Skriftlig fremsættelse (16. april
2020)
Miljøministeren (Lea Wermelin):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag om ændring af lov om
miljøbeskyttelse og lov om Sund og Bælt Holding A/S
(Digital håndhævelse af miljøzoner og
ændring af trinkrav for lastbiler og busser)
(Lovforslag nr. L 170)
Lovforslaget har til formål at
stramme håndhævelsen i miljøzonerne. Kontrollen
foreslås baseret på automatisk digital aflæsning
af nummerplader sammenholdt med oplysninger i
Køretøjsregisteret (det såkaldte DMR). Der er
etableret miljøzoner i København/Frederiksberg,
Odense, Aalborg og Aarhus.
Den skærpede kontrol skal sikre en
god og effektiv håndhævelse af miljøzonereglerne
til gavn for en fortsat forbedring af luftkvaliteten. Det
træder i stedet for kravet om fysisk
miljøzonemærke i forruden, der er blevet afskaffet for
at lette de administrative byrder for erhvervslivet med at
købe mærket via nettet eller ved syn.
Sund og Bælt Holding A/S får
tildelt opgaven med at indsamle data til brug for kontrol og
bistå med sagsforberedende arbejde. Miljøstyrelsen vil
blive delegeret ansvaret for håndhævelsen, herunder
mulighed for at udstede administrative bødeforelæg
på baggrund af de data, Sund og Bælt Holding A/S
indsamler via digital aflæsning af nummerplader. Der
indføres et betinget objektiv ansvar, således at det
er ejeren af et køretøj, der er ansvarlig for
overtrædelser af reglerne, men med mulighed for at en
føre kan erkende at have ført køretøjet
på det tidspunkt overtrædelsen fandt sted.
Håndhævelsen digitaliseres fra
den 1. oktober 2020. Der vil således være en periode
på 3 måneder, hvor det fortsat alene er politiet, der
vil håndhæve reglerne.
Lovforslaget fremrykker
ikrafttrædelsesdatoen d. 1. juli 2022 af trinkrav 2 med seks
måneder for dieseldrevne lastbiler og busser. Med
fremrykningen vil andet trinkrav for tunge køretøjer
træde i kraft 1. januar 2022 og gælde for
køretøjer registreret første gang den 1.
januar 2015 eller senere. Skæringsdatoen for første
registrering er rykket et år frem for, at Euro V og EEV
restkøretøjer solgt på dispensation i perioden
1. januar 2014 til 1. januar 2015 omfattes af partikelfilterkravet
fra 1. januar 2022.
Tunge køretøjer, der opfylder
Euro V og EEV normen, undtages for trinkrav 1, der træder i
kraft 1. juli 2020. Der har fra flere sider været rejst
kritik af, at vognmænd, der har investeret i en mere
miljørigtig Euro V lastbil eller bus, før euronormen
blev obligatorisk den 1. oktober 2009, under de gældende
regler omfattes på lige fod med køretøjer med
en lavere miljønorm. Miljøzonekravene bliver
således ens for alle Euro V/EEV køretøjer, og
de vil blive omfattet af reglerne 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.