Fremsat den 31. marts 2020 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Ophævelse af dispensationsadgang i
forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutioner)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2 af 6. januar 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 26 a, stk. 2, 3, 6 og 8, ændres », 11 og 12« til:
»og 11«.
2. § 26 a,
stk. 12, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige tilfælde for
en begrænset periode på maksimalt et år ad gangen
undtage konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner
fra kravet om, at der højst må optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i hver daginstitution i
løbet af et kalenderår, jf. stk. 1.
Stk. 13. Hvis
kommunalbestyrelsen, jf. stk. 12, beslutter at undtage konkrete
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner fra kravet om, at
der højst må optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i hver daginstitution, skal dette meddeles til
Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 14.
Meddelelsen efter stk. 13 skal være skriftlig og som minimum
indeholde følgende oplysninger:
1) De
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, der undtages fra
kravet i stk. 1.
2) De ganske
særlige tilfælde, der begrunder undtagelsen.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på ansøgninger indgivet før
lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker, at
børn i Danmark lærer hinanden at kende på
tværs af bl.a. sociale forhold og herkomst. Alle børn
skal så tidligt som muligt få gode dansksproglige
kompetencer, være en del af børnefællesskaber og
lære om demokratiske normer og værdier, så de har
en fair chance for at blive en del af det danske samfund.
Derfor ser regeringen det som et godt og helt
nødvendigt skridt i kampen mod parallelsamfund, at der i
dagtilbudsloven er indført regler, som skal sikre en bedre
fordeling af børn fra udsatte boligområder i landets
daginstitutioner. Dermed sikres det, at børn fra udsatte
boligområder i højere grad kommer i dagtilbud med gode
dansksproglige miljøer, hvor de kan møde nye
rollemodeller, blive en del af børnefællesskabet og
stifte bekendtskab med demokratiske normer og værdier.
Aftalen om bedre fordeling i daginstitutioner
fra 2018 mellem den daværende regering (Venstre, Konservative
og Liberal Alliance), Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti indeholdt en mulighed for, at nogle
kommuner og dagtilbud kunne få længere indfasning af
reglerne om bedre fordeling i form af en dispensationsadgang fra
fordelingskravene. Dette set i lyset af, at en del kommuner har
igangsat gennemgribende tiltag, der skal medvirke til at afvikle de
udsatte boligområder og ændre
beboersammensætningen i områderne. Det omfatter bl.a.
nedrivning af bygninger, nybyg af private boliger, daginstitutioner
og skoler, intensiverede beskæftigelsesindsatser m.v.
Regeringen mener dog, at kommuner og
daginstitutioner nu har haft gode mulighed for at indrette sig
efter dagtilbudslovens fordelingskrav. Derfor foreslår
regeringen, at dispensationsadgangen i forhold til reglerne om
bedre fordeling i daginstitutioner ophæves fremadrettet.
Lovforslaget har til formål at sikre, at
alle kommuner og daginstitutioner fremadrettet skal leve op til
dagtilbudslovens regler om bedre fordeling.
2. Ophævelse
af dispensationsadgang i forhold til regler om bedre fordeling i
daginstitutioner
2.1. Gældende
ret
Reglerne om bedre fordeling i
daginstitutioner følger af dagtilbudslovens § 23, stk.
4, og § 26 a, stk. 1-12.
Det fremgår af dagtilbudslovens §
23, stk. 4, at hvis kommunalbestyrelsen som led i opfyldelsen af
pasningsgarantien efter lovens § 23, stk. 2 og 3,
ønsker at anvise børn, som har bopæl uden for
udsatte boligområder, plads i en kommunal, selvejende eller
udliciteret daginstitution eller enhed heri, der er beliggende i et
udsat boligområde, skal barnet ligeledes tilbydes en plads i
et andet dagtilbud efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4,
eller § 21, stk. 2 eller 3, som ikke er beliggende i et udsat
boligområde.
Med udsatte boligområder menes
boligområder, der optræder på listen over udsatte
boligområder, jf. § 61 a i lov om almene boliger m.v.
Ved et udsat boligområde forstås dermed et
område, hvor mindst to af følgende kriterier er
opfyldt:
1) Andelen af
beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til
arbejdsmarkedet eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som
gennemsnit over de seneste 2 år.
2) Andelen af
beboere dømt for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør
mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnit over de
seneste 2 år.
3) Andelen af
beboere i alderen 30-59 år, der alene har en
grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.
4) Den
gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64
år i området eksklusive uddannelsessøgende
udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige
bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Ved boligområder forstås fysisk
sammenhængende matrikelnumre, som i 2010 var ejet af almene
boligafdelinger og havde sammenlagt mindst 1.000 beboere.
Det første år, hvor et
boligområde optræder på listen over udsatte
boligområder, jf. § 61 a i lov om almene boliger m.v.,
gælder reglen i dagtilbudslovens § 23, stk. 4, fra den
1. maj i det følgende kalenderår.
Det fremgår videre af dagtilbudslovens
§ 26 a, stk. 1-3, at der i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner samt privatinstitutioner eller
enheder heri, jf. dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5, maksimalt
må optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder
i løbet af et kalenderår.
Det bemærkes, at reglerne om fordeling i
selvejende og udliciterede daginstitutioner ligeledes finder
anvendelse for puljeordninger, jf. dagtilbudslovens § 101,
stk. 3, og § 102, stk. 2. Puljeordninger har været under
udfasning siden 2007.
Hvis en selvejende eller udliciteret
daginstitution med optagelseskompetence eller en enhed heri i
løbet af et kalenderår optager mere end 30 pct.
børn fra et udsat boligområde, skal
kommunalbestyrelsen, jf. dagtilbudslovens § 26 a, stk. 6,
opsige driftsaftalen med institutionen. Kommunalbestyrelsen kan i
særlige tilfælde beslutte, jf. dagtilbudslovens §
26 a, stk. 7, at aftalen ikke skal opsiges, hvis institutionen kan
påvise, at overskridelsen af den fastsatte grænse ikke
overstiger 5 procentpoint, og at overskridelsen skyldes uforudsete
forhold.
Det følger af dagtilbudslovens §
26, stk. 8, at kommunalbestyrelsen skal tilbagekalde en godkendelse
af en privatinstitution, hvis privatinstitutionen eller en enhed
heri i løbet af et kalenderår optager mere end 30 pct.
børn fra et udsat boligområde. Kommunalbestyrelsen
kan, jf. dagtilbudslovens § 26 a, stk. 9, i særlige
tilfælde beslutte, at aftalen ikke skal opsiges, hvis
privatinstitutionen kan påvise, at overskridelsen af den
fastsatte grænse ikke overstiger 5 procentpoint, og at
overskridelsen skyldes uforudsete forhold.
Det følger af dagtilbudslovens §
26 a, stk. 12, at børne- og undervisningsministeren
fastsætter regler om en dispensationsadgang.
Kommunalbestyrelsen skal efter disse regler kunne ansøge
Børne- og Undervisningsministeriet om, at daginstitutioner
eller enheder i daginstitutioner kan fravige dagtilbudslovens
regler om bedre fordeling i daginstitutioner, jf. dagtilbudslovens
§ 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10, hvis der foreligger
helt særlige forhold. Kommunen skal samtidig redegøre
for, at der arbejdes målrettet på, at daginstitutionen
eller enheden i daginstitutionen maksimalt vil optage 30 pct.
børn fra et udsat boligområde i løbet af et
kalenderår efter dispensationsperioden udløber, samt
at der iværksættes alternative tiltag, der skal
modvirke, at børnene vokser op i parallelsamfund.
De konkrete regler om dispensationsadgangen er
fastsat i bekendtgørelse nr. 1542 af 19. december 2019 om
dagtilbud (dagtilbudsbekendtgørelsen). Det fremgår af
bekendtgørelsens § 46, stk. 1, at Børne- og
Undervisningsministeriet efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen kan give en daginstitution eller en enhed i en
daginstitution, jf. dagtilbudslovens § 19, stk. 2-6,
dispensation fra dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26
a, stk. 1-10. Det fremgår videre, at dispensation gives af
Børne- og Undervisningsministeriet efter en konkret og
skønsmæssig vurdering af, om tre kriterier, jf.
bekendtgørelsens § 46, stk. 3, er opfyldte i forhold
til den konkrete daginstitution eller enhed i daginstitution.
Følgende kriterier skal, jf.
bekendtgørelsens § 46, stk. 3, være opfyldt for
at få dispensation:
1) Der skal
være særlige forhold til stede, der vanskeliggør
eller gør det særligt uhensigtsmæssigt for
daginstitutionen eller enheden i daginstitutionen at følge
reglerne i dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk.
1-10. Der nævnes, at særlige forhold bl.a. kan
omfatte
a) at det
område, institutionen er beliggende i, ligger meget
isoleret,
b) at området
arealmæssigt er meget stort,
c) at området
inden for en kort årrække ikke forventes at være
på listen over udsatte boligområder,
d) at
kommunalbestyrelsen allerede har en plan om tiltag, som forventes
at betyde, at institutionen vil kunne leve op til, at der efter en
årrække maksimalt optages 30 pct. børn fra et
udsat boligområde i løbet af et kalenderår
eller
e) øvrige
forhold, som gør vanskeliggør eller gør det
særligt uhensigtsmæssigt for daginstitutionen eller
enheden i daginstitutionen at følge reglerne efter
dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10.
2) Det skal i
ansøgningen sandsynliggøres, at kommunen,
daginstitutionen eller enheden i daginstitutionen arbejder
målrettet på, at daginstitutionen eller enheden i
daginstitutionen, som ansøgningen vedrører, maksimalt
vil optage 30 pct. børn fra et udsat boligområde i
løbet af et kalenderår efter dispensationsperioden
udløber.
3)
Kommunalbestyrelsen, daginstitutionen eller enheden i
daginstitutionen skal have iværksat eller have konkrete
planer om at iværksætte tiltag i dispensationsperioden
med henblik på at fremme børnenes dansksproglige
kompetencer og øvrige generelle læring samt modvirke,
at børnene vokser op i parallelsamfund.
Ansøgning om dispensation kan, jf.
bekendtgørelsens § 46, stk. 5, indgives på vegne
af flere daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, hvis de
særlige forhold og tiltag, som er nævnt i
bekendtgørelsens § 46, stk. 3, nr. 1-3, er enslydende
for de pågældende daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner.
Det følger endvidere af
bekendtgørelsens § 46, stk. 6, at kommunalbestyrelsen i
institutionskommunen har pligt til at viderebringe
ansøgninger om dispensation, fra selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. dagtilbudslovens
§ 26, stk. 2, samt privatinstitutioner til Børne- og
Undervisningsministeriet, såfremt de pågældende
daginstitutioner ønsker det.
Hvis der gives dispensation, har
kommunalbestyrelsen, jf. bekendtgørelsens § 46, stk. 7,
pligt til hvert andet år i dispensationsperioden at udarbejde
og indsende en statusrapportering til Børne- og
Undervisningsministeriet, der følger op på de
kriterier, som daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner
har fået dispensation på baggrund af. I
statusrapporteringen kan f.eks. følges op på tiltag,
milepæle eller lignende, som indgår i kommunens
ansøgning. De konkrete tiltag, milepæle eller
lignende, der skal følges op på i statusrapporteringen
for den enkelte daginstitution eller enhed i daginstitution vil
fremgå af Børne- og Undervisningsministeriets
meddelelse om dispensation.
Tilsvarende gælder for selvejende og
udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence samt
privatinstitutioner, jf. bekendtgørelsens § 46, stk. 8,
at de har pligt til at udarbejde en statusrapportering hver andet
år i dispensationsperioden, der følger op på de
kriterier, som daginstitutionen eller enheden i daginstitutionen
har fået dispensation på baggrund af.
Statusrapporteringen indsendes af kommunalbestyrelsen i
institutionskommunen til Børne- og
Undervisningsministeriet.
2.2. Børne-
og Undervisningsministeriets overvejelser
Den daværende regering
(Venstre, Konservative og Liberal Alliance), Socialdemokratiet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik den 28. maj 2018
aftale om bedre fordeling i daginstitutioner.
Som følge af aftalen og
udmøntningen heraf i lov og bekendtgørelse har
kommuner og private daginstitutioner siden den 1. januar 2019 haft
mulighed for at søge midlertidig dispensation fra reglerne,
der trådte i kraft 1. januar 2020, hvis der har været
særlige forhold til stede, der har gjort det vanskeligt eller
uhensigtsmæssigt at følge reglerne.
Børne- og undervisningsministeren
indkaldte primo 2020 partierne i aftalekredsen til en
drøftelse af, om der fortsat skal være en
dispensationsadgang fremadrettet.
Det er regeringens holdning, at kommuner og
daginstitutioner nu har haft tid til og mulighed for at indrette
sig på dagtilbudslovens fordelingskrav. På den baggrund
foreslog børne- og undervisningsministeren, at
dispensationsadgangen ophæves.
Det er endvidere et politisk ønske, at
der skal være en nødbestemmelse ved force
majeure-lignende tilstande.
Fremsættelsen af nærværende
lovforslag skal ses i relation til de politiske drøftelser i
aftalekredsen.
Det er Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering, at bedre fordeling i
daginstitutioner kan medvirke til at styrke børnenes
dansksproglige udvikling og generelle læringsparathed
på kort og lang sigt. En ophævelse af
dispensationsadgangen vil betyde, at flere børn fra udsatte
boligområder blandes med andre børn fremadrettet,
kommer i dansksproglige miljøer og møder andre
rollemodeller uden for de udsatte boligområder.
Det er samtidig ministeriets vurdering, at det
kan være relevant, at der i stedet for dispensationsadgangen
indarbejdes en nødbestemmelse i loven. Det kan således
ikke udelukkes, at der kan opstå force majeure-lignende
tilstande, hvor kommuner grundet uforudsete forhold vil have
særdeles vanskeligt ved at efterleve lovens krav.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve
bemyndigelsesbestemmelsen i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 12.
Dermed vil børne- og undervisningsministeren ikke
længere kunne fastsætte regler om dispensationsadgang
fra dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk.
1-10.
Som en konksekvens af forslaget vil § 46
om fordeling i daginstitutioner i bekendtgørelse om
dagtilbud blive ophævet. Bekendtgørelsen vil blive
udstedt, så den træder i kraft samtidig med loven.
Det følger af forslaget, at det ikke
længere vil være muligt for kommuner og private
daginstitutioner med optagelseskompetence at søge om
dispensation fra dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26
a, stk. 1-10. Dermed vil alle daginstitutioner efter
dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5, skulle efterleve lovens
fordelingsregler, hvilket bl.a. indebærer, at der maksimalt
må optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder
i hver daginstitution i løbet af et kalenderår. I
forlængelse heraf vil børne- og
undervisningsministeren heller ikke godkende eventuelle
forsøg efter dagtilbudslovens § 100, hvor der
søges om at fravige reglerne i dagtilbudslovens § 23,
stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10.
Ophævelsen af dispensationsadgangen vil
ikke have konsekvenser for de daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner, som før lovens ikrafttræden har
fået dispensation fra lovens regler. De
pågældende daginstitutioner vil således fortsat
have dispensation, indtil dispensationsperioden udløber,
ligesom de bl.a. fortsat også vil skulle indsende
statusrapportering til Børne- og Undervisningsministeriet
hvert andet år i løbet af dispensationsperioden
m.v.
Endvidere vil ansøgninger om
dispensation, der er indgivet inden lovforslagets
ikrafttræden, blive færdigbehandlet efter de hidtil
gældende regler i overensstemmelse med den
forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.
Det foreslås samtidig, at der
indarbejdes en såkaldt nødbestemmelse i
dagtilbudsloven, hvorefter kommunalbestyrelsen i ganske
særlige tilfælde for en begrænset periode
på maksmalt et år ad gangen kan undtage konkrete
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner fra kravet om,
der højst må optages 30 pct. børn i hver
daginstitution i løbet af et kalenderår. Med ganske
særlige tilfælde menes, at der sker et uforudset og
betydeligt fald i antallet af pladser i daginstitutioner i kommunen
som følge af brand, stormflod og oversvømmelser eller
udbrud af skimmelsvamp eller andre force majeure-lignende tilstande
i en eller flere daginstitutioner i kommunen.
Den foreslåede nødbestemmelse er
alene målrettet daginstitutioner og enheder i
daginstitutioner, som hører under den kommunale forsyning.
