Skriftlig fremsættelse (26. marts
2020)
Transportministeren (Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af lov om godkendelse
og syn af køretøjer (Godkendelse af
motorkøretøjer, tekniske tjenester m.v.)
(Lovforslag nr. L 151)
Formålet med lovforslaget er at
opdatere den retlige ramme for reglerne om godkendelse af
køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske
enheder med henblik på at sikre en høj grad af
sikkerhed og beskyttelse af sundhed og miljø.
Ændringen skyldes først og fremmest, at der pr. 1.
september 2020 træder en ny typegodkendelsesforordning i
kraft i Danmark.
Regelgrundlaget for godkendelse af nye
køretøjer, systemer m.v., herunder de tekniske krav
til køretøjer, har udviklet sig gradvist med
udviklingen af EU's rammebestemmelser om godkendelse af
køretøjer, systemer m.v. Regelgrundlaget er ikke i
tilstrækkelig grad opdateret i dansk ret og opleves som tungt
og kompliceret. Derudover er der områder, hvor et
godkendelsesgrundlag ikke er til stede i dansk ret i dag, eller
hvor der i et begrænset omfang og kun for visse typer af
køretøjer foretages egentlige prøvninger.
Med lovforslaget foreslås
således en ny ordning for godkendelse af
køretøjer m.v., som fastsætter en mere enkel og
sammenhængende ramme, der tager udgangspunkt i den
godkendelsesproces, der følger af
typegodkendelsesforordningerne. Denne godkendelsesproces indeholder
tre primære aktører: 1) En fabrikant, der fremstiller
et eller flere køretøjer m.v. 2) En teknisk tjeneste
eller et tredjepartsorgan, der foretager prøvning af
køretøjet m.v. for at verificere overensstemmelse med
relevante tekniske krav til køretøjet m.v. 3) En
myndighed (Færdselsstyrelsen), der godkender
køretøjet m.v.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.