Fremsat den 2. oktober 2019 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godkendelse og syn
af køretøjer1)
(Gebyr og tilsyn med toldsyn, øgede
beføjelser ved vejsidesyn m.v.)
§ 1
I lov om godkendelse og syn af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af
24. september 2012, som ændret ved § 2 i lov nr. 385 af
27. april 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten til lovens titel affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april
2014 om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer
og påhængskøretøjer dertil og om
ophævelse af direktiv 2009/40/EF, EU-Tidende 2014, nr. L127,
side 51, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU
af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L127, side 134, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om
indlandstransport af farligt gods, EU-Tidende, L260, side
13.«
2. I
§ 2, stk. 2, ændres
»færdselsloven eller forskrifter, der er
udfærdiget i medfør af færdselsloven« til:
»færdselsloven, synsloven eller forskrifter
udfærdiget i medfør af disse love«.
3. I
§ 5 indsættes efter stk. 4
som stk. 5:
»Stk. 5.
Transportministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte regler om tilladelse til, at synsvirksomhederne kan
udføre toldsyn, herunder om vilkår for
tilladelsen.«
4. I
§ 10, stk. 1, ændres
»syns- og omsynsvirksomhederne« til:
»synsvirksomhederne«.
5. I
§ 10, stk. 2, ændres
»syns- eller omsynsvirksomheden« til:
»synsvirksomheden omfattet af tilsynet nævnt i stk.
1«.
6. I
§ 10, stk. 3, ændres
»syns- og omsynsvirksomhederne« til:
»synsvirksomhederne«.
7. I
§ 10 a, stk.1, 1. og 2. pkt., ændres »syns- og
omsynsvirksomheder« til: »synsvirksomheder«.
8. I
§ 11, stk. 1, ændres
»syns- eller omsynsvirksomhed« til:
»synsvirksomhed«.
9. I
§ 11 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Medvirker fremstilleren af et køretøj under syn ikke
til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens kontrol efter stk. 1, kan
styrelsen stille godkendelsen af køretøjet i bero,
indtil kontrollen er udført.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
10. I
§ 11, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »tilsyn med synsvirksomheder og
omsynsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et
erhvervskøretøj er blevet synet eller omsynet i en
syns- eller omsynsvirksomhed« til: »tilsyn med
synsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et
erhvervskøretøj er blevet synet, omsynet eller
toldsynet«.
11. § 11,
stk. 3, ophæves.
12.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11 a. Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen kan, herunder som led i styrelsens tilsyn med
synsvirksomhederne, foretage syn af erhvervskøretøjer
ved vejsiden og i den forbindelse anvise og ledsage
køretøjer til et kontrolsted.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens adgang til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer efter stk. 1, herunder om
indretning og afmærkning af køretøjer og
kontrolsteder, samt om krav til de synsinspektører, der skal
anvise køretøjer til kontrol.«
13. I
§ 13 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Med bøde straffes den fører af et
erhvervskøretøj, der ikke efterkommer Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsens anvisninger ved vejsidesyn efter § 11 a,
stk. 1.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
14. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »syn eller omsyn« til: »syn, omsyn
eller toldsyn«.
15. I
§ 15, stk. 3, ændres
»syns- og omsynsaktiviteter« til: »syns-, omsyns-
og toldsynsaktiviteter«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 9.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. Indledning | | 2. Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget
opstillet efter emne | | 2.1. Indførelse af gebyr for og styrket tilsyn med
toldsyn | | 2.1.1. Gældende ret | | 2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | | 2.2. Mulighed for supplerende syn ved vejsiden uden
politiets tilstedeværelse | | 2.2.1. Gældende ret | | 2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | | 2.3. Berostillelse af køretøjsgodkendelse
ved undvigelse af kontrol | | 2.3.1. Gældende ret | | 2.3.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | | 3. De økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4. De økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv. | | 5. De administrative konsekvenser for
borgere | | 6. De miljømæssige
konsekvenser | | 7. Forholdet til EU-retten | | 8. Hørte myndigheder og organisationer
mv. | | 9. Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Formålet med dette lovforslag er dels at
implementere dele af den politisk indgåede "Aftale om styrket
efterlevelse på motorområdet" i relation til indsatsen
på området for toldsyn, og dels at sikre et retligt
grundlag for, at de danske kontrolmyndigheder kan udføre et
effektivt vejsidesyn i overensstemmelse med de krav, der
følger af EU-retten.
Færdselsstyrelsen er organisatorisk en
del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Færdselsstyrelsen
har ansvaret for administrationen af synsområdet, herunder
tilsynet med synsvirksomhederne m.m. Derfor vil der i dette
lovforslag blive refereret til Færdselsstyrelsen som
ansvarlig myndighed for opgaver og administration af
synsområdet, selv om lovteksten formelt henviser til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen.
Et bredt politisk flertal bestående af
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Alternativet, Venstre, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti indgik den 2. april
2019 "Aftale om styrket efterlevelse på motorområdet".
Aftalen indeholder en række initiativer, som har til
formål at øge regelefterlevelsen og mindske risikoen
for svig på motorområdet.
Aftalepartierne er blandt andet enige om at
styrke kvaliteten af de toldsyn, der gennemføres i
synshallerne, hvor køretøjernes stand bliver vurderet
forud for eksport. Toldsynet er afgørende for
Motorstyrelsens værdifastsættelse, da
synsvirksomhederne ved toldsynet vurderer køretøjets
overordnede stand. Denne vurdering sammenholdt med en række
andre faktorer (kilometertal, alder mv.) ligger til grund for
Motorstyrelsens fastsættelse af køretøjets
værdi. Der har hidtil været en selvanmelderordning,
hvor selvanmeldere har kunnet angive køretøjets
værdi til eksport. Denne ordning afskaffes, hvilket betyder,
at Motorstyrelsen fremadrettet værdifastsætter alle
køretøjer til eksport. Dette betyder derfor, at
samtlige køretøjer skal gennemgå et toldsyn
forud for eksport. Der toldsynes ca. 30.000 køretøjer
forud for eksport om året.
Toldsyn er reguleret i bekendtgørelse
nr. 177 af 25. februar 2019 af lov om registreringsafgifter for
motorkøretøjer m.m. (registreringsafgiftsloven), som
hører under Skatteministeriets ressort.
Hjemmelsgrundlaget for
Færdselsstyrelsens tilsyn med synsvirksomhedernes
toldsynsopgaver er på nuværende tidspunkt ikke helt
klar. Derfor foreslås det i lovforslaget at præcisere
Færdselsstyrelsens tilsyn med synsvirksomhederne,
således at det udtrykkeligt fremgår af loven, at
tilsynet også omfatter synsvirksomhedernes toldsynsopgaver.
For at finansiere det øgede tilsyn, foreslås det, at
der opkræves et fast gebyr pr. toldsyn, som det også
gøres ved de almindelige synsopgaver. Endvidere
foreslås det, at transportministeren gives mulighed for at
kunne oprette en særlig tilladelsesordning til
synsvirksomhederne for at udføre toldsyn. Med disse tiltag
forventes det, at den retlige ramme for at kunne sikre kvaliteten
af synsvirksomhedernes toldsyn vil forbedres.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/47/EU af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L127, side 134 (herefter benævnt
vejsidesynsdirektivet), bestemmer, at medlemsstaterne skal
gennemføre syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer med henblik på at forbedre
trafiksikkerheden og miljøet. Vejsidesynet udgør et
supplement til det periodiske syn. Det gældende
vejsidesynsdirektiv, der finder anvendelse fra den 20. maj 2018,
fastsætter krav til antallet af vejsidesyn i medlemsstaterne.
Ifølge direktivet skal det samlede antal indledende syn ved
vejsiden i Unionen i hvert kalenderår svare til mindst 5 pct.
af det samlede antal af de omhandlede køretøjer, som
er registreret i medlemsstaterne. Det svarer i 2019 til ca. 5.200
erhvervskøretøjer på årlig basis i
Danmark. Vejsidesyn gennemføres i dag i samarbejde mellem
politiet og Færdselsstyrelsen, idet kun politiet har hjemmel
til at standse køretøjerne ved vejsiden, hvorimod det
i hovedsagen er Færdselsstyrelsens synsinspektører,
der forestår den tekniske gennemgang af
køretøjerne. For at understøtte myndighedernes
mulighed for at opfylde målsætningen om indledende syn
på mindst 5 pct. af indregistrerede
erhvervskøretøjer i Danmark, foreslås det, at
Færdselsstyrelsen får hjemmel til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer hen til et kontrolsted med henblik
på at gennemføre et vejsidesyn uden politiets
tilstedeværelse.
Endeligt foreslås det med lovforslaget,
at Færdselsstyrelsens tilsyns- og kontrolbeføjelser
styrkes. I Færdselsstyrelsens tilsyn med synsvirksomhederne
indgår således også kontrol af
køretøjer, som har været til eller er under
syn, og som stadig befinder sig på synsstedet, når
styrelsen er på tilsynsbesøg. I enkelte tilfælde
medvirker køretøjsejeren ikke til, at styrelsen kan
foretage en kontrolgennemgang af et køretøj, som
netop er blevet synet i den synsvirksomhed, hvor styrelsen
udfører sit tilsyn. Det foreslås derfor, at
Færdselsstyrelsen får hjemmel til systemmæssigt i
relevante elektroniske synsdatabaser at stille godkendelsen af et
synet køretøj i bero, indtil styrelsen har haft
mulighed for at gennemføre kontrollen af
køretøjet. Forslaget har til formål at
understøtte styrelsens tilsyn, således at det
undgås, at køretøjerne forlader synsstedet,
før kontrollen er udført.
2. Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget
opstillet efter emne
2.1. Indførelse af gebyr og styrket tilsyn med
toldsyn
For at leve op til "Aftale om styrket
regelefterlevelse på motorområdet" foreslås det,
at indføre hjemmel til at Færdselsstyrelsen kan
opkræve gebyr pr. udført toldsyn til finansiering af
den øgede tilsynsindsats og at sikre en klar hjemmel til, at
Færdselsstyrelsen kan føre tilsyn med
synsvirksomhedernes toldsyn. Ligeledes skabes der mulighed for, at
transportministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte
nærmere regler om en særlig tilladelsesordning for
toldsynsvirksomhed.
2.1.1. Gældende ret
Færdselsstyrelsen fører i dag
tilsyn med synsvirksomhedernes syns- og omsynsaktiviteter, som er
omfattet af lov om godkendelse og syn af køretøjer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012 med
senere ændringer (herefter benævnt synsloven). På
nuværende tidspunkt fremgår det af synslovens §
10, at der kan føres tilsyn med tilladelsesindehaverens
syns- eller omsynsvirksomhed, herunder kontrol af, om de
køretøjer, der har været til eller er under syn
hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig på dennes
område, er synet korrekt. Det fremgår ikke klart af
loven, at Færdselsstyrelsen kan føre tilsyn med
synsvirksomhedernes toldsyn, og der er ikke i anden lovgivning
fastsat bestemmelser om dette.
En virksomhed må kun udføre syn
af køretøjer efter tilladelse fra
Færdselsstyrelsen, jf. synslovens § 10. Efter den
nuværende tilladelsesordning kan en synsvirksomhed med
tilladelse til at udføre almindelige syn imidlertid
også udføre toldsyn. Der findes ikke efter
gældende ret særlige krav til synsvirksomheder, som
udfører toldsyn. De krav, der stilles i den nuværende
tilladelsesordning for syns- og omsynsvirksomheder, bygger
således i hovedsagen på reglerne for periodisk syn.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
Med dette lovforslag foreslås
hjemmelsgrundlaget for Færdselsstyrelsens tilsyn med
synsvirksomhedernes toldsyn præciseret og tydeliggjort. Det
vil således fremgå udtrykkeligt af synsloven, at
styrelsens tilsyn også omfatter tilsyn med
synsvirksomhedernes toldsynsopgaver, jf. f.eks. forslaget til
ændringer af synslovens § 11, stk. 2, samt § 15,
jf. lovforslagets § 1, nr. 10, 14 og 15. Endvidere
klargøres terminologien generelt i synslovens, således
at begrebet "synsvirksomhed" i loven dækker over syn, omsyn
og toldsyn. I 2018 blev der foretaget 64.000 toldsyn, hvoraf de
30.000 var i forbindelse med eksport af køretøjer, og
de resterende 34.000 var i forbindelse med import.
Færdselsstyrelsen vil som en del af det allerede eksisterende
tilsyn med virksomhederne føre øget tilsyn med
synsvirksomhedernes toldsyn. Det øgede tilsyn foreslås
finansieret ligesom styrelsens øvrige tilsynsopgaver ved et
gebyr på 20 kr. pr. udført toldsyn hos
synsvirksomhederne.
Ligeledes skabes der med dette lovforslag
mulighed for, at transportministeren efter forhandling med
skatteministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte en
særlig tilladelsesordning for de synsvirksomheder, der
ønsker at udføre toldsyn forud for eksport og ved
import. På denne måde bliver det muligt at stille
særlige krav til synsvirksomhederne, hvis de også vil
udføre toldsyn. Standsvurderingen i forbindelse med toldsyn
adskiller sig fra den tekniske vurdering, der foretages i
forbindelse med eksempelvis periodisk syn, hvorfor der kan blive
behov for at fastsætte nærmere krav til eksempelvis
uddannelse af synsvirksomhedernes personale samt evt. også
særlige udstyrskrav til synsstederne.
2.2. Mulighed for supplerende syn ved vejsiden uden
politiets tilstedeværelse
2.2.1. Gældende ret
I medfør af synslovens § 11, stk.
3, som gennemfører vejsidesynsdirektivet har
Færdselsstyrelsen hjemmel til at udføre syn ved
vejsiden.
Syn ved vejsiden foretages i dag i et samarbejde mellem politiet
og Færdselsstyrelsen. Det er Færdselsstyrelsens
synsinspektører, der ved vejsiden forestår den
tekniske gennemgang af de erhvervskøretøjer, som af
politiet udvælges til et vejsidesyn. Udvælgelsen af
køretøjerne forestås af politiet, idet kun
politiet efter færdselslovens § 77 har hjemmel til at
standse køretøjer.
I praksis foregår det sådan, at
politiet fysisk udvælger køretøjerne ved
vejnettet på et sted, hvor der tæt ved f.eks. en
rasteplads findes et egnet kontrolsted, hvor
køretøjerne vises hen. Færdselsstyrelsens
synsinspektører er så til stede på kontrolstedet
med henblik på den tekniske gennemgang af
køretøjerne. Færdselsstyrelsens vejsidesyn vil
altid bestå af et indledende syn, som gennemføres
på selve kontrolstedet på vejnettet. Opstår der
ved det indledende syn tvivl om, hvorvidt et køretøj
lider af væsentlige mangler, som ikke kan kontrolleres ved
vejsiden, kan der gennemføres et mere detaljeret syn. Dette
foregår typisk ved, at køretøjet ledsages af
politiet og Færdselsstyrelsen til nærmeste synssted,
hvor det fornødne udstyr til at gennemføre et mere
detaljeret syn er til stede. Det detaljerede syn gennemføres
af Færdselsstyrelsens medarbejdere efter aftale med
vedkommende synsvirksomhed om benyttelse af synsfaciliteter.
Det er politiet, som forestår den
nærmere tilrettelæggelse af tid og sted for de enkelte
vejsidesyn, hvortil Færdselsstyrelsen inviteres til at
deltage med synsinspektører, som har de fornødne
kompetencer til at forestå den tekniske gennemgang af
køretøjerne. Det nærmere samarbejde om
gennemførelse af syn ved vejsiden mellem
Færdselsstyrelsen og politiet er fastlagt ved cirkulære
nr. 9334 af 16. maj 2018.
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
Med det nye vejsidesynsdirektiv er der indført et
egentligt måltal for antallet af vejsidesyn svarende til
mindst 5 pct. af det samlede antal indregistrerede
erhvervskøretøjer i medlemsstaterne på
årsbasis, jf. vejsidesynsdirektivets artikel 5, stk. 1. De
danske myndigheder er således forpligtede til at foretage
kontrol af ca. 5.200 erhvervskøretøjer ved
vejside-syn om året.
Vejsidesynsdirektivet hører under Transport- og
Boligministeriets ressort og varetages af Færdselsstyrelsen,
som formelt er ansvarlig for, at direktivets måltal opfyldes,
ligesom styrelsen varetager den løbende kontakt og
afrapportering til Kommissionen herom. Det er forventningen, at
politiet vil kunne bidrage med et antal indledende vejsidesyn til
målopfyldelsen, som svarer til ca. 30 pct. af
målkravet, men den resterende del af undersøgelserne
skal gennemføres af Færdselsstyrelsens
inspektører. Dette betyder, at opgaven med at kontrollere
det krævede antal erhvervskøretøjer ved
vejsidesyn har fået et betydeligt større omfang end
tidligere med deraf følgende stigende administrative byrder
for kontrolmyndighederne.
Som nævnt i afsnit 2.2.1 gennemføres kontroller af
erhvervskøretøjernes tekniske stand ved vejsidesyn i
dag i et samarbejde mellem politiet og Færdselsstyrelsen.
Dette er formelt set nødvendigt, idet kun politiet har
hjemmel til at standse køretøjer ved vejsiden, men
det er også hensigtsmæssigt, idet politiet og andre
særmyndigheder, f.eks. fødevare- eller
toldmyndighederne, benytter vejsidekontrollerne til at kontrollere
en lang række andre forhold, f.eks. opholdsgrundlag for
udlændinge, spirituskørsel, euforiserende stoffer,
dyretransporter, køre- og hviletid m.v. Mulighederne for at
gennemføre kombinerede kontroller efter forskellige regler
på en gang i samarbejde mellem særmyndigheder og
politiet er udtryk for en effektiv udnyttelse af det offentliges
ressourcer, ligesom det vurderes at være fordelagtigt for
branchen, at mest muligt kontrolleres samlet, således at
erhvervslivets køretøjer skal gennemgå
færrest mulige kontroller under udførelsen af deres
erhverv.
Det er på den baggrund også Transport- og
Boligministeriets opfattelse, at vejsidekontroller af
erhvervskøretøjernes tekniske stand i medfør
af vejsidesynsdirektivet i udgangspunktet fortsat skal
gennemføres ligesom i dag, dvs. i samarbejde mellem politiet
og Færdselsstyrelsen. Samtidig er det dog vurderingen
på baggrund af indhentede erfaringer i den tid, der er
gået, siden de nye krav i medfør af
vejsidesynsdirektivet trådte i kraft den 20. maj 2018, at der
er ikke ubetydelige udfordringer med at få gennemført
vejsidesyn i et omfang, som sikrer, at Danmark kan opfylde sin
forpligtelse til at kontrollere ca. 5.200
erhvervskøretøjer om året.
Derfor foreslås det, at Færdselsstyrelsen i
synsloven får hjemmel til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer til et egnet kontrolsted med
henblik på at gennemføre et vejsidesyn i
overensstemmelse med vejsidesynsdirektivets krav. Hjemlen
dækker såvel anvisning til kontrolstedet ved vejsiden
med henblik på at gennemføre et indledende syn som
ledsagelse til nærmeste synssted, hvis der er behov for et
mere detaljeret syn, jf. også afsnit 2.2.1 herom. Det vil
betyde, at Færdselsstyrelsen kan gennemføre vejsidesyn
med erhvervskøretøjernes tekniske stand i henhold til
vejsidesynsdirektivets krav uden politiets tilstedeværelse og
dermed optimere rammerne for at sikre, at Danmark opfylder de
målkrav, som følger af EU-retten. Det er således
hensigten, at hjemlen til at gennemføre vejsidesyn uden
politiets deltagelse alene skal anvendes som et supplement til de
vejsidesyn, som allerede i dag udføres i samarbejde med
politiet.
Til forskel fra den hjemmel, som politiet efter
færdselslovens § 77 har til - om fornødent ved
tvang - at standse køretøjer, indebærer den
foreslåede hjemmel i synsloven ikke, at
Færdselsstyrelsen får beføjelser til at tvinge
køretøjer til standsning. Færdselsstyrelsen
får alene hjemmel til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjerne til et egnet kontrolsted, hvilket
vil skulle foregå ved tydelig afmærkning af
køretøjer, kontrolsteder og synsinspektører,
sådan at det tydeligt fremgår for chaufførerne,
at der er tale om et vejsidesyn. Skulle chaufføren
vælge at ignorere denne anvisning, vil det ikke være
sådan, at Færdselsstyrelsen kan eftersætte
køretøjet eller på anden mådetvinge
køretøjet til standsning mhp. at udføre et
vejsidesyn. Det er baseret på erfaringer fra lignende
ordninger i f.eks. Tyskland og Norge forventningen, at det kun
undtagelsesvist vil ske, at en chauffør ikke frivilligt
medvirker til kontrol. Det foreslås dog, at det skal
være strafbelagt med bøde, hvis man ikke følger
Færdselsstyrelsens anvisninger, således at det ikke er
konsekvensfrit at ignorere kontrollerende myndigheders anvisninger
i Danmark.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 1,
nr. 11, 12 og 13.
2.3. Berostillelse af køretøjsgodkendelse
ved undvigelse af kontrol
2.3.1. Gældende ret
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan efter synslovens §
11, stk. 1, til enhver tid mod behørig legitimation og uden
retskendelse foranstalte uanmeldt kontrol med
tilladelsesindehaverens syns- eller omsynsvirksomhed, herunder
kontrol af, om de køretøjer, der har været til
eller er under syn hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig
på dennes område, er synet korrekt.
Færdselsstyrelsens kontrol af køretøjer
på synsstedet foregår sådan, at
Færdselsstyrelsen udvælger et køretøj,
som har været til syn, og som af synsvirksomheden er
indberettet som godkendt i systemet, til en kontrolgennemgang.
Når et køretøj er udtaget til kontrol, vil
synsvirksomheden umiddelbart herefter modtage besked herom. Det vil
ligeledes fremgå af synsrapporten for det
pågældende køretøj, at det er udtaget til
kontrol. Fremstilleren af køretøjet er herefter
forpligtet til at forblive på synsstedet i et vist tidsrum,
indtil Færdselsstyrelsen har gennemført
kontrollen.
Såfremt en fremstiller af et køretøj ikke
ønsker at deltage i et kontrolsyn eller forlader synsstedet,
inden Færdselsstyrelsen som tilsynsmyndighed har
gennemført kontrolsyn af køretøjet, har
styrelsen i dag ingen mulighed for at stille godkendelsen af
køretøjet i bero og dermed sikre, at synsstedet har
udført syn af køretøjet i overensstemmelse med
gældende ret. Det anslås, at Færdselsstyrelsen
50-55 gange om året konstaterer, at en fremstiller af et
køretøj forlader synsstedet, inden der er
gennemført et kontrolsyn.
2.3.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
Det er Transport- og Boligministeriets
opfattelse, at det ikke bør være muligt for
fremstilleren af et køretøj at undvige kontrolsyn
blot ved at nægte at deltage eller ved at forlade synsstedet,
inden Færdselsstyrelsen kan nå frem.
Derfor foreslås det, at
Færdselsstyrelsen får hjemmel til at kunne stille
godkendelse af køretøjet i bero, indtil kontrollen er
udført. Det vil i praksis ske ved en systemmæssig
blokering af køretøjet i eSyn. Berostillelsen
opretholdes, indtil der er gennemført et kontrolsyn af
Færdselsstyrelsen på det pågældende
køretøj. For de fremstillere af
køretøjer, der således forsøger at
undvige et kontrolsyn, vil det betyde, at køretøjet
færdes på vejnettet uden at være synsgodkendt,
hvilket i sidste ende kan medføre inddragelse af
nummerpladerne, idet Færdselsstyrelsen anmoder politiet om at
inddrage køretøjets nummerplader, hvis
køretøjet ikke er godkendt ved syn eller afmeldt
senest 15 uger efter synsfristen. Det vil derfor være
nødvendigt for fremstilleren at aftale en ny dato for et
syn, hvor Færdselsstyrelsen vurderer, om det nye syn skal
foretages under observation af en af Færdselsstyrelsens
inspektører, hvilket - set i forhold til at forblive
på synsstedet i forbindelse med det oprindelige syn - er
forbundet med betydeligt mere besvær. Det er på den
baggrund vurderingen, at Færdselsstyrelsen med et relativt
enkelt administrativt indgreb kan komme denne adfærd til
livs. Det bemærkes hertil, at fremstilleren af et
køretøj vil kunne indgive en klage til
Færdselsstyrelsen, hvis denne mener, at der er begået
fejl, f.eks. hvis fremstiller ikke har fået besked om, at
køretøjet er udtaget til kontrol.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 1,
nr. 9.
3. De
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede hjemmel til, at Færdselsstyrelsen som
en del af tilsynet med synsvirksomhederne kan stille en godkendelse
af et køretøj i bero, indtil kontrollen er
udført, vil have økonomiske konsekvenser for det
offentlige, da det vurderes, at de nødvendige
systemændringer i eSyn vil koste ca. 400.000 kr., hvilket vil
kunne finansieres inden for rammerne af gebyrordningen i synslovens
§ 15.
Det øgede tilsyn med synsvirksomhedernes toldsyn forud
for eksport vil blive finansieret gennem et gebyr på 20 kr.
pr. toldsyn, som betales af synsvirksomhederne. Den
tilføjede tilsynsopgave forventes at kunne varetages ved to
årsværk.
Den foreslåede hjemmel til, at Færdselsstyrelsen kan
foretage vejsidesyn uden politiets tilstedeværelse vil ikke
indebære økonomiske konsekvenser for det offentlige,
idet styrelsens aktiviteter på området er
gebyrfinansieret.
De økonomiske konsekvenser af den tilladelsesordning for
toldsyn, som evt. indføres efter synslovens § 5, stk.
5, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, er ikke en del af dette
lovforslag, men vil skulle afklares nærmere i forbindelse med
udstedelse af en evt. bekendtgørelse herom.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Synsvirksomhederne vil skulle indbetale et
gebyr på 20 kr. pr. udført toldsyn, hvilket de ikke
gør i dag. Dette vil dog sandsynligvis ikke få
betydning for den enkelte synsvirksomhed, da de selv
fastsætter prisen for toldsyn. Dermed forventes det, at
prisen for et toldsyn vil stige, hvilket kan få betydning for
brugtvognsbranchen, der importerer og eksporterer
køretøjer. Dette vurderes dog at være en
begrænset økonomisk konsekvens.
Den foreslåede hjemmel til, at
Færdselsstyrelsen kan foretage vejsidesyn uden politiets
tilstedeværelse vurderes at ville indebære et
øget kontroltryk ved vejsiden, som vil påvirke tunge
erhvervskøretøjer. Det er dog hensigten, at
kontroltrykket begrænses således, at antallet af
kontroller sikrer, at Danmark opfylder sine EU-retlige
forpligtelser svarende til 5 pct. af indregistrerede tunge
erhvervskøretøjer om året. Forslaget vil
således ikke påvirke erhvervslivet mere end, hvad der
er nødvendigt for at leve op til Danmarks EU-retlige
forpligtelser.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L127, side 134.
Direktivet indfører mindstekrav for en ordning for
tekniske syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der
kører på medlemsstaternes område med henblik
på at forbedre trafiksikkerheden og miljøet, jf.
artikel 1.
Direktivet fastsætter målkrav for medlemsstaternes
gennemførelse af vejsidesyn af tunge
erhvervskøretøjer. Det følger således af
direktivets artikel 5, stk. 1, at det samlede antal indledende syn
ved vejsiden af tunge erhvervskøretøjer i Unionen i
hvert kalenderår svare til mindst 5 pct. af det samlede antal
af disse køretøjer, som er registreret i
medlemsstaterne. Videre følger det af artikel 5, stk. 2, at
hver medlemsstat skal bestræbe sig på at
gennemføre et hensigtsmæssigt antal indledende syn ved
vejsiden, der står i forhold til det samlede antal af
sådanne køretøjer, der er indregistreret i dets
territorium. Oplysninger om synede køretøjer skal
meddeles Kommissionen, jf. artikel 5, stk. 3 og artikel 20,
stk.1.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. juli 2019
til den 23. august 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Arriva Danmark A/S, AUTIG (Automobilbranchens Handels- og
Industriforening), AutoBranchen Danmark, BAT, Bilbranchen,
Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Brancheforeningen for
Limousine Vogn-mænd, Campingbranchen, Centralforeningen af
Taxiforeninger i Danmark (C. A. T.), Danmarks Frie AutoCampere,
Danmarks Motor Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bil-Forhandler Union, Dansk Camping Union, Dansk Kranforening,
Dansk Kørelærer-Union, Dansk Maskinhandlerforening,
Dansk Transport og Logistik - DTL, Danske Biludlejere, Danske
Kørelæreres Landsforbund, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Motorcyklister, Danske Sidevogns Klub,
Danske Speditører, De Danske Bilimportører, DI
Transport, DPT, DTL KranBlok, DTU Transport, Dækbranchen
Danmark, ERFAgruppen-bilsyn, Forenede Danske Amerikanerbilklubber,
FDA, Forenede Danske Motorejere - FDM, Foreningen af
Vognimportører i Danmark, Foreningen Tekniske Konsulenter
for Vejtransport, Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL, Fynbus,
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport,
MC-Touring Club, Midttrafik, Motorcykel Importør Foreningen,
Motorcykel-Forhandler Foreningen, Motorhistorisk Samråd,
Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab, Rådet for
Sikker Trafik, Sammenslutningen af Karosseribyggere og
Autooprettere i Danmark, SKAD, SLD, Taxinævnet i Region
Hovedstaden, Trafikselskaberne i Danmark og Transporterhvervets
uddannelser (TUR).
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Den foreslåede hjemmel til, at
Færdselsstyrelsen som en del af tilsynet med
synsvirksomhederne kan stille en godkendelse af et
køretøj i bero, indtil kontrollen er udført,
vil have økonomiske konsekvenser for det offentlige, da der
vil skulle laves nødvendige systemændringer, som
estimeres at ville koste ca. 400.000 kr., hvilket vil kunne
finansieres inden for rammerne af gebyrordningen i synslovens
§ 15. | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Forslaget vil have begrænsede
økonomiske konsekvenser for synsvirksomhederne. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L127, side 134. Direktivet indfører mindstekrav for
en ordning for tekniske syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på
medlemsstaternes område med henblik på at forbedre
trafiksikkerheden og miljøet, jf. artikel 1, og
fastsætter målkrav for medlemsstaternes
gennemførelse af vejsidesyn af tunge
erhvervskøretøjer. | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU- regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med ændringen foreslås det, at fodnoten til
synsloven ændres og opdateres, således at den henviser
til den gældende EU-regulering. Det kommer således til
at fremgå af fodnoten til synsloven, at loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om periodisk
teknisk kontrol med motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil og om
ophævelse af direktiv 2009/40/EF, EU-Tidende 2014, nr. L127,
side 51, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU
af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L127, side 134, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om
indlandstransport af farligt gods, EU-Tidende, L260, side 13.
Til nr. 2
Det fremgår af synslovens § 2, stk. 2, at politiet
eller Trafikstyrelsen kan indkalde et registreret eller godkendt
køretøj til syn til kontrol af, om det opfylder
bestemmelserne i færdselsloven eller forskrifter, der er
udfærdiget i medfør af færdselsloven. Tidligere
er alle syn, herunder vejsidesyn, foretaget på baggrund af
regler udstedt i medfør af færdselsloven.
Implementeringen af direktiv 2014/45/EU og 2014/47/EU er imidlertid
sket med hjemmel i synsloven, hvorfor det er nødvendigt for
gennemførelse af vejsidesyn efter direktivet, at § 2,
stk. 2, også omfatter disse regler.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, således
at denne også omfatter synsloven.
Ændringen medfører, at det præciseres, at der
fremover er klar hjemmel i synsloven til, at der kan udføres
de tilsyn, som de danske kontrolmyndigheder er forpligtet til i
henhold til vejsidesynsdirektivet 2014/47/EU. Vejsidesyn foretages
af Færdselsstyrelsen i samarbejde med politiet.
Til nr. 3
Det fremgår af synslovens § 5, stk. 1, at det
kræver en tilladelse fra Trafikstyrelsen at foretage syn
eller omsyn af køretøjer.
Det kræver i dag ikke en særlig tilladelse at kunne
udføre toldsyn. En synsvirksomhed, som har en tilladelse
efter § 5, stk. 1, kan således udføre
toldsyn.
Det følger endvidere af § 5, stk. 2, nr. 1 og 2, at
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter regler om
betingelser og vilkår for at opnå en tilladelse,
herunder krav om en teknisk ansvarlig, råden over elektronisk
udstyr mv. Reglerne for udstedelse af tilladelse og
tilhørende vilkår er fastsat i bekendtgørelse
nr. 724 af 24. juni 2011 om synsvirksomheder med senere
ændringer og bekendtgørelse nr. 460 af 23. april 2013
om omsynsvirksomheder med senere ændringer. I
bekendtgørelserne er fastsat nærmere betingelser for
blandt andet ansøgning, medarbejdernes uddannelseskrav og
udstyrskrav til synsvirksomhederne. Uddannelseskravene til
medarbejderne i syns- og omsynsvirksomhederne bygger på, hvad
der kræves for at kunne vurdere køretøjets
enkelte dele i forbindelse med et periodisk syn, men indeholder
også krav til kunden om køretøjets tekniske
dele til udførelse af registreringssyn.
Derudover er det også en betingelse for meddelelse af
tilladelse til syns- eller omsynsvirksomhed, at ansøgeren
vil kunne udøve virksomheden på forsvarlig måde,
jf. synslovens § 5, stk. 3, og at ansøgeren eller den
teknisk ansvarlige ikke er dømt for et strafbart forhold,
der begrunder nærliggende fare for misbrug af adgangen til at
udføre syns- eller omsynsvirksomhed, jf. § 5, stk. 4.
For at udføre syns- eller omsynsvirksomhed er der fastsat en
lang række betingelser til ansøgeren og betingelser
for opretholdelsen af tilladelsen.
Den foreslåede bestemmelse i §
5, stk. 5, vil medføre, at transportministeren efter
forhandling med skatteministeren kan fastsætte regler om
tilladelse til, at synsvirksomhederne kan udføre toldsyn,
herunder om vilkår for tilladelsen.
Ved toldsyn forstås et syn om køretøjets
stand, jf. lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (herefter benævnt
registreringsafgiftsloven) § 7 c, stk. 1. Et toldsyn er dels
en kontrol af, om køretøjet er i køreklar
stand, og dels en kontrol af køretøjet med henblik
på at fastslå køretøjets identitet,
kilometerstand, udstyr og stand generelt. Denne vurdering
indgår i skattemyndighedernes endelige
værdifastsættelse af køretøjet, jf.
registreringsafgiftslovens § 10, stk. 3.
Transportministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at
kunne oprette en tilladelsesordning for toldsyn, som vil kunne
indeholde samme elementer som den eksisterende tilladelsesordning
for at udføre syns- og omsynsvirksomhed, som eksempelvis
uddannelses- og udstyrskrav, dog tilpasset toldsynsopgaven. Da de
indholdsmæssige krav til f.eks. synsvirksomhederne vedr.
relevant udstyr på synsstederne og uddannelseskrav til
synsmedarbejderne skal tilpasses toldsynsopgaverne, som
hører under Skatteministeriets ressort, vil
bekendtgørelsen skulle udarbejdes i samarbejde med
skattemyndighederne, herunder Motorstyrelsen.
Hvis ordningen oprettes, forventes Færdselsstyrelsen at
skulle administrere tilladelsesordningen for synsvirksomhederne, da
de i dag administrerer de øvrige tilladelser til
synsvirksomhederne, ligesom styrelsen efter den foreslåede
bestemmelse § 1, nr. 4, i dette lovforlag, også
fremadrettet skal føre tilsyn med synsvirksomhedernes
toldsyn, jf. de almindelige bemærkninger afsnit 2.2 og de
specielle bemærkninger til § 1, nr. 3-8, 10, 14 og 15.
På denne måde sikres det, at synsvirksomhederne skal
søge tilladelser hos og kontrolleres af den samme myndighed.
Administration forbundet med selve værdifastsættelsen
af køretøjerne, som skal importeres eller
eksporteres, vil ligesom i dag sortere under skattemyndighederne.
Færdselsstyrelsen fører alene tilsyn med
synsvirksomhedernes standsvurdering, men deltager ikke i selve
værdiansættelsen af konkrete køretøjer,
der foretages af skattemyndighederne.
Til nr. 4
Det følger af synslovens § 10, stk. 1, at
Trafikstyrelsen fører tilsyn med syns- og
omsynsvirksomhederne, herunder om tilladelsesindehavere overholder
vilkårene i tilladelserne.
Det fremgår ikke af den nuværende ordlyd, at
tilsynet omfatter toldsyn forud for eksport og i forbindelse med
import. Hjemmelsgrundlaget for Færdselsstyrelsens tilsyn med
synsvirksomhederne er på nuværende tidspunkt
således uklart. Derfor foreslås det i lovforslaget at
præcisere Færdselsstyrelsens tilsyn med
synsvirksomhederne, således at det udtrykkeligt fremgår
af loven, at tilsynet omfatter synsvirksomhedernes toldsyn.
Det foreslås med en ændring af § 10, stk. 1, at Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen skal føre tilsyn med synsvirksomhederne. Med
forslaget kommer styrelsens tilsyn til at omfatte såvel
almindelige synsvirksomheder, herunder deres evt. toldsynsopgaver,
som omsynsvirksomheder. Tilsynsforpligtelsen vil endvidere omfatte
de vilkår, som evt. fastsættes for toldsynstilladelser
efter de bestemmelser, som ministeren kan udmønte efter det
foreslåede § 5, stk. 5, i synsloven, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 3.
I praksis vil tilsynet følge det almindelige tilsyn med
synsvirksomhederne, som består af uanmeldte tilsyn på
synsstederne, hvor der som hovedregel indgår kontrolsyn af et
synet køretøj.
Til nr. 5
Synslovens § 10, stk. 2, medfører, at
tilladelsesindehaveren efter anmodning skal meddele Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen enhver oplysning om syns- eller
omsynsvirksomheden. F.eks. skal virksomheden på opfordring
fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fremvise afvigelsesrapporter
i forbindelse med, at virksomheden skal have et godkendt
kvalitetsstyringssystem, dokumentere at synsmedarbejderne har
kørekort - og til hvilke kategorier, fremvise
uddannelsescertifikater, fremvise arkiveret synsgrundlag fra
tidligere syn, fremvise synsrapporter fra tidligere syn m.v.
Det foreslås med en ændring af § 10, stk. 2, at tilladelsesindehaveren
efter anmodning skal meddele Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
enhver oplysning om synsvirksomheden. Ved synsvirksomheden
forstås ikke alene en virksomhed som foretager almindelige
syn, men også omsyn og toldsyn. På denne måde
sikres det at oplysningspligten også gælder for
toldsyn, når Færdselsstyrelsen skal udføre det
udvidede tilsyn som foreslået i § 1, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.2.
Til nr. 6
Synslovens § 10, stk. 3, medfører, at
Trafikstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med syns- og
omsynsvirksomhederne efter stk. 1 og om oplysningspligten efter
stk. 2.
Reglerne for tilsynet og oplysningspligten er fastsat i
bekendtgørelse nr. 724 af 24. juni 2011 om synsvirksomheder
med senere ændringer. Her er der fastsat regler om, og at
synsvirksomheden efter anmodning skal meddele alle oplysninger, som
er nødvendige for udførelse af de tilsynsopgaver, der
er omfattet af bekendtgørelsen, at Færdselsstyrelsen
kan udstede påbud og på hvilken baggrund m.v.
Færdselsstyrelsen har udarbejdet processer for tilsyn med
syns- og omsynsvirksomheder.
For synsvirksomheders vedkommende gennemføres tilsyn
efter en særlig risikobaseret model, hvor synssteder, som
sjældent eller ikke begår fejl, har en lav
tilsynsfrekvens, hvorimod Færdselsstyrelsen ofte fører
tilsyn med de synssteder, der begår fejl.
Færdselsstyrelsen tildeler point i forbindelse med tilsyn,
men også i forbindelse med f.eks. klagesagsbehandling over
syn, hvor klagere får medhold. Hvis et tilsyn er
forløbet tilfredsstillende, tildeles synsstedet minuspoint,
hvorimod der tildeles pluspoint, hvis synsstedet har begået
fejl. Mindre alvorlige fejl medfører tildeling af få
fejlpoint, mens alvorlige eller flere begåede fejl
medfører tildeling af flere fejlpoint. Hvis et synssted
vedbliver med at begå fejl og opnår en pointsum over
den fastsatte grænse, som på nuværende tidspunkt
er 12 point, lukkes synsstedet for en periode. Hvis synsstedet
efter genåbning igen vedbliver med at begå fejl og
derfor igen opnår en for høj pointsum, lukkes
synsstedet for en længere periode. Efter tredje midlertidige
lukning vurderer Færdselsstyrelsen, om virksomheden fortsat
skal have tilladelse til at foretage syn af
køretøjer.
Det foreslås med en ændring af § 10, stk. 3, at Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen fastsætter regler om tilsynet efter stk. 1, og
oplysningspligten efter stk. 2.
Omsynsvirksomhed vil således ikke længere være
en del bestemmelsens ordlyd, men omfattes af samlebetegnelsen
synsvirksomhed, som omfatter udførelse af både syn,
omsyn, toldsyn mv. Ændringen sker som konsekvens af den
foreslåede ændring i § 1, nr. 4.
Til nr. 7
Det følger af synslovens § 10 a, stk. 1, at
transportministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af resultater af tilsyn gennemført
for navngivne syns- og omsynsvirksomheder, samt om
offentliggørelse af sanktioner. Færdselsstyrelsen har
indført en smiley-ordning, hvor synsstedets samlede pointsum
bestemmer smileyen. Der er 5 forskellige smileys, fra en
grøn og glad elitesmiley til en rød og sur smiley.
Smileys for alle synssteder fremgår af
Færdselsstyrelsens hjemmeside, og det er tillige beskrevet,
at hvis man vælger et synssted, der klarer sig dårligt,
er der større risiko for, at ens bil udtages til kontrol.
Derimod er risikoen for kontrol mindre hos et synssted, der klarer
sig godt.
Det foreslås med en ændring af § 10 a, stk. 1, at transportministeren
kan fastsætte regler om offentliggørelse af resultater
af tilsyn gennemført for navngivne synsvirksomheder.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
offentliggørelse af sanktioner fastsat som følge af
tilsyn med synsvirksomheder.
Omsynsvirksomhed vil således ikke længere være
en del bestemmelsens ordlyd, men omfattes af samlebetegnelsen
synsvirksomhed, som omfatter udførelse af både syn,
omsyn, toldsyn mv. Ændringen sker som konsekvens af den
foreslåede ændring i § 1, nr. 4.
Til nr. 8
Det følger af synslovens § 11, stk. 1, at Trafik-,
Bygge-, og Boligstyrelsen til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse kan foranstalte uanmeldt kontrol
af tilladelsesindehaverens syns- eller omsynsvirksomhed.
Det foreslås med en ændring af § 11, stk. 1, at Trafik-, Bygge-, og
Boligstyrelsen til enhver tid mod behørig legitimation og
uden retskendelse kan foranstalte uanmeldt kontrol af
tilladelsesindehaverens synsvirksomhed.
Omsynsvirksomhed vil således ikke længere være
en del bestemmelsens ordlyd, men omfattes af samlebetegnelsen
synsvirksomhed, som omfatter udførelse af både syn,
omsyn, toldsyn mv. Ændringen sker som konsekvens af den
foreslåede ændring i § 1, nr. 4.
Til nr. 9
Trafikstyrelsen kan efter synslovens § 11, stk. 1, til
enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
foranstalte uanmeldt kontrol af tilladelsesindehaverens syns- eller
omsynsvirksomhed, herunder kontrol af, om de
køretøjer, der har været til eller er under syn
hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig på dennes
område, er synet korrekt. I praksis foregår en kontrol
af synsvirksomhederne sådan, at en inspektør fra
Færdselsstyrelsen logger på styrelsens synsdatabase fra
sin bil og indtaster forskellige søgekriterier. Det er
f.eks. muligt at vælge, om søgningen skal omfatte en
bestemt køretøjsgruppe, et bestemt synsted eller et
postnummerinterval. Når der efterfølgende indberettes
et syn fra en synsvirksomhed, som er omfattet af
søgekriterierne, vil synsvirksomheden umiddelbart herefter
modtage besked om, at det indberettede køretøj er
udtaget til kontrol, hvilket også vil fremgå af
synsrapporten for det pågældende
køretøj.
For omsynsvirksomhedernes vedkommende er der krav om, at et
køretøj skal forblive på virksomhedens
område i mindst 5 minutter efter, at køretøjets
godkendelse er indberettet til Færdselsstyrelsen. Hvis en
inspektør fra Færdselsstyrelsen befinder sig i
nærheden af en omsynsvirksomhed, som indberetter et
køretøj til synsdatabasen, kan inspektøren
kontakte omsynsvirksomheden og meddele, at køretøjet
er udtaget til kontrol, hvorefter køretøjet skal
forblive på virksomhedens område, indtil kontrollen er
foretaget, dog maksimalt 1 time fra godkendelsen er indberettet til
Færdselsstyrelsen, jf. § 24, stk. 4, i
bekendtgørelse om omsynsvirksomheder.
Synsvirksomheden får således at vide med det samme,
om køretøjet skal kontrolleres yderligere.
Såfremt en fremstilleren af køretøjet ikke
ønsker at deltage i et kontrolsyn og forlader synsstedet,
inden Færdselsstyrelsen som tilsynsmyndighed har
gennemført kontrolsynet, har styrelsen i dag ingen mulighed
for teknisk at blokere køretøjet og sikre, at
synsvirksomheden har udført syns- eller omsynsvirksomhed i
overensstemmelse med gældende ret.
Det foreslås i § 11, stk.
2, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som led i styrelsens
tilsyn med synsvirksomheder kan forhindre endelig godkendelse af et
køretøj ved syn og eventuelle ændringer i
køretøjets registrering ved at stille godkendelsen i
bero i relevante elektroniske databaser, såfremt en
fremstiller, når køretøjet er udtaget til
kontrol, nægter at deltage i kontrolsyn eller forlader
synsstedet, uden styrelsen har foretaget kontrollen. Det er
forventningen, at synet herved annulleres, og der blokeres for
godkendelse af køretøjet i eSyn og/eller DMR (Det
Centrale Motorregister). Der vil blive foretaget fornødne
ændringer af systemerne. Det betyder, at der fremadrettet
ikke vil foreligge en endelig godkendelse af
køretøjet ved syn, før Færdselsstyrelsen
som tilsynsmyndighed har gennemført kontrolsynet. For de
fremstillere af køretøjer, der således
søger at undvige et kontrolsyn, vil det betyde, at
køretøjet færdes på vejnettet uden at
være synsgodkendt, hvilket i sidste ende kan medføre
inddragelse af nummerpladerne, da Færdselsstyrelsen anmoder
politiet om at inddrage køretøjets nummerplader, hvis
køretøjet ikke er godkendt ved syn eller afmeldt
senest 15 uger efter synsfristen. Det vil derfor være
nødvendigt for fremstilleren at aftale en ny dato for et
syn, hvor Færdselsstyrelsen vurderer, om det nye syn skal
foretages under observation af Færdselsstyrelsens
inspektør, hvilket - set i forhold til at forblive på
synsstedet i forbindelse med det oprindelige syn - er forbundet med
betydelig mere besvær.
Ændringen vil endvidere medføre at der ikke kan ske
godkendelse ved syn i en anden synsvirksomhed uden, at
Færdselsstyrelsen har vurderet, om det nye syn skal foretages
under observation af en af Færdselsstyrelsens
inspektører. Desuden vil ændringen medføre, at
der ikke kan ske omregistrering eller lignende, før
Færdselsstyrelsen har fjernet den pågældende
forhindring i de elektroniske systemer.
Til nr. 10
Det følger af synslovens § 11, stk. 2, at Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen som led i styrelsens tilsyn med syns- og
omsynsvirksomheder kan foranstalte uanmeldt kontrolsyn af et
erhvervskøretøj indtil 4 uger efter at dette er
blevet synet eller omsynet i en syns- eller omsynsvirksomhed.
Det foreslås med en ændring af § 11, stk. 2, der bliver stk. 3, at
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som led i styrelsens tilsyn med
synsvirksomheder kan foranstalte uanmeldt kontrolsyn af et
erhvervskøretøj indtil 4 uger efter, at dette er
blevet synet, omsynet eller toldsynet i en synsvirksomhed.
Omsynsvirksomhed vil således ikke længere være
en del bestemmelsens ordlyd, men omfattes af samlebetegnelsen
synsvirksomhed, som omfatter udførelse af både syn,
omsyn, toldsyn mv. Ændringen sker som konsekvens af den
foreslåede ændring i § 1, nr. 4.
Til nr. 11
§ 11, stk. 3, foreslås
ophævet. Bestemmelsen foreslås videreført og
udvidet i en ny § 11 a, hvorfor den ikke længere er
nødvendig.
Til nr. 12
Syn ved vejsiden foretages i dag på baggrund af
vejsidesynsdirektivet og gennemføres i Danmark i et
samarbejde mellem politiet og Færdselsstyrelsen. Efter
synslovens § 11, stk. 3, har Færdselsstyrelsen
således hjemmel til som led i styrelsens tilsyn med syns- og
omsynsvirksomheder at udføre syn ved vejsiden. På den
baggrund er det Færdselsstyrelsens synsinspektører,
der ved vejsiden forestår den tekniske gennemgang af de
erhvervskøretøjer, som af politiet udvælges til
et vejsidesyn. Udvælgelsen af køretøjerne
forestås af politiet, idet kun politiet efter
færdselslovens § 77 har hjemmel til at standse
køretøjer.
Det er politiet, som forestår den nærmere
tilrettelæggelse af tid og sted for de enkelte vejsidesyn,
hvortil Færdselsstyrelsen inviteres til at deltage med
synsinspektører, som har de fornødne kompetencer til
at forestå den tekniske gennemgang af
køretøjerne. Det nærmere samarbejde om
gennemførelse af syn ved vejsiden mellem
Færdselsstyrelsen og politiet er fastlagt ved cirkulære
nr. 9334 af 16. maj 2018 om samarbejde mellem politiet og
Færdselsstyrelsen om gennemførelsen af syn ved
vejsiden af erhvervskøretøjer.
I § 11 a, stk. 1,
foreslås det, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, herunder
som led i styrelsens tilsyn med synsvirksomhederne, kan foretage
syn af erhvervskøretøjer ved vejsiden og i den
forbindelse anvise og ledsage køretøjer til et
kontrolsted.
Bestemmelsen er i vidt omfang en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 11, stk. 3, men
præciseres dog således, at den ikke alene omhandler
kontrol ved vejsiden som led i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
tilsyn med syns- og omsynsvirksomheder. Bestemmelsen skal
således også omfatte syn ved vejsiden generelt.
Det bemærkes, at det i praksis vil være
Færdselsstyrelsen, som organisatorisk hører under
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der varetager administration af
reglerne om vejside-syn.
Med den foreslåede bestemmelse får
Færdselsstyrelsen herudover hjemmel til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer til et kontrolsted med henblik
på at gennemføre et vejsidesyn i overensstemmelse med
vejsidesynsdirektivets krav. Færdselsstyrelsens vejsidesyn
vil altid bestå af et indledende syn, som gennemføres
på selve kontrolstedet på vejnettet. Opstår der
ved det indledende syn tvivl om, hvorvidt et køretøj
lider af væsentlige mangler, som ikke kan kontrolleres ved
vejsiden, så kan der gennemgøres et mere detaljeret
syn. Dette foregår typisk ved, at køretøjet
ledsages af politiet og Færdselsstyrelsen til nærmeste
synssted, hvor det fornødne udstyr til at gennemføre
et mere detaljeret syn er til stede. Det detaljerede syn
gennemføres af Færdselsstyrelsens medarbejdere efter
aftale med vedkommende synsvirksomhed om benyttelse af
synsfaciliteter. Hjemlen dækker derfor såvel anvisning
til kontrolstedet ved vejsiden med henblik på at
gennemføre et indledende syn som ledsagelse til
nærmeste synssted, hvis der er behov for et mere detaljeret
syn.
Til forskel fra den hjemmel, som politiet efter
færdselslovens § 77 har til - om fornødent ved
tvang - at standse køretøjer, indebærer den
foreslåede hjemmel i synsloven ikke, at
Færdselsstyrelsen får beføjelser til at tvinge
køretøjer til standsning. Færdselsstyrelsen
får alene hjemmel til ved tydelig afmærkning af
kontrolstedet og synsinspektørerne at anvise
erhvervskøretøjerne hen til et kontrolsted. Skulle
chaufføren vælge at ignorere denne anvisning, så
vil Færdselsstyrelsen ikke kunne eftersætte
køretøjet eller lignende for at gennemtvinge et
vejsidesyn.
Det foreslås dog, at det skal være strafbelagt med
bøde, hvis man ikke følger Færdselsstyrelsens
anvisninger, jf. bemærkningerne til den foreslåede
justering af synslovens § 13, stk. 3, jf. dette lovforslags
§ 1, nr. 13.
Det foreslås i § 11 a, stk.
2, at transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte nærmere regler om Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens adgang til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer efter det foreslåede §
11 a, stk. 1, herunder om afmærkning af kontrolsteder,
synsinspektører m.v.
Med den foreslåede bestemmelse får ministeren
mulighed for ved bekendtgørelse at fastlægge de
nærmere rammer for, hvordan Færdselsstyrelsen i praksis
kan udøve beføjelsen til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer uden politiets bistand. Det vil i
den forbindelse være afgørende, at styrelsens
beføjelser ikke har karakter af tvangsbeføjelser.
Endvidere vil der være behov for at fastsætte
nærmere regler for, hvorledes Færdselsstyrelsen kan
gennemføre tydelig afmærkning af kontrolsteder samt
bestemmelser for synsinspektørernes udøvelse af
beføjelserne på kontrolstedet og under kørsel
til en synsvirksomhed. Der vil også være behov for
fastsættelse af visse uddannelseskrav til de
inspektører, der skal kunne anvise
erhvervskøretøjer til kontrol. Det er endvidere
tanken, at Færdselsstyrelsens køretøjer vil
blive indrettet, så de på en iøjnefaldende
måde kan vise førere af lastbiler ind til kontrol
på egnede kontrolpladser. Retningslinjerne for medarbejdernes
påklædning skal fastsættes nærmere.
Til nr. 13
Efter færdselslovens § 77 er det alene politiet, der
har beføjelse til at standse køretøjer med
henblik på at gennemføre vejsidesyn, ligesom der af
færdselslovens § 4 følger en pligt for
trafikanter til at efterkomme politiets anvisninger. Manglende
overholdelse af politiets anvisninger kan straffes med bøde
efter færdselslovens § 118, stk. 1.
Det foreslås i synslovens § 13,
stk. 3, at den fører af et
erhvervskøretøj, der ikke efterkommer Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsens anvisninger ved vejsidesyn efter den
foreslåede § 11 a, stk. 1, straffes med bøde.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at
understøtte, at Færdselsstyrelsen uden politiets
tilstedeværelse effektivt kan gennemføre vejsidesyn,
ligesom bestemmelsen har til formål at sikre, at
kontrolmyndigheders anvisninger følges i Danmark.
Til forskel fra den hjemmel, som politiet efter
færdselslovens § 77 har til - om fornødent ved
tvang - at standse køretøjer, indebærer den
foreslåede hjemmel i synsloven ikke, at
Færdselsstyrelsen får beføjelser til at tvinge
køretøjer til standsning. Færdselsstyrelsen
får alene hjemmel til ved tydelig afmærkning af
kontrolstedet og synsinspektører at anvise
erhvervskøretøjerne hen til et kontrolsted. Den
tydelige afmærkning skal sikre, at chaufførerne ikke
er i tvivl om, at den gennemførte kontrol er et vejsidesyn.
Det foreslås dog, at det skal være strafbelagt med
bøde, hvis man ikke følger Færdselsstyrelsens
anvisninger, således at det ikke er konsekvensfrit at
ignorere kontrollerende myndigheders anvisninger i Danmark. I
praksis vil Færdselsstyrelsen anmelde til politiet, hvis det
konstateres, at et erhvervskøretøj kører
videre, selv om Færdselsstyrelsens medarbejder har givet
anvisninger til køretøjet. Ejeren af et
køretøj, der er indregistreret i Danmark, vil efter
færdselslovens § 65, stk. 1, være forpligtet til
at oplyse politiet om, hvem der har ført
køretøjet, hvis politiet anmoder herom. Det vil
således i forhold til danske erhvervskøretøjer
- uanset at Færdselsstyrelsen ikke har kendskab til, hvem der
fører køretøjet - være muligt for
politiet at indhente oplysninger herom med henblik på at
finde frem til den fører, som skal straffes med bøde.
I forhold til udenlandske køretøjer vil politi og
anklagemyndighed - på samme måde som f.eks. ved
fartoverskridelser, der konstateres ved fartkameraer - på
baggrund af Færdselsstyrelsens anmeldelse skulle
igangsætte en efterforskning i samspil med relevante
myndigheder i den medlemsstat, hvor køretøjet er
indregistreret med henblik på at finde frem til, hvem der har
ført køretøjet.
Som det også er anført i de almindelige
bemærkninger, jf. afsnit 2.2.2, er det - på baggrund af
erfaringer fra lignende ordninger i f.eks. Tyskland -
forventningen, at erhvervsaktørerne frivilligt medvirker til
denne form for kontrol, og at det kun sjældent vil ske, at en
chauffør ignorerer kontrolmyndigheders anvisninger.
Til nr. 14
Synslovens § 15, stk. 1, medfører, at
tilladelsesindehaveren skal betale et gebyr på 19 kr. pr. syn
eller omsyn til staten.
Det følger endvidere af § 15, stk. 2, at gebyret
reguleres én gang årligt pr. 1. januar med
Finansministeriets fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks. Det betyder at gebyret i dag er 20 kr. pr. syn
eller omsyn.
Den nuværende ordning betyder, at Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen gennem gebyret blandt andet finansierer
Færdselsstyrelsens tilsyn med virksomhedernes syn og
omsyn.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 15, stk. 1, vil medføre, at
tilladelsesindehaveren skal betale et gebyr på 20 kr. pr.
syn, omsyn eller toldsyn i forbindelse med import og forud for
eksport til staten.
Med den foreslåede ordning bliver der udover gebyr
på de almindelige syn og omsyn også opkrævet
gebyr for toldsyn. Dette skal finansiere Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens tilsyn med synsvirksomhedernes toldsyn, se
nærmere herom i de specielle bemærkninger til § 1,
nr. 3-8, 10, 14 og 15. Færdselsstyrelsen forventer, at den
nye tilsynsopgave vil kræve to ekstra årsværk,
som vil indgå i det nuværende tilsynsteam.
Tilsynstrykket for toldsyn forventes over tid at svare
forholdsmæssigt til tilsynstrykket på de øvrige
synsopgaver, som Transport- og Boligministeriet udfører.
Til nr. 15
Synslovens § 15, stk. 3, medfører, at det gebyr, der
er nævnt i § 15, stk. 1, skal dække udgifter til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens syns- og omsynsaktiviteter,
herunder til kontrol af erhvervskøretøjer ved
vejsiden og af erhvervskøretøjer, der befinder sig
på et areal, som køretøjsbrugeren,
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder
over i erhvervsmæssig henseende.
Med denne bestemmelse fastslås det, hvad Trafik-, Bygge og
Boligstyrelsen må anvende det gebyr, som opkræves efter
§ 15, stk 1, til. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan derfor
med den nuværende ordning blandt andet anvende gebyret til
syns- og omsynsaktiviteter, som eksempelvis omfatter
Færdselsstyrelsens tilsyn efter § 10.
Den foreslåede bestemmelse i §
15, stk. 3, vil medføre, at det gebyr, der er
nævnt i stk. 1 skal dække udgifter til Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsens syns-, omsyns- og toldsynsaktiviteter, herunder
til kontrol af erhvervskøretøjer ved vejsiden og af
erhvervskøretøjer, der befinder sig på et
areal, som køretøjsbrugeren, eller
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder
over i erhvervsmæssig henseende.
Ændringen foreslås som følge af den
foreslåede ændring til § 10, stk. 1, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 4, og ændringen af § 15,
stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 14, hvorefter
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal kunne føre tilsyn med
synsvirksomhedernes toldsyn samt opkræve gebyr for toldsyn.
Gebyret, som opkræves ved toldsyn, kan med den
foreslåede ordning anvendes til tilsynet med
synsvirksomhedernes, som fremadrettet vil omfatte syn, omsyn og
toldsyn.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Med stk. 1 foreslås det, at
lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2020, jf. dog
det foreslåede stk. 2.
Med den foreslåede bestemmelse i stk.
2 bemyndiges transportministeren til at fastsætte
tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 9, da
det vurderes, at de systemændringer i eSyn, som er
nødvendige for at bestemmelsen kan udmøntes i
praksis, med fordel vil kunne indgå i et allerede planlagt
udbud af hele eSynssystemet, som forventes afsluttet medio 2021.
Muligheden for at stille godkendelse af køretøjer i
bero, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, vil således
indgå i dette samlede udbud og vil på den baggrund
først blive sat i kraft, når det kan fungere i
praksis.
Synsloven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, hvorfor denne ændringslov heller ikke vil
gælde.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om syn og godkendelse af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af
24. september 2012, som ændret ved § 2 i lov nr. 385 af
27. april 2016, foretages følgende ændringer: | | | | 1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 96/96/EF af 20.
december 1996 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om teknisk kontrol med motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil (EF-Tidende 1997
nr. L 046 s. 0001-0019), Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/30/EF af 6. juni 2000 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på
Fællesskabets område (EF-Tidende 2000 nr. L 203 s.
0001-0008) og Rådets direktiv 94/55/EF af 21. november 1994
om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
transport af farligt gods ad vej (EF-Tidende 1994 nr. L 319 s.
0007-0013). | | 1. Fodnoten til lovens titel affattes
således: | | »1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om periodisk teknisk kontrol
med motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil og om
ophævelse af direktiv 2009/40/EF, EU-Tidende 2014, nr. L127,
side 51 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU
af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L127, side 134 og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om
indlandstransport af farligt gods, EU-Tidende, L260, side
13.« | | | | §
2. --- | | | Stk. 2.
Politiet eller Trafikstyrelsen kan indkalde et registreret eller
godkendt køretøj til syn til kontrol af, om det
opfylder bestemmelserne i færdselsloven eller forskrifter,
der er udfærdiget i medfør af
færdselsloven. | | 2. I § 2, stk.
2, ændres »færdselsloven eller
forskrifter, der er udfærdiget i medfør af
færdselsloven« til: »færdselsloven,
synsloven eller forskrifter udfærdigede i medfør af
disse love«. | | | | § 5. Det
kræver tilladelse fra Trafikstyrelsen at foretage syn eller
omsyn af køretøjer. | | | 3. I § 5 indsættes efter stk. 4
som stk. 5: | Stk. 1-4
--- | | »Stk. 5.
Transportministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte regler om tilladelse til, at synsvirksomhederne kan
udføre toldsyn, herunder vilkår for
tilladelsen.« | | | | § 10.
Trafikstyrelsen fører tilsyn med syns- og
omsynsvirksomhederne, herunder om tilladelsesindehavere overholder
vilkårene i tilladelserne. | | 4. I § 10, stk.
1, ændres »syns- og omsynsvirksomhederne«
til: »synsvirksomhederne«. | Stk. 2.
Tilladelsesindehavere skal efter anmodning meddele Trafikstyrelsen
enhver oplysning om syns- eller omsynsvirksomheden. | | 5. I § 10, stk.
2, ændres »syns- og omsynsvirksomheden«
til: »synsvirksomheden omfattet af tilsynet nævnt i
stk. 1«. | Stk. 3.
Trafikstyrelsen fastsætter regler om tilsynet med syns- og
omsynsvirksomhederne efter stk. 1 og om oplysningspligten efter
stk. 2 | | | 6. I § 10, stk.
3, ændres »syns- og omsynsvirksomhederne«
til: »synsvirksomhederne«. | | | | § 10 a.
Transportministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af resultater af tilsyn gennemført
over for navngivne syns- og omsynsvirksomheder. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om offentliggørelse af
sanktioner fastsat som følge af tilsyn med syns- og
omsynsvirksomheder. Klage, herunder over tilsynsresultater, vil
ikke have opsættende virkning | | 7. I § 10 a,
stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »syns- og
omsynsvirksomheder« til:
»synsvirksomheder«. | Stk. 2-3.
--- | | | | | | § 11.
Trafikstyrelsen kan til enhver tid mod behørig legitimation
og uden retskendelse foranstalte uanmeldt kontrol af
tilladelsesindehaverens syns- eller omsynsvirksomhed, herunder
kontrol af, om de køretøjer, der har været til
eller er under syn hos tilladelsesindehaveren, og som befinder sig
på dennes område, er synet korrekt. | | 8. I § 11, stk.
1, ændres »syns- og omsynsvirksomhed« til:
»synsvirksomhed«. | | Stk. 2.
Trafikstyrelsen kan som led i styrelsens tilsyn med
synsvirksomheder og omsynsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et
erhvervskøretøj er blevet synet eller omsynet i en
syns- eller omsynsvirksomhed, mod behørig legitimation og
uden retskendelse foranstalte uanmeldt kontrolsyn af
køretøjet på arealer, som
køretøjsbrugeren, køretøjsejeren eller
dennes virksomhed råder over i erhvervsmæssig
henseende. | 9. I § 11
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: | »Stk. 2.
Medvirker fremstilleren af et køretøj under syn ikke
til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens kontrol efter stk. 1, kan
styrelsen stille godkendelsen af køretøjet i bero,
indtil kontrollen er udført.« | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | 10. I § 11, stk.
2, der bliver stk. 3, ændres »tilsyn med
synsvirksomheder og omsynsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et
erhvervskøretøj er blevet synet eller omsynet i en
syns- eller omsynsvirksomhed« til: » tilsyn med
synsvirksomheder, indtil 4 uger efter at et
erhvervskøretøj er blevet synet, omsynet eller
toldsynet«. | Stk. 3. Som
led i Trafikstyrelsens tilsyn med synsvirksomheder og
omsynsvirksomheder kan der udføres kontrol af
erhvervskøretøjer ved vejsiden. | 11. §
11, stk. 3,
ophæves. | | | | | | | | | | | | 12. Efter § 11 indsættes: | | | »§ 11
a. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan, herunder som led i
styrelsens tilsyn med synsvirksomhederne, foretage syn af
erhvervskøretøjer ved vejsiden og i den forbindelse
anvise og ledsage køretøjer til et kontrolsted. | | | Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens adgang til at anvise og ledsage
erhvervskøretøjer efter stk. 1, herunder om
indretning og afmærkning af køretøjer og
kontrolsteder, samt om krav til de synsinspektører, der skal
anvise køretøjer til kontrol.« | | | | § 13. Med
bøde straffes den registrerede ejer eller bruger af et
køretøj, der ikke fremstiller køretøjet
til syn efter indkaldelse, jf. § 3, stk. 1, og den
registrerede ejer eller bruger, der ikke efterkommer et påbud
efter § 3, stk. 3. | | | Stk.
2. --- | | 13. I § 13 indsættes efter stk.
2 som nyt stykke: | Stk. 3. I
regler, der udstedes i medfør af denne lov, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
disse regler. | | »Stk. 3.
Med bøde straffes den fører af et
erhvervskøretøj, der ikke efterkommer Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsens anvisninger ved vejsidesyn efter § 11 a,
stk. 1.« | Stk. 4. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | | | | § 15.
Tilladelsesindehaverne skal betale et gebyr på 19 kr. pr. syn
eller omsyn til staten. Hvis gebyret ikke betales rettidigt,
tillægges renter efter rentelovens regler for rente af
pengekrav på formuerettens område. | | 14. I § 15, stk.
1, 1. pkt., ændres »syn eller omsyn« til:
»syn, omsyn eller toldsyn«. | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. Det i
stk. 1 nævnte gebyr skal dække udgifterne til
Trafikstyrelsens syns- og omsynsaktiviteter, herunder til kontrol
af erhvervskøretøjer ved vejsiden og af
erhvervskøretøjer, der befinder sig på et
areal, som køretøjsbrugeren,
køretøjsejeren eller dennes virksomhed råder
over i erhvervsmæssig henseende. | | | 15. I § 15, stk.
3, ændres »syns- og omsynsaktiviteter«
til: »syns-, omsyns- og toldsynsaktiviteter«. | Stk.
4. --- | | |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april
2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der
kører på Unionens område, og om ophævelse
af direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L127, side 134.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april
2014 om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer
og påhængskøretøjer dertil og om
ophævelse af direktiv 2009/40/EF, EU-Tidende 2014, nr. L127,
side 51, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU
af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L127, side 134, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om
indlandstransport af farligt gods, EU-Tidende, L260, side 13.