaget
muliggør dog ikke automatisk sagsbehandling, da
kommunalbestyrelsen vil skulle behandle hver sag individuelt,
hvilket vil indebære faglige skøn forhold til valg af
psykolog med henblik på en hensigtsmæssig
tilrettelæggelse af behandlingen for den enkelte kvinde.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have direkte økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget kan
medføre afledte positive økonomiske konsekvenser for
private leverandører af psykologbehandlingen, fx
privatpraktiserende psykologer mv., som vil kunne opleve
øget efterspørgsel fra kommunerne på
psykologbehandling.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante, eftersom forslaget ikke påvirker
virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende
di?gitale teknologier og forretningsmodeller.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra 20. januar 2020
til 18. februar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fællesforbund, Ankestyrelsen, BDO Kommunernes
Revision, Bedre Psykiatri, Brugerforeningen for aktive stofbrugere,
Brugernes Akademi, Bryd Tavsheden, Børnehus Hovedstaden,
Børnehus Midt, Børnehus Nord, Børnehus
Sjælland, Børnehus Syd, Børnerådet,
Center for Voldsramte (Region Hovedstaden), Danmarks Statistik,
Danner, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Handicapforbund, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for
Psykosocial Rehabilitering, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Stalkingcenter, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Sociale Udviklingsfond (SUF), Det
Centrale Handicapråd, Dialog Mod Vold, FOA,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af Sociale-
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frederiksberg Kommune
(Socialtilsyn Hovedstaden), Faaborg-Midtfyn Kommune (Socialtilsyn
Syd), Gadejuristen, Hjørring Kommune (Socialtilsyn Nord),
HK/kommunal, Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), KL,
Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Kvindekrisecentre
(LOKK), Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS),
Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere,
Landsforeningen af væresteder (LVS), Landsforeningen for
voksne med senfølger af seksuelle overgreb (SPOR),
Livslinjen, Lev Uden Vold, LOS - de private sociale tilbud,
Lægeforeningen, Mødrehjælpen,
Offerrådgivningen i Danmark, PLO, Psykiatrifonden, Red
Barnet, Reden Vesterbro, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse (SBH),
SAND, Selveje Danmark, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn Midt), SIND,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Lederforum, Socialt
Udviklingscenter (SUS), VIVE og Q-værk.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kom?muner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
samlede offentlige merudgifter på 5,2 mio. kr. i 2020 og 10,3
mio. kr. årligt i 2021 og frem, hvoraf 2,6 mio. kr. i 2020 og
5,3 mio. kr. årligt i 2021 og frem vedrører
kommunerne, og 2,5 mio. kr. i 2020 og 5,1 mio. kr. årligt i
2021 og frem vedrører staten (2020-pl). | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter servicelovens § 109, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise
i relation til familie- eller samlivsforhold (kvindekrisecenter).
Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager
under opholdet omsorg og støtte.
Optagelse på krisecentret kan efter servicelovens §
109, stk. 2, ske anonymt ved egen henvendelse eller ved henvisning
fra offentlige myndigheder. Det er lederen af boformen, der
træffer afgørelse om optag og udskrivning, jf. §
109, stk. 3.
Krisecentret efter stk. 1 har efter servicelovens § 109,
stk. 4 og 5, orienteringspligt om optagelse og udskrivning af
kvinder og evt. ledsagende børn til den kommune, der har
pligt til at yde hjælp efter serviceloven, jf. §§
9-9 b i den sociale retssikkerhedslov.
Kommunalbestyrelsen skal, efter servicelovens § 109, stk.
7, tilbyde indledende og koordinerende støtte og vejledning
til kvinder på kvindekrisecenter, og skal efter stk. 8
tilbyde psykologbehandling til alle børn, der ledsager deres
mor på kvindekrisecenter.
Med henblik på at sikre, at kvinder på
kvindekrisecentre hurtigt får den hjælp, de har brug
for, vil kommunalbestyrelsen med det foreslåede § 109, stk. 9, 1. pkt., i serviceloven
som noget nyt skulle tilbyde ti timers psykologbehandling til
kvinder, der får ophold i boformer efter § 109, stk.
1.
Kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af
psykologbehandlingen vil ske under hensyn til det forventede
forløb for henholdsvis kvinden og hendes evt. børn,
herunder i forhold til hvor de forventes at opholde sig under
forløbet. Psykologbehandling til kvinden vil så vidt
muligt skulle koordineres med den øvrige indsats for kvinden
på krisecentret samt andre indsatser efter serviceloven og
anden relevant lovgivning.
Krisecentret kan enten selv have en psykolog ansat eller kan
typisk formidle kontakt til en psykolog, som de er vant til at
samarbejde med, og vil dermed ofte kunne være
leverandør af psykologbehandlingen. Dette vil imidlertid
ikke nødvendigvis være muligt eller
hensigtsmæssigt, f.eks. hvis kvinden kun har kort ophold
på krisecentret eller lignende.
Anonymt ophold for kvinder på krisecenter vil ikke i sig
selv kunne være en hindring for, at kvinden tilbydes
psykologbehandling. Kommunen vil skulle søge at overkomme
eventuelle udfordringer i tilrettelæggelsen heraf i
samarbejde med det pågældende krisecenter. Det
vurderes, at det som udgangspunkt vil være muligt at
tilrettelægge et behandlingsforløb, hvor kvinden vil
kunne opretholde anonymiteten i forhold til den kommunale
forvaltning, mens forhold vedrørende autoriserede
psykologers pligt til at føre ordnede optegnelser over deres
virksomhed skal iagttages, hvilket kan betyde, at kvinden ikke over
for psykologen kan opretholde anonymiteten.
Autoriserede psykologers pligt til at føre ordnede
optegnelser over deres virksomhed følger af § 14, stk.
1 i lov om psykologer mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af
24. januar 2018 med senere ændringer (herefter
psykologloven). Efter psykologlovens § 14, stk. 3, har den,
hvis personlige forhold der er udarbejdet optegnelser om, ret til
aktindsigt i optegnelserne. Det fremgår af § 3 i
bekendtgørelse nr. 567 af 19. maj 2017 om autoriserede
psykologers pligt til at føre ordnede optegnelser, at en
autoriseret psykologs klientjournaler bl.a. skal indeholde
oplysninger om klientens navn, alder og bopæl. Det
følger af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, at
journalen skal opbevares i mindst 5 år regnet fra tidspunktet
for den senest foretagne optegnelse. Efter bekendtgørelsens
§ 7, stk. 1, skal autoriserede psykologer opbevare journaler
forsvarligt, og det skal sikres, at uvedkommende ikke har adgang
til oplysningerne i journalerne. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 10, at bestemmelser om offentlige
ansættelsessteders journalføring, opbevaring og
kassation m.v., som følger af anden lovgivning, finder
anvendelse uanset bekendtgørelsens §§ 1-5.
Ved en times psykologbehandling forstås konsultationer,
der varer 45-60 minutter, og honoraret herfor inkluderer de
opgaver, som er relateret til den konkrete konsultation, herunder
forberedelse, afregning, tidsbestilling, føre optegnelse
mv.
Forslaget vil ikke ændre reglerne om psykologbehandling
til børn, der ledsager deres mor på boformer efter
servicelovens § 109, stk. 1, jf. § 109, stk. 8. Det vil
imidlertid være relevant at overveje tilrettelæggelsen
af psykologbehandling til kvinden og eventuelle ledsagende
børn, f.eks. i forhold til om hjælpen skal varetages
af samme psykolog, den praktiske tilrettelæggelse af
psykologbehandlingen i hverdagen m.v.
Den foreslåede ordning vil ikke ændre
målgruppen for optag på boformer efter servicelovens
§ 109, stk. 1, som lederen af boformen efter en konkret og
individuel vurdering træffer afgørelse om.
Med det foreslåede § 109, stk.
9, 2. pkt., vil psykologbehandlingen skulle forestås
af en autoriseret psykolog.
Af hensyn til at sikre den fornødne faglighed i
behandlingen bør kommunalbestyrelsen i videst muligt omfang
anvende psykologer, der har relevant fagligt kendskab til og
behandlingsmæssig erfaring med de særlige
problematikker, det vedrører, herunder f.eks. vold i
nære relationer, social kontrol m.v. Det kan være
psykologer med tilknytning til et krisecenter eller lignende.
Med det foreslåede § 109, stk.
9, 3. pkt., vil pligten til at tilbyde psykologbehandling
gælde uanset opholdets varighed.
Imidlertid vil ophold, hvor kvinden og evt. ledsagende
børn f.eks. af sikkerhedsmæssige hensyn overflyttes
til et andet krisecenter, ikke i denne forbindelse være at
betragte som et nyt ophold med yderligere tilbud om ti timers
psykologbehandling. Tilsvarende vil det gælde for kvinder med
gentagne ophold inden for en kort tidsperiode, og som allerede er i
gang med et forløb hos en psykolog efter denne ordning, at
der som udgangspunkt ikke vil bevilges yderligere
psykologbehandling.
Med det foreslåede § 109, stk.
9, 4. pkt., skal tilbuddet iværksættes under
selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Kommunalbestyrelsen vil snarest muligt efter modtagelse af
orientering efter § 109, stk. 4, om kvindens ophold,
fremsætte tilbuddet til kvinden med henblik på, at
forløbet kan iværksættes. Forløbet kan
fortsætte, efter kvinden er etableret i egen bolig.
Hvis kvinden indledningsvis takker nej til tilbuddet om
psykologbehandling, vil hun under opholdet på krisecentret
eller i umiddelbar forlængelse heraf kunne genoptage
tilbuddet ved at rette henvendelse til kommunen herom. En kvinde
vil således kunne genoptage tilbuddet efter flytning til egen
bolig, så længe det sker i tilknytning til overgangen
hertil. Det vil typisk være inden for de første to
måneder efter kvindens flytning. Formålet er at sikre,
at det ikke er et spørgsmål om timing for tilbuddet om
psykologbehandling, der afgør, om kvinden kan gøre
brug af tilbuddet. Kommunen er ikke forpligtet til at
genfremsætte tilbuddet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at
loven skal træde i kraft 1. juli 2020. Det vil betyde, at
kommunalbestyrelsen fra dette tidspunkt vil skulle tilbyde ti
timers psykologbehandling til kvinder, der efter lovens
ikrafttræden får ophold på boformer efter
servicelovens § 109, stk. 1.
Det foreslås med stk. 2, at
kommunalbestyrelsen desuden vil skulle tilbyde ti timers
psykologbehandling til kvinder, der inden lovens ikrafttræden
har fået ophold på en boform efter § 109, stk. 1,
i lov om social service, og som forsat har ophold på boformen
efter lovens ikrafttræden. Kvinder, der forud for lovens
ikrafttræden, har afsluttet et ophold på et krisecenter
er ikke omfattet af loven.
Serviceloven gælder hverken for Færøerne
eller Grønland og indeholder ikke hjemmel til at sætte
lov i kraft for Færøerne eller Grønland. Den
foreslåede nye bestemmelse i servicelovens § 109, stk.
9, vil således ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 137 af 25. februar 2020,
foretages følgende ændring: | | | | § 109.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold i boformer til
kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller
tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager
under opholdet omsorg og støtte. | | | Stk. 2.
Optagelse i boformen kan ske anonymt ved egen henvendelse eller ved
henvisning fra offentlige myndigheder. | | | Stk. 3. Lederen
træffer afgørelse om optagelse og udskrivning. | | | Stk. 4. Boformer
efter stk. 1 skal senest 3 hverdage efter afgørelse om
optagelse i boformen give en orientering herom til
kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde
hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område. | | | Stk. 5. Boformer
efter stk. 1 skal så vidt muligt inden udskrivning fra
boformen, dog senest 3 hverdage herefter, give en orientering herom
til kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde
hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område. | | | Stk. 6.
Orienteringerne efter stk. 4 og 5 skal som minimum indeholde
kvindens og eventuelle børns navne og cpr-numre samt dato og
begrundelse for henholdsvis optagelsen og udskrivningen. For
kvinder, der optages i boformen anonymt, jf. stk. 2, udelades
kvindens og eventuelle børns navne og cpr-numre, og det skal
i øvrigt sikres, at kvindens anonymitet opretholdes. | | | Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde indledende og koordinerende
støtte og vejledning til kvinder på boformer efter
denne bestemmelse. Den indledende rådgivning skal
iværksættes så tidligt som muligt efter
orientering om optagelse i boformen og skal introducere kvinden til
den koordinerende rådgivning og skabe kontakt mellem kvinden
og en medarbejder, der varetager den koordinerende
rådgivning. Den koordinerende rådgivning gives i
forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole,
daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og skal
understøtte de enkelte dele i kommunalbestyrelsens
øvrige tilbud. Rådgivningen iværksættes,
senest når forberedelsen til udflytning fra boformen
påbegyndes, og gives, indtil kvinden og eventuelle
børn er etableret i egen bolig. | | | Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde psykologbehandling til alle
børn, som ledsager moderen under dennes ophold i boformer
efter denne bestemmelse. Behandling skal have et omfang på
mindst fire timer og op til ti timer afhængigt af barnets
behov. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog.
Pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset
opholdets varighed. Tilbuddet skal iværksættes under
selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf. | | 1. I § 109 indsættes som stk. 9: | | | »Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psykologbehandling til
kvinder, der får ophold i boformer efter stk. 1. Behandlingen
skal udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at
tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed.
Tilbuddet skal iværksættes under selve opholdet eller i
umiddelbar forlængelse heraf.« | | | | | | | | | |
|