Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 18. juni 2020
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, LA og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL, KF og NB) vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for sin stilling til lovforslaget og til de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan
tilslutte sig ændringsforslagene og stemmer derfor for disse.
Vedrørende selve lovforslaget vil Venstre, da udvalget har
indkaldt transportministeren til et samråd, først
efter dette samråd tilkendegive Venstres holdning til selve
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, RV, SF, LA og Susanne
Zimmer (UFG)):
1) De
under nr. 5 foreslåede §§ 1 e og 1
f udgår.
[Godkendelsesramme for godkendelse
af køretøjer, der ikke er omfattet af §§ 1
a-1 c, udgår]
2) I
den under nr. 9 foreslåede § 12 c ændres i stk. 1 », tekniske tjenester eller
tredjepartsorganer« til: »eller tekniske
tjenester«.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens
af ændringsforslag nr. 1]
3) I
den under nr. 9 foreslåede § 12 d udgår »og
tredjepartsorganer, der er udpeget i henhold til regler fastsat i
medfør af § 1 e, stk. 3«.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens
af ændringsforslag nr. 1]
4) I
den under nr. 12 foreslåede § 15 b ændres »og
tredjepartsorganer, jf. §§ 1 a-1 c og 1 e« til:
», jf. §§ 1 a-1 c«.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens
af ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
5) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens
af ændringsforslag nr. 1]
6) Stk.
2 udgår.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens
af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at de to bestemmelser i
lovforslaget, som vedrører den retlige godkendelsesramme for
de køretøjer, som ikke er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 af 30.
maj 2018 om godkendelse og markedsovervågning af
motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer, om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af direktiv
2007/46/EF for motorkøretøjer, Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler samt Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af 5. februar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugstraktorer, dvs. de tre typegodkendelsesforordninger,
udgår af lovforslaget. Der er i forbindelse med såvel
lovforslagets offentlige høringer som under selve
lovbehandlingen i Folketinget givet udtryk for betydelig bekymring
ved indholdet af de nationale godkendelsesordninger, som ikke er
omfattet af forordningerne, og som i medfør af lovforslaget
skal udmøntes ved bekendtgørelse og efter hensigten
træde i kraft den 1. januar 2022. Det er på den
baggrund besluttet at lade de to lovbestemmelser herom udgå
af lovforslaget, således at forslaget i første omgang
alene inkorporerer godkendelsesordninger for de
køretøjer, som er omfattet af de tre
typegodkendelsesforordninger, i dansk ret.
Herefter vil Færdselsstyrelsen
udarbejde udkast til de administrative forskrifter, som skal
udmønte de nationale godkendelsesordninger uden for
forordningernes anvendelsesområde, og gå i dialog med
branchen om indholdet heraf. Transportministeren fremsætter
således i folketingssamlingen 2021-22 et nyt lovforslag om
ændring af synsloven med den nationale godkendelsesramme, som
er en forudsætning for endeligt at kunne udstede de
administrative forskrifter herom. På den måde er det
nærmere indhold af de nationale godkendelsesordninger kendt
stof for branchen og Folketinget, når lovforslaget på
dette punkt behandles igen.
Det bemærkes, at
Færdselsstyrelsens gebyrer for at sagsbehandle godkendelse af
køretøjer ikke ændres. Det forudsætter
dog, at de nationale godkendelsesordninger udmøntes pr. 1.
januar 2022, idet timeprisen på 700-1000 kr. for
sagsbehandling er beregnet på baggrund af det samlede antal
godkendelsessager for såvel køretøjer omfattet
af de tre typegodkendelsesforordninger som køretøjer
omfattet af nationale godkendelsesordninger uden for
forordningernes anvendelsesområder. Skulle sidstnævnte
godkendelsesordninger ikke blive klar pr. 1. januar 2022, kan det
ikke udelukkes, at Færdselsstyrelsen vil være
nødsaget til at hæve gebyret med henblik på at
få dækning for alle udgifter.
Til nr. 2
Efter det foreslåede § 12 c,
stk. 1, kan transportministeren fastsætte regler om, at
administrative forskrifter udstedt i medfør af denne lov,
som indeholder krav til køretøjer m.v., tekniske
tjenester eller tredjepartsorganer, og tekniske specifikationer,
der henvises til i sådanne forskrifter, ikke indføres
i Lovtidende. Som konsekvens af at § 1 e og § 1 f
udgår, jf. ændringsforslag nr. 1, vil der ikke blive
behov for, at bemyndigelseshjemlen i § 12 c, stk. 1,
også omfatter tredjepartsorganer. Derfor foreslås en
ændring af bestemmelsen, således at den alene
angår de godkendelsesordninger, som relaterer sig til de tre
typegodkendelsesforordninger.
Til nr. 3
Efter den foreslåede § 12 d kan
transportministeren fastsætte regler om
offentliggørelse af informationer om tekniske tjenester og
tredjepartsorganer, der er udpeget i henhold til regler fastsat i
medfør af § 1 e, stk. 3. Som konsekvens af at § 1
e og § 1 f udgår, jf. ændringsforslag nr. 1, vil
der ikke blive behov for, at bemyndigelseshjemlen i § 12 d
også omfatter tredjepartsorganer. Derfor foreslås en
ændring af bestemmelsen, således at den alene
angår de godkendelsesordninger, som relaterer sig til de tre
typegodkendelsesforordninger.
Til nr. 4
Efter den foreslåede § 15 b kan
transportministeren fastsætte regler om betaling af gebyr i
forbindelse med udpegelse af tekniske tjenester og
tredjepartsorganer, jf. §§ 1 a-1 c og 1 e, herunder
regler om betaling for rykkerskrivelser. Som konsekvens af at
§ 1 e og § 1 f udgår, jf. ændringsforslag nr.
1, vil der ikke blive behov for, at bemyndigelseshjemlen i §
15 b også omfatter tredjepartsorganer. Derfor foreslås
en ændring af bestemmelsen, således at den alene
angår de godkendelsesordninger, som relaterer sig til de tre
typegodkendelsesforordninger.
Til nr. 5
Efter det foreslåede § 2, stk.
1, træder lovforslaget i kraft den 1. september 2020. Der
henvises dog til § 2, stk. 2, hvorefter transportministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1
f. Som konsekvens af at § 1 f udgår, jf.
ændringsforslag nr. 1, vil der ikke blive behov for at
henvise til det foreslåede stk. 2, idet dette udgår af
lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 6
Efter det foreslåede § 2, stk.
2, fastsætter transportministeren tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 1 f, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 5, i lov om godkendelse og syn af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af
24. september 2012. Ministeren kan herunder bestemme, at dele af
§ 1 f, stk. 1, nr. 1-6, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 5, kan træde i kraft på forskellige tidspunkter.
Som konsekvens af at § 1 e og § 1 f udgår, jf.
ændringsforslag nr. 1, vil der ikke blive behov for denne
bestemmelse. Det er derimod hensigten, at transportministeren i
folketingssamlingen 2021-22 fremsætter et nyt lovforslag om
ændring af synsloven med den nationale godkendelsesramme.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2020 og var til 1. behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 17. december 2019 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 123. Den 11. februar 2020 sendte
transportministeren et revideret udkast til udvalget, jf. TRU alm.
del - bilag 223. Den 30. marts 2020 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
22. april 2020 fremsendte transportministeren et revideret
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
23 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret 22
spørgsmål. Det sidste spørgsmål forventes
besvaret inden 2. behandling.
Henrik Møller (S) Jan
Johansen (S) Jeppe Bruus (S) fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte Larsen (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde
(RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V) Martin Geertsen (V)
Christian Langballe (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Mette Thiesen
(NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |