Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 11. juni 2020
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, RV, SF, EL, NB og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Liberal Alliances medlemmer af udvalget anser behandlingen af
lovforslaget om ophævelse af dispensationsparagraffen som
unødvendig. Årsagen skal findes i den lempelige
administration af udlændinge- og integrationspolitikken, som
den siddende regering fører, og som går imod den
tidligere VLAK-reger?ings udlændinge- og
integrationspolitiske linje og ghettoaftalens intention.
Det er V's, KF's og LA's klare
overbevisning, at den dispensationsadgang, der indgik i den
oprindelige aftale, skulle være med til at sikre, at loven
kunne fungere i praksis. Det har aldrig været meningen, at
det, der var tænkt som en kattelem, skulle gøres til
en ladeport. Der er således tale om et politisk valg, som det
også fremgår af de kommentarer og bemærkninger,
der er afgivet under behandlingen, når ministeren bevidst
dispenserer fra fordelingskravet på 30 pct. børn i op
til 10 år, hvilket er dobbelt så længe som det,
der var lagt op til som det maksimale.
V, KF og LA finder det af afgørende
karakter, at der ikke længere dispenseres efter
mavefornemmelser og forgodtbefindende, men at
dispensationsmuligheden i stedet bliver - og forbliver - den form
for nødbestemmelse, der var tiltænkt i den oprindelige
aftale, og som fremadrettet også kun skal bruges i force
majeure-lignende tilstande, hvor man ikke kan ændre på
retstilstanden politisk, hvilket tilsyneladende kan ske meget
hurtigt.
V, KF og LA stiller sig med andre ord
kritiske over for ministerens politiske behandling af
dispensationsmuligheden, der har frataget 2.775 børn fordelt
på 45 institutioner de muligheder, som ghettoaftalens
initiativer giver børnene for at få en bedre start
på livet gennem et grundlæggende opgør med den
negative sociale arv, der kan herske i udsatte boligområder.
V, KF og LA bemærker, at disse børn er blevet frataget
chanceligheden i livet, hvilket partierne finder uacceptabelt og i
strid med aftalens intention. Loven skulle have forbedret
integrationen og sikret, at alle børn i Danmark får
Danmark ind under huden, lærer ordentligt dansk og
møder danske kulturværdier og traditioner tidligt i
livet. Det vil disse mange børn ikke få mulighed for
på grund af de mange dispensationer, der er givet.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at der er meget store integrationsproblemer i Danmark.
DF mener, at disse skal løses ved hjemsendelse, og ved at
dem, der ikke kan hjemsendes, selv tager ansvar for at blive
integreret, og ved at danske daginstitutioner stiller klare krav
til danskkundskaber og danske normer. Integrati?onsproblemerne skal
ikke løses, ved at danske børn bliver tvangsfordelt
til dagsinstitutioner, der ligger i udsatte boligområder, og
derfor kan DF ikke støtte lovforslaget, ligesom DF ikke har
støttet den aftale, der lå bag, eller den lov, der
udmøntede aftalen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at indførelsen af bestemmelsen i
dagtilbudsloven om, at der højst må optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i hver daginstitution
har betydet, at forældre risikerer at få
indskrænket deres mulighed for at vælge en
daginstitution i deres nærområde, hvis de bor i et
udsat boligområde. Der er således tale om en
forskelsbehandling af børn og forældre alene på
grund af deres bopælsadresse, og bestemmelsen indebærer
samtidig, at det vil være vanskeligt at opretholde en
række daginstitutioner, fordi kapaciteten ikke kan udnyttes,
og institutionerne derfor over en periode kan blive tømt for
børn.
EL stemte derfor imod loven om maksimalt 30
pct. børn i daginstitutioner i udsatte boligområder,
da den blev vedtaget i 2018, men så dog den daværende
lovs dispensationsbestemmelse som en mulighed for at begrænse
de negative konsekvenser af lovændringen.
Dispensationsmuligheden er da også efter lovens vedtagelse
blevet anvendt af en række kommuner, og KL advarer i sit
høringssvar til indeværende lovforslag om, at
lovændringen medfører yderligere risiko for, at
kommuner bliver tvunget til at lukke flere institutioner. EL deler
KL's opfattelse og finder det derfor særdeles beklageligt, at
dispensationsmuligheden afskaffes med den foreslåede
lovændring.
Nye Borgerlige
Lovforslaget skærper reglerne om
fordeling af børn på dagtilbudsområdet og
går således i den forkerte retning, hvad angår
frit valg og respekt for danske familier. Børn skal ikke
tages som gidsler i flere fejlslagne integrationsprojekter, og
derfor er det vigtigt, at de gældende regler ikke
skærpes yderligere ved at ophæve muligheden for at
få dispensation. Nye Borgerlige støtter derfor ikke
forslaget, da det forstærker den i forvejen problematiske
lovgivning om fordeling af børn i daginstitutioner og
fratager familierne en afgørende valgfrihed. Integration er
et personligt ansvar, ikke kommunens eller danske familiers.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 26 a, stk. 12, indsættes efter
»hver daginstitution«: »eller enhed i en
daginstitution«.
[Teknisk-sproglig
ændring]
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 26 a, stk. 13, indsættes efter
»hver daginstitution«: »eller enhed i en
daginstitution i løbet af et kalenderår«.
[Teknisk-sproglig
ændring]
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 26 a, stk. 14, affattes nr. 1 og 2
således:
»1)
Angivelse af, hvilke daginstitutioner eller enheder i
daginstitutioner der undtages fra kravet i stk. 1.
2) Beskrivelse
af de ganske særlige omstændigheder, der begrunder
undtagelsen.«
[Teknisk-sproglig
ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede tilføjelse
til § 26 a, stk. 12, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, sikres
overensstemmelse med dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, hvoraf
det fremgår, at i daginstitutioner, der består af flere
enheder, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der maksimalt optages
30 pct. børn fra udsatte boligområder i løbet
af et kalenderår i hver enhed i daginstitutionen.
Ændringsforslaget er alene af
teknisk-sproglig karakter.
Til nr. 2
Med den foreslåede tilføjelse
til § 26 a, stk. 13, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, sikres
overensstemmelse med dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, hvoraf
det fremgår, at i daginstitutioner, der består af flere
enheder, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der maksimalt optages
30 pct. børn fra udsatte boligområder i løbet
af et kalenderår i hver enhed i daginstitutionen.
Ændringsforslaget er alene af
teknisk-sproglig karakter.
Til nr. 3
Det foreslås at affatte nr. 1 og 2
på ny, således at det fremgår, at det i den
skriftlige meddelelse skal angives, hvilke daginstitutioner eller
enheder i daginstitutioner der undtages fra kravet i
dagtilbudslovens § 26 a, stk. 1, samt beskrives de ganske
særlige omstændigheder, der begrunder undtagelsen.
Ændringsforslaget er alene af
teknisk-sproglig karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts
2020 og var til 1. behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har efter
fremsættelsen for Folketinget været sendt i
høring, jf. L 163 - bilag 1. Den 29. april 2020 sendte
børne- og undervisningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
24 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV)
Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt
(SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai
Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |