Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 2. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse og lov om Sund og Bælt Holding A/S1)
(Digital håndhævelse af
miljøzoner og ændring af trinkrav for lastbiler og
busser)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 45 af 23. januar 2018, lov nr.
590 af 13. maj 2019, § 1 i lov nr. 61 af 28. januar 2020 og
lov nr. 645 af 19. maj 2020, foretages følgende
ændringer:
1. § 15 a,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i andre kommuner end dem, der er nævnt i
stk. 1, kan efter forudgående tilladelse fra
miljøministeren træffe bestemmelse om etablering af
miljøzoner i større sammenhængende
byområder, hvor der er betydelig trafik med de
køretøjer, der er nævnt i § 15 b, stk. 1
og 2. For at en tilladelse kan meddeles, skal
grænseværdier for partikelforurening være
overskredet. Ved vurderingen af, om en tilladelse kan meddeles,
skal endvidere indgå de samlede miljø- og
samfundsmæssige konsekvenser af miljøzonen.«
2. § 15 b,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 1-6.
3. § 15 b,
stk. 3, der bliver stk. 1, affattes således:
»For lastbiler og busser, der er drevet af en
motor med kompressionstænding, og som er registreret med en
tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg, gælder i
en miljøzone, jf. § 15 a, følgende krav, jf. dog
stk. 4 og 5:
1) Fra og med
den 1. juli 2020 skal der på køretøjet
være monteret et partikelfilter, medmindre
køretøjet er registreret første gang den 1.
oktober 2009 eller senere, eller køretøjet skal som
minimum opfylde udstødningsnormerne Euro V eller EEV i
bekendtgørelse om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr.
2) Fra og med
den 1. januar 2022 skal der på køretøjet
være monteret et partikelfilter, medmindre
køretøjet er registreret første gang den 1.
januar 2015 eller senere.
3)
Køretøjer registreret i Danmark med eftermonteret
partikelfilter skal være godkendt efter regler fastsat i
medfør af § 15 d.
4)
Køretøjer registreret i udlandet, der er omfattet af
regler fastsat i medfør af stk. 6, skal fra den 1. juli 2020
være registreret.«
4. I
§ 15 b, stk. 4, der bliver stk. 2,
ændres »stk. 6-8« til: »stk. 4 og
5«.
5. I
§ 15 b, stk. 4, nr. 4, der bliver
stk. 2, nr. 4, indsættes efter
»Køretøjer«: »registreret i
Danmark«.
6. I
§ 15 b, stk. 4, der bliver stk. 2,
indsættes som nr. 5:
»5)
Køretøjer registreret i udlandet, der er omfattet af
regler fastsat i medfør af stk. 6, skal fra den 1. juli 2020
være registreret.«
7. I
§ 15 b, stk. 6, der bliver stk. 4,
og stk. 7, 1. pkt., der bliver stk. 5,
1. pkt., ændres »stk. 1, nr. 1-3, stk. 3, nr. 1-3, og
stk. 4, nr. 1-4« til: »stk. 1, nr. 1-4, og stk. 2, nr.
1-5«.
8. § 15 b,
stk. 8, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Miljøministeren fastsætter regler om, hvilke
køretøjer der skal registreres, og om den
påkrævede dokumentation ved registrering af
køretøjer omfattet af registreringspligt.«
9. I
§ 15 c, stk. 1, ændres
Ȥ 15 b, stk. 1, nr. 1 og 2, stk. 3, nr. 1-3, og stk. 4,
nr. 1-4« til: »§ 15 b, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, og
stk. 2, nr. 1-3 og 5«.
10. § 15
d affattes således:
Ȥ 15 d.
Miljøministeren fastsætter regler om godkendelse af
køretøjer med eftermonteret partikelfilter,
inddragelse af godkendelser, registrering af godkendte
køretøjer og kontrol af køretøjer med
eftermonteret partikelfilter.
Stk. 2.
Miljøministeren kan til en privat organisation eller
virksomhed henlægge følgende beføjelser:
1) At vurdere,
om kravene efter § 15 b, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2, nr.
1-3, er opfyldt i forhold til eftermonteret partikelfilter.
2) At
kontrollere effektiviteten af et eftermonteret partikelfilter.
3) At godkende
køretøjer med eftermonteret partikelfilter, inddrage
godkendelser og registrere godkendte køretøjer.
Stk. 3.
Fastsættelse af regler om henlæggelse af
beføjelser efter stk. 2 til synsvirksomheder sker efter
forhandling med transportministeren.
Stk. 4.
Afgørelser om godkendelse af køretøjer med
eftermonteret partikelfilter og om inddragelse af godkendelse, der
er truffet af en privat organisation eller virksomhed, kan af den,
afgørelsen retter sig mod, påklages til
miljøministeren. Klagefristen er 4 uger fra den dag,
afgørelsen er meddelt. Klagen skal være skriftlig og
skal indgives til ministeren. En klage har ikke opsættende
virkning, medmindre ministeren bestemmer andet.«
11. § 15
e affattes således:
Ȥ 15 e. Sund og
Bælt Holding A/S varetager opgaver vedrørende kontrol
af køretøjer i miljøzoner.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om udveksling af
oplysninger om køretøjer i miljøzoner mellem
den relevante kontrolmyndighed og Sund og Bælt Holding
A/S.
Stk. 3.
Miljøministeren kan efter forhandling med
transportministeren fastsætte regler for Sund og Bælt
Holding A/S om opgavevaretagelsen, herunder om
regnskabsaflæggelse, godkendelse af kontrolstrategi og
behandling af data, herunder tavshedspligt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelser, der i medfør af § 15 a kan
træffe beslutning om etablering af miljøzone, kan ved
aftale med den relevante kontrolmyndighed tilkøbe ekstra
kontrol.«
12. I
§ 79 b, stk. 1, indsættes
efter nr. 5 som nye numre:
»6)
ansøgning og afgørelse om dispensation efter §
15 c, stk. 1,
7) indsendelse
af dokumentation for overholdelse af kravene om registrering i
§ 15 b, stk. 1, nr. 4, og stk. 2, nr. 5,
8) sager
omfattet af § 110 c, stk. 1, og § 110 d, stk.
1,«.
Nr. 6-14 bliver herefter nr. 9-17.
13. § 79
b, stk. 1, nr. 14, der bliver nr. 17, affattes
således:
»17)
kommunikation med myndigheder i forbindelse med de forhold, som er
nævnt i nr. 1-16.«
14. I
§ 87, stk. 3, 2. pkt.,
udgår: »miljøzonemærke samt«.
15. I
§ 110, stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 15 b, stk. 2« til: »§ 15 b, stk. 1
eller 2«.
16.
Efter § 110 b indsættes:
Ȥ 110 c. For
overtrædelser af § 15 b, stk. 1 eller 2, konstateret ved
digital kontrol, hvor køretøjet ikke bringes til
standsning (digital håndhævelse), pålægges
ejeren (brugeren) af køretøjet bødeansvar
efter § 110, stk. 1, nr. 1, selv om den pågældende
ikke var fører, og selv om overtrædelsen ikke kan
tilregnes den pågældende som forsætlig eller
uagtsom.
Stk. 2. Har en
anden end ejeren (brugeren) af køretøjet, inden for
30 dage fra at ejeren (brugeren) har modtaget et
bødeforelæg vedrørende overtrædelsen,
over for den relevante kontrolmyndighed erkendt at have ført
køretøjet på gerningstidspunktet,
pålægges ejeren (brugeren) ikke ansvar efter stk.
1.
Stk. 3.
Trækkes erkendelsen efter stk. 2 tilbage inden for den
angivne frist efter stk. 4, kan ejeren (brugeren) fortsat
pålægges ansvar efter stk. 1.
Stk. 4. Er der
ikke inden for 3 måneder fra den relevante kontrolmyndigheds
modtagelse af en førers erkendelse efter stk. 2
tilkendegivet andet over for ejeren (brugeren),
pålægges ejeren (brugeren) ikke ansvar efter stk.
1.
Stk. 5. Ejeren
(brugeren) af køretøjet pålægges ikke
ansvar efter stk. 1, hvis en anden person ved brugstyveri eller
berigelseskriminalitet eller på tilsvarende vis uberettiget
var i besiddelse af køretøjet på
gerningstidspunktet.
Stk. 6. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 7. Der
fastsættes ingen forvandlingsstraf for bødeansvar
efter stk. 1.
Stk. 8.
Straffelovens § 50, stk. 3, finder ikke anvendelse for
bøder pålagt efter stk. 1.
Stk. 9.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
overtrædelse af regler fastsat i medfør af § 15
b, stk. 6, behandles efter reglerne i stk. 1-8.
§ 110 d. I sager om
overtrædelse af § 15 b, stk. 1 eller 2, kan
miljøministeren i et bødeforelæg tilkendegive,
at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, hvis
ejeren (brugeren) eller føreren af køretøjet
erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en i
bødeforelægget angivet bøde. Fristen kan efter
anmodning forlænges.
Stk. 2. Reglerne
i retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, og
§ 752, stk. 1, om krav til indholdet af et anklageskrift og
om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder
tilsvarende anvendelse på bødeforelæg efter stk.
1.
Stk. 3. Vedtages
bødeforelægget, bortfalder videre forfølgning.
Vedtagelsen har samme virkning som en dom.
Stk. 4.
Bødens størrelse stiger ikke i
gentagelsestilfælde.
Stk. 5. Flere
overtrædelser, som er konstateret ved digital kontrol, og som
er begået med samme køretøj inden for samme
døgn, anses for én overtrædelse.
Stk. 6.
Miljøministeren kan i sager om overtrædelse af regler
fastsat i medfør af § 15 b, stk. 6, behandle sagerne
på den måde, der er nævnt i stk. 1-5.
Stk. 7.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
behandlingen af sager omfattet af stk. 1 og 6.«
17. § 111
b, stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1)
overtrædelse af § 15 b, stk. 1 eller 2, eller regler
fastsat i medfør af § 15 b, stk. 3 og 6, og«.
§ 2
I lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og
Bælt Holding A/S, som ændret ved § 1 i lov nr. 581
af 4. maj 2015, § 126 i lov nr. 686 af 27. maj 2015, lov nr.
1739 af 27. december 2016 og lov nr. 172 af 27. februar 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Sund og Bælt Holding A/S kan varetage opgaver
vedrørende regulering af vejtrafik, som pålægges
selskabet ved lov eller i henhold til lov, herunder i relation til
vejafgiftsordninger, miljøzoneordninger og
betalingshåndtering, samt information om disse. Sund og
Bælt Holding A/S kan beslutte at overlade opgaver efter 1.
pkt. til datterselskaber, som Sund og Bælt Holding A/S ejer
helt eller delvis, direkte eller indirekte.«
2. Overskriften før § 17 affattes
således:
»Automatisk nummerpladegenkendelse og
tv-overvågning«.
3.
Efter § 17 indsættes før overskriften før
§ 18:
Ȥ 17 a. Sund og
Bælt Holding A/S kan foretage automatisk registrering af
nummerplader i relation til selskabets opgaver efter reglerne om
miljøzoneordningen i lov om miljøbeskyttelse.
Stk. 2. Sund og
Bælt Holding A/S kan indsamle og behandle personoplysninger,
når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen
af Sund og Bælt Holding A/S' opgaver i forbindelse med
miljøzoneordningen. Under samme betingelser som nævnt
i 1. pkt. kan Sund og Bælt Holding A/S indsamle oplysninger i
Køretøjsregisteret, herunder personnumre og
beskyttede navne- og adresseoplysninger, og behandle disse.
Stk. 3. Sund og
Bælt Holding A/S kan videregive perso?noplysninger, herunder
personnumre og beskyttede navne- og adresseoplysninger, til
kontrolmyndigheden, når det er nødvendigt af hensyn
til udførelsen af kontrolmyndighedens opgaver.
Stk. 4. Sund og
Bælt Holding A/S kan på baggrund af registrering af
nummerplader, jf. stk. 1, opbygge en køretøjsdatabase
til det formål at lette genkendelse af
køretøjer i forbindelse med selskabets opgaver
vedrørende miljøzoneordningen.
Stk. 5. Sund og
Bælt Holding A/S kan foretage tv-overvågning af
vejarealer og tekniske anlæg i forbindelse med selskabets
opgaver vedrørende miljøzoneordningen og foretage
registrering og opbevaring af billeder. Der skal ved skiltning
eller på anden tydelig måde gives oplysninger
herom.«
§ 3
I lov nr. 590 af 13. maj 2019 om ændring
af lov om miljøbeskyttelse (Skærpede
miljøzonekrav til tunge køretøjer og
varebiler) foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 2, 17-19, 21 og 23,
ophæves.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 3
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 16, har virkning for overtrædelser begået fra og
med den 1. oktober 2020.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af 15 b, stk. 5, i lov om miljøbeskyttelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 15 b, stk. 3, i lov
om miljøbeskyttelse.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).