Fremsat den 31. marts 2020 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af
forældreansvarsloven
(Forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær for forældre, der er dømt
for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser)
§ 1
I forældreansvarsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 776 af 7. august 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4 a, stk. 1, ændres
»en anden retsfølge efter §§ 68-70 i
straffeloven for incest, jf. § 210 i straffeloven, en
seksualforbrydelse, jf. 24. kapitel i straffeloven, dog undtaget
overtræ?delser omfattet af § 228 i straffeloven,
manddrab, jf. § 237 i straffeloven, grov vold, jf.
§§ 245 og 246 i straffelo?ven, omskæring af
kvinder, jf. § 245 a i straffelo?ven, eller menneskehandel,
jf. § 262 a i straffeloven« til: »dømt til
an?bringelse efter straffelovens § 68, 2. pkt., eller §
69 eller til forvaring efter straffelovens § 70 for
overtrædelse af straffelovens §§ 101 a, 114, 114 a,
114 b, 114 c, 114 d, 114 e, 114 f, 114 g, 114 h, § 114 i,
§ 114 j, § 136, stk. 2, § 136, stk. 3, for så
vidt angår billigelse af handlinger omfattet af straffelovens
§§ 114-114 j, § 210, kapitel 24 bortset fra §
228, §§ 237, 245, 245 a, 246 eller 262 a«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Kriteriet bedst for barnet | | | 2.1.2. | Anvendelse af formodningsreglen i § 4
a | | | 2.1.3. | Behandlingen af sager om
forældreansvar | | 2.2. | Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | | | | |
|
1. Indledning
Børn har ret til omsorg og tryghed. Forældrene
spiller en afgørende rolle for, at dette bliver virkelighed
for det enkelte barn. Det fremgår derfor af
forældreansvarsloven, at forældremyndighedsindehaveren
skal drage omsorg for barnet og kan træffe afgørelse
om barnets personlige forhold ud fra barnets interesse og
behov.
Afgørelser efter forældreansvarsloven om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden
kontakt skal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Hensynet til at beskytte barnet mod radikalisering og ekstremisme
er blandt de elementer, der indgår i vurderingen af, hvad der
er bedst for barnet, når det er relevant.
Endvidere skal Familieretshuset og familieretten, når der
træffes en afgørelse efter forældreansvarsloven,
have fokus på, at afgørelsen skal medvirke til at
sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold eller anden
behandling, der udsætter barnet for skade eller fare.
Som supplement til bestemmelsen om barnets bedste indeholder
forældreansvarsloven en klar formodning for, at det er bedst
for et barn, at en forælder, der er idømt ubetinget
fængselsstraf for personfarlig kriminalitet af grovere
karakter såsom manddrab, seksualforbrydelser eller grov vold,
ikke mod den anden forælders ønske har
forældremyndighed over barnet, og at barnet ikke har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne
forælder.
Der opstår uanset disse generelle principper for
beskyttelsen af barnet fra tid til anden tvivl om, hvorvidt en
konkret afgørelse i en sag er truffet af hensyn til barnet
eller af hensyn til den pågældende forælder.
Med henblik på i højere grad at sikre beskyttelsen
af barnet foreslås det med lovforslaget, at den allerede
gældende formodningsregel i forældreansvarsloven
udvides til også at omfatte en klar formodning for, at det er
bedst for et barn, at en forælder, der er dømt for
overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser, ikke har
forældremyndighed over barnet, og at barnet ikke har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne
forælder.
Med forslaget styrkes den allerede eksisterende beskyttelse af
børn mod radikalisering og ekstremisme ved at etablere
adgang til i videst muligt omfang at afskære kontakten mellem
forældre, der er dømt for overtrædelse af
terrorbestemmelserne, og deres børn, hvis den anden
forælder ønsker det.
Formodningen kan fraviges, hvis det på baggrund af en
konkret og dybdegående vurdering findes at være det
bedste for det enkelte barn. Forslaget sikrer således, at der
i forældreansvarssager ikke opstår tvivl om, at
hensynet til barnets bedste og barnets ret til trivsel og
beskyttelse altid sættes over andre hensyn, herunder over
hensynet til en forælder, der er dømt for
overtrædelse af terrorbestemmelserne.
Forslaget indgår i de initiativer, der skal sikre, at
børn i Danmark ikke vokser op i radikaliserede
miljøer, som regeringen præsenterede den 16. januar
2020.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Kriteriet bedst for barnet
Forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 776
af 7. august 2019, vedrører navnligt spørgsmål
om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og
anden kontakt. Dette betegnes under ét som sager om
forældreansvar.
Afgørelser efter forældreansvarsloven skal efter
lovens § 4 træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Ved vurderingen af barnets bedste foretages altid en
helhedsvurdering, hvor der skal tages hensyn til alle relevante
forhold. Hensynet til at beskytte barnet mod radikalisering og
ekstremisme er blandt de elementer, der indgår i vurderingen
af, hvad der er bedst for barnet, når det er relevant.
Efter bestemmelsen skal Familieretshuset og familieretten
endvidere have fokus på, at afgørelser efter
forældreansvarsloven skal medvirke til at sikre barnets
trivsel og på at beskytte barnet mod vold og anden
behandling, der udsætter barnet for skade eller fare,
herunder at være vidne til vold.
Kriteriet "bedst for barnet" skal til enhver tid tolkes som den
bedst tænkelige løsning for det enkelte barn, og
vurderingen af barnets bedste skal altid foretages ud fra en
individuel vurdering af det enkelte barns forhold. Vurderingen
bygger på oplysninger om barnet, herunder oplysninger fra
eventuelle børnesagkyndige undersøgelser og
sagkyndige erklæringer, og på barnets perspektiv og
egne synspunkter alt efter barnets alder og modenhed. Der henvises
til §§ 33 og 34 i forældreansvarsloven.
Ved vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal der tages
hensyn til hovedprincipperne i forældreansvarsloven om, at et
barn har ret til to forældre, og at forældrene skal
tage ansvar for barnet, dels ved at drage omsorg for barnet, dels
ved at samarbejde om væsentlige beslutninger
vedrørende barnet. Forældreansvarsloven bygger
således generelt på en formodning om, at det er bedst
for barnet at have kontakt med begge forældre. Der skal dog
altid foretages en konkret vurdering af barnets bedste i den
enkelte sag.
En forældremyndighedsindehaver skal drage omsorg for
barnet og kan træffe afgørelse om barnets personlige
forhold ud fra barnets interesser og behov. Har forældrene
fælles forældremyndighed, kræver væsentlige
beslutninger vedrørende barnets forhold enighed mellem
forældrene. Den forælder, som barnet har bopæl
hos, kan selvstændigt træffe afgørelse om
overordnede forhold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet
bopælen skal være. Der henvises til §§ 2 og 3
i forældreansvarsloven.
Som supplement til bestemmelsen om barnets bedste indeholder
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven en klar formodning
for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er
idømt ubetinget fængselsstraf for personfarlig
kriminalitet af grovere karakter såsom manddrab,
seksualforbrydelser eller grov vold, ikke mod den anden
forælders ønske har forældremyndighed over
barnet, og at barnet ikke har bopæl hos eller samvær
eller anden kontakt med denne forælder. Dette gælder
uanset, om det strafbare forhold er begået mod egne
børn, øvrige familiemedlemmer eller andre.
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven omfatter
også situationer, hvor en forælder er dømt efter
de nævnte strafbestemmelser, men idømt anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven. Disse
bestemmelser omfatter navnlig dom til forvaring og anbringelse,
når den dømte er frifundet for straf i medfør
af § 16 i straffeloven på grund af utilregnelighed
på grund af sindssygdom eller tilstande, der må
ligestilles hermed.
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven omfatter
også dom for forsøg, jf. § 21 i straffeloven,
eller medvirken, jf. § 23 i straffeloven, til de nævnte
straffelovsovertrædelser.
Bestemmelsen i § 4 a finder tilsvarende anvendelse, hvis en
forælder ved en straffedom afsagt af domstolene i
Grønland eller på Færøerne eller ved en
udenlandsk straffedom er idømt ubetinget fængsel eller
en retsfølge svarende til retsfølger omfattet af
§§ 68-70 i straffeloven for handlinger med tilsvarende
gerningsindhold som i de straffelovsbestemmelser, der er
nævnt i § 4 a, stk. 1. Der tages dog ikke hensyn til en
udenlandsk straffedom, hvis anerkendelse af dommen vil være
åbenbart uforenelig med grundlæggende danske
retsprincipper (ordre public), f.eks. fordi den dømte ikke
har haft mulighed for at forsvare sig i sagen.
Straf for kriminalitet, navnlig personfarlig kriminalitet, der
ikke er omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven,
indgår i vurderingen af, hvad der er bedst for barnet.
Tilsvarende gælder, hvis en forælder ikke er
idømt ubetinget fængselsstraf m.v., men eksempelvis
betinget frihedsstraf eller bøde, for kriminalitet omfattet
af § 4 a i forældreansvarsloven. Endvidere finder §
4 a ikke anvendelse på handlinger foretaget i udlandet uden
at være strafbare der. Disse straffelovsovertrædelser
og handlinger vil imidlertid kunne indgå i vurderingen af,
hvad der er bedst for barnet efter § 4 i
forældreansvarsloven. Kriminalitet har dog kun betydning,
hvis der er tale om handlinger, der skaber tvivl om, hvorvidt den
pågældende er egnet til at drage omsorg for et barn,
herunder beskytte barnet mod radikalisering og ekstremisme. Det er
navnlig tilfældet ved kriminalitet, der direkte eller
indirekte er rettet mod at skade andre mennesker, eller ved
strafbar billigelse af terrorisme og vold m.v.
Formålet med § 4 a i forældreansvarsloven er
således at sikre, at der i forældreansvarssager ikke
opstår tvivl om, at hensynet til barnets bedste og barnets
ret til trivsel og beskyttelse altid sættes over andre
hensyn, herunder over hensynet til en forælder, der er
dømt for at have begået de nævnte
straffelovsovertrædelser.
2.1.2. Anvendelse af formodningsreglen i § 4
a
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven indeholder som
nævnt en klar formodning for, at det er bedst for et barn, at
en forælder, der er idømt ubetinget
fængselsstraf for personfarlig kriminalitet af grovere
karakter, ikke mod den anden forælders ønske har
forældremyndighed over barnet, og at barnet ikke har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne
forælder.
Efter bestemmelsen finder denne formodningsregel ikke
anvendelse, hvis det er bedst for barnet, at den dømte
forælder har forældremyndighed over barnet, eller at
barnet har bopæl hos eller samvær eller anden kontakt
med denne forælder. Der er tale om en snæver
undtagelse, der alene finder anvendelse, hvis det efter en konkret
og dybdegående vurdering findes at være det bedste for
det enkelte barn.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste i sager
omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven, skal
først og fremmest indgå barnets relation til den
pågældende forælder og barnets interesse i at
have kontakt med denne. Hensynet til den dømte
forælder kan aldrig føre til, at der træffes en
afgørelse, som ikke vurderes at være til barnets
bedste.
I vurderingen af barnets bedste skal endvidere indgå den
nærmere karakter af forbrydelsen og omstændighederne
omkring forbrydelsen samt den tid, der er forløbet, siden
forbrydelsen blev begået. Det forhold, at der foreligger
særlige omstændigheder, såsom at forælderen
var meget ung, da forbrydelsen blev begået, eller at der er
gået lang tid siden forælderens løsladelse fra
strafafsoning, kan ikke i sig selv føre til, at undtagelsen
finder anvendelse. Sådanne forhold kan dog være
relevante for den samlede vurdering af barnets bedste, herunder
bl.a. vurderingen af forælderens aktuelle evne til at drage
omsorg for barnet og af risikoen for, at barnet i sin opvækst
udsættes for radikalisering og ekstremisme.
Det vil indgå med vægt i vurderingen af, om
samvær m.v. ikke vil være til barnets bedste, hvis
forældrenes samlivsophævelse og/eller den aktuelle
forældreansvarssag helt eller delvist blev udløst af
den ene forælders kriminalitet. Ligeledes kan det være
relevant for vurderingen, hvis forældrene har opretholdt
samlivet i en længere periode, hvor den anden forælder
har været vidende om kriminaliteten, og det ikke har givet
anledning til bekymring for den dømte forælders
omsorgsevne. Der skal dog i denne sammenhæng være fokus
på forældrenes relation til hinanden, herunder om den
ene forælder har været tilbageholdende med at
opløse samlivsforholdet og/eller rejse en
forældreansvarssag f.eks. på grund af frygt for den
anden forælder.
I vurderingen af barnets bedste skal også inddrages de
forhold, der er lagt vægt på i straffedommen.
Særligt grovheden af forbrydelsen og betydningen heraf for
strafudmålingen, herunder om retten har fundet, at der
forelå formildende eller skærpende
omstændigheder, kan have betydning for vurderingen af barnets
bedste. Det skal samtidigt undersøges, om dommen indeholder
oplysninger i relation til forældreansvarslovens fokus
på forældrenes pligt til at skærme barnet mod
vold og anden behandling, der udsætter barnet for skade eller
fare, herunder om den pågældende forælders
deltagelse i de kriminelle aktiviteter har kunnet udsætte
barnet for skade eller fare.
Vurderingen af barnets bedste, barnets trivsel og beskyttelsen
af barnet skal i sager omfattet af § 4 a i
forældreansvarsloven være baseret på en
dybdegående og tværfaglig undersøgelse. Der skal
foretages en børnesagkyndig undersøgelse og som klart
udgangspunkt ligeledes en belysning af forælderens personlige
egenskaber og evne til at drage omsorg for barnet. Det vil i de
fleste sager endvidere være relevant at indhente oplysninger
efter bestemmelserne herom i kapitel 10 i lov om Familieretshuset,
jf. lovbekendtgørelse nr. 766 af 7. august 2019
(Familieretshusloven), fra den kommune, der er forpligtet til at
yde støtte til barnet efter lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 med senere
ændringer (serviceloven).
Der skal som led i oplysningen af sagen som udgangspunkt
også afholdes en børnesamtale. Barnets egne
synspunkter skal tillægges vægt alt efter barnets alder
og modenhed. Det skal dog understreges, at barnets synspunkter ikke
kan stå alene, da der kan være situationer, hvor barnet
ikke kan overskue konsekvenserne af sine udtalelser.
Endelig tages der ved afgørelsen også hensyn til,
hvilke forhold efter forældreansvarsloven den enkelte sag
drejer sig om. Der kan således efter en konkret vurdering
være situationer, hvor der ikke er noget til hinder for at
bestemme, at et barn har samvær med en forælder, der er
dømt for overtrædelse af straffelovsbestemmelser, der
er omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven, men at den
pågældende forælder ikke har del i
forældremyndigheden over barnet. Det er en
forudsætning, at denne løsning i den konkrete
situation anses for bedst for barnet.
Undtagelsesbestemmelsen er også relevant, hvis begge
forældre er dømt for kriminalitet omfattet af § 4
a, stk. 1.
Ved afgørelserne om undtagelse fra formodningsreglen i
§ 4 a i forældreansvarsloven skal det sikres, at
Danmarks forpligtelser i forhold til barnets bedste og retten til
familieliv efter FN's konvention om barnets rettigheder og Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention overholdes. Der
henvises til punkt 3.
I sager omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven vil
det normalt være familieretten, der træffer
afgørelse, fordi forælderens kriminalitet som oftest
vil medføre, at der er tale om en kompleks sag, jf. § 7
i Familieretshusloven. Der henvises til punkt 2.1.3.
2.1.3. Behandlingen af sager om
forældreansvar
Afgørelse om forældremyndighed træffes efter
kapitel 2 i forældreansvarsloven. Det fremgår af lovens
§ 11, at hvis forældre med fælles
forældremyndighed ikke er enige om forældremyndigheden,
kan der træffes afgørelse om, hvorvidt den
fælles forældremyndighed skal fortsætte, eller om
en af dem skal have forældremyndigheden alene. Den
fælles forældremyndighed kan kun ophæves, hvis
der er holdepunkter for at antage, at forældrene ikke kan
samarbejde om barnets forhold til barnets bedste. Dette
gælder dog ikke i sager omfattet af lovens § 4 a.
Efter lovens § 14, stk. 1, kan der træffes
afgørelse om, at der skal være fælles
forældremyndighed, eller at forældremyndigheden skal
overføres fra den ene forælder til den anden.
Endvidere kan der efter lovens §§ 15 og 15 a
træffes afgørelse om forældremyndighed efter en
forælders død.
Efter § 13, stk. 2, i forældreansvarsloven kan
forældremyndigheden ved aftale godkendt af Familieretshuset
eller fa?mi?lieretten overføres til tredjemand.
Afgørelse om barnets bopæl træffes efter
kapitel 3 i forældreansvarsloven. Det fremgår af lovens
§ 17, stk. 1, at hvis forældre, der har fælles
forældremyndighed, ikke er enige om barnets bopæl, kan
der træffes afgørelse om, hos hvilken forælder
barnet har bopæl.
Afgørelse om samvær og anden kontakt træffes
efter kapitel 4 i forældreansvarsloven. Hvis der er uenighed
om omfanget og udøvelsen af samvær, kan der efter
lovens § 21 træffes afgørelse herom, og efter
lovens § 22 kan der træffes afgørelse om anden
kontakt end samvær mellem barnet og en forælder.
Efter § 20 i forældreansvarsloven kan der
fastsættes samvær eller anden kontakt med barnets
nærmeste pårørende, som barnet er knyttet til.
Endvidere kan der efter lovens § 20 a fastsættes
samvær eller anden form for kontakt med barnets oprindelige
slægtninge, hvis barnet er adopteret.
Endelig indeholder forældreansvarsloven i kapitel 5
bestemmelser om midlertidige afgørelser om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden
kontakt under behandlingen af en sag efter
forældreansvarsloven.
Er indehaveren eller begge indehavere af
forældremyndigheden forhindret i at træffe bestemmelse
om barnets personlige forhold, skal der efter § 28 i
forældreansvarsloven træffes afgørelse om, hvem
forældremyndigheden skal tilkomme, så længe
forhindringen varer. Endelig kan der efter lovens § 27
træffes en midlertidig afgørelse om
forældremyndighed, hvis forældrene har fælles
forældremyndighed, og der er risiko for, at barnet
bortføres ud af landet.
De nævnte sager efter forældreansvarsloven
vedrører hovedsageligt situationer, hvor forældre er
uenige om forældremyndigheden over deres børn, om
barnets bopæl, om samvær eller om anden kontakt, og en
forælder anmoder om, at der træffes en afgørelse
herom.
Sager efter forældreansvarsloven er dog ikke altid
uenighedssager. I sager om udpegning af en
forældremyndighedsindehaver efter en forælders
død eller om udpegning af en midlertidig
forældremyndighedsindehaver efter § 28 i
forældreansvarsloven er der ofte kun én
ansøger. Denne ansøger udpeges som
forældremyndighedsindehaver, hvis det er til barnets bedste.
Tilsvarende er der ikke tale om en uenighedssag, hvis
forældrene er enige om at overføre
forældremyndighed til tredjemand, der er indforstået
med at få forældremyndigheden. En sådan aftale
godkendes, hvis den er til barnets bedste.
Det følger af bestemmelserne i kapitel 2 og 8-10 i
Familier?etshusloven, at familieretten træffer
afgørelse i alle sager om forældremyndighed og barnets
bopæl og i sager om samvær, hvor afgørelsen har
indgribende betydning for barnet. Fa?mi?lieretshuset træffer
afgørelse i de øvrige samværssager.
Midlertidige afgørelser i sager efter
forældreansvarsloven træffes af den myndighed, der
behandler sagen, dvs. af enten Fa?milieretshuset eller
familieretten. Midlertidige afgørelser om
forældremyndighed efter § 28 i
forældreansvarsloven træffes dog alene af
Familieretshuset, og midlertidige afgørelser om
forældremyndighed efter lovens § 27 træffes af
social- og indenrigsministeren.
Familieretshusets afgørelser efter
forældreansvarsloven kan efter § 39 i
Familieretshusloven indbringes for familieretten til
prøvelse.
Uanset om en afgørelse om forældreansvar
træffes af Fa?mi?lieretshuset eller familieretten, er det
Familieretshuset, der efter §§ 26 og 32 i
Familieretshusloven varetager oplysningen af sagen. Til brug for
sagsoplysningen har Familieretshuset efter § 4 a, stk. 2,
i forældreansvarsloven mulighed for at indhente relevante
oplysninger om straffedomme fra Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret), hvis der foreligger mistanke om, at en
forælder er idømt ubetinget fængselsstraf m.v.
for kriminalitet omfattet af § 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven. Mistanken vil i de fleste
tilfælde basere sig på udtalelser fra den anden
forælder. Mistanken kan dog også bygge på
oplysninger, som Familieretshuset modtager fra andre myndigheder,
herunder de sociale myndigheder.
De nærmere regler om indhentning af oplysninger fra
Kriminalregisteret findes i bekendtgørelse om behandling af
personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret) (Kriminalregisterbekendtgørelsen), jf.
bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014.
Efter artikel 6 og 10 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679/EU om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af
direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) samt § 8,
stk. 2, nr. 2 og 3, i lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende
bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) er
indhentning og videregivelse af oplysninger om strafbare forhold
lovlig, når behandlingen er nødvendig for at overholde
en retlig forpligtelse eller for at beskytte de involverede
personers vitale interesser. Medlemsstaterne har mulighed for at
indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse
anvendelsen af artikel 6. Indhentning af oplysninger om strafbare
forhold er nødvendig for Familieretshusets varetagelse af
opgaver efter § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven, og
bestemmelsens stk. 2 er derfor i overensstemmelse med
databeskyttelseslovgivningen og falder inden for rammerne af det
nationale råderum efter forordningens artikel 6.
Kriminalregisterbekendtgørelsen indeholder bl.a. regler
om, hvornår oplysninger slettes fra Kriminalregisteret. Dette
indebærer, at der vil kunne være situationer, hvor der
er mistanke om, at en forælder har begået kriminalitet
omfattet af § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven, men
hvor oplysningerne grundet slettereglerne i bekendtgørelsen
ikke længere fremgår af Kriminalregisteret. I
sådanne situationer vil Fa?milieretshuset ikke kunne oplyse
den del af sagen, der vedrører kriminalitet, ved indhentning
af oplysninger fra Kri?minalregisteret. I så fald beror det
på en konkret vurdering, hvordan Familieretshuset skal oplyse
sagen.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Forældreansvarslovens regler om forældremyndighed,
barnets bopæl, samvær og anden kontakt skal
administreres, så afgørelser efter
forældreansvarsloven afspejler den bedst mulige
løsning for hvert enkelt barn, herunder i relation til at
beskytte barnet mod radikalisering og ekstremisme. Der er
således efter de gældende regler fokus på, at
afgørelser efter loven skal være bedst for barnet.
Den generelle bestemmelse i § 4 i
forældreansvarsloven om, at afgørelser efter loven
skal være til barnets bedste, suppleres af bestemmelsen i
lovens § 4 a, stk. 1, hvorefter at der er en klar formodning
for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er
idømt ubetinget fængselsstraf for personfarlig
kriminalitet af grovere karakter, såsom manddrab,
seksualforbrydelser eller grov vold, ikke har
forældremyndighed over et barn, og at barnet ikke har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne
forælder.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at der ikke
opstår tvivl om muligheden for at beskytte barnet og
forpligtelsen til at sætte barnets bedste højest i
sager efter forældreansvarsloven, når en forælder
er idømt ubetinget fængsel for personfarlig
kriminalitet af grovere karakter.
Social- og Indenrigsministeriet finder, at bestemmelsens
anvendelsesområde bør udvides til også at
omfatte situationer, hvor en forælder er idømt
ubetinget fængselsstraf m.v. for overtrædelse af
straffelovens terrorbestemmelser. Det drejer sig om bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 om landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed, kapitel 13 om
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v. og kapitel 15 om forbrydelser mod
den offentlige orden og fred. Der bør således
være en klar formodning for, at det er bedst for et barn, at
en forælder, der er idømt straf efter de
pågældende bestemmelser i straffeloven, ikke har
forældremyndighed over barnet, og at barnet ikke har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne
forælder.
Begrundelsen for dette forslag om at udvide
anvendelsesområdet for formodningsreglen er, at der er tale
om straf for handlinger, der direkte eller indirekte er rettet mod
at skade andre mennesker, eller straf for at billige sådanne
handlinger. De omhandlede handlinger skaber i lighed med de
handlinger, der er omfattet af den gældende formodningsregel,
tvivl om, hvorvidt den pågældende forælder er
egnet til at drage omsorg for et barn, herunder beskytte barnet mod
radikalisering og ekstremisme, og dermed om det er bedst for barnet
at have kontakt med den pågældende forælder.
Med forslaget styrkes den allerede eksisterende beskyttelse af
børn mod radikalisering og ekstremisme i sager efter
forældreansvarsloven.
Henset til, at § 4 a, stk. 1, i relation til
fængselsstraf alene omfatter ubetinget fængselsstraf,
bør det præciseres, at bestemmelsen i relation til
retsfølger efter §§ 68-70 i straffeloven alene
omfatter dom til anbringelse efter straffelovens § 68, 2.
pkt., eller § 69 eller til forvaring efter straffelovens
§ 70, dvs. retsfølger der medfører
frihedsberøvelse. Der henvises til, at det fremgår af
forarbejderne til § 4 a, at grovheden af de handlinger, der er
omfattet af § 4 a, understreges ved, at bestemmelsen alene
skal finde anvendelse ved ubetinget fængselsstraf eller ved
dom til en anden retsfølge efter straffelovens §§
68-70, der omfatter forvaring og andre foranstaltninger, herunder
anbringelse i institution. Det var således ikke hensigten, at
bestemmelsen skulle omfatte retsfølger, der ikke
medfører frihedsberøvelse.
2.3. Den
foreslåede ordning
Forslaget om at udvide formodningsreglen i § 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven til også at omfatte straf for
overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser
foreslås gennemført ved indsættelsen af
henvisninger til de pågældende straffelovsbestemmelser
i § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven.
Det foreslås nærmere, at anvendelsesområdet
for § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven udvides til
også at omfatte forældre, der er idømt ubetinget
straf m.v. for overtrædelse af terrorbestemmelserne i
straffelovens kapitel 12 i straffeloven om landsforræderi og
andre forbrydelser mod statens selvstændighed, kapitel 13 om
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v. og kapitel 15 om forbrydelser mod
den offentlige orden og fred. Det drejer sig om § 101 a i
straffeloven om tilslutning til fjendtlig væbnet styrke i
udlandet og om §§ 114-114 j i straffeloven om at
begå terrorisme, at yde støtte til terrorisme, at
hverve eller oplære til at begå terrorisme og på
anden måde at være involveret i terrorrelaterede
aktiviteter. Det drejer sig videre om § 136, stk. 2 og 3, i
straffeloven om billigelse af terrorisme.
Den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet for
formodningsreglen i § 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven vil også omfatte dom for
forsøg, jf. § 21 i straffeloven, eller medvirken, jf.
§ 23 i straffeloven, til de nævnte
straffelovsovertrædelser.
I lighed med den gældende formodningsregel vil der
også i forhold til den foreslåede udvidelse af
anvendelsesområdet for formodningsreglen helt undtagelsesvist
kunne være situationer, hvor det efter en konkret og
dybdegående vurdering findes at være det bedste for det
enkelte barn, at barnet har kontakt med en forælder, der er
dømt efter de nævnte straffelovsbestemmelser. Der
henvises til den "bedst for barnet"-vurdering, der skal foretages i
sager omfattet af den gældende bestemmelse i § 4 a, stk.
1, i forældreansvarsloven.
I vurderingen af barnets bedste inddrages også de forhold,
der er lagt vægt på i straffedommen, navnlig grovheden
af forbrydelsen, og om der forelå formildende eller
skærpende omstændigheder. I forhold til forældre,
der er dømt for overtrædelse af terrorbestemmelserne,
skal der særligt være fokus på, om dommen
indeholder oplysninger m.v., som har betydning for
bedømmelsen af forælderens evne til at drage omsorg
for barnet og for risikoen for, at barnet i sin opvækst
udsættes for radikalisering og ekstremisme.
Endelig skal det sikres, at Danmarks forpligtelser i forhold til
barnets bedste og retten til familieliv efter FN's konvention om
barnets rettigheder og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention overholdes.
Hvis der er mistanke om, at en forælder er idømt
ubetinget fængselsstraf m.v. efter de nævnte
straffelovsbestemmelser, vil Familieretshuset efter § 4 a,
stk. 2, i forældreansvarsloven kunne indhente relevante
oplysninger herom fra Kriminalregisterets afgørelsesdel.
Forslaget om at præcisere anvendelsesområdet for
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven i relation til
retsfølger efter §§ 68-70 i straffeloven til kun
at omfatte dom til anbringelse efter straffelovens § 68, 2.
pkt., eller § 69 eller til forvaring efter straffelovens
§ 70 foreslås gennemført ved at ændre
§ 4 a, stk. 1, i overensstemmelse hermed.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
1.
3. Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser
Lovforslaget indeholder en betydelig styrkelse af beskyttelsen
af et barn i de situationer, hvor en forælder er dømt
for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser, idet
det tydeliggøres, at alene hensynet til barnets bedste kan
tilsige, at der træffes afgørelse om, at den
dømte forælder mod den anden forælders
ønske har forældremyndighed over barnet, og at barnet
har bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med
denne forælder.
FN's konvention om barnets rettigheder
(børnekonventionen) indeholder en regulering af børns
rettigheder på alle samfundsområder.
Det fremgår af artikel 19 i børnekonventionen, at
deltagerstaterne skal træffe alle passende
lovgivningsmæssige, administrative, sociale og
uddannelsesmæssige forholdsregler til beskyttelse af barnet
mod alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug,
vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling
eller udnyttelse, herunder seksuelt misbrug, mens barnet er i
forældrenes, værgens eller andre personers
varetægt.
Det grundlæggende hensyn til barnets bedste fastslås
i konventionens artikel 3, stk. 1, hvorefter barnets bedste i alle
foranstaltninger vedrørende børn, hvad enten disse
udøves af offentlige eller private institutioner for social
velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller lovgivende
organer, skal være et afgørende hensyn.
Efter konventionens artikel 9, stk. 3, skal deltagerstaterne
respektere retten for et barn, der er adskilt fra den ene eller
begge forældre, til at opretholde regelmæssig personlig
forbindelse og direkte kontakt med begge forældre, undtagen
hvis dette strider mod barnets bedste. Denne ret og hensynet til
barnets bedste skal ses i sammenhæng med konventionens
artikel 19.
Social- og Indenrigsministeriet bemærker hertil, at det
med lovforslaget foreslås, at hensynet til barnet og alene
hensynet til barnet på baggrund af en konkret vurdering kan
begrunde, at der, uanset at en forælder har begået
kriminalitet omfattet af § 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven, som foreslået ændret ved
dette lovforslag, træffes afgørelse om, at denne
forælder har forældremyndighed over barnet, eller om,
at barnet bor hos eller har samvær eller anden kontakt med
denne forælder. Dette er i overensstemmelse med artikel 3,
stk. 1, artikel 9, stk. 3, og artikel 19 i
børnekonventionen.
Det følger af artikel 8, stk. 1, i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), at enhver har ret til respekt
for bl.a. sit familieliv. Beskyttelsen efter denne bestemmelse er
imidlertid ikke absolut. Der kan således efter bestemmelsens
stk. 2 gøres indgreb i de omhandlede rettigheder, hvis
indgrebet er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et
demokratisk samfund til varetagelse af nærmere bestemte
anerkendelsesværdige formål, herunder at beskytte
sundheden, sædeligheden eller andres rettigheder og
friheder.
Respekt for familieliv omfatter bl.a. ret til at have kontakt
med et barn, som man ikke bor sammen med.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i flere
fa?milieretlige sager udtalt, at artikel 8 kræver, at de
nationale myndigheder skal finde en rimelig balance mellem barnets
og forældrenes interesser, og at der i den forbindelse skal
lægges særlig vægt på hensynet til barnets
bedste.
Den foreslåede ordning indebærer, at der
indføres en klar formodning for, at det er bedst for et
barn, at en forælder, der er idømt ubetinget
fængselsstraf m.v. for overtrædelse af straffelovens
terrorbestemmelser, ikke har forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden over barnet, og at barnet ikke har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne
forælder.
§ 4 a i forældreansvarsloven, som foreslået
ændret, indebærer mulighed for indgreb i retten til
familieliv efter EMRK artikel 8, stk. 1. Med den foreslåede
ændring af § 4 a udvides mulighederne for sådanne
indgreb til at omfatte forældre, der er dømt for
overtrædelse af andre straffelovsbestemmelser. Den
foreslåede ændring er begrundet i hensynet til at
beskytte barnet mod en forælder, der på grund af sine
handlinger ikke er egnet til at drage omsorg for barnet, herunder
beskytte barnet mod radikalisering og ekstremisme, således at
det er bedst for barnet ikke at have kontakt med den
pågældende forælder. Forslaget varetager derfor
anerkendelsesværdige hensyn, der er omfattet af EMRK artikel
8, stk. 2.
Spørgsmålet er herefter, om disse muligheder for
indgreb i retten til familieliv går videre, end det er
nødvendigt for at opnå det tilsigtede formål,
dvs. om indgrebene er proportionale.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i flere
fa?milieretlige sager udtalt, at artikel 8 kræver, at de
nationale myndigheder skal finde en rimelig balance mellem barnets
og forældrenes interesser, og at der i den forbindelse skal
lægges særlig vægt på hensynet til barnet
bedste, jf. f.eks. sagen Bronda mod
Italien, dom af 9. juni 1998, præmis 62, og Sahin mod Tyskland (Storkammeret), dom af 8.
juli 2003, præmis 66.
Efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse sikrer den
foreslåede ændring af § 4 a en rimelig balance
mellem hensynene til barnets og til forælderens interesser.
Ministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at
der i alle sager omfattet af § 4 a i
forældreansvarsloven skal foretages en konkret vurdering af,
om det er til barnets bedste, at den dømte forælder
har forældremyndighed over barnet, eller at barnet har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med
forælderen. Ved denne vurdering lægges der vægt
på barnets relation til den pågældende
forælder og barnets interesse i at have kontakt med denne
forælder, den nærmere karakter af forbrydelsen og
omstændighederne ved den samt den tid, der er forløbet
siden forbrydelsen. Der lægges særlig vægt
på, om den pågældende forælder er egnet til
at drage omsorg for barnet, herunder beskytte barnet mod
radikalisering og ekstremisme. En dom omfattet af § 4 a
medfører således ikke nødvendigvis, at
kontakten mellem barnet og den dømte forælder
afbrydes.
Ministeriet lægger endvidere vægt på, at
vurderingen af barnets bedste i sager omfattet af § 4 a skal
være baseret på en dybdegående og
tværfaglig børnesagkyndig undersøgelse, og at
der som led i oplysningen af sagen som udgangspunkt også skal
afholdes en samtale med barnet. Der tages også hensyn til,
hvilke forhold efter forældreansvarsloven den enkelte sag
drejer sig om, herunder om der er tale om placering af
forældremyndighed eller barnets bopæl mellem
forældrene, eller om der er tale om mere indgribende indgreb
så som afbrydelse af enhver kontakt mellem barnet og den
pågældende forælder.
Endelig lægger ministeriet vægt på, at det
fremgår af bemærkningerne til den forslåede
ændring af § 4 a, at det ved administrationen af
bestemmelsen skal sikres, at Danmarks forpligtelser i forhold til
barnets bedste og retten til familieliv efter
børnekonventionen og EMRK.
Det er på denne baggrund ministeriets opfattelse, at
indgrebet ikke går videre end nødvendigt for at
opnå det tilsigtede formål, og at den foreslåede
ordning kan gennemføres inden for rammerne af EMRK artikel
8.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
for det offentlige.
Med lovforslaget foreslås indført en forpligtelse
for Fa?mi?lieretshuset til at søge oplyst, hvorvidt en
forælder er idømt ubetinget fængselsstraf m.v.
for overtrædelse af de straffelovsbestemmelser, der er
omfattet af den foreslåede udvidelse af
anvendelsesområdet for § 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven, hvis der foreligger en mistanke herom.
Fa?milieretshuset kan som udgangspunkt oplyse denne del af sagen
ved indhentning af relevante oplysninger fra Kriminalregisteret.
Den foreslåede bestemmelse forventes at finde anvendelse i et
meget begrænset antal sager. I disse sager vil det
skøn, der skal foretages af myndighederne, være
enklere end efter gældende ret, idet den foreslåede
bestemmelse indeholder en klar formodning for, at det er bedst for
et barn, at en forælder, der er omfattet af bestemmelsen,
ikke har forældremyndighed m.v. over barnet.
Lovforslaget findes på baggrund af ovenstående
samlet set ikke at medføre administrative konsekvenser for
det offentlige.
Lovforslaget vurderes ikke at have digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige, da lovforslaget alene indeholder
justeringer af allerede eksisterende ordninger.
I relation til principperne for digitaliseringsklar lovgivning
opfylder lovforslaget princippet om klare og enkle regler, mens
lovforslaget ikke opfylder princippet om automatisk sagsbehandling.
Dette skyldes, at det er en skønsmæssig
afgørelse, om det er bedst for et barn, at en
forælder, der er dømt som beskrevet i den
foreslåede ændring af § 4 a, har
forældremyndighed over barnet m.v. På grund af
muligheden for at indhente oplysninger fra Kriminalregisteret
opfylder forslaget princippet om sammenhæng på
tværs. De øvrige principper for digitaliseringsklar
lovgivning er ikke relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke nævneværdige
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. januar 2020
til den 14. februar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet
(Juridisk Institut), Advokatrådet, Amnesty International,
Barnets Tarv Nu, byretterne, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Danner, Danske Advokater, Danske Familieadvokater,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Departementet for Sociale
Anliggender og Justitsområdet (Grønland),
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Et barn to
forældre, Familieretshuset, Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige, Foreningen Far til Støtte for
Børn og Forældre, Foreningen Mor, Godfar, Institut for
Menneskerettigheder, Kvinderådet, Københavns
Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen Børn
og Samvær, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK),
Landsforeningen for børn og forældre, Mandecentret,
Mødrehjælpen, Red Barnet, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Rigsombudsmanden i Grønland, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Unicef Danmark, Vestre Landsret,
VIVE og Østre Landsret.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kom?muner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Afgørelser om forældremyndighed, barnets
bopæl, samvær og anden kontakt træffes efter
forældreansvarsloven.
Afgørelser efter forældreansvarsloven skal efter
lovens § 4 træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Ved vurderingen af barnets bedste foretages altid en
helhedsvurdering, hvor der skal tages hensyn til alle relevante
forhold. Hensynet til at beskytte barnet mod radikalisering og
ekstremisme er elementer, der indgår i vurderingen af, hvad
der er bedst for barnet, når det er relevant.
Efter bestemmelsen skal Familieretshuset og familieretten
endvidere have fokus på, at afgørelser efter
forældreansvarsloven skal medvirke til at sikre barnets
trivsel og på at beskytte barnet mod vold og anden
behandling, der udsætter barnet for skade eller fare,
herunder at være vidne til vold.
Kriteriet "bedst for barnet" skal til enhver tid tolkes som den
bedst tænkelige løsning for det enkelte barn, og
vurderingen af barnets bedste skal altid foretages ud fra en
individuel vurdering af det enkelte barns forhold. Vurderingen
bygger på oplysninger om barnet, herunder oplysninger fra
eventuelle børnesagkyndige undersøgelser og
sagkyndige erklæringer, og på barnets perspektiv og
egne synspunkter alt efter barnets alder og modenhed. Der henvises
til §§ 33 og 34 i forældreansvarsloven.
Ved vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal der tages
hensyn til hovedprincipperne i forældreansvarsloven om, at et
barn har ret til to forældre, og at forældrene skal
tage ansvar for barnet, dels ved at drage omsorg for barnet, dels
ved at samarbejde om væsentlige beslutninger
vedrørende barnet. Forældreansvarsloven bygger
således generelt på en formodning om, at det er bedst
for barnet at have kontakt med begge forældre. Der skal dog
altid foretages en konkret vurdering af barnets bedste i den
enkelte sag.
En forældremyndighedsindehaver skal drage omsorg for
barnet og kan træffe afgørelse om barnets personlige
forhold ud fra barnets interesser og behov. Har forældrene
fælles forældremyndighed, kræver væsentlige
beslutninger vedrørende barnets forhold enighed mellem
forældrene. Den forælder, som barnet har bopæl
hos, kan selvstændigt træffe afgørelse om
overordnede forhold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet
bopælen skal være. Der henvises til §§ 2 og 3
i forældreansvarsloven.
Som supplement til bestemmelsen om barnets bedste indeholder
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven en klar formodning
for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er
idømt ubetinget fængselsstraf m.v. for personfarlig
kriminalitet af grovere karakter, ikke har
forældremyndighed over barnet, og at barnet ikke har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med en
sådan forælder. Dette gælder uanset, om det
strafbare forhold er begået mod egne børn,
øvrige fa?miliemedlemmer eller andre.
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven finder
anvendelse for forældre, der er dømt efter
følgende bestemmelser i straffeloven: § 210 om incest,
kapitel 24 om seksualforbrydelser, dog undtaget overtrædelser
omfattet af § 228 om ukendskab til forurettedes tilstand eller
alder, § 237 om manddrab, §§ 245 og 246 om grov
vold, § 245 a om omskæring af kvinder og § 262 a om
menneskehandel.
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven omfatter
også situationer, hvor en forælder er dømt efter
de nævnte strafbestemmelser, men idømt anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffelo?ven. Disse
bestemmelser omfatter navnlig dom til forvaring og anbringelse,
når den dømte er frifundet for straf i medfør
af § 16 i straffeloven på grund af utilregnelighed
på grund af sindssygdom eller tilstande, der må
ligestilles hermed.
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven omfatter
også dom for forsøg, jf. § 21 i straffeloven,
eller medvirken, jf. § 23 i straffeloven, til de nævnte
straffelovsovertrædelser.
Bestemmelsen omfatter ikke situationer, hvor forælderen
alene er idømt en betinget straf.
Bestemmelsen i § 4 a finder tilsvarende anvendelse, hvis en
forælder ved en straffedom afsagt af domstolene i
Grønland eller på Færøerne eller ved en
udenlandsk straffedom er idømt ubetinget fængsel eller
en retsfølge svarende til retsfølger omfattet af
§§ 68-70 i straffeloven for handlinger med tilsvarende
gerningsindhold som i de straffelovsbestemmelser, der er
nævnt i § 4 a, stk. 1. Der tages dog ikke hensyn til en
udenlandsk straffedom, hvis anerkendelse af dommen vil være
åbenbart uforenelig med grundlæggende danske
retsprincipper (ordre public), f.eks. fordi den dømte ikke
har haft mulighed for at forsvare sig i sagen. Der henvises til
princippet i § 10 a, stk. 3, nr. 3, i straffeloven.
Straf for kriminalitet, navnlig personfarlig kriminalitet, der
ikke er omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven,
indgår i vurderingen af, hvad der er bedst for barnet.
Tilsvarende gælder, hvis en forælder ikke er
idømt ubetinget fængselsstraf m.v., men betinget
frihedsstraf eller bøde, for kriminalitet omfattet af §
4 a i forældreansvarsloven. Endvidere finder § 4 a ikke
anvendelse på handlinger foretaget i udlandet uden at
være strafbare der. Disse straffelovsovertrædelser og
handlinger vil imidlertid indgå i vurderingen af, hvad der er
bedst for barnet efter § 4 i forældreansvarsloven.
Kriminalitet har dog kun betydning, hvis der er tale om handlinger,
der skaber tvivl om, hvorvidt den pågældende er egnet
til at drage omsorg for et barn. Det er navnlig tilfældet ved
kriminalitet, der direkte eller indirekte er rettet mod at skade
andre mennesker.
Formålet med § 4 a i forældreansvarsloven er
således at sikre, at der i forældreansvarssager ikke
opstår tvivl om, at hensynet til barnets bedste og barnets
ret til trivsel og beskyttelse altid sættes over andre
hensyn, herunder over hensynet til en forælder, der er
dømt for at have begået de nævnte
straffelovsovertrædelser.
Efter § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven finder
formo?dningsreglen ikke anvendelse, hvis det er bedst for barnet,
at den dømte forælder har forældremyndighed over
barnet, eller at barnet har bopæl hos eller samvær
eller anden kontakt med denne forælder. Der er tale om en
snæver undtagelse, der alene finder anvendelse, hvis det
efter en konkret og dybdegående vurdering findes at
være det bedste for det enkelte barn.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste i sager
omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven, skal
først og fremmest indgå barnets relation til den
pågældende forælder og barnets interesse i at
have kontakt med denne. Hensynet til den dømte
forælder kan aldrig føre til, at der træffes en
afgørelse, som ikke vurderes at være til barnets
bedste.
I vurderingen af barnets bedste skal endvidere indgå den
nærmere karakter af forbrydelsen og omstændighederne
omkring forbrydelsen samt den tid, der er forløbet, siden
forbrydelsen blev begået. Det forhold, at der foreligger
særlige omstændigheder, såsom at forælderen
var meget ung, da forbrydelsen blev begået, eller at der er
gået lang tid siden forælderens løsladelse fra
strafafsoning, kan ikke i sig selv føre til, at undtagelsen
finder anvendelse. Sådanne forhold kan dog være
relevante for den samlede vurdering af barnets bedste, herunder
bl.a. vurderingen af forælderens aktuelle evne til at drage
omsorg for barnet og af risikoen for, at barnet i sin opvækst
udsættes for radikalisering og ekstremisme.
Det vil indgå med vægt i vurderingen af, at
samvær m.v. ikke er til barnets bedste, hvis
forældrenes samlivsophævelse og/eller
forældreansvarssagen helt eller delvist blev udløst af
den ene forælders kriminalitet. Ligeledes kan det være
relevant for vurderingen, hvis forældrene har opretholdt
samlivet i en længere periode, hvor den anden forælder
har været vidende om kriminaliteten, og det ikke har givet
anledning til bekymring for den dømte forælders
omsorgsevne. Der skal dog i denne sammenhæng være fokus
på forældrenes relation til hinanden, herunder om den
ene forælder har været tilbageholdende med at
opløse samlivsforholdet og/eller rejse en
forældreansvarssag f.eks. på grund af frygt for den
anden forælder.
I vurderingen af barnets bedste skal også inddrages de
forhold, der er lagt vægt på i straffedommen.
Særligt grovheden af forbrydelsen og betydningen heraf for
strafudmålingen, herunder om retten har fundet, at der
forelå formildende eller skærpende
omstændigheder, kan have betydning for vurderingen af barnets
bedste. Det skal samtidigt undersøges, om dommen indeholder
oplysninger i relation til forældreansvarslovens fokus
på forældrenes pligt til at skærme barnet mod
vold og anden behandling, der udsætter barnet for skade eller
fare, herunder om den pågældende forælders
deltagelse i de kriminelle aktiviteter har kunnet udsætte
barnet for skade eller fare.
Vurderingen af barnets bedste, barnets trivsel og beskyttelsen
af barnet skal i sager omfattet af § 4 a i
forældreansvarsloven være baseret på en
dybdegående og tværfaglig undersøgelse. Der skal
foretages en børnesagkyndig undersøgelse og som klart
udgangspunkt ligeledes en belysning af forælderens personlige
egenskaber og evne til at drage omsorg for barnet. Det vil i de
fleste sager endvidere være relevant at indhente oplysninger
efter bestemmelserne herom i kapitel 10 i Familieretshusloven fra
den kommune, der er forpligtet til at yde støtte til barnet
efter serviceloven.
Der skal som led i oplysningen af sagen som udgangspunkt
også afholdes en børnesamtale. Barnets egne
synspunkter skal tillægges vægt alt efter barnets alder
og modenhed. Det skal dog understreges, at barnets synspunkter ikke
kan stå alene, da der kan være situationer, hvor barnet
ikke kan overskue konsekvenserne af sine udtalelser.
Endelig tages der ved afgørelsen også hensyn til,
hvilke forhold efter forældreansvarsloven den enkelte sag
drejer sig om. Der kan således efter en konkret vurdering
være situationer, hvor der ikke er noget til hinder for at
bestemme, at et barn har samvær med en forælder, der er
dømt for overtrædelse af straffelovsbestemmelser, der
er omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven, men at den
pågældende forælder ikke har del i
forældremyndigheden over barnet. Det er en
forudsætning, at denne løsning i den konkrete
situation anses for bedst for barnet.
Ved afgørelserne om undtagelse fra formodningsreglen i
§ 4 a i forældreansvarsloven skal det som anført
i de almindeli?ge bemærkninger, punkt 3, sikres, at Danmarks
forpligtelser i forhold til barnets bedste og retten til familieliv
efter FN's konvention om barnets rettigheder og Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention overholdes.
Efter § 4 a, stk. 2, i forældreansvarsloven har
Familieretshuset mulighed for at indhente oplysninger om
straffedomme fra Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret), hvis der foreligger mistanke om, at en
forælder er idømt ubetinget fængselsstraf m.v.
for kriminalitet omfattet af § 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven.
Det foreslås, at formodningsreglen i § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven
ændres således, at henvisningen til retsfølger
efter §§ 68-70 i straffeloven ændres til henvisning
til dom til anbringelse efter straffelovens § 68, 2. pkt.,
eller § 69 eller til forvaring efter straffelovens § 70,
og at henvisningen til dom for overtrædelse af bestemmelserne
om personfarlig kriminalitet af grovere karakter i § 210, 24.
kapitel, §§ 237, 245, 245 a, 246, eller 262 a i
straffeloven ændres til henvisning til dom for
overtrædelse af bestemmelserne om terrorisme og om
personfarlig kriminalitet af grovere karakter i §§ 101 a
og 114-114 j, § 136, stk. 2 og, § 136, stk. 3, for
så vidt angår billigelse af handlinger omfattet af
straffelovens §§ 114-114 j, § 210, kapitel 24
bortset fra § 228, §§ 237, 245, 245 a, 246 eller 262
a.
Dette indebærer, at bestemmelsens anvendelsesområde
udvides til også at omfatte straf for overtrædelse af
§ 101 a i straffeloven om tilslutning til fjendtlig
væbnet styrke i udlandet, §§ 114-114 j i
straffeloven om terrorisme m.v. og § 136, stk. 2 og 3, i
straffeloven om billigelse af terrorisme.
Udvidelsen foreslås af lovtekniske grunde
gennemført ved indsættelsen i § 4 a, stk. 1, af
henvisning til de straffelovsbestemmelser, der er omfattet af den
foreslåede udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde, sammen med henvisning til de
straffelovsbestemmelser, der er omfattet af den gældende
bestemmelse i § 4 a, stk. 1.
Den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet for
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven omfatter
følgende bestemmelser, der alle vedrører
terrorhandlinger, der direkte eller indirekte er rettet mod at
skade andre mennesker, eller drejer om billigelse af
terrorisme:
- § 101 a om
forbud mod tilslutning til fjendtlig væbnet styrke i
udlandet, som kæmper mod den danske stat.
- § 114 om
forbud mod at begå terrorisme.
- § 114 a om
forbud mod at begå terrorlignende handlinger omfattet af
internationale konventioner.
- § 114 b om
forbud mod at yde økonomisk støtte til terrorisme
m.v.
- § 114 c om
forbud mod hvervning til at begå terrorisme m.v.
- § 114 d om
forbud mod oplæring til at begå terrorisme m.v.
- § 114 e om
forbud mod at yde støtte til terrorgrupper m.v., f.eks. i
form af professionel generel rådgivningsbistand.
- § 114 f om
forbud mod at deltage i eller yde væsentlig økonomisk
eller anden støtte til grupper m.v., der har til hensigt ved
vold f.eks. at fremkalde forstyrrelse af samfundsordenen.
- § 114 g om
forbud mod at deltage i ulovlig militær organisation eller
gruppe.
- § 114 h om
forbud mod spredning af
masseødelæggelsesvåben.
- § 114 i om
forbud mod at modtage økonomisk støtte fra en
terrororganisation.
- § 114 j om
forbud mod indrejse og ophold i forbudsbelagte
konfliktområder.
- § 136, stk.
2, om forbud mod offentlig billigelse af forbrydelser omfattet af
kapitel 12 eller 13 i straffeloven, der omfatter henholdsvis
landsforræderi og andre forbr?ydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed samt forbrydelser mod
statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme
m.v.
- § 136, stk.
3, om forbud mod som led i religiøs oplæring
udtrykkeligt at billige handlinger, som er omfattet af
straffelovens §§ 114-114 j om terrorisme.
I relation til § 114 j bemærkes, at et område
kan være omfattet af indrejse- og opholdsforbuddet, hvis en
gruppe eller sammenslutning, der begår eller har til hensigt
at begå handlinger omfattet af de ovennævnte
terrorbestemmelser i §§ 114, 114 a, 114 b, 114 c eller
114 d i straffeloven, er part i en væbnet konflikt i det
pågældende område. Dette forbud gælder ikke
for indrejse og ophold, der sker som led i udøvelse af
dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller
hverv. Endvidere kan der meddeles tilladelse til, at en person
indrejser eller opholder sig i et forbudsbelagt område, hvis
indrejsen eller opholdet har et anerkendelsesværdigt
formål. Formålet med § 114 j var at gøre
det lettere at straffe personer, der indrejser eller opholder sig i
et konfliktområde for at deltage i en væbnet konflikt
for eksempelvis en terrororganisation. Er det ved dommen lagt til
grund, at dette ikke er tilfældet, finder § 4 a i
forældreansvarsloven ikke anvendelse.
Den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet for
§ 4, stk. 1, i forældreansvarsloven betyder, at der
indføres en klar formodning for, at det er bedst for et
barn, at en forælder, der er idømt ubetinget
fængselsstraf eller dømt til anbringelse eller til
forvaring for overtrædelse af disse terrorbestemmelser, ikke
har forældremyndighed over barnet, og at barnet ikke har
bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne
forælder.
I lighed med den gældende formodningsregel vil der
også i forhold til den foreslåede udvidelse af
anvendelsesområdet for formodningsreglen helt undtagelsesvist
kunne være si?tuationer, hvor det efter en konkret og
dybdegående vurdering findes at være det bedste for det
enkelte barn, at barnet har kontakt med en forælder, der er
dømt efter de nævnte straffelovsbestemmelser. Ved
denne vurdering af barnets bedste inddrages også de forhold,
der er lagt vægt på i straffedommen, navnlig grovheden
af forbrydelsen, og om der forelå formildende eller
skærpende omstændigheder. I forhold til forældre,
der er dømt for overtrædelse af terrorbestemmelserne,
skal der særligt være fokus på, om dommen
indeholder oplysninger m.v., som har betydning for
bedømmelsen af forælderens evne til at drage omsorg
for barnet og for risikoen for, at barnet i sin opvækst
udsættes for radikalisering og ekstremisme.
Endelig skal det sikres, at Danmarks forpligtelser i forhold til
barnets bedste og retten til familieliv efter FN's konvention om
barnets rettigheder og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention overholdes.
Den foreslåede præcisering i relation til
retsfølger efter §§ 68-70 i straffeloven betyder,
at bestemmelsen alene omfatter dom til anbringelse efter
straffelovens § 68, 2. pkt., eller § 69 eller til
forvaring efter straffelovens § 70. Med dom til anbringelse
forstås anbringelsesdomme omfattet af punkt 5.1.1. i
Rigsadvokatmeddelelsen om psykisk afvigende kriminelle. Det drejer
sig om dømte, der er sindssyge og frembyder en sådan
fare for sikkerheden, at de kun bør kunne udskrives på
grundlag af en retskendelse, samt dømte, der er sindssyge og
fra lægelig side bedømmes som udtalt farlige og derfor
frembyder nærliggende risiko for personfarlige handlinger.
Derimod omfatter bestemmelsen ikke behandlingsdomme omfattet af
meddelelsens punkt 5.1.2., der drejer sig om dom til behandling
på psykiatrisk afdeling eller under tilsyn heraf, hvor
behandlingsmæssige hensyn træder i forgrunden, og hvor
hensynet til sikkerheden ikke er så påtrængende,
at domstolskontrol med udskrivning kan anses for
påkrævet. Det indgår dog i vurderingen af, hvad
der er bedst for barnet, hvis en forælder er idømt en
sådan behandlingsdom.
Den foreslåede præcisering omfatter både domme
omfattet af den gældende bestemmelse i § 4 a, stk. 1, og
domme omfattet af den foreslåede udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde.
Familieretshusets mulighed efter § 4 a, stk. 2, i
forældreansvarsloven for at indhente oplysninger om
straffedomme fra Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret)
vil også gælde domme, der er omfattet af den
foreslåede udvidelse af § 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven.
Begrundelsen for forslaget om at udvide anvendelsesområdet
for § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven er, at de
omhandlede bestemmelser i straffeloven vedrører
terrorhandlinger, der direkte eller indirekte er rettet mod at
skade andre mennesker, eller drejer om billigelse af terrorisme. De
omhandlede handlinger skaber i lighed med de handlinger, der er
omfattet af den gældende formodningsregel, tvivl om, hvorvidt
den pågældende forælder er egnet til at drage
omsorg for et barn, herunder beskytte barnet mod radikalisering og
ekstremisme, og dermed om det er bedst for barnet at have kontakt
med den pågældende forælder. Der bør
derfor også i forhold til disse bestemmelser være en
klar formodning for, at det er bedst for et barn, at en
forælder, der er idømt straf m.v. efter de omhandlede
bestemmelser, ikke har forældremyndighed over barnet, og at
barnet ikke har bopæl hos eller samvær eller anden
kontakt med denne forælder.
Begrundelsen for forslaget om at præcisere bestemmelsens
anvendelsesområde i relation til retsfølger efter
§§ 68-70 i straffeloven sådan, at den alene
omfatter dom til anbringelse efter straffelovens § 68, 2.
pkt., eller § 69 eller til forvaring efter straffelovens
§ 70, er, at efter forarbejderne til § 4 a understreges
grovheden af de handlinger, der er omfattet af § 4 a, af, at
bestemmelsen alene skal finde anvendelse ved ubetinget
fængselsstraf eller ved dom til en anden retsfølge
efter straffelovens §§ 68-70, der omfatter forvaring og
andre foranstaltninger, herunder anbringelse i institution. Det var
således ikke hensigten, at bestemmelsen skulle omfatte
retsfølger, der ikke medfører
frihedsberøvelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 2.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2020.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen indebærer, at loven
også vil finde anvendelse på sager efter
forældreansvarsloven, som Familieretshuset og familieretten
har under behandling ved lovens ikrafttræden, og som
afgøres efter ikrafttrædelsestidspunktet. Endvidere
indebærer bestemmelsen, at loven også vil finde
anvendelse i forhold til straffedomme, der er afsagt inden
ikrafttrædelsen.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Det fremgår af § 49 i forældreansvarsloven, at
loven ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i
kraft for Grønland og Færøerne med de
ændringer, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger. Det foreslås, at
nærværende lov ikke kan sættes i kraft for
Færøerne, da de færøske myndigheder har
overtaget sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder
forældreansvarslovgivningen.
Forældreansvarsloven er ved kongelig anordning nr. 680 af
6. juni 2016 sat i kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I forældreansvarsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 776 af 7. august 2019, foretages
følgende ændring: | | | | § 4 a. Er en
part idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
incest, jf. § 210 i straffeloven, en seksualforbrydelse, jf.
24. kapitel i straffeloven, dog undtaget overtrædelser
omfattet af § 228 i straffeloven, manddrab, jf. § 237 i
straffeloven, grov vold, jf. §§ 245 og 246 i
straffeloven, omskæring af kvinder, jf. § 245 a i
straffeloven, eller menneskehandel, jf. § 262 a i
straffeloven, kan der ikke, medmindre det er bedst for barnet,
træffes afgørelse om følgende: | | 1. I § 4 a, stk. 1, ændres »en
anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
incest, jf. § 210 i straffeloven, en seksualforbrydelse, jf.
24. kapitel i straffeloven, dog undtaget overtrædelser
omfattet af § 228 i straffeloven, manddrab, jf. § 237 i
straffeloven, grov vold, jf. §§ 245 og 246 i
straffeloven, omskæring af kvinder, jf. § 245 a i
straffeloven, eller menneskehandel, jf. § 262 a i
straffeloven« til: »dømt til anbringelse efter
straffelovens § 68, 2. pkt., eller § 69 eller til
forvaring efter straffelovens § 70 for overtrædelse af
straffelovens §§ | 1) At parten har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet efter § 11, § 13, stk. 2, § 14, §
15, stk. 2 eller 3, eller §§ 15 a eller 26-28. | | 101 a, 114, 114 a, 114 b, 114 c, 114 d,
114 e, 114 f, 114 g, 114 h, § 114 i, § 114 j, § 136,
stk. 2, § 136, stk. 3, for så vidt angår
billigelse af handlinger omfattet af straffelovens
§§ | 2) At barnet har bopæl hos parten
efter § 17, stk. 1, eller § 26. | | 114-114 j, § 210, kapitel 24
bortset fra § 228, §§ 237, 245, 245 a, 246 eller 262
a«. | 3) At barnet har samvær eller
anden kontakt med parten efter §§ 20-21, 22, 29 eller 29
a. | | | Stk. 2.
Familieretshuset kan, hvis der foreligger mistanke om, at en part
er idømt ubetinget fængselsstraf eller en anden
retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven for
kriminalitet omfattet af stk. 1, indhente oplysninger herom fra Det
Centrale Kriminalregister. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|