Skriftlig fremsættelse (31. marts
2020)
Erhvervsministeren
(Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om bemyndigelse til
midlertidig fravigelse af virksomheders pligter på selskabs-
og regnskabsområdet og af reglerne om begrænsning af
butikkernes åbningstider i forbindelse med
Coronavirussygdommen covid-19
(Lovforslag nr. L 168)
Flere
erhvervsorganisationer har gjort opmærksom på, at der
hverken i epidemiloven eller i den nuværende selskabs- og
regnskabslovgivning er tilstrækkelige muligheder for at
fravige pligter for erhvervslivet, så virksomhederne kan
håndtere den helt ekstraordinære situation, som
covid-19 forårsager. Det er regeringens vurdering, at det er
forsvarligt i en periode at fravige visse konkrete pligter,
så der frigives tid og kompetencer i virksomhederne til at
håndtere den helt ekstraordinær situation, som covid-19
pandemien forårsager, hvor mange virksomheders eksistens er
truet.
Det
foreslås derfor i lovforslaget, at erhvervsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om fravigelse af pligter,
der påhviler virksomheder og filialer af udenlandske
virksomheder i henhold til selskabs- og regnskabslovgivningen,
herunder selskabs- og regnskabsretlige regler i den finansielle
lovgivning, samt pligter der følger af virksomhedernes
vedtægter, når det vurderes forsvarligt, at den
pågældende pligt i en midlertidig periode fraviges,
f.eks. at en frist forlænges. Det skal bl.a. give mulighed
for at kunne fravige lovbestemte frister om indsendelse af
årsrapporter og frister for afholdelse af generalforsamling.
De regler, som vedtages i medfør af bemyndigelsen, kan alene
give en bedre retsstilling for de omfattede virksomheder.
Derudover
foreslås det i lovforslaget, at erhvervsministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om fravigelse af lukkelovens
begrænsninger med henblik på at sikre, at detailsalg
fra butikker kan foregå på en sådan måde,
at risikoen for smitte med covid-19 begrænses. Det skal give
mulighed for at kunne fravige midlertidigt for lukkelovens
begrænsninger således, at dagligvarehandlen op til og
under påskedagene kan spredes ud over flere dage. Dagene op
til og under påsken er traditionelt nogle af årets
største handelsdage for både de store butikker og de
mindre butikker, med særligt mange handlende i butikkerne,
hvilket kan medføre stor kødannelse og dermed en
forøget smittefare.
Henset til den
midlertidige karakter af de foreslåede tiltag indeholder
lovforslaget en ophørsklausul. Det betyder, at loven
automatisk ophæves den 1. januar 2021.
På grund
af den igangværende sæson for generalforsamlinger, hvor
de alvorlige konsekvenser af spredningen af covid-19
nødvendiggør, at der udvises fleksibilitet over for
erhvervslivet, og da påskedagene nærmer sig hastigt, er
der behov for, at lovforslaget hastebehandles. Det
forudsætter en række dispensationer fra reglerne i
Folketingets forretningsorden. Lovforslagets hastende karakter er
også årsagen til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring, og at det ikke har været muligt at
sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4 uger før den 1.
januar eller den 1. juli. Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.