Skriftlig fremsættelse (26. marts
2020)
Social- og
indenrigsministeren (Astrid Krag):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om kommuners og regioners
indkøb i forbindelse med håndtering af covid-19
(Lovforslag nr. L 153)
Lovforslaget fremsættes i
forlængelse af aftalen af 19. marts 2020 mellem regeringen og
alle Folketingets partier om en række covid-19-initiativer
vedrørende indkøb på det statslige
område.
Folketingets Finansudvalg har ved
tiltrædelse af akt nr. 114 af 23. marts 2020 givet sin
tilslutning til, at der til og med 31. oktober 2020 kan dispenseres
fra en række bevillingsregler, der har betydning for
indkøb i staten. Dispensationerne vil give mulighed for at
forudbetale leverancer frem til 1. juli 2020 med en værdi
på højst 1 mio. kr. og at undlade at gøre
misligholdelsesbestemmelser (f.eks. krav om betaling af bod for
forsinkelse) gældende over for leverandører til
staten, hvis misligholdelsen kan henføres til covid-19.
Formålet med dette lovforslag er at
skabe grundlag for, at kommuner og regioner kan få de samme
beføjelser og pligter på indkøbsområdet i
forbindelse med covid-19, som statens institutioner har
fået.
Med lovforslaget får social- og
indenrigsministeren bemyndigelse til efter forhandling med
finansministeren at fastsætte regler om kommuners og
regioners indkøb med henblik på at give kommuner og
regioner samme beføjelser og pligter i forbindelse med
håndteringen af covid-19 som statsinstitutioner og andre
institutioner, der er omfattet af de statslige bevillings- og
regnskabsregler.
Bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der indebærer, at der skabes
parallelitet mellem de regler, som gælder for
statsinstitutioner og andre institutioner, der er omfattet af de
statslige bevillings- og regnskabsregler, og de regler, som
gælder for kommuner og regioner, i den foreliggende
situation. En kommune eller en region vil således kunne
få hjemmel til at indgå aftale med en
erhvervsvirksomhed om forudbetaling for den ydelse, kommunen eller
regionen har bestilt levering af, også selv om dette er
begrundet i, at erhvervsvirksomheden er i økonomiske
vanskeligheder, og uden at afvente, at ydelsen leveres. En kommune
eller en region vil endvidere kunne få hjemmel til at undlade
at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende,
hvis leverandørens misligholdelse kan henføres til
covid-19-situationen, f.eks. bod i forbindelse med forsinket
levering.
Der vil kunne fastsættes regler, som
fraviger regler fastsat i medfør af anden lovgivning, f.eks.
regler vedrørende forretningsgange inden for kommunens
henholdsvis regionens kasse- og regnskabsvæsen.
Regeringen har iværksat høring
af Europa-Kommission for så vidt angår
statsstøttespørgsmål. Reglerne vil først
blive sat i kraft, når regeringen har fået en
tilbagemelding fra Europa-Kommissionen om, at ordningen kan
godkendes.
Et udkast til lovforslag har været
sendt i høring hos KL og Danske Regioner, men har ikke
herudover været sendt i høring, da regeringen
ønsker, at reglerne skal træde i kraft hurtigst
muligt. Under hensyntagen til, at lovforslaget ønskes
hastebehandlet, er lovforslaget ikke sendt i høring i
forbindelse med fremsættelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.