Det vil sige daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, som
kommunen anviser pladser i, herunder også selvejende og
udliciterede daginstitutioner uden optagelseskompetence. Dette skal
ses i lyset af den sammenhæng, der er mellem de
pågældende daginstitutioner og enheder i
daginstitutioner. Hvis en daginstitution eller enhed i en
daginstitution under den kommunale forsyning f.eks. brænder
ned, kan det være vanskeligt for kommunalbestyrelsen at
sikre, at øvrige konkrete daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner under den kommunale forsyning efterlever kravet i
dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, fordi kommunalbestyrelsen vil
have et begrænset antal pladser at anvise til. Dette
gør sig ikke på samme måde gældende for
enkeltstående selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence samt privatinstitutioner, som lukkes helt ned
grundet force majeure-lignende tilstande. Her vil der ikke på
samme måde være en direkte sammenhæng til
øvrige daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner.
I tilfælde, hvor en kommune grundet
ganske særlige tilfælde undtager en eller flere
konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner fra
kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, vil perioden for
undtagelsen maksimalt kunne vare et år fra det tidspunkt,
hvor kommunalbestyrelsen beslutter at undtage den eller de
pågældende daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner. Hvis beslutningen om undtagelse træffes
midt i et år, vil kommunalbestyrelsen skulle sikre, at den
eller de pågældende daginstitutioner lever op til
kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, i de øvrige
måneder af året.
Hvis de force majeure-lignende tilstande
strækker sig over flere år, vil kommunalbestyrelsen
skulle træffe beslutning om undtagelse en gang om
året.
Antallet af konkrete daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner, der grundet de ganske særlige
tilfælde undtages midlertidigt fra kravet om, at der
højst må optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i hver daginstitution i løbet af et
kalenderår, vil skulle begrænses mest muligt. Der vil
således alene kunne undtages det antal daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner, der vurderes nødvendigt for, at
øvrige daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner kan
efterleve kravet.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen vil
skulle meddele skriftligt til Børne- og
Undervisningsministeriet, hvis den på baggrund af
ovenstående forhold undtager konkrete daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner fra kravet om, at der højst
må optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder
i hver daginstitution eller enhed i daginstitution i løbet
af et kalenderår. Kommunalbestyrelsen vil i meddelelsen som
minimum skulle redegøre for de daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner, der undtages samt de ganske
særlige tilfælde, der begrunder undtagelsen.
Hvis en eller flere daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner undtages flere gange, fordi de force
majeure-lignende tilstande strækker sig over flere år,
vil kommunalbestyrelsen skulle sende en skriftlig meddelelse til
Børne- og Undervisningsministeriet hver gang, den eller de
pågældende daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner besluttes undtaget.
3. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at
have økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Kommunerne blev kompenseret i forbindelse med
den oprindelige lov om bedre fordeling i daginstitutioner.
Indeværende lovændring giver ikke anledning til at
regulere i det kommunale bloktilskud.
Forslaget berører ikke staten og har
ikke økonomiske konsekvenser for staten.
Forslagets økonomiske konsekvenser
forhandles med kommunerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for kommunerne.
Det vurderes, at lovforslaget følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Kommunerne
pålægges med lovforslaget at skulle sende en skriftlig
meddelelse til Børne- og Undervisningsministeriet, hvis de
beslutter at undtage en eller flere konkrete daginstitutioner fra
kravet om, at der højst må optages 30 pct. børn
fra udsatte boligområder i løbet af et
kalenderår. Der lægges med lovforslaget op til, at
kommunerne vil kunne sende meddelelsen digitalt til
ministeriet.
Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for kommunerne. Kommunerne er blevet
kompenseret for eventuelle ændringer af anvisningspraksis og
it-systemer m.v. i forbindelse med lov nr. 1528 af 18. december
2018 om bedre fordeling i daginstitutioner.
Forslaget har ikke implementeringskonsekvenser
for staten og regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
direkte økonomiske og administrative konsekvenser for
private daginstitutioner, da alle institutioner som udgangspunkt
skal efterleve dagtilbudslovens fordelingskrav.
Lovforslaget kan dog indirekte have
konsekvenser for private daginstitutioner, idet den
foreslåede ophævelse af dispensationsadgangen
gælder for alle daginstitutioner.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget sendes i perioden fra
den 31. marts 2020 til den 21. april 2020 i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børne- og Kulturchefforeningen (BKF),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Friskoleforening, Dansk
Industri, Danske Handicaporganisationer (DH), Det Centrale
Handicapråd, FOA - Fag og Arbejde, fobu, Foreningen af
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, FTF, KL,
Landsforeningen af forældre til børn i dagtilbud
(FOLA), Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige
Børnepassere, Landsforeningen Danske Daginstitutioner,
Selveje Danmark, Socialpædagogernes Landsforbund og
Spifo.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring forud for fremsættelsen. Dette for at sikre, at
der ikke kommer ansøgninger om dispensation, alene fordi det
annonceres, at dispensationsadgangen vil blive ophævet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes ikke at have direkte
økonomiske konsekvenser for private daginstitutioner. Det
kan dog indirekte have konsekvenser, da ophævelsen af
dispensationsadgangen gælder for alle daginstitutioner. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes ikke at have direkte
administrative konsekvenser for private daginstitutioner. Det kan
dog indirekte have konsekvenser, da ophævelsen af
dispensationsadgangen gælder for alle daginstitutioner. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre end minimums- krav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af
dagtilbudslovens § 26 a, stk. 2 og 3, at selvejende og
udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence samt
privatinstitutioner skal sikre, at der i løbet af et
kalenderår højst optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i daginstitutionen eller eventuelle
enheder heri. Det følger videre af dagtilbudslovens §
26 a, stk. 6 og 8, at kommunalbestyrelsen skal opsige driftsaftalen
med en selvejende eller udliciteret daginstitution med
optagelseskompetence eller tilbagekalde godkendelsen af en
privatinstitution, såfremt der i løbet af et
kalenderår optages mere end 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i institutionen eller en enhed heri.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte ikke at
opsige driftsaftalen eller tilbagekalde godkendelsen, såfremt
institutionen kan påvise, at overskridelsen af den fastsatte
grænse ikke overstiger 5 procentpoint, og at overskridelsen
skyldes uforudsete forhold, jf. dagtilbudslovens § 26 a, stk.
7 og 9, eller hvis institutionen har fået dispensation fra
kravet om, at der i løbet af et kalenderår
højst må optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i institutionen, jf. dagtilbudslovens § 26
a, stk. 12, og § 46 i bekendtgørelse om dagtilbud.
Det foreslås, at », 11 og
12« i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 2, 3, 6 og 8
ændres til: »og 11«.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det
foreslås, at den nuværende § 26 a, stk. 12,
ophæves.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, jf. afsnit 2
Til nr. 2
Det følger af
dagtilbudslovens § 26 a, stk. 12, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om
dispensationsadgang, hvorefter kommunalbestyrelsen skal kunne
ansøge Børne- og Undervisningsministeriet om, at
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner kan fravige
dagtilbudslovens § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10, hvis
der foreligger helt særlige forhold. De nærmere regler
om dispensationsadgangen er fastsat i § 46 i
bekendtgørelse om dagtilbud.
Med nærværende lovforslag
foreslås den nuværende § 26 a, stk. 12,
ophævet, hvorefter der ikke længere kan
fastsættes regler om dispensation fra dagtilbudslovens
fordelingskrav. I forbindelse med ophævelsen, foreslås
det i stedet, at der indsættes en såkaldt
nødbestemmelse i relation til dagtilbudslovens
fordelingskrav.
Det foreslås samtidig at indsætte
et nyt stykke i § 26 a, hvoraf det
fremgår, at kommunalbestyrelsen i
ganske særlige tilfælde for en begrænset periode
på maksimalt et år ad gangen vil kunne undtage konkrete
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner fra kravet om, at
der højst må optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i hver daginstitution, jf. dagtilbudslovens
§ 26 a, stk. 1.
Det følger af forslaget, at
nødbestemmelsen alene vil være relevant for
kommunalbestyrelsen og de daginstitutioner og enheder i
daginstitutioner, som hører under den kommunale forsyning.
Det vil sige daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, som
kommunen anviser pladser i, herunder også selvejende og
udliciterede daginstitutioner uden optagelseskompetence.
Med ganske særlige tilfælde menes,
at der sker et uforudset og betydeligt fald i antallet af pladser i
daginstitutioner i kommunen som følge af brand, stormflod og
oversvømmelser, udbrud af skimmelsvamp eller andre force
majeure-lignende tilstande i en eller flere daginstitutioner i
kommunen.
Kommunalbestyrelsen vil således kunne
undtage daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner fra
kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, hvis en eller flere
andre daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner i kommunen
lukker helt ned i en periode grundet force majeure-lignende
tilstande. Her kan der f.eks. være tale om, at en
daginstitution eller en enhed i en daginstitution brænder
helt ned, eller at der er så store oversvømmelser, at
daginstitutionen eller enheden i daginstitutionen må lukke
enten permanent eller midlertidigt. Det er således
afgørende, at de force majeure-lignende tilstande vil skulle
have en karakter, hvor en eller flere daginstitutioner lukker helt
ned enten permanent eller midlertidigt, og kommunalbestyrelsen
derved ikke kan råde over pladserne i daginstitutionen i den
pågældende periode.
Bestemmelsen indebærer, at hvis en
kommunalbestyrelse grundet ganske særlige tilfælde
beslutter at undtage en eller flere konkrete daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner fra kravet i dagtilbudslovens § 26
a, stk. 1, vil perioden for undtagelsen maksimalt kunne vare et
år ad gangen. Perioden vil skulle regnes fra det tidspunkt,
hvor kommunalbestyrelsens beslutning gælder fra og maksimalt
et år frem. Hvis beslutningen om undtagelse gælder fra
et tidspunkt midt i et kalenderår, vil kommunalbestyrelsen
skulle sikre, at den eller de pågældende
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner lever op til
kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, i de måneder,
som ligger før og efter perioden for undtagelsen.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at
hvis de ganske særlige tilfælde strækker sig over
flere år, vil kommunalbestyrelsen skulle træffe
beslutning om undtagelse en gang om året, herunder meddele
dette til Børne- og Undervisningsministeriet en gang
årligt, jf. det foreslåede § 26 a, stk. 13 og
14.
Forslaget indebærer, at hvis en
kommunalbestyrelse f.eks. beslutter at undtage en daginstitution
fra kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, den 1. oktober
2021, vil perioden for undtagelse maksimalt kunne løbe til
den 31. september 2022. Den eller de daginstitutioner eller enheder
i daginstitutioner, som undtages fra kravet, vil i dette
tilfælde skulle kunne efterleve kravet i de måneder af
2021 og 2022, som ligger før og efter perioden for
undtagelse.
Antallet af konkrete daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner, der grundet de ganske særlige
tilfælde undtages midlertidigt fra kravet om, at der
højst må optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i hver daginstitution i løbet af et
kalenderår, vil skulle begrænses mest muligt. Der vil
således alene kunne undtages det antal daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner, der vurderes nødvendigt for, at
øvrige daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner i
kommunen kan efterleve kravet.
Det foreslås i § 26 a, stk. 13, at kommunalbestyrelsen,
hvis den, jf. det foreslåede § 26 a, stk. 12, beslutter
at undtage konkrete daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner fra kravet om, at der højst må
optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver
daginstitution, vil skulle meddele dette til Børne- og
Undervisningsministeriet.
Bestemmelsen indebærer, at
kommunalbestyrelsen ved beslutning om undtagelse af
daginstitutioner eller enheder af daginstitutioner fra reglerne om
bedre fordeling vil skulle underrette Børne- og
Undervisningsministeriet.
Kommunalbestyrelsen vil kunne sende den
skriftlige meddelelse digitalt til Børne- og
Undervisningsministeriets hovedpostkasse [email protected].
Det foreslås i § 26 a, stk. 14, at meddelelsen efter
den foreslåede § 26 a, stk. 13, vil skulle være
skriftlig, og at den som minimum vil skulle indeholde de i de
følgende nr. 1 og 2 nævnte oplysninger.
Det foreslås i § 26 a, stk. 14, nr.1, at meddelelsen vil skulle indeholde en
angivelse af de daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner,
der undtages fra kravet i dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1.
Bestemmelsen indebærer, at de
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, der undtages,
vil skulle fremgå af meddelelsen.
Det foreslås i § 26 a, stk. 14, nr. 2, at meddelelsen
vil skulle indeholde de ganske særlige tilfælde, der
begrunder undtagelsen.
Bestemmelsen indebærer, at meddelelsen
vil skulle indeholde de ganske særlige tilfælde, der
begrunder undtagelsen. Her vil de konkrete force-majeure lignende
tilstande skulle indgå.
Det følger af forslaget, at hvis de
force majeure-lignende tilstande strækker sig over flere
år, vil kommunalbestyrelsen skulle træffe beslutning om
undtagelse én gang om året.
Det er ikke hensigten, at Børne- og
Undervisningsministeriet vil skulle godkende de skriftlige
meddelelser, som indsendes af kommunalbestyrelsen. Børne- og
Undervisningsministeriet vil dog kunne rette henvendelse til
Tilsynet i Ankestyrelsen, såfremt oplysningerne i de
skriftlige meddelelser giver ministeriet formodning om, at kommunen
ikke overholder loven.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, jf. afsnit 2.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås med § 2, stk. 2, at loven ikke finder
anvendelse på ansøgninger, der er indgivet før
lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger vil
de hidtil gældende regler finde anvendelse.
Da dagtilbudsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for disse dele af riget, vil dette lovforslag ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I dagtilbudsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2 af 6. januar 2020, foretages
følgende ændringer | | | | § 26
a. --- Stk. 2.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, skal sikre, at der i
løbet af et kalenderår maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder, jf. listen over udsatte
boligområder i § 61 a i lov om almene boliger m.v., i
daginstitutionen, jf. dog stk. 4, 7, 11 og 12. I selvejende og
udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, som
består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, skal den
selvejende eller udliciterede daginstitution sikre, at der i
løbet af et kalenderår maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i hver enhed i
daginstitutionen. Stk. 3.
Privatinstitutioner skal sikre, at der i løbet af et
kalenderår maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder, jf. listen over udsatte boligområder i
§ 61 a i lov om almene boliger m.v., i privatinstitutionen,
jf. dog stk. 4, 9, 11 og 12. Privatinstitutioner, som består
af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, skal sikre, at der i
løbet af et kalenderår maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i hver enhed i
privatinstitutionen. Stk. 4 og
5. --- Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal opsige aftalen med en selvejende eller
udliciteret daginstitution med optagelseskompetence, jf. § 26,
stk. 2, hvis den selvejende eller udliciterede daginstitution i
løbet af et kalenderår har optaget mere end 30 pct.
børn fra et udsat boligområde i daginstitutionen eller
i en enhed heri, hvis institutionen består af flere enheder,
jf. § 19, stk. 6, jf. dog stk. 4, 7, 11 og 12. Stk.
7. --- Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal tilbagekalde godkendelsen af en
privatinstitution, hvis privatinstitutionen i løbet af et
kalenderår har optaget mere end 30 pct. børn fra et
udsat boligområde i daginstitutionen eller i en enhed heri,
hvis institutionen består af flere enheder, jf. § 19,
stk. 6, jf. dog stk. 4, 9, 11 og 12. Stk.
9-11. --- Stk. 12.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om
en dispensationsadgang. Kommunalbestyrelsen skal efter disse regler
kunne ansøge Børne- og Undervisningsministeriet om,
at daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner kan fravige
stk. 1-10 og § 23, stk. 4, hvis der foreligger helt
særlige forhold. | | 1. I § 26 a, stk. 2, 3, 6 og 8, ændres », 11 og 12« til:
»og 11«. 2. § 26 a, stk. 12, ophæves og i
stedet indsættes: »Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige tilfælde for
en begrænset periode på maksimalt et år ad gangen
undtage konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner
fra kravet om, at der højst må optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i hver daginstitution i
løbet af et kalenderår, jf. stk. 1. Stk. 13. Hvis
kommunalbestyrelsen, jf. stk. 12, beslutter at undtage konkrete
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner fra kravet om, at
der højst må optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i hver daginstitution, skal dette meddeles til
Børne- og Undervisningsministeriet. Stk. 14.
Meddelelsen efter stk. 13 skal være skriftlig og som minimum
indeholde følgende oplysninger: 1) De daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner, der undtages fra kravet i stk. 1. 2) De ganske særlige tilfælde,
der begrunder undtagelsen.« | | | | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|