Skriftlig fremsættelse (21. april
2020)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi og lov om naturgasforsyning
(Bemyndigelse til midlertidig fravigelse af frister og andre
betingelser som følge af covid-19)
(Lovforslag nr. L 172)
Lovforslaget har til formål at tage
højde for den ekstraordinære situation, som udbruddet
af covid-19-epidemien har bragt med sig, og hvor bl.a. en
række borgere og virksomheder, der er aktører på
området for fremme af vedvarende energi, kan komme i klemme i
forhold til opfyldelse af visse frister og betingelser, som kan
være afgørende for deres virksomhed eller
privatøkonomi.
Med lovforslaget foreslås det, at
klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler og til at træffe beslutning om
fravigelse af frister og andre betingelser, som påhviler
borgere og virksomheder i henhold til en række ordninger
reguleret i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020 (herefter
benævnt VE-loven), samt til støtteordninger
vedrørende opgraderet biogas til naturgasforsyningsnettet og
renset biogas til bygasnet reguleret i kapitel 6 a i lov om
naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6.
februar 2020. Den foreslåede bemyndigelse er betinget af, at
det som direkte eller indirekte konsekvens af covid-19-epidemien
må anses for umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt
for de pågældende borgere og virksomheder at opfylde
disse frister eller betingelser.
Lovforslaget giver bl.a. mulighed for en
generel udskydelse af lovbestemte frister, herunder af nært
forestående ansøgnings- og nettilslutningsfrister, som
er afgørende for retten til støtte, og for en
efterfølgende generel forlængelse af fristerne
afhængig af udviklingen i situationen som følge af
covid-19-epidemien. Lovændringen giver ligeledes mulighed for
på baggrund af forsamlingsforbuddet og hensynet til
særlige risikogrupper at udskyde fristen for afholdelse af
borgermøder, der efter VE-lovens regler skal afholdes i
forbindelse med opstilling af VE-anlæg for bl.a. at
redegøre for opstillingens konsekvenser for de
omkringliggende beboelsesejendomme og for bl.a.
værditabsordningen. Lovforslaget bemyndiger herudover klima-,
energi- og forsyningsministeren til i konkrete sager og ligeledes
som konsekvens af covid-19-epidemien undtagelsesvis at fravige
disse frister og betingelser.
Det forventes, at lovforslaget har positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da de
virksomheder, som i henhold til gældende ret ville risikere
at miste retten til støtte som en direkte eller indirekte
konsekvens af covid-19-epidemien, med lovforslagets mulighed for
fristudsættelse vil blive sikret støtte. På
grund af lovforslagets hastende karakter har det ikke været
muligt at kvalificere omfanget af mistet støtte
nærmere i den situation, hvor disse frister ikke
udskydes.
Lovforslaget indeholder en
solnedgangsklausul, der indebærer, at de foreslåede
bestemmelser automatisk ophæves den 1. marts 2021, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge deres
gyldighedsperiode.
På grund af den ekstraordinære
situation er der behov for, at lovforslaget hastebehandles. Det
forudsætter en række dispensationer fra reglerne i
Folketingets forretningsorden. Lovforslagets hastende karakter er
også årsagen til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring, og at det ikke har været muligt at
sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4 uger før den 1.
januar eller den 1. juli.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
I det jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.