Skriftlig fremsættelse (26. marts
2020)
Sundheds- og
ældreministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
(Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme
smitte med COVID-19 m.v.)
(Lovforslag nr. L 158)
Regeringens
altoverskyggende hovedprioritet er i øjeblikket at
afbøde de alvorlige konsekvenser af spredningen af COVID-19
i det danske samfund mest muligt. Det er helt afgørende, at
samfundet og myndighederne er rustet til og har de
nødvendige redskaber til at udføre opgaven og
modvirke yderligere udbredelse af COVID-19.
Med lov nr.
208 af 17. marts 2020 om ændring af lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af
foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte samt
sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.) fik regeringen
på en række områder adgang til at sikre
myndighedernes handlemuligheder og en effektiv ressourceudnyttelse
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme.
Det er i vid
udstrækning vurderingen, at disse tiltag mod smittespredning
allerede har haft en betydelig effekt på danskernes
aktiviteter og adfærd, og at de vil bidrage til at aflaste og
afbøde belastningen af sundhedsvæsenet i forbindelse
med håndteringen af COVID-19. Alligevel er der behov for at
føje nye redskaber til myndighedernes
værktøjskasse, hvis der opstår behov for at
handle hurtigt for at tage nye initiativer for at begrænse
smittespredningen. Det bekræftes også af udviklingen i
en række øvrige europæiske lande.
På den
baggrund foreslår regeringen en række nye
ændringer og justeringer af epidemiloven.
Det
foreslås, at den gældende mulighed for at
fastsætte regler om forbud mod forsamlinger m.v. udvides fra
i dag at omfatte større forsamlinger, arrangementer,
begivenheder m.v. til at omfatte muligheden for at fastsætte
regler om forbud mod, at flere personer befinder sig på samme
sted. Dermed vil der som den nedre grænse kunne
fastsættes regler om forbud mod, at 3 personer eller flere
befinder sig på samme sted. Det forudsættes i den
forbindelse, at personer fra samme husstand samt nærmeste
pårørende ikke vil kunne omfattes af et sådant
forbud.
Det
foreslås endvidere, at muligheden for at regulere adgangen
til offentlige institutioner m.v. udvides til også om
nødvendigt at kunne omfatte udendørs
idrætsanlæg, legepladser og lignende faciliteter, der
frembyder smittefare.
Det
foreslås desuden, at den gældende mulighed for at
regulere lokaler, som erhvervsdrivende råder over, udvides
til både at omfatte udendørs arealer og lokaler, som
enhver fysisk eller juridisk person råder over. Det vil
eksempelvis give mulighed for at regulere adgangen til
forlystelsesparkers udendørs arealer eller museer m.v., som
hverken er offentlige eller drives erhvervsmæssigt.
Herudover
foreslås indført en mulighed for, at politiet, hvis
det er nødvendigt, i en bestemt periode kan nedlægge
forbud mod at tage ophold på et bestemt sted, hvortil der er
almindelig adgang. Hjemlen vil f.eks. kunne bruges, hvis politiet
erfarer, at der på bestemte steder gentagne gange samler sig
menneskemængder på en sådan måde, at der er
forhøjet smittefare.
Endvidere
foreslås en forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af regler fastsat i medfør af
epidemiloven, herunder mulighed for at graduere størrelsen
af en bøde afhængigt af virksomhedens
størrelse, med henblik på at sikre, at bøder
også for større virksomheder bliver økonomisk
følelige på samme måde som for mindre
virksomheder og dermed får en tilsvarende præventiv
effekt.
Endelig
lægges der med lovforslaget op til at rette op på nogle
uhensigtsmæssigheder og udeladelser ved lov nr. 208 af 17.
marts 2020.
Det
foreslås således bl.a. at åbne mulighed for at
regulere rekursadgangen (klageadgangen) for de påbud, som kan
udstedes af bl.a. politiet, og regulere adgangen til at
aflægge besøg på anbringelsessteder og botilbud
på det sociale område.
På grund
af den ekstraordinære situation, hvor de alvorlige
konsekvenser af spredningen af COVID-19 i det danske samfund skal
afbødes hurtigst muligt, er der behov for, at lovforslaget
hastebehandles. Det forudsætter en række dispensationer
fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets
hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget
ikke har været sendt i høring, og at det ikke har
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4
uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Det
foreslås, at lovforslaget træder i kraft ved
bekendtgørelse i Lovtidende.
Det
bemærkes, at lov nr. 208 af 17. marts 2020 indeholder en
udløbsklausul, hvorefter lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme automatisk
ophæves den 1. marts 2021. Det vil således også
gælde for de ændringer, der indføres med dette
lovforslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.