Fremsat den 26. marts 2020 af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Vederlagsfri tandpleje til de mest socialt
udsatte borgere)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 903 af 26. august 2019, som senest ændret ved § 2 i
lov nr. 1436 af 17. december 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 134 indsættes før overskriften før
§ 135:
»Socialtandpleje
§ 134 a. Kommunalbestyrelsen
tilbyder vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende
tandpleje, herunder forebyggende råd og vejledning i forhold
til vedligeholdelse af behandlingen, til borgere med særlige
sociale problemer, i form af gadehjemløse og borgere, der
kan benytte herberger, varmestuer, væresteder på grund
af hjemløshed, herunder borgere som ikke kan opholde sig i
egen bolig, jf. lov om social service §§ 104 og 110, og
som ikke kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering tilbyde
vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje,
herunder forebyggende råd og vejledning i forhold til
vedligeholdelse af behandlingen, til udsatte borgere, der ikke er
omfattet af stk. 1, og som ikke kan udnytte de almindelige
tandplejetilbud grundet særlige sociale problemer.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om socialtandpleje ved
at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved
at indgå aftaler herom med andre kommunalbestyrelser,
regionsråd eller private klinikker.
Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet, omfanget, organiseringen og
ressourceanvendelsen i den kommunale socialtandpleje.«
2. I
§ 249 indsættes efter
»133«: », 134 a«.
§ 2
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 14.
juni 2018, som ændret ved § 5 i lov nr. 1555 af 18.
december 2018, § 1 i lov nr. 1435 af 17. december 2019 og
§ 3 i lov nr. 1436 af 17. december 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5 indsættes efter nr. 5
som nyt nummer:
»6)
socialtandpleje efter § 134 a i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri,«.«
Nr. 6-12 bliver herefter nr. 7-13.
2. I
§ 24, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 19, stk. 6,«:
»eller efter skader påført i socialtandplejen,
jf. sundhedslovens § 134 a,«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Etablering af en kommunal
socialtandpleje | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | | | 2.1.2.1. | Målgruppe | | | | 2.1.2.2. | Behandlingsomfang | | | | 2.1.2.3. | Visitation | | | | 2.1.2.4. | Organisering | | 2.2. | Klage- og erstatningsadgang | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Socialt udsatte borgere har markant
dårligere tandsundhed end den øvrige befolkning. 42
pct. af socialt udsatte borgere har færre end 20 tænder
i munden, mens det for den øvrige befolkning alene er 5
pct., der har færre end 20 tænder i munden.
Der eksisterer allerede flere tandpleje- og
tandplejetilskudsordninger, som de mest socialt udsatte borgere kan
være i målgruppen for at modtage. Det gælder
tilbud om tandpleje fra den kommunale omsorgs- og specialtandpleje
samt mulighed for tilskud til tandpleje efter lov om aktiv
socialpolitik for borgere, der modtager hjælp i
kontanthjælpssystemet, førtids- eller folkepension
m.v.
De karakteristika, der er kendetegnende for de
mest socialt udsatte borgere, medfører imidlertid, at disse
borgere enten har svært ved eller slet ikke kan gøre
brug af eksisterende tandplejeordninger. De mest socialt udsatte
borgere er eksempelvis ikke i stand til selv at betale den
egenbetaling, som følger med de øvrige
tandplejeordninger, at opsøge hjælp i kommunen i
forhold til tandpleje eller at indgå og holde
tandlægeaftaler.
Med finanslovsaftalen for 2020 har regeringen
(Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet afsat midler til etablering af en
kommunal socialtandpleje, hvor der vederlagsfrit ydes akut
smertelindrende og funktionsopbyggende behandling til de mest
socialt udsatte borgere. Finanslovsaftalen indebærer, at
kommunerne skal forpligtes til at oprette et sådant
vederlagsfrit tilbud til de mest socialt udsatte borgere.
Lovforslaget har til hensigt at etablere
lovgrundlaget for en socialtandpleje, som skal bidrage til at
øge de mest socialt udsatte borgeres livskvalitet,
tandsundhed og begrænsning af yderligere marginalisering.
Regeringen ønsker med lovforslaget
endvidere at understøtte, at de mest socialt udsatte borgere
får den tandplejebehandling, som de har brug for. Derfor
forudsættes et vist opsøgende arbejde fra kommunernes
side for at hjælpe de relevante borgere hen til
tandplejebehandlingen. Her vil bl.a. gade- og socialmedarbejdere,
personale på herberger, varmestuer, væresteder,
stofindtagelsesrum og lignende lavtærskeltilbud få en
betydelig rolle.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Etablering af en kommunal socialtandpleje
2.1.1. Gældende ret
Der eksisterer efter gældende lovgivning
flere tandpleje- og tandplejetilskudsordninger, som de mest socialt
udsatte borgere kan være i målgruppen for. Det
gælder tilbud om tandpleje fra den kommunale omsorgs- og
specialtandpleje, jf. sundhedslovens §§ 131 og 133, samt
mulighed for at opnå tilskud til tandbehandling eller
tandpleje efter §§ 82 og 82 a i lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 23.
september 2019, og de sociale pensionslove - lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af
23. september 2019, og lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 983 af 23. september 2019. Disse
tilbud beskrives nedenfor.
Det fremgår af sundhedslovens § 64
a, stk. 1, at personer over 18 år, der er omfattet af
sikringsgruppe 1 og 2, frit kan vælge tandlæge blandt
samtlige praktiserende tandlæger, der er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet.
Det fremgår videre af sundhedslovens
§ 127, stk. 1, at kommunalbestyrelsen tilbyder alle
børn og unge under 18 år med bopæl i kommunen
vederlagsfri forebyggende og behandlende tandpleje. Dette tilbud
betegnes "børne- og ungdomstandpleje".
Det følger af sundhedslovens §
131, stk. 1, at kommunalbestyrelsen tilbyder forebyggende og
behandlende tandpleje til personer, der på grund af nedsat
førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk
handicap kun vanskeligt kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Dette tilbud betegnes "omsorgstandpleje".
Af sundhedslovens § 133, stk. 1,
fremgår desuden, at kommunalbestyrelsen tilbyder et
specialiseret tandplejetilbud til sindslidende, psykisk
udviklingshæmmede m.fl., der ikke kan udnytte de almindelige
tandplejetilbud i børne- og ungdomstandplejen,
praksistandplejen eller omsorgstandplejen. Dette tilbud betegnes
"specialtandpleje".
Hertil kommer, at kommunen i medfør af
§ 82 i lov om aktiv socialpolitik kan yde hjælp til
udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller
lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis
ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale
udgifterne, jf. bestemmelsens 1. pkt. Der kan kun ydes hjælp
efter denne bestemmelse, hvis behandlingen er nødvendig og
helbredsmæssigt velbegrundet, jf. bestemmelsens 2. pkt. Der
er ikke krav om, at ansøgeren har været ude for
ændringer i sine forhold (en social begivenhed), se
nærmere hertil i bemærkningerne til lovforslag nr. L
230 om forslag til lov om aktiv socialpolitik, Folketingstidende
1996-97, 1. samling, Tillæg A, side 5073, spalte 2.
Kontanthjælpsmodtagere, studerende og andre
lavindkomstgrupper kan være omfattet af reglen. Det kan
folkepensionister og førtidspensionister efter reglerne fra
før 2003 derimod ikke, fordi de pågældende i
givet fald bevilges hjælp efter reglerne om
helbredstillæg og personligt tillæg i lov om social
pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Personer, som modtager ydelser efter lov om
aktiv socialpolitik svarende til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, uddannelseshjælps-
eller kontanthjælpsniveau har mulighed for at få
tilskud til tandpleje efter lovens § 82 a, stk. 1. Hjælp
efter § 82 er således subsidiær i forhold til
tilskud efter § 82 a. Personer, som modtager tilskud efter
§ 82 a, kan søge om hjælp til egenbetalingen
efter § 82, jf. § 82 a, stk. 7, se nærmere nedenfor
om § 82 a.
Kommunen kan ikke yde hjælp efter §
82 i lov om aktiv socialpolitik, hvis ansøgeren eller en
eventuel ægtefælle har indtægter eller formue,
som kan dække behovet, jf. bestemmelsens 1.pkt. Der kan ikke
ydes hjælp til den del af udgiften, som dækkes af en
privat forsikring, f.eks. Sygeforsikring Danmark. Kommunen skal i
hvert enkelt tilfælde foretage en konkret vurdering af
ansøgerens og en eventuel ægtefælles
økonomiske forhold, herunder om ansøgeren har
mulighed for selv at betale en del af udgiften.
Efter § 82 a, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik yder kommunen endvidere tilskud til betaling for
tandpleje til personer, som modtager ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik svarende til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, uddannelseshjælps-
eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager
særlig hjælp efter § 27 a, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive
førtidspension efter lov om social pension svarer til
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
eller kontanthjælpsniveau, jf. § 82 a, stk. 1, 2. pkt.
Personer, der modtager revalideringsydelse,
ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til
tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville
være berettiget til i selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse eller uddannelses- eller
kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser
for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller
kontanthjælp, jf. § 82 a, stk. 1, 3. pkt. Tilskud til
betaling af tandpleje er således et retskrav for borgere, som
er omfattet af målgruppen. Behandling skal som udgangspunkt
ikke forhåndsgodkendes. Dog skal kommunen
forhåndsgodkende behandlingsforløb, der overstiger
10.000 kr., jf. § 82 a, stk. 6.
Der ydes tilskud til den del af
tandbehandlingen, som overstiger en egenbetaling på 600 kr.
pr. år. Kommunen yder 100 pct. tilskud til ansøgerens
egne udgifter til tandpleje, som overstiger den årlige
egenbetaling på 600 kr. til personer i alderen 18-24 år
og til personer i alderen 25-29 år, som modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
efter § 22, men ikke danskbonus efter § 22, stk. 4-8,
eller som modtager uddannelseshjælp efter § 23, men ikke
aktivitetstillæg eller barselstillæg efter § 24,
jf. § 82 a, stk. 2 og 3. Kommunen yder tilskud til
dækning af 65 pct. af ansøgerens egne udgifter til
tandpleje, som overstiger den årlige egenbetaling på
600 kr. til andre, som er 25 år eller derover, som modtager
ydelser efter loven svarende til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, uddannelseshjælps-
eller kontanthjælpsniveau, jf. § 82 a, stk. 4.
Efter § 14 a, stk. 1, i lov om social
pension yder kommunen helbredstillæg med op til 85 pct. af
folkepensionistens egne udgifter til tandbehandling, som
regionsrådet yder tilskud til efter sundhedslovens kapitel
15, 15 a og 42. Der ydes desuden helbredstillæg med op til 85
pct. af pensionistens egne udgifter til tandproteser, hvis kommunen
vurderer, at udgiften er nødvendig, jf. § 14 a, stk. 4.
Helbredstillægget udbetales efter størrelsen af
pensionistens personlige tillægsprocent
(indtægtsregulering), jf. § 31, stk. 3. Der er ikke ret
til helbredstillæg, når pensionistens formue overstiger
et fastsat beløb, jf. § 14 a, stk. 6.
Efter § 14, stk. 1, i lov om social
pension kan kommunen yde et personligt tillæg, hvis
pensionisten økonomiske forhold er særlig vanskelige,
og det økonomiske behov ikke kan dækkes af anden
lovgivning. Der kan f.eks. være tale om hjælp til at
dække den resterende egenbetaling til tandbehandling.
Efter § 18, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. yder kommunen helbredstillæg med
op til 85 pct. af førtidspensionistens (tilkendt efter
regler gældende før 1. januar 2003) egne udgifter til
tandbehandling, som regionsrådet yder tilskud til efter
sundhedslovens kapitel 15, 15 a og 42. Der ydes desuden
helbredstillæg med op til 85 pct. af pensionistens egne
udgifter til tandproteser, hvis kommunen vurderer, at udgiften er
nødvendig, jf. § 18, stk. 4. Helbredstillægget
udbetales efter størrelsen af pensionistens personlige
tillægsprocent (indtægtsregulering), jf. § 29,
stk. 3. Der er ikke ret til helbredstillæg, når
pensionistens formue overstiger et fastsat beløb, jf. §
18, stk. 6.
Efter § 17, stk. 2, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., kan kommunen yde et personligt
tillæg, hvis pensionisten økonomiske forhold er
særlig vanskelige, og det økonomiske behov ikke kan
dækkes af anden lovgivning. Der kan f.eks. være tale om
hjælp til at dække den resterende egenbetaling til
tandbehandling.
Derudover er der i forbindelse med
satspuljeprojekter og på frivillig basis etableret en
række forsøg med tandplejeordninger for særlige
grupper i kommunerne, f.eks. "Børsterne" i Randers Kommune,
"Bisserne" i Københavns Kommune og tandpleje til socialt
udsatte i Svendborg Kommune. Der er flere elementer i de
forskellige ordninger, som varierer, herunder målgruppe,
organisering i form af tandplejetilbud placeret i sammenhæng
med kommunale tandplejetilbud eller mobile tandplejetilbud,
visitation og egenbetaling. Derudover gælder det, at langt de
fleste kommuner ikke har et særligt tilbud målrettet de
mest socialt udsatte borgere.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der er efter Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse behov for at forbedre de
eksisterende tilbud om tandpleje for de mest socialt udsatte
borgere, da dette er en borgergruppe med store
tandsundhedsmæssige problemer og samtidig en gruppe, der for
en overvejende andels vedkommende ikke kan benytte eksisterende
tandplejeordninger. De mest socialt udsatte borgere vil eksempelvis
ikke være i stand til selv at betale den egenbetaling, som
følger med de øvrige tandplejeordninger, at
opsøge hjælp i kommunen i forhold til tandpleje eller
at indgå og holde tandlægeaftaler.
Det foreslås derfor, at der i
sundhedsloven indsættes en ny bestemmelse om socialtandpleje
(§ 134 a), hvorefter kommunalbestyrelsen i henhold til den
foreslåede bestemmelses stk. 1 skal tilbyde vederlagsfri akut
smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje, herunder
forebyggende råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse
af behandlingen, til borgere med særlige sociale problemer, i
form af gadehjemløse samt borgere, der kan benytte
herberger, varmestuer, væresteder på grund af
hjemløshed, herunder borgere som ikke kan opholde sig i egen
bolig, jf. servicelovens §§ 104 og 110, og som ikke kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Det foreslås endvidere, at
kommunalbestyrelsen i henhold til den foreslåede bestemmelses
stk. 2 ud fra en konkret vurdering kan tilbyde vederlagsfri akut
smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje, herunder
forebyggende råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse
af behandlingen, til udsatte borgere, der ikke er omfattet af stk.
1, og som grundet særlige sociale problemer ikke kan udnytte
de almindelige tandplejetilbud.
Derudover foreslås det, at
kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelses stk. 3
kan tilvejebringe tilbud om socialtandpleje ved at etablere
behandlingstilbud på egne institutioner eller ved at
indgå aftaler herom med andre kommunalbestyrelser,
regionsråd eller private klinikker. Det bemærkes, at
afgørelsen om, hvorvidt en borger er omfattet af tilbuddet,
ikke kan overlades til private klinikker. Det er alene den faktiske
tandplejebehandling, som vil kunne overlades til private
klinikker.
Herudover foreslås det, at sundheds- og
ældreministeren efter den foreslåede bestemmelses stk.
4 bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
indholdet, omfanget, organiseringen og ressourceanvendelsen af
socialtandplejen. De nærmere regler herom forventes fastsat i
bekendtgørelse om tandpleje.
Der henvises til afsnit 2.1.2.1-2.1.2.4
nedenfor for en nærmere beskrivelse af overvejelserne og
indholdet af den foreslåede ordning om en
socialtandpleje.
2.1.2.1. Målgruppe
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at alene de mest socialt udsatte borgere bør
være omfattet af et nyt kommunalt tilbud om socialtandpleje,
idet disse borgere enten har svært ved eller slet ikke kan
gøre brug af eksisterende tandplejeordninger.
Målgruppen for et tilbud om
socialtandpleje vil primært, jf. den foreslåede
bestemmelses stk. 1, være borgere med særlige sociale
problemer, i form af gadehjemløse samt borgere, der kan
benytte herberger, varmestuer, væresteder på grund af
hjemløshed, herunder borgere som ikke kan opholde sig i egen
bolig, jf. servicelovens §§ 104 og 110. Af servicelovens
§ 104, fremgår, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde
aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige
sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige
færdigheder eller af livsvilkårene. Af servicelovens
§ 110, fremgår, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde
midlertidigt ophold i boformer til personer med særlige
sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen
bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende
støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Derudover vil kommunalbestyrelsen efter den
foreslåede bestemmelses stk. 2 kunne tilbyde tandpleje til
udsatte borgere, der ikke er omfattet af den foreslåede
bestemmelses stk. 1, og som grundet særlige sociale problemer
ikke kan benytte de eksisterende tandbehandlings- og
tilskudsmuligheder. Hensigten med denne bestemmelse er at give
kommunerne mulighed for at tilpasse socialtandplejen til de lokale
kommunale forhold.
Afhængigt af, hvordan målgruppen
efter den foreslåede bestemmelses stk. 2 konkret
afgrænses i den enkelte kommune, vil gruppen af socialt
udsatte borgere eksempelvis omfatte borgere, der modtager
forskellige former for sociale indsatser efter serviceloven, eller
borgere, der er i behandling efter sundhedsloven, f.eks. kommunal
alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 eller
lægelig stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens §
142, og som har ingen eller lille arbejdsmarkedstilknytning.
Det bemærkes, at det er afgørende
for, om en person, der umiddelbart er omfattet af målgruppen
for socialtandplejen, kan modtage tandbehandling i socialtandplejen
både efter den foreslåede bestemmelses stk. 1 og stk.
2, at vedkommende ikke kan benytte de allerede eksisterende
tandplejetilbud, og at vedkommende har et tandbehandlingsbehov.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
vil være op til den enkelte kommune i hvert enkelt
tilfælde at vurdere, om borgeren vil skulle have tilbud om
behandling i socialtandplejen, fordi borgeren ikke er i stand til
at benytte de andre tilbud eller om borgeren er omfattet af
behandlingstilbuddet i omsorgs- og specialtandplejen eller
praksistandplejen og er i stand til at benytte disse tilbud.
Det bemærkes, at socialtandplejen alene
retter sig til personer, der er berettigede til at modtage ydelser
efter sundhedsloven, jf. sundhedslovens § 7.
Det bemærkes endvidere, at hvis en
person, der modtager behandling i socialtandplejen, ikke
længere er omfattet af målgruppen for ordningen, vil
personen ikke længere være berettiget til at modtage
behandling i socialtandplejen. Tilbuddet om behandling i
socialtandplejen vil i et sådan tilfælde bortfalde. I
så fald vil borgeren i stedet være omfattet af de
øvrige tandplejetilbud.
2.1.2.2. Behandlingsomfang
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at et vederlagsfrit kommunalt tandplejetilbud til de
mest socialt udsatte borgere (socialtandplejen) bør kunne
tilbyde den behandling, der er nødvendig for, at
målgruppen vil få en forbedret tandsundhed. Det er
på den baggrund ministeriets opfattelse, at tilbuddet i
socialtandplejen vil skulle omfatte akut smertelindrende og
funktionsopbyggende tandbehandling, herunder forebyggende råd
og vejledning i forhold til vedligeholdelse af behandlingen. Det er
vurderingen, at en socialtandpleje vil kunne øge de mest
socialt udsatte borgeres livskvalitet og tandsundhed og dermed
begrænse yderligere marginalisering.
Ved akut smertelindrende tandbehandling
forstås behandling, som afhjælper smerte, infektion,
hævelse, skade eller anden akut tilstand.
Ved funktionsopbyggende tandbehandling
forstås behandling af oral funktionsnedsættelse til
borgere, der f.eks. har nedsat tyggefunktion, eller hvor tab af
tænder i fortandsregionen er vansirende. Ved forebyggende
råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse af
behandlingen forstås information og instruktion i tandpleje
og behandling af eksisterende sygdom og forebyggelse af ny
sygdom.
Den enkelte kommune vil, på baggrund af
en konkret vurdering af den enkelte borgeres tandsundhed og evne
til at indgå i et længere behandlingsforløb,
kunne vælge at tilbyde borgeren yderligere forebyggende
behandling eller funktionsopbyggende behandling som f.eks.
genopbygning af hele tandsæt eller proteser, hvis dette
konkret vurderes at være relevant.
Sundheds- og ældreministeren vil efter
den foreslåede bestemmelses stk. 4 kunne fastsætte
nærmere regler om bl.a. indhold og omfang af den kommunale
socialtandpleje.
Der vil i overensstemmelse hermed blive
fastsat nærmere regler om, hvilke typer af behandlinger der
er omfattet af, og som kan tilbydes inden for ordningen. I den
forbindelse forventes det, at der bl.a. vil blive fastsat
nærmere regler om, at akut smertelindrende tandbehandling i
form af afhjælpning af eksempelvis smerter og infektion,
behandling af oral funktionsnedsættelse, samt forebyggende
råd og vejledning i form af eksempelvis instruktion i
tandpleje som opfølgning på den akutte eller
funktionsopbyggende behandling vil være omfattet af
ordningen. Det forventes endvidere, at der bl.a. vil blive fastsat
nærmere regler om, at der inden for ordningen kan tilbydes
yderligere forebyggende behandling og funktionsopbyggende
behandling som eksempelvis genopbygning af hele tandsæt eller
proteser, hvis det på baggrund af en konkret vurdering af den
enkelte borgers tandsundhed og evne til at indgå i et
længerevarende behandlingsforløb vurderes
relevant.
2.1.2.3. Visitation
Både for borgere omfattet af den
foreslåede bestemmelses stk. 1 og stk. 2 vil et vist
opsøgende arbejde i forhold til at gøre de relevante
borgere opmærksom på muligheden for at modtage
tandpleje i socialtandplejen, anbefaling og støtte i forhold
til f.eks. at påbegynde eller fastholde borgeren i et
behandlingsforløb og eventuelt hjælpe borgere hen til
tandplejebehandlingen i mange tilfælde være en
forudsætning for, at ordningen vil blive brugt som
forudsat.
Her vil bl.a. gade- og socialmedarbejdere,
sygeplejersker i kommunerne, personale på herberger,
varmestuer, væresteder, stofindtagelsesrum og lignende
lavtærskeltilbud have en betydelig rolle. Det
forudsættes således, at der fra kommunal side ydes et
vist oplysende og opsøgende arbejde i forhold til at
gøre opmærksom på mulighederne for den
særlige målgruppe for at modtage tandpleje i
socialtandplejen.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at det er afgørende, at borgerne skal have en
let adgang til tilbuddet, således at de
pågældende borgere ikke skal ind i et
længerevarende myndighedsforløb, hvor de f.eks. skal
vente på, at kommunen vurderer, om de er i målgruppen
for tilbuddet, da dette i sig selv vil kunne være en barriere
for, at de mest udsatte borgere vil gøre brug af ordningen.
Beslutningen om, hvorvidt borgeren er i målgruppen for
tilbuddet, vil være en afgørelse i forvaltningslovens
forstand. Det bemærkes i den forbindelse, at den
sundhedsfaglige vurdering af den enkelte borgers konkrete
behandlingsbehov vil skulle foretages af det tandsundhedsfaglige
personale i socialtandplejen, når der er taget stilling til,
om borgeren er omfattet af målgruppen i stk. 1 og stk. 2.
Inden der igangsættes en behandling i
socialtandplejen, vil der således skulle foretages en
vurdering af, om borgeren er i målgruppen for at modtage
behandling i socialtandplejen, herunder om borgeren kan anvende
andre tandplejetilbud og således ikke er omfattet af
målgruppen for behandling i socialtandplejen, ligesom der
skal foretages en tandsundhedsfaglig vurdering af borgerens
tandbehandlingsbehov.
I den foreslåede bestemmelses stk. 1 og
stk. 2 er det en forudsætning for at kunne modtage
vederlagsfri tandpleje i socialtandplejen, at borgeren både
lever op til de sociale kriterier, og at vedkommende ikke kan
benytte de almindelige tandplejetilbud. Borgeren vil imidlertid
også skulle have et tandbehandlingsbehov, hvorfor det ikke
vil være tilstrækkeligt, at en borger retter
henvendelse til socialtandplejen med besked om, at f.eks. en
socialmedarbejder på et værested har oplyst om
tandplejetilbuddet, og derigennem vurderet, at den
pågældende borger er i målgruppen for
tilbuddet.
Det bemærkes i den forbindelse, at
beslutningen om, hvilken konkret behandling den enkelte borger skal
tilbydes, vil være faktisk forvaltningsvirksomhed.
Vurderingen af om borgeren er omfattet af
målgruppen, herunder at vedkommende ikke kan benytte de
eksisterende tandplejetilbud, vil i de tilfælde, hvor
socialtandplejen er placeret i umiddelbart tilknytning til et
herberg, varmestue eller andet lavtærskeltilbud, umiddelbart
kunne ske ved en mundtlig dialog med medarbejderne på det
pågældende tilbud. Det vil således i disse
tilfælde i praksis relativ nemt kunne konstateres, om en
borger er omfattet af målgruppen. Hvis dialogen derimod sker
elektronisk, skal den skriftlige, elektroniske dialog ske i
overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.
I de tilfælde, hvor en borger retter
henvendelse til en socialtandpleje, der ikke umiddelbart er
placeret i nær tilknytning til et herberg, varmestue eller
andet lavtærskeltilbud, vil vurderingen af, om borgeren er
omfattet af målgruppen, skulle ske på anden vis. Det
kan f.eks. ske ved, at der rettes telefonisk kontakt til
medarbejdere på det tilbud, hvor vedkommende borger ofte
kommer, eller f.eks. ved at borgeren medgives en skriftlig
bekræftelse på at være i målgruppen fra det
herberg, varmestue eller andet lavtærskeltilbud, som har
gjort borgeren opmærksom på tilbuddet. Det
bemærkes dog, at det er afgørende, at borgeren ikke
skal ind i et længerevarende myndighedsforløb, hvor
borgere skal afvente en vurdering af, om borgere vurderes at
være i målgruppen for tilbuddet.
I den forbindelse bemærkes, at det er
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at risikoen for, at
personer, der ikke er socialt udsatte, vil søge
tandplejebehandling i socialtandplejen, vil være
begrænset, både fordi personer, der ikke er socialt
udsatte, ikke er i målgruppen for de opsøgende
indsatser, og på grund af den stigmatisering, der er
forbundet med at være socialt udsat.
Der vil i overensstemmelse med
forvaltningslovens § 22 ikke være krav om, at en
sådan afgørelse meddeles skriftligt. Hvis en borger,
der retter henvendelse til socialtandplejen, ikke gives medhold, og
på den baggrund ønsker at få en skriftlig
afgørelse, vil borgeren i overensstemmelse med
forvaltningsloven have krav på at modtage en skriftlig
afgørelse med begrundelse og klagevejledning. Den skriftlige
afgørelse vil kunne udarbejdes af den kommunale forvaltning
på baggrund af socialtandplejens vurdering. Baggrunden herfor
er, at hensigten med ordningen netop er, at borgerne ikke skal ind
i et længere myndighedsforløb, idet dette i sig selv
vil kunne være en barriere for brug af ordningen. Der vil i
de enkelte kommuner kunne fastsættes retningslinjer for,
hvordan sagsbehandlingen kan foregå mest
hensigtsmæssigt under hensyntagen til, hvordan man i kommunen
vælger at organisere tilbuddet, hensigten med ordningen og
målgruppens sociale karakteristika.
Det bemærkes, at der med lovforslaget
indføres en forpligtelse for kommunerne til at etablere et
tilbud om tandpleje til de mest socialt udsatte borgere i
målgruppen, men at kommunerne ikke dermed forpligtes til at
sikre, at alle borgere, som er omfattet af målgruppen, tager
imod tilbuddet.
Sundheds- og ældreministeren vil efter
den foreslåede bestemmelses stk. 4 kunne fastsætte
nærmere regler om omfanget og organiseringen af den kommunale
socialtandpleje.
Det er således hensigten, at der bl.a.
vil blive fastsat nærmere regler om, hvordan borgerne kan
gøres opmærksom på og visiteres til
socialtandplejen, herunder hvilke elementer der vil skulle
indgå i vurderingen, og hvordan der kan træffe
afgørelse.
Der vil i den forbindelse endvidere kunne
fastsættes nærmere regler om, at kommunen skal
informere om socialtandplejen og indholdet i tilbuddet over for
relevante parter på steder, hvor målgruppen for
socialtandplejen opholder sig, således at muligheden for at
blive henvist til socialtandplejen bliver gjort synlig for
målgruppen. Det kunne f.eks. være i form af oplysning
til borgere og personale på aktivitets- og
samværstilbud og boformer målrettet de mest udsatte
borgere, jf. servicelovens §§ 104 og 110. Det
bemærkes, at lovforslaget ikke er til hinder for, at den
enkelte kommune kan opstille yderligere retningslinjer for
information om ordningen.
2.1.2.4. Organisering
Det bør efter Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse være op til den enkelte
kommunalbestyrelse at beslutte, hvordan socialtandplejen i kommunen
skal etableres, herunder hvorvidt tilbuddet f.eks. skal organiseres
som mobile klinikker, i tilknytning til herberger og
væresteder eller etableres i relation til de eksisterende
kommunale tandplejetilbud. Den enkelte kommunalbestyrelse
bør i den forbindelse kunne træffe beslutning om at
indgå i et samarbejde om etablering af en socialtandpleje i
samarbejde med andre kommuner, for eksempel ud fra en vurdering af
borgergrundlaget i den enkelte kommune og muligheden for at
etablere og drive et tilbud om socialtandpleje i kommunen.
Placeringen af socialtandplejen bør
efter Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse afspejle et
væsentligt hensyn til tilgængelighed, så borgerne
i målgruppen vil kunne få tandlægehjælp i
socialtandplejen uden forudgående aftale og i et
miljø, der opleves som trygt af målgruppen. Der kan
derfor være fordele ved, at socialtandplejen placeres, hvor
målgruppen kommer eller opholder sig, så tilbuddet er
tilpasset borgerens måde at leve på. For at skabe
tilgængelighed for borgerne i målgruppen er det
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at det vil
være relevant med en vis fleksibilitet i forhold til
åbningstider og tidsbestilling.
Det vil af ressourcemæssige
årsager kunne være hensigtsmæssigt at organisere
socialtandplejen i tilknytning til de eksisterende kommunale
tandplejetilbud, eksempelvis så personalet fra de
eksisterende kommunale tandplejeordninger også kan
udføre behandlinger i socialtandplejen. Det er efter
Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse imidlertid i den
forbindelse afgørende, at der i organiseringen tages hensyn
til målgruppens behov for tilgængelighed, og der
samtidig skabes et trygt miljø for målgruppen, hvor
borgeren ikke føler sig fremmedgjort.
Sundheds- og ældreministeren vil efter
den foreslåede bestemmelses stk. 4 kunne fastsætte
nærmere regler om bl.a. organiseringen og
ressourceanvendelsen i den kommunale socialtandpleje.
I den forbindelse vil der kunne
fastsættes nærmere regler om organisering af og
ressourceanvendelse i socialtandplejen, herunder om rammerne for
organiseringen, borgergrundlag (hvilke personer der er omfattet af
tilbuddet) og hensyn til tilgængelighed, herunder tandplejens
fysiske placering og åbningstider.
2.2. Klage- og
erstatningsadgang
2.2.1. Gældende ret
Det er muligt at klage til Styrelsen for
Patientklager over sundhedsfaglig virksomhed. Det gælder
også tandpleje. Det er endvidere muligt at klage over
autoriserede sundhedspersoners og herunder tandplejeres og
tandlægers sundhedsfaglige virksomhed til
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Adgangen til at klage over sundhedsfaglig
virksomhed til Styrelsen for Patientklager er i dag reguleret i
§ 1 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (herefter klage- og erstatningsloven).
Styrelsen for Patientklager behandler efter § 1, stk. 1,
klager fra patienter over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige
virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 om
patienters retsstilling med undtagelser af klager, hvor der i den
øvrige sundhedslovgivning er foreskrevet en anden
klageadgang. Hvis den faglige virksomhed eller det forhold klagen
vedrører helt eller delvist er omfattet af en klage til
Disciplinærnævnet, kan Styrelsen for Patientklager ikke
behandle en klage over samme forhold. Styrelsen for Patientklager
træffer efter § 1, stk. 2, afgørelse om, hvorvidt
den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel, eller om
sundhedsvæsenet har handlet i strid med sundhedslovens
kapitel 4-9.
Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn behandler efter § 2, stk. 1, i
klage- og erstatningsloven bl.a. klager fra patienter over
autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed og
forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-7 og 9.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn afgiver efter
§ 3, stk. 1, en udtalelse om, hvorvidt sundhedspersonens
sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel, eller om
sundhedspersonen har handlet i strid med bl.a. sundhedslovens
kapitel 4-7 eller 9.
Styrelsen for Patientklager behandler efter
§ 5 i klage- og erstatningsloven endvidere klager over
kommunalbestyrelsens afgørelser, når de
vedrører omsorgstandpleje efter §§ 131 og 132 og
specialtandpleje efter §§ 133 og 134 i sundhedsloven og
regler fastsat med hjemmel heri. Styrelsen for Patientklager
vurderer i disse klagesager, om kommunen har overtrådt
lovgivningen.
Efter klage- og erstatningslovens § 19,
stk. 2, er det endvidere muligt at søge om erstatning, hvis
man som patient eller efterladt til en patient, der er blevet
påført en skade i forbindelse med en behandling,
undersøgelse eller lign., som er foretaget af en
sundhedsperson. Det gælder således også i forhold
til tandpleje, der udføres af autoriserede tandplejere og
tandlæger.
Det fremgår af klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 1, at erstatning og
godtgørelse fastsættes efter reglerne i lov om
erstatningsansvar, jf. dog § 24 a.
Efter § 24, stk. 2, ydes der erstatning,
efter at 7.300 kr. (2017-niveau) er fratrukket erstatningen eller
godtgørelsens hovedstol. Sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om, at erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste og godtgørelse for svie og smerte kun
ydes, såfremt skaden har medført uarbejdsdygtighed
eller sygdom ud over en nærmere fastsat periode, der
højst kan udgøre 3 måneder.
Af § 24, stk. 5, 1. pkt., følger,
at erstatning og godtgørelse efter stk. 1, der er tilkendt
af andre private institutioner end Patienterstatningen, og som
sundheds- og ældreministeren har indgået aftale med
efter § 19, stk. 6, ydes på tandskadeområdet,
såfremt beløbet samlet overstiger 10.000 kr. For
indsatte og værnepligtige som nævnt i § 29, stk.
1, nr. 9 og 10, ydes erstatning og godtgørelse,
såfremt beløbet samlet overstiger 1.000 kr.
Det fremgår af § 33, stk. 1, i
klage- og erstatningsloven, at Patienterstatningen modtager,
oplyser og afgør alle erstatningsager efter kapital 3 i
loven. Patienterstatningen tager stilling til, om patienten er
blevet påført en skade som følge af modtaget
behandling, undersøgelse eller lignende, og om denne
berettiger til, at patienten kan få godtgørelse eller
erstatning som følge af skaden. Patienterstatningens
afgørelser kan efter klage- og erstatningslovens § 58 b
indbringes for Ankenævnet for Patienterstatningen.
Sundheds- og ældreministeren kan efter
§ 19, stk. 6, i klage- og erstatningsloven, henlægge
behandlingen af erstatningssager efter lovens kapitel 3 helt eller
delvis til en privat institution. Ministeren indgår i
så tilfælde de nødvendige aftaler herom.
På tandlægeområdet er der
med henvisning til klage- og erstatningslovens § 19, stk. 6,
indgået aftale med Tandlægeforeningen om, at
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning varetager
behandlingen af erstatningssager for skader påført af
privatpraktiserende tandlæger, den kommunale- og regionale
tandpleje, universiteternes tandlægeskoler, skader
påført værnepligtige eller ansatte i det
militære forsvar eller redningsberedskabet og skader
påført i Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse, såfremt det er behandling, den indsatte har ret
til.
For så vidt angår skader, der
påføres i forbindelse med tandbehandling på et
hospital, behandles disse hos Patienterstatningen.
2.2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Da tandpleje af socialt udsatte borgere vil
være omfattet af begrebet sundhedsfaglig virksomhed i klage-
og erstatningslovens § 1, stk. 1, vil borgere, der behandles i
den foreslåede kommunale socialtandpleje, få adgang til
at klage over tandbehandlingen til Styrelsen for Patientklager. Der
vil desuden være adgang til at klage til styrelsen over
tilsidesættelse af patientrettigheder reguleret i
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9.
Med etableringen af et tilbud om kommunal
socialtandpleje vil der endvidere blive mulighed for at klage over
den eller de konkrete autoriserede sundhedspersons sundhedsfaglige
virksomhed til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
efter § 2 i klage- og erstatningsloven. Der kan således
bl.a. klages over den tandplejer eller tandlæge, som har
forestået behandlingen. Der vil desuden være adgang til
at klage over en eventuel tilsidesættelse af
patientrettigheder reguleret i sundhedslovens kapitel 4-7 og 9.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 6 i § 5, i klage- og erstatningsloven som gør det
muligt at indbringe en klage til Styrelsen for Patientklager over
kommunens afgørelse om retten til behandling i
socialtandplejen.
Det betyder, at en borger, der har fået
afslag fra kommunalbestyrelsen på at få udført
tandpleje i socialtandplejen, vil kunne indbringe afgørelsen
om afslag til Styrelsen for Patientklager. Styrelsen for
Patientklager vil herefter vurdere, om kommunen har overholdt
lovgivningen på området.
Herudover vil der være mulighed for at
søge erstatning efter skader påført i
forbindelse med den foreslåede kommunale socialtandpleje i
medfør af § 19, stk. 2, i klage- og erstatningsloven,
hvorefter der kan ydes erstatning til patienter eller efterladte
til patienter, som er påført skade i forbindelse med
undersøgelse, behandling eller lign., som er foretaget af
sundhedspersoner, jf. sundhedslovens § 6.
Det foreslås ved en ændring af
§ 24, stk. 5, 1. pkt., i klage- og erstatningsloven, at der
ydes erstatning og godtgørelse efter skader
påført i den foreslåede socialtandpleje,
når den samlede godtgørelsen og erstatningen
overstiger 10.000 kr. Det svarer til den ordning, der gælder
ved udbetaling af erstatning og godtgørelse efter skader
påført i den øvrige kommunale tandpleje i
henhold til aftale indgået den 8. december 2003 mellem
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Dansk Tandlægeforening
om henlæggelse af behandlingen af sager efter lov om
patientforsikring for privatpraktiserende tandlæger og
tandlæger under amtstandplejen og de kommunale
tandplejeordninger til Dansk Tandlægeforenings
Patientskadeforsikring.
Med den foreslåede ændring bliver
borgerens mulighed for at opnå godtgørelse og
erstatning efter skader påført i forbindelse med
undersøgelse, behandling eller lign. i den foreslåede
socialtandpleje den samme som i den øvrige kommunale
tandpleje.
Sundheds- og Ældreministeriet
bemærker i den forbindelse, at det er hensigten, at
eventuelle erstatningssager skal behandles af Patienterstatningen
med klageadgang til Ankenævnet for Patienterstatningen. Det
er således ikke hensigten, at behandlingen af
erstatningssager vedrørende skader, der måtte blive
påført i den foreslåede kommunale
socialtandpleje, ved aftale skal henlægges til behandling i
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget vil have
økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
kommunerne, da der er tale om etablering af et nyt kommunalt
tandplejetilbud. Med finansloven for 2020 er der afsat 40 mio. kr.
i 2020 og herefter 60 mio. kr. årligt til kommunerne til
etablering af et tilbud om socialtandpleje som det
foreslåede. Midlerne udmøntes via det kommunale
bloktilskud.
Lovforslaget vurderes at have negative
implementeringsmæssige konsekvenser, idet tandplejetilbuddet
forudsætter et vist opsøgende arbejde fra eksempelvis
gade- og socialmedarbejdere, sygeplejersker i kommunerne, personale
på herberger, varmestuer, væresteder,
stofindtagelsesrum og lignende lavtærskeltilbud, som
følge af målgruppens karakteristika.
Lovforslaget følger i overvejende grad
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Det bemærkes
i den forbindelse, at lovforslaget opstiller enkle og klare regler,
og anvender ensartede begreber.
Det vurderes, at lovforslaget følger
princippet om at muliggøre digital kommunikation, da der med
lovforslaget ikke ændres på de allerede eksisterende
regler om myndigheders anvendelse af digital kommunikation med
borgerne. Det bemærkes dog, at forslaget lægger op til,
at afgørelsen af, om en borger er omfattet af
målgruppen for tilbuddet træffes i umiddelbar
forlængelse af henvendelsen fra borgeren, hvormed brugen af
digital kommunikation ikke vil være relevant.
Principperne om tryg og sikker
datahåndtering samt anvendelse af offentlig infrastruktur
vurderes ikke at være relevant for lovforslaget, da
lovforslaget ikke forudsætter en anvendelse af IT og data.
Endelig vurderes princippet om forebyggelse af snyd og fejl ikke at
være relevant for lovforslaget, da it-anvendelse i
kontroløjemed ikke er relevant for den
pågældende målgruppe og sagsgangen for tilbud om
socialtandpleje.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det bemærkes, at socialtandplejen vil være et tilbud i
kommunalt regi om tandbehandling til de mest socialt udsatte
borgere, som ikke er i stand til at benytte øvrige
eksisterende tandplejetilbud, herunder hos praktiserende
tandlæger.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget må forventes at have
positive konsekvenser for borgerne, som omfattes af
tandplejetilbuddet og som dermed gennem det foreslåede tilbud
kan modtage vederlagsfri tandpleje, hvor de ikke skal igennem et
længerevarende myndighedsforløb forud for
tandbehandling. Lovforslaget har ingen negative administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 17.januar 2020 til den 14. februar 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Alkohol og Samfund, AlkoholFagligt Forum,
Ansatte Tandlægers Organisation, Blå Kors,
Brugerforeningen for Aktive Stofbrugere, Brugernes Akademi, BUPL,
Center for Socialt Udsatte, Dansk Erhverv, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Tandplejere, Datatilsynet, Det
Etiske Råd, Det Sociale Netværk, FLOR - Foreningen for
Ledere af Offentlig Rusmiddelbehandling, Forbrugerrådet,
Frelsens Hær, Færøernes Landsstyre,
Gadejuristen, KFUK's Sociale Arbejde, KFUM's Sociale Arbejde,
Kirkens Korshær, KL, Købehavns Universitet,
Odontologisk Institut, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Landsforeningen LEV, Landsforeningen af Opholdssteder og
Skole- og Behandlingstilbud, Landsforeningen SIND,
Lægeforeningen, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Patienterstatningen, Psykiatrifonden, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND - De hjemløses Landsorganisation,
Socialpædagogernes Landsforbund, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Ældresagen
samt Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral
Sundhed.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Lovforslaget vil have økonomiske
konsekvenser for kommunerne på 40 mio. kr. i 2020 og 60 mio.
kr. årligt herefter. Midlerne hertil er afsat på
finansloven for 2020 og udmøntes via det kommunale
bloktilskud. | Implementeringskonsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Lovforslaget vil have
implementeringsmæssige konsekvenser for kommunerne, da der er
tale om etablering af et nyt kommunalt tandplejetilbud. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget må forventes at have
positive konsekvenser for borgerne, som omfattes af
tandplejetilbuddet og som dermed gennem det foreslåede tilbud
kan modtage vederlagsfri tandpleje. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der eksisterer efter de gældende regler
ingen særlig tandpleje for de mest socialt udsatte borgere,
men flere tandpleje- og tandplejetilskudsordninger, som de mest
socialt udsatte borgere kan være i målgruppen for at
modtage.
Efter sundhedslovens § 131, stk. 1,
tilbyder kommunalbestyrelsen forebyggende og behandlende tandpleje
til personer, der på grund af nedsat førlighed eller
vidtgående fysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud. Dette tilbud betegnes
"omsorgstandpleje".
Efter sundhedslovens § 133, stk. 1,
tilbyder kommunalbestyrelsen et specialiseret tandplejetilbud til
sindslidende, psykisk udviklingshæmmede m.fl., der ikke kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud i børne- og
ungdomstandplejen, praksistandplejen eller omsorgstandplejen. Dette
tilbud betegnes "specialtandpleje".
Hertil kommer, at kommunen efter den
gældende regel i § 82 i lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 23. september 2019, kan yde
hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin,
tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter
anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk
mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp
efter denne bestemmelse, hvis behandlingen er nødvendig og
helbredsmæssigt velbegrundet. Kontanthjælpsmodtagere,
studerende og andre lavindkomstgrupper kan være omfattet af
reglen. Det kan folkepensionister og førtidspensionister
efter reglerne fra før 2003 derimod ikke, fordi de i givet
fald skal have hjælp efter reglerne om helbredstillæg
og personligt tillæg, jf. § 14 a, stk. 1 og 4, og §
14, stk. 1 og 4 og § 17, stk. 2, i i lov om social pension og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 982 af 23. september 2019. Personer, som modtager ydelser efter
lov om aktiv socialpolitik svarende til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, uddannelseshjælps-
eller kontanthjælpsniveau har mulighed for at få
tilskud til tandpleje efter § 82 a i lov om aktiv
socialpolitik. Hjælp efter § 82 er således
subsidiær i forhold til tilskud efter § 82 a. Personer,
som modtager tilskud efter § 82 a, kan søge om
hjælp til egenbetalingen efter § 82, jf. § 82 a,
stk. 7, se nærmere nedenfor om § 82 a.
Efter den gældende regel i § 82 a,
stk. 1 i lov om aktiv socialpolitik yder kommunen endvidere tilskud
til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter
loven svarende til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse, uddannelseshjælps- eller
kontanthjælpsniveau, jf. bestemmelsens stk. 1, 1. pkt.
Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a,
stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, har ret til tilskuddet, hvis
hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social
pension svarer til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse eller kontanthjælpsniveau, jf. §
82 a, stk. 1, 2. pkt. Personer, der modtager revalideringsydelse,
ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til
tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville
være berettiget til i selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse eller uddannelses- eller
kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser
for at modtage selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, jf.
§ 82 a, stk. 1, 3 pkt. Tilskud til betaling af tandpleje er
således et retskrav for borgere, som er omfattet af
målgruppen. Behandling skal som udgangspunkt ikke
forhåndsgodkendes. Dog skal kommunen forhåndsgodkende
behandlingsforløb, der overstiger 10.000 kr., jf. § 82
a, stk. 6.
Efter § 14 a, stk. 1, i lov om social
pension yder kommunen helbredstillæg med op til 85 pct. af
folkepensionistens egne udgifter til tandbehandling, som
regionsrådet yder tilskud til efter sundhedslovens kapitel
15, 15 a, og 42. Der ydes desuden helbredstillæg med op til
85 pct. af pensionistens egne udgifter til tandproteser, hvis
kommunen vurderer, at udgiften er nødvendig, jf. § 14
a, stk. 4. Helbredstillægget udbetales efter
størrelsen af pensionistens personlige tillægsprocent
(indtægtsregulering), jf. § 31, stk. 3. Der er ikke ret
til helbredstillæg, når pensionistens formue overstiger
et fastsat beløb, jf. § 14 a, stk. 6.
Efter § 14, stk. 1, i lov om social
pension kan kommunen yde et personligt tillæg, hvis
pensionisten økonomiske forhold er særlig vanskelige,
og det økonomiske behov ikke kan dækkes af anden
lovgivning. Der kan f.eks. være tale om hjælp til at
dække den resterende egenbetaling til tandbehandling.
Efter § 18, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. yder kommunen helbredstillæg med
op til 85 pct. af førtidspensionistens egne udgifter til
tandbehandling, som regionsrådet yder tilskud til efter
sundhedslovens kapitel 15, 15 a og 42. Der ydes desuden
helbredstillæg med op til 85 pct. af pensionistens egne
udgifter til tandproteser, hvis kommunen vurderer, at udgiften er
nødvendig, jf. § 18, stk. 4. Helbredstillægget
udbetales efter størrelsen af pensionistens personlige
tillægsprocent (indtægtsregulering), jf. § 29,
stk. 3. Der er ikke ret til helbredstillæg, når
pensionistens formue overstiger et fastsat beløb, § 18,
stk. 6.
Efter § 17, stk. 2, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., kan kommunen yde et personligt
tillæg, hvis pensionisten økonomiske forhold er
særlig vanskelige, og det økonomiske behov ikke kan
dækkes af anden lovgivning. Der kan f.eks. være tale om
hjælp til at dække den resterende egenbetaling til
tandbehandling.
Med forslagets § 1, nr. 1,
foreslås, at der i sundhedsloven efter § 134 før
overskriften før § 135 indsættes en ny § 134
a under overskriften "Socialtandpleje".
Der er tale om etablering af et
tandplejetilbud målrettet borgere med særlige sociale
problemer, som ikke kan benytte de almindelige tandplejetilbud.
Tandplejetilbuddet vil øge de mest socialt udsatte borgeres
livskvalitet, tandsundhed og begrænsning af yderligere
marginalisering.
Med forslaget til sundhedslovens § 134 a, stk. 1, foreslås, at
kommunalbestyrelsen tilbyder akut smertelindrende og
funktionsopbyggende tandpleje, herunder forebyggende råd og
vejledning i forhold til vedligeholdelse af behandlingen, til
borgere med særlige sociale problemer, i form af
gadehjemløse samt borgere, der kan benytte herberger,
varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed,
herunder borgere som ikke kan opholde sig i egen bolig, jf.
servicelovens §§ 104 og 110, og som ikke kan udnytte de
almindelige tandplejetilbud.
Med forslaget forpligtes kommunalbestyrelsen
til at etablere et vederlagsfrit tilbud om tandpleje til de mest
socialt udsatte borgere, der ikke kan benytte de almindelige
tandplejetilbud. Det vil sige til borgere med særlige sociale
problemer, i form af gadehjemløse samt borgere, der kan
benytte herberger, varmestuer, væresteder på grund af
hjemløshed, herunder borgere som ikke kan opholde sig i egen
bolig, jf. servicelovens §§ 104 og 110, og som ikke kan
udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Målgruppen for et tilbud om
socialtandpleje vil, jf. den foreslåede bestemmelses stk. 1,
være borgere med særlige sociale problemer, i form af
gadehjemløse samt borgere, der kan benytte herberger,
varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed,
herunder borgere som ikke kan opholde sig i egen bolig, jf.
servicelovens §§ 104 og 110. Af servicelovens § 104,
fremgår, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og
samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til
opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder
eller af livsvilkårene. Af servicelovens § 110,
fremgår, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt
ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer,
som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har
behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte,
omsorg og efterfølgende hjælp.
Inden der igangsættes en behandling i
socialtandplejen, vil der skulle foretages en vurdering af om
borgeren er i målgruppen for at modtage behandling i
socialtandplejen, herunder om borgeren kan anvende andre
tandplejetilbud og således ikke er omfattet af
målgruppen for behandling i socialtandplejen, ligesom der
skal foretages en tandsundhedsfaglig vurdering af borgerens
behandlingsbehov.
Det er således en forudsætning for
at kunne modtage vederlagsfri tandpleje i socialtandplejen efter
den foreslåede bestemmelses stk. 1, at borgeren både
lever op til de sociale kriterie, og at vedkommende ikke kan
benytte de almindelige tandplejetilbud. Borgeren vil imidlertid
også skulle have et tandbehandlingsbehov, hvorfor det ikke
vil være tilstrækkeligt, at en borger retter
henvendelse til socialtandplejen med besked om, at f. eks. en
socialmedarbejder på et værested har oplyst om
tandplejetilbuddet, og derigennem vurderet at den
pågældende borger er i målgruppen for
tilbuddet.
Vurderingen af om borgeren er omfattet af
målgruppen, herunder at vedkommende ikke kan benytte de
eksisterende tandplejetilbud, vil i de tilfælde, hvor
socialtandplejen er placeret i umiddelbart tilknytning til et
herberg, varmestue eller andet lavtærskeltilbud, umiddelbart
kunne ske ved en mundtlig dialog med medarbejderne på det
pågældende tilbud. Det vil således i disse
tilfælde i praksis relativ nemt kunne konstateres, om en
borger er omfattet af målgruppen. Hvis dialogen derimod sker
elektronisk, skal den skriftlige, elektroniske dialog ske i
overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.
I de tilfælde, hvor en borger retter
henvendelse til en socialtandpleje, der ikke umiddelbart er
placeret i nær tilknytning til et herberg, varmestue eller
andet lavtærskeltilbud, vil vurderingen af, om borgeren er
omfattet af målgruppen, skulle ske på anden vis. Det
kan f.eks. ske ved, at der rettes telefonisk kontakt til
medarbejdere på det tilbud, hvor vedkommende borger ofte
kommer, eller f.eks. ved at borgeren medgives en skriftlig
bekræftelse på at være i målgruppen fra det
herberg, varmestue eller andet lavtærskeltilbud, som har
gjort borgeren opmærksom på tilbuddet. Det
bemærkes dog, at det er afgørende, at borgeren ikke
skal ind i et længerevarende myndighedsforløb, hvor
borgere skal afvente en vurdering af, om borgere vurderes at
være i målgruppen for tilbuddet.
Det vil være op til den enkelte kommune
i hvert enkelt tilfælde at vurdere, om borgeren vil skulle
have tilbud om behandling i socialtandplejen, fordi borgeren ikke
er i stand til at benytte de andre tilbud eller om borgeren er
omfattet af behandlingstilbuddet i omsorgs- og specialtandplejen
eller praksistandplejen og er i stand til at benytte disse
tilbud.
Beslutningen om, hvorvidt borgeren er i
målgruppen for tilbuddet efter den foreslåede
bestemmelses stk. 1 vil være en afgørelse i
forvaltningslovens forstand.
Den sundhedsfaglige vurdering af den enkelte
borgers konkrete behandlingsbehov vil skulle foretages af det
tandsundhedsfaglige personale i socialtandplejen, når der er
taget stilling til om borgeren er omfattet af tilbuddet i
socialtandplejen.
Ved tandpleje forstås akut
smertelindrende og funktionsopbyggende tandbehandling, herunder
forebyggende råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse
af behandlingen. Den enkelte kommune vil endvidere efter
lovforslaget på baggrund af en konkret vurdering af den
enkelte borgers tandsundhed og evne til at indgå i et
længere behandlingsforløb kunne vælge at tilbyde
borgeren yderligere funktionsopbyggende behandling som f.eks.
genopbygning hele af tandsæt eller proteser.
Ved borgere med særlige sociale
problemer forstås borgere, som er berettigede til ydelser
efter serviceloven som følge af disse problemer. Det kan
eksempelvis være borgere, som er truet af social
udstødelse, nogle grupper af sindslidende med særlige
problemer, hjemløse m.fl., jf. vejledning nr. 9347 af 28.
marts 2017 om servicelovens formål og generelle bestemmelser
i loven (Vejledning nr. 1 til serviceloven).
Det bemærkes, at socialtandplejen alene
retter sig til personer, der er berettigede til at modtage ydelser
efter sundhedsloven, jf. sundhedslovens § 7.
Ved akut smertelindrende tandbehandling
forstås behandling, som afhjælper smerte, infektion,
hævelse, skade eller anden akut tilstand.
Ved funktionsopbyggende tandbehandling
forstås behandling af oral funktionsnedsættelse til
borgere, der f. eks. har nedsat tyggefunktion, eller hvor tab af
tænder i fortandsregionen er vansirende. Ved forebyggende
råd og vejledning i forhold til vedligeholdelse af
behandlingen forstås information og instruktion i tandpleje
og behandling af eksisterende sygdom og forebyggelse af ny
sygdom.
Den enkelte kommune vil, på baggrund af
en konkret vurdering af den enkelte borgeres tandsundhed og evne
til at indgå i et længere behandlingsforløb
kunne vælge at tilbyde borgeren yderligere forebyggende
behandling eller funktionsopbyggende behandling som f. eks.
genopbygning af hele tandsæt eller proteser, hvis dette
konkret vurderes at være relevant.
Med forslaget til sundhedslovens § 134 a, stk. 2, foreslås, at
kommunalbestyrelsen ud fra en konkret vurdering kan tilbyde
vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje,
herunder forebyggende råd og vejledning i forhold til
vedligeholdelse af behandlingen, til udsatte borgere, der ikke er
omfattet af stk. 1, og som ikke kan udnytte de almindelige
tandplejetilbud grundet særlige sociale problemer.
Bestemmelsen indebærer, at der etableres
mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan udvide tandplejetilbuddet
til øvrige socialt udsatte borgere, som ikke er i
målgruppen for den foreslåede bestemmelses stk. 1, og
som heller ikke kan benytte de øvrige tandplejetilbud.
Dette indebærer, at hvis
kommunalbestyrelsen tilføjer kapacitet eller vurderer, at
der er kapacitet til det i den ordning, der etableres efter den
foreslåede bestemmelse i stk. 1, kan der også tilbydes
vederlagsfri tandpleje til socialt udsatte borgere, som ikke er i
målgruppen for den forslåede bestemmelses stk. 1. Det
er dog en forudsætning, at disse borgere heller ikke vurderes
at være i stand til at benytte almindelige tandplejetilbud,
som det også er tilfældet med den foreslåede
bestemmelses stk. 1.
Hensigten med bestemmelsen er at give
kommunerne mulighed for at tilpasse socialtandplejen til de lokale
kommunale forhold.
Afhængigt af, hvordan målgruppen
efter den foreslåede bestemmelses stk. 2 konkret
afgrænses i den enkelte kommune, vil gruppen af socialt
udsatte borgere eksempelvis omfatte borgere, der modtager
forskellige former for sociale indsatser efter serviceloven, eller
borgere, der er i behandling efter sundhedsloven, f.eks. kommunal
alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 eller
lægelig stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens §
142, og som har ingen eller lille arbejdsmarkedstilknytning.
Det bemærkes, at det er afgørende
for, om en person, der umiddelbart er omfattet af målgruppen
for socialtandplejen, kan modtage tandbehandling i socialtandplejen
efter den foreslåede bestemmelses stk. 2, at vedkommende ikke
kan benytte de allerede eksisterende tandplejetilbud, og at
vedkommende har et tandbehandlingsbehov.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
vil være op til kommunen i hvert enkelt tilfælde at
vurdere, om en borger vil være omfattet af
behandlingstilbuddet i omsorgs- og specialtandplejen eller
praksistandplejen, eller om borgeren i stedet efter lovforslaget
vil skulle have tilbud om behandling i socialtandplejen, fordi
borgeren ikke er i stand til at benytte de andre tilbud.
Det bemærkes, at socialtandplejen alene
retter sig til personer, der er berettigede til at modtage ydelser
efter sundhedsloven, jf. sundhedslovens § 7.
For en beskrivelse af den tandpleje, der er
omfattet af den foreslåede bestemmelses stk. 2, henvises til
beskrivelsen ovenfor af den tandpleje, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelses stk. 1.
Beslutningen om, hvorvidt borgeren er i
målgruppen for tilbuddet efter den foreslåede
bestemmelses stk. 2 vil være en afgørelse i
forvaltningslovens forstand.
Den sundhedsfaglige vurdering af den enkelte
borgers konkrete behandlingsbehov vil skulle foretages af det
tandsundhedsfaglige personale i socialtandplejen, når der er
taget stilling til om borgeren er omfattet af tilbuddet i
socialtandplejen.
Med forslaget til sundhedslovens § 134 a, stk. 3, foreslås, at
kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om socialtandpleje ved
at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved
at indgå aftaler herom med andre kommunalbestyrelser,
regionsråd eller private klinikker.
Bestemmelsen indebærer, at kommunen vil
kunne etablere tilbud om socialtandpleje på egne
institutioner, det vil sige på allerede eksisterende
kommunale tandklinikker, etablere nye klinikker i sammenhæng
med eksisterende kommunale tandklinikker, som mobile klinikker
eller f.eks. etablere en klinik på steder, hvor
målgruppen kommer bl.a. på herberger, varmestuer og
væresteder.
Endvidere vil kommunen kunne indgå
aftaler med andre kommunalbestyrelser, regionsråd og private
klinikker om at varetage socialtandplejen. Det bemærkes, at
beslutningen om hvorvidt en borger er omfattet af tilbuddet er en
forvaltningsretlig afgørelse, som kommunen ikke kan overlade
til private klinikker at træffe. Det er således alene
den faktiske forvaltningsvirksomhed i form af den
tandsundhedsfaglige behandling, der kan overlades til private
klinikker at udføre.
Det vil være op til den enkelte
kommunalbestyrelse at beslutte, hvordan socialtandplejen i kommunen
skal etableres.
Ved placering af socialtandplejen bør
der tages væsentligt hensyn til tilgængelighed,
så borgerne i målgruppen vil kunne få
tandlægehjælp i socialtandplejen uden forudgående
aftale og i et miljø, der opleves som trygt af
målgruppen, hvor borgere i målgruppen ikke føler
sig fremmedgjort. For at skabe tilgængelighed for borgere i
målgruppen bør der ligeledes være en vis
fleksibilitet i forhold til åbningstider og
tidsbestilling.
Med forslaget til sundhedslovens § 134 a, stk. 4, foreslås, at
sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet, omfanget, organiseringen og
ressourceanvendelsen i socialtandplejen.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til i
bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om
indholdet, omfanget, organiseringen og ressourceanvendelsen i
socialtandplejen. De nærmere regler herom forventes fastsat i
bekendtgørelse om tandpleje.
I forhold til behandlingsomfang vil der i
bekendtgørelse blive fastsat nærmere regler om
forståelse af akut smertelindrende og funktionsopbyggende
behandling, herunder forebyggende råd og vejledning i forhold
til vedligeholdelse af behandlingen. Ved akut smertelindrende
tandbehandling forstås behandling, som afhjælper
smerte, infektion, hævelse skade eller anden akut tilstand.
Ved forebyggende råd og vejledning forstås information
og instruktion i tandpleje og behandling af eksisterende sygdom og
forebyggelse af ny sygdom. Ved behandling af oral
funktionsnedsættelse forstås funktionsopbyggende
behandling til f.eks. borgere, der har nedsat tyggefunktion eller,
hvor tab af tænder i fortandsregionen er vansirende.
Derudover foreslås det, at tilbuddet
etableres sådan, at den enkelte kommune - på baggrund
af en konkret vurdering af den enkelte borgeres tandsundhed og evne
til at indgå i et længere behandlingsforløb -
kan vælge at tilbyde borgeren yderligere funktionsopbyggende
behandling som f.eks. genopbygning af hele af tandsæt eller
proteser.
I forhold til visitation vil der i
bekendtgørelse blive fastsat nærmere regler om,
hvordan borgerne gøres opmærksom på og visiteres
til socialtandplejen, herunder hvilke elementer der indgår i
vurderingen, og hvem der kan træffe afgørelsen. Der
vil endvidere blive fastsat regler om, at borgeren ikke vil skulle
ind i et længerevarende myndighedsforløb,
førend der kan træffes afgørelse om, hvorvidt
den pågældende kan modtage behandling i
socialtandplejen.
Der vil endvidere blive fastsat retningslinjer
for, at kommunerne skal informere om indholdet af socialtandplejen
over for relevante parter på steder, hvor målgruppen
for socialtandplejen opholder sig, således at muligheden for
henvisning til socialtandplejen synliggøres over for
målgruppen. Det kunne f.eks. være i forhold til
oplysning til borgere og personale på boformer, kommunale
aktivitets- og samværstilbud, jf. servicelovens §§
104 og 110. Det bemærkes, at lovforslaget ikke er til hinder
for, at den enkelte kommune kan opstille yderligere retningslinjer
for information om ordningen.
Sundheds- og ældreministeren vil efter
den foreslåede bestemmelse desuden fastsætte
nærmere regler om den kommunale organisering af og
ressourceanvendelse i tilbuddet, herunder rammerne omkring
organisering, borgergrundlag, altså hvilke personer der er
omfattet af ordningen, og hensyn til tilgængelighed, herunder
tandplejens fysiske placering og åbningstider.
Til nr. 2
Af sundhedslovens § 249 fremgår, at
bopælskommunen afholder udgifter forbundet med tandpleje
efter §§ 131, 133 og 135.
Med forslaget til sundhedslovens § 249, foreslås, at der efter
»133« indsættes », 134 a«.
Bestemmelsen indebærer, at
bopælskommunen afholder udgifter forbundet med tandpleje
efter den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens §134
a.
Det indebærer, at socialtandplejen
ligestilles med øvrige kommunale tandplejetilbud, og det
sikres, at bopælskommunen har det samme finansieringsansvar
for omsorgstandpleje (sundhedslovens § 131), specialtandpleje
(sundhedslovens § 133), økonomisk støtte til
tandproteser ved ulykkesbetingede tandskader og tandskader som
følge af epileptiske anfald (sundhedslovens § 135) og
socialtandplejen, som følge af nærværende
lovforslag, som primært er rettet mod voksne borgere.
Ved bopælskommune forstås den
kommune, hvor den pågældende borger er
bopælsregistreret i Folkeregisteret.
Til §
2
Til nr. 1
Af klage- og erstatningslovens § 5, nr. 4
og 5 fremgår, at kommunalbestyrelsens afgørelser m.v.
kan påklages til Styrelsen for Patientklager, når de
vedrører omsorgstandpleje efter § 131 og § 133 i
sundhedsloven og specialtandpleje efter § 133 og § 134 i
sundhedsloven, og regler fastsat med hjemmel heri.
Det foreslås, at der i klage- og
erstatningslovens § 5 indsættes et nyt nr. 6, hvorefter de socialt udsatte borgere,
der modtager en afgørelse fra kommunen om retten til
socialtandplejen efter § 134 a i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri, kan klage til Styrelsen for Patientklager
over afgørelsen.
Efter forslaget vil det blive muligt for de
socialt udsatte borgere at klage til Styrelsen for Patientklager
over kommunens afgørelse om rette til socialtandpleje efter
den foreslåede § 134 a i sundhedsloven.
Det indebærer, at socialtandplejen
ligestilles med omsorgstandplejen og specialtandplejen og sikrer,
at borgeren har samme klageadgang uanset hvor borgeren har modtaget
sin tandbehandling.
Nr. 6-12 bliver herefter nr. 7-13.
Til nr. 2
Af klage- og erstatningslovens § 24, stk.
5, 1. pkt., fremgår, at erstatning og godtgørelse
efter stk. 1, der er tilkendt af andre private institutioner end
Patienterstatningen, og som sundheds- og ældreministeren har
indgået aftale med efter § 19, stk. 6, ydes på
tandskadeområdet, såfremt beløbet samlet
overstiger 10.000 kr. For indsatte og værnepligtige som
nævnt i § 29, stk. 1, nr. 9 og 10, ydes erstatning og
godtgørelse såfremt beløbet samlet overstiger
1.000 kr.
Det foreslås, at der i klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 5, 1.
pkt., tilføjes, at undergrænsen for at
opnå godtgørelse og erstatning på 10.000 kr.
også gøres gældende for skader
påført i forbindelse med behandling,
undersøgelse eller lign., foretaget i den kommunale sociale
tandpleje.
Det indebærer, at der vil være den
samme undergrænse på 10.000 kr., og dermed samme
mulighed for at opnå godtgørelse og erstatning, i hele
den kommunale tandpleje.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2020.
Det indebærer, at kommunerne skal stille
et tilbud om socialtandpleje til rådighed for de mest socialt
udsatte borgere fra den 1. juli 2020.
Til §
4
Efter § 1, stk. 2, jf. stk. 1, i lov nr.
316 af 17. maj 1995 om sundhedsvæsenet på
Færøerne fastsætter Færøernes
hjemmestyre regler om sundhedsvæsenets opgaver og ydelser for
bl.a. tandplejeordning. Færøerne har således
overtaget tandplejeområdet.
Ved lov nr. 369 af 6. juni 1991 om
sundhedsvæsenet i Grønland, der trådte i kraft
den 1. januar 1992 (bemyndigelsesloven), overførtes
sundhedsvæsenet i Grønland til Grønlands
hjemmestyre (nu selvstyre) i henhold til § 5 i lov nr. 577 af
29. november 1978 om Grønlands hjemmestyre. Efter loven kan
hjemmestyret (nu selvstyret) ved landstingsforordning
fastsætte regler om sundhedsvæsenet og
sundhedsforholdene i Grønland. Bemyndigelsen omfatter hele
det område, der ved lovens ikrafttræden hørte
under det daværende Sundhedsministeriums ressort.
Grønland har således overtaget
tandplejeområdet.
Med den foreslåede bestemmelse i
forslagets § 4, foreslås det, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1436 af 17. december 2019,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter § 134 indsættes før
overskriften før § 135: | | | | | | »Socialtandpleje | | | | | | § 134 a.
Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri akut smertelindrende og
funktionsopbyggende tandpleje, herunder forebyggende råd og
vejledning i forhold til vedligeholdelse af behandlingen, til
borgere med særlige sociale problemer, i form af
gadehjemløse samt borgere, der kan benytte herberger,
varmestuer, væresteder på grund af hjemløshed,
herunder borgere som ikke kan opholde sig i egen bolig, jf.
servicelovens §§ 104 og 110, og som ikke kan udnytte de
almindelige tandplejetilbud. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering tilbyde
vederlagsfri akut smertelindrende og funktionsopbyggende tandpleje,
herunder forebyggende råd og vejledning i forhold til
vedligeholdelse af behandlingen, til udsatte borgere, der ikke er
omfattet af stk. 1, og som ikke kan udnytte de almindelige
tandplejetilbud grundet særlige sociale problemer. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om socialtandpleje ved
at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved
at indgå aftaler herom med andre kommunalbestyrelser,
regionsråd eller private klinikker. Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet, omfanget, organiseringen og
ressourceanvendelsen i den kommunale socialtandpleje.« | | | | § 249.
Bopælskommunen afholder udgifter forbundet med tandpleje
efter §§ 131, 133 og 135. | | 2. I § 249 indsættes efter
»133«: », 134 a«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af
14. juni 2018, som senest ændret ved § 5 i lov nr. 1555
af 18. december 2018, § 1 i lov nr. 1435 af 17. december 2019
og § 3 i lov nr. 1436 af 17. december 2019, foretages
følgende ændringer: | | | | § 5.
Kommunalbestyrelsens afgørelser m.v. kan påklages til
Styrelsen for Patientklager, når de vedrører 1)-4)- - - 5) specialtandpleje efter § 133 og
§ 134 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri, 6)-12) - - - | | 1. I § 5, stk. 1, indsættes efter nr. 5
som nyt nummer: »6) socialtandpleje efter § 134 a
i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,« Nr. 6-12 bliver herefter nr. 7-13 | | | | § 24,stk. 1-4. - -
- Stk. 5.
Erstatning og godtgørelse efter stk. 1, der er tilkendt af
andre private institutioner end Patienterstatningen, og som
sundheds- og ældreministeren har indgået aftale med
efter § 19, stk. 6, ydes på tandskadeområdet,
såfremt beløbet samlet overstiger 10.000 kr. For
indsatte og værnepligtige som nævnt i § 29, stk.
1, nr. 9 og 10, ydes erstatning og godtgørelse,
såfremt beløbet samlet overstiger 1.000 kr. Stk. 6. - -
- | | 2. I § 24, stk. 5, 1. pkt., indsættes
efter »§ 19, stk. 6,«: »eller efter skader
påført i socialtandplejen, jf. sundhedslovens §
134 a,«. |
|