Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 3. juni 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Miljøministeren har stillet
ændringsforslag 1, 3 og 4. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
miljøministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de af et mindretal stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget indstiller, som det fremgår ovenfor i
pkt. 2, lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling i den form,
det har ved betænkningsafgivelsen.
Vi har en lang række
betænkeligheder ved lovforslaget, som ifølge det
foreliggende omhandler ca. 37.000 ha.
De øvrige ca. 400.000 ha §
3-arealer har vi ingen indvendinger mod eller bemærkninger
til.
Med baggrund i at reguleringen af §
3-arealerne flere gange gennem de senere år har skiftet frem
og tilbage med de politiske flertal, finder vi det
uhensigtsmæssigt, at denne usikkerhed for lodsejerne
fortsætter. Vi har på det seneste samråd om
lovforslaget opfordret ministeren til at indkalde til møde
inden lovforslagets endelige vedtagelse, gerne med alle
Folketingets partier, med henblik på at forhandle en
færdig fælles løsning for reguleringen af §
3-arealerne på plads, herunder også med fokus på
en forstærket indsats på de § 3-arealer med stort
naturpotentiale, hvor der er behov for en mere målrettet og
bedre beskyttelse, og således at der sikres erstatning til
lodsejerne, der modsvarer værdiforringelse og tab.
Målet skal være en samlet bred løsning, der
fremadrettet bringer ro på området, så det er en
fælles løsning, der ligger til grund for reguleringen
af § 3-arealerne fremadrettet.
Denne opfordring til ministeren er her ved
betænkningsafgivelsen endnu ikke besvaret, og vi gentager den
hermed.
Økonomien
Kravet om forbud mod almindelig
landbrugsdrift med forbud mod sprøjtning og gødskning
på en del af § 3-arealerne i Danmark vil få
voldsomme økonomiske konsekvenser for mange af de
landmænd, der berøres. Værdiforringelsen af
jorden og tabet af harmoniareal vil påvirke den enkelte
ejendom.
Vi mener ikke, at regeringens lovforslag
har medregnet alle aspekter i forbindelse med kortlægningen
af de økonomiske tab for lodsejerne, som fremgår af
lovens bemærkninger. Regeringen har ikke medregnet det enorme
fald i værdien af berørte § 3-arealer. Regeringen
har heller ikke medregnet, at den enkelte lodsejers
kreditværdighed mindskes i forlængelse af faldet i
jordens værdi. Ministeren omtaler i debatten om forslaget en
række gennemsnitsbetragtninger, men det er efter vores
opfattelse en utilfredsstillende og forsimplet måde at
forklare det på, da det har vist sig, at der er meget store
forskelle på, hvordan de enkelte lodsejere bliver ramt, og
nogle lodsejere bliver endda ramt særdeles hårdt.
Som konsekvens af lovforslaget vil der
på mange af de berørte landbrug opstå mangel
på husdyrfoder af god kvalitet, som vil medføre, at
dette foder skal købes andre steder og transporteres til
bedrifterne. Dette vil både øge omkostningerne for de
berørte landmænd og øge forbruget af diesel til
transport. Det finder vi hverken økonomisk,
klimamæssigt eller miljømæssigt gavnligt for den
enkelte landmand eller for samfundet. Og i adskillige
tilfælde vil det blive uøkonomisk for de
berørte landmænd.
Det samme vil være tilfældet,
hvis de berørte landmænd skal finde andre arealer at
udbringe deres husdyrgødning på. I mange
lokalområder kan det være vanskeligt at finde
harmoniarealer tæt på bedrifterne, og det vil
føre til transport over længere strækninger.
Vi mener helt klart, at regeringen
bør sikre og sørge for erstatning, der modsvarer
værdiforringelsen og tabet, til de landmænd, som bliver
berørt af lovforslaget ved at få ændret
anvendelsesmuligheden af deres § 3-arealer, og som ellers
tidligere har drevet jorden på ordinær vis.
Vi mener også, at det er klart
utilfredsstillende og kritisabelt, at der skal gå 2 år
med såkaldt tilpasning.
Det bør som et minimum være
muligt for de berørte landmænd at få en
afklaring af, om de vil kunne falde ind under lovforslagets
bestemmelser om ekspropriation eller dispensation, allerede
når lovforslaget er vedtaget, således at de har fuld
klarhed over deres fremtidige muligheder. Det bør regeringen
sørge for. Det forekommer urimeligt i forhold til de
berørte landmænd, at der ikke er fastlagt nogen klare
retningslinjer for, hvem der kan blive omfattet af reglerne om
ekspropriation eller dispensation, således at der er stor
usikkerhed om den fremtidige drift.
Naturen
Vi finder ikke, at lovforslaget lever op
til ønsket om en målrettet naturindsats og
principperne om at tage udgangspunkt i de mest værdifulde
naturarealer først (brandmandens lov). Man burde i stedet
prioritere en indsats, hvor man vil få mest natur for
indsatsen, f.eks. ved at pleje den natur på andre arealer,
som i forvejen er tilgroet og har behov for pleje.
Vi mener, at forslaget om ophør af
almindelig landbrugsdrift på § 3-arealer vil øge
risikoen for, at der sker tilfældig tilgroning af
lysåbne naturtyper, hvilket er en af de alvorlige trusler mod
biodiversiteten i Danmark. Samtidig fjerner forslaget incitamenter
til at holde de pågældende § 3-arealer
lysåbne, idet det for mange landmænd ikke fremover vil
kunne betale sig at afgræsse eller tage høslæt
på arealerne.
Hertil kommer, at de arealer, der omfattes
af lovforslaget, i udstrakt grad har en begrænset
naturværdi opgjort i form af deres HNV-værdi. Man
vælger således at påføre private lodsejere
en stor byrde for at gøre en indsats for arealer med
begrænset naturværdi i stedet for at bruge ressourcerne
på at igangsætte forvaltningstiltag på langt mere
værdifulde arealer, der f.eks. huser nogle af de mange truede
arter, der har behov for en hjælpende hånd.
Oven i dette er der ikke i forbindelse med
lovforslaget lagt op til nogen form for forvaltning af de arealer,
der bliver påtvunget en ændret drift, hvilket i
høj grad vil være en forudsætning for, at der
med tiden kan udvikle sig bedre natur på arealerne.
Samlet
Samlet mener vi, at der med dette
lovforslag ikke vil ske en målrettet naturindsats, og at
forslaget indeholder mangelfulde analyser af både de
økonomiske og de naturmæssige konsekvenser til stor
skade for både landmænd og naturen. Desuden mener vi,
at der for nogle landmænd kan være tale om
krænkelse af den private ejendomsret, og at disse bør
sikres retsmæssigt med mulighed for erstatning, der modsvarer
værdiforringelsen og tabet, samt klarhed herom.
Partierne kan derfor ikke støtte
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 4 ændres i stk. 1, nr. 1,
»bekæmpelsesmidler« til:
»sprøjtemidler«.
[Præcisering af området
for forbud mod sprøjtning af § 3-beskyttede
arealer]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF, NB og LA):
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 4 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om, at
forbuddet i stk. 1 ikke skal gælde for nærmere angivne
kategorier af strandenge og ferske enge, jf. § 3, stk. 2, nr.
3 og 4.«
[Bemyndigelse til
fastsættelse af regler om undtagelse af arealer fra forbud
mod sprøjtning, gødskning og omlægning af
§ 3-beskyttede arealer]
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
3) Nr. 3
affattes således:
»3. Efter § 59 indsættes
efter overskriften før § 60:
Ȥ 59 a. I
tilfælde, hvor forbuddet i § 4, stk. 1, udgør
ekspropriation, yder miljøministeren fuldstændig
erstatning for tabet.
Stk. 2.
Erstatningsfastsættelse efter stk. 1 kan påklages til
den i § 46 nævnte Taksationskommission. Klagefristen er
4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller helligdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag.
Klageberettigede er ejere og brugere af den ejendom, som
ekspropriationen omfatter. Klage indgives skriftligt til
miljøministeren, der videresender klagen til
Taksationskommissionen ledsaget af den påklagede
afgørelse og det materiale, der er indgået i sagens
bedømmelse.««
[Hjemmel til udbetaling af
erstatning i tilfælde af ekspropriation]
4) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
65, stk. 2, indsættes efter »§ 3, stk.
1-3,«: »§ 4, stk. 1, nr. 1, for så vidt
angår anvendelse af sprøjtemidler,«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF, NB og LA):
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, der tidligst kan være den 1. januar 2023,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
og § 4, stk. 4, i lov om naturbeskyttelse som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 2, træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Ændring af lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse i
naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, nr. 1, hvorefter der ikke
må foretages sprøjtning eller i øvrigt anvendes
bekæmpelsesmidler på arealer, der er omfattet af lovens
§ 3, stk. 2 eller 3. Da udtrykket bekæmpelsesmidler
også omfatter biocider som f.eks. træbeskyttelsesmidler
og rottegift, har det foreslåede forbud dermed fået et
bredere anvendelsesområde end tilsigtet.
På den baggrund foreslås det
med ændringsforslaget, at udtrykket bekæmpelsesmidler
ændres til sprøjtemidler, hvorved det foreslåede
forbud i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, nr. 1, vil
få det tilsigtede anvendelsesområde. Det
foreslåede forbud vil herefter omfatte enhver form for
anvendelse af sprøjtemidler uanset benævnelsen heraf
(pesticider, sprøjtemidler, plantebeskyttelsesmidler el.
lign.), ligesom forbuddet vil omfatte enhver undergruppe af
sprøjtemidler (herbicider, insekticider m.v.). Anvendelsen
af udtrykket bekæmpelsesmidler i bemærkningerne til
lovforslaget vil også i øvrigt skulle læses og
forstås i overensstemmelse med ændringsforslaget.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse i
naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter der på
arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 eller 3, ikke
må foretages 1) sprøjtning eller i øvrigt
anvendes bekæmpelsesmidler, 2) gødskning og 3)
omlægning eller særskilt jordbehandling,
jordforbedring, såning eller plantning. Det foreslåede
forbud vil gribe ind i den aktuelle anvendelse af en række
§ 3-beskyttede arealer, der i dag lovligt drives med
sprøjtning, gødskning og/eller omlægning
(estimeret ca. 37.000 ha ferske enge og strandenge). Forbuddet vil
tillige kunne få betydning for den fremtidige udnyttelse af
de arealer, der fremover måtte blive omfattet af »vokse
ind i«-beskyttelsen efter lovens § 3, stk. 2 eller 3,
idet også disse arealer vil blive underlagt de
anvendelsesbegrænsninger, som forbuddet vil
medføre.
Med ændringsforslaget foreslås
indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk.
4, hvorefter miljøministeren fastsætter nærmere
regler om, at det foreslåede forbud i lovens § 4, stk.
1, ikke skal gælde for nærmere angivne kategorier af
strandenge og ferske enge, jf. lovens § 3, stk. 2, nr. 3 og 4.
Hensigten med bemyndigelsen er, at ministeren fastsætter
nærmere regler om, at det foreslåede forbud i lovens
§ 4, stk. 1, ikke skal gælde for den del af de
berørte § 3-beskyttede ferske enge og strandenge, der
har den laveste naturværdi, svarende til ca. 80 pct. af de
ca. 37.000 ha. Fastlæggelsen af de pågældende
engarealers naturværdi vil f.eks. kunne ske på baggrund
af arealernes HNV-værdi (High Nature Value).
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse i
naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter der på
arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 eller 3, ikke
må foretages 1) sprøjtning eller i øvrigt
anvendes bekæmpelsesmidler, 2) gødskning og 3)
omlægning eller særskilt jordbehandling,
jordforbedring, såning eller plantning. Det foreslåede
forbud vil gribe ind i den aktuelle anvendelse af en række
§ 3-beskyttede arealer, der i dag lovligt drives med
sprøjtning, gødskning og/eller omlægning
(estimeret ca. 37.000 ha ferske enge og strandenge). Forbuddet vil
tillige kunne få betydning for den fremtidige udnyttelse af
de arealer, der fremover måtte blive omfattet af »vokse
ind i«-beskyttelsen efter lovens § 3, stk. 2 eller 3,
idet også disse arealer vil blive underlagt de
anvendelsesbegrænsninger, som forbuddet vil
medføre.
Det foreslåede forbud mod
sprøjtning, gødskning og omlægning af §
3-beskyttede arealer vil efter Miljø- og
Fødevareministeriets samlede vurdering have karakter af
generel, erstatningsfri regulering, der er begrundet i
væsentlige naturbeskyttelsesinteresser. Forbuddet vil
berøre estimeret ca. 9.000 bedrifter, men vil som anden
generel regulering ramme med varierende intensitet. Det vurderes,
at forbuddet i almindelighed vil have begrænset intensitet.
Der er herved bl.a. lagt vægt på, at forbuddet vil
omhandle ekstensivt drevne naturarealer, og at forbuddet ikke vil
hindre en fortsættelse af anden lovlig anvendelse af
arealerne til bl.a. afgræsning. Det er ligeledes
indgået i Miljø- og Fødevareministeriets
vurdering af forbuddet, at det foreslås indført med en
2-årig overgangsperiode, der i et vist omfang vil
muliggøre tilpasninger af arealdriften.
Det kan imidlertid ikke på
forhånd udelukkes, at enkelte ejere eller brugere vil kunne
blive ramt så atypisk hårdt af det foreslåede
forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning
af § 3-beskyttede arealer, at forbuddet vil have karakter af
ekspropriation. Der henvises herved også til afsnit 2.2.1. i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det vil bero
på en konkret vurdering, om forbuddet i det enkelte
tilfælde vil udgøre et ekspropriativt indgreb.
Det fremgår af den med lovforslagets
§ 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i
naturbeskyttelseslovens § 59 a, stk. 1, at
miljøministeren vil kunne ekspropriere råderet over
ejendom til gennemførelse af det foreslåede forbud i
lovens § 4, stk. 1, når forbuddet i det konkrete
tilfælde må anses for at udgøre et
ekspropriativt indgreb.
Med ændringsforslaget foreslås
en ny affattelse af den foreslåede bestemmelse i
naturbeskyttelseslovens § 59 a, stk. 1, hvorefter
miljøministeren i tilfælde, hvor forbuddet i den
foreslåede § 4, stk. 1, udgør ekspropriation, vil
yde fuldstændig erstatning for tabet. Som anført
ovenfor kan det ikke på forhånd udelukkes, at forbuddet
i enkelte tilfælde vil kunne udgøre ekspropriation.
Med den foreslåede nye affattelse af lovens § 59 a, stk.
1, slås det entydigt fast, at forbuddet også i
sådanne tilfælde vil gælde for de berørte
arealer, uden at miljøministeren forinden har truffet en
konkret afgørelse herom. Samtidig tilvejebringes der
udtrykkelig hjemmel til at udbetale fuldstændig erstatning
til de ejere eller brugere, for hvem forbuddet måtte
udgøre et ekspropriativt indgreb, jf. herved kravet i
grundlovens § 73, stk. 1, om fuldstændig erstatning i
tilfælde af ekspropriation.
Den med ændringsforslaget
foreslåede nye affattelse af bestemmelsen i
naturbeskyttelseslovens § 59 a, stk. 1, skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvormed der
foreslås indsat en ny bestemmelse i lovens § 4, stk. 3,
hvorefter miljøministeren i særlige tilfælde vil
kunne meddele dispensation fra det foreslåede forbud i lovens
§ 4, stk. 1. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne
til den foreslåede § 4, stk. 3, at der ved særlige
tilfælde forstås, at det foreslåede forbud i
lovens § 4, stk. 1, i det konkrete tilfælde må
anses for at udgøre et ekspropriativt indgreb. I de
tilfælde, hvor der efter den foreslåede § 4, stk.
3, vil blive meddelt dispensation, vil der ikke opstå
spørgsmål om udbetaling af ekspropriationserstatning
efter den foreslåede nye affattelse af § 59 a, stk. 1. I
forbindelse med indførelsen af det foreslåede forbud i
§ 4, stk. 1, vil miljøministeren således, hvor
forbuddet konkret måtte udgøre ekspropriation, enten
udbetale erstatning eller meddele dispensation fra forbuddet. Ved
valget mellem dispensation fra forbuddet og udbetaling af
ekspropriationserstatning vil der bl.a. kunne indgå en
afvejning af naturbeskyttelseshensyn over for hensynet til den
berørte ejers eller brugers interesse i muligheden for
fortsat sprøjtning, gødskning og/eller
omlægning af de pågældende arealer, jf. herved de
specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2.
Efter den med lovforslagets § 1, nr.
3, foreslåede bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 59
a, stk. 2, 1. pkt., vil ministerens afgørelse om
ekspropriation efter den foreslåede bestemmelse i lovens
§ 59 a, stk. 1, kunne påklages til den i lovens §
46 nævnte Taksationskommission, for så vidt angår
erstatningsspørgsmålet. Af de foreslåede
bestemmelser i stk. 2, 2. og 3. pkt., fremgår, at
klagefristen vil være 4 uger fra den dag, afgørelsen
er meddelt, og at fristen, hvis denne udløber på en
lørdag eller helligdag, forlænges til den
følgende hverdag. Efter det foreslåede 4. pkt. vil de
klageberettigede være ejere og brugere af den ejendom, som
ekspropriationen omfatter. Endelig fremgår det af det
foreslåede 5. pkt., at klage vil skulle indgives skriftligt
til miljøministeren, der vil videresende klagen til
Taksationskommissionen ledsaget af den påklagede
afgørelse og det materiale, der er indgået i sagens
bedømmelse.
Som konsekvens af den med
ændringsforslaget foreslåede nye affattelse af
bestemmelsen i naturbeskyttelseslovens § 59 a, stk. 1,
foreslås også en ny affattelse af de foreslåede
klagebestemmelser i lovens § 59 a, stk. 2. Herefter vil
bestemmelserne i § 59 a, stk. 1, og § 59 a, stk. 2, 1.
pkt., stemme overens. De øvrige foreslåede
klagebestemmelser i lovens § 59 a, stk. 2, 2.-5. pkt., vil
ikke blive berørt af den foreslåede nye affattelse af
§ 59 a, stk. 2.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås en ændring af naturbeskyttelseslovens §
65, stk. 2, der vil give kommunalbestyrelsen adgang til i
særlige tilfælde at dispensere fra det med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede forbud i lovens
§ 4, stk. 1, nr. 1, mod sprøjtning eller anvendelse af
bekæmpelsesmidler i øvrigt på arealer, der er
omfattet af lovens § 3, stk. 2 eller 3.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
1, hvorved udtrykket bekæmpelsesmidler i lovforslagets §
1, nr. 2, foreslås ændret til sprøjtemidler,
foreslås med ændringsforslaget en tilsvarende
ændring af lovforslagets § 1, nr. 4, hvorved den
foreslåede dispensationsadgang for kommunalbestyrelsen vil
stemme overens med forbuddets foreslåede
anvendelsesområde.
Til nr. 5
Det er med lovforslagets § 2, stk. 1
og 2, foreslået, at loven træder i kraft den 1. juli
2022, idet den med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede
opdatering af EU-noten dog træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Med ændringsforslaget foreslås
lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser ændret,
således at miljøministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden, der tidligst kan
være den 1. januar 2023, idet de foreslåede
bestemmelser i henholdsvis lovforslagets § 1, nr. 1
(opdatering af EU-noten), og § 4, stk. 4, i lov om
naturbeskyttelse som affattet ved § 1, nr. 2, som affattet ved
ændringsforslag nr. 2 dog foreslås at træde i
kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det er en forudsætning for
miljøministerens anvendelse af bemyndigelsen til at
fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden, at
ministeren forinden efter den med ændringsforslag nr. 2
foreslåede bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4,
stk. 4, har fastsat nærmere regler om, at det med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede forbud i lovens
§ 4, stk. 1, ikke skal gælde for nærmere angivne
kategorier af strandenge og ferske enge, jf. lovens § 3, stk.
2, nr. 3 og 4. Der henvises herved også til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.
Det bemærkes, at der med
lovforslagets § 2, stk. 3, er foreslået en
overgangsregel, hvorefter det foreslåede forbud i
naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, nr. 1, mod anvendelse af
bekæmpelsesmidler - for arealer omfattet af tilsagn om
økologisk arealtilskud - først vil finde anvendelse
fra den 1. september 2022. Overgangsreglen har til formål at
sikre, at tilsagn om økologisk arealtilskud med udløb
den 31. august 2022, dvs. efter lovens med lovforslagets § 2,
stk. 1, foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022,
ikke skal revideres. Da det med ændringsforslaget
foreslås, at det af miljøministeren fastsatte
tidspunkt for lovens ikrafttræden tidligst kan være den
1. januar 2023, er en sådan overgangsregel for arealer
omfattet af tilsagn om økologisk arealtilskud
overflødig.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts
2020 og var til 1. behandling den 24. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 20. december 2019 dette udkast
til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 239. Den 31. marts 2020
sendte miljøministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til miljøministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i åbne samråd med
udvalget den 13. maj og 27. maj 2020.
Miljøministeren har
efterfølgende sendt udvalget de talepapirer, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til justitsministeren til mundtlig
besvarelse, som ikke er besvaret.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
109 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Marie Bjerre (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Mette Abildgaard (KF) Orla Østerby (KF) Peter Seier
Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |