Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2019)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
naturgasforsyning og lov om Energinet (Gennemførelse af
ændret gasdirektiv, præcisering af
transmissionsselskabers ansvar for gasforsyningssikkerhed og
præcisering af ekspropriationsadgang for gasinfrastruktur
m.v.)
(Lovforslag nr. L 17)
Lovforslaget gennemfører det
ændrede gasdirektiv. Dansk lovgivning er på de fleste
punkter allerede i overensstemmelse med både gasdirektivet og
ændringsdirektivet. Ændringsdirektivet skal tvinge alle
relevante medlemsstater til at forholde sig aktivt til reguleringen
af gastransmissionsforbindelser til og fra tredjelande, herunder fx
Nord Stream 2 og præciserer generelt, at medlemsstaterne skal
samarbejde tættere for at sikre en mere ensartet
håndhævelse af EU-reglerne. Baggrunden er, at nogle
medlemsstater har fortolket anvendelsesområdet for
gasdirektivet anderledes end Danmark. Ændringsdirektivet
styrker derfor en ensartet fælleseuropæisk tilgang til
transmissionsforbindelserne bl.a. for at skabe lige
markedsvilkår, sikre gennemsigtighed i tarifprisen og for at
højne forsyningssikkerheden til gavn for forbrugere og
virksomheder.
Lovforslaget præciserer
transmissionsselskabers ansvar for gasforsyningssikkerhed.
Lovforslaget præciserer gasforsyningssikkerhedsforordningens
fællesansvarsprincip, som indebærer, at både
myndigheder og markedsaktører bærer et fælles
ansvar for gasforsyningssikkerheden inden for hver parts
kompetenceområde, uden der dog er tale om solidarisk
hæftelse eller et kollektivt ansvar. Baggrunden for
præciseringen er bl.a. den forestående renovering af
Tyra-feltet, hvor gasforsyningssikkerheden bliver udfordret.
Med lovforslaget præciseres
ekspropriationsbestemmelsen i lov om naturgasforsyning.
Lovforslaget sikrer, at ekspropriationsbestemmelsen i lov om
naturgasforsyning entydigt omfatter både transmission og
opstrøm. Dette vil eksempelvis skulle anvendes i forbindelse
med Baltic Pipe-projektet. Ejer af infrastrukturen vil dog fortsat
skulle søge myndighederne om tilladelse til at
iværksætte ekspropriationen.
Ejere af opgraderingsanlæg for biogas
har efter lov om naturgasforsyning et retskrav på
tilslutning. Der findes i dag flere ekspropriationsbestemmelser
afhængigt af, om tilslutningen sker på transmissions-
(naturgasforsyningsloven) eller distributionsniveau
(varmeforsyningsloven). Kommuner har håndteret reglerne for
tilslutninger af opgraderet biogas uens. Lovforslaget
præciserer, at naturgasforsyningsloven giver
ekspropriationsadgang for tilslutning af opgraderingsanlæg
for at sikre klare rammer for biogasvirksomheder og
myndigheder.
Lovforslaget præciserer, at
Forsyningstilsynets eksisterende hjemmel i lov om elforsyning til
at videregive fortrolige oplysninger på gasområdet til
myndigheder uden for Danmark fremover vil fremgå direkte af
lov om naturgasforsyning. Der er tale om en ordensmæssig
præcisering. Lovforslaget indeholder desuden mindre
justeringer af redaktionel karakter.
Lovforslaget forventes ikke at
medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2020. Det forventes, at lovforslagets del om
gennemførelse af det ændrede gasdirektiv samt
lovforslagets del om ansvar for gasforsyningssikkerhed delvist vil
blive udmøntet i bekendtgørelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.