Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 4. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anerkendelse af
visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer1)
(Gennemførelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni 2018 om en
proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af
erhverv samt klageadgang i sager om erhvervspas og ved udsendelse
af advarsler)
§ 1
I lov nr. 1871 af 29. december 2015 om
anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige
kvalifikationer foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel indsættes efter
»kvalifikationer«: »m.v.«
2. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter »132«: », og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/958/EU af 28.
juni 2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny
regulering af erhverv, EU-Tidende 2018, nr. L 173, side
25«.
3. I
§ 1 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kapitel 2 a finder anvendelse på
proporti?onalitetsvurderinger, der foretages forud for vedtagelse
af ny eller ændring af eksisterende regulering af
erhverv.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4. I
§ 2 indsættes efter nr. 1
som nyt nummer:
»2) Proportionalitetstestdirektivet:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28.
juni 2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny
regulering af erhverv.«
Nr. 2-10 bliver herefter nr. 3-11.
5.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Proportionalitetsvurdering forud for vedtagelse af
ny eller ændret regulering af erhverv
§ 2 a. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni 2018 om en
proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af
erhverv gælder her i landet.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
procedure ved meddelelse af proportionalitetsvurderinger i henhold
til proportionalitetstestdirektivet.«
6. I
§ 6, stk. 1, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
7.
Efter § 8 indsættes i kapitel
6:
»§ 8 a. Afgørelse
om afslag på og manglende udstedelse af det europæiske
erhvervspas kan påklages af den, afgørelsen eller den
manglende udstedelse vedrører.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om
adgang til at klage over afgørelse om afslag på og
manglende udstedelse af erhvervspas, herunder om klagebehandlingen.
Er der ikke en administrativ klageinstans, som øvrige
afgørelser truffet af den kompetente myndighed kan
påklages til, fastsættes regler efter 1. pkt. af
vedkommende minister efter forhandling med uddannelses- og
forskningsministeren.«
8. I
§ 16, stk. 3, indsættes
efter »om advarslen«: »og om, at vedkommende kan
klage over udsendelsen af advarslen og anmode om berigtigelse af
advarslen«.
9. I
§ 16 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om
adgang til at klage over udsendelse af advarsel, jf. stk. 1 og 2,
herunder om klagebehandlingen, og om anmodning om berigtigelse af
udsendte advarsler. Er der ikke en administrativ klageinstans, som
øvrige afgørelser truffet af den kompetente myndighed
kan påklages til, fastsættes regler efter 1. pkt. af
vedkommende minister efter forhandling med uddannelses- og
forskningsministeren.«
10.
Som bilag 1 indsættes bilag 1 til
denne lov.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
1-5 og 10, træder i kraft den 30. juli 2020.
Bilag 1
Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni 2018 om en
proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af
erhverv
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, særlig artikel 46, artikel 53, stk. 1,
og artikel 62,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt
til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg1),
efter høring af Regionsudvalget,
efter den almindelige lovgivningsprocedure2), og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Erhvervsfriheden er en grundlæggende rettighed. Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
(»chartret«) sikrer erhvervsfriheden samt friheden til
at oprette og drive egen virksomhed. Fri bevægelighed for
arbejdstagere, etableringsfrihed og fri udveksling af
tjenesteydelser er grundlæggende principper for det indre
marked, som er nedfældet i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF). Nationale regler om adgangen til
lovregulerede erhverv bør derfor ikke udgøre en
ubegrundet eller uforholdsmæssig hindring for
udøvelsen af disse grundlæggende rettigheder.
(2) I mangel af særlige bestemmelser i EU-retten om
harmonisering af kravene vedrørende adgang til eller
udøvelsen af et lovreguleret erhverv hører det under
medlemsstaternes kompetence at beslutte, om og hvordan et erhverv
skal reguleres, inden for rammerne af principperne om
ikkediskrimination og proportionalitet.
(3) Proportionalitetsprincippet er et af EU-rettens generelle
principper. Ifølge retspraksis3) bør
nationale foranstaltninger, som kan hindre udøvelsen af
grundlæggende frihedsrettigheder sikret af TEUF eller
gøre denne udøvelse mindre attraktiv, opfylde fire
betingelser, nemlig de bør: anvendes uden
forskelsbehandling, være begrundet i mål af
samfundsmæssig interesse, være egnede til at sikre
opnåelsen af det tilstræbte mål og ikke gå
videre, end hvad der er nødvendigt for at nå dette
mål.
(4) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF4) indeholder en
forpligtelse for medlemsstaterne til at vurdere proportionaliteten
af deres krav vedrørende begrænsning af adgang til
eller udøvelsen af lovregulerede erhverv og til at meddele
Kommissionen resultaterne af denne vurdering, hvorved den
»gensidige evalueringsproces« igangsattes. Denne proces
betyder, at medlemsstaterne skulle gennemføre en screening
af deres samlede lovgivning om alle regulerede erhverv på
deres område.
(5) Resultaterne af den gensidige evalueringsproces
afslørede en mangel på klarhed for så vidt
angår de kriterier, som medlemsstaterne skal anvende ved
vurdering af proportionaliteten af krav, som begrænser adgang
til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, samt en uens
kontrol med sådanne krav på alle reguleringsniveauer.
For at undgå fragmentering af det indre marked og for at
nedbryde barrierer for optagelse og udøvelse af visse former
for virksomhed som arbejdstager eller selvstændig
erhvervsdrivende bør der være en fælles tilgang
på EU-plan, som forhindrer vedtagelsen af
uforholdsmæssige foranstaltninger.
(6) Kommissionen identificerede i sin meddelelse af 28. oktober
2015 med titlen »Opgradering af det indre marked: flere
muligheder for borgerne og virksomhederne« behovet for at
vedtage en analytisk proportionalitetsramme, som medlemsstaterne
skal anvende ved revision af eksisterende regulering af erhverv
eller ved forslag til ny.
(7) Nærværende direktiv har til formål at
fastsætte regler for proportionalitetsvurderinger, der skal
foretages af medlemsstaterne forud for indførelse af ny
eller ændring af eksisterende regulering af erhverv med
henblik på at sikre et velfungerende indre marked, samtidig
med at der sikres gennemsigtighed og et højt niveau af
forbrugerbeskyttelse.
(8) Nærværende direktiv bør finde anvendelse
på de former for virksomhed, som vedrører de
lovregulerede erhverv, der falder ind under
anvendelsesområdet for direktiv 2005/36/EF.
Nærværende direktiv bør finde anvendelse
på krav, der begrænser adgang til eller
udøvelsen af eksisterende lovregulerede erhverv eller nye
erhverv, som medlemsstaterne overvejer at regulere.
Nærværende direktiv bør finde anvendelse i
tillæg til direktiv 2005/36/EF, og uden at dette
berører andre bestemmelser i en særskilt EU-retsakt
vedrørende adgang til eller udøvelsen af et bestemt
lovreguleret erhverv.
(9) Nærværende direktiv berører ikke
medlemsstaternes kompetence til at fastlægge
tilrettelæggelsen og indholdet af deres uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemer, og navnlig hvad angår deres
mulighed for at uddelegere beføjelsen til at
tilrettelægge eller føre tilsyn med erhvervsrettede
uddannelser til faglige organisationer. Bestemmelser, som ikke
begrænser adgang til eller udøvelsen af lovregulerede
erhverv, herunder redaktionelle ændringer, tekniske
tilpasninger af uddannelsesindhold eller modernisering af
uddannelsesbestemmelser, bør ikke være omfattet af
nærværende direktivs anvendelsesområde. Hvis et
erhvervsrettet uddannelsesforløb består af
aflønnede aktiviteter, bør etableringsfriheden og den
frie udveksling af tjenesteydelser sikres.
(10) Hvis medlemsstaterne gennemfører specifikke krav
vedrørende reguleringen af et givet erhverv, der er fastsat
ved en særskilt EU-retsakt, der ikke overlader
medlemsstaterne noget valg med hensyn til, hvordan de specifikke
krav præcist skal gennemføres, bør
proportionalitetsvurderingen som krævet i specifikke
bestemmelser i nærværende direktiv ikke anvendes.
(11) Medlemsstaterne bør kunne fæste lid til en
fælles reguleringsmæssig ramme baseret på klart
definerede juridiske begreber vedrørende de forskellige
måder, hvorpå et erhverv kan reguleres i Unionen. Der
findes flere måder, hvorpå et erhverv kan reguleres,
eksempelvis ved at adgang til eller udøvelsen af en bestemt
aktivitet forbeholdes indehavere af en erhvervsmæssig
kvalifikation. Medlemsstaterne kan også regulere en af de
måder, hvorpå et erhverv kan udøves, ved at
fastsætte betingelser for anvendelsen af
erhvervsmæssige titler eller ved at indføre
kvalifikationskrav alene for selvstændige, for
erhvervsudøvende, der er lønmodtagere, eller for
foretagenders ledere eller juridiske repræsentanter, navnlig
når aktiviteten udøves af en juridisk person i form af
en erhvervsvirksomhed.
(12) Forud for indførelse af nye eller ændring af
eksisterende love og administrative bestemmelser, som
begrænser adgang til eller udøvelsen af lovregulerede
erhverv, bør medlemsstaterne vurdere, hvorvidt disse
bestemmelser er proportionelle. Omfanget af vurderingen bør
stå i et rimeligt forhold til karakteren, indholdet og
virkningen af de bestemmelser, der indføres.
(13) Bevisbyrden med hensyn til begrundelse og proportionalitet
ligger hos medlemsstaterne. De grunde, som en medlemsstat
påberåber sig som begrundelse for at regulere,
bør således være ledsaget af en analyse af
hensigtsmæssigheden og proportionaliteten af den
foranstaltning, som medlemsstaten har vedtaget, og af specifik
dokumentation til støtte for dens argumenter. Selv om en
medlemsstat ikke nødvendigvis skal fremlægge en
specifik undersøgelse eller en specifik form for
dokumentation eller materialer, der fastslår
proportionaliteten af en sådan foranstaltning, forud for
vedtagelsen, bør den foretage en objektiv analyse, der under
hensyntagen til den pågældende medlemsstats
særlige omstændigheder godtgør, at der
foreligger reelle risici med hensyn til opfyldelsen af mål af
samfundsmæssig interesse.
(14) Medlemsstaterne bør gennemføre
proportionalitetsvurderinger på en objektiv og
uafhængig måde, herunder når et erhverv reguleres
indirekte ved at give et bestemt fagligt organ beføjelsen
til at regulere. Disse vurderinger kunne omfatte en udtalelse fra
et uafhængigt organ, herunder eksisterende organer, som er en
del af den nationale lovgivningsproces, der af den
pågældende medlemsstat har fået til opgave at
komme med en sådan udtalelse. Dette er særligt vigtigt,
hvis vurderingerne foretages af lokale myndigheder,
reguleringsorganer eller faglige organisationer, som i kraft af
nærheden til lokale forhold og specialiseret viden i visse
tilfælde kunne være bedre egnet til at identificere,
på hvilken måde mål af samfundsmæssig
interesse bedst opfyldes, men hvis politiske valg kunne være
til fordel for etablerede aktører på bekostning af nye
markedsdeltagere.
(15) Det er hensigtsmæssigt efter vedtagelsen at
overvåge proportionaliteten af nye eller ændrede
bestemmelser, som begrænser adgang til eller udøvelsen
af lovregulerede erhverv. En revision af proportionaliteten af en
restriktiv national foranstaltning inden for lovregulerede erhverv
bør baseres ikke kun på den pågældende
foranstaltnings mål på tidspunktet for vedtagelsen, men
også på dens virkninger, vurderet efter vedtagelsen.
Vurderingen af proportionaliteten af den nationale foranstaltning
bør baseres på den udvikling, der er konstateret inden
for det lovregulerede erhverv siden foranstaltningens
vedtagelse.
(16) Som bekræftet af fast retspraksis er enhver
ubegrundet restriktion, som følger af national ret og
begrænser etableringsfriheden eller den frie udveksling af
tjenesteydelser, forbudt, herunder enhver forskelsbehandling
på grund af nationalitet eller bopæl.
(17) Hvis optagelsen og udøvelsen af virksomhed som
arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende er betinget
af opfyldelsen af visse krav vedrørende bestemte
erhvervsmæssige kvalifikationer, som er fastlagt direkte
eller indirekte af medlemsstaterne, er det nødvendigt at
sikre, at sådanne krav er begrundet ud fra hensyn til
mål af samfundsmæssig interesse, såsom de, der
fremgår af TEUF, nemlig den offentlige orden, den offentlige
sikkerhed og den offentlige sundhed, eller ud fra tvingende
samfundsmæssige hensyn, som i Domstolens praksis er anerkendt
som sådanne. Det er tillige nødvendigt at
præcisere, at følgende er blandt de tvingende
samfundsmæssige hensyn, som i Domstolens praksis er anerkendt
som sådanne: bevarelsen af de sociale sikringsordningers
økonomiske ligevægt, beskyttelsen af forbrugere, af
tjenestemodtagere, herunder gennem sikring af kvaliteten af
håndværksmæssigt arbejde, og af arbejdstagere,
beskyttelsen af en forsvarlig retspleje, sikringen af
retfærdige handelstransaktioner, bekæmpelsen af
bedrageri og imødegåelsen af skatteunddragelse og
-undgåelse samt sikring af skattetilsynets effektivitet,
transportsikkerheden, beskyttelsen af miljøet og
bymiljøet, dyresundheden, intellektuel ejendomsret,
beskyttelsen og bevarelsen af den nationale historiske og
kunstneriske arv samt social- og kulturpolitiske
målsætninger. Ifølge fast retspraksis kan rent
økonomiske hensyn, navnlig fremme af den nationale
økonomi på bekostning af de grundlæggende
frihedsrettigheder, såvel som hensyn af rent administrativ
karakter, såsom gennemførelse af kontroller eller
indsamling af statistik, ikke udgøre tvingende
samfundsmæssige hensyn.
(18) Det er op til medlemsstaterne at fastlægge, hvilket
beskyttelsesniveau de ønsker i forhold til målene af
samfundsmæssig interesse, og hvilket reguleringsniveau der er
passende, inden for grænserne af proportionalitetsprincippet.
Den omstændighed, at en medlemsstat pålægger
mindre strenge regler end en anden medlemsstat, er ikke
ensbetydende med, at sidstnævntes regler er
uforholdsmæssige og dermed uforenelige med EU-retten.
(19) Hvad angår beskyttelsen af folkesundheden, skal der i
henhold til artikel 168, stk. 1, i TEUF sikres et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og
gennemførelsen af alle Unionens politikker og aktiviteter.
Nærværende direktiv er i fuld overensstemmelse med
dette mål.
(20) For at sikre, at de bestemmelser, de indfører, og at
ændringer, de foretager af eksisterende bestemmelser, er
proportionelle, bør medlemsstaterne oveveje kriterierne til
vurdering af proportionaliteten og de yderligere kriterier, som er
relevante for det regulerede erhverv, der analyseres. Hvis en
medlemsstat agter at regulere et erhverv eller at ændre
eksisterende regler, bør der tages hensyn til arten af de
risici, der er relateret til de mål af samfundsmæssig
interesse, som tilstræbes, navnlig risiciene for
tjenestemodtagere, herunder forbrugere, for erhvervsudøvende
eller for tredjeparter. Det bør også holdes for
øje, at der inden for erhvervsmæssige tjenesteydelser
normalt er asymmetri mellem forbrugere og erhvervsudøvende
med hensyn til information, idet erhvervsudøvende besidder
en høj grad af teknisk viden, som forbrugere ikke
nødvendigvis har.
(21) Krav vedrørende erhvervsmæssige
kvalifikationer bør kun anses for nødvendige, hvis
eksisterende foranstaltninger, såsom produktsikkerheds- eller
forbrugerbeskyttelseslovgivningen, ikke kan anses for at være
egnede eller reelt effektive i forhold til at nå det
tilstræbte mål.
(22) For at opfylde proportionalitetskravet bør en
foranstaltning være egnet til at sikre opnåelsen af det
tilstræbte mål. En foranstaltning bør kun anses
for egnet til at sikre opnåelsen af det tilstræbte
mål, hvis den reelt afspejler en vilje til at nå det
pågældende mål på en konsistent og
systematisk måde, f.eks. hvis tilsvarende risici relateret
til bestemte aktiviteter håndteres på en sammenlignelig
måde, og hvis eventuelle undtagelser til de involverede
restriktioner anvendes i overensstemmelse med det angivne
mål. Den nationale foranstaltning bør desuden reelt
bidrage til at nå det tilstræbte mål og
bør derfor ikke anses for egnet, hvis den ikke har nogen
indvirkning på det hensyn, begrundelsen bygger på.
(23) Medlemsstaterne bør tage behørigt hensyn til
foranstaltningens samlede indvirkning på den frie
bevægelighed for personer og tjenesteydelser i Unionen,
på forbrugernes valg og på kvaliteten af den leverede
tjenesteydelse. På grundlag heraf bør medlemsstaterne
navnlig vurdere, hvorvidt omfanget af begrænsningen af adgang
til eller udøvelsen af et lovreguleret erhverv står i
et rimeligt forhold til betydningen af de tilstræbte
mål og de forventede gevinster.
(24) Medlemsstaterne bør foretage en sammenligning mellem
den nationale foranstaltning, der er i spil, og alternative, mindre
restriktive midler, som ville føre til opnåelse af det
samme mål, men ville pålægge færre
begrænsninger. Hvis foranstaltningerne udelukkende er
begrundet i hensyn til forbrugerbeskyttelsen, og hvor de
identificerede risici er begrænset til forholdet mellem den
erhvervsudøvende og forbrugeren og derfor ikke
berører tredjeparter negativt, bør medlemsstaterne
vurdere, hvorvidt deres mål kunne nås ved mindre
restriktive midler end at aktiviteter forbeholdes
erhvervsudøvende. Når forbrugere for eksempel
rimeligvis kan foretage et valg mellem at gøre eller ikke
gøre brug af kvalificerede erhvervsudøvendes
tjenester, bør der anvendes mindre restriktive midler,
såsom beskyttelse af den erhvervsmæssige titel eller
indførelse i et register for erhvervsudøvende.
Regulering ved aktiviteter forbeholdt erhvervet og beskyttelse af
den erhvervsmæssige titel bør overvejes, hvis
foranstaltningerne sigter mod at forhindre risiko for alvorlig
skade mod mål af samfundsmæssig interesse, såsom
folkesundheden.
(25) Hvor det er relevant henset til arten og indholdet af den
foranstaltning, der analyseres, bør medlemsstaterne
også tage følgende elementer i betragtning:
sammenhængen mellem omfanget af den erhvervsmæssige
virksomhed, som et erhverv omfatter, og den påkrævede
erhvervsmæssige kvalifikation; opgavernes kompleksitet,
navnlig for så vidt angår niveauet, arten og varigheden
af den påkrævede uddannelse eller erfaring; om der
findes forskellige måder, hvorpå den
erhvervsmæssige kvalifikation kan opnås; hvorvidt den
virksomhed, der er forbeholdt bestemte erhvervsudøvende, kan
udøves sammen med andre erhvervsudøvende; og graden
af autonomi i forbindelse med udøvelsen af et lovreguleret
erhverv, navnlig hvis den virksomhed, som er knyttet til et
lovreguleret erhverv, udøves under en behørigt
kvalificeret erhvervsudøvendes kontrol og ansvar.
(26) Dette direktiv tager højde for videnskabelige og
teknologiske fremskridt og bidrager til et velfungerende indre
marked, herunder i det digitale miljø. I betragtning af
hastigheden af teknologiske ændringer og videnskabelig
udvikling kunne opdateringer af adgangskrav være af
særlig betydning for en række erhverv, navnlig for
erhvervsmæssige tjenesteydelser, der leveres elektronisk.
Hvis en medlemsstat regulerer et erhverv, bør der tages
hensyn til det forhold, at den videnskabelige og teknologiske
udvikling kan reducere eller øge asymmetrien mellem
erhvervsudøvende og forbrugere med hensyn til information.
Hvis den videnskabelige og teknologiske udvikling indebærer
en høj risiko for målene af samfundsmæssig
interesse, er det op til medlemsstaterne om nødvendigt at
tilskynde de erhvervsudøvende til at holde trit med denne
udvikling.
(27) Medlemsstaterne bør foretage en tilbundsgående
vurdering af de omstændigheder, under hvilke foranstaltningen
vedtages og gennemføres, og navnlig undersøge
virkningen af de nye eller ændrede bestemmelser, når de
kombineres med andre krav, der begrænser adgang til eller
udøvelsen af erhvervet. Optagelse og udøvelse af
visse former for virksomhed kan være betinget af opfyldelsen
af en række krav såsom regler vedrørende
organisation af erhvervet, obligatorisk medlemskab af en faglig
organisation eller et fagligt organ, erhvervsmæssig etik,
tilsyn og ansvar. Medlemsstaterne bør derfor ved vurderingen
af de nye eller ændrede bestemmelsers virkning tage hensyn
til de eksisterende krav, herunder løbende videreuddannelse,
obligatorisk medlemskab af en faglig organisation eller et fagligt
organ, registrerings- eller autorisationsordninger, kvantitative
restriktioner, bestemte krav til retlig form og krav til
aktiebesiddelse, territoriale begrænsninger,
begrænsninger vedrørende virksomhed på flere
områder og uforenelighedsregler, krav vedrørende
forsikringsdækning, krav til sprogkundskaber, i det omfang
det er nødvendigt for udøvelsen af erhvervet, krav om
faste minimums- og/eller maksimumssatser og krav vedrørende
annoncering.
(28) Det kan være hensigtsmæssigt at indføre
yderligere krav for at nå målene af
samfundsmæssig interesse. Den blotte omstændighed, at
deres individuelle eller kombinerede virkning bør vurderes,
betyder ikke, at disse krav uden videre er uforholdsmæssige.
Eksempelvis kan forpligtelsen til at gennemgå løbende
faglig udvikling være egnet til at sikre, at
erhvervsudøvende følger med udviklingen inden for
deres respektive områder, så længe den ikke
fastsætter diskriminerende og uforholdsmæssige
betingelser til skade for nye deltagere. Tilsvarende kan
obligatorisk medlemskab af en faglig organisation eller et fagligt
organ betragtes som hensigtsmæssigt, når staten
overlader beskyttelsen af de relevante mål af
samfundsmæssig interesse til disse faglige organisationer
elle organer, f.eks. med hensyn til at overvåge lovlig
udøvelse af erhvervet eller til at tilrettelægge eller
overvåge løbende videreuddannelse. Hvis et erhvervs
uafhængighed ikke kan sikres tilstrækkeligt på
anden måde, kunne medlemsstaterne overveje at anvende
beskyttelsesforanstaltninger, såsom at begrænse
aktiebesiddelsen for personer uden for erhvervet eller
fastsætte, at hovedparten af stemmerettighederne skal
besiddes af personer, der udøver erhvervet, så
længe sådanne beskyttelsesforanstaltninger ikke
går ud over, hvad der er nødvendigt for at beskytte
målet af samfundsmæssig interesse. Medlemsstaterne
kunne overveje at fastsætte krav om faste minimums- og/eller
maksimumssatser, som tjenesteyderne skal overholde, navnlig for
tjenesteydelser, for hvilke dette er nødvendigt for en
effektiv anvendelse af princippet om godtgørelse af
omkostninger, så længe en sådan begrænsning
er proportionel, og undtagelser fra minimums- og/eller
maksimumssatserne er mulige, om nødvendigt. Hvis
indførelsen af yderligere krav gentager krav, der allerede
er indført af en medlemsstat i forbindelse med andre regler
eller procedurer, kan sådanne krav ikke anses for at
være proportionelle i forhold til at nå det
tilstræbte mål.
(29) I henhold til afsnit II i direktiv 2005/36/EF kan
medlemsstaterne ikke pålægge tjenesteydere, der er
etableret i en anden medlemsstat og midlertidigt og lejlighedsvist
leverer erhvervsmæssige tjenesteydelser, krav eller
restriktioner, som er forbudte i nævnte direktiv, såsom
autorisation fra, registrering i eller medlemskab af en faglig
organisation eller et fagligt organ, eller at have
repræsentanter på værtsmedlemsstatens
område med henblik på adgang til eller udøvelsen
af et lovreguleret erhverv. Medlemsstaterne kan om
nødvendigt forlange, at tjenesteydere, der ønsker at
levere tjenesteydelser midlertidigt, fremlægger oplysninger
via en skriftlig anmeldelse, der skal indgives forud for den
første levering af tjenesteydelser, og fornyer denne
anmeldelse årligt. For at lette leveringen af
erhvervsmæssige tjenesteydelser er det derfor
nødvendigt under hensyntagen til tjenesteydelsernes
midlertidige eller lejlighedsvise karakter at gentage, at krav
såsom midlertidig registrering, der sker automatisk, eller
proforma-optagelse i en faglig organisation eller et fagligt organ,
forudgående anmeldelser og dokumentkrav samt betaling af et
gebyr eller eventuelle afgifter bør være
proportionelle. Disse krav bør ikke medføre en
uforholdsmæssig byrde for tjenesteyderne eller være til
hinder for fri udveksling af tjenesteydelser eller gøre fri
udveksling af tjenesteydelser mindre attraktiv. Medlemsstaterne
bør navnlig vurdere, om kravet om at fremlægge
bestemte oplysninger og dokumenter i overensstemmelse med direktiv
2005/36/EF og muligheden for at indhente yderligere oplysninger
gennem administrativt samarbejde mellem medlemsstaterne via
informationssystemet for det indre marked er forholdsmæssig
og er tilstrækkelig til at forhindre en alvorlig risiko for,
at tjenesteydere omgår de relevante regler.
Nærværende direktiv bør dog ikke finde
anvendelse på foranstaltninger, der har til formål at
sikre overholdelse af de relevante arbejds- og
ansættelsesvilkår.
(30) Som bekræftet af fast retspraksis rangerer menneskers
liv og sundhed øverst blandt de hensyn, der er beskyttet ved
TEUF. Følgelig bør medlemsstaterne tage
behørigt hensyn til målet om at sikre et højt
niveau af beskyttelse af menneskers sundhed ved vurderingen af krav
til sundhedserhvervene, såsom aktiviteter forbeholdt
erhvervet, beskyttet erhvervsmæssig titel, løbende
faglig udvikling eller regler vedrørende
tilrettelæggelsen af erhvervet, erhvervsmæssig etik og
tilsyn, samtidig med at de i direktiv 2005/36/EF fastsatte
mindstekrav til uddannelse overholdes. Medlemsstaterne bør
navnlig sikre, at regulering af sundhedserhverv, som har
konsekvenser for folkesundheden og patientsikkerheden, er
proportionel og bidrager til at sikre adgangen til sundhedspleje,
der i charteret er anerkendt som en grundlæggende rettighed,
samt til sikker og effektiv sundhedspleje af høj kvalitet
til borgerne på deres område. Ved fastlæggelsen
af politikker for sundhedsydelser bør der tages hensyn til
behovet for at sikre tilgængelighed, service af høj
kvalitet og en tilstrækkelig og sikker forsyning af
lægemidler i overensstemmelse med de
folkesundhedsmæssige behov på den
pågældende medlemsstats område såvel som
til behovet for at sikre sundhedspersonalets faglige
uafhængighed. Med hensyn til begrundelsen for regulering af
sundhedserhvervene bør medlemsstaterne tage hensyn til
målsætningen om at sikre et højt niveau af
beskyttelse af menneskers sundhed, herunder tilgængelighed og
høj kvalitet af sundhedsydelser for borgerne, og en
tilstrækkelig og sikker forsyning af lægemidler under
hensyntagen til den skønsmargen, der er omhandlet i
nærværende direktivs artikel 1.
(31) Det er væsentligt for et velfungerende indre marked
at sikre, at medlemsstaterne giver oplysninger til borgere,
repræsentative sammenslutninger og relevante interessenter,
herunder arbejdsmarkedets parter, forud for indførelsen af
nye eller ændring af eksisterende krav, som begrænser
adgang til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv.
Medlemsstaterne bør involvere alle berørte parter og
give dem mulighed for at fremføre deres synspunkter. Hvis
det er relevant og hensigtsmæssigt, bør
medlemsstaterne gennemføre offentlige høringer i
overensstemmelse med deres nationale procedurer.
(32) Medlemsstaterne bør også tage fuldt ud hensyn
til borgernes ret til adgang til domstolsprøvelse som
garanteret ved charterets artikel 47 og artikel 19, stk. 1, i
Traktaten om Den Europæiske Union (TEU). Det følger
heraf, at de nationale domstole i overensstemmelse med de
procedurer, der er fastlagt i national ret og
forfatningsmæssige principper, bør være i stand
til at vurdere proportionaliteten af de krav, der falder ind under
dette direktivs anvendelsesområde, for at sikre enhver fysisk
eller juridisk persons ret til effektive retsmidler over for
begrænsninger af friheden til at vælge et erhverv, af
etableringsfriheden og af friheden til at levere
tjenesteydelser.
(33) Med henblik på udvekslingen af oplysninger om bedste
praksis bør medlemsstaterne træffe de
nødvendige foranstaltninger for at tilskynde til deling af
tilstrækkelige og regelmæssigt opdaterede oplysninger
med andre medlemsstater om reguleringen af erhverv samt om
virkningerne af sådan regulering. Kommissionen bør
fremme denne udveksling.
(34) For at øge gennemsigtigheden og fremme
proportionalitetsvurderinger baseret på sammenlignelige
kriterier bør de oplysninger, som medlemsstaterne
fremlægger, uden at det berører artikel 346 i TEUF,
være let tilgængelige i databasen over lovregulerede
erhverv for at gøre det muligt for andre medlemsstater og
interesserede parter at fremsætte bemærkninger til
Kommissionen og den pågældende medlemsstat.
Kommissionen bør tage disse bemærkninger
behørigt i betragtning i dens sammenfattende rapport
udarbejdet i overensstemmelse med direktiv 2005/36/EF.
(35) Målene for dette direktiv, nemlig at sikre et
velfungerende indre marked og undgå uforholdsmæssige
begrænsninger i adgang til eller udøvelsen af
lovregulerede erhverv, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes
af medlemsstaterne, men kan på grund af handlingens omfang
bedre nås på EU-plan; Unionen kan derfor vedtage
foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
jf. artikel 5 i TEU. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går
dette direktiv ikke videre, end hvad der er nødvendigt for
at nå disse mål -
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel
1
Genstand
Ved dette direktiv fastsættes regler om en fælles
ramme for gennemførelsen af proportionalitetsvurderinger
forud for indførelse af nye eller ændring af
eksisterende love eller administrative bestemmelser, som
begrænser adgang til eller udøvelsen af lovregulerede
erhverv, med henblik på at sikre at velfungerende indre
marked, samtidig med at der sikres et højt niveau af
forbrugerbeskyttelse. Det berører ikke medlemsstaternes
kompetence i mangel af harmonisering og skønsmargen til at
beslutte, om og hvordan et erhverv skal reguleres, inden for
rammerne af principperne om ikke-diskrimination og
proportionalitet.
Artikel
2
Anvendelsesområde
1. Dette direktiv finder anvendelse på de af
medlemsstaternes love eller administrative bestemmelser, der
begrænser adgang til eller udøvelsen af et
lovreguleret erhverv, der falder ind under anvendelsesområdet
for direktiv 2005/36/EF, eller en af de måder, hvorpå
dette erhverv kan udøves, herunder anvendelsen af
erhvervsmæssige titler og den erhvervsmæssige
virksomhed, der er tilladt i medfør af de
pågældende titler.
2. Hvis specifikke krav vedrørende reguleringen af et
givet erhverv er fastsat i en særskilt EU-retsakt, der ikke
giver medlemsstaterne mulighed for selv at vælge den
præcise gennemførelsesmetode, finder de tilsvarende
bestemmelser i dette direktiv ikke anvendelse.
Artikel
3
Definitioner
Med henblik på dette direktiv finder definitionerne i
direktiv 2005/36/EF anvendelse.
Derudover forstås ved:
a) »beskyttet erhvervsmæssig titel«: en form
for regulering af et erhverv, hvor anvendelsen af titlen i
forbindelse med en eller flere former for erhvervsmæssig
virksomhed i medfør af love eller administrative
bestemmelser direkte eller indirekte er underlagt krav om en
bestemt erhvervsmæssig kvalifikation, og hvor den
uretmæssige anvendelse af denne titel er forbundet med
sanktioner
b) »aktiviteter forbeholdt erhvervet«: en form for
regulering af et erhverv, hvor adgangen til en eller flere former
for erhvervsmæssig virksomhed i medfør af love eller
administrative bestemmelser enten direkte eller indirekte er
forbeholdt udøvere af et lovreguleret erhverv, som har en
bestemt erhvervsmæssig kvalifikation, herunder hvis
aktiviteten udøves sammen med andre lovregulerede
erhverv.
Artikel
4
Forudgående
vurdering af nye foranstaltninger og overvågning
1. Medlemsstaterne foretager en proportionalitetsvurdering i
overensstemmelse med reglerne i dette direktiv forud for
indførelse af nye eller ændring af eksisterende love
eller administrative bestemmelser, som begrænser adgang til
eller udøvelsen af lovregulerede erhverv.
2. Omfanget af vurderingen omhandlet i stk. 1 bør
stå i et rimeligt forhold til bestemmelsernes karakter,
indhold og virkning.
3. Enhver bestemmelse som omhandlet i stk. 1 skal ledsages af en
forklaring, som er tilstrækkeligt detaljeret til at
gøre det muligt at vurdere overholdelsen af
proportionalitetsprincippet.
4. De grunde, der gøres gældende for, at en i stk.
1 omhandlet bestemmelse er begrundet og proportionel, skal
understøttes af kvalitative og, hvis det er muligt og
relevant, kvantitative elementer.
5. Medlemsstaterne sikrer, at den i stk. 1 omhandlede vurdering
gennemføres på en objektiv og uafhængig
måde.
6. Medlemsstaterne overvåger efter vedtagelsen
overensstemmelsen af nye eller ændrede love eller
administrative bestemmelser, som begrænser adgang til eller
udøvelsen af lovregulerede erhverv, med
proportionalitetsprincippet under behørig hensyntagen til
enhver eventuel udvikling, som er indtrådt efter de
pågældende bestemmelsers vedtagelse.
Artikel
5
Ikkediskrimination
Ved indførelse af nye eller ændring af eksisterende
love eller administrative bestemmelser, som begrænser adgang
til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, sikrer
medlemsstaterne, at sådanne bestemmelser ikke er hverken
direkte eller indirekte diskriminerende på grundlag af
nationalitet eller bopæl.
Artikel
6
Begrundelser
baseret på hensyn til mål af samfundsmæssig
interesse
1. Medlemsstaterne sikrer, at de love eller administrative
bestemmelser, som begrænser adgang til eller udøvelsen
af lovregulerede erhverv, som de agter at indføre, og at de
ændringer af eksisterende bestemmelser, som de agter at
foretage, er begrundet i hensyn til mål af
samfundsmæssig interesse.
2. Medlemsstaterne skal navnlig overveje, hvorvidt de i stk. 1
omhandlede bestemmelser er objektivt begrundede ud fra hensyn til
den offentlige orden, den offentlige sikkerhed eller den offentlige
sundhed eller ud fra tvingende samfundsmæssige hensyn
såsom bevarelsen af den de sociale sikringsordningers
økonomiske ligevægt, beskyttelsen af forbrugere,
tjenestemodtagere og arbejdstagere, beskyttelsen af en forsvarlig
retspleje, sikringen af retfærdige handelstransaktioner,
bekæmpelsen af bedrageri og imødegåelsen af
skatteunddragelse og -undgåelse samt sikring af
skattetilsynets effektivitet, transportsikkerheden, beskyttelsen af
miljøet og bymiljøet, dyresundheden, intellektuel
ejendomsret, beskyttelsen og bevarelsen af den nationale historiske
og kunstneriske arv samt social- og kulturpolitiske mål.
3. Rent økonomiske hensyn eller hensyn af rent
administrativ karakter udgør ikke tvingende
samfundsmæssige hensyn, der kan begrunde en begrænsning
af adgang til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv.
Artikel
7
Proportionalitet
1. Medlemsstaterne sikrer, at de love eller administrative
bestemmelser, som begrænser adgang til eller udøvelsen
af lovregulerede erhverv, som de indfører, og de
ændringer, som de foretager af eksisterende bestemmelser, er
egnede til at sikre opnåelsen af det tilstræbte
mål og ikke går videre, end hvad der er
nødvendigt for at nå det pågældende
mål.
2. Med dette for øje tager medlemsstaterne forud for
vedtagelsen af de i stk. 1 omhandlede bestemmelser hensyn til:
a) arten af de risici, der er relateret til de mål af
samfundsmæssig interesse, som tilstræbes, navnlig
risiciene for tjenestemodtagere, herunder forbrugere, for
erhvervsudøvende eller for tredjeparter
b) hvorvidt eksisterende regler af specifik eller mere generel
art, såsom dem der findes i produktsikkerheds- eller
forbrugerbeskyttelseslovgivningen, er utilstrækkelige til at
nå det tilstræbte mål
c) bestemmelsens egnethed for så vidt angår dens
hensigtsmæssighed i forhold til at opnå det
tilstræbte mål, samt hvorvidt bestemmelsen reelt
afspejler det pågældende mål på en
konsistent og systematisk måde og dermed håndterer de
identificerede risici på en tilsvarende måde som ved
andre sammenlignelige aktiviteter
d) indvirkningen på den frie bevægelighed for
personer og tjenesteydelser i Unionen, på forbrugernes valg
og på kvaliteten af den leverede tjenesteydelse
e) muligheden for at anvende mindre restriktive midler til at
nå målet af samfundsmæssig interesse; med henblik
på dette litra vurderer medlemsstaterne, hvor bestemmelserne
udelukkende er begrundet i hensyn til forbrugerbeskyttelsen, og
hvor de identificerede risici er begrænset til forholdet
mellem den erhvervsudøvende og forbrugeren og derfor ikke
berører tredjeparter negativt, navnlig, hvorvidt målet
kan nås ved mindre restriktive midler end at aktiviteter
forbeholdes erhvervet
f) virkningen af nye eller ændrede bestemmelser, når
de kombineres med andre bestemmelser, som begrænser adgang
til eller udøvelsen af erhvervet, og navnlig hvordan de nye
eller ændrede bestemmelser kombineret med andre krav bidrager
til, og hvorvidt de er nødvendige for, at nå det samme
mål af samfundsmæssig interesse.
Medlemsstaterne tager også hensyn til følgende
elementer, hvor det er relevant for karakteren og indholdet af den
bestemmelse, der indføres eller ændres:
a) forbindelsen mellem omfanget af den virksomhed, som et
erhverv omfatter, eller som er forbeholdt dette, og den
krævede erhvervsmæssige kvalifikation
b) forbindelsen mellem de pågældende opgavers
kompleksitet og nødvendigheden af, at dem, der
udfører dem, besidder bestemte erhvervsmæssige
kvalifikationer, navnlig for så vidt angår niveauet,
arten og varigheden af den krævede uddannelse eller
erfaring
c) muligheden for at opnå den erhvervsmæssige
kvalifikation ad alternative veje
d) hvorvidt og hvorfor de aktiviteter, der er forbeholdt
bestemte erhverv, kan eller ikke kan udøves sammen med andre
erhverv
e) graden af autonomi i forbindelse med udøvelsen af et
lovreguleret erhverv og virkningen af organisatoriske og
tilsynsmæssige ordninger for opnåelsen af det
tilstræbte mål, navnlig hvor den virksomhed, som er
knyttet til et lovreguleret erhverv, udøves under en
behørigt kvalificeret erhvervsudøvendes kontrol og
ansvar
f) den videnskabelige og teknologiske udvikling, som muligvis
reelt kan reducere eller øge asymmetrien mellem
erhvervsudøvende og forbrugere med hensyn til
information
3. Med henblik på stk. 2, afsnit 1, litra f), vurderer
medlemsstaterne virkningen af den nye eller ændrede
bestemmelse, når den kombineres med et eller flere krav, idet
de holder sig for øje, at sådanne virkninger kan
være positive såvel som negative, og navnlig
følgende:
a) aktiviteter forbeholdt erhvervet, beskyttet
erhvervsmæssig titel eller enhver anden form for regulering
som omhandlet i artikel 3, stk. 1, litra a), i direktiv
2005/36/EF
b) forpligtelser til at undergå løbende faglig
udvikling
c) regler vedrørende organisation af erhvervet,
erhvervsmæssig etik og tilsyn
d) obligatorisk medlemskab af en faglig organisation eller et
fagligt organ, registrerings- eller autorisationsordninger, navnlig
hvis sådanne krav indebærer besiddelse af en bestemt
erhvervsmæssig kvalifikation
e) kvantitative restriktioner, navnlig krav, som begrænser
antallet af autorisationer til udøvelse eller
fastsætter et minimums- eller maksimumsantal af ansatte,
ledere eller repræsentanter med bestemte
erhvervsmæssige kvalifikationer
f) krav til en bestemt retlig form eller vedrørende
aktiebesiddelsen eller ledelsen i selskabet, i det omfang
sådanne krav er direkte knyttet til udøvelsen af det
lovregulerede erhverv
g) territoriale begrænsninger, herunder hvis erhvervet
på en del af en medlemsstats område reguleres på
en anden måde, end måden hvorpå det reguleres i
andre dele
h) krav, som indskrænker muligheden for at udøve et
lovreguleret erhverv sammen med andre eller i et partnerskab, samt
uforenelighedsregler
i) krav vedrørende forsikringsdækning eller andre
former for personlig eller kollektiv beskyttelse for så vidt
angår erhvervsansvar
j) krav til sprogkundskaber, i det omfang det er
nødvendigt for udøvelsen af erhvervet
k) krav om faste minimums- og/eller maksimumssatser
l) krav vedrørende annoncering.
4. Medlemsstaterne skal desuden forud for indførelse af
nye eller ændring af eksisterende bestemmelser sikre
overensstemmelsen med proportionalitetsprincippet t af specifikke
krav, der er knyttet til midlertidig eller lejlighedsvis levering
af tjenesteydelser som fastsat i afsnit II i direktiv 2005/36/EF,
herunder:
a) midlertidig registrering, der sker automatisk, eller
proforma-optagelse i en faglig organisation eller et fagligt organ
som omhandlet i artikel 6, stk. 1, litra a), i direktiv
2005/36/EF
b) anmeldelse, der skal indgives forud, i henhold til artikel 7,
stk. 1, i direktiv 2005/36/EF, dokumenter, der er
påkrævet i henhold til nævnte artikels stk. 2,
eller ethvert andet tilsvarende krav
c) betaling af et gebyr eller af afgifter, der er
nødvendige for de administrative procedurer i forbindelse
med adgang til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, som
tjenesteyderen påtager sig.
Dette stykke finder ikke anvendelse på foranstaltninger,
der har til formål at sikre overholdelse af gældende
arbejds- og ansættelsesvilkår, som medlemsstaterne
anvender i overensstemmelse med EU-retten.
5. Hvis bestemmelser omhandlet i denne artikel vedrører
reguleringen af sundhedserhverv og har konsekvenser for
patientsikkerheden, tager medlemsstaterne hensyn til målet om
at sikre et højt niveau af beskyttelse af menneskers
sundhed.
Artikel
8
Oplysninger til
og inddragelse af interessenter
1. Forud for indførelse af nye eller ændring af
eksisterende love eller administrative bestemmelser, som
begrænser adgang til eller udøvelsen af lovregulerede
erhverv, stiller medlemsstaterne ved hjælp af passende midler
oplysninger til rådighed for borgere, tjenestemodtagere og
andre relevante interessenter, herunder dem, der ikke er
udøvere af det berørte erhverv.
2. Medlemsstaterne involverer alle berørte parter
på passende vis og giver dem mulighed for at fremføre
deres synspunkter. Hvis det er relevant og hensigtsmæssigt,
gennemfører medlemsstaterne offentlige høringer i
overensstemmelse med deres nationale procedurer.
Artikel
9
Effektive
retsmidler
Medlemsstaterne sikrer, at der er effektive retsmidler til
rådighed med hensyn til de forhold, der er omfattet af dette
direktiv, i overensstemmelse med de procedurer, der er fastsat i
national ret.
Artikel
10
Udveksling af
oplysninger mellem medlemsstaterne
1. Med henblik på en effektiv anvendelse af dette direktiv
træffer medlemsstaterne de nødvendige foranstaltninger
til at fremme udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne om
forhold, der er omfattet af dette direktiv, og om den specifikke
måde, hvorpå de regulerer et erhverv, eller
virkningerne af en sådan regulering. Kommissionen letter
sådan udveksling af oplysninger.
2. Medlemsstaterne underretter Kommissionen om, hvilke
offentlige myndigheder der har ansvaret for at fremsende og modtage
oplysninger med henblik på anvendelsen af stk. 1.
Artikel
11
Gennemsigtighed
1. De grunde til, at bestemmelser vurderet i overensstemmelse
med nærværende direktiv anses for begrundede og
proportionelle, som sammen med bestemmelserne skal meddeles
Kommissionen i henhold til artikel 59, stk. 5, i direktiv
2005/36/EF, registreres af medlemsstaterne i den database for
lovregulerede erhverv, der er omhandlet i artikel 59, stk. 1, i
direktiv 2005/36/EF, og offentliggøres af Kommissionen.
2. Medlemsstater og andre interesserede parter kan
fremsætte bemærkninger til Kommissionen eller den
medlemsstat, som har meddelt bestemmelserne og grundene til, at de
anses for begrundede og proportionelle. Kommissionen tager
behørigt hensyn til disse bemærkninger i sin
sammenfattende rapport i henhold til artikel 59, stk. 8, i direktiv
2005/36/EF.
Artikel
12
Revision
1. Senest den 18. januar 2024 og hvert femte år derefter
forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en
rapport om gennemførelsen og resultaterne af dette direktiv,
omfattende bl.a. dets anvendelsesområde og dets
effektivitet.
2. Hvor det er passende, ledsages den rapport, der er omhandlet
i stk. 1, af relevante forslag.
Artikel
13
Gennemførelse
1. Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og
administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme dette
direktiv senest den 30. juli 2020. De underretter straks
Kommissionen herom.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en
henvisning til dette direktiv eller skal ved
offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning.
Medlemsstaterne fastsætter de nærmere regler for
henvisningen.
2. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de
vigtigste nationale retsforskrifter, som de udsteder på det
område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel
14
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende.
Artikel
15
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den 28. juni 2018.
På
Europa-Parlamentets vegne A. TAJANI Formand
På
Rådets vegne L. PAVLOVA Formand
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side 22, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/55/EU af 20. november 2013 om ændring af direktiv
2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
og forordning (EU) nr. 1024/2012 om det administrative samarbejde
ved hjælp af informationssystemet for det indre marked
(»IMI-forordningen«), EU-Tidende 2013, nr. L 354, side
132, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/958/EU af
28. juni 2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af
ny regulering af erhverv, EU-Tidende 2018, nr. L 173, side 25.
1)
EUT C 288 af 31.8.2017, s. 43.
2)
Europa-Parlamentets holdning af 14.6.2018 (endnu ikke
offentliggjort i EUT) og Rådets afgørelse af
21.6.2018.
3)
Domstolens dom af 30. november 1995, Gebhard, C-55/94, ECLI:EU:C:1995:411,
præmis 37.
4)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer (EUT L 255 af 30.9.2005, s. 22).