Fremsat den 21. april 2020 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi og lov om naturgasforsyning
(Bemyndigelse til midlertidig fravigelse af
frister og andre betingelser som følge af covid-19)
§ 1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1566 af 27. december
2019, foretages følgende ændring:
1.
Efter kapitel 6 a indsættes:
»Kapitel 6 b
Midlertidig fravigelse af frister og
betingelser som følge af covid-19
§ 56 b. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler og træffe
beslutning om fravigelse af frister og andre betingelser, som
påhviler borgere og virksomheder i henhold til denne lov
eller regler udstedt i medfør heraf, når det som
direkte eller indirekte konsekvens af covid-19-epidemien må
anses for umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt for de
pågældende borgere eller virksomheder at opfylde disse
frister eller betingelser.«
§ 2
I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020, som
ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændring:
1.
Efter kapitel 6 a indsættes:
»Kapitel 6 b
Midlertidig fravigelse af frister og
betingelser som følge af covid-19
§ 35 j. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler og træffe
beslutning om fravigelse af frister og andre betingelser, som
påhviler virksomheder i henhold til denne lov eller regler
udstedt i medfør heraf, og som har betydning for retten til
at opnå pristillæg for opgraderet biogas, som leveres
til et sammenkoblet system, og for renset biogas, der leveres til
et bygasnet, jf. §§ 35 d-i, når det som direkte
eller indirekte konsekvens af covid-19-epidemien må anses for
umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt for de
pågældende virksomheder at opfylde disse frister eller
betingelser.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3. Kapitel 6 b i
lov om fremme af vedvarende energi, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, og kapitel 6 b i lov om naturgasforsyning, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, ophæves den 1. marts
2021.
Stk. 4. Klima-, energi-
og forsyningsministeren kan i forbindelse med ophævelsen af
kapitel 6 b i lov om fremme af vedvarende energi, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, og af kapitel 6 b i lov om
naturgasforsyning, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, jf.
stk. 3, fastsætte overgangsregler om håndtering af
genindtrædelsen af frister og andre betingelser, der efter
regler fastsat i medfør af kapitel 6 b i lov om fremme af
vedvarende energi og kapitel 6 b i lov om naturgasforsyning har
været fraveget.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkt | 2.1. | Bemyndigelse til fastsættelse af
regler og til at træffe beslutning om midlertidig fravigelse
af frister og andre betingelser | 2.1.1. | | Gældende ret | 2.1.2. | | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser | 2.1.3. | | Den foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 9. Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at tage
højde for den ekstraordinære situation, som udbruddet
af covid-19-epidemien har bragt med sig, og hvor bl.a. en
række borgere og virksomheder, der er aktører på
området for fremme af vedvarende energi, kan komme i klemme i
forhold til opfyldelse af visse frister og betingelser, som kan
være afgørende for deres virksomhed eller
privatøkonomi.
Det er Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at der bl.a. er akut behov for at
fastsætte en generel og ubetinget fristforlængelse for
alle virksomheder, der er omfattet af en frist den 1. maj 2020 for
indgivelse af fyldestgørende ansøgning om tilsagn
eller fornyet tilsagn om støtte til anvendelse af biogas.
Ansøgningsfristen den 1. maj 2020 fremgår af lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 125
af 7. februar 2020 (herefter benævnt VE-loven) for fire af
støtteordningerne og af lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020, for én
af støtteordningerne.
Det er endvidere ministeriets vurdering, at
der ligeledes er behov for snarest at fastsætte en generel og
ubetinget fristforlængelse for ejere af
husstandsvindmøller, der har fået tilsagn om
støtte i 2018, da 2 års-fristen for nettilslutning i
overensstemmelse med VE-lovens regler i disse tilfælde falder
i perioden til og med den 11. juli 2020.
I begge tilfælde vil udskydelsen af
fristen være afgørende for, at de
pågældende borgere og virksomheder kan modtage
støtte efter de pågældende ordninger.
Det er endelig ministeriets vurdering, at der
bl.a. er behov for på baggrund af forsamlingsforbuddet
iværksat af sundheds- og ældreministeren og hensynet
til særlige risikogrupper at kunne fastsætte en generel
og ubetinget fristforlængelse for opstillere af
landvindmøller, der i henhold til 4-ugers frister i
VE-loven, hvoraf den første falder ultimo april, er
forpligtet til at afholde et offentligt orienteringsmøde,
med henblik på at redegøre for opstillingens
konsekvenser for de omkringliggende beboelsesejendomme og bl.a.
oplyse om værditabsordningen knyttet til opstilling af
vindmøller.
Den situation, som mange virksomheder og
borgere står i på grund af covid-19, er ikke
nødvendigvis direkte forårsaget af foranstaltninger
iværksat af sundheds- og ældreministeren i
medfør af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1026
af 1. oktober 2019, som ændret ved lov nr. 208 af 17. marts
2020 og § 1 i lov nr. 359 af 4. april 2020 (herefter
benævnt epidemiloven), men kan have en mere kompleks, diffus
og indirekte karakter, herunder for virksomheder, der må
koncentrere sig om deres overlevelse eller udfordres af andre
tvingende omstændigheder som følge af
covid-19-epidemien.
For en del aktører også på
energiområdet, herunder de ovenfor nævnte, der
står over for nært forestående frister, vil det
derfor være direkte eller indirekte konsekvenser af
covid-19-epidemien, som vil kunne medføre, at det er umuligt
eller uforholdsmæssig vanskeligt for dem på
fyldestgørende vis at opfylde frister og betingelser, som er
afgørende for deres private økonomi eller for deres
fortsatte virksomhed, herunder eksempelvis ret til modtagelse af
støtte.
Der er efter gældende ret ikke mulighed
for at fravige ovennævnte tidsfrister som følge af den
situation, der er skabt af covid-19-epidemien. Da regler om
fravigelser fra pligter alene kan udstedes i medfør af
epidemiloven, såfremt den manglende opfyldelse af pligterne
skyldes foranstaltninger iværksat i medfør af samme
lov, vil det herunder ikke være muligt i tilstrækkelig
grad at udstede regler herom med hjemmel i epidemiloven.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at
klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler og til at træffe beslutning om
fravigelse af frister og andre betingelser, som påhviler
borgere og virksomheder i henhold til en række ordninger
reguleret i VE-loven, samt til en støtteordning
vedrørende opgraderet biogas til naturgasforsyningsnettet og
renset biogas til bygasnet reguleret i kapitel 6 a i lov om
naturgasforsyning. Den foreslåede bemyndigelse vil være
betinget af, at det som direkte eller indirekte konsekvens af
covid-19-epidemien må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for de pågældende
borgere og virksomheder at opfylde disse frister eller
betingelser.
Den foreslåede bemyndigelse til klima-,
energi- og forsyningsministeren vil blive delegeret til
Energistyrelsen i medfør af § 3, stk. 1, og § 4,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068 af 25. oktober 2019 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Det forventes, at bemyndigelsen bl.a. vil
blive udmøntet ved en bekendtgørelse, der
træder i kraft samtidig med dette lovforslag.
Der vil ved denne bekendtgørelse dels
blive fastsat en bestemmelse, der udskyder ansøgningsfristen
den 1. maj 2020 i VE-loven og i lov om naturgasforsyning for,
hvornår indgivelse af ansøgninger om tilsagn eller
fornyet tilsagn om støtte til anvendelse af biogas senest
skal ske. Fristen forventes udskudt til den 1. juli 2020. Dels vil
der i bekendtgørelsen blive fastsat en bestemmelse om
udskydelse af fristen for nettilslutning af
husstandsvindmøller, der i overensstemmelse med
gældende regler i VE-loven falder i perioden til og med den
11. juli 2020. Frister, der falder i denne periode, forventes
udskudt til den 1. oktober 2020. Dels vil der i
bekendtgørelsen blive fastsat en bestemmelse om udskydelsen
af frister for offentlige orienteringsmøder for opstilling
af landvindmøller, der falder inden for perioden med
forsamlingsforbud iværksat af sundheds- og
ældreministeren, til foreløbig den 1. oktober
2020.
En udskydelse af fristerne vil ikke
ændre på de materielle betingelser og dermed antallet
af potentielt støtteberettigede og støttevolumen, da
støtte efter de pågældende ordninger
forudsætter opfyldelse af grundlæggende, materielle
betingelser indtrådt den 1. januar 2020 eller tidligere.
Den foreslåede bemyndigelse forventes
ligeledes udnyttet, hvis der på andre områder inden for
VE-loven og kapitel 6 a i lov om naturgasforsyning opstår
akut behov for at fastsætte regler om midlertidig fravigelse
af krav til virksomheder og borgere som følge af den
situation, som covid-19-epidemien har bragt med sig.
Længden af generelle
fristforlængelser vil som udgangspunkt blive fastsat under
hensyntagen til det nødvendige behov for fleksibilitet over
for de berørte virksomheder og borgere i lyset af
covid-19-situationen i Danmark.
Der kan eventuelt blive tale om en
efterfølgende forlængelse af de generelt udskudte
frister afhængig af udviklingen i situationen som
følge af covid-19-epidemien.
Er en generel og ubetinget fravigelse af
frister eller andre betingelser som følge af
covid-19-epidemien alene relevant for en afgrænset gruppe af
identificerbare borgere eller virksomheder, vil ministeren i
medfør af den foreslåede bemyndigelse både kunne
benytte den foreslåede bemyndigelse til fastsættelse af
regler herom ved bekendtgørelse og til at træffe
beslutning herom, der meddeles de pågældende borgere
eller virksomheder.
I den situation, hvor der ikke er - eller ikke
længere er - grundlag for en generel fristudskydelse som
følge af covid-19-situationen i Danmark, kan det ikke
udelukkes, at der i konkrete tilfælde fortsat kan være
individuelle omstændigheder, der som en konsekvens af
covid-19-epidemien gør det umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for en borger eller virksomhed at
opfylde en på det tidspunkt gældende frist eller anden
betingelse på området for vedvarende energi.
Eksempelvis, hvis rettidig levering af en komponent til en
vindmølle, eventuelt fra et andet land, ikke er sket eller
har været forsinket som følge af covid-19-epidemien,
og leveringen er en forudsætning for den efterfølgende
færdiggørelse og rettidige nettilslutning af
vindmøllen.
I disse konkrete tilfælde vil ministeren
ligeledes kunne benytte den foreslåede bemyndigelse til
på konkret og individuelt grundlag at træffe beslutning
om yderligere fravigelse af frister og betingelser.
Da lovændringen er et midlertidigt
initiativ som følge af den ekstraordinære situation
forårsaget af covid-19-epidemien, indeholder lovforslaget en
såkaldt solnedgangsklausul, der indebærer, at de
foreslåede bestemmelser automatisk ophæves den 1. marts
2021, medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
deres gyldighedsperiode.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Bemyndigelse til fastsættelse af regler og til
at træffe beslutning om midlertidig fravigelse af frister og
andre betingelser
2.1.1. Gældende ret
I henhold til VE-loven og lov om
naturgasforsyning afhænger en del borgere og virksomheders
rettigheder inden for fremme af vedvarende energi af, at visse
betingelser opfyldes af dem selv eller andre, herunder inden for
nærmere angivne tidsfrister. Blandt andet er der frister, der
tidsmæssigt ligger i forlængelse af et tidligere skridt
eller forud for et næste skridt i en proces, hvis
gennemførelse er afgørende for nogle borgere eller
virksomheders rettigheder. I en række af disse tilfælde
kan der ikke eller kun i nærmere afgrænsede
tilfælde ske fravigelse fra disse frister.
VE-lovens § 41 omhandler elektricitet,
som leveres til elforsyningsnettet fra en vindmølle med en
installeret effekt på 25 kW eller derunder, og som er
tilsluttet i egen forbrugsinstallation (husstandsvindmølle).
I medfør af § 41, stk. 4, kan klima-, energi- og
forsyningsministeren forud for et projekts påbegyndelse yde
tilsagn om pristillæg for elektricitet fremstillet på
husstandsvindmøller. Tilsagnet kan ydes i perioden 2016-2019
inden for en pulje på 1 MW pr. år. Efter § 41,
stk. 5, 1. pkt., er det en betingelse for at opnå
pristillæg efter § 41, stk. 4, at vindmøllen
bliver nettilsluttet inden 2 år efter afgivelse af tilsagn om
pristillæg.
De nærmere betingelser for
støtteordningen i perioden 2016-2019 er med hjemmel i §
41, stk. 6 og 7, i VE-loven udmøntet i bekendtgørelse
nr. 617 af 3. juni 2019 om pristillæg for
vindmølleproduceret elektricitet m.v. I
bekendtgørelsen er bl.a. fastsat tidspunkter for
ansøgningsrunder og nærmere regler for administration
af puljerne. Således skal ansøgeren efter
bekendtgørelsens regler søge om udbetaling af
pristillæg, når vindmøllen er nettilsluttet.
Herved vil der blive foretaget en vurdering af, om betingelserne
for at opnå pristillæg er opfyldt - herunder om
vindmøllen er nettilsluttet rettidigt.
Der er i den gældende VE-lov ikke indsat
en mulighed for at fravige nettilslutningsfristen.
For virksomheder og borgere, som forud for
projektets påbegyndelse har modtaget tilsagn i 2018 om
støtte efter § 41, stk. 4, i VE-loven til en
husstandsvindmølle, er det således en betingelse for
at få udbetalt pristillæg, at vindmøllen bliver
nettilsluttet inden 2 år efter afgivelse af tilsagnet i
2018.
Overholdelse af nettilslutningsfristen er en
betingelse og derfor afgørende for at få
pristillæg på baggrund af tilsagn om pristillæg
efter § 41, stk. 4.
Efter opnåelse af tilsagn om
støtte skal ansøgeren således inden for 2
år nå at afslutte vindmølleprojektet, så
vindmøllen kan nå at blive nettilsluttet inden for
fristen. For visse virksomheder og borgere vil rettidig
nettilslutning kræve et meget stort arbejde og
planlægning.
Pristillægget ydes i 12 år fra
nettilslutningstidspunktet, og nettilslutningsfristen blev derfor
indsat for at fastslå, hvor længe der skulle sikres
finansiering af ordningen.
I 2018 blev der givet i alt 23 tilsagn om
støtte. Energistyrelsen har kendskab til, at 10
vindmøller er nettilsluttet og at 12 projekter af
forskellige grunde ikke bliver realiseret. Således mangler 1
vindmølleprojekt at nettilslutte vindmøllen, og
fristen herfor er den 11. juli 2020.
§§ 43 b-j i VE-loven og §§
35 d-j i lov om naturgasforsyning regulerer fem
støtteordninger for anvendelse af biogas. Ordningerne, der
er en udmøntning af Energiaftale 2012, omfatter
pristillæg til biogas eller forgasningsgas (fremstillet ved
biomasse) anvendt til elproduktion, pristillæg til opgraderet
biogas til naturgasforsyningsnettet eller til renset biogas til
bygasnet, samt tilskud til biogas anvendt til transport, proces
eller varme. Ordningerne trådte i kraft i henholdsvis 2013 og
2015.
Ved en ændring af lov om fremme af
vedvarende energi og lov om naturgasforsyning, der trådte i
kraft den 1. januar 2020, jf. lov nr. 1566 af 27. december 2019 om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
naturgasforsyning og lov om elforsyning, blev der indsat krav i
henholdsvis § 43 f, stk. 7, 1. pkt., § 43 g, stk. 7, 1,
pkt., og § 43 i, stk. 6, 1. pkt., i VE-loven og § 35 g,
stk. 7, 1. pkt., i lov om naturgasforsyning om indgivelse af
ansøgning om tilsagn eller fornyet tilsagn om støtte
til klima-, energi- og forsyningsministeren senest den 1. maj 2020
som betingelse for fremover at være berettiget til
støtte efter de pågældende ordninger.
Indgivelse af rettidig, fyldestgørende
ansøgning om tilsagn eller fornyet tilsagn under disse
ordninger er afgørende for fortsat at kunne være
berettiget til støtte efter ordningerne.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i
henhold til lovændringen undtagelsesvis beslutte, at der
meddeles tilsagn, uanset at en fyldestgørende
ansøgning er modtaget efter den 1. maj 2020. Dette
fremgår af henholdsvis § 43 f, stk. 7, 2. pkt., §
43 g, stk. 7, 2, pkt., og § 43 i, stk. 6, 2. pkt., i VE-loven
og § 35 g, stk. 7, 2. pkt., i lov om naturgasforsyning. Af de
specielle bemærkninger til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2019-20, A, L 39 som fremsat, side 25, 29, 32, 35
og 46, fremgår, at udmøntningen af bemyndigelserne til
at dispensere fra ansøgningsfristen den 1. maj 2020 "kun
[vil] ske, hvis [forsinkelsen] skyldes forhold uden for den enkelte
ansøgers kontrol, dvs. at der er oplysninger eller
dokumentation, som ikke kan fremskaffes af ansøger inden
fristen for ansøgning. Det kan f. eks. være tekniske
data eller måledata, som skal lægges til grund for
beregning af årsnorm, eller det kan være kontrakter,
myndighedsgodkendelser eller andre forhold, som skal anvendes til
at dokumentere opfyldelse af de fastsatte kriterier for
dispensation."
Baggrunden for lovændringen
gennemført ved lov nr. 1566 fra 2019, der trådte i
kraft den 1. januar 2020, og som var en del af udmøntningen
af Energiaftale 2018, var bl.a. at sætte en stopper for
tilgangen af nye virksomheder til ordningerne. Politisk var det
samtidig hensigten med de ændringer af
støtteordningerne for biogas, der blev gennemført ved
denne lovændring, at de virksomheder, der senest den 1.
januar 2020 allerede var omfattet af ordningerne, havde foretaget
irreversible investeringer m.v. i tillid til støtten eller,
for tre af ordningernes vedkommende, havde indgivet
ansøgning om tilsagn om støtte, som udgangspunkt
fortsat skulle have mulighed for at opnå støtte efter
ordningerne. Samlet set vurderes det, at der kan blive tale om
cirka 240 virksomheder, der opfylder de materielle kriterier for at
få tilsagn eller fornyet tilsagn om støtte efter disse
ordninger.
At fristen for indgivelse af
ansøgninger om tilsagn eller fornyet tilsagn om
støtte efter ordningerne blev fastsat til 1. maj 2020,
skyldtes først og fremmest lovgivers ønske om at
sikre fremdrift hos de anlæg, der skal modtage
støtten, og et ønske om en hurtigst mulig afklaring
af det potentielle omfang af støtte, som vil blive baseret
på de såkaldte årsnormer, som fastlægges i
forbindelse med afgørelsen om tilsagn. Indtil videre har
Energistyrelsen modtaget cirka 100 ansøgninger. Der er
således fortsat cirka 140 virksomheder, der mangler at
indgive ansøgning om tilsagn eller fornyet tilsagn.
Kapitel 2 i VE-loven vedrører
foranstaltninger til fremme af udbygningen med vindmøller og
solcelleanlæg, herunder spørgsmålet om
værditab på beboelsesejendomme ved opstilling af
vindmøller og solcelleanlæg og krav om, at
vindmølleejere i visse tilfælde skal afholde et
orienteringsmøde, hvor der redegøres for
opstillingens konsekvenser for de omkringliggende
beboelsesejendomme og bl.a. for værditabsordningen. Hvis en
ejer af en beboelsesejendom anmelder et krav om betaling for
værditab, vil en taksationsmyndighed træffe
afgørelse om værditabets størrelse, medmindre
opstiller og ejer indgår aftale herom.
Af § 9, stk. 1, følger bl.a., at
de vindmølleprojekter på land, som kræver
VVM-tilladelse efter lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), skal afholde
orienteringsmødet i høringsperioden og inden 4 uger
før udløbet af høringsfristen for
miljøkonsekvensrapporten. For landvindmølleprojekter
på land, som ikke kræver VVM-tilladelse, skal dette
offentlige orienteringsmøde afholdes inden 4 uger efter, at
kommunen har offentliggjort afgørelse om, at VVM-tilladelse
ikke er påkrævet.
Tid og sted skal aftales med Energistyrelsen,
og indkaldelse og annoncering af mødet skal opfylde en
række krav, der fremgår af § 9, stk. 2 og 3.
Af § 9, stk. 4, 1. pkt., følger,
at ejere, der vurderer, at vindmølleopstillingen
påfører deres beboelsesejendom et værditab, skal
anmelde et krav om betaling af dette tab til klima-, energi- og
forsyningsministeren senest 8 uger efter, at
orienteringsmødet er afholdt. Eventuelle værditab vil
blive dækket af opstilleren, jf. § 6, stk. 1.
Er reglerne om orientering m.v. i henhold til
stk. 2 og 3 ikke opfyldt, løber anmeldelsesfristen dog
først fra det tidspunkt, hvor kravene i disse regler er
opfyldt, jf. stk. 4, 2. pkt. Udløb af fristen for,
hvornår betaling for værditab senest skal anmeldes,
afhænger således af tidspunktet for mødets
afholdelse.
Endvidere kan opstillers udbud af
køberetsandele i henhold til § 13, stk. 1, ikke ske,
før klima-, energi- og forsyningsministeren på
orienteringsmødet, hvor opstiller også er tilstede,
har orienteret om udbuddet, jf. § 13, stk. 6.
Fristen i § 9, stk. 1, 1. pkt., for
afholdelse af det offentlige orienteringsmøde i forbindelse
med vindmølleprojekter på land blev indsat af hensyn
til, at opstilleren så tidligt som muligt hermed kan få
et overblik over, hvor store beløb der skal betales til
personer, hvis ejendom må antages at falde i værdi som
følge af opstillingen. Afklaring heraf kan være af
væsentlig betydning for investeringsbeslutningen.
Der er i den gældende VE-lov ikke indsat
en mulighed for at undtage fra fristen for opstillers afholdelse af
dette offentlige orienteringsmøde.
Kompetencen til i ovennævnte
tilfælde at modtage ansøgninger og træffe
afgørelser om tilsagn, fornyet tilsagn og udbetaling af
støtte og til at varetage opgaver i forbindelse med
planlægning og afholdelse af orienteringsmøder og
behandling af værditabskrav m.v. er delegeret til
Energistyrelsen i henhold til § 3, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1068 af 25. oktober 2019 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser
I foråret 2020 har spredningen af
covid-19-epidemien bl.a. medført, at sundheds- og
ældreministeren i henhold til bemyndigelse i medfør af
epidemilovens § 6 har iværksat en række
foranstaltninger med henblik på at forebygge og dæmme
op for covid-19-epidemien. Den situation, som mange virksomheder og
borgere står i på grund af covid-19-epidemien, er ikke
nødvendigvis direkte forårsaget af foranstaltninger
iværksat i medfør af epidemiloven, men kan have en
mere kompleks, diffus og indirekte karakter.
For mange borgere og virksomheder, herunder
aktører på området for vedvarende energi, kan
direkte og indirekte konsekvenser af covid-19-epidemien og
ovennævnte foranstaltninger indebære, at det er umuligt
eller uforholdsmæssig vanskeligt for dem på
fyldestgørende vis at opfylde visse lovbestemte frister og
betingelser, som vil kunne være afgørende for deres
private økonomi eller fortsatte virksomhed. Eksempler
herpå er ret til modtagelse af støtte eller andre
rettigheder i henhold til lovgivningen om fremme af vedvarende
energi. Der vil i disse tilfælde derfor være et akut
behov for en fravigelse af en række nært
forestående frister på området.
Det er regeringens vurdering, at overholdelse
af lovbestemte frister eller andre betingelser, som skal opfyldes i
nær tidsmæssig tilknytning til covid-19-epidemien, ikke
bør forlanges i en tid, der kræver, at mange borgere
og virksomheder, herunder mindre familievirksomheder, koncentrerer
sig om deres overlevelse eller udfordres af andre tvingende
omstændigheder som følge af covid-19-epidemien, og for
hvem det derfor vil være uforholdsmæssigt svært
eller umuligt at opfylde de pågældende betingelser.
I forhold til støtteordningerne for
biogas er det Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering,
at der ikke er hjemmel i gældende ret til at udskyde eller
dispensere fra en overskridelse af tidsfristen den 1. maj 2020 som
følge af direkte eller indirekte konsekvenser af
covid-19-epidemien for kredsen af potentielle ansøgere.
Tilsvarende vil der ikke være hjemmel til at fravige
nettilslutningsfristen for husstandsvindmøller eller fristen
for afholdelse af offentlige orienteringsmøder i forbindelse
med opstilling af landvindmøller som følge af den
situation, som covid-19-epidemien har skabt.
Da regler om fravigelser fra pligter alene kan
udstedes i medfør af epidemiloven, såfremt den
manglende opfyldelse skyldes foranstaltninger iværksat i
medfør af samme lov, er det Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at det ikke er muligt at udstede
regler med hjemmel i epidemiloven om udskydelse af ovennævnte
frister.
Energistyrelsen har modtaget flere
henvendelser fra virksomheder, der har spurgt til muligheden for en
udskydelse af fristen den 1. maj 2020 for støtteordningerne
vedrørende biogas. Energistyrelsen har ligeledes modtaget en
henvendelse fra et husstandsvindmølleprojekt om, at der er
opstået problemer med levering af komponenter som
følge af situationen med covid-19-epidemien.
Da indgivelse af en fyldestgørende
ansøgning på biogasstøtteområdet for
flere virksomheder vil kræve en del forarbejde, herunder
indhentelse af dokumentation, kan det efter Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering ikke udelukkes, at en konsekvens
af den situation, som covid-19-epidemien har forårsaget og
forårsager, kan være, at en række af de
ansøgninger om tilsagn eller fornyet tilsagn om
støtte, der indsendes til Energistyrelsen inden for fristen
den 1. maj 2020, i realiteten ikke er fyldestgørende, og at
dette skyldes, at de pågældende ansøgere har set
sig nødsaget til at prioritere rettidig indgivelse af
ansøgningen med risiko for, at den lider af væsentlige
mangler. Det er derfor ministeriets vurdering, at disse
ansøgere bør få mulighed for også efter
den 1. maj 2020 at rette op på allerede indgivne
ansøgninger, der måtte være mangelfulde.
Det er Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at der er behov for at sikre
klarhed om, at der kan fastsættes regler eller træffes
beslutning om, at visse frister og betingelser i VE-loven og lov om
naturgasforsyning og regler udstedt i medfør heraf
midlertidigt kan fraviges som følge af den generelle
situation, som covid-19-epidemien forårsager. Dette
gælder både, hvor det må antages, at en del af de
virksomheder og borgere, der er omfattet af en given frist, er
direkte ramt af de foranstaltninger, der er iværksat i
medfør af epidemiloven, og i de situationer, hvor det i
øvrigt vil være uforholdsmæssigt vanskeligt
eller umuligt for dem at efterleve krav i lovgivningen som
følge af den generelle situation, som covid-19-epidemien
forårsager.
På den baggrund er det Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets vurdering, at der er behov for at sikre,
at ministeren har mulighed for at fravige visse frister og andre
betingelser i VE-loven og lov om naturgasforsyning eller regler
fastsat i medfør heraf, som borgere og virksomheder skal
opfylde inden for den kommende tid, og som er afgørende for
at opnå støtte eller andre rettigheder i henhold til
lovgivningen om fremme af vedvarende energi.
Det er Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at der bl.a. er behov for at
bemyndige klima-, energi- og forsyningsministeren til at
fastsætte en generel og ubetinget fristforlængelse for
ejere af husstandsvindmøller, der har fået tilsagn om
støtte i 2018, da 2 års-fristen for nettilslutning i
disse tilfælde falder i perioden til og med 11. juli
2020.
Det er ministeriets vurdering, at der
endvidere bl.a. er behov for at bemyndige klima-, energi- og
forsyningsministeren til at fastsætte en generel og ubetinget
fristforlængelse for alle virksomheder, der er omfattet af 1.
maj 2020-fristen i henholdsvis § 43 f, stk. 7, 1. pkt., §
43 g, stk. 7, 1, pkt., og § 43 i, stk. 6, 1. pkt., i VE-loven
og § 35 g, stk. 7, 1. pkt., i lov om naturgasforsyning for
ansøgning om tilsagn eller fornyet tilsagn om at kunne
forblive på støtteordningerne for biogas. Det er
ministeriets vurdering, at det for disse virksomheder ligeledes kan
være umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at
opfylde fristen den 1. maj 2020 som følge af
covid-19-situationen. Det er ministeriets vurdering, at en
sådan udskydelse også bør få virkning for
de ansøgninger, der modtages af Energistyrelsen inden for
fristen den 1. maj 2020, således at der er mulighed for
ansøgerne for at rette op på de ansøgninger,
der måtte være mangelfulde.
Det vurderes, at der er behov for
ovennævnte muligheder for forlængelse af frister, da
indgivelse af rettidig, fyldestgørende ansøgning om
tilsagn eller fornyet tilsagn henholdsvis nettilslutning er
afgørende for fortsat at kunne være berettiget til
støtte efter ordningerne og vil derfor normalt også
være afgørende for mange af ovennævnte
virksomheders overlevelse.
Yderligere er det Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at der som følge af
covid-19-situationen er behov for en bemyndigelse til på
baggrund af forsamlingsforbuddet og hensynet til særlige
risikogrupper at fastsætte en generel og ubetinget
fristforlængelse for offentlige orienteringsmøder, der
efter VE-lovens regler skal afholdes i forbindelse med opstilling
af VE-anlæg for at redegøre for opstillingens
konsekvenser for de omkringliggende beboelsesejendomme og bl.a.
oplyse om værditabsordningen. I forbindelse med, at de
nærmere omstændigheder omkring afholdelse af de
offentlige orienteringsmøder i henhold til gældende
ret skal aftales med ministeren, vurderes det, at der her vil
være mulighed for at sikre, at der iværksættes
passende foranstaltninger af hensyn til særlige
risikogruppers deltagelse i møderne, også i de
tilfælde, hvor forsamlingsforbuddet ikke længere
måtte være gældende.
En generel og ubetinget fravigelse af frister
og andre betingelser som følge af covid-19-situationen
bør efter ministeriets vurdering gælde alle
virksomheder og borgere omfattet af de pågældende
frister eller betingelser for at sikre klarhed over, hvad der
gælder i denne situation, og uanset om fravigelsen sker ved
fastsættelse af regler eller ved beslutning. En generel og
ubetinget fravigelse ved beslutning, herunder udskydelse af frister
eller betingelser i loven eller regler udstedt i medfør af
loven, vil kunne anvendes som et administrativt mindre tungt
alternativ til regelfastsættelse, hvor det vurderes, at
fristforlængelsen i praksis alene vil være af betydning
for en mindre afgrænset gruppe af identificerbare borgere
eller virksomheder.
For at sikre virksomhederne og borgerne ro til
at komme igennem den situation, som covid-19-epidemien
forårsager, vurderes det mest hensigtsmæssigt, at en
bemyndigelse til at fastsætte regler eller træffe
beslutninger af denne karakter kan udmøntes på en
sådan måde, at fravigelser fra konkrete lovkrav vil
gælde for alle virksomheder og borgere omfattet af den eller
de frister og betingelser, og uden at fravigelsen er betinget af,
at det for den enkelte virksomhed eller borger skal være
umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at opfylde lovens
krav. En sådan betingelse ville skabe uklarhed om
retsstillingen.
Det er Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at der afhængigt af
udviklingen af covid-19-epidemien vil kunne blive behov for
yderligere generelle, ubetingede og midlertidige fravigelser af
krav til borgere og virksomheder om opfyldelse af visse betingelser
i lov om fremme af vedvarende energi og i relation til ordningerne
til fremme af vedvarende energi omfattet af kapitel 6 a i lov om
naturgasforsyning, indtil situationen er normaliseret.
Det er endelig Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at det ikke kan udelukkes, at der
i den situation, hvor der ikke er - eller ikke længere er -
grundlag for en generel og ubetinget udskydelse af visse frister og
andre betingelser i lovgivningen som følge af
covid-19-epidemien i Danmark, alligevel vil kunne opstå behov
for i særlige tilfælde at dispensere fra frister og
andre betingelser i VE-loven og kapitel 6 a i lov om
naturgasforsyning som følge af covid-19 og på grundlag
af en konkret og individuel vurdering.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det, at der
indsættes bestemmelser i VE-loven og i lov om
naturgasforsyning, der bemyndiger klima-, energi- og
forsyningsministeren til dels at fastsætte regler, dels at
træffe beslutning om udskydelse og fravigelse af frister og
betingelser, som påhviler borgere og virksomheder, når
det som direkte eller indirekte konsekvens af covid-19-epidemien
må anses for umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt
for de pågældende borgere og virksomheder at opfylde
disse frister eller betingelser.
Klima-, energi- og forsyningsministeren
får med den foreslåede bemyndigelse mulighed for i
henhold til de kriterier, der er angivet i bemyndigelsen, at
fravige frister og andre betingelser i VE-loven og i lov om
naturgasforsyningsloven, uanset om de virksomheder eller borgere,
der er forpligtet af dem, er direkte ramt af de foranstaltninger,
der er iværksat i medfør af epidemiloven, eller om det
i øvrigt vil være uforholdsmæssigt vanskeligt
eller umuligt for dem at efterleve krav i lovgivningen som
følge af den generelle situation, som covid-19-epidemien
forårsager.
Hvor det i lyset af den generelle situation
for virksomheder i Danmark som følge af covid-19-epidemien
vurderes, at der er behov for en generel fristforlængelse,
vil udmøntningen af bemyndigelsen skulle ske ved
fastsættelse af en generel og ubetinget fravigelse fra de
konkrete lovkrav, som vil gælde for alle virksomheder
omfattet af dem eller de pågældende frister eller
betingelser, og uden at fravigelsen er betinget af, at det for den
enkelte virksomhed eller borger skal være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at opfylde lovens krav.
Den foreslåede bemyndigelse vil supplere
de muligheder, der allerede findes dels i VE-loven dels i lov om
naturgasforsyning af relevans for eksempelvis
støtteordningerne vedrørende opgraderet biogas til
naturgasnettet og renset biogas til bygasnet, for i
ekstraordinære situationer at fravige frister og krav af
relevans for aktørerne på området.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler
forventes at blive udmøntet i en bekendtgørelse, som
vil indeholde regler om fravigelse af konkrete bestemmelser i
VE-loven og lov om naturgasforsyning, der er af afgørende
betydning for de omfattede virksomheder og borgere, når det
må antages, at det for disse virksomheder eller borgere vil
være umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at
opfylde den pågældende frist eller betingelse.
Den foreslåede bemyndigelse til at
træffe beslutning om fravigelse af frister eller betingelser
på baggrund af covid-19-epidemien vil kunne anvendes som et
administrativt mindre tungt alternativ til regelfastsættelse,
hvor det vurderes, at en udskydelse af frister fastsat i
lovgivningen på baggrund af den generelle situation for
borgere og virksomheder som følge af covid-19-situationen i
Danmark alene vil være af betydning for en mindre
afgrænset gruppe af identificerbare borgere eller
virksomheder, eksempelvis hvis der på grund af
covid-19-epidemien viser sig behov for yderligere generel
forlængelse af allerede en gang udskudte frister. En generel
og ubetinget fravigelse af frister ved beslutning vil
indebære, at ministeren af egen drift vil meddele de
pågældende virksomheder og borgere
fristudsættelse.
Længden af fristforlængelserne vil
som udgangspunkt blive fastsat under hensyntagen til det
nødvendige behov for fleksibilitet over for de
berørte virksomheder i lyset af covid-19-situationen i
Danmark.
Det forventes, at den foreslåede
bemyndigelse bl.a. vil blive udnyttet til ved bekendtgørelse
at fastsætte en generel og ubetinget udskydelse af fristen
for indgivelse af ansøgning om tilsagn eller støtte
om tilsagn til støtte til anvendelse af biogas senest den 1.
maj 2020 i henhold til henholdsvis § 43 f, stk. 7, 1. pkt.,
§ 43 g, stk. 7, 1, pkt., og § 43 i, stk. 6, 1. pkt., i
VE-loven og § 35 g, stk. 7, 1. pkt., i lov om
naturgasforsyning. Det forventes, at fristen vil blive
forlænget til den 1. juli 2020. Udover at få virkning
for de ansøgere, der ikke har indgivet ansøgning
inden for den gældende tidsfrist den 1. maj 2020, vil
udskydelsen få virkning for de ansøgninger, der
modtages af Energistyrelsen inden for fristen den 1. maj 2020,
herunder de ansøgninger, der allerede er modtaget, når
lovforslaget træder i kraft.
Endvidere forventes fastsat bestemmelse om en
ligeledes generel og ubetinget udskydelse af fristen for
nettilslutning af husstandsvindmøller, der i
overensstemmelse med § 41, stk. 5, og som betingelse for
støtte, efter gældende ret skal ske i perioden til og
med den 11. juli 2020. Denne frist forventes udskudt til den 1.
oktober 2020.
En udskydelse af ovennævnte frister vil
ikke ændre på antallet af potentielt
støtteberettigede, da støtte efter de
pågældende ordninger forudsætter opfyldelse af
grundlæggende betingelser indtrådt den 1. januar 2020
eller tidligere.
Endelig forventes på baggrund af
forsamlingsforbuddet og hensynet til særlige risikogrupper
fastsat bestemmelse om generel og ubetinget udskydelse af frister
for afholdelse af det offentlige orienteringsmøde, der efter
VE-lovens regler skal afholdes i forbindelse med opstilling af
VE-anlæg for at redegøre for opstillingens
konsekvenser for de omkringliggende beboelsesejendomme og for bl.a.
værditabsordningen. Det forventes, at fristen
foreløbig vil blive forlænget til den 1. oktober 2020.
I forbindelse med, at de nærmere omstændigheder omkring
afholdelse i henhold til gældende ret skal aftales med
ministeren, vurderes det, at der her vil være mulighed for at
sikre, at der iværksættes passende foranstaltninger af
hensyn til særlige risikogruppers deltagelse i
møderne, også i de tilfælde, hvor
forsamlingsforbuddet ikke længere måtte være
gældende.
Det forventes, at bekendtgørelsen med
ovennævnte fravigelser af frister i henholdsvis VE-loven og
lov om naturgasforsyning vil træde i kraft samtidigt med
dette lovforslag.
Det bemærkes, at ovenstående alene
er eksempler på, hvad den foreslåede bemyndigelse kan
anvendes til. Regler udstedt eller beslutninger truffet i
medfør af bestemmelsen vil således kunne omfatte
enhver situation, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren
vurderer, at det som indirekte eller direkte konsekvens af
covid-19-epidemien vil være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at overholde en konkret frist
eller betingelse, der påhviler de pågældende
virksomheder eller borgere i medfør af VE-loven eller lov om
naturgasforsyning eller regler udstedt i medfør heraf.
Den foreslåede bemyndigelse forventes
ligeledes udnyttet, hvis der på andre områder inden for
VE-loven og kapitel 6 a i lov om naturgasforsyning opstår
akut behov for at fastsætte regler om midlertidig fravigelse
af frister eller krav til virksomheder og borgere som følge
af den situation, som covid-19 har bragt med sig.
Afhængig af, hvordan den generelle
situation for virksomheder og borgere som følge af
covid-19-epidemien udvikler sig, kan der endvidere blive tale om
efterfølgende generelle og ubetingede forlængelser af
de udskudte frister.
Er en generel og ubetinget fravigelse af
frister eller andre betingelser som følge af
covid-19-epidemien alene relevant for en afgrænset gruppe af
identificerbare borgere eller virksomheder, vil ministeren i
medfør af den foreslåede bemyndigelse både kunne
benytte den foreslåede bemyndigelse til fastsættelse af
regler herom ved bekendtgørelse og til at træffe
beslutning herom, der meddeles de pågældende borgere
eller virksomheder.
Bemyndigelsen til klima-, energi- og
forsyningsministeren til at træffe beslutning om fravigelse
af frister og andre betingelser lovgivningen som følge af
covid-19-epidemien vil endvidere kunne benyttes i den situation,
hvor der ikke er - eller ikke længere er - grundlag for en
generel og ubetinget udskydelse af frister og betingelser som
følge af den generelle situation skabt af covid-19-epidemien
i Danmark.
I denne situation vil ministeren således
kunne benytte den foreslåede bemyndigelse til i konkrete
sager at dispensere fra frister og andre betingelser i VE-loven og
kapitel 6 a i lov om naturgasforsyning som følge af covid-19
og på grundlag af en konkret og individuel vurdering.
Da lovændringen er et midlertidigt
initiativ som følge af den ekstraordinære situation
forårsaget af covid-19-epidemien, indeholder lovforslaget en
såkaldt solnedgangsklausul, der indebærer, at de
foreslåede bestemmelser automatisk ophæves den 1. marts
2021, medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
deres gyldighedsperiode.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Udarbejdelse af reglerne og administrationen
af støtteordningerne er delegeret fra klima-, energi- og
forsyningsministeren til Energistyrelsen i medfør af §
3, stk. 1, og § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068 af
25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og
beføjelser.
Energistyrelsens udarbejdelse af
bekendtgørelse og behandling af konkrete sager
vedrørende fravigelse af frister og andre betingelser i
lovgivningen kan afholdes inden for de eksisterende
bevillinger.
De syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning er iagttaget og fulgt i de lovforslag, som indeholder de
berørte støtteordninger, hvor det er vurderet
hensigtsmæssigt i forhold til reglerne i henholdsvis lov om
fremme af vedvarende energi og lov om naturgasforsyning. Det er
ikke relevant at foretage sig yderligere i anledning af dette
lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det må forventes, at lovforslaget har
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da de
virksomheder og borgere, som i henhold til gældende ville
risikere at miste retten til støtte som en direkte eller
indirekte konsekvens af covid-19-epidemien, med lovforslagets
mulighed for fristudsættelse vil blive sikret støtte.
Det er vanskeligt på det foreliggende grundlag at vurdere
omfanget, da det ikke vides, hvor mange virksomheder og borgere,
som har behov for fristudsættelsen.
Lovforslaget vurderes at få mindre,
negative administrative konsekvenser for de virksomheder, der
på konkret og individuelt grundlag søger om fravigelse
af nettilslutningsfrister, ansøgningsfrister eller andre
betingelser, der går ud over den forlængelse af de
pågældende frister eller fravigelse af de
pågældende krav, som Energistyrelsen finder vil kunne
ske generelt som følge af den situation, som
covid-19-epidemien forårsager for virksomheder og borgere i
Danmark.
Det vurderes, at de 5 principper om agil
erhvervsrettet regulering ikke har betydning for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at få mindre,
negative administrative konsekvenser for de borgere, der på
konkret og individuelt grundlag søger om fravigelse af
nettilslutningsfrister eller andre betingelser, der går ud
over den forlængelse af de pågældende frister
eller fravigelse af de pågældende krav, som
Energistyrelsen finder vil kunne ske generelt som følge af
den situation, som covid-19-epidemien forårsager for
virksomheder og borgere i Danmark.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Det vurderes, at de foreslåede
ændringer, der vedrører gældende
støtteordninger til biogas og til
husstandsvindmøller, kan ske inden for de respektive
statsstøttegodkendelser fra Europa-Kommissionen.
Lovforslaget indeholder ikke i øvrigt EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
eller i forbindelse med fremsættelsen sendt i høring,
idet lovforslaget ønskes hastebehandlet. Der er
således et akut behov for at vedtage loven med de
bemyndigelser til klima-, energi- og forsyningsministeren, der er
indeholdt heri. Det akutte behov for at hastebehandle lovforslaget
skyldes, at de berørte virksomheder og borgere har behov for
hurtigst muligt at få en afklaring af, om der vil blive
åbnet mulighed for udskydelse af frister for indgivelse af
bl.a. ansøgning om tilsagn eller fornyet tilsagn om
støtte til energi produceret ved anvendelse af biogas eller
forgasningsgas (fremstillet ved biomasse), der skal være
modtaget i Energistyrelsen senest den 1. maj 2020. For en del af
disse virksomheder må det - indirekte eller direkte som
konsekvens af covid-19-epidemien - anses for uforholdsmæssigt
vanskeligt eller umuligt at nå at indgive en
fyldestgørende ansøgning bilagt den
påkrævede dokumentation.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | | | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det må forventes, at lovforslaget
har positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da
de virksomheder og borgere, som i henhold til gældende ret
ville risikere at miste retten til støtte som en direkte
eller indirekte konsekvens af covid-19-epidemien, med lovforslagets
fristudsættelse vil blive sikret støtte. Det er
vanskeligt på det foreliggende grundlag at vurdere omfanget,
da det ikke vides, hvor mange virksomheder og borgere, som har
behov for fristudsættelsen. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes at få mindre,
negative administrative konsekvenser for de virksomheder, der
på konkret og individuelt grundlag søger om fravigelse
af nettilslutningsfrister, ansøgningsfrister eller andre
betingelser, der går ud over den forlængelse af de
pågældende frister eller fravigelse af de
pågældende krav, som Energistyrelsen finder vil kunne
ske generelt som følge af den situation, som
covid-19-epidemien forårsager for virksomheder og borgere i
Danmark. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget vurderes at få mindre,
negative administrative konsekvenser for de borgere, der på
konkret og individuelt grundlag søger om fravigelse af
nettilslutningsfrister eller andre betingelser, der går ud
over den forlængelse af de pågældende frister
eller fravigelse af de pågældende krav, som
Energistyrelsen finder vil kunne ske generelt som følge af
den situation, som covid-19-epidemien forårsager for
virksomheder og borgere i Danmark. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ændringerne, der vedrører
gældende støtteordninger til biogas og til
husstandsvindmøller, kan ske inden for de respektive
statsstøttegodkendelser. Lovforslaget indeholder ikke i
øvrigt EU-retlige aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsretter EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
VE-loven indeholder en række ordninger
til fremme af vedvarende energi, herunder støtteordninger og
køberets- og værditabsordninger. Retten for borgere og
virksomheder til at blive omfattet af disse ordninger
afhænger blandt andet af, at de selv eller andre borgere
eller virksomheder opfylder visse betingelser, herunder inden for
nærmere angivne tidsfrister. Blandt andet er visse frister,
der tidsmæssigt ligger i forlængelse af et tidligere
eller forud for et næste processkridt, afgørende for
nogle borgere og virksomheders rettigheder. I en række af
disse tilfælde kan der ikke eller kun i begrænset
omfang og i nærmere afgrænsede tilfælde ske
fravigelse fra disse tidsmæssige frister.
Et eksempel herpå er
støtteordningen i VE-lovens § 41 for elektricitet, der
leveres til elforsyningsnettet fra en vindmølle med en
installeret effekt på 25 kW eller derunder, og som er
tilsluttet i egen forbrugsinstallation (populært betegnet som
husstandsvindmøller, da de typisk er installeret i private
husstande).
Et andet eksempel er §§ 43 b-j i
VE-loven, der regulerer fire støtteordninger for anvendelse
af biogas. Ordningerne, der er en udmøntning af Energiaftale
2012, omfatter pristillæg til biogas eller forgasningsgas
(fremstillet ved biomasse) anvendt til elproduktion samt tilskud
til biogas anvendt til transport, proces eller varme.
Støtteordningerne trådte i kraft i henholdsvis 2013 og
2015.
Ved en ændring af lov om fremme af
vedvarende energi, der trådte i kraft den 1. januar 2020, jf.
lov nr. 1566 af 27. december 2019 om ændring af lov om fremme
af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning og lov om
elforsyning, blev der indsat krav i henholdsvis § 43 f, stk.
7, 1. pkt., § 43 g, stk. 7, 1, pkt., og § 43 i, stk. 6,
1. pkt., i VE-loven om indgivelse af ansøgning om tilsagn
eller fornyet tilsagn om støtte. Ansøgning skal
sendes til klima-, energi- og forsyningsministeren senest den 1.
maj 2020 som betingelse for fremover at være berettiget til
støtte efter de pågældende ordninger.
Efter den gældende § 9, stk. 1, 1.
pkt., skal opstillere af landvindmøller, som kræver
VVM-tilladelse efter lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), i høringsperioden
og inden 4 uger før udløbet af høringsfristen
for miljøkonsekvensrapporten afholde et offentligt
møde. Efter den gældende § 9, stk. 1, 3. pkt.,
skal der for vindmølleprojekter, der ikke kræver
VVM-tilladelse, afholdes et offentligt møde inden 4 uger
efter, at kommunen har offentliggjort afgørelse om, at
VVM-tilladelse ikke er påkrævet.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.1 ovenfor.
Det følger af den foreslåede
§ 56 b i VE-loven, at klima-,
energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler og
træffe beslutning om at fravige frister og andre betingelser,
som påhviler borgere og virksomheder i henhold til lov om
fremme af vedvarende energi eller regler udstedt i medfør
heraf, når det som direkte eller indirekte konsekvens af
covid-19-epidemien må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for de pågældende
borgere eller virksomheder at opfylde disse frister eller
betingelser.
Bemyndigelsen til klima-, energi- og
forsyningsministeren til i medfør af den foreslåede
§ 56 b at fastsætte regler og træffe beslutning
vil blive delegeret til Energistyrelsen i medfør af §
3, stk. 1, og § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068 af
25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og
beføjelser.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at sikre, at Energistyrelsen i medfør af
ovennævnte delegation fra klima-, energi- og
forsyningsministeren får mulighed for i lyset af den
situation, som covid-19-epidemien skaber for virksomheder og
borgere, at træffe bestemmelse om at fravige nært
forestående frister og andre betingelser, som borgere og
virksomheder i henhold til gældende ret skal opfylde for at
opnå støtte eller andre rettigheder til fremme af
vedvarende energi i henhold til VE-loven.
Den foreslåede bemyndigelse
indebærer, at Energistyrelsen i henhold til de kriterier, der
er angivet i bemyndigelsen, kan fastsætte regler ved
bekendtgørelse og træffe konkrete beslutninger om at
fravige disse frister og andre betingelser i VE-loven både i
de tilfælde, hvor de virksomheder eller borgere, der er
forpligtet af dem, er direkte ramt af de foranstaltninger, der er
iværksat i medfør af epidemiloven, og i andre
tilfælde, hvor det vil være uforholdsmæssigt
vanskeligt eller umuligt for dem at efterleve de nævnte krav
i lovgivningen som følge af den generelle situation og de
direkte og indirekte konsekvenser, som covid-19-epidemien
forårsager. Bemyndigelsen til at fravige vil gælde i
forhold til alle virksomheder omfattet af de pågældende
frister eller betingelser.
Hvor det i lyset af den generelle situation
for virksomheder i Danmark som følge af covid-19-epidemien
vurderes, at der er behov for en generel fristforlængelse,
vil udmøntningen af bemyndigelsen skulle ske ved
fastsættelse af en generel og ubetinget fravigelse fra de
konkrete lovkrav, som vil gælde for alle virksomheder
omfattet af den eller de pågældende frister eller andre
betingelser, og uden at fravigelsen er betinget af, at det for den
enkelte virksomhed eller borger skal være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at opfylde krav i loven eller i
regler udstedt i medfør heraf, herunder i medfør af
bemyndigelsen i henhold til dette lovforslags § 1.
Den foreslåede bemyndigelse vil supplere
de muligheder, der allerede findes i VE-loven for bl.a. i
ekstraordinære situationer at fravige frister og krav af
relevans for aktørerne på området.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler
forventes udmøntet i en bekendtgørelse, som vil
indeholde regler om fravigelse af konkrete bestemmelser i VE-loven,
der er af afgørende betydning for de omfattede virksomheder
og borgere, når det må antages, at det for disse
virksomheder eller borgere vil være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at opfylde den
pågældende frist eller betingelse.
Den foreslåede bemyndigelse til at
træffe beslutning om fravigelse af frister og andre
betingelser på baggrund af covid-19-epidemien vil dog kunne
anvendes som et administrativt mindre tungt alternativ til
regelfastsættelse, hvor det vurderes, at en generel og
ubetinget udskydelse af en konkret frist eller anden betingelse
fastsat i VE-loven eller bekendtgørelser udstedt i
medfør heraf som følge af covid-19-situationen i
Danmark alene vil være af betydning for en mindre
afgrænset gruppe. Dette kunne eksempelvis være
tilfældet, hvis der på grund af covid-19-epidemien
viser sig behov for yderligere generel forlængelse af
allerede en gang udskudte frister. En forudsætning for, at
ministeren kan meddele en generel og ubetinget
fristudsættelse ved beslutninger, der meddeles de
pågældende borgere eller virksomheder, er, at der er
tale om en afgrænset og konkret identificer- og kontaktbar
kreds af borgere og virksomheder, og at det således sikres,
at der bliver klarhed og lighed for alle, der som udgangspunkt er
forpligtede af den frist, der fremgår af VE-loven eller
bekendtgørelser udstedt i medfør heraf. En generel og
ubetinget fravigelse af frister ved beslutning vil indebære,
at ministeren af egen drift vil meddele de pågældende
virksomheder og borgere fristudsættelse.
Længden af fristforlængelserne vil
som udgangspunkt blive fastsat under hensyntagen til det
nødvendige behov for fleksibilitet over for de
berørte borgere og virksomheder i lyset af
covid-19-situationen i Danmark.
Det forventes, at den foreslåede
bemyndigelse til fastsættelse af generelle
fristforlængelser på baggrund af covid-19-epidemien
blandt andet vil blive udnyttet til ved bekendtgørelse at
fastsætte en generel og ubetinget udskydelse af
nettilslutningsfristen for de husstandsvindmøller, der har
fået tilsagn om pristillæg i 2018, og hvor
nettilslutningsfristen i overensstemmelse med § 41, stk. 5,
falder i perioden til og med den 11. juli 2020. Det forventes, at
de pågældende nettilslutningsfrister vil blive udskudt
til den 1. oktober 2020.
Det forventes endvidere, at den
foreslåede bemyndigelse bl.a. vil blive udnyttet til ved
bekendtgørelse at fastsætte en generel og ubetinget
udskydelse af fristen for indgivelse af ansøgning om tilsagn
eller fornyet tilsagn om støtte til anvendelse af biogas
senest den 1. maj 2020 i henhold til henholdsvis § 43 f, stk.
7, 1. pkt., § 43 g, stk. 7, 1, pkt., og § 43 i, stk. 6,
1. pkt., i VE-loven. Det forventes, at fristen vil blive
forlænget til den 1. juli 2020.
Den forventede udskydelse af 1. maj
2020-fristen for ansøgninger vedrørende støtte
til biogas vil have betydning for de ansøgere, der ikke
når at indgive ansøgning inden for den gældende
frist den 1. maj 2020, og som med den forventede udskydelse vil
have mulighed for rettidig indgivelse af fyldestgørende
ansøgning frem til den forventede nye frist den 1. juli
2020.
Udskydelsen vil endvidere have virkning for de
ansøgninger, der modtages af Energistyrelsen inden for den
gældende frist den 1. maj 2020, herunder de
ansøgninger, der allerede er modtaget, når dette
lovforslag forventes at træde i kraft, således at der
er mulighed for ansøgerne for at rette op på de
ansøgninger, der måtte være mangelfulde. I disse
tilfælde indebærer den forventede forlængelse af
fristen, at det vil være muligt for de pågældende
ansøgere at indsende yderligere oplysninger og dokumentation
til Energistyrelsen, såfremt de vurderer, at de allerede
indgivne ansøgninger er mangelfulde. Modtages dette
yderligere materiale af Energistyrelsen inden for den
forlængede tidsfrist, vil det indgå i den oprindelige
ansøgning og vurderingen af, om der samlet set er indgivet
en fyldestgørende ansøgning og betingelserne for
meddelelse af tilsagn eller fornyet tilsagn om støtte
herefter er opfyldt. Baggrunden herfor er, at indgivelse af en
fyldestgørende ansøgning for flere virksomheder vil
kræve en del forarbejde, herunder indhentelse af
dokumentation. Det kan efter Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering derfor ikke udelukkes, at en
konsekvens af den situation, som covid-19-epidemien har
forårsaget og forårsager, kan være, at en
række af de ansøgninger om tilsagn eller fornyet
tilsagn om støtte, der indgives til Energistyrelsen inden
for fristen den 1. maj 2020, i realiteten ikke er
fyldestgørende, og at dette skyldes, at de
pågældende ansøgere har set sig nødsaget
til at prioritere rettidig indgivelse af ansøgningen med
risiko for, at den lider af væsentlige mangler.
En udskydelse af fristerne i ovenstående
støtteordninger vil ikke ændre på antallet af
potentielt støtteberettigede eller på støttens
omfang, herunder støtteperiodens længde, da
støtte efter de pågældende ordninger
forudsætter opfyldelse af grundlæggende, materielle
betingelser indtrådt den 1. januar 2020 eller tidligere.
Den forventede fristforlængelse vil
gælde for alle virksomheder og borgere, som er omfattet af de
nævnte støtteordninger, uanset om det for den enkelte
er umuligt eller uforholdsmæssigt svært at sikre
henholdsvis nettilslutning og indgivelse af fyldestgørende
ansøgning om støtte inden for den i loven fastsatte
frist på grund af covid-19-epidemien eller ej.
Det forventes endelig, at den foreslåede
bemyndigelse bl.a. vil blive udnyttet til ved bekendtgørelse
og på baggrund af forsamlingsforbuddet og hensynet til
særlige risikogrupper at fastsætte en generel og
ubetinget fristforlængelse for de offentlige
orienteringsmøder, der efter VE-lovens regler skal afholdes
i forbindelse med opstilling af VE-anlæg for at
redegøre for opstillingens konsekvenser for de
omkringliggende beboelsesejendomme og for bl.a.
værditabsordningen. I forbindelse med, at de nærmere
omstændigheder omkring afholdelse i henhold til
gældende ret skal aftales med ministeren, vurderes det, at
der her vil være mulighed for at sikre, at der
iværksættes passende foranstaltninger af hensyn til
særlige risikogruppers deltagelse i møderne,
også i de tilfælde, hvor forsamlingsforbuddet ikke
længere måtte være gældende. Et sådan
hensyn kunne for eksempel være, at der i forbindelse med
orienteringsmødet blev indrettet ekstra mødelokale
indrettet særligt med henblik på deltagelse fra
særlige risikogrupper eventuelt via livetransmission af
mødet.
Udskydelsen af fristen for afholdelse af dette
offentlige møde for VE-projekter vil have betydning for de
opstillere, der som en direkte eller indirekte konsekvens af
forsamlingsforbuddet eller af hensyn til særlige
risikogrupper ikke kan afholde et offentligt møde inden
udløb af fristen herfor.
Det forventes, at ovennævnte udskydelser
af frister vil ske ved udstedelse af en bekendtgørelse, der
forventes at træde i kraft samtidigt med dette
lovforslag.
Det bemærkes, at ovenstående alene
er eksempler på, hvad den foreslåede bemyndigelse kan
anvendes til. Regler udstedt eller beslutninger truffet i
medfør af bestemmelsen vil således kunne omfatte
enhver situation, hvor Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
vurderer, at det som indirekte eller direkte konsekvens af
covid-19-epidemien vil være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at overholde en konkret frist
eller betingelse, der påhviler de pågældende
virksomheder eller borgere i henhold til VE-loven eller regler
udstedt i medfør heraf.
Den foreslåede bemyndigelse forventes
således ligeledes udnyttet, hvis der på andre
områder inden for VE-loven opstår akut behov for at
fastsætte generelle og ubetingede regler om midlertidig
fravigelse af frister eller krav til virksomheder og borgere som
følge af den situation, som covid-19 har bragt med sig.
Afhængig af, hvordan den generelle
situation for virksomheder og borgere som følge af
covid-19-epidemien udvikler sig, kan der endvidere blive tale om
efterfølgende generelle og ubetingede forlængelser af
de udskudte frister.
Er en generel og ubetinget fravigelse af
frister eller andre betingelser som følge af
covid-19-epidemien alene relevant for en afgrænset gruppe af
identificerbare borgere eller virksomheder, vil ministeren i
medfør af den foreslåede bemyndigelse både kunne
benytte den til fastsættelse af regler herom ved
bekendtgørelse og til at træffe beslutninger herom,
der meddeles de pågældende borgere eller
virksomheder.
Bemyndigelsen i den forslåede § 56
b til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan træffe
beslutning om fravigelse af frister og andre betingelser i loven
som følge af covid-19-epidemien, vil endvidere kunne
benyttes i den situation, hvor der ikke er - eller ikke
længere er - grundlag for en generel og ubetinget udskydelse
af frister og betingelser som følge af den generelle
situation skabt af covid-19-epidemien i Danmark.
I disse situationer vil ministeren i konkrete
tilfælde og på grundlag af en individuel og konkret
vurdering og behørig dokumentation kunne træffe
beslutning om at fravige frister eller andre betingelser i
VE-loven, hvis det i den konkrete sag må anses for umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt for den
pågældende borger eller virksomhed at opfylde de
på det tidspunkt gældende frister eller betingelser som
direkte eller indirekte konsekvenser af covid-19-epidemien. Der vil
i disse tilfælde typisk kunne være tale om en
forsinkelse, der skyldes konkrete forhold, der ikke som sådan
er tidsmæssigt knyttede til den generelle situation for
borgere og virksomheder som følge af udviklingen af
covid-19-situationen i Danmark. En fravigelse vil i disse
tilfælde forudsætte, at behovet for fravigelse i det
pågældende tilfælde skyldes konkrete og
dokumenterbare forhold, der er en konsekvens af covid-19-epidemien.
Hvis der eksempelvis på grund af covid-19-epidemien ikke i
tide kan ske levering af en komponent til en
husstandsvindmølle, der er bestilt fra et andet land, og
denne komponent er en forudsætning for rettidig
nettilslutning, vil dette i givet fald kunne danne grundlag for en
beslutning om midlertidig udskydelse af eller dispensation fra
nettilslutningsfristen som betingelse for udbetaling af
støtte i det konkrete tilfælde. Her vil det dog som
udgangspunkt være afgørende, at der foreligger
dokumentation i form af eksempelvis en kontrakt eller en meddelelse
fra den pågældende leverandør eller
underleverandør eller anden dokumentation for, at der ikke
kunne ske rettidig levering af denne afgørende komponent og
begrundelsen herfor. Ligeledes vil det i et eksempel som dette
være en forudsætning for udbetaling af pristillæg
efter nettilslutning på trods af forsinkelsen, at der tillige
foreligger dokumentation for, at eksempelvis indehaveren af
tilsagnet om pristillæg kan dokumentere, at vedkommende uden
ugrundet ophold har forsøgt at få leveret den
pågældende komponent fra anden side.
Beslutning om fravigelse på grundlag af
en konkret og individuel vurdering kan træffes efter
forudgående ansøgning fra den pågældende
borger eller virksomhed eller i forbindelse med Energistyrelsens
afgørelse om tilsagn om støtte, udbetaling af
støtte eller andet forhold i henhold til VE-loven.
Afgørelse truffet af Energistyrelsen om, at der ikke kan ske
fravigelse fra en generel, eventuelt udskudt, frist eller anden
betingelse, vil kunne påklages til Energiklagenævnet i
medfør af § 66, stk. 1, i VE-loven.
Til §
2
Kapitel 6 a i lov om naturgasforsyning
regulerer blandt andet en støtteordning, hvorefter der under
nærmere angivne betingelser kan gives tilsagn om og udbetales
pristillæg til opgraderet biogas, der leveres til
naturgasforsyningsnettet, og til renset biogas, der leveres til
bygasnet, jf. § 35 g i loven. Ordningen er en
udmøntning af Energiaftale 2012 og trådte i kraft i
2013.
Ved en ændring af lov om fremme af
vedvarende energi og lov om naturgasforsyning, der trådte i
kraft den 1. januar 2020, jf. lov nr. 1566 af 27. december 2019 om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
naturgasforsyning og lov om elforsyning, blev der bl.a. indsat krav
i § 35 g, stk. 7, 1. pkt., i lov om naturgasforsyning om
indgivelse af ansøgning om tilsagn om pristillæg til
klima-, energi- og forsyningsministeren senest den 1. maj 2020 som
betingelse for fremover at være berettiget til støtte
efter denne ordning. Indgivelse af rettidig ansøgning om
tilsagn om pristillæg er afgørende for fortsat at
være berettiget til at modtage støtte efter
ordningen.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.1 ovenfor.
Det følger af den foreslåede
§ 35 j i lov om naturgasforsyning,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler og træffe beslutning om fravigelse af frister og andre
betingelser, som påhviler virksomheder i henhold til lov om
naturgasforsyning eller regler udstedt i medfør heraf, og
som har betydning for retten til at opnå pristillæg for
opgraderet biogas, som leveres til et sammenkoblet system, og for
renset biogas, der leveres til et bygasnet, jf. §§ 35
d-i, i loven, når det som direkte eller indirekte konsekvens
af covid-19-epidemien må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for de pågældende
virksomheder at opfylde disse frister eller betingelser.
Bemyndigelsen til klima-, energi- og
forsyningsministeren til i medfør af den foreslåede
§ 35 j at fastsætte regler og træffe beslutning
vil blive delegeret til Energistyrelsen i medfør af §
3, stk. 1, og § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068 af
25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og
beføjelser.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at sikre, at Energistyrelsen i medfør af
ovennævnte delegation fra klima-, energi- og
forsyningsministeren får mulighed for i lyset af den
situation, som covid-19-epidemien skaber for virksomheder, at
træffe bestemmelse om at fravige nært forestående
frister og andre betingelser, som borgere og virksomheder i henhold
til gældende ret skal opfylde for at opnå
pristillæg efter § 35 g i lov om naturgasforsyning.
Den foreslåede bemyndigelse vil
indebære, at Energistyrelsen i henhold til de kriterier, der
er angivet i bemyndigelsen, kan fastsætte regler ved
bekendtgørelse eller træffe konkrete beslutninger om
udskydelse af fristen den 1. maj 2020 for indgivelse af
ansøgning om tilsagn om pristillæg efter § 35 g i
lov om naturgasforsyning. Udskydelsen vil kunne ske både i de
tilfælde, hvor de virksomheder, der er omfattet af
ansøgningsfristen, er direkte ramt af de foranstaltninger,
der er iværksat i medfør af epidemiloven, og i andre
tilfælde, hvor det vil være uforholdsmæssigt
vanskeligt eller umuligt for dem at efterleve det nævnte krav
i lovgivningen som følge af den generelle situation og de
direkte og indirekte konsekvenser, som covid-19-epidemien
forårsager. Fravigelsen vil gælde alle virksomheder
omfattet af ansøgningsfristen.
Hvor det i lyset af den generelle situation
for virksomheder i Danmark som følge af covid-19-epidemien
vurderes, at der er behov for en generel fristforlængelse,
vil udmøntningen af bemyndigelsen skulle ske ved
fastsættelse af en generel og ubetinget fravigelse fra det
konkrete lovkrav, som vil gælde for alle virksomheder
omfattet af den pågældende frist, og uden at
fravigelsen er betinget af, at det for den enkelte virksomhed skal
være umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at
opfylde lovens krav.
Bemyndigelsen til at fastsætte en
generel og ubetinget fravigelse af det konkrete lovkrav vil enten
kunne udmøntes ved, at Energistyrelsen udsteder en
bekendtgørelse, der udskyder ansøgningsfristen, eller
ved at Energistyrelsen træffer beslutninger i forhold til
hver enkelt berettigede om udskydelse af ansøgningsfristen
på baggrund af covid-19-epidemien. Fravigelse ved beslutning
vil kunne anvendes som et administrativt mindre tungt alternativ
til regelfastsættelse, hvor det vurderes, at en generel og
ubetinget udskydelse af en konkret frist eller anden betingelse
fastsat i kapitel 6 a i lov om naturgasforsyning eller i regler
udstedt i medfør heraf som følge af
covid-19-situationen i Danmark alene vil være af betydning
for en mindre afgrænset gruppe. Dette kunne eksempelvis
være tilfældet, hvis der på grund af
covid-19-epidemien viser sig behov for yderligere generel
forlængelse af allerede en gang udskudte frister. En
forudsætning for, at der kan meddeles en generel og ubetinget
fristudsættelse ved beslutninger, der meddeles de
pågældende virksomheder, er, at der er tale om en
afgrænset og konkret identificer- og kontaktbar kreds af
virksomheder, og at det således sikres, at der bliver klarhed
og lighed for alle, der som udgangspunkt er forpligtede af den
frist, der fremgår af loven eller bekendtgørelser
udstedt i medfør heraf. En generel og ubetinget fravigelse
af frister ved beslutning vil indebære, at ministeren af egen
drift vil meddele de pågældende virksomheder og borgere
fristudsættelse.
Længden af fristforlængelsen vil
som udgangspunkt blive fastsat under hensyntagen til det
nødvendige behov for fleksibilitet over for de
berørte virksomheder i lyset af covid-19-situationen i
Danmark. Det forventes, at fristen vil blive forlænget til
den 1. juli 2020.
Det forventes, at den foreslåede
bemyndigelse bl.a. vil blive udnyttet til ved bekendtgørelse
at fastsætte en generel og ubetinget udskydelse af fristen
for indgivelse af ansøgning om tilsagn om støtte i
henhold til § 35 g i lov om naturgasforsyning. Det forventes,
at denne bekendtgørelse vil træde i kraft samtidig med
dette lovforslag.
Den forventede udskydelse af 1. maj
2020-fristen for ansøgninger vedrørende støtte
til biogas vil have betydning for de ansøgere, der ikke
når at indgive ansøgning inden for den gældende
frist den 1. maj 2020, og som med den forventede udskydelse vil
have mulighed for rettidig indgivelse af ansøgning indtil
den forventede nye frist den 1. juli 2020.
Udskydelsen vil endvidere have virkning for de
ansøgninger, der modtages af Energistyrelsen inden for den
gældende frist den 1. maj 2020, herunder de
ansøgninger, der allerede er modtaget, når dette
lovforslag forventes at træde i kraft. I disse tilfælde
indebærer forlængelsen af fristen, at det vil
være muligt for de pågældende ansøgere at
indsende yderligere oplysninger og dokumentation til
Energistyrelsen, såfremt de vurderer, at de allerede indgivne
ansøgninger er mangelfulde. Modtages dette yderligere
materiale af Energistyrelsen inden for den forlængede
tidsfrist, vil det indgå i den oprindelige ansøgning
og vurderingen af, om der samlet set er indgivet en
fyldestgørende ansøgning, og om betingelserne for
meddelelse af tilsagn om støtte er opfyldt. Baggrunden
herfor er, at indgivelse af en fyldestgørende
ansøgning for flere virksomheder vil kræve en del
forarbejde, herunder indhentelse af dokumentation. Det kan efter
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering derfor ikke
udelukkes, at en konsekvens af den situation, som
covid-19-epidemien har forårsaget og forårsager, kan
være, at en række af de ansøgninger om tilsagn
om støtte, der indgives til Energistyrelsen inden for
fristen den 1. maj 2020, i realiteten ikke er
fyldestgørende, og at dette skyldes, at de
pågældende ansøgere har set sig nødsaget
til at prioritere rettidig indgivelse af ansøgningen med
risiko for, at den lider af væsentlige mangler.
Den forventede fristforlængelse vil
gælde for alle virksomheder, som er omfattet af
støtteordningen, uanset om det for den enkelte er umuligt
eller uforholdsmæssigt svært at sikre indgivelse af
ansøgning inden for den i loven fastsatte frist på
grund af covid-19-epidemien eller ej.
En udskydelse af ansøgningsfristen for
ordningen i § 35 g vil ikke ændre på antallet af
potentielt støtteberettigede eller på omfanget af
støtte, herunder støtteperiodernes længde, da
støtte efter den pågældende ordning
forudsætter opfyldelse af grundlæggende, materielle
betingelser indtrådt den 1. januar 2020 eller tidligere.
Afhængig af, hvordan den generelle
situation for virksomheder og borgere som følge af
covid-19-epidemien udvikler sig, kan der endvidere blive tale om
efterfølgende generelle og ubetingede forlængelser af
den udskudte frist.
Er en generel og ubetinget fravigelse af
frister eller andre betingelser som følge af
covid-19-epidemien alene relevant for en afgrænset gruppe af
identificerbare virksomheder, vil ministeren i medfør af den
foreslåede bemyndigelse både kunne udnytte den til
fastsættelse af regler herom ved bekendtgørelse og til
at træffe beslutninger herom, der meddeles de
pågældende virksomheder.
Bemyndigelsen i den forslåede § 35
j til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan træffe
beslutning om fravigelse af frister og andre betingelser i loven
som følge af covid-19-epidemien, vil endvidere i konkrete
tilfælde kunne benyttes i den situation, hvor der ikke er -
eller ikke længere er - grundlag for en generel og ubetinget
udskydelse af frister og betingelser som følge af den
generelle situation skabt af covid-19-epidemien i Danmark.
I disse situationer vil ministeren i konkrete
tilfælde og på grundlag af en individuel og konkret
vurdering og behørig dokumentation kunne træffe
beslutning om at fravige frister eller andre betingelser i
VE-loven, hvis det i den konkrete sag må anses for umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt for den
pågældende virksomhed at opfylde de på det
tidspunkt gældende frister eller betingelser som direkte
eller indirekte konsekvens af covid-19-epidemien. Der vil i disse
tilfælde typisk være tale om en forsinkelse, der
skyldes konkrete forhold, der ikke som sådan er
tidsmæssigt knyttede til den generelle situation for
virksomheder som følge af udviklingen af
covid-19-situationen i Danmark. En fravigelse forudsætter i
disse tilfælde, at der er tale om konkrete og dokumenterbare
forhold, der i det pågældende tilfælde er
relateret til covid-19-epidemien.
Beslutning om fravigelse på grundlag af
en konkret og individuel vurdering kan træffes efter
forudgående ansøgning fra den pågældende
virksomhed eller i forbindelse med Energistyrelsens
afgørelse om tilsagn om støtte, udbetaling af
støtte eller andet forhold i henhold til lov om
naturgasforsyning.
Afgørelse truffet af Energistyrelsen
om, at der ikke kan ske fravigelse fra en generel, eventuelt
udskudt, frist eller anden betingelse, vil kunne påklages til
Energiklagenævnet i medfør af § 51, stk. 1, i lov
om naturgasforsyning.
Til §
3
Det følger af det foreslåede
stk. 1, at loven træder i kraft
ved bekendtgørelse i Lovtidende. Dette skyldes, at der i
henhold til gældende ret er nært foreståender
frister for ansøgning om tilsagn eller fornyet tilsagn om
støtte til anvendelse af biogas og for nettilslutning af
husstandsvindmøller som betingelse for støtte, som
kan have konsekvenser for virksomheder og borgere, for hvem det som
direkte eller indirekte konsekvens af covid-19-epidemien vil
være umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at
opfylde de pågældende frister. Det ønskes
derfor, at loven træder i kraft hurtigst muligt, så
bemyndigelsen til at fravige frister og andre betingelser i
VE-loven og i forhold til støtteordningen i § 35 g i
lov om naturgasforsyning kan udmøntes i en
bekendtgørelse og eventuel beslutning hurtigst muligt.
Det følger af det foreslåede
stk. 2, at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse. Det følger af
grundlovens § 42, stk. 7, 1. pkt., at et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde kan stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. Som det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, har lovforslaget til formål at tage
højde for den helt ekstraordinære situation, som
udbruddet af covid-19-epidemien har bragt med sig, og hvor bl.a. en
række borgere og virksomheder, der er aktører på
området for fremme af vedvarende energi, som direkte eller
indirekte konsekvens af epidemien kan komme i klemme i forhold til
opfyldelse af visse frister og andre betingelser, som kan
være afgørende for deres virksomhed eller
privatøkonomi. Allerede den 1. maj 2020 er der således
en frist for indgivelse af ansøgninger om tilsagn om
støtte efter nogle støtteordninger. Indgivelse af
rettidige ansøgninger er afgørende for, at det vil
være muligt for de borgere og virksomheder, der forventes
omfattet af ordningerne, bliver det. Det vurderes derfor, at der er
tale om et særdeles påtrængende tilfælde
som anført i grundlovens § 42, stk. 7.
Det følger af det foreslåede
stk. 3, at kapitel 6 b og dermed den
foreslåede bestemmelse i § 56 b i lov om fremme af
vedvarende energi, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, og kapitel b
og dermed den foreslåede bestemmelse i § 35 j i lov om
naturgasforsyning, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, ophæves
den 1. marts 2021, dvs. samtidig med lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1026 af 1. oktober 2019 som
ændret som ændret ved lov nr. 208 af 17. marts 2020 og
lov nr. 359 af 4. april 2020. Der er her tale om såkaldt
solnedgangsklausul, der indebærer, at de foreslåede
bestemmelser automatisk ophæves, medmindre Folketinget
forinden beslutter at forlænge deres gyldighedsperiode.
Bekendtgørelser udstedt i medfør
af de nævnte bestemmelser vil dog kun forblive i kraft,
indtil disse bestemmelser ophæves ved den foreslåede
bestemmelse, eller til de på et tidligere tidspunkt
ophæves ved den ophørsklausul, som
bekendtgørelserne måtte indeholde.
Det følger af det foreslåede
stk. 4, at klima-, energi- og
forsyningsministeren i forbindelse med ophævelsen af kapitel
6 b i lov om fremme af vedvarende energi, som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 1, og af kapitel 6 b i lov om
naturgasforsyning, som affattet ved dette lovforslags § 2, nr.
1, jf. stk. 3, kan fastsætte overgangsregler om
håndtering af genindtrædelse af frister og andre
betingelser, der efter regler fastsat i medfør af disse
kapitler har været fraveget.
Det kan således ikke udelukkes, at der
kan være situationer, hvor det kan blive nødvendigt at
fastsætte regler, der kan sikre en hensigtsmæssig
genindtrædelse af de frister og andre betingelser, der efter
regler fastsat i medfør af § 56 b i VE-loven, som
foreslået med dette lovforslag, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, eller regler fastsat i medfør af § 35 j i lov om
naturgasforsyning, som foreslået med dette lovforslags §
2, nr. 1, har været fraveget.
Den foreslåede bemyndigelse
indebærer, at ministeren med virkning for en overgangsperiode
efter den 1. marts 2021 kan fastsætte overgangsregler i
forhold til, hvorledes de frister og andre betingelser, der i
medfør af denne lov er fraveget, skal genindtræde.
Loven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da VE-loven og lov om
naturgasforsyning ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fremme af vedvarende energi,
jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1566 af 27. december
2019, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter kapitel 6 a
indsættes: | | | | | | »Kapitel 6 b | | | | | | Midlertidig
fravigelse af frister og betingelser som følge af
covid-19 | | | | | | § 56 b.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
og træffe beslutning om fravigelse af frister og andre
betingelser, som påhviler borgere og virksomheder i henhold
til denne lov eller regler udstedt i medfør heraf, når
det som direkte eller indirekte konsekvens af covid-19-epidemien
må anses for umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt
for de pågældende borgere eller virksomheder at opfylde
disse frister eller betingelser.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020, som
ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
kapitel 6 a indsættes: | | | | | | »Kapitel 6 b | | | | | | Midlertidig
fravigelse af frister og betingelser som følge af
covid-19 | | | | | | § 35 j.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
og træffe beslutning om fravigelse af frister og andre
betingelser, som påhviler virksomheder i henhold til denne
lov eller regler udstedt i medfør heraf, og som har
betydning for retten til at opnå pristillæg for
opgraderet biogas, som leveres til et sammenkoblet system, og for
renset biogas, der leveres til et bygasnet, jf. §§ 35
d-i, når det som direkte eller indirekte konsekvens af
covid-19-epidemien må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for de pågældende
virksomheder at opfylde disse frister eller
betingelser.« |
|