Skriftlig fremsættelse (31. marts
2020)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven (Ophævelse af dispensationsadgang i forhold
til regler om bedre fordeling i daginstitutioner)
(Lovforslag nr. L 163)
Den 28. maj 2018 indgik den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
aftale med Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti om bedre fordeling i daginstitutioner. Som følge
heraf er der i dagtilbudsloven bl.a. indført regler om, at
der fra den 1. januar 2020 højst må optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i hver daginstitution i
løbet af et kalenderår.
Med aftalen blev det endvidere besluttet,
at der skulle indføres en dispensationsadgang, som havde til
formål at sikre, at de kommuner og dagtilbud, som havde
særligt vanskeligt ved at leve op til kravene, kunne få
en lidt længere indfasning af reglerne. Dette skulle
særligt ses i lyset af, at en del kommuner over de seneste
år har igangsat gennemgribende tiltag, der skal medvirke til
at afvikle de udsatte boligområder og ændre
beboersammensætningen i områderne. På den
baggrund har kommuner og daginstitutioner siden 1. januar 2019
kunnet søge Børne- og Undervisningsministeriet om en
midlertidig dispensation fra dagtilbudslovens krav om bedre
fordeling.
Med lovforslaget foreslås det at
ophæve dispensationsadgangen. Det skal ses i lyset af, at
kommuner og daginstitutioner nu har haft tid til og mulighed for at
indrette sig på loven. Ophævelsen af
dispensationsadgangen vil ikke have konsekvenser for de
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, som før
lovens ikrafttræden har fået dispensation fra lovens
regler. De pågældende daginstitutioner vil
således fortsat have dispensation, indtil
dispensationsperioden udløber.
I stedet for dispensationsadgangen
foreslås det, at der indføres en såkaldt nødbestemmelse, hvorefter
kommunalbestyrelsen i ganske særlige tilfælde for en
periode på maksmalt et år ad gangen kan undtage
konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner fra
kravet om, der højst må optages 30 pct. børn
fra udsatte boligområder i hver daginstitution i løbet
af et kalenderår. Med ganske særlige tilfælde
menes, at der sker et uforudset og betydeligt fald i antallet af
pladser i daginstitutioner i kommunen som følge af brand,
stormflod og oversvømmelser eller udbrud af skimmelsvamp
eller andre force majeure-lignende tilstande i en eller flere
daginstitutioner i kommunen. Det foreslås, at
kommunalbestyrelsen skal sende en skriftlig meddelelse til
Børne- og Undervisningsministeriet, hvis den undtager
konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner.
Lovforslaget har ikke været i
høring forud for fremsættelsen. Dette for at sikre, at
der ikke kommer ansøgninger om dispensation, alene fordi det
annonceres, at dispensationsadgangen vil blive ophævet.
Lovforslaget sendes i høring umiddelbart efter
fremsættelsen.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Ansøgninger om dispensation, der er indgivet inden
lovforslagets ikrafttræden, blive færdigbehandlet efter
de hidtil gældende regler i overensstemmelse med den
forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.