Skriftlig fremsættelse (24. marts
2020)
Erhvervsministeren (Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en rejsegarantifond (Udvidet dækningsområde for
Rejsegarantifonden i ekstraordinære situationer)
(Lovforslag nr. L 145)
Med
lovforslaget udvides Rejsegarantifondens formål, så
fonden i ekstraordinære situationer, som f.eks. den aktuelle
situation som følge af COVID-19, vil kunne kompensere
rejsende, der har købt en pakkerejse hos en rejseudbyder.
Rejseudbyderen skal være registreret i Rejsegarantifonden,
have valgt at anvende den danske rejsegarantiordning og skal
være påvirket af de ekstraordinære
omstændigheder uden dog at være gået konkurs. I
den forbindelse oprettes en fondskasse for ekstraordinære
situationer.
Efter de
gældende regler dækker Rejsegarantifonden forbrugernes
omkostninger i situationer, hvor rejseudbyderne er gået
konkurs. Med lovforslaget udvides Rejsegarantifondens
dækningsområde dermed til at omfatte rejseudbydernes
tilbagebetalinger til forbrugerne i forbindelse med pakkerejser,
som aflyses pga. ekstraordinære omstændigheder.
Formålet med lovforslaget er at begrænse risikoen for
omfattende konkurser i den danske rejsebranche som følge af
den likviditetsmangel, der vil opstå, hvis branchen selv skal
refundere forbrugerne for de pakkerejser, der er aflyst af
ekstraordinære omstændigheder, som f.eks. den aktuelle
situation som følge af COVID 19.
Efter
forslaget bemyndiges erhvervsministeren til at fastsætte
nærmere regler til gennemførelse af loven, herunder
hvornår ordningen aktiveres. Erhvervsministeren vil i
overensstemmelse med bemyndigelsen aktivere ordningen som
følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning, hvorefter
alle ikke nødvendige rejser frarådes i perioden fra og
med den 13. marts til og med den 13. april 2020.
Finansieringen
vil ske gennem Rejsegarantifondens eksisterende formue, som dog
vurderes ikke at være tilstrækkelig. Derfor stilles en
statsgaranti på 1.5 mia. kr. over for Rejsegarantifonden for
derigennem at understøtte den fortsatte drift hos danske
rejseudbydere. Statsgarantien indebærer, at staten garanterer
for de forpligtelser, som Rejsegarantifonden vil få med den
foreslåede ordning. I takt med, at Rejsegarantifonden
får brug for midler i forbindelse med dækning af
rejsendes krav mod rejseudbyderne som følge af
afbestillinger og annullerede pakkerejser, kan fonden trække
på garantien. Der er tale om et lån, som skal
tilbagebetales af branchen. Til brug for tilbagebetalingen af det
beløb, der har været udbetalt under statsgarantien,
indføres et nyt formueopbyggende bidrag, som de registrerede
rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører
skal indbetale til Rejsegarantifonden. Det sikres i den
forbindelse, at rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører ikke kan unddrage sig et
tilbagebetalingskrav ved fremover i stedet at lade sig registrere i
en anden garantiordning end den danske Rejsegarantifond.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.