Betænkning afgivet af Finansudvalget
den 27. marts 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i §
13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere
end 2 dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget er
tilfreds med, at bemyndigelsen er strammet op siden udkastet,
ligesom Enhedslisten bifalder, at aftaler indgået før
lovens ikrafttræden stadig er gældende.
Enhedslisten ønsker tilskyndelse til
kommunerne om at opretholde normale beslutninger om udøvelse
af kædeansvar, sociale klausuler, lærlingeaftaler m.m.
- også ved nye udbud.
I dag er der lige så meget brug for
den slags bestemmelser om kommuner og regioners indkøb og
tjenesteydelser, som der var i går. Enhedslisten håber
bestemt, at kommunerne tager det alvorligt.
På lidt længere sigt, da loven
jo vil gælde til marts 2021, er det nødvendigt at
forholde sig til kommuner og regioners mulighed for at genoprette
økonomien. Enhedslisten finder, at det derfor er
nødvendigt at inddrage budgetloven og
økonomiforhandlingerne.
Enhedslisten mener, at regeringen skal
sikre, at staten finansierer de ekstra udgifter, som coronakrisen
har medført, og at den sørger for, at budgetloven
ikke er en hindring for, at vi kan få velfærd og
sundhedsvæsen til at indhente det forsømte i 2020. I
den forbindelse opfordrer Enhedslisten til, at udgiftslofterne
lempes, i første omgang anlægsloftet, så
kommuner og regioner kan tage nyttige - især klimaomstillende
- initiativer og dermed holde gang i hjulene.
Regeringen bør desuden overveje,
hvornår økonomiforhandlingerne skal finde sted.
Kommunerne skal jo helst kende deres økonomi for i år,
inden de kan begynde at forhandle om næste års
økonomi.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Stk.
1 affattes således:
»Loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Ikrafttrædelse ved
bekendtgørelse i Lovtidende]
2)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Fremrykning af
stadfæstelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter
lovforslagets § 2, stk. 1, skal social- og indenrigsministeren
fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Med den
foreslåede ændring af affattelsen af § 2, stk. 1,
træder loven i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Den
foreslåede ændring har baggrund i, at
Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at initiativerne
vedrørende forudbetaling og administration af
kontraktbestemmelser om misligholdelse, jf. lovforslagets afsnit
3.2., ikke findes at indebære statsstøtte.
Erhvervsministeriet har bekræftet, at Europa-Kommissionens
stillingtagen også omfatter kommuner og regioner.
Da Danmarks
statsstøtteretlige pligter således er afklaret med
Europa-Kommissionen, vurderes det hensigtsmæssigt, at loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til nr. 2
Med det
foreslået stk. 2 fastsættes det som noget nyt, at
lovforslaget kan stadfæstes straks efter lovforslagets
vedtagelse.
Baggrunden for
ændringsforslaget er den foreliggende ekstraordinære
situation, og at Danmarks statsstøtteretlige pligter er
afklaret med Europa-Kommissionen, jf. bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 1.
Ændringsforslaget giver mulighed for, at
bekendtgørelsen med de nærmere rammer for kommuner og
regioners indkøb i forbindelse med håndtering af
covid-19 kan udstedes hurtigere.
Ifølge
grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. I den forbindelse bemærkes, at ændringsforslaget
skal medvirke til at afbøde de negative økonomiske
konsekvenser, som spredningen af covid-19 allerede har og vil kunne
få, og at det er afgørende, at de fravigelser af
gældende regler for kommuner og regioner, som lovforslaget
vedrører, gennemføres snarest muligt efter lovens
ikrafttrædelse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2020 og var til 1. behandling den 26. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Finansudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos KL og Danske Regioner. Under hensyn til
at lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Thomas Jensen (S)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Rune Lund (EL) Rasmus
Nordqvist (UFG) Sophie Løhde (V) Tommy Ahlers (V) Eva Kjer
Hansen (V) Troels Lund Poulsen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
nfmd. René Christensen
(DF) Rasmus Jarlov (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |