Fremsat den 21. april 2020 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Udvidet mulighed for slutlån som
følge af covid-19)
§ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017, § 1 i lov nr. 1569 af 18. december
2018, lov nr. 464 af 29. april 2019 og lov nr. 328 af 31. marts
2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 21 indsættes som stk. 5-9:
»Stk. 5.
Slutlånstiden efter stk. 1 kan efter ansøgning udvides
med op til 3 måneder til i alt højst 27 måneder,
og for uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter
§ 17, stk. 2, til i alt højst 15 måneder,
når den uddannelsessøgende, der har modtaget
stipendium eller slutlån i uddannelsen, senest for maj
2020
1) har brugt
alle de måneder med slutlån, der kan gives til
uddannelsen, eller
2) har brugt
alle de klip, der kan gives til uddannelsen, og endnu ikke kan
få slutlån, jf. stk. 1.
Stk. 6. I den
udvidede slutlånstid efter stk. 5 fratrækkes
måneder med slutlån eller stipendium i perioden fra
marts til maj 2020.
Stk. 7.
Uddannelsessøgende, der har fået udvidet
slutlånstiden efter stk. 5, nr. 2, kan efter ansøgning
få udbetalt slutlån i op til 3 måneder forud for
den periode, der fremgår af stk. 1.
Stk. 8.
Ansøgning om udvidelse af slutlånstiden efter stk. 5
og om tildeling af slutlån fra den udvidede slutlånstid
skal være modtaget på uddannelsesinstitutionen senest
den 31. juli 2020.
Stk. 9.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
følgende:
1) At
slutlånstiden efter stk. 5 kan udvides for
uddannelsessøgende, der senere end maj 2020 har brugt alle
de måneder med slutlån, jf. stk. 5, nr. 1, eller
stipendium, jf. stk. 5, nr. 2, der kan gives til uddannelsen.
2) At fradraget
i slutlånstiden efter stk. 6 kan ske for senere måneder
end maj 2020.
3) At
udbetaling, jf. stk. 7, kan udvides tilsvarende.
4) At
ansøgning, jf. stk. 8, kan ske efter den 31. juli
2020.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2. § 21, stk.
5-9, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. marts 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Som opfølgning på en
del af den politiske aftale fra 19. marts 2020 om
covid-19-initiativer blev der ved lov nr. 328 af 31. marts 2020 om
ændring af SU-loven indført udvidet mulighed for
studielån og slutlån til uddannelsessøgende, der
får Statens Uddannelsesstøtte (SU) i perioden fra
marts til april 2020 eller er i lønnet praktik som led i
videregående eller privat uddannelse i samme periode.
Baggrunden herfor var, at de uddannelsessøgende kan risikere
at miste deres studiejob som følge af konsekvenserne af
covid-19. Med loven er ordningen gældende for marts og april
2020, men med mulighed for forlængelse.
Uddannelsessøgende i
videregående og privat uddannelse, der giver ret til SU, men
som i ellers SU-berettigende måneder i perioden fra marts til
april 2020 ikke har mulighed for at få hverken stipendier
eller slutlån, er imidlertid ikke omfattet af den udvidede
lånemulighed.
Med dette lovforslag gives der en
økonomisk håndsrækning til gruppen af
uddannelsessøgende, der på et tidspunkt under den
igangværende uddannelse har modtaget SU, og som i perioden
fra marts til maj 2020 enten har brugt alle slutlånsrater,
eller har brugt alle deres SU-klip og endnu ikke har opnået
ret til slutlån til uddannelsen. Det foreslås, at de
uddannelsessøgende får mulighed for at optage
slutlån i op til yderligere 3 måneder, samt at disse 3
måneder kan udbetales i måneder, der ligger forud for
den periode, hvor slutlån efter de almindelige betingelser
herfor kan udbetales inden for den enkelte uddannelse. Antallet af
måneder svarer dermed til ordningen, der blev indført
ved lov nr. 328 af 31. marts 2020, ved en forlængelse af
denne ordning med en måned til maj 2020.
Med tiltaget tilstræbes
således en hjælp til, at denne gruppe af
uddannelsessøgende kan færdiggøre deres
uddannelse på trods af risikoen for mistet studiejob som
følge af konsekvenserne af covid-19.
Det foreslås endvidere, at
uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at den udvidede mulighed for
slutlån kan forlænges.
2. Udvidet mulighed
for slutlån
2.1. Gældende
ret
SU ydes uden for klippekortet til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse og inden for
klippekortet til uddannelsessøgende i videregående og
privat uddannelse. Med klippekort henvises til, at SU til
videregående og privat uddannelse gives inden for et
begrænset støttesystem (klippekortet), hvor 1
måneds SU tæller som et klip, og der fastsættes
en øvre ramme for støtten. Der henvises til SU-lovens
§§ 6 og 15, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30.
august 2017.
SU gives i form af stipendier og
lån. Inden for klippekortet gives der et antal stipendier
svarende til 70 klip (rammen), og til den enkelte uddannelse gives
et antal klip, der svarer til den normerede studietid målt i
måneder (støttetiden). Hvis den
uddannelsessøgende senest 2 år efter afslutningen af
den adgangsgivende uddannelse optages på en uddannelse, der
gives støtte til inden for klippekortet, gives en
støttetid, der svarer til den normerede studietid med et
tillæg på 12 klip. Denne udvidede støttetid
gives også til efterfølgende uddannelser, der gives
støtte til inden for klippekortet.
Der henvises til SU-lovens §
16 om rammen og § 17 om støttetid.
Studielån gives for
måneder, hvor den uddannelsessøgende samtidig modtager
stipendium, jf. SU-lovens § 7, stk. 2.
Slutlån gives alene til
uddannelse inden for klippekortet, og gives når den
uddannelsessøgende har brugt alle de klip, der kan tildeles
til den pågældende uddannelse inden for rammen og
støttetiden. Slutlånet udgør 7.592 kr.
(2013-niveau), svarende til 8.241 kr. (2020-niveau) om
måneden. Sammen med slutlån kan
uddannelsessøgende, der er forsørgere, optage et
supplerende studielån samt få udbetalt
stipendietillæg som enlig eller samboende forsørger
og/eller handicaptillæg, hvis de opfylder de særlige
betingelser herfor. Der henvises til kapitel 3 om
støtteformer og støttebeløb i SU-loven.
Efter SU-lovens § 10 c, der
blev indsat ved lov nr. 328 af 31. marts 2020, forhøjes
slutlånet for marts og april 2020 med 6.388 kr. pr.
måned (2020-niveau). For uddannelsessøgende, der har
lønnet praktik som en del af deres uddannelse,
forhøjes det slutlån, der tildeles for den
første måned med SU efter en periode med lønnet
praktik med 6.388 kr. pr. måned (2020-niveau) for hver af
månederne marts og april 2020, såfremt disse
måneder er indgået i den netop afsluttede periode med
lønnet praktik. Uddannelses- og forskningsministeren er
bemyndiget til at fastsætte regler om, at den
forhøjede lånemulighed også skal gælde for
andre måneder.
Antallet af måneder med
slutlån (slutlånstiden) afhænger af
støttetiden til den pågældende uddannelse.
Uddannelsessøgende, med en støttetid svarende til
uddannelsens normerede studietid, jf. SU-lovens § 17, stk. 1,
har mulighed for at få slutlån i 24 måneder inden
for de sidste 24 måneder af uddannelsen.
Uddannelsessøgende, der har haft SU-klip svarende til
uddannelsens normerede studietid med et tillæg på 12
klip til rådighed, jf. SU-lovens § 17, stk. 2, har
mulighed for at få slutlån i 12 måneder inden for
de sidste 12 måneder af uddannelsen. Det er den
uddannelsessøgendes uddannelsesinstitution, som vurderer, om
den uddannelsessøgende kan afslutte uddannelsen inden for 24
måneder eller inden for 12 måneder for
uddannelsessøgende med udvidet støttetid. Der
henvises til SU-lovens § 21.
Uddannelsessøgende, der
ønsker at optage et slutlån, skal først
søge om at få lånet tildelt. I tildelingen
ligger en kontrol af, om den uddannelsessøgende er optaget
på en SU-berettigende uddannelse og i øvrigt opfylder
de almindelige betingelser for ret til SU, jf. SU-lovens kapitel 1
og 2.
Ansøgning om tildeling af
slutlån sker via Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøttes (herefter styrelsen) selvbetjeningssystem
minSU, og ansøgningen skal efter SU-bekendtgørelsens
§ 43, stk. 1, jf. bekendtgørelse nr. 1515 af 13.
december 2017, være modtaget inden udgangen af den
måned, hvor den uddannelsessøgende ønsker
slutlånet fra. Uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om, at ansøgninger kan indgives i
papirform, jf. SU-lovens § 38 a, stk. 2, nr. 1.
Når lånet er tildelt,
skal den uddannelsessøgende godkende sin låneplan og
dermed indgå en låneaftale med styrelsen om at få
lånet udbetalt. Den uddannelsessøgende har ikke adgang
til at godkende låneplanen i perioder, hvor den
uddannelsessøgende har orlov fra uddannelsen, er
erklæret studieinaktiv efter SU-reglerne eller ikke er
indskrevet på en SU-berettigende uddannelse, jf. SU-lovens
§ 38 c, stk. 3, og § 38 d, stk. 2.
I forbindelse med godkendelsen af
låneplanen vælger den uddannelsessøgende selv
for hvilke måneder, vedkommende ønsker at få
udbetalt lånet. Slutlån udbetales altid med det
maksimale beløb, jf. SU-lovens § 10, for de
måneder, den uddannelsessøgende ønsker
lånet udbetalt. Der henvises til SU-lovens §§ 38 c
og 38 d.
Den uddannelsessøgende kan
på ethvert tidspunkt inden for et givent
støtteår ændre på låneplanen for det
pågældende støtteår. Ved ændring af
låneplanen indgår den uddannelsessøgende
således en ny revideret låneaftale med styrelsen.
2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at give en
økonomisk håndsrækning til
uddannelsessøgende, der som følge af konsekvenserne
af covid-19 risikerer at miste deres studiejob, og som i perioden
med forhøjede lånemuligheder ikke har mulighed for at
få stipendium eller slutlån til en igangværende
uddannelse, som de tidligere i uddannelsen har modtaget stipendium
eller slutlån til, foreslås det at udvide mulighederne
for at få udbetalt slutlån.
Det foreslås, at
uddannelsessøgende i videregående eller privat
uddannelse, der på et tidspunkt under den igangværende
uddannelse har modtaget SU, og som i perioden fra marts til maj
2020 enten har brugt alle slutlånsrater, eller har brugt alle
deres SU-klip og endnu ikke har opnået ret til slutlån
til den igangværende uddannelse, får mulighed for at
optage op til yderligere 3 måneders slutlån.
Det foreslås endvidere, at
disse yderligere 3 måneders slutlån vil kunne udbetales
uafhængigt af, hvor lang tid den uddannelsessøgende
har tilbage af den igangværende uddannelse.
Endelig foreslås det, at
uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at slutlånstiden kan udvides med
flere måneder, og at ordningen også kan udvides til at
gælde uddannelsessøgende, der efter maj 2020 har brugt
alle slutlånsrater, eller har brugt alle deres klip og endnu
ikke har opnået ret til slutlån til den
igangværende uddannelse.
Det er blandt andet hensigten, at
ministeren med hjemmel i denne bestemmelse vil kunne
fastsætte regler i bekendtgørelse om, at
slutlånstiden kan forlænges, hvis konsekvenserne af
covid-19 fortsat vurderes at nødvendiggøre dette.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den øgede låneoptagelse som følge af
forslaget vurderes som udgangspunkt at være udgiftsneutral
over den samlede låneperiode. Øget låneoptagelse
vil medføre øgede renteindtægter, og der vil
være en andel af lånene, der misligholdes og i sidste
ende må afskrives med tab. Idet der kan udbetales
stipendieydelser sammen med slutlånet, hvis de
uddannelsessøgende opfylder de særlige betingelser
herfor, må der forventes en mindre udgift forbundet med
tiltaget. De økonomiske konsekvenser skønnes at
være ca. 0,4 mio. kr. efter tilbageløb af skatter og
afgifter. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Ansøgning
om ekstra slutlån vil skulle ske uden for styrelsens
selvbetjeningssystem minSU, idet det ikke er muligt at oprette en
selvbetjeningsansøgning inden for de tidsrammer, som
lovforslaget forudsætter. Efter tildelingen af de ekstra
slutlånsrater, vil den uddannelsessøgende kunne
gøre brug af den eksisterende digitale
selvbetjeningsløsning minSU, herunder i forbindelse med
godkendelse af låneplan, så lånet kan
udbetales.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i
høring, da de nye regler skal træde i kraft hurtigst
muligt med henblik på, at uddannelsessøgende, der
mister deres studiejob som følge af konsekvenserne af
covid-19, og som ikke har mulighed for at gøre brug af den
forhøjede lånemulighed i marts og april 2020, jf. lov
nr. 328 af 31. marts 2020, får udvidet mulighed for at optage
slutlån med henblik på at kunne opretholde dele af
deres indkomst. Det vil forudsætte, at loven kan træde
i kraft hurtigst muligt.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der skønnes at være en mindre
udgift på 0,4 mio. kr. efter tilbageløb af skatter og
afgifter forbundet med tiltaget. Skønnet er behæftet
med usikkerhed. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Slutlån gives inden for
klippekortet til videregående og privat uddannelse, når
den uddannelsessøgende har brugt alle de klip, der kan
tildeles til den pågældende uddannelse inden for rammen
og støttetiden. Slutlånet udgør 7.592 kr.
(2013-niveau), svarende til 8.241 kr. (2020-niveau) om
måneden. Der henvises til kapitel 3 om støtteformer og
støttebeløb i SU-loven.
Antallet af måneder med
slutlån (slutlånstiden) afhænger af
støttetiden til den pågældende uddannelse.
Uddannelsessøgende med en støttetid svarende til
uddannelsens normerede studietid, jf. SU-lovens § 17, stk. 1,
har mulighed for at få slutlån i 24 måneder i alt
inden for de sidste 24 måneder af uddannelsen.
Uddannelsessøgende, der har haft SU-klip svarende til
uddannelsens normerede studietid med et tillæg på 12
klip til rådighed, jf. SU-lovens § 17, stk. 2, har
mulighed for at få slutlån i 12 måneder i alt
inden for de sidste 12 måneder af uddannelsen. Der henvises
til SU-lovens § 21.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at der i SU-lovens § 21 indsættes
bestemmelser om udvidelse af slutlånstiden og om, at de
yderligere måneder, hvori der kan udbetales slutlån,
kan ligge forud for den periode, hvori uddannelsessøgende
ellers kan få udbetalt slutlån i en igangværende
uddannelse.
Efter det foreslåede § 21, stk. 5, kan slutlånstiden
efter stk. 1 efter ansøgning udvides med op til 3
måneder til i alt højst 27 måneder, og for
uddannelsessøgende med udvidet støttetid efter §
17, stk. 2, til i alt højst 15 måneder, når den
uddannelsessøgende har modtaget stipendium eller
slutlån i uddannelsen senest for maj 2020.
Med forslaget vil
slutlånstiden for uddannelsessøgende, der har haft en
støttetid til rådighed svarende til uddannelsens
normerede studietid, jf. SU-lovens § 17, stk. 1, efter
ansøgning kunne udvides fra 24 måneder op til i alt
højst 27 måneder. Uddannelsessøgende med
udvidet støttetid efter SU-lovens § 17, stk. 2, vil
efter ansøgning kunne få udvidet slutlånstiden
fra 12 måneder op til i alt højst 15
måneder.
Det vil være en betingelse
for at kunne få udvidet slutlånstiden, at den
uddannelsessøgende på et tidspunkt i den
igangværende uddannelse har modtaget stipendier eller
slutlån efter SU-loven.
Efter det foreslåede § 21, stk. 5, nr. 1, kan
slutlånstiden udvides med op til 3 måneder for
uddannelsessøgende, der senest for maj 2020 har brugt alle
de måneder med slutlån, der kan gives til
uddannelsen.
Med forslaget vil
uddannelsessøgende, som senest for maj 2020 har brugt den
sidste slutlånsrate inden for den tildelte slutlånstid
på enten 12 eller 24 måneder, således kunne
ansøge om at få udvidet slutlånstiden med op til
3 yderligere måneder.
Efter det foreslåede § 21, stk. 5, nr. 2, kan
slutlånstiden udvides med op til 3 måneder for
uddannelsessøgende, der senest for maj 2020 har brugt alle
de klip, der kan gives til uddannelsen, og som endnu ikke kan
få slutlån, jf. stk. 1.
Med forslaget vil
uddannelsessøgende, som senest for maj 2020 har brugt alle
de klip, der kan gives til uddannelsen, og som endnu ikke opfylder
betingelserne for at få slutlån, fordi vedkommende har
mere end 12 eller 24 måneder tilbage af sin uddannelse,
således kunne ansøge om at få udvidet
slutlånstiden med op til 3 yderligere måneder.
Efter det foreslåede § 21, stk. 6, fratrækkes
måneder med slutlån eller stipendium i perioden fra
marts til maj 2020 i den udvidede slutlånstid efter stk.
5.
Med den foreslåede
bestemmelse vil uddannelsessøgende, som har fået
stipendium eller slutlån for både marts, april og maj
2020, ikke kunne få udvidet slutlånstiden. Disse
uddannelsessøgende har i stedet mulighed for at gøre
brug af den forhøjede lånemulighed efter SU-lovens
§ 10 c, som blev indført ved lov nr. 328 af 31. marts
2020 om ændring af SU-loven, og som tager sigte på at
afbøde de økonomiske konsekvenser af covid-19 for de
uddannelsessøgende, der for marts og april 2020 modtager
stipendium eller lån, ved en forlængelse af denne
ordning med en måned til maj 2020.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at uddannelsessøgende, der senest for
februar 2020 har brugt alle deres klip og slutlånsrater,
eller har brugt alle deres klip og endnu ikke har opnået ret
til slutlån til den igangværende uddannelse, vil kunne
få udvidet slutlånstiden med 3 måneder.
Uddannelsesøgende, der
senest for marts 2020 har brugt alle deres klip og
slutlånsrater, eller har brugt alle deres klip og endnu ikke
har opnået ret til slutlån til den igangværende
uddannelse, vil kunne få udvidet slutlånstiden med 2
måneder.
Uddannelsessøgende, der
senest for april 2020 har brugt alle deres klip og
slutlånsrater, eller har brugt alle deres klip og endnu ikke
har opnået ret til slutlån til den igangværende
uddannelse, vil kunne få udvidet slutlånstiden med 1
måned.
Endelig vil
uddannelsessøgende, der for maj 2020 har brugt alle deres
klip og slutlånsrater eller for maj 2020 har brugt alle klip
og endnu ikke har opnået ret til slutlån for maj 2020,
kunne få udvidet slutlånstiden med 2 måneder,
hvis de for både marts og april 2020 har fravalgt
støtte, eller med 1 måned, hvis de for enten marts
eller april 2020 har fravalgt støtte.
Efter det foreslåede § 21, stk. 7, kan
uddannelsessøgende, der har fået udvidet
slutlånstiden efter stk. 5, nr. 2, efter ansøgning
få udbetalt slutlån i op til 3 måneder forud for
den periode, der fremgår af stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at uddannelsessøgende, der har brugt alle
de klip, der kan gives til uddannelsen, og endnu ikke opfylder de
almindelige betingelser for at kunne få slutlån, fordi
de har mere end 12 eller 24 måneder tilbage af uddannelsen,
vil kunne få udbetalt de slutlånsrater, som
slutlånstiden vil blive udvidet med efter det
foreslåede § 21, stk. 5, nr. 2, selv om der er mere end
24 henholdsvis 12 måneder tilbage i uddannelsen.
Det foreslås med den nye
§ 21, stk. 8, at ansøgning
om udvidelse af slutlånstiden efter stk. 5 og om tildeling af
slutlånsrater fra den udvidede slutlånstid skal
være modtaget på uddannelsesinstitutionen senest den
31. juli 2020.
Bestemmelsen indebærer, at en
ansøgning om at få udvidet slutlånstiden efter
stk. 5 samtidig vil blive behandlet som en ansøgning om at
få tildelt de slutlånsrater, der er givet efter stk. 5.
Ansøgningen skal være modtaget på
uddannelsesinstitutionen senest den 31. juli 2020. Ansøgning
om udvidelse af slutlånstiden og tildeling af
slutlånsrater fra den udvidede slutlånstid efter stk. 5
indgives til den uddannelsessøgendes uddannelsesinstitution.
Idet ansøgningen skal modtages på
uddannelsesinstitutionen, er der tale om en fravigelse af kravet i
SU-lovens § 38 a om, at ansøgning skal indgives gennem
styrelsens elektroniske selvbetjeningssystem, jf.
SU-bekendtgørelsens § 77. Det er på den baggrund
ikke nødvendigt at fastsætte regler efter SU-lovens
§ 38 a, stk. 2, nr. 1, som ellers bemyndiger uddannelses- og
forskningsministeren til at fastsætte regler om, at
ansøgning kan modtages i papirform. Uddannelsesinstitutionen
behandler herefter ansøgningen om udvidelse af
slutlånstiden efter stk. 5.
Uddannelsessøgende, der
ansøger om udvidelse af slutlånstiden efter stk.
5, og som opfylder betingelserne for at få udvidet
slutlånstiden med 2 eller 3 måneder, vil blive tildelt
de ekstra slutlånsrater fra den udvidede slutlånstid
for den måned, hvor ansøgningen er modtaget samt for
den eller de efterfølgende måneder.
Uddannelsessøgende, der ansøger om udvidelse af
slutlånstiden efter stk. 5 og opfylder betingelserne for at
få udvidet slutlånstiden med 1 måned, vil blive
tildelt slutlånsraten for den måned, hvor
ansøgningen er modtaget. Uddannelsesinstitutionen tildeler
således de slutlånsrater, der følger af den
udvidede slutlånstid, ved behandling af ansøgning om
udvidelse af slutlånstiden efter stk. 5.
Når slutlånsraterne fra
den udvidede slutlånstid er blevet tildelt, vil den
uddannelsessøgende modtage en støttemeddelelse med
det tildelte slutlån. Den uddannelsessøgende vil
herefter via selvbetjeningssystemet minSU skulle godkende sin
låneplan, før slutlånet kan udbetales, hvilket
følger af de almindelige betingelser herfor, jf. SU-lovens
§ 38 d. Den uddannelsessøgende kan selv vælge, om
låneplanen godkendes nu eller senere og dermed udskyde
betalingen til et senere tidspunkt. Udbetalingen vil ske efter, at
låneplanen er godkendt og tidligst for de måneder, hvor
slutlånet er tildelt i. Slutlånet vil dog bortfalde,
hvis den uddannelsessøgende ikke senest den 15. december
2020 har anmodet om at få lånet udbetalt, jf.
SU-bekendtgørelsens § 51, stk. 4.
Det følger af de almindelige
betingelser, at uddannelsessøgende, der er
forsørgere, sammen med slutlån kan optage et
supplerende studielån samt få udbetalt
stipendietillæg som enlig eller samboende forsørger
og/eller handicaptillæg, hvis de opfylder de særlige
betingelser herfor. Uddannelsessøgende, der får
tildelt slutlån for maj 2020, vil desuden have mulighed for
at få det forhøjede slutlån efter SU-lovens
§ 10 c ved en forlængelse af denne ordning med en
måned til maj 2020, samt tilsvarende efterfølgende
hvis ordningen efter bestemmelsen forlænges yderligere. Der
henvises til kapitel 3 om støtteformer og
støttebeløb i SU-loven. Dette vil således
også gælde for slutlån, der tildeles som
følge af en udvidelse af slutlånstiden efter stk.
5.
Tilbagebetalingen af
slutlånet vil følge de almindelige betingelser herfor,
jf. SU-bekendtgørelsens kapitel 17. Det vil således
også være muligt at tilbagebetale lånet med det
samme, hvis den uddannelsessøgende fortryder
lånet.
Efter det foreslåede § 21, stk. 9, nr. 1, kan uddannelses- og
forskningsministeren fastsætte regler om, at
slutlånstiden efter stk. 5 kan udvides for
uddannelsessøgende, der senere end maj 2020 har brugt alle
de måneder med slutlån, jf. stk. 5, nr. 1, eller
stipendium, jf. stk. 5, nr. 2, der kan gives til uddannelsen.
Det er hensigten, at ministeren med
denne hjemmel vil kunne fastsætte regler i
bekendtgørelse om at udvide slutlånstiden yderligere,
hvis konsekvenserne af covid-19 vurderes at
nødvendiggøre det. Bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med SU-lovens § 10 c, stk. 3, hvorefter
ministeren tillige kan fastsætte regler om, at de
forhøjede lånemuligheder efter SU-lovens § 10 c,
stk. 1 og 2, også kan ske i andre måneder, hvis
konsekvenserne af covid-19 vurderes at nødvendiggøre
det.
Det er endvidere hensigten, at hvis
konsekvenserne af covid-19 vurderes at nødvendiggøre
en yderligere udvidelse af slutlånstiden, så vil
ministeren med denne bestemmelse tillige kunne fastsætte
regler om, at uddannelsessøgende, der ikke opfylder
betingelserne for slutlån for juni 2020 eller senere - enten
fordi de har brugt de måneder med slutlån, der kan
gives til uddannelsen for maj 2020, eller fordi de har brugt alle
de klip, der kan gives til uddannelsen, og endnu ikke opfylder de
almindelige betingelser for slutlån efter § 21, stk. 1,
for juni 2020 eller senere - også vil kunne få udvidet
slutlånstiden udover de 12 eller 24 måneder.
Efter det foreslåede § 21, stk. 9, nr. 2, kan uddannelses- og
forskningsministeren fastsætte regler om, at fradraget i
slutlånstiden efter stk. 6 kan ske for senere måneder
end maj 2020.
Det er hensigten, at hvis
ministeren fastsætter regler om udvidelse af
slutlånstiden efter § 21, stk. 9, nr. 1, vil ministeren
med hjemlen i § 21, stk. 9, nr. 2, også kunne
fastsætte regler om, at fradraget i slutlånstiden efter
stk. 6 kan ske for senere måneder end maj 2020 i
overensstemmelse med udvidelsen af § 21, stk. 9, nr. 1.
Det medfører, at hvis
slutlånstiden efter ministerens bestemmelse f.eks. vil kunne
udvides med op til 4 måneder, vil ministeren tillige kunne
fastsætte regler om, at i den udvidede slutlånstid
fratrækkes måneder med slutlån eller stipendium i
perioden fra marts til juni 2020.
Efter det foreslåede § 21, stk. 9, nr. 3, kan uddannelses- og
forskningsministeren fastsætte regler om, at udbetaling, jf.
stk. 7, kan udvides tilsvarende.
Det er hensigten, at hvis
ministeren fastsætter regler om udvidelse af
slutlånstiden efter § 21, stk. 9, nr. 1, vil ministeren
med hjemlen i § 21, stk. 9, nr. 3, også kunne
fastsætte regler om, at uddannelsessøgende, der endnu
ikke opfylder de almindelige betingelser for at kunne få
slutlån, fordi den uddannelsessøgende har mere end 12
eller 24 måneder tilbage af sin uddannelse, også vil
kunne få udbetalt de yderligere rater med slutlån, som
slutlånstiden vil blive udvidet med efter bemyndigelsen i
§ 21, stk. 9, nr. 1, uanset hvor lang tid den
uddannelsessøgende har tilbage af sin uddannelse.
Efter det foreslåede § 21, stk. 9, nr. 4, kan uddannelses- og
forskningsministeren fastsætte regler om, at
ansøgning, jf. stk. 8, kan ske efter den 31. juli 2020.
Det er hensigten, at hvis
ministeren fastsætter regler om udvidelse af
slutlånstiden efter § 21, stk. 9, nr. 1, vil ministeren
med hjemlen i § 21, stk. 9, nr. 4, også kunne
fastsætte regler om, at ansøgning om udvidelse af
slutlånstiden kan ske til uddannelsesinstitutionen senere end
den 31. juli 2020.
Det medfører, at hvis
slutlånstiden efter ministerens bestemmelse f.eks. vil kunne
udvides med op til 4 måneder, vil ministeren tillige kunne
fastsætte regler om, at ansøgning om udvidelse af
slutlånstiden og om tildeling af slutlån fra den
udvidede slutlånstid skal være modtaget på
uddannelsesinstitutionen senest den 31. august 2020.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at loven træder i kraft ved
bekendtgørelse i Lovtidende, da der ønskes så
tidlig en ikrafttræden, som folketingsbehandlingen
muliggør. Dette er begrundet i, at der med lovforslaget
gives en økonomisk håndsrækning til en gruppe
uddannelsessøgende, som ikke har mulighed for at benytte sig
af de eksisterende støttemuligheder inden for SU-systemet,
og som følge af konsekvenserne af covid-19 kan have mistet
deres studiejob og dermed kan stå uden et
tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag.
Det foreslås med stk. 2, at § 21, stk. 5-9, i SU-loven,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1.
marts 2021. Forslaget indebærer, at de nye regler om udvidet
mulighed for at optage slutlån som følge af
konsekvenserne af covid-19, der gennemføres med
lovforslaget, automatisk ophæves, medmindre Folketinget
forinden beslutter at forlænge reglernes
gyldighedsperiode.
SU-loven, der ændres med
dette lovforslag, gælder ikke for Færøerne eller
Grønland, jf. SU-lovens § 63. Derfor skal denne lov
heller ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017, § 1 i lov nr. 1569 af 18. december
2018, lov nr. 464 af 29. april 2019 og lov nr. 328 af 31. marts
2020, foretages følgende ændring: | | | | § 21.
--- | | | Stk. 2-4.
--- | | | | | 1. I § 21 indsættes som stk. 5-9: | | | | | | »Stk.
5. Slutlånstiden efter stk. 1 kan efter
ansøgning udvides med op til 3 måneder til i alt
højst 27 måneder, og for uddannelsessøgende med
udvidet støttetid efter § 17, stk. 2, til i alt
højst 15 måneder, når den
uddannelsessøgende, der har modtaget stipendium eller
slutlån i uddannelsen, senest for maj 2020 1) har brugt alle de måneder med
slutlån, der kan gives til uddannelsen, eller 2) har brugt alle de klip, der kan gives
til uddannelsen, og endnu ikke kan få slutlån, jf. stk.
1. Stk. 6. I
den udvidede slutlånstid efter stk. 5 fratrækkes
måneder med slutlån eller stipendium i perioden fra
marts til maj 2020. Stk. 7.
Uddannelsessøgende, der har fået udvidet
slutlånstiden efter stk. 5, nr. 2, kan efter ansøgning
få udbetalt slutlån i op til 3 måneder forud for
den periode, der fremgår af stk. 1. Stk. 8.
Ansøgning om udvidelse af slutlånstiden efter stk. 5
og om tildeling af slutlån fra den udvidede slutlånstid
skal være modtaget på uddannelsesinstitutionen senest
den 31. juli 2020. Stk. 9.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
følgende: 1) At slutlånstiden efter stk. 5
kan udvides for uddannelsessøgende, der senere end maj 2020
har brugt alle de måneder med slutlån, jf. stk. 5, nr.
1, eller stipendium, jf. stk. 5, nr. 2, der kan gives til
uddannelsen. 2) At fradraget i slutlånstiden
efter stk. 6 kan ske for senere måneder end maj 2020. 3) At udbetaling, jf. stk. 7, kan
udvides tilsvarende. 4) At ansøgning, jf. stk. 8, kan
ske efter den 31. juli 2020.« | | | | | | |
|