Fremsat den 31. marts 2020 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af
virksomheders pligter på selskabs- og regnskabsområdet
og af reglerne om begrænsning af butikkernes
åbningstider i forbindelse med Coronavirussygdommen
covid-19
§ 1.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
visse pligter, som påhviler virksomheder og filialer af
udenlandske virksomheder, når det må anses for umuligt
eller uforholdsmæssig vanskeligt for en stor del af de
omfattede virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder at
opfylde pligterne som direkte eller indirekte konsekvens af
Coronavirussygdommen covid-19, når pligterne er fastsat
i:
1) Selskabs- og
regnskabslovgivningen og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område.
2) Selskabs- og
regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning og regler
udstedt i medfør heraf på Finanstilsynets
område.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler, der muliggør,
at virksomheders ledelse kan fravige bestemmelser i virksomhedens
vedtægter eller tilsvarende aftale, når det må
anses for umuligt eller uforholdsmæssig vanskeligt for en
stor del af de omfattede virksomheder at opfylde bestemmelserne som
direkte eller indirekte konsekvens af Coronavirussygdommen
covid-19, når virksomheden er omfattet af:
1) Selskabs- og
regnskabslovgivningen og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område.
2) Selskabs- og
regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning og regler
udstedt i medfør heraf på Finanstilsynets
område.
Stk. 3. Regler
fastsat i medfør af stk. 1 og 2 kan ikke give virksomheder
og filialer af udenlandske virksomheder en mere byrdefuld
retsstilling, end der følger af de regler eller
vedtægtsbestemmelser, der fraviges.
Stk. 4. Regler
fastsat i medfør af stk. 1og 2 kan fastsættes med
virkning fra den 1. marts 2020 eller senere.
§ 2.
For ledelsesmedlemmer i virksomheder, der omfattes af regler om en
forlænget indsendelsesfrist for årsrapporter m.v., som
fastsættes i medfør af § 1, stk. 1, nr. 1,
beregnes afgiften, uanset årsregnskabslovens § 151, stk.
2, fra udløbet af den forlængede frist. 1. pkt. finder
med de nødvendige tilpasninger tilsvarende anvendelse
på filialbestyrere for filialer af udenlandske
virksomheder.
§ 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af
regler i lov om detailsalg fra butikker m.v., der begrænser
butikkernes åbningstider, med henblik på at sikre, at
detailsalg fra butikker kan foregå på en sådan
måde, at risikoen for smitte med Coronavirussygdommen
covid-19 begrænses.
§ 4.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
ophæves den 1. januar 2021.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan i forbindelse med ophævelsen af denne
lov fastsætte overgangsregler om håndtering af
genindtrædelse af de pligter, der er fraveget i medfør
af denne lov. Fastsættes der efter 1. pkt. frister for
indsendelse af årsrapporter m.v., finder § 2
anvendelse.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Lovens
§§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. Lovens
§ 1, stk. 1, nr. 2, § 1, stk. 2, nr. 2, og § 1, stk.
3 og 4, kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Fravigelse af pligter for virksomheder og
filialer af udenlandske virksomheder | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Fravigelse af lukkelovens regler om at
begrænse butikkernes åbningstider | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | De økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De miljømæssige
konsekvenser | 6. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Danmark står grundet spredningen af
Coronavirussygdommen covid-19 i en helt ekstraordinær
situation, som vil få store samfundsmæssige
konsekvenser og konsekvenser for hele befolkningen og de danske
virksomheder. Lovforslaget har til formål at tage
højde for den helt ekstraordinære situation, som
Coronavirussygdommen covid-19 forårsager, hvor en stor del af
de danske virksomheder kan komme i klemme i forhold til opfyldelsen
af visse af deres forpligtelser over for det offentlige, men
også over for virksomhedernes deltagere.
På grund af risikoen for smitte med
Coronavirussygdommen covid-19, skal der holdes afstand til andre
personer, og tæt kontakt med andre personer skal
undgås. Lovforslaget har til formål, at det skal kunne
sikres, at sådanne forholdsregler kan overholdes også i
forbindelse med detailsalg fra butikker op til og på
lukkedage.
Med loven sikres det, at erhvervsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler med tilbagevirkende kraft
om fravigelser fra konkrete pligter i selskabs- og
regnskabslovgivningen, når det vurderes forsvarligt, at den
pågældende pligt midlertidig fraviges, herunder f.eks.
at en frist forlænges. Det er regeringens vurdering, at det
er forsvarligt i en periode at fravige visse konkrete pligter,
så der frigives tid og kompetencer i virksomhederne til at
håndtere en helt ekstraordinær situation, hvor
virksomhedens eksistens måske er truet. Ledelsen i mange
virksomheder bruger i øjeblikket en stor del af deres tid
på at håndtere likviditetsproblemer, mens andre
virksomheder bruger ressourcer på at forsøge at
omlægge produktion, tilpasse medarbejderstaben,
håndtere diverse personalemæssige udfordringer osv. Det
er regeringens vurdering, at der er behov for en
håndsrækning til erhvervslivet ved at fravige konkrete
pligter i selskabs- og regnskabslovgivningen midlertidigt, så
virksomhederne kan koncentrere sig om overlevelse frem for
overholdelse af disse pligter.
Det samme gør sig gældende for
virksomheder på det finansielle område, som ikke er
underlagt selskabs- og årsregnskabslovens regler, men hvor
der eksisterer regler i den finansielle regulering, der i vidt
omfang svarer til reglerne i selskabs- og
årsregnskabsloven.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, som vil indeholde regler om fravigelse af
konkrete pligter i selskabs- og regnskabslovgivningen på
Erhvervsstyrelsens og Finanstilsynets område.
Loven bemyndiger erhvervsministeren til at
fastsætte regler med tilbagevirkende kraft, som midlertidigt
fraviger dels konkrete forpligtelser for virksomheder i henhold til
selskabs- og regnskabslovgivningen, herunder i henhold til
selskabs- og regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning,
og dels giver virksomheder mulighed for at fravige konkrete
bestemmelser i virksomheders vedtægter eller tilsvarende
aftale, når det må anses for umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt for en stor del af de omfattede
virksomheder at opfylde disse.
Derudover bemyndiges erhvervsministeren til at
fastsætte regler om fravigelse af regler i lov om detailsalg
fra butikker m.v. (lukkeloven), der begrænser butikkernes
åbningstider, med henblik på at sikre, at detailsalg
fra butikker kan foregå på en sådan måde,
at risiko for smitte med Coronavirussygdommen covid-19
begrænses.
Hensigten er, at der kan fastsættes
regler om en hel eller delvis midlertidig fravigelse af lukkelovens
begrænsninger, således at f.eks. alle
dagligvarebutikker, uanset omsætningsstørrelse, har
mulighed for at holde åbent på lukkedage.
Da loven er et midlertidigt initiativ som
følge af Coronavirussygdommen covid-19, er der i
lovforslaget indsat en ophørsklausul, hvorefter loven
ophører den 1. januar 2021.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fravigelse af pligter
for virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder
2.1.1. Gældende ret
Efter den gældende selskabs- og
regnskabslovgivning på Erhvervsstyrelsens område kan
virksomheder være omfattet af forpligtelser, som i
medfør af den pågældende lov eller regler
fastsat i medfør af loven, der ikke er muligt at
fravige.
Den gældende årsregnskabslov
fastsætter i § 3, stk. 1, at virksomheder omfattet af
loven skal aflægge en årsrapport efter loven, medmindre
de er undtaget herfra efter reglerne i årsregnskabslovens
§§ 4-6.
Efter den gældende § 138, stk. 1,
1. pkt., i årsregnskabsloven, som senest bekendtgjort ved
lovbekendtgørelse nr. 838 af 8. august 2019, skal
virksomheder omfattet af regnskabsklasse B, C og D uden ugrundet
ophold efter godkendelsen af årsrapporten indsende denne til
Erhvervsstyrelsen. Årsrapporten skal i henhold til
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., være
modtaget i styrelsen senest 5 måneder efter
regnskabsårets afslutning, idet fristen dog er 4
måneder for virksomheder omfattet af regnskabsklasse D. Der
kan ikke dispenseres fra disse frister, medmindre der er tale om
virksomheder i rekonstruktion eller under konkurs.
Er årsrapporten ikke modtaget inden
udløbet af fristen, sendes der i henhold til
årsregnskabslovens § 150, stk. 1, et brev til
virksomhedens ledelse med påkrav om at indsende virksomhedens
årsrapport. Tilsvarende sendes til filialbestyrerne.
I brevet angives en frist på 8 hverdage
fra brevets datering til indsendelse af årsrapporten, og hvis
årsrapporten modtages inden da, foretages der ikke
yderligere, jf. årsregnskabslovens § 150, stk. 2.
Der anføres endvidere en frist på
4 uger i brevet, jf. årsregnskabslovens § 150, stk. 3.
Overskrides denne frist, kan Erhvervsstyrelsen beslutte at anmode
skifteretten om at opløse virksomheden i overensstemmelse
med den gældende lovgivning herom.
I henhold til årsregnskabslovens §
151, stk. 1, pålægger Erhvervsstyrelsen hvert medlem af
virksomhedens ledelse henholdsvis filialbestyrer en afgift, hvis
årsrapporten modtages senere end de 8 hverdage fra
påkravsbrevets datering.
Afgiften beregnes ifølge
årsregnskabslovens § 151, stk. 2, fra udløbet af
fristen i årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt.
Afgiftens størrelse afhænger af, hvor forsinket
årsrapporten indsendes. Indsendes årsrapporten inden
for den 1. påbegyndte måned, udgør afgiften 500
kr. pr. ledelsesmedlem eller filialbestyrer, mens den for 2.
påbegyndte måned og 3. påbegyndte måned
udgør henholdsvis 2.000 kr. og 3.000 kr. pr. ledelsesmedlem
eller filialbestyrer.
Efter den gældende selskabslovgivning er
der for virksomheder, der efter årsregnskabsloven har pligt
til at udarbejde en årsrapport, krav om, at
årsrapporten skal godkendes på virksomhedens
ordinære generalforsamling eller tilsvarende møde, der
skal afholdes i så god tid, at den godkendte årsrapport
kan indsendes til Erhvervsstyrelsen, så den er modtaget inden
udløbet af fristen i årsregnskabsloven. For
kapitalselskaber fremgår dette af selskabslovens § 88,
og for erhvervsdrivende fonde af § 59 i lov om
erhvervsdrivende fonde.
Efter den gældende selskabslovgivning er
virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftale samt bilag
hertil bindende for virksomheden. Vedtægterne eller den
tilsvarende aftale skal indeholde visse lovpligtige oplysninger.
Virksomhedens ejere kan dog tillige træffe beslutning om, at
visse frivillige forhold skal gælde for virksomheden, f.eks.
et nærmere fastsat tidspunkt for afholdelsen af den
ordinære generalforsamling. For kapitalselskaber gælder
et krav om, at vedtægterne skal indeholde oplysning om
indkaldelse til generalforsamling, jf. selskabslovens § 28,
nr. 6.
Kapitalselskaber, der er oversendt til
tvangsopløsning ved skifteretterne, f.eks. som følge
af manglende indberetning af selskabets årsrapport eller
manglende registreret ledelse, kan efter den gældende §
232, stk. 1, i selskabsloven genoptages. Genoptagelsen er efter
§ 232, stk. 2, 1. pkt., i selskabsloven betinget af, at
anmeldelse om genoptagelsen modtages senest 3 måneder efter,
at Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at
tvangsopløse selskabet, eller at selskabet ikke inden for de
sidste 5 år tidligere været under
tvangsopløsning. For virksomheder med begrænset ansvar
omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, finder
selskabsloven anvendelse med de fornødne tilpasninger.
Efter de gældende bestemmelser i
selskabslovens § 251, stk. 2, og § 269, stk. 2, skal en
vedtagen fusion henholdsvis spaltning registreres eller anmeldes
til registrering, jf. selskabslovens § 9, senest ved
udløbet af indsendelsesfristen for årsrapporten for
den periode, hvori tidspunktet for fusionens henholdsvis
spaltningens regnskabsmæssige virkning indgår, dog
senest 1 år efter Erhvervsstyrelsens offentliggørelse
af modtagelsen af oplysninger om den påtænkte fusion
henholdsvis spaltning, jf. selskabslovens § 244, stk. 5 og
§ 262, stk. 5. Overskrides en af disse to frister, mister
beslutningen om fusionens henholdsvis spaltningens
gennemførelse sin gyldighed, og en eventuelt udarbejdet
fusions- eller spaltningsplan i henhold til selskabslovens
§§ 237 og 255 anses for bortfaldet. For virksomheder med
begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, finder selskabsloven anvendelse med de
fornødne tilpasninger.
Langt de fleste virksomheder omfattet af den
finansielle lovgivning på Finanstilsynets område er
underlagt regler, der svarer til årsregnskabslovens regler om
frister for regnskabsaflæggelse. Reglerne herom er blot
fastsat i love mv. på det finansielle område.
Eksempelvis skal virksomheder på Finanstilsynets område
indsende årsrapporter senest 4 måneder efter
regnskabsårets afslutning.
Efter § 12 e i lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1026 af 1. oktober 2019, som bl.a.
ændret ved lov nr. 208 af 17. marts 2020, kan sundheds- og
ældreministeren fastsætte regler om, at pligter, der
ifølge lovgivningen påhviler private over for det
offentlige, fraviges, i det omfang det som følge af
foranstaltninger iværksat i medfør af denne lov vil
være umuligt eller uforholdsmæssig vanskeligt for den
private at opfylde pligten.
Bemyndigelsen i § 12 e i lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
kan derimod ikke anvendes til at fastsætte regler om
fravigelse af pligter, der ifølge lovgivningen
påhviler private, hvis det vil være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for den private at opfylde
pligten af grunde, der ikke følger af foranstaltninger
iværksat i medfør af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme.
Bemyndigelsen i § 12 e i lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
er blandt andet udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr.
223 af 17. marts 2020 om fravigelse af privates pligter over for
det offentlige på Erhvervsministeriets område i
forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom
(covid-19).
I bekendtgørelsens § 1 fraviges
fristen for indsendelse af årsrapporter til Erhvervsstyrelsen
for virksomheder, som på grund af forsamlingsforbuddet ikke
lovligt kan afholde generalforsamling og godkende virksomhedens
årsrapport, ligesom eventuelle frister i virksomheders
vedtægter fraviges. Efter bekendtgørelsens § 2
fraviges fristen for anmeldelse af beslutning om genoptagelse af
selskaber, der er under tvangsopløsning.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I de seneste uger er spredningen af
Coronavirussygdommen covid-19 fortsat, og det har været
nødvendigt at træffe en række foranstaltninger
bl.a. med henblik på at hindre spredningen af sygdommen.
For mange virksomheder vil også direkte
eller indirekte konsekvenser af Coronavirussygdommen covid-19, som
ikke skyldes foranstaltninger iværksat i medfør af lov
om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme, kunne medføre, at det er umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt for dem at opfylde visse af deres
forpligtelser, som fastsat i selskabs- og regnskabslovgivningen
på Erhvervsstyrelsens og Finanstilsynets område, i
regler fastsat i medfør af denne lovgivning eller i
vedtægter m.v. Det bemærkes i den forbindelse, at
Coronavirussygdommen covid-19 indebærer både direkte og
indirekte konsekvenser for virksomheder, der betyder, at mange
virksomheder i denne tid er stærkt pressede i forhold til at
sikre deres overlevelse.
Flere af de største
erhvervsorganisationer har henvendt sig til Erhvervsministeriet med
en appel om, at der skabes mulighed for at forlænge fristen
for indsendelse af årsrapporter for både virksomheder
omfattet af årsregnskabsloven og virksomheder omfattet af den
finansielle regulering. Med lovforslaget skabes der mulighed for at
imødekomme ønsket fra erhvervsorganisationerne.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der
er behov for at sikre klarhed om, at der kan fastsættes
regler om, at visse forpligtelser efter selskabs- og
regnskabslovgivningen på Erhvervsstyrelsens område og
selskabs- og regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning
på Finanstilsynets område samt regler udstedt i
medfør heraf midlertidigt kan fraviges. Det gælder
også i de tilfælde, hvor situationen, som
Coronavirussygdommen covid-19 forårsager, direkte eller
indirekte har konsekvenser for virksomhederne og medfører,
at det bliver uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt at
overholde visse pligter, men hvor dette ikke er begrundet i
foranstaltninger, der er iværksat i henhold til lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
eller regler udstedt i medfør heraf. Det er samtidig vigtigt
at skabe klarhed om, hvilke virksomheder, fravigelserne
gælder for. For at sikre virksomhederne ro til at komme
igennem den situation, som Coronavirussygdommen covid-19
forårsager, vurderes det derfor mest hensigtsmæssigt,
at bemyndigelsen kan udmøntes på en sådan
måde, at fravigelser fra konkrete lovkrav vil kunne
gælde for alle virksomheder omfattet af den eller de
pågældende love på selskabs- og
regnskabsområdet, og uden at fravigelsen er betinget af, at
det for den enkelte virksomhed skal være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at opfylde lovens krav. En
sådan betingelse vil skabe uklarhed om retsstillingen.
På den baggrund er det
Erhvervsministeriets vurdering, at der er behov for at bemyndige
erhvervsministeren til blandt andet at fastsætte en generel
og ubetinget fristforlængelse for alle virksomheder, der
efter årsregnskabsloven er forpligtet til at udarbejde og
indsende årsrapport til Erhvervsstyrelsen, og tilsvarende
på Finanstilsynets område. Det betyder, at også
virksomheder, der godt ville kunne nå at indsende
årsrapporten inden udløbet af den gældende
indsendelsesfrist, får en fristforlængelse.
Fristforlængelsen vil alene komme til at gælde
midlertidigt, således at den almindelige indsendelsesfrist
på 5 måneder for ikke-børsnoterede virksomheder
igen vil gælde, når situationen er normaliseret
så meget, at virksomhederne vurderes at kunne nå at
udarbejde, godkende og indsende deres årsrapport inden for
den almindelige frist.
At der er et akut behov for at vedtage
lovforslaget, skyldes blandt andet, at ca. 70 pct. af de
virksomheder, der i henhold til årsregnskabsloven skal
udarbejde en årsrapport og indsende den til Erhvervsstyrelsen
har kalenderåret som regnskabsår. Disse ca. 200.000
virksomheder har indsendelsesfrist den 31. maj. Disse virksomheder
har behov for en hurtig afklaring af deres retsstilling, så
de kan bruge deres tid og ressourcer på den mest fordelagtige
måde. For en stor del af de mange virksomheder, der skal
indsende årsrapporten 31. maj, er det på denne tid af
året normalt højsæson for regnskabsudarbejdelse
og afholdelse af generalforsamling. I den aktuelle situation er der
netop behov for at hjælpe virksomhederne, så de kan
koncentrere kræfterne om at redde deres virksomhed og vente
lidt med årsrapporten. Arbejdet med regnskabsudarbejdelsen
vil for mange virksomheder i denne situation være meget
vanskeligt, da virksomhedernes egne regnskabsmedarbejdere kan
være optaget af andre presserende opgaver. Herudover vil
revisorerne i den kommende tid have meget travlt med at afgive
erklæringer på virksomhedernes ansøgninger om
økonomisk støtte fra en række
kompensationsordninger, der er vedtaget af Folketinget. Det vil
derfor være svært for revisorerne samtidig at nå
de almindelige opgaver, som de udfører for et stort antal
virksomheder.
Det er vurderingen, at der er behov for, at
der kan fastsættes regler, der fraviger visse af
virksomhedernes konkrete pligter med tilbagevirkende kraft. Kun
herved sikres det, at også virksomheder, der skulle have
afholdt generalforsamling i marts enten ifølge deres
vedtægter eller for at kunne nå at godkende
årsrapporten og overholde den lovbestemte indsendelsesfrist
til Erhvervsstyrelsen eller Finanstilsynet, ikke stilles i en
situation, hvor de anses for at have handlet i strid med
virksomhedens vedtægter eller lovgivningen.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at
hensynet til midlertidigt at forlænge fristen for indsendelse
af årsrapporter, så virksomhederne kan anvende deres
tid og kompetencer på at håndtere den helt
ekstraordinære situation som Coronavirussygdommen covid-19
forårsager, i den konkrete og helt ekstraordinære
situation, vejer tungere end hensynet til regnskabsbrugernes behov
for finansiel information. Kreditgivere, samhandelspartnere eller
andre, der ønsker finansielle oplysninger fra en konkret
virksomhed, kan aftale sig til rette med virksomheden herom, og den
virksomhed, der har behov for kredit eller er i dialog med en
potentiel ny kunde, vil givetvis stille de ønskede
oplysninger til rådighed.
Flere virksomheder har i deres vedtægter
bl.a. fastsat bestemmelser om, at virksomhedens ordinære
generalforsamling skal afholdes i f.eks. marts måned, eller
om at årsrapporten skal indsendes på et bestemt
tidspunkt. Eftersom det dels kan være vanskeligt at få
virksomhedens årsrapport færdig og dels umuligt at
holde generalforsamling pga. den situation som Coronavirussygdommen
covid-19 forårsager, kan virksomheden komme i en situation,
hvor den ikke kan overholde egne vedtægter. En virksomhed,
som ikke kan overholde det tidspunkt, der er fastsat i
vedtægten for seneste dato for afholdelse af
generalforsamling pga. den situation som Coronavirussygdommen
covid-19 forårsager, er i en umulig situation. Det skyldes,
at disse virksomheder ikke kan holde generalforsamling, hvor man
kan ændre det vedtægtsfastsatte krav om tidspunkt for
afholdelse af generalforsamling. Selskaberne kan risikere
erstatningskrav og andre typer tvister, fordi det formelle krav
ikke kan overholdes. Vedtægterne er skrevet ud fra en normal
situation, og tager således ikke højde, for den
ekstraordinære situation som Coronavirussygdommen covid-19
forårsager. Virksomhederne vil formentlig ud fra en
nødretsbetragtning ikke påse fristerne om afholdelse
af generalforsamling, og de kan derfor risikere erstatningskrav og
andre typer tvister, fordi de formelle krav i virksomhedens
vedtægt ikke kan overholdes. Erhvervsministeriet finder
derfor, at der ligeledes er behov for at sikre, at der kan
fastsættes regler om, at visse bestemmelser i virksomheders
vedtægter eller tilsvarende aftale midlertidigt kan fraviges,
uden en virksomheds generalforsamling træffer beslutning om
en vedtægtsændring.
Det vurderes derfor nødvendigt, at
erhvervsministeren i denne helt ekstraordinære situation
tillægges den fornødne hjemmel til med virkning
tilbage i tid at kunne fravige konkrete forpligtelser, der som
direkte eller indirekte konsekvens af Coronavirussygdommen covid-19
må anses for umulige eller uforholdsmæssigt vanskelige
for en stor del af de omfattede virksomheder at opfylde.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at erhvervsministeren
bemyndiges til at fravige visse pligter fastsat i selskabs- og
regnskabslovgivningen, eller regler fastsat i medfør af
denne lovgivning, på Erhvervsstyrelsens område og til
at muliggøre, at virksomheder kan fravige vedtægter,
når det for en stor del af de omfattede virksomheder og
filialer af udenlandske virksomheder må anses for umuligt
eller uforholdsmæssig vanskeligt at opfylde pligterne som
direkte eller indirekte konsekvens af Coronavirussygdommen 2019
covid-19. Endvidere foreslås, at samme bemyndigelse gives for
selskabs- og regnskabsretlige regler på Finanstilsynets
område.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, som vil indeholde regler om fravigelse af
konkrete bestemmelser i selskabs- og regnskabslovgivningen på
Erhvervsstyrelsens og Finanstilsynets område.
Konkret vil bemyndigelsen bl.a. blive udnyttet
til at forlænge fristen for indsendelse af årsrapporter
til Erhvervsstyrelsen for samtlige regnskabspligtige virksomheder
efter årsregnskabsloven med forventeligt 3 måneder.
Længden af fristforlængelsen vil blive fastsat under
hensyntagen til såvel det nødvendige behov for
fleksibilitet overfor de berørte virksomheder som behovet
for finansiel information for regnskabsbrugerne.
Fristforlængelsen vil også blive koordineret i forhold
til skattemyndighedernes frist for indsendelse af
selskabsselvangivelsen. Der kan evt. blive tale om en
efterfølgende forlængelse af den fastsatte frist
afhængig af udviklingen i situationen som følge af
Coronavirussygdommen covid-19.
Det er herudover forventningen, at der i
bekendtgørelsen vil blive fastsat regler om
forlængelse af indsendelsesfristen for halvårs- og
delårsrapporter og eventuelt andre frister.
Bemyndigelsen vil kun kunne anvendes til at
fravige pligter i de situationer, hvor det må anses umuligt
eller uforholdsmæssig vanskeligt for en stor del af de
omfattede virksomheder at opfylde pligten. Det er forventningen, at
der - i takt med udviklingen i Coronavirussygdommen covid-19 og
konsekvenserne heraf for virksomhederne - kan blive behov for at
udmønte bemyndigelsen til at fravige øvrige
pligter.
Bemyndigelsen vil desuden blive udnyttet til
at fastsætte regler, der muliggør at virksomheder kan
fravige vedtægtsbestemmelser, der f.eks. fastsætter et
bestemt tidspunkt eller en frist for afholdelse af virksomhedens
ordinære generalforsamling.
Herudover vil bemyndigelsen blive udnyttet til
at fravige de lovbestemte frister for indsendelse af anmeldelse om
genoptagelse, for en virksomhed under tvangsopløsning, og
for beslutning om gennemførelse af en fusion henholdsvis
spaltning samt grænseoverskridende transaktioner.
2.2. Fravigelse af lukkelovens regler om at
begrænse butikkernes åbningstider
2.2.1. Gældende ret
Lukkeloven fastsætter bl.a., at butikker
ikke må holde åbent 13,5 dage om året
(lukkedage). Dette gælder bl.a. skærtorsdag,
langfredag, 1. og 2. påskedag.
Lukkelovens begrænsninger gælder
for detailhandel fra både dagligvare- og udvalgsvarebutikker.
Særlige varer, som f.eks. brændsel og brød, og
særlige butikker, som f.eks. butikker beliggende i lufthavne
og serviceanlæg beliggende på motorvejsnettet, er dog
undtaget fra lukkelovens begrænsninger, jf. lukkelovens
§§ 3 og 4. Derudover gælder f.eks. særlige
regler for dagligvarebutikker. Dagligvarebutikker er butikker, der
hovedsageligt forhandler dagligvarer, hvorved forstås varer,
der forbruges samtidig med, at de bruges, som f.eks. mad,
drikkevarer og varer til personlig pleje.
For dagligvarebutikker gælder
lukkelovens begrænsninger alene for butikker med en
årlig omsætning på over 34,9 mio. kr. Ligger
dagligvarebutikkens omsætning under bagatelgrænsen
på 15 mio. kr., må butikken holde åbent på
lukkedage. Dagligvarebutikker med en årlig omsætning
på mellem 15 mio. kr. og 34,9 mio. kr. skal søge om
dispensation hos Erhvervsstyrelsen og i den forbindelse have
udarbejdet en revisorerklæring for at kunne holde åbent
på lukkedage. Derudover kan dagligvarebutikker, der er
beliggende i landområder, holde åbent på
lukkedage, hvis butikken har fået en dispensation fra
Erhvervsstyrelsen efter lukkelovens § 6.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
På grund af risikoen for smitte med
Coronavirussygdommen covid-19 skal der holdes afstand til andre
personer, således at tæt kontakt med andre personer
undgås. Erhvervsministeriet finder, at det skal kunne sikres,
at sådanne forholdsregler kan overholdes også i
forbindelse med detailsalg fra butikker op til og på
lukkedage.
Således er f.eks. onsdagen op til
påsken traditionelt en af de største handelsdage i
dagligvarebutikkerne, særligt for de mellemstore og store
butikker. Derudover er påskedagene for de mindre
dagligvarebutikker med en omsætning under 34,9 millioner kr.,
nogle af årets største handelsdage. Det kan
føre til store kødannelser op til og under
påskedagene og dermed til øget smittefare med
Coronavirussygdommen covid-19.
Erhvervsministeren har den 27. marts 2020
præsenteret sit forslag om en midlertidig fravigelse af
lukkelovens begrænsninger for skærtorsdag og 1.
påskedag i 2020. En samlet dagligvarebranche har udtrykt
opbakning til forslaget. I henhold til forslaget skal alle
dagligvarebutikker- der ikke i forvejen har mulighed for at holde
åbent på lukkedage - uanset
omsætningsstørrelse, få mulighed for at holde
åbent fra kl. 10-17, såfremt butikkerne ønsker
det. Formålet med forslaget er at begrænse risikoen for
smitte med Coronavirussygdommen covid-19 ved at undgå store
kødannelser op til og under påskedagene, der normalt
er nogle af årets største handelsdage.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om fravigelse af regler i lukkeloven, der
begrænser butikkernes åbningstider, med henblik
på at sikre, at detailsalg fra butikker kan foregå
på en sådan måde, at risikoen for smitte med
Coronavirussygdommen covid-19 begrænses.
Det forventes, at der i en
bekendtgørelse fastsættes regler om, at alle
dagligvarebutikker- der ikke i forvejen har mulighed for at holde
åbent på lukkedage - uanset
omsætningsstørrelse, kan få mulighed for at
holde åbent fra kl. 10-17 på skærtorsdag og 1.
påskedag i 2020, såfremt butikkerne ønsker
det.
3. De
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forlængelsen af indsendelsesfristen kan
betyde, at der er relativt flere virksomheder end normalt, som
overholder fristen. Den generelle økonomiske situation kan
også betyde, at relativt flere virksomheder undlader
overhovedet at indsende årsrapport, fordi virksomheden ikke
kan fortsætte. Det er ikke muligt at kvantificere
påvirkningen på afgiftsprovenuet.
Det estimeres, at der vil være
omkostninger på ca. 100.000 kr. forbundet med it-tilpasninger
i Erhvervsstyrelsen i forbindelse med en udmøntning af
bemyndigelsen til at forlænge indsendelsesfristen for
årsrapporter.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Det er vanskeligt at vurdere konsekvenser af
en midlertidig fravigelse af reglerne om begrænsning af
butikkernes åbningstider i lukkeloven, da hele situationen
med Coronavirussygdommen covid-19 påvirker butikshandlen
negativt. Isoleret set vil konsekvenserne formentlig være
størst for de mindre butikker. De andre dele af lovforslaget
har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Bekendtgørelsen, der vil
blive udstedt i medfør af denne lov, vil medføre
administrative lettelser for erhvervslivet, f.eks. derved at
indsendelsesfristen for årsrapporter midlertidigt
forlænges.
5. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden eller i forbindelse
med fremsættelsen sendt i høring, da der er akut behov
for at vedtage loven med de deri indeholdte bemyndigelser. Det
akutte behov for at hastebehandle lovforslaget skyldes, at
virksomhederne hurtigst muligt har behov for en afklaring af,
hvorvidt erhvervsministeren får bemyndigelse til at
forlænge indsendelsesfristen. Det gælder i
særdeleshed de ca. 200.000 virksomheder, der skal indsende
deres årsrapport 31. maj. For en stor del af disse
virksomheder må det - indirekte eller direkte som konsekvens
af Coronavirussygdommen covid-19 - anses for uforholdsmæssigt
vanskeligt eller umuligt at nå at færdiggøre
årsrapporten, eventuelt at få den revideret og den
godkendt på virksomhedens generalforsamling og indsende den
rettidigt til Erhvervsstyrelsen, hvis fristen ikke forlænges.
Der er ligeledes akut behov for at fastsætte regler om
fravigelse af lukkelovens begrænsninger med henblik på
at sikre, at detailsalg fra butikker kan foregå på en
sådan måde, at risikoen for smitte med
Coronavirussygdommen covid-19 begrænses, således at
forholdsregler på grund af Coronavirussygdommen covid-19, kan
overholdes også i forbindelse med detailsalg fra butikker op
til og på lukkedage, herunder i forbindelse med påsken
2020.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det estimeres, at der vil være
omkostninger på ca. 100.000 kr. forbundet med it-tilpasninger
i Erhvervsstyrelsen i forbindelse med en udnyttelse af
bemyndigelsen til at forlænge indsendelsesfristen for
årsrapporter. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det er vanskeligt at vurdere konsekvenser
af en midlertidig fravigelse af reglerne om begrænsning af
butikkernes åbningstider i lukkeloven, da hele situationen
med Coronavirussygdommen covid-19 påvirker butikshandlen
negativt. Isoleret set vil konsekvenserne formentlig være
størst for de mindre butikker. De andre dele af lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. | Det er vanskeligt at vurdere konsekvenser
af en midlertidig fravigelse af reglerne om begrænsning af
butikkernes åbningstider i lukkeloven, da hele situationen
med Coronavirussygdommen covid-19 påvirker butikshandlen
negativt. Isoleret set vil konsekvenserne formentlig være
størst for de mindre butikker. De andre dele af lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har ingen direkte
administrative konsekvenser for erhvervslivet, men
bekendtgørelsen, der vil blive udstedt i medfør af
denne lov, vil medføre administrative lettelser for
erhvervslivet, f.eks. derved at indsendelsesfristen for
årsrapporter midlertidigt forlænges. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Efter den gældende § 12 e i lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme, kan sundheds- og ældreministeren fastsætte
regler om, at pligter, der ifølge lovgivningen
påhviler private over for det offentlige, fraviges, i det
omfang det som følge af foranstaltninger iværksat i
medfør af denne lov vil være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for den private at opfylde
pligten.
Bekendtgørelse nr. 223 af 17. marts
2020 om fravigelse af privates pligter over for det offentlige
på Erhvervsministeriets område i forbindelse med
håndtering af Coronavirussygdommen covid-19, der er udstedt
med hjemmel i § 12 e i lov om foranstaltninger mod smitsomme
og andre overførbare sygdomme, fastsætter bl.a., at
virksomheder kan indsende årsrapporten 8 uger efter
ophør af et forbud mod afholdelse og deltagelse i
større forsamlinger, der er iværksat som
foranstaltning i medfør af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme under visse
betingelser.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om fravigelse af visse pligter, som
påhviler virksomheder og filialer af udenlandske
virksomheder, når det må anses for umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt for en stor del af de omfattede
virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder at opfylde
pligterne som direkte eller indirekte konsekvens af
Coronavirussygdommen covid-19, når pligterne er fastsat
i:
1) Selskabs- og
regnskabslovgivningen og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område.
2) Selskabs- og
regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning og regler
udstedt i medfør heraf på Finanstilsynets
område.
Bemyndigelsen indebærer, at der kan
fastsættes regler om fravigelse af visse pligter omfattet af
selskabs- og regnskabslovgivningen og regler udstedt i
medfør heraf på Erhvervsstyrelsens område,
henholdsvis pligter omfattet af selskabs- og regnskabsretlige
regler på Finanstilsynets område samt regler udstedt i
medfør af.
Bemyndigelsen kan alene anvendes til at
fastsætte regler om fravigelse af konkrete krav, hvis det
må lægges til grund, at det for en stor del af de
omfattede virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder, vil
være uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt at
opfylde det konkrete krav.
Det er vurderingen, at det må anses for
uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt for en stor del af
de omfattede virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder
at opfylde en konkret pligt i selskabs- og regnskabslovgivningen
på Erhvervsstyrelsens henholdsvis selskabs- og
regnskabsretlige regler i henhold til finansiel lovgivning på
Finanstilsynets område indirekte eller direkte som konsekvens
af Coronavirussygdommen covid-19, når det kan lægges
til grund, at hovedparten af de virksomheder, der er omfattet af
den konkrete pligt, f.eks. pligten til at indsende
årsrapporten til Erhvervsstyrelsen senest 5 måneder
efter regnskabsårets afslutning, vil have store
vanskeligheder ved at opfylde pligten. Det kan f.eks. skyldes, at
en stor del af virksomhedens medarbejdere er hjemsendt eller pt. er
allokeret til andre opgaver, herunder opgaver i forhold til at
sikre virksomhedens overlevelse. Det kan også skyldes, at
virksomhedens revisor ikke har tid til at udføre lovpligtig
revision eller andre opgaver forbundet med virksomhedens
årsrapport, da mange revisorer pt. har travlt med at afgive
erklæringer på de ansøgninger, som mange
virksomheder i øjeblikket udarbejder for at få del i
midlerne fra de iværksatte hjælpe- og
kompensationsordninger.
Det er formålet med den foreslåede
bestemmelse at skabe klarhed om, at erhvervsministeren har mulighed
for at hjælpe virksomheder og filialer af udenlandske
virksomheder uanset om virksomheden er direkte ramt af de
foranstaltninger, der er iværksat i medfør af lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme, eller om det for virksomhederne vil være
uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt at efterleve visse
pligter i henhold til selskabs- og regnskabslovgivningen som
følge af den generelle situation, som Coronavirussygdommen
covid-19 forårsager. Fravigelsen vil gælde alle
virksomheder for at sikre klarhed om, hvad der gælder i denne
situation.
I nr. 1
foreslås det, at bemyndigelsen vedrører selskabs- og
regnskabslovgivningen og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område.
Med bestemmelsen vil der kunne
fastsættes regler om fravigelser for virksomheder omfattet af
selskabs- og regnskabslovgivningen og regler udstedt i
medfør heraf. Selskabslovgivningen omfatter
selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om
erhvervsdrivende fonde, lov om det europæiske andelsselskab
og lov om medarbejderinvesteringsselskaber. Regnskabslovgivningen
skal her forstås som årsregnskabsloven, idet det er
regeringens opfattelse, at bogføringsloven ikke indeholder
pligter, som skal kunne fraviges. Fravigelser vil således
kunne omfatte de virksomhedsformer, der er omfattet af disse love
og regler udstedt i medfør heraf. Foreninger, der ikke er
foreninger med begrænset ansvar omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, vil ikke være omfattet.
Erhvervsministeren bemyndiges til at kunne
fastsætte fravigelsen af de konkrete pligter i
bekendtgørelsesform.
Som eksempel på behovet for fravigelse
af frister, kan det nævnes, at forbud mod afholdelse og
deltagelse i større forsamlinger, arrangementer,
begivenheder m.v., jf. bekendtgørelse nr. 224 om forbud mod
større forsamlinger og forbud mod adgang til og
restriktioner for visse lokaler i forbindelse med håndtering
af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19) af 17. marts 2020, vil kunne
påvirke den igangværende generalforsamlingssæson,
idet det kan være uforholdsmæssigt vanskeligt eller
umuligt at afholde generalforsamling ved fysisk
fremmøde.
Dette kan give udfordringer i forhold til at
indsende årsrapporter og udbetale udbytte for virksomheder,
hvor dette skal godkendes på generalforsamlinger. Der kan
således opstå situationer, hvor virksomheder ikke kan
nå at indsende den godkendte årsrapport inden fristen,
der er fastsat i årsregnskabsloven. Forsinket indsendelse af
årsrapport kan bl.a. føre til, at ledelsen
pålægges afgifter, og i sidste ende
tvangsopløsning af virksomheden. I medfør af det
foreslåede § 1, stk. 1, vil der på den baggrund
kunne fastsættes regler om forlængelse fristen for
indsendelse af årsrapporter m.v., dvs. også
undtagelseserklæringer, som omfattet af
årsregnskabslovens §§ 145 og 146.
Andre direkte og indirekte konsekvenser af
Coronavirussygdom covid-19, kan tilsvarende have betydning for den
kommende generalforsamlingssæson. Der kan være store
vanskeligheder forbundet med at skulle afholde en
generalforsamling, når virksomhedens ledelse, kapitalejere og
andre, kan være ramt af sygdom, karantæne og
tilsvarende. Ligeledes kan virksomhedens ledelse og eventuel
revisor, være optaget af andre udfordringer.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, som vil indeholde regler om fravigelse af
konkrete bestemmelser i selskabs- og regnskabslovgivningen og
regler udstedt i medfør heraf på Erhvervsstyrelsens
område.
På regnskabsområdet vil der blive
fastsat regler om forlængelse på forventeligt 3
måneder af fristen i årsregnskabslovens § 138 for
indsendelse af årsrapporter m.v. til Erhvervsstyrelsen.
Det er herudover forventningen, at der i
bekendtgørelsen vil blive fastsat regler om
forlængelse af indsendelsesfristen for halvårs- og
delårsrapporter og eventuelt andre frister.
Fravigelsen fra en konkret pligt vil omfatte
alle virksomheder, som den konkrete pligt vedrører.
Forlængelse af fristen for indsendelse af årsrapporten
vil således blive udformet således, at den får
virkning for alle virksomheder, der efter gældende regler har
indsendelsesfrist i en nærmere fastsat periode.
Fristforlængelsen vil endvidere ikke være betinget af,
at den enkelte virksomhed har vanskeligheder ved at opfylde
indsendelsespligten som en direkte eller indirekte konsekvens af
Coronavirussygdommen covid-19.
Virkningen af, at der ved
bekendtgørelse fastsættes regler om en
forlængelse af indsendelsesfristen for årsrapporter
på forventeligt 3 måneder, vil være, at en del af
de virksomheder, der omfattes af fristforlængelsen, vil
indsende deres årsrapport senere end tilfældet ville
være, hvis der ikke blev fastsat regler om en
fristforlængelse. Det er dog vurderingen, at en relativ stor
del af virksomhederne vil anstrenge sig for at indsende
årsrapporten hurtigst muligt og måske nå det
inden udløbet af den gældende frist i
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt. Det vil
virksomhederne formentlig gøre af hensyn til hurtigst muligt
at stille finansiel information til rådighed for deres
regnskabsbrugere, herunder kreditorer, samhandelspartnere m.fl. Det
er dog samtidig forventningen, at en stor del af de virksomheder,
der omfattes af fristforlængelsen, først vil indsende
årsrapporten henimod udløbet af den forlængede
indsendelsesfrist eller efter udløbet af denne.
For den del af virksomhederne, der benytter
den mulighed, der vil blive fastsat i bekendtgørelsen,
hvorefter de kan indsende årsrapporten efter udløbet
af den gældende indsendelsesfrist, vil regnskabsbrugerne
opleve, at de senere end sædvanligt vil få stillet
finansiel information til rådighed i form af en
årsrapport. Det er dog antagelsen, at kreditgivere,
samhandelspartnere eller andre, der ønsker finansielle
oplysninger fra en konkret virksomhed, kan aftale sig til rette med
virksomheden herom, og at den virksomhed, der har behov for kredit
eller er i dialog med en potentiel ny kunde, stille de
ønskede oplysninger til rådighed.
I bekendtgørelsen vil der desuden blive
fastsat regler om fravigelse af selskabsretlige regler for så
vidt angår fristen for anmeldelse af beslutning af
genoptagelse af selskaber, der er under tvangsopløsning,
dvs. afbrydelse af skifteretsbehandlingen. Beslutningen om at
genoptage virksomheden træffes af generalforsamlingen.
Når virksomheden som indirekte eller direkte konsekvens af
Coronavirussygdommen covid-19, herunder bl.a. forsamlingsforbuddet,
ikke lovligt kan afholde generalforsamling og træffe
beslutning om genoptagelse, vil det kunne betyde, at virksomheder,
der har mulighed for at fortsætte deres virksomhed, vil blive
tvangsopløst, idet der ikke lovligt kan træffes
beslutning om genoptagelse af virksomheden.
Der vil i bekendtgørelsen endvidere
blive fastsat regler om fravigelse af frister for så vidt
angår fusioner og spaltninger samt grænseoverskridende
fusioner, spaltninger og flytning af hjemsted. Beslutningen om
gennemførelsen af fusioner, spaltninger og flytning af
hjemsted træffes af generalforsamlingen. Når
virksomheden som indirekte eller direkte konsekvens af
Coronavirussygdommen covid-19, herunder bl.a. forsamlingsforbuddet,
ikke lovligt kan afholde generalforsamling og træffe
beslutning om gennemførelsen af fusion, spaltning eller
flytning af hjemsted kan det få konsekvenser for de
pågældende virksomheder.
Eksempelvis skal anmeldelse om
gennemførelse af en fusion senest være modtaget i
Erhvervsstyrelsen ved udløbet af fristen for indberetning af
den årsrapport, hvori tidspunktet for fusionens
regnskabsmæssige virkning indgår og senest 1 år
efter styrelsens offentliggørelse af modtagelsen af
oplysninger om den påtænkte fusion, herunder en
fusionsplan. Overskrides en af disse to frister, mister
beslutningen om fusionens gennemførelse sin gyldighed, og en
eventuelt udarbejdet fusionsplan anses for bortfaldet. Fusionen vil
således ikke kunne gennemføres.
Fravigelsen fra en konkret pligt vil omfatte
alle virksomheder, som den konkrete pligt vedrører, uanset
på hvilken måde virksomheden er berørt af
Coronavirussygdommen covid-19. Der kan således for mange
virksomheder være behov for at kunne udsætte
generalforsamlingen af andre årsager end
forsamlingsforbuddet.
Virkningen af, at der ved
bekendtgørelse fastsættes regler om en
forlængelse af fristen for anmeldelse af genoptagelse, vil
være, at de virksomheder, der omfattes af
fristforlængelsen, vil kunne afholde generalforsamling,
når dette igen er muligt, og træffe beslutning om
genoptagelsen. Herved vil det kunne sikres, at virksomheden kan
videreføres og ikke bliver tvangsopløst ved
skifteretterne.
Virkningen af, at der ved
bekendtgørelse fastsættes regler om forlængelse
af fristen for beslutningen af gennemførelsen af fusion,
spaltning eller flytning af hjemsted, vil kunne afholdes
generalforsamling, når dette igen er muligt, og træffe
beslutning om gennemførelsen af fusionen, spaltningen eller
flytningen af hjemsted.
Det bemærkes, at ovenstående alene
er et eksempel på, hvad den foreslåede bemyndigelse kan
anvendes til. Regler udstedt i medfør af bestemmelsen vil
således kunne omfatte enhver situation, hvor
Erhvervsministeren vurderer, at det som indirekte eller direkte
konsekvens af Coronavirussygdommen covid-19 vil være umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt for en stor del af de
omfattede virksomheder eller filialer af udenlandske virksomheder,
at overholde en konkret pligt, der ifølge selskabs- og
regnskabslovgivningen og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område henholdsvis selskabs- og
regnskabsretlige regler på Finanstilsynets område og
regler udstedt i medfør heraf, påhviler den
pågældende virksomhed eller filial af udenlandsk
virksomhed.
Den foreslåede bemyndigelse vil derimod
ikke omfatte forpligtelser, som en fysisk eller juridisk person
på privatretligt grundlag har over for det offentlige, f.eks.
som følge af en kontrakt.
Det er forventningen, at der - i takt med
udviklingen i Coronavirussygdommen covid-19 og konsekvenserne heraf
for virksomhederne - kan blive behov for at fastsætte
yderligere regler i medfør af stk. 1, nr. 1.
I nr. 2
foreslås det, at bemyndigelsen vedrører selskabs- og
regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning på
Finanstilsynets område.
Med bestemmelsen vil der kunne
fastsættes regler om fravigelser af pligter for virksomheder
omfattet af bl.a. lov om finansiel virksomhed og regler udstedt i
medfør heraf. Fravigelserne vil således kunne omfatte
de virksomheder, der er omfattet af love på Finanstilsynets
område og regler udstedt i medfør heraf.
Erhvervsministeren bemyndiges til at kunne
fastsætte fravigelsen af de konkrete pligter i
bekendtgørelsesform.
Som eksempel på behovet for fravigelse
af frister, kan det nævnes, at forbud mod afholdelse og
deltagelse i større forsamlinger, arrangementer,
begivenheder m.v., jf. bekendtgørelse nr. 224 om forbud mod
større forsamlinger og forbud mod adgang til og
restriktioner for visse lokaler i forbindelse med håndtering
af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19) af 17. marts 2020 vil kunne
påvirke den igangværende generalforsamlingssæson,
idet det kan være uforholdsmæssigt vanskeligt eller
umuligt at afholde generalforsamling ved fysisk
fremmøde.
Dette kan give udfordringer i forhold til at
indsende årsrapporter for virksomheder, hvor dette skal
godkendes på generalforsamlinger. Der kan således
opstå situationer, hvor virksomheder ikke kan nå at
indsende den godkendte årsrapport inden fristen, der er
fastsat i love på Finanstilsynets område, herunder i
lov om finansiel virksomhed.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, som vil indeholde regler om fravigelse af
konkrete bestemmelser i selskabs- og regnskabslovgivningen og
regler udstedt i medfør heraf på Finanstilsynets
område.
På regnskabsområdet vil der blive
fastsat regler om forlængelse på forventeligt 3
måneder af fristen for indsendelse af årsrapporter m.v.
for virksomheder på Finanstilsynets område, jf. §
195, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, § 94, stk. 1, i
lov om investeringsforeninger m.v., § 70, stk. 1, i lov om
firmapensionskasser og § 13, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 239 af 7. marts 2014 med senere ændringer om generelle
regler om årsrapport og revision for forvaltere af
alternative investeringsfonde.
Det er herudover forventningen, at der i
bekendtgørelsen vil blive fastsat regler om
forlængelse af indsendelsesfristen for halvårs- og
delårsrapporter og eventuelt andre frister.
Det er forventningen, at der - i takt med
udviklingen i Coronavirussygdommen covid-19 og konsekvenserne heraf
for de virksomheder på Finanstilsynets område - kan
blive behov for at fastsætte yderligere regler i
medfør af stk. 1, nr. 2.
Det foreslås desuden i stk. 2, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler, der muliggør, at virksomheders
ledelse kan fravige bestemmelser i virksomhedens vedtægter
eller tilsvarende aftale, når det må anses for umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt for en stor del af de
omfattede virksomheder at opfylde bestemmelserne som direkte eller
indirekte konsekvens af Coronavirussygdom covid-19, når
virksomhederne er omfattet af:
1) Selskabs- og
regnskabslovgivningen og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område.
2) Selskabs- og
regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning og regler
udstedt i medfør heraf på Finanstilsynets
område.
Bestemmelsen vil indebære, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at ledelsen kan
beslutte, at visse bestemmelser i en virksomheds vedtægter
eller tilsvarende aftale kan fraviges. Dette gælder uanset,
om der er tale om vedtægtsbestemmelser med lovbestemt indhold
eller et forhold generalforsamlingen frivilligt har truffet
beslutning om skal gælde for den pågældende
virksomhed.
Bemyndigelsen kan alene anvendes til at
fastsætte regler om fravigelse af konkrete bestemmelser i
vedtægterne, når det må lægges til grund,
at det for en stor del af de omfattede virksomheder, vil være
uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt at opfylde den
konkrete pligt.
Det er vurderingen, at det må anses for
uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt for en stor del af
de omfattede virksomheder at opfylde en konkret
vedtægtsbestemmelse indirekte eller direkte som konsekvens af
Coronavirussygdommen covid-19, når det kan lægges til
grund, at hovedparten af de virksomheder, der har en sådan
vedtægtsbestemmelse, f.eks. en frist for afholdelse af
generalforsamling, vil have store vanskeligheder ved at opfylde
vedtægtsbestemmelsen. Ledelsen i mange virksomheder bruger i
øjeblikket en stor del af deres tid på at
håndtere likviditetsproblemer, mens andre virksomheder bruger
ressourcer på at forsøge at omlægge produktion,
tilpasse medarbejderstaben, håndtere diverse
personalemæssige udfordringer osv. Virksomheden kan ligeledes
have udfordringer med at afholde generalforsamling, på grund
af manglende deltagelse fra ejere, som kan være syge, i
karantæne eller tilsvarende. Derudover kan virksomheden have
udfordringer med, at virksomhedens revisor ikke har tid til at
udføre lovpligtig revision eller andre opgaver forbundet med
virksomhedens årsrapport, da mange revisorer pt. har travlt
med at afgive erklæringer på de ansøgninger, som
mange virksomheder i øjeblikket udarbejder for at få
del i midlerne fra de iværksatte hjælpe- og
kompensationsordninger.
Det er formålet med den foreslåede
bestemmelse at skabe klarhed om, at erhvervsministeren har mulighed
for at hjælpe virksomheder uanset om virksomheden er direkte
ramt af de foranstaltninger, der er iværksat i medfør
af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme, eller om det for virksomhederne vil
være uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt at
efterleve visse pligter i henhold til selskabs- og
regnskabslovgivningen og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område henholdsvis selskabs- og
regnskabsretlige regler på Finanstilsynets område og
regler udstedt i medfør heraf, som følge af den
generelle situation, som Coronavirussygdommen covid-19
forårsager. Fravigelsen vil gælde alle virksomheder for
at sikre klarhed om, hvad der gælder i denne situation.
I nr. 1
foreslås det, at bemyndigelsen vedrører selskabs- og
regnskabslovgivningen og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område.
Bestemmelsen vil indebære, at
bemyndigelsen til at fastsætte regler, der muliggør,
at virksomheder kan fravige bestemmelser i deres vedtægter
eller tilsvarende aftale, når det må anses for umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt for en stor del af de
omfattede virksomheder at opfylde vedtægtsbestemmelserne
eller bestemmelser i den tilsvarende aftale som direkte eller
indirekte konsekvens af Coronavirussygdommen covid-19, finder
anvendelse for virksomheder omfattet af den selskabs- og
regnskabsretlige lovgivning og regler udstedt i medfør heraf
på Erhvervsstyrelsens område.
Erhvervsministeren bemyndiges til at kunne
fastsætte fravigelsen af de konkrete
vedtægtsbestemmelser i bekendtgørelsesform.
Som eksempel på behovet for fravigelse
af frister, kan nævnes vedtægtsbestemmelser om, at
generalforsamlingen skal afholdes på et bestemt tidspunkt,
eller at indkaldelse skal ske på et bestemt tidspunkt. En
virksomhed, som ikke kan holde generalforsamling, hvor det
vedtægtsfastsatte krav om tidspunkt for generalforsamling kan
ændres, er i en umulig situation. Virksomheden vil formentlig
ikke påse fristerne om afholdelse af generalforsamling ud fra
en nødretsbetragtning, og kan derfor risikere
erstatningskrav og andre typer tvister fordi det formelle krav ikke
kan overholdes.
Efter selskabslovgivningen er det ledelsen,
der har ansvaret for at indkalde til generalforsamling og skal
påse overholdelsen af lovbestemte frister for indkaldelsen
til generalforsamlingen og vedtægtsbestemte forhold, f.eks.
tidspunktet for generalsamlingens afholdelse, der for mange
virksomheder er bestemt til marts eller april måned.
Med bemyndigelsen vil erhvervsministeren kunne
fastsætte regler, der midlertidigt tillader, at ledelsen kan
fravige en sådan bestemmelse i vedtægterne eller
tilsvarende aftale som følge af den af helt særlige
situation som Coronavirussygdommen covid-19 forårsager.
Det samme gælder eventuelle
vedtægtsbestemmelser, som fastsætter et bestemt
tidspunkt for indkaldelse til generalforsamlingen. Det vil
ligeledes blive overvejet, om der bør gives mulighed for at
fravige eventuelle længere indkaldelsesvarsler, som er
fastsat i virksomhedens vedtægter.
Bestemmelsen giver virksomhedernes ledelser
mulighed for at forene hensynet til den demokratiske proces,
samtidig med at de overholder sundhedsmyndighedernes tiltag for at
forhindre smittespredningen. Bestemmelsen sikrer, at ledelserne
ikke kommer på kant af virksomhedernes vedtægter,
så de er nødsaget til at indkalde, imens der er et
forsamlingsforbud, eller det af andre årsager ikke er muligt
eller er uforholdsmæssigt vanskeligt.
Ved ledelsen forstås det centrale
ledelsesorgan i et kapitalselskab omfattet af selskabsloven, dvs.
bestyrelsen i selskaber, der har en direktion og en bestyrelse, og
ellers direktionen. For virksomheder med begrænset ansvar,
interessentskaber og kommanditselskaber omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder skal ledelsen forstås som det
organ, der svarer til det centrale ledelsesorgan i et
kapitalselskab. For erhvervsdrivende fonde omfattet af lov om
erhvervsdrivende fonde skal der ved ledelsen forstås
bestyrelsen.
Muligheden for ledelsen til at fravige
konkrete vedtægtsbestemmelser vil omfatte alle virksomheder,
som har sådan en vedtægtsbestemmelse, uanset på
hvilken måde virksomheden er berørt af covid-19. Der
kan således for mange virksomheder være behov for at
kunne udsætte generalforsamlingen af andre årsager end
forsamlingsforbuddet. Ledelsen i mange virksomheder bruger i
øjeblikket en stor del af deres tid på at
håndtere likviditetsproblemer, mens andre virksomheder bruger
ressourcer på at forsøge at omlægge produktion,
tilpasse medarbejderstaben, håndtere diverse
personalemæssige udfordringer osv. Virksomheden kan ligeledes
have udfordringer med at afholde generalforsamling, på grund
af manglende deltagelse fra kapitalejere, som kan være syge,
i karantæne eller tilsvarende. Derudover kan virksomheden
have udfordringer med, at dennes revisor ikke har tid til at
udføre lovpligtig revision eller andre opgaver forbundet med
virksomhedens årsrapport, da mange revisorer pt. har travlt
med at afgive erklæringer på de ansøgninger, som
mange virksomheder i øjeblikket udarbejder for at få
del i midlerne fra de iværksatte hjælpe- og
kompensationsordninger.
Virkningen af, at der ved
bekendtgørelse kan fastsættes regler om, at ledelsen
kan fravige virksomhedens vedtægter eller tilsvarende aftale,
vil være, at virksomheder, der ikke kan holde
generalforsamling med henblik på ændring af
vedtægtsfastsatte krav om f.eks. tidspunkt for
generalforsamling, med en sådan fravigelse lovligt kunne
undlade at påse sådanne vedtægtsbestemmer. De
fastsatte regler vil dermed modvirke, at ledelsen ellers vil
risikere erstatningskrav og andre typer tvister fordi de formelle
krav i virksomhedens vedtægt ikke kan overholdes, da en
mulighed for fravigelse af konkrete vedtægtsbestemmelser vil
være lovligt i en midlertidig periode.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, som vil indeholde regler om fravigelse af
konkrete vedtægtsbestemmelser om, at generalforsamlingen skal
afholdes på et bestemt tidspunkt, eller at indkaldelse skal
ske på et bestemt tidspunkt.
Det følger af grundlovens § 73,
stk. 1, at ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan
tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet
kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod
fuldstændig erstatning.
Det er almindeligt antaget, at bestemmelsen
ikke alene beskytter ejendomsret i traditionel forstand. Også
begrænsede rådighedsrettigheder, såsom
brugsrettigheder, servitutter og panterettigheder, og rettigheder i
henhold til private aftaler er beskyttet af grundlovens
ejendomsbegreb, jf. således bl.a. Henrik Zahle, Dansk
Forfatningsret, 3. udgave (2003), side 184 f.
Efter den foreslåede ordning vil
erhvervsministeren bl.a. blive bemyndiget til at fravige visse
pligter fastsat i selskabs- og regnskabslovgivningen eller regler
fastsat i medfør heraf, når det for en stor del af de
omfattede virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder
må anses for umuligt eller uforholdsmæssig vanskeligt
at opfylde pligterne som direkte eller indirekte konsekvens af
Coronavirussygdommen 2019 covid-19. Tilsvarende vil
erhvervsministeren efter forslaget kunne fastsætte regler,
der muliggør, at en virksomheds ledelse kan fravige
virksomhedens vedtægter, når det for en stor del af de
omfattede virksomheder må anses for umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt at opfylde pligterne som direkte
eller indirekte konsekvens af Coronavirussygdommen 2019 covid-19.
Reglerne vil endvidere kunne gives tilbagevirkende kraft fra den 1.
marts 2020.
Som det fremgår ovenfor, vil regler, som
erhvervsministeren fastsætter i medfør af
lovforslaget, kunne udgøre indgreb i allerede stiftede
erstatningskrav. Det kan desuden ikke udelukkes, at der med regler
udstedt i medfør af den foreslåede ordning vil kunne
blive tale om indgreb i andre rettigheder. Det kan på den
baggrund ikke udelukkes, at regler udstedt i medfør af
lovforslaget vil kunne udgøre ekspropriative indgreb. I
givet fald vil den pågældende ejer (fordringshaver
m.v.) skulle ydes fuldstændig erstatning. Kan der ikke
opnås enighed herom, må spørgsmålet
indbringes for domstolene.
I nr. 2
foreslås det, at bemyndigelsen vedrører selskabs- og
regnskabsretlige regler i den finansielle lovgivning og regler
udstedt i medfør heraf på Finanstilsynets
område.
Bestemmelsen vil indebære, at
bemyndigelsen til at fastsætte regler, der muliggør,
at virksomheder på Finanstilsynets område kan fravige
bestemmelser i deres vedtægter eller tilsvarende aftale,
når det må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for en stor del af de omfattede
virksomheder at opfylde vedtægtsbestemmelserne eller
bestemmelser i den tilsvarende aftale som direkte eller indirekte
konsekvens af Coronavirussygdommen covid-19, finder anvendelse for
virksomheder omfattet af den selskabs- og regnskabsretlige
lovgivning og regler udstedt i medfør heraf på
Finanstilsynets område.
Erhvervsministeren bemyndiges til at kunne
fastsætte fravigelsen af de konkrete
vedtægtsbestemmelser i bekendtgørelsesform.
Virksomheder på Finanstilsynets
område kan have vedtægtsbestemmelser, der
fastsætter et bestemt tidspunktet for afholdelse af en
virksomheds ordinære generalforsamling eller en frist, inden
for hvilken afholdelse skal ske. Såfremt en finansiel
virksomhed, som direkte eller indirekte konsekvens af
Coronavirussygdommen covid-19, ikke har mulighed for at holde
generalforsamling, vil virksomheden kunne komme i en situation,
hvor det ikke er muligt at opfylde vedtægtsbestemmelser om
tidspunktet for afholdelse af generalforsamling.
Efter selskabslovgivningen er det ledelsen,
der har ansvaret for at indkalde til generalforsamling og skal
påse overholdelsen af lovbestemte frister for indkaldelsen
til generalforsamlingen og vedtægtsbestemte forhold, f.eks.
tidspunktet for generalsamlingens afholde, der for mange
virksomheder er bestemt til marts eller april måned.
Med bemyndigelsen vil erhvervsministeren kunne
fastsætte regler, der midlertidigt tillader, at ledelsen
fravige en sådan bestemmelse i vedtægterne eller
tilsvarende aftale som følge af den af helt særlige
situation som Coronavirussygdommen covid-19 forårsager.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, som vil at indeholde regler om fravigelse af
konkrete vedtægtsbestemmelser om, at generalforsamlingen skal
afholdes på et bestemt tidspunkt, eller at indkaldelse skal
ske på et bestemt tidspunkt.
Det foreslås i stk.
3, at regler fastsat i medfør af stk. 1 og 2 ikke kan
give virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder en mere
byrdefuld retsstilling, end der følger af de regler eller
vedtægtsbestemmelser, der fraviges.
Bestemmelsen vil indebære, at
retstilstanden for de omfattede virksomheder og filialer af
udenlandske virksomheder ikke vil kunne blive mere byrdefuld som
følge af fravigelse af konkrete bestemmelser.
Det foreslås i stk.
4, at regler fastsat i medfør af stk. 1-2 kan
fastsættes med virkning fra den 1. marts 2020 eller
senere.
Bestemmelsen indebærer, at bemyndigelsen
til at fastsætte regler om fravigelse af visse pligter i
henhold til selskabs- og regnskabslovgivningen, regler udstedt i
medfør heraf og fravigelse af bestemmelser i virksomheders
vedtægter eller tilsvarende aftale, vil kunne ske med
virkning den 1. marts 2020.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at
regler om fravigelse af pligter, som fastsættes i
medfør af stk. 1 og 2, kan tillægges virkning fra
denne dato.
Det betyder, at virksomhederne dog indtil
bekendtgørelsen ikrafttrædelse, har pligt til at
overholde de regler, der gælder i dag, og de
vedtægtsbestemmelser, der gælder i dag, med mindre
andet følger af bekendtgørelse nr. 223 om fravigelse
af privates pligter over for det offentlige på
Erhvervsministeriets område i forbindelse med
håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), der er
udstedt i medfør af § 12 e i lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 1. oktober 2019, som bl.a.
ændret ved lov nr. 208 af 17. marts 2020.
På selskabsområdet er muligheden
for at tillægge reglerne tilbagevirkende kraft af stor
betydning for at sikre, at der i medfør af lovens § 1,
stk. 2, kan fastsættes regler om, at virksomhedens ledelse
kan fravige bestemmelser i virksomhedens vedtægter, som
f.eks. fastsætter, at virksomhedens generalforsamling skal
være afholdt inden en nærmere fastsat dato.
En række virksomheders vedtægter
indeholder bestemmelser om, at selskabets årlige
ordinære generalforsamling skal afholdes inden et
nærmere angivet tidspunkt, f.eks. inden udgangen af april.
For en stor del, af de virksomheder, som har sådanne krav i
vedtægterne, vurderes det at være
uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt, at overholde disse
vedtægtsbestemmelser, på grund af direkte eller
indirekte konsekvenser af Coronavirussygdommen covid-19. En
række virksomheder, herunder de børsnoterede
virksomheder, holder generalforsamling allerede i marts
måned. Det hænger sammen med, at virksomheder omfattet
af årsregnskabslovens regnskabsklasse D, herunder
børsnoterede virksomheder, skal indsende deres
årsrapport til Erhvervsstyrelsen senest 4 måneder efter
regnskabsårets udløb, hvilket for langt hovedparten
vil sige senest den 30. april.
For at sikre, at der med den foreslåede
bemyndigelse i lovens § 1, stk. 2, kan fastsættes
regler, der opfylder formålet om at sikre, at disse
virksomheder, ikke stilles i en situation, hvor de enten skal
afholde generalforsamling i strid med selskabets vedtægter
eller omvendt skal forsøge at afholde generalforsamlingen
på et tidspunkt, hvor det må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at gennemføre
generalforsamlingen på grund af direkte eller indirekte
konsekvenser som følge af Coronavirussygdommen covid-19, vil
regler, som fastsættes i medfør af lovens § 1,
som giver selskabernes ledelse mulighed for at fravige
vedtægtsbestemmelser om tidspunkt for afholdelse af
generalforsamling, i bekendtgørelsen blive fastsat med
tilbagevirkende kraft til den 1. marts 2020.
En virksomhed, som ikke kan holde
generalforsamling, hvor det vedtægtsfastsatte krav om
tidspunkt for generalforsamling kan ændres, er i en umulig
situation. Virksomhedens ledelse vil formentlig ud fra en
nødretsbetragtning ikke påse fristerne om afholdelse
af generalforsamling og kan derfor risikere erstatningskrav og
andre typer tvister fordi det formelle krav ikke kan overholdes.
Virksomhedens ledelse vil derfor risikere, at kapitalejere eller
andre vil kunne gøre indsigelser over for ledelsens
fravigelse af de pågældende vedtægtsbestemmelser.
Dette vil i sidste ende kunne føre til, at der indledes
søgsmål mod ledelsen om erstatning eller straf. Det er
således af stor vigtighed, at ledelsen lovligt kan fravige
vedtægtsbestemmelser, når disse som følge af
denne helt ekstraordinære situation, er umulige eller
uforholdsmæssigt vanskelig at overholde.
Det er for disse virksomheder
afgørende, at en bestemmelse om, at virksomhedens ledelse
kan fravige virksomhedens vedtægter, fastsat ved regler i
bekendtgørelse kan tillægges virkning fra 1. marts
2020, som vurderes at være det relevante tidspunkt for,
hvornår en stor del af virksomhederne omfattet af
selskabslovgivningen skulle have opfyldt deres forpligtelser i
henhold til de pågældende vedtægtsbestemmelser.
På den måde sikres det, at virksomheden ikke risikerer
søgsmål mod ledelsen om erstatning eller straf.
Regler, der fastsættes i
bekendtgørelsen, om fravigelse af virksomheders konkrete
vedtægtsbestemmelser, vil derfor blive fastsat med
tilbagevirkende kraft til den 1. marts 2020.
På regnskabsområdet er muligheden
for at tillægge reglerne tilbagevirkende kraft af stor
betydning for at sikre, at der i medfør af lovens § 1,
stk. 1, kan fastsættes en fristforlængelse for
indsendelse af årsrapporter for de virksomheder, der har
regnskabsår med udløb den 30. oktober. Det drejer sig
ca. om 900 virksomheder. Disse virksomheder skal i medfør af
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., indsende
deres årsrapport for regnskabsåret, der udløber
30. oktober 2019 til Erhvervsstyrelsens senest den 31. marts
2020.
Det er vurderingen, at det for en stor del af
disse virksomheder som indirekte eller direkte konsekvens af
Coronavirussygdommen covid-19 må anses for at have
været umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at
få udarbejdet årsrapporten samt evt. revideret denne
samt godkendt på virksomhedens generalforsamling, så
årsrapporten kunne indsendes til Erhvervsstyrelsen inden
udløbet af fristen den 31. marts 2020. Tillægges
muligheden i lovens § 1, stk. 1, ikke tilbagevirkende kraft
til den 31. marts 2020, dvs. den dato, hvor virksomhederne skulle
have opfyldt deres indsendelsespligt i henhold til gældende
lovgivning, får disse virksomheder ikke glæde af
fristforlængelsen.
Virksomhedens ledelse vil derfor blive
pålagt afgifter i medfør af årsregnskabslovens
§ 151. I sidste ende, dvs. hvis virksomheden ikke indsender
årsrapporten inden udløbet af den frist, der
fremgår af det påkravsbrev, som virksomheden modtager i
medfør af årsregnskabslovens § 150, stk. 3, kan
Erhvervsstyrelsen beslutte at anmode skifteretten om at
opløse virksomheden (tvangsopløsning).
Det er for disse virksomheder
afgørende, at en fristforlængelse fastsat ved regler i
bekendtgørelse kan tillægges virkning fra i hvert fald
den dato, hvor virksomhederne skulle have opfyldt deres
indsendelsespligt i henhold til lovgivningen, dvs. den 31. marts
2020.
Såfremt en udskydelse af fristen for
indsendelse af årsrapporten for virksomheder skal have mening
i den ovenfor nævnte situation, er det nødvendigt, at
de tilsvarende krav i selskabslovgivningen får virkning
tidsnok til, at virksomhederne lovligt kan fravige
indkaldelsesvarsler, som er fastsat i lovgivning eller i
virksomhedernes egne vedtægter. Det er væsentligt at
være opmærksom på, at forinden indsendelse af
årsrapporten, skal der afholdes generalforsamling, hvor
årsrapporten godkendes, og forinden dette skal denne
generalforsamling indkaldes behørigt. Det er således
ikke alene nødvendigt at fravige fristen for indsendelse af
årsrapporten, men også eventuelle frister for
afholdelsen af generalforsamlingen og for indkaldelse til
denne.
De direkte og indirekte konsekvenser af
Coronavirussygdommen covid-19 betyder, at flere virksomheder kan
komme i en situation, hvor selskabs- og regnskabslovgivningen og
virksomhedens vedtægter ikke kan overholdes som direkte eller
indirekte konsekvens af Coronavirussygdommen covid-19.
Det er derfor helt afgørende for at
opnå formålet med loven, at de påtænkte
fravigelser kan træde i kraft med virkning fra den 1. marts
2020. Herved sikres det, at der vil blive taget hånd om
virksomheder, der allerede er kommet i klemme på grund af
denne ekstraordinære situation.
Bestemmelsen vil alene blive benyttet i de
tilfælde, hvor det vurderes at være at være et
konkret behov for at den pågældende fravigelse, som
fastsættes i medfør af stk. 1 og 2, får virkning
fra den dato, hvor det konkret vurderes nødvendig. Der vil
således blive fastsat differentierede virkningstidspunkter i
bekendtgørelsen for hvert af de konkrete krav, som fraviges.
Øvrige fravigelser, der fastsættes regler om i
medfør af stk. 1 og 2, vil derfor få virkning fra
bekendtgørelsens ikrafttrædelsestidspunkt.
Til §
2
Det fremgår af årsregnskabslovens
§ 151, stk. 2, at afgifter beregnes fra udløbet af
fristen i årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås i § 2, 1. pkt., at afgifter for
ledelsesmedlemmer i virksomheder, der omfattes af regler om en
forlænget indsendelsesfrist for årsrapporter m.v., som
fastsættes i medfør af § 1, stk. 1, nr. 1, uanset
årsregnskabslovens § 151, stk. 2, beregnes fra
udløbet af den forlængede frist.
Forslaget indebærer, at afgiftsberegning
ved for sen indberetning af årsrapporter m.v., for de
virksomheder, der omfattes af regler om forlænget
indsendelsesfrist, vil ske på samme måde som i dag,
dvs. fra udløbet af den lovbestemte frist eller fristen
fastsat i medfør af lov. Fristforlængelsen for
indsendelsen af årsrapporterne vil således ikke have
betydning for afgiftens størrelse, da denne beregnes som i
dag, men med udgangspunkt i den forlængede indsendelsesfrist.
Da der i årsregnskabslovens § 151, stk. 2, henvises
direkte til den lovbestemte frist i årsregnskabslovens §
138, stk. 1, 2. pkt., er der behov for særskilt at
fastsætte, at den lovbestemte frist, hvorfra
afgiftsberegningen skal ske, for virksomheder omfattet af
fristforlængelsen, er den forlængede frist, som denne
er fastsat i bekendtgørelsen.
Det fremgår af årsregnskabslovens
§ 151, stk. 2, at afgifter beregnes fra udløbet af
fristen i årsregnskabslovens § 138, stk. 1 og 2. Det
fremgår af årsregnskabslovens § 151, stk. 1, at
Erhvervsstyrelsen, ved for sen modtagelse af årsrapporten,
pålægger hvert medlem af virksomhedens øverste
ledelse henholdsvis hver filialbestyrer en afgift. Afgiftens
størrelse er afhængig af forsinkelsens længde,
jf. årsregnskabslovens § 151, stk. 3.
Det foreslås i stk.
3, 2.pkt., at 1. pkt. med de nødvendige tilpasninger
finder tilsvarende anvendelse på filialbestyrere i filialer
af udenlandske virksomheder.
Forslaget indebærer, at afgiftsberegning
ved for sen indberetning af årsrapporter m.v., for de
filialer, der omfattes af regler om forlænget
indsendelsesfrist, vil ske på samme måde som i dag,
dvs. fra udløbet af den lovbestemte frist eller fristen
fastsat i medfør af lov. Da der i årsregnskabslovens
§ 151, stk. 2, henvises direkte til den lovbestemte frist i
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., er der behov
for særskilt at fastsætte, at den lovbestemte frist,
hvorfra afgiftsberegningen skal ske, for filialer omfattet af
fristforlængelsen, er den forlængede frist, som denne
er fastsat i bekendtgørelsen.
Til §
3
Det følger af lukkeloven, at butikker
ikke må holde åbent 13,5 dage om året
(lukkedage). Dette gælder bl.a. skærtorsdag,
langfredag, 1. og 2. påskedag. Lukkeloven indeholder i dag
ikke en mulighed for, at erhvervsministeren kan fastsætte
regler om fravigelse af lukkelovens begrænsninger.
Det foreslås i § 3, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om fravigelse af regler i lukkeloven, der
begrænser butikkernes åbningstider, med henblik
på at sikre, at detailsalg fra butikker kan foregå
på en sådan måde, at risikoen for smitte med
Coronavirussygdommen covid-19 begrænses.
Hensigten er, at der kan fastsættes
regler om en hel eller delvis midlertidig fravigelse af lukkelovens
begrænsninger, således at f.eks. alle
dagligvarebutikker, uanset omsætningsstørrelse, har
mulighed for at holde åbent på lukkedage. Det vil
sprede de handlende udover flere dage, og således kan
kødannelser begrænses eller undgås. Hensigten er
at påvirke indkøbsmønstret op til og på
lukkedagene, således at risikoen for smitte med
Coronavirussygdommen covid-19 begrænses og butikkernes
håndtering af tiltag, der skal tages på grund af
Coronavirussygdommen covid-19, understøttes, således
at forholdsregler kan overholdes også i forbindelse med
detailsalg fra butikker op til og på lukkedage.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
de almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i kraft ved
bekendtgørelse i Lovtidende.
Dette skyldes, at der kan være
konsekvenser for virksomheder relateret til Coronavirussygdommen
covid-19, der direkte eller indirekte medfører, at det er
umuligt eller uforholdsmæssig vanskeligt for virksomheder at
opfylde deres forpligtelser som fastsat i selskabs- og
regnskabslovgivningen, i regler fastsat i medfør af denne
lovgivning eller i vedtægter m.v. på Erhvervsstyrelsens
område. Det ønskes derfor, at loven træder i
kraft hurtigst muligt, så bemyndigelsen til at fravige
pligter i den pågældende lovgivning samt lovbestemte
eller vedtægtsbestemte forpligtelser for virksomheder kan
udmøntes i en bekendtgørelse hurtigst muligt.
Det foreslås i stk.
2, at loven ophæves den 1. januar 2021.
Forslaget indebærer, at loven automatisk
ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge lovens gyldighedsperiode. Det forudsættes i
den forbindelse, at der forud for en eventuel videreførelse
af loven skal foretages en vurdering af lovens anvendelse, effekter
og konsekvenser for retssikkerheden.
Lovforslaget tager sigte på at kunne
håndtere den situation, der er opstået i foråret
2020 som følge af Coronavirussygdommen covid-19. Det er
således hensigten, at loven alene vil skulle gælde i
den periode, hvor der for virksomheder kan være direkte eller
indirekte konsekvenser af Coronavirussygdommen covid-19, der
medfører, at det er umuligt eller uforholdsmæssig
vanskeligt for virksomheder at opfylde lovbestemte eller
vedtægtsbestemte forpligtelser.
Hvis der i efteråret 2020 stadig er
behov for særlige foranstaltninger til fravigelse af
lovbestemte eller vedtægtsbestemte forpligtelser i
forbindelse med Coronavirussygdommen covid-19 vil
erhvervsministeren fremsætte lovforslag med henblik på
forlængelse af lovens gyldighed og om eventuel yderligere
foranstaltninger, der måtte være nødvendige i
den situation.
Det foreslås i stk.
3, 1. pkt., at erhvervsministeren i forbindelse med
ophævelsen af denne lov kan fastsætte overgangsregler
om håndtering af genindtrædelse af de pligter, der er
fraveget i medfør af denne lov.
Bestemmelsen indebærer, at det sikres,
at erhvervsministeren for regler, der fastsættes i
medfør af denne lov, kan fastsætte overgangsregler i
forhold til, hvorledes de pligter, der i medfør af loven er
fraveget, skal genindtræde. Dette kan f.eks. være
nødvendigt i forhold til at sikre en hensigtsmæssig
overgang i forbindelse med genindtrædelse af f.eks. den
lovbestemte indsendelsesfrist for årsrapporter i
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås i stk.
3, 2. pkt., at § 2 finder
anvendelse for frister for indsendelse af årsrapporter, der
fastsættes efter 1. pkt.
Bestemmelsen skal sikre, at afgiften efter
årsregnskabslovens § 151, stk. 2, for virksomheder, der
er omfattet af regler fastsat i medfør af § 1, stk. 1,
om forlængelse af indsendelsesfristen for årsrapporter
m.v., i forbindelse med fastsættelse af overgangsregler efter
1. pkt. i relation til genindtrædelse af den lovbestemte
frist for indsendelse af årsrapporter m.v. i
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., vil skulle
beregnes fra udløbet af den forlængede frist fastsat i
medfør af lovens § 1, stk. 1.
Til §
5
Det foreslås i stk.
1, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Den foreslåede bestemmelse angiver
lovens territoriale gyldighedsområde. Loven gælder
således som udgangspunkt ikke for Færøerne og
Grønland, medmindre andet er fastsat i lovens § 5, stk.
2 og 3.
Det foreslås i stk.
2, at lovens §§ 1 og 2 ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bestemmelsen indebærer, at de
foreslåede bemyndigelser til erhvervsministeren ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Grønland.
Det foreslås i stk.
3, at lovens § 1, stk. 1, nr. 2, § 1, stk. 2, nr.
2, og § 1, stk. 3 og 4, kan ved kongelig anordning kan
sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.
Bestemmelsen indebærer, at den
foreslåede bemyndigelse i § 1 til at fravige pligter i
den finansielle lovgivning kan sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning.
Det vil eksempelvis indebære en mulighed
for, at der ved bekendtgørelse kan fastsættes regler
om fravigelse af § 195, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed,
som sat i kraft for Færøerne, jf.
anordningsbekendtgørelse nr. 969 af 27. august 2014.
Bestemmelsen fastsætter krav om indsendelse af godkendt
årsregnskab senest fire måneder fra
regnskabsårets afslutning.
Bemyndigelsen til at fravige pligter i
selskabs- og regnskabslovgivningen på Erhvervsstyrelsens
område i lovens § 1 kan derimod ikke sættes i
kraft for Færøerne, da Færøerne har
hjemtaget disse sagsområder.