Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 1. april 2020
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget, herunder 1 om deling af
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
3. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller det under A nævnte lovforslag
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det under nr. 3 stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vil
gerne understrege, at Enhedslisten deler regeringens intention med
lovforslaget, der er at begrænse covid-19-smittefaren, men
Enhedslisten mener ikke, at det er nødvendigt at
sløjfe de hårdtarbejdende butiksansattes fridage, da
færre i år skal handle stort ind til
påskefrokoster og der er bedre mulighed end normalt til at
kunne planlægge sine indkøb. Derudover er Enhedslisten
taknemmelig for det arbejde, som flere ansatte i
dagligvarebutikkerne har ydet i lang tid nu. Enhedslisten vil
derfor gerne takke hverdagens helte, som de butiksansatte er en
stor del af. De har udvist en helt ekstraordinær
fleksibilitet i de her uger og har stået allerforrest i
forhold til risikoen for at blive smittet. De dagligvarebutikker,
der har en omsætning på under 35 mio. kr., er
åbne, så derfor er der ingen grund til at udsætte
nogle af de mest eksponerede mennesker i samfundet for yderligere
smitterisiko. De fortjener tværtimod nogle velfortjente
fridage. Derudover lægger Enhedslisten også
særlig vægt på, at de små
dagligvarebutikker ofte tjener en væsentlig del af deres
omsætning i påsken. Enhedslisten kan derfor ikke
støtte lovforslag nr. L 168 B.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af virksomheders
pligter på selskabs- og regnskabsområdet i forbindelse
med covid-19« omfattende §§ 1, 2, 4 og 5.
B. »Forslag
til lov om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af reglerne om
begrænsning af butikkernes åbningstider i forbindelse
med covid-19« omfattende § 3, § 4, stk. 1 og 2, og
§ 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 2
2) I
1. pkt. ændres »§ 1,
stk. 1, nr. 1,« til: »§ 1, stk. 1,«.
[Ændring af henvisning]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 4
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
LA):
3) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Loven ophæves den 15. april 2020.«
[Ændring af lovens
ophævelsestidspunkt]
Til § 5
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Paragraffen affattes således:
»§ 5. Loven gælder
ikke for Færøerne og Grønland.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at forslag til lov om bemyndigelse til midlertidig
fravigelse af virksomheders pligter på selskabs- og
regnskabsområdet og af reglerne om begrænsning af
butikkernes åbningstider i forbindelse med covid-19 (L 168)
deles i to lovforslag. Den ene del (A) omfatter lovforslagets
bestemmelser om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af
virksomheders pligter på selskabs- og regnskabsområdet
i forbindelse med covid-19, mens den anden del (B) omfatter
forslaget om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af reglerne om
begrænsning af butikkernes åbningstider i forbindelse
med covid-19.
Til nr. 2
I
lovforslagets § 2, 1. pkt., hvor det foreslås, at
afgiften, uanset årsregnskabslovens § 151, stk. 2, for
ledelsesmedlemmer i virksomheder, der omfattes af regler om en
forlænget frist for indsendelse af årsrapporter m.v.,
der fastsættes i medfør af § 1, stk. 1, nr. 1,
beregnes fra udløbet af den forlængede frist, er
henvisningen til § 1, stk. 1, nr. 1, forkert. Med
ændringsforslaget ændres henvisningen til § 1,
stk. 1.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
Der
foreslås en ændring af lovens solnedgangsklausul,
således at det fremgår, at den del, der vedrører
fravigelse af reglerne om begrænsning af butikkernes
åbningstider, ophæves den 15. april 2020, dvs.
umiddelbart efter påsken.
Til nr. 4
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets territorialbestemmelse i § 5.
Der foretages en teknisk ændring, således at det
fremgår, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland.
Der er tale om
en lovteknisk ændring.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts
2020 og var til 1. behandling den 31. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ida Auken (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |