Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 25. marts 2020
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Udvalget
I forlængelse af erhvervsministerens
svar på spørgsmål 3 konstaterer udvalget, at det
er positivt, at lovforslaget med ministerens ændringsforslag
nu også kan omfatte coronarelaterede aflyste rejser
før den 13. marts 2020. Dette skal afgrænses i det
udmøntende arbejde. Udvalget mener, at afgrænsningen
bør foregå med udgangspunkt i Udenrigsministeriets
rejsevejledninger, hvori coronavirus/covid-19 angives som
årsag til, at Udenrigsministeriet fraråder at rejse.
Tidspunktet for ikrafttrædelsen af frarådelsen af
rejser til de pågældende destinationer vil fremgå
af rejsevejledningen. Dermed kan man afgrænse både
destinationer og tidsperiode, der måtte være
dækningsberettigede, for så vidt angår
annullerede/afbestilte eller afbrudte rejser.
Enhedslisten
Enhedslisten støtter lovforslagets
formål om at afbøde konkurser i rejsebranchen. Det er
isoleret set en god idé. Langt hen ad vejen sikrer man
på den måde ikke bare rejsebranchens, men også
forbrugernes beskyttelse. Men eftersom hovedformålet med
lovforslaget er at holde hånden under rejseselskaberne, hvor
udgiftsbelastningen er størst, kommer forbrugerbeskyttelsen
alt andet lige i anden række. Hvor forbrugerne beskyttes,
sker det som konsekvens af, at rejseselskaberne kompenseres. Det
betyder imidlertid, at der vil være tilfælde, hvor
forbrugerne ikke tilgodeses, fordi rejseselskabet ikke er
konkurstruet. Aktuelt ser vi eksempler på dette, hvor
forbrugeren oplever en afbrudt rejseramme forårsaget af
coronakrisen. Dette hul vil belaste f.eks. studerende på
pensumbestemte studierejser, som på et senere tidspunkt
på den anden side af coronakrisen vil være nødt
til at betale for en ny studierejse. Omfanget af problemet for
studerende og andre rejsende kunne man kortlægge ved at rette
henvendelse til Dansk Rejsebureau Forening og Dansk Studie Center.
Enhedslisten så gerne, at man med lovforslaget havde
sidestillet rejsebranchens og forbrugernes sikkerhed, og
Enhedslisten vil fremadrettet holde øje med, hvor mange
forbrugere der falder uden for hjælpens dækning med
henblik på at opnå bagudrettet refusion for
sådanne forbrugere.
Uffe Elbæk (UFG)
Medlem af udvalget Uffe Elbæk (UFG)
bakker op om den foreslåede udvidelse af Rejsegarantifondens
anvendelsesområder. Men på sigt bør der ved
fremadrettede erhvervsstøttepakker stilles kvalitative krav
om, at disse understøtter den grønne omstilling af
Danmark. Dette gælder også i forhold til turist- og
rejsebranchen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 2 a udgår i § 7 a, stk. 1, 1. pkt., »og 2
b«, og efter »ekstraordinære situationer«
indsættes: », der påvirker væsentlige dele
af rejsebranchen«.
[Lovteknisk korrektion og
præcisering af lovens anvendelsesområde]
2) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 2 a affattes § 7 b, stk. 2, således:
»Stk. 2.
Statens udbetalinger under statsgarantien skal tilbagebetales af
Rejsegarantifonden tillige med en forrentning svarende til en rente
og med vilkår fastsat i henhold til Europa-Kommissionens
godkendelse i henhold til statsstøttereglerne. Renten
tilskrives ved hvert kalenderårs udløb.«
[Præcisering af
tilbagebetalingsforpligtelse]
3) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 2 a affattes § 7 c, stk. 4, nr. 4, således:
»4)
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør begrænser aktivt sine aktiviteter,
så omsætningen falder til under 50 pct. i forhold til
2019.«
[Præcisering af kriterier for
bestemmelsens anvendelsesområde]
Til § 2
4) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren evaluerer loven 1 år efter lovens
ikrafttræden.«
[Lovteknisk korrektion og
indførelse af evalueringsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en lovteknisk korrektion, idet den foreslåede ordning ikke
omfatter sammensatte rejsearrangementer, som defineres i § 2 b
i den gældende lov om en rejsegarantifond. Med
ændringsforslaget fjernes henvisningen til § 2 b.
Baggrunden er, at det følger af pakkerejselovens § 15,
stk. 2 og 3, at en rejsende kan afbestille sin pakkerejse, hvis der
indtræffer ekstraordinære omstændigheder, som
væsentligt berører leveringen af pakkerejsen. Den
rejsende skal have betalte beløb refunderet inden 14 dage.
Tilsvarende gælder, hvis pakkerejsen annulleres af
rejseudbyderen. Det samme gør sig ikke gældende for
rejsende, der køber et sammensat rejsearrangement.
Med
ændringsforslaget præciseres det derudover, at der ved
ekstraordinære situationer skal være tale om, at hele
eller væsentlige dele af verden er påvirket. Der vil i
den forbindelse blive lagt vægt på Udenrigsministeriets
rejsevejledninger. Derudover skal der være tale om
situationer, som påvirker hele eller væsentlige dele af
rejsebranchen. Ekstraordinære situationer er f.eks. den
aktuelle situation som følge af udbredelsen af covid-19,
hvor Udenrigsministeriet har frarådet alle
ikkenødvendige rejser i hele verden.
I relation til
ekstraordinære situationer som f.eks. covid-19 skal der
være mulighed for, at de rejser, som tidligt blev ramt af
verdensomspændende omstændigheder, også kan komme
i betragtning, såfremt det klart kan afgrænses, hvad
der er omfattet. Det betyder f.eks., at det i relation til
covid-19-situationen vil være muligt at dække rejser,
som skulle have været påbegyndt før den 13.
marts 2020, hvor alle ikkenødvendige rejser blev
frarådet i hele verden, men som blev aflyst som følge
af Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Fondskassen
for ekstraordinære situationer kan også aktiveres i
ekstraordinære situationer, som ikke har at gøre med
covid-19. Det kan f.eks. være i tilfælde af en ny
pandemi, naturkatastrofer eller krig. Det fremgår af
lovforslaget, at det i den forbindelse vil være en
forudsætning, at der er tale om omstændigheder, der har
indgribende betydning for hele eller væsentlige dele af
rejsebranchens mulighed for at gennemføre og afsætte
rejser i hele eller væsentlige dele af verden.
Der er
således ikke tale om en ekstraordinær situation, hvis
situationen alene berører enkelte lande, områder eller
dele af verden eller det kun er en del af rejsebranchen, der er
påvirket. Hvis udbredelsen af covid-19 fortsætter frem
til f.eks. juli måned, men er begrænset til enkelte
dele af verden, vil der ikke være tale om
ekstraordinære omstændigheder i lovens forstand. Det er
hensigten, at der ved vurderingen heraf tages udgangspunkt i
Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Til nr. 2
Med
ændringsforslaget fastslås det, at statens udbetalinger
under statsgarantien skal tilbagebetales af Rejsegarantifonden
tillige med en forrentning svarende til en rente og vilkår
fastsat i henhold til Europa-Kommissionens godkendelse i henhold
til statsstøttereglerne.
Til nr. 3
Med
ændringsforslaget præciseres det, at rejseudbyderen
eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør aktivt
skal begrænse sine aktiviteter, så omsætningen
falder til under 50 pct. i forhold til 2019, før der kan
stilles krav om, at rejseudbyderen eller formidleren for en
udenlandsk rejsearrangør skal indfri Rejsegarantifondens
krav i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 7
c, stk. 1.
Til nr. 4
Det fremgår af det foreslåede
§ 2, stk. 1, at ministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Det er således en fejl, at det
fremgår, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter
dets vedtagelse, da lovforslaget først kan sættes i
kraft, når Europa-Kommissionens godkendelse af
garantiordningen foreligger, jf. statsstøttereglerne.
Med ændringsforslaget
fastsættes det derudover, at erhvervsministeren 1 år
efter lovens ikrafttræden skal igangsætte en evaluering
af loven. Såfremt lovforslaget vedtages, vil
Erhvervsministeriet udarbejde en rapport til Folketinget, der
belyser erfaringerne med loven. Erhvervsministeriet vil indhente
bidrag fra interesseorganisationer og Rejsegarantifonden.
Erfaringerne kan danne baggrund for et eventuelt behov for at
ændre reglerne.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2020 og var til 1. behandling den 24. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
41 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ida Auken (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |