Fremsat den 24. marts 2020 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
rejsegarantifond
(Udvidet dækningsområde for
Rejsegarantifonden i ekstraordinære situationer)
§ 1
I lov om en rejsegarantifond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 3. juli 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Fonden yder derudover bistand i henhold til
kapitel 2 a.«
2.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Fondskassen for
ekstraordinære situationer
§ 7 a. Har en rejsende
indgået en aftale om en pakkerejse, jf. §§ 2 a og 2
b, kan den rejsende få beløb, der er betalt til
rejseudbyderen for pakkerejsen, godtgjort af Rejsegarantifonden,
hvis pakkerejsen er annulleret af rejseudbyderen eller afbestilt af
den rejsende som følge af ekstraordinære situationer.
Godtgørelse efter 1. pkt. forudsætter, at
erhvervsministren efter stk. 8 har bestemt, at fondskassen for
ekstraordinære situationer skal aktiveres og ydes efter
nærmere regler fastsat efter stk. 8.
Stk. 2. Har
rejseudbyderen allerede tilbagebetalt den rejsende beløb som
nævnt i stk. 1, kan rejseudbyderen få refunderet
beløbet af Rejsegarantifonden.
Stk. 3.
Rejsegarantifonden kan af enhver forlange alle oplysninger, som
skønnes nødvendige for at sikre dokumentation for
godtgørelser efter stk. 1 eller for refusion efter stk. 2
for annullerede pakkerejser.
Stk. 4.
Godtgørelse efter stk. 1 og refusion efter stk. 2 sker ved
træk fra en fondskasse for ekstraordinære situationer
etableret med henblik på Rejsegarantifondens
godtgørelse og refusion efter stk. 1 og 2. Denne fondskasse
administreres af Rejsegarantifonden.
Stk. 5.
Fondskassen for ekstraordinære situationer opgøres
separat. Der kan, hvis det er nødvendigt for at kunne
dække Rejsegarantifondens forpligtelser efter stk. 1 og 2,
optages lån fra fondskassen for pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer.
Stk. 6. Har
erhvervsministeren i medfør af stk. 8 aktiveret fondkassen
for ekstraordinære situationer, skal Rejsegarantifondens
bestyrelse beslutte, at rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører skal betale et formueopbyggende bidrag.
Bidraget fastsættes af Rejsegarantifondens bestyrelse som en
procentdel af de enkelte rejseudbyderes eller formidlere for
udenlandske rejsearrangørers omsætning.
Rejsegarantifondens bestyrelse skal påse, at
fastsættelsen af den formueopbyggende bidragssats har den
rette balance mellem tilbagebetalingsperiode for et eventuelt
statsligt lån, jf. § 7 b, og rejseudbydernes og
formidlere for udenlandske rejsearrangørers finansielle
stilling i forhold til muligheden for at sikre en effektiv
rejsebranche i Danmark. Fastsættelsen af bidraget godkendes
af erhvervsministeren. Erhvervsministeren fastsætter
tidpsunktet for påbegyndelsen af opkrævningen af det
formueopbyggende bidrag.
Stk. 7. Stiger
Rejsegarantifondens realiserede og forventede godtgørelser i
forbindelse med godtgørelser eller refusioner i
medfør af stk. 1 og 2 og godtgørelser i forbindelse
med konkurser i medfør af § 5 uforholdsmæssigt i
forhold til statens udbetalinger under statsgarantien, jf. § 7
b, skal Rejsegarantifonden uden unødigt ophold orientere
erhvervsministeren herom, hvorefter erhvervsministeren kan beslutte
at indstille eller nedsætte godtgørelser i
medfør af stk. 1 og refusion i medfør af stk. 2.
Stk. 8.
Erhvervsministeren kan bestemme, at fondkassen for
ekstraordinære situationer skal aktiveres. Erhvervsministeren
fastsætter i den forbindelse regler om, hvilke
ekstraordinære situationer der kan dækkes, herunder i
hvor lang en periode, dækningen gælder for.
§ 7 b. Staten garanterer for
Rejsegarantifondens forpligtelser efter § 7 a.
Stk. 2. Statens
udbetalinger under statsgarantien skal tilbagebetales af
Rejsegarantifonden tillige med en forrentning svarende til den til
enhver tid fastsatte officielle diskonto. Renten tilskrives ved
hvert kalenderårs udløb.
Stk. 3.
Rejsegarantifondens tilbagebetaling efter stk. 2 skal ske med
midler fra det formueopbyggende bidrag fastsat i medfør
§ 7 a, stk. 6.
Stk. 4.
Rejsegarantifonden skal føre tilsyn med, om summen af
realiserede og forventede godtgørelser og refusioner i
forbindelse med tilbagebetalinger i medfør af § 7 a,
stk. 1 og 2, samt godtgørelse i forbindelse med konkurser i
medfør af § 5 vil overstige statsgarantiens maksimum.
Rejsegarantifonden skal uden unødigt ophold rette
henvendelse til erhvervsministeren, når statsgarantiens
maksimum forventes nået inden for nærmeste fremtid.
Stk. 5.
Erhvervsministeren bemyndiges til i henhold til statsgarantien at
udbetale indtil 1,5 mia. kr. til Rejsegarantifonden til fondens
dækning af godtgørelse og refusion, som er eller vil
blive udbetalt i medfør af § 7 a, stk. 1 og 2, samt
konkurser, jf. § 5.
§ 7 c. Rejsegarantifonden
indtræder i den rejsendes oprindelige krav mod rejseudbyderen
i tilfælde, hvor der er ydet godtgørelse og refusion i
medfør af jf. § 7 a, stk. 1 og 2.
Stk. 2.
Rejsegarantifondens krav mod rejseudbyderen, jf. stk. 1, nedbringes
forholdsmæssigt i takt med, at fonden modtager
formueopbyggende bidrag til finansiering af
godtgørelser.
Stk. 3.
Rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører
skal ved udgangen af hvert år på Rejsegarantifondens
initiativ have oplyst det samlede krav i medfør af stk. 1.
Herudover kan rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører på forlangende anmode
Rejsegarantifonden om oplysninger om kravets størrelse og
sammensætning.
Stk. 4.
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør skal indfri Rejsegarantifondens krav i
medfør af stk. 1 ved følgende hændelser:
1)
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør sletter sin registrering i
Rejsegarantifonden.
2)
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør tilslutter sig en anden garantiordning.
3)
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør træffer beslutning om at træde i
likvidation.
4)
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør begrænser sine aktiviteter, så
omsætning falder til under 50 pct. i forhold til 2019.
5)
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør bliver taget under rekonstruktionsbehandling,
konkursbehandling eller gældssanering.
6)
Rejsegarantifondens bestyrelse vurderer, at der er en
forøget risiko for, at rejseudbyderen eller formidleren af
den udenlandske rejsearrangør vil blive omfattet af en eller
flere hændelser, beskrevet i nr. 1-5.
Stk. 5.
Indfrielsen efter stk. 4 skal ske senest 14 dage efter
hændelserne nævnt i stk. 4, nr. 1-6.«
§ 2
Stk. 1.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Spredningen af COVID-19 har indtil videre
medført massive aflysninger af planlagte rejser.
Udenrigsministeriet har den 13. marts 2020 frarådet alle
ikke-nødvendige rejser til alle lande pga. COVID-19 fra den
13. marts 2020 og en måned frem. Samtidig frarådes alle
rejser til en række særlig hårdt ramte lande og
områder. Det har alvorlige konsekvenser for rejsebranchen.
Det betyder, at branchen har tilbagebetalingsforpligtelser i
medfør af lov nr. 1666 af 26. december 2017 om pakkerejser
og sammensatte rejsearrangementer til rejsende ved annullerede
eller afbestilte pakkerejser, og at situationen har medført
et markant fald i rejsebranchens salg som følge af, at der
bestilles færre rejser.
En af hovedudfordringerne for rejsebranchen
er, at de rejsendes tilbagebetalingskrav risikerer at bidrage til
store likviditetsproblemer for en stor del af branchen. Branchen
estimerer selv, at der i perioden fra den 13. marts til den 13.
april 2020 forventes tilbagebetalinger for omkring 1. mia. kr.
På den baggrund foreslås det, at
Rejsegarantifondens formål udvides, så den også i
den ekstraordinære situation som følge af COVID-19,
vil kunne kompensere rejsende, der har købt en pakkerejse
hos en rejseudbyder, der er registreret i Rejsegarantifonden, har
valgt at bruge den danske rejsegarantiordning, som ikke er
gået konkurs og som er påvirket af ekstraordinære
omstændigheder.
Rejsegarantifondens formål i dag er at
beskytte rejsende i tilfælde af rejseudbyderes konkurs.
Rejsegarantifonden dækker som udgangspunkt pakkerejser og
sammensatte rejser samt flyrejser i den såkaldte
"fligth-only"-ordning. Derimod dækker Rejsegarantifonden ikke
enkeltstående hotelreservationer, som er foretaget af den
rejsende selv eksempelvis via en platform som hotels.com eller
lignende. Fonden dækker heller ikke enkeltstående
transporter, som eksempelvis en busbillet til Berlin. Rejseudbydere
og formidlere for udenlandske rejsearrangører må kun
udbyde og sælge pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer, såfremt de er registreret i
Rejsegarantifonden.
Rejsegarantifonden har aktuelt ca. 50 mio. kr.
til dækning af konkurser i rejsebranchen for pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer og ca. 100 mio. kr. til
dækning af konkurser blandt flyselskaber. De potentielle
konkurser i rejsebranchen i den kommende tid risikerer derfor at
tømme garantifondens formue inden for meget kort tid.
Der foreslås, at der stilles en
statsgaranti på 1,5 mia. kr. over for Rejsegarantifonden for
derigennem at understøtte den fortsatte drift hos de danske
rejseudbydere. Til brug for
tilbagebetalingen af statsgarantien foreslås det, at
Rejsegarantifonden fastsætter et formueopbyggende bidrag.
Formålet med den foreslåede
løsning er at skåne rejseudbydernes finansielle
stilling, for så vidt angår annullerede eller
afbestilte pakkerejser, som rejseudbyderne endnu ikke har
tilbagebetalt, samt sikre hurtigst mulig afvikling af
tilbagebetalinger til de rejsende.
2. Rejsegarantifondens
dækningsområde
2.1. Gældende ret
Rejsegarantifonden er en privat, selvejende
institution, der skal yde rejsende bistand ved en rejseudbyders
konkurs. Rejsegarantifonden yder bistand i henhold til §§
5 og 6, når en rejsende har indgået aftale om en
pakkerejse eller et sammensat rejsearrangement med en rejseudbyder
eller formidler for en udenlandsk rejsearrangør, jf. §
20, der på tidspunktet for aftalens indgåelse er
registreret i fonden. Det forudsættes, at rejseudbyderen
eller formidleren for den udenlandske rejsearrangør har
valgt at anvende den danske rejsegarantiordning og ikke har
tilsluttet sig en anden garantiordning i et andet
EU/EØS-land i medfør af lovens § 22. Derudover
yder Rejsegarantifonden bistand, når en rejsende har
indgået aftale om en rejseydelse, der udelukkende omfatter
flytransport med en udbyder af flytransport.
Det fremgår af den gældende lovs
§ 5, at når en rejsende har indgået en aftale om
en pakkerejse eller et sammensat rejsearrangement, kan den rejsende
få beløb, der er betalt til rejseudbyderen for
pakkerejsen eller det sammensatte rejsearrangement, godtgjort af
Rejsegarantifonden, hvis rejseudbyderens økonomiske forhold
har medført, at rejseydelsen ikke kan leveres. Afbrydes
pakkerejsen eller det sammensatte rejsearrangement, kan den
rejsende kræve godtgørelse fra Rejsegarantifonden for
den del af betalingen, som svarer til de ydelser, der ikke er
opfyldt over for den rejsende, hvis afbrydelsen skyldes
rejseudbyderens økonomiske forhold.
For at Rejsegarantifonden kan yde bistand i de
i § 5 omhandlede tilfælde, forudsætter det, at den
opståede situation er affødt af rejseudbyderens
økonomiske forhold, og at rejseudbyderen er registreret i
fonden. En situation med flyforbud, som i den nuværende
COVID-19-situation vil således ikke i sig selv udløse
støtte fra Rejsegarantifonden. Derimod vil afledte konkurser
som følge af COVID-19 medføre, at Rejsegarantifonden
skal dække de rejsendes tab m.v.
Rejsegarantifonden er én juridisk
enhed, hvis formue regnskabsteknisk er opdelt i to fondskasser, en
fondskasse for pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, jf.
§§ 2 a og 2 b, og en flyrejsefondskasse vedrørende
den i § 2 c, nr. 1, litra e, nævnte rejseydelse. De to
fondskasser opgøres separat, men der kan under visse
omstændigheder optages lån mellem fondskasserne jf.
§ 9 c.
Rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører, jf. § 20, skal i medfør af
§ 9 a betale et administrationsbidrag til fondskassen for
pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer til finansiering af
fondskassens og rejseankenævnets driftsudgifter.
Administrationsbidraget består af et fast grundbidrag og et
omsætningsafhængigt bidrag. Bidragets størrelse
fastsættes af Rejsegarantifondens bestyrelse og godkendes af
erhvervsministeren. Ved registrering i Rejsegarantifonden betales
et registreringsbidrag. Bidragets størrelse fastsættes
af fondens bestyrelse og godkendes af erhvervsministeren.
Efter § 9 a, stk. 3, kan
Rejsegarantifondens bestyrelse fastsætte, at rejseudbydere og
formidlere for udenlandske rejsearrangører skal betale et
formueopbyggende bidrag. Bidragets størrelse
fastsættes af fondens bestyrelse i forhold til
rejseudbyderens eller formidleren for en udenlandsk rejseudbyders
omsætning.
Det er endvidere en betingelse for
registrering, at rejseudbyderen eller formidleren for den
udenlandske rejsearrangør over for Rejsegarantifonden
stiller en garanti, der er afhængig af dennes
omsætning, jf. § 8.
Erhvervsministeren kan i medfør af
§ 23, stk. 3 med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg
stille garanti for lån optaget af fondens økonomi til
opfyldelse af dens forpligtelser.
Efter § 11 skal Rejsegarantifondens
bestyrelse påse, at fondens tilsynsvirksomhed har den rette
balance mellem formuestørrelsen, bidragenes
størrelse, størrelsen på de ordinære
garantier og kravene til forhøjet garanti, så det
sikres, at de økonomiske og administrative omkostninger
minimeres for rejsebranchen som helhed, samtidig med at
beskyttelsen af de rejsende fastholdes. Hvert fjerde år skal
Rejsegarantifondens bestyrelse indhente uafhængig, ekstern
ekspertise til at påtegne, at bestyrelsen har fundet den
rette balance.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Rejsegarantifonden har karakter af en lovpligtig
forsikringsordning. Der er registreringspligt for rejseudbydere og
formidlere for udenlandske rejsearrangører omfattet af loven
og disse må ikke udbyde eller sælge rejseydelser uden
registrering. Rejsegarantifonden er bygget op omkring individuelle
garantier, som de registrerede rejseudbydere og formidlere for
udenlandske rejsearrangører stiller, og hvis
størrelse afhænger af deres omsætning.
Rejsegarantifonden kan kræve forhøjet garantistillelse
af en rejseudbyder eller formidler for en udenlandsk rejseudbyder,
når det efter en konkret analyse af dennes økonomiske
forhold må antages, at der er en særlig risiko for, at
fonden vil lide tab. Rejsegarantifonden kan søge sig
fyldestgjort i den stillede garanti, hvis fonden har udbetalt penge
til de rejsende i anledning af den pågældende
rejseudbyders/formidlers konkurs. Rejsegarantifondens formue
opbygges af formueopbyggende bidrag fra alle rejseudbydere og
formidlere for udenlandske rejsearrangører, der er omfattet
af loven. Rejsegarantifondens formue er en reserve, der alene skal
anvendes sekundært, hvis garantien ikke er
tilstrækkelig. Det er således ikke kun den enkelte
virksomheds garanti, der vil kunne anvendes til at dække tab
i forbindelse med konkurs eller insolvens, men den samlede formue i
Rejsegarantifonden, der er opbygget af bidrag fra alle registrerede
rejseudbydere.
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Udbruddet af COVID-19 har medført
massive aflysninger af planlagte rejser. Det medfører, at
rejseudbydere i stort omfang skal tilbagebetale rejsende deres
betalinger for annullerede rejser, og at der er et markant fald i
rejsebranchens salg som følge af, at danskerne ikke
længere bestiller rejser. Det presser rejseudbydernes
økonomi og kan betyde, at de hverken kan godtgøre de
rejsende for deres betalinger eller finansiere deres
driftsudgifter.
På den baggrund foreslås det, at
Rejsegarantifondens formål udvides til også at
dække ekstraordinære situationer, som f.eks. den
aktuelle situation som følge af COVID-19. Det
foreslås, at Rejsegarantifonden vil kunne kompensere
rejsende, der har købt en pakkerejse hos en rejseudbyder,
der er registreret i Rejsegarantifonden, har valgt at bruge den
danske garantiordning, som ikke er gået konkurs og som er
påvirket af ekstraordinære omstændigheder.
Formålet med den foreslåede
løsning er at skåne rejseudbydernes økonomi for
så vidt angår annullerede pakkerejser, samt sikre
hurtigst mulig afvikling af tilbagebetalinger til de rejsende.
I praksis vil det betyde, at
Rejsegarantifonden udvides med et tredje område, som omfatter
dækning i forbindelse med annullerede eller afbestilte
pakkerejser, der sker som følge af ekstraordinære
omstændigheder.
Det foreslås samtidig, at
erhvervsministeren gives hjemmel til at fastsætte
nærmere regler til gennemførelse af loven, herunder at
ordningen i den foreslåede § 7 a, stk. 1 og 2 aktiveres,
og fastsættelse af perioden, som dækningen gælder
for.
Det foreslås, at der stilles en
statsgaranti på 1,5 mia. kr. over for Rejsegarantifonden i
ekstraordinære situationer, for derigennem at
understøtte den fortsatte drift hos de danske
rejseudbydere. Til brug for
tilbagebetalingen af statsgarantien foreslås det, at
Rejsegarantifonden fastsætter et formueopbyggende bidrag,
hvis størrelse godkendes af ministeren. Det formueopbyggende
bidrag træder i kraft ved udbetaling under statsgarantien og
ophører med udgangen af det afgiftsår, hvori statens
tilgodehavende er fuldt tilbagebetalt. Rejsegarantifondens
bestyrelse skal påse, at det formueopbyggende bidrag har den
rette balance mellem formuestørrelsen, bidragenes
størrelse og rejseudbydernes likviditet.
Det foreslås samtidig, at
Rejsegarantifonden skal føre tilsyn med, om summen af
godtgørelser og refusioner i forbindelse med
tilbagebetalinger samt godtgørelser i forbindelse konkurser,
der skal udbetales efter denne lov, vil overstige statsgarantiernes
maksimum. Rejsegarantifonden skal i så fald uden
unødigt ophold rette henvendelse til erhvervsministeren.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for stat, kommune og
regioner
Til afdækning af de statsfinansielle
risici forbundet med statsgarantien afsættes der en
risikopræmie på 45 mio. kr. årligt på
hovedkontoen § 08.33.27. Risikopræmie vedr.
statsgarantier og kapitalindskud fra 2020.
Desuden vil udbetalingen af det statslige
udlån medføre merudgifter i 2020 på op til 1,5
mia. kr. på hovedkontoen § 08.21.06. Rejseudbyderes
tilbagebetaling ved afbestilte rejser. Udlånet skal dog
løbende tilbagebetales, hvorfor der i de kommende år
forventes statslige indtægter.
4. Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, idet rejseudbyderne fremover via
Rejsegarantifonden vil kunne få refunderet de penge, som
branchen skal tilbagebetale de rejsende som følge af
annullerede eller afbestilte pakkerejser i forbindelse med
ekstraordinære omstændigheder.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Der tages forbehold for Europa-Kommissionens
godkendelse af garantiordningen, jf.
statsstøttereglerne.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da der er et akut behov
for at vedtage de tiltag, som lovforslaget indeholder. Under hensyn
til, at lovforslaget - som det fremgår af
fremsættelsestalen - ønskes hastebehandlet, er
lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Til afdækning af de statsfinansielle
risici forbundet med statsgarantien afsættes der en
risikopræmie på 45 mio. kr. årligt på
hovedkontoen § 08.33.27. Risikopræmie vedr.
statsgarantier og kapitalindskud fra 2020. Desuden vil udbetalingen af det statslige
udlån medføre merudgifter i 2020 på op til 1,5
mia. kr. på hovedkontoen § 08.21.06. Rejseudbyderes
tilbagebetaling ved afbestilte rejser. Udlånet skal dog
løbende tilbagebetales, hvorfor der i de kommende år
forventes statslige indtægter. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Omfanget vil afhænge af udviklingen i
den konkrete situation. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Forslaget har positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, idet rejseudbyderne fremover via
Rejsegarantifonden vil kunne få refunderet de penge, som
branchen skal tilbagebetale de rejsende som følge af
annullerede eller afbestilte pakkerejser i forbindelse med
ekstraordinære omstændigheder. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Forslaget har positive administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet rejseudbyderen fremover via
Rejsegarantifonden vil kunne få refunderet de penge, som
branchen skal tilbagebetale de rejsende som følge af
annullerede eller afbestilte pakkerejser i forbindelse med
ekstraordinære omstændigheder. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU- retten | Ingen | Ingen | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet regulering/Overimplementering af
EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende § 1 lov om en
rejsegarantifond, skal Rejsegarantifonden yde rejsende bistand i
henhold til lovens §§ 5 og 6 i forbindelse med
rejseudbyderes konkurs.
Det foreslås, at
Rejsegarantifondens formål udvides, jf. det foreslåede
kapitel 2 a, så Rejsegarantifonden også i
ekstraordinære situationer, vil kunne kompensere rejsende,
som har købt en pakkerejse hos en rejseudbyder, der er
registreret i Rejsegarantifonden, har valgt at bruge den danske
rejsegarantiordning og som ikke er gået konkurs.
Til nr. 2
Til § 7 a
Rejsegarantifonden er en privat, selvejende
institution, der skal yde rejsende bistand ved en rejseudbyders
konkurs. Rejsegarantifonden yder bistand i henhold til den
gældende lovs §§ 5 og 6, når en rejsende har
indgået aftale om en pakkerejse eller et sammensat
rejsearrangement med en rejseudbyder eller formidler for en
udenlandsk rejsearrangør, jf. § 20, der på
tidspunktet for aftalens indgåelse er registreret i fonden,
og som har valgt at bruge den danske garantiordning. Derudover yder
Rejsegarantifonden bistand, når en rejsende har indgået
aftale om en rejseydelse, der udelukkende omfatter flytransport med
en udbyder af flytransport.
Det foreslås i stk.
1, at den rejsende kan få beløb, der er betalt
til rejseudbyderen for en pakkerejse, godtgjort af
Rejsegarantifonden, hvis rejsen er annulleret af rejseudbyderen
eller afbestilt af den rejsende som følge af
ekstraordinære situationer. Godtgørelse efter den
foreslåede bestemmelse forudsætter, at
erhvervsministeren efter den foreslåede § 7 a, stk. 8
har bestemt, at fondskassen for ekstraordinære situationer
skal aktiveres og ydes efter de nærmere regler fastsat efter
stk. 8.
Ekstraordinære situationer er f.eks. den
aktuelle situation, som følge af udbredelsen af COVID-19,
hvor Udenrigsministeriet har frarådet alle
ikke-nødvendige rejser i hele verden. Det er således
en forudsætning for anvendelse af bestemmelsen, at der er
tale om omstændigheder, der har indgribende betydning for
rejsebranchens mulighed for at gennemføre og afsætte
rejser i hele eller væsentlige dele af verden. I det omfang
rejseudbyderen har udstedt et tilgodebevis for en pakkerejse, der
skulle have været afholdt i samme periode, kan der på
tilsvarende vis opnås godtgørelse fra
Rejsegarantifonden. Godtgørelsen af tilgodebeviset vil alene
omfatte det beløb, som den rejsende har betalt til
rejseudbyderen. Det forudsættes, at der er tale om en
rejseudbyder, der er registeret i Rejsegarantifonden, jf. lovens
§ 1, og har valgt at bruge den danske garantiordning.
Tilgodebeviset annulleres ved udbetalingen af
godtgørelsen.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i stk. 2, at såfremt
rejseudbyderen har tilbagebetalt den rejsende beløb som
nævnt i stk. 1, kan rejseudbyderen få beløbet
refunderet af Rejsegarantifonden. Det er således
rejseudbyderen, der vil få refunderet beløbet af
Rejsegarantifonden, og ikke den rejsende, idet rejseudbyderen
allerede har tilbagebetalt beløbet. Bestemmelsen er
foreslået for at stille alle rejseudbydere lige.
Det foreslås i stk.
3, at Rejsegarantifonden af enhver kan forlange alle
oplysninger, som skønnes nødvendige for at sikre
dokumentation for godtgørelser efter det foreslåede
stk. 1, eller for rejseudbyderens refusion efter stk. 2 for
annullerede eller afbestilte pakkerejser. Det følger af den
foreslåede stk. 8, at erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler til gennemførelse af loven, herunder en
afgrænsning for det udvidede dækningsområdes
anvendelse.
Rejsegarantifonden vil i medfør af stk.
3 f.eks. kunne kræve, at hver enkelt rejseudbyder skal sende
en oversigt til Rejsegarantifonden med de specifikke krav, som
selskabet vil gøre gældende over for
Rejsegarantifonden. Oversigten over de specifikke krav skal
være forsynet med en erklæring om udførte
arbejdshandlinger fra rejseudbyderens revisor.
Der skal indsendes en oversigt med oplysninger
om de pakkerejser, som er blevet annulleret eller afbestilt i den
pågældende periode, og som rejseudbyderen endnu ikke
har tilbagebetalt til den rejsende. Rejsegarantifonden kan stille
krav til rejseudbyderen om indholdet af oversigten og til den
erklæring, rejseudbyderens revisor skal anføre
vedrørende oversigten.
Derudover vil Rejsegarantifonden i
medfør af stk. 3 kunne kræve, at der skal indsendes en
oversigt med oplysninger om de pakkerejser, som er blevet
annulleret eller afbestilt i den pågældende periode, og
som rejseudbyderen allerede har tilbageført til den rejsende
eller har udstedt et tilgodebevis for. Rejsegarantifonden kan
stille krav til rejseudbyderen om indholdet af oversigten og til
den erklæring, rejseudbyderens revisor skal anføre
vedrørende oversigten.
Formålet med den foreslåede
løsning er at skåne rejseudbydernes finansielle
stilling for så vidt angår annullerede eller afbestilte
pakkerejser, samt sikre hurtigst mulig afvikling af
tilbagebetalinger til de rejsende.
Det foreslås i stk.
4, at godtgørelse efter stk. 1, og refusion efter
stk. 2, sker ved træk fra en fondskasse for
ekstraordinære situationer etableret med henblik på
Rejsegarantifondens godtgørelse og refusion efter stk. 1 og
2. Det foreslås endvidere, at denne fondskasse administreres
af Rejsegarantifonden, da fonden allerede har de fornødne
administrative kompetencer og særlige kendskab til
branchen.
Omkostningerne forbundet med
håndteringen af fondskassen for ekstraordinære
situationer skal betales fra fondskassen for pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer.
Det foreslås i stk. 5, at fondskassen for
ekstraordinære situationer opgøres separat. Der kan,
hvis det er nødvendigt for at kunne dække
Rejsegarantifondens forpligtelser efter stk. 1 og 2, optages
lån fra fondskassen for pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 6 medfører, at såfremt
erhvervsministren i medfør af den foreslåede § 7
a, stk. 8, har aktiveret fondkassen for ekstraordinære
situationer, skal Rejsegarantifondens bestyrelse beslutte, at
rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører
skal betale et formueopbyggende bidrag.
Bidraget fastsættes af
Rejsegarantifondens bestyrelse som en procentdel af de enkelte
rejseudbyderes eller formidlere for udenlandske
rejsearrangørers omsætning. Rejsegarantifondens
bestyrelse skal påse, at fastsættelsen af den
formueopbyggende bidragssats har den rette balance mellem
tilbagebetalingsperiode for et eventuelt statsligt lån, jf.
den foreslåede § 7 b, og rejseudbydernes finansielle
stilling i forhold til muligheden for at sikre en effektiv
rejsebranche i Danmark. Fastsættelsen af bidraget godkendes
af erhvervsministeren.
Det følger videre af bestemmelsen, at
erhvervsministeren fastsætter tidpsunktet for
påbegyndelsen af opkrævningen af det formueopbyggende
bidrag.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i stk. 7, at stiger
Rejsegarantifondens realiserede og forventede godtgørelser i
forbindelse med godtgørelse og refusioner i medfør af
stk. 1 og 2, og godtgørelser i forbindelse med konkurser i
medfør af § 5 uforholdsmæssigt i forhold til
statens udbetalinger under statsgarantien, jf. § 7 b, skal
Rejsegarantifonden uden unødigt ophold orientere
erhvervsministeren herom, hvorefter erhvervsministeren kan beslutte
at indstille eller nedsætte godtgørelser i
medfør af stk. 1 og refusion i medfør af stk. 2.
Såfremt erhvervsministeren beslutter, at godtgørelse
indstilles, skal det oplyses på Rejsegarantifondens og de
berørte rejseudbyderes hjemmesider.
De skønnede udgifter, der skal anvendes
med henblik på at godtgøre rejsende efter den
foreslåede § 7 a, stk. 1, og refundere rejseudbyderne
efter den foreslåede § 7 a, stk. 2, er forbundet med
usikkerhed. Derfor er det nødvendigt, at erhvervsministeren
kan stoppe udbetalingerne, således, at det sikres, at der er
tilstrækkelige midler til at sikre rejsende i tilfælde
af rejseudbyderes konkurs. Det bemærkes i den forbindelse, at
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/2302 af 25.
november 2015 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer
forpligter medlemsstaterne til at dække forbrugernes tab,
når rejsearrangører går konkurs.
Kravene vil i den forbindelse blive opfyldt
efter tidspunktet for afrejse, det vil sige, at rejse med
afrejsedato den 13. marts vil blive godtgjort eller refunderet
først og så fremdeles.
Det foreslås i stk.
8, at erhvervsministeren kan bestemme, at fondkassen for
ekstraordinære situationer skal aktiveres. Erhvervsministeren
fastsætter i den forbindelse regler om, hvilke
ekstraordniære situationer der kan dækkes, herunder i
hvor lang en periode, dækningen gælder for.
Det er hensigten, at erhvervsministeren vil
sætte ordningen i kraft samtidig med lovens
ikrafttrædelse, og at ordningen vil finde anvendelse på
pakkerejser, der er annulleret eller afbestilt som følge af
Udenrigsministeriets rejsevejledning for rejser med afrejsedato fra
og med den 13. marts 2020 til og med den 13. april 2020.
Til § 7 b
Bestemmelsen i den foreslåede stk. 1 indebærer, at staten garanterer
for de forpligtelser, som Rejsegarantifonden vil få til at
godtgøre rejsende og rejseudbydere, jf. den foreslåede
§ 7 a, stk. 1 og 2.
Det følger af det foreslåede
stk. 2, at udbetalinger under
statsgarantien skal tilbagebetales tillige med en forrentning
svarende til den til enhver tid fastsatte officielle diskonto.
Renten tilskrives ved hvert kalenderårs udløb.
Det foreslås i stk.
3, at statens tilgodehavende ved træk på
statsgarantien tilknyttet Rejsegarantifonden tilbagebetales af et
formueopbyggende bidrag, der opkræves i medfør §
7 a, stk. 6. Bidragssatsen fastsættes i forhold til
rejseudbyderens eller formidleren for den udenlandske
rejsearrangørs omsætning.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indebærer, at Rejsegarantifonden
skal føre tilsyn med, om summen af realiserede og forventede
godtgørelser og refusioner i forbindelse med
tilbagebetalinger i medfør af § 7 a, stk. 1 og 2, samt
godtgørelse i forbindelse med konkurser i medfør af
§ 5, vil overstige statsgarantiens maksimum.
Såfremt der foreligger en begrundet
sandsynlighed for, at statsgarantiens maksimum på 1,5 mia.
kr. (for godtgørelser, refusioner og konkurser) vil kunne
overskrides inden for nærmeste fremtid, skal
erhvervsministeren uden unødigt ophold orienteres herom.
Det følger af den foreslåede
stk. 5, at erhvervsministeren
bemyndiges til i henhold til statsgarantien at udbetale indtil 1,5
mia. kr. til Rejsegarantifonden til fondens dækning
godtgørelse og refusion, som er eller vil blive udbetalt i
medfør af § 7 a, stk. 1 og 2, samt konkurser, jf.
§ 5.
Til § 7 c
Det foreslås med stk. 1, at Rejsegarantifonden indtræder
i den rejsendes oprindelige krav mod rejseudbyderen i
tilfælde, hvor der er ydet godgørelse og refusion i
medfør af jf. § 7 a, stk. 1 og 2.
Bestemmelsen skal sikre, at rejseudbydere, der
har draget nytte af ordningen, ikke efterfølgende
iværksætter tiltag til at undgå eller reducere
deres betaling af det formueopbyggende bidrag. Det skal
således ikke være muligt, at Rejsegarantifonden
godtgør en rejseudbyders kunder for annullerede eller
afbestilte pakkerejser, hvorefter en rejseudbyder ikke bidrager til
betalingen af fondens udlæg, f.eks. ved at rejseudbyderen
tilslutter sig en anden garantiordning end den danske. I det
tilfælde vil Rejsegarantifondens krav mod en rejseudbyder
forfalde til betaling inden for 14 dage.
Det foreslås med stk. 2, at Rejsegarantifondens krav mod
rejseudbyderen, jf. stk. 1, nedbringes forholdsmæssigt i takt
med, at Rejsegarantifonden modtager formueopbyggende bidrag til
finansiering af godtgørelser.
Bestemmelsen fastsætter, at der er tale
om en kollektiv tilbagebetalingsordning, hvor alle rejseudbydere og
formidlere for udenlandske rejsearrangører, som er
registreret i Rejsegarantifonden, skal bidrage.
Rejsegarantifondens krav mod den enkelte
rejseudbyder eller formidler for en udenlandsk rejsearrangør
reduceres således procentvis, svarende til det samlede
formueopbyggende bidrag rejseudbyderne og formidlerne for
udenlandske rejsearrangører har betalt i et givent år
i forhold til det samlede krav mod rejseudbyderne.
Har rejseudbyderne tilsammen bidraget med
f.eks. 10 pct. af det samlede krav i et år, vil kravet mod
den individuelle rejseudbyder eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangør ligeledes blive reduceret med 10 pct, uanset
at de individuelle rejseudbydere eller formidlere for udenlandske
rejsearrangørers faktiske betaling af formueopbyggende
bidrag.
Bestemmelsen i den foreslåede stk. 3 indebærer, at rejseudbydere og
formidlere for udenlandske rejsearrangører ved udgangen af
hvert år på Rejsegarantifondens initiativ skal have
oplyst det samlede krav i medfør af stk. 1.
Det foreslås videre, at rejseudbydere og
formidlere for udenlandske rejsearrangører på
forlangende kan anmode Rejsegarantifonden om oplysninger om kravet
størrelse og sammensætning. Det vil sige de
bevægelser i form af godtgørelser, refusioner og
efterfølgende nedbringelse af krav fra det formueopbyggende
bidrag pålagt alle rejseudbydere og formidlere for
udenlandske rejsearrangører, der tilsammen udgør
kravet.
Dokumentation for kravet og dets bestanddele
vil være relevant for rejseudbydernes og formidlerne af de
udenlandske rejsearrangørers årsregnskaber, herunder
revision heraf, da kravet er at betragte som en
regnskabsmæssig eventualforpligtelse, der vil forfalde,
når givne betingelser er opfyldt, jf. stk. 4, nr. 1-6.
Samtidig vil oplysning om kravets størrelse være
relevant for rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører, der overvejer at iværksætte
tiltag nævnt i stk. 4, nr. 1-5.
Det foreslås i stk.
4, at rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangører skal indfri Rejsegarantifondens krav i
medfør af stk. 1 i følgende tilfælde:
1) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør sletter sin registrering i
Rejsegarantifonden.
2) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør tilslutter sig en anden
garantiordning.
3) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør træffer beslutning om at
træde i likvidation.
4) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør begrænser sine aktiviteter,
så omsætning falder til under 50 pct. i forhold til
2019.
5) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør bliver taget under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.
6) Rejsegarantifondens bestyrelse vurderer, at
der er en forøget risiko for, at rejseudbyderen eller
formidleren af den udenlandske rejsearrangør vil blive
omfattet af en eller flere hændelser, beskrevet i nr.
1-5.
De nævnte hændelser i den
foreslåede stk. 4, nr. 1-6, er de hændelser, som vil
medføre, at en rejseudbyder eller formidler for en
udenlandsk rejseudbyder skal indfri Rejsegarantifondens krav.
Det følger af den foreslåede
stk. 5, at indfrielsen efter den
foreslåede stk. 4 skal ske senest 14 dage efter
hændelserne nævnt i stk. 4, nr. 1-6.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Loven kan træde i kraft efter
Europa-Kommissionens godkendelse af garantiordningen, jf.
statsstøttereglerne.
Det foreslås i stk.
2, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. I den forbindelse bemærkes, at forslaget skal medvirke
til at afbøde de negative økonomiske konsekvenser som
følge af den ekstraordinære situation, som f.eks.
spredningen af COVID-19 allerede har skabt og vil skabe, og at det
er afgørende, at dette sker snarest, da rejsebranchen er
under hårdt pres.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens gyldighed
for Færøerne og Grønland. Det følger af
bestemmelsen, at loven kan sættes i kraft på
Grønland ved kongelig anordning.
Færøerne har pr. 1. januar 2010
overtaget formueretten for Færøerne. Loven skal derfor
ikke kunne sættes i kraft for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | 1. § 1, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: | § 1.
Rejsegarantifonden er en privat selvejende institution, 1 der skal
yde rejsende bistand. Fonden yder bistand i henhold til
§§ 5 og 6, når en rejsende har indgået aftale
om en pakkerejse eller et sammensat rejsearrangement med en
rejseudbyder eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangør, jf. § 20, der på tidspunktet for
aftalens indgåelse er registreret i fonden. | | »Rejsegarantifonden yder derudover
bistand i henhold til kapitel 2 a«. | Stk. 2.
--- | | | | | 2. Efter
kapitel 2 indsættes: | | | | | | »Kapitel 2 a | | | Fondskassen for
ekstraordinære situationer | | | § 7 a.
Har en rejsende indgået en aftale om en pakkerejse, jf.
§§ 2 a og 2 b, kan den rejsende få beløb,
der er betalt til rejseudbyderen for pakkerejsen, godtgjort af
Rejsegarantifonden, hvis pakkerejsen er annulleret af
rejseudbyderen eller afbestilt af den rejsende som følge af
ekstraordinære situationer. Godtgørelse efter 1. pkt.
forudsætter, at erhvervsministren efter stk. 8 har bestemt,
at fondskassen for ekstraordinære situationer skal aktiveres
og ydes efter nærmere regler fastsat efter stk. 8. | | | Stk. 2. Har
rejseudbyderen allerede tilbagebetalt den rejsende beløb som
nævnt i stk. 1, kan rejseudbyderen få refunderet
beløbet af Rejsegarantifonden. | | | Stk. 3.
Rejsegarantifonden kan af enhver forlange alle oplysninger, som
skønnes nødvendige for at sikre dokumentation for
godtgørelser efter stk. 1 eller for refusion efter stk. 2
for annullerede pakkerejser. | | | Stk. 4.
Godtgørelse efter stk. 1 og refusion efter stk. 2 sker ved
træk fra en fondskasse for ekstraordinære situationer
etableret med henblik på Rejsegarantifondens
godtgørelse og refusion efter stk. 1 og 2. Denne fondskasse
administreres af Rejsegarantifonden. | | | Stk. 5.
Fondskassen for ekstraordinære situationer opgøres
separat. Der kan, hvis det er nødvendigt for at kunne
dække Rejsegarantifondens forpligtelser efter stk. 1 og 2,
optages lån fra fondskassen for pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer. | | | Stk. 6. Har
erhvervsministeren i medfør af stk. 8 aktiveret fondkassen
for ekstraordinære situationer, skal Rejsegarantifondens
bestyrelse beslutte, at rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører skal betale et formueopbyggende bidrag.
Bidraget fastsættes af Rejsegarantifondens bestyrelse som en
procentdel af de enkelte rejseudbyderes eller formidlere for
udenlandske rejsearrangørers omsætning.
Rejsegarantifondens bestyrelse skal påse, at
fastsættelsen af den formueopbyggende bidragssats har den
rette balance mellem tilbagebetalingsperiode for et eventuelt
statsligt lån, jf. § 7 b, og rejseudbydernes og
formidlere for udenlandske rejsearrangørers finansielle
stilling i forhold til muligheden for at sikre en effektiv
rejsebranche i Danmark. Fastsættelsen af bidraget godkendes
af erhvervsministeren. Erhvervsministeren fastsætter
tidpsunktet for påbegyndelsen af opkrævningen af det
formueopbyggende bidrag. | | | Stk. 7. Stiger
Rejsegarantifondens realiserede og forventede godtgørelser i
forbindelse med godtgørelser eller refusioner i
medfør af stk. 1 og 2 og godtgørelser i forbindelse
med konkurser i medfør af § 5 uforholdsmæssigt i
forhold til statens udbetalinger under statsgarantien, jf. § 7
b, skal Rejsegarantifonden uden unødigt ophold orientere
erhvervsministeren herom, hvorefter erhvervsministeren kan beslutte
at indstille eller nedsætte godtgørelser i
medfør af stk. 1 og refusion i medfør af stk.
2. | | | Stk. 8.
Erhvervsministeren kan bestemme, at fondkassen for
ekstraordinære situationer skal aktiveres. Erhvervsministeren
fastsætter i den forbindelse regler om, hvilke
ekstraordinære situationer der kan dækkes, herunder i
hvor lang en periode, dækningen gælder for. | | | | | | § 7 b.
Staten garanterer for Rejsegarantifondens forpligtelser efter
§ 7 a. | | | Stk. 2. Statens
udbetalinger under statsgarantien skal tilbagebetales af
Rejsegarantifonden tillige med en forrentning svarende til den til
enhver tid fastsatte officielle diskonto. Renten tilskrives ved
hvert kalenderårs udløb. | | | Stk. 3.
Rejsegarantifondens tilbagebetaling efter stk. 2 skal ske med
midler fra det formueopbyggende bidrag fastsat i medfør
§ 7 a, stk. 6. | | | Stk. 4.
Rejsegarantifonden skal føre tilsyn med, om summen af
realiserede og forventede godtgørelser og refusioner i
forbindelse med tilbagebetalinger i medfør af § 7 a,
stk. 1 og 2, samt godtgørelse i forbindelse med konkurser i
medfør af § 5 vil overstige statsgarantiens maksimum.
Rejsegarantifonden skal uden unødigt ophold rette
henvendelse til erhvervsministeren, når statsgarantiens
maksimum forventes nået inden for nærmeste
fremtid. | | | Stk. 5.
Erhvervsministeren bemyndiges til i henhold til statsgarantien at
udbetale indtil 1,5 mia. kr. til Rejsegarantifonden til fondens
dækning af godtgørelse og refusion, som er eller vil
blive udbetalt i medfør af § 7 a, stk. 1 og 2, samt
konkurser, jf. § 5. | | | | | | § 7 c.
Rejsegarantifonden indtræder i den rejsendes oprindelige krav
mod rejseudbyderen i tilfælde, hvor der er ydet
godtgørelse og refusion i medfør af jf. § 7 a,
stk. 1 og 2. | | | Stk. 2.
Rejsegarantifondens krav mod rejseudbyderen, jf. stk. 1, nedbringes
forholdsmæssigt i takt med, at fonden modtager
formueopbyggende bidrag til finansiering af
godtgørelser. | | | Stk. 3.
Rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører
skal ved udgangen af hvert år på Rejsegarantifondens
initiativ have oplyst det samlede krav i medfør af stk. 1.
Herudover kan rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører på forlangende anmode
Rejsegarantifonden om oplysninger om kravets størrelse og
sammensætning. | | | Stk. 4.
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør skal indfri Rejsegarantifondens krav i
medfør af stk. 1 ved følgende hændelser: | | | 1) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør sletter sin registrering i
Rejsegarantifonden. | | | 2) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør tilslutter sig en anden
garantiordning. | | | 3) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør træffer beslutning om at
træde i likvidation. | | | 4) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør begrænser sine aktiviteter,
så omsætning falder til under 50 pct. i forhold til
2019. | | | 5) Rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør bliver taget under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering. | | | 6) Rejsegarantifondens bestyrelse vurderer, at
der er en forøget risiko for, at rejseudbyderen eller
formidleren af den udenlandske rejsearrangør vil blive
omfattet af en eller flere hændelser, beskrevet i nr.
1-5. | | | Stk. 5.
Indfrielsen efter stk. 4 skal ske senest 14 dage efter
hændStk. 5. Indfrielsen efter stk. 4 skal ske senest
14 dage efter hændelserne nævnt i stk. 4, nr.
1-6. | | | | | | § 2 | | | Stk. 1.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. | | | Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. | | | | | | § 3 | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne, jf.
dog stk. 2. | | | Stk. 2. Loven
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. |
